ارائه خدمات مالیاتی در دفاتر پیشخوان کلید خورد

بیش از ۱۲۰ دفتر پیشخوان در سراسر کشور زیر بار رفته است و می توانند خدمات مالیاتی را به مودیان ارائه دهند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید محمد هادی سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: اگر قرار هست فرهنگ مالیاتی در کشور توسعه پیدا کند و نظام مالیاتی مانعی را برای کسب و کارها ایجاد نکند، باید تکالیف مودیان را حداقل و تسهیل بکنیم. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با طرح این سوال که، چرا باید یک مودی مالیاتی اگر می تواند تکالیفش را در منزل یا در محل کسب و کارش یا به وسیله موبایل خودش انجام دهد، نیاز به مراجعه حضوری به ادارات مالیاتی پیدا کند که هم وقتش هدر شود و هم دغدغه های دیگر داشته باشد، گفت: اولویت ما این است که فعال اقتصادی درگیر نظام مالیاتی نباشد و وقتش و تمرکزش را بر روی سرمایه گذاری و تولید و اشتغال خودش بگذارد. سبحانیان بیان داشت: یکی از اقدامات این بود که بتوانیم خدمات مالیاتی را برونسپاری کنیم. یا در قالب دفاتر پیشخوان یا در قالب اپلیکیشن های موبایلی که مردم از طریق تلفن همراه خود بتوانند امور مربوطه را انجام دهند.

 

حمایت از بازار سرمایه در دستور کار مجلس دوازدهم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که رونق بورس نیازمند ثبات و بازگشت اعتماد است، بیان کرد: حمایت از بازار سرمایه به طور جدی در مجلس پیگیری می‌شود. فتح‌اله توسلی، با تاکید بر تقویت و حمایت از بازار سرمایه با کمک ابزارهای مالی نوین در دولت چهاردهم، به پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، گفت: با توجه به انتخاب رییس، هیات رئیسه‌ و اعضای کمیسیون‌های مجلس، موضوع حمایت از بازار سرمایه و همچنین بررسی مسائل و مشکلات اقتصادی از سوی کمیسیون‌های برنامه و بودجه، عمران، اقتصادی و صنایع به طور جدی پیگیری خواهد شد و انتظار می‌رود در مجلس دوازدهم شاهد رسیدگی به مشکلات کلان اقتصادی و کاهش دغدغه‌های مردم و سرمایه‌گذاران به ویژه در بازار سرمایه باشیم. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه باید به صنایع بالا دستی بیش از پیش توجه شود، افزود: در این برنامه باید به موضوعاتی همچون تامین زیرساخت‌های مورد نیاز برای هرگونه فعالیت صنعتی پرداخته شود. وی اضافه کرد: لزوم توجه جدی به نحوه تامین مالی پروژه‌ها در تمامی بخش‌های اقتصادی در تدوین برنامه هفتم توسعه قابل توجه است.

«تجارت» از ماجرای تخفیف های نفتی گزارش می دهد

گروه اقتصاد کلان: چشم انداز درآمدهای نفتی و فروش نفت در دولت چهاردهم به کدام سو می رود؟ آیا با احتمال کاهش تحریم ها امکان افزایش صادرات نفت فراهم می شود؟ بر اساس آمارها، سطح صادرات نفت ایران به‌رغم تحریم‌های گسترده غرب، به بالاترین حد خود از سال ۲۰۱۹ و در طی ۶ سال گذشته رسید. به باورکارشناسان و فعالان بازار جهانی نفت، به ‌موازات انتظار برای کاهش منازعات در خاورمیانه، دنیا افزایش تولید و صادرات نفت‌خام ایران را باور کرده است. به گزارش «تجارت»، صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در 6 سال ‌اخیر رسیده و به‌رغم تحریم‌های یک‌‌‌‌‌جانبه غرب، به اقتصاد این کشور‌برابر با 35‌ میلیارد دلار در سال‌رونق بخشیده است. بر اساس گزارش شرکت داده ورتکسا، تهران در سه ماه اول سال‌ جاری میلادی، به‌‌‌‌‌طور متوسط یک‌میلیون و 560‌ هزار بشکه نفت در روز فروخته که تقریبا تمامی آن توسط چین خریداری‌شده‌است. این میزان، بالاترین سطح فروش نفت ایران از سال 2019 است. موفقیت ایران در صادرات نفت‌‌‌‌‌خام، بیانگر یکی از دلایل اصلی است که ایالات‌‌‌‌‌متحده و اتحادیه اروپا به‌دنبال افزایش فشار بر تهران پس از حمله تنبیهی موشکی و پهپادی این کشور به اسرائیل هستند. در هر حال، صادرات نفت ایران پس از 6 سال ‌به دوران موسوم به برجام رسیده یا به آن بسیار نزدیک شده‌است.
به موازات انتظار برای کاهش تنش در خاورمیانه، دنیا افزایش تولید و صادرات نفت‌‌‌‌‌خام ایران را باور کرده‌است، بنابراین یک رخداد جذاب برای نفت ایران رقم خورده است. اتفاق بسیار مهمی که نمی‌توان از کنار آن به‌‌‌‌‌سادگی گذشت زیرا فروش نفت‌‌‌‌‌خام بسیار دشوارتر از فرآورده‌ها و میعانات گازی است، بنابراین حامل‌های انرژی صادراتی ایران به شرایط مطلوبی در تقاضا و فروش دست‌یافته‌اند. این موارد به‌معنای آن است که اگر به هر دلیل با کاهش مصرف داخلی، یا افزایش تولید بتوان عرضه صادراتی را افزایش داد، می‌توان رقم برجسته‌‌‌‌‌ای ارزآوری را نصیب کشور کرد که نمی‌توان از این واقعیت به‌‌‌‌‌سادگی عبور کرد. اما این در حالی است که موضوع تخفیف نفتی و ادعای ناچیز بودن میزان آن از موضوعاتی است که توسط وزارت نفت مطرح شده بود. هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم، عنوان کرده که اگر تخفیف‌های ویژه در صادرات نفت ایران وجود نداشت، خریداران ریسک خرید نفت از یک کشور تحریمی را متحمل نمی‌شدند. مسئولان دولت سیزدهم و به‌ویژه وزارت نفت بارها نسبت به ناچیز بودن تخفیف ارائه‌شده به مشتریان نفت ایران سخن به میان آورده‌اند. وزیر نفت نیز در آخرین اظهار نظر خود میزان این تخفیف را کمتر از تعداد انگشتان دست خود اعلام کرد. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و حتی مقامات ارشد کشور بر تخفیف‌های ویژه ایران روی صادرات نفت تأکید دارند. وزیر نفت اخیرا در مراسم رونمایی از بازار بهینه‌سازی و محیط‌زیست در بورس انرژی ایران عنوان کرد: «ایران به ۱۷ کشور دنیا نفت صادر می‌کند. می‌گویند تخفیف نفتی می‌دهند، اما میزان تخفیف‌ها انگشتان دست من کمتر است.» جواد اوجی در حالی چنین سخنانی را به میان آورد که عمده نفت ایران به چین صادر می‌شود و میزان تخفیف ارائه‌شده در هر بشکه نفت بیشتر از تعداد انگشت‌های یک فرد معمولی است.
جواد اوجی اعلام کرد در چند روز گذشته رسانه‌های خارجی خبر صادرات نفت ایران به اروپا را اعلام کردند و اکنون ایران به ۱۷ کشور دنیا نفت می‌فروشد. این در حالی است که در بررسی رسانه‌های خارجی و حتی موسسات رهگیری نفتکش‌ها از افزایش تعداد مقاصد صادراتی ایران و عرضه طلای سیاه در اروپا خبر جدیدی نیست و همچنان بسیاری از رسانه‌ها بر اینکه حدود 90 درصد نفت صادراتی ایران سر از چین درمی‌آورد، تاکید دارند.
دلیل فروش نفت با تخفیف چیست؟
خادمی در بخش دیگری از صحبت هایش توضیح می دهد: ارتباط ایران با دنیا همراه با تعامل نیست و کشور شرایط تحریمی قرار دارد. کشورهایی که از ایران نفت می‌خرند، هزینه‌هایی بابت این معامله می‌دهند و نگران این هستند که خودشان در بخش‌های دیگر به دلیل برقراری معامله با ایران، تحریم نشوند. این کشورها نگران هستند که در تبادل بازرگانی با کشورهای اروپایی و آمریکایی، با مشکلاتی مواجه بشوند. از سوی دیگر آن‌ها از این فضا استفاده می‌کنند و نفت را با تخفیف از ایران می‌خرند. خریداران به کشورهایی که نمی‌توانند در فضای رقابتی در دنیا نفت بفروشند استفاده می‌کنند و فشار می‌آورند تا نفت را با تخفیف بخرند. اگر قرار باشد که کشورها نفت را با تخفیف نخرند، ریسک خرید نفت از کشورهای تحریم‌شده را نمی‌پذیرند. چراکه آن‌ها ریسک قطع شدن یا با مشکل مواجه شدن رابطه تجاری و بازرگانی با اروپا و آمریکا را به دوش می‌کشند و نفت را از کشورهای تحریم‌شده خریداری می‌کنند. اگر قرار باشد با تخفیف نخرند، این ریسک را به دوش نمی‌کشند و از کشورهایی نفت می‌خرند که تحریم نیستند. با توجه به شرایط مطرح‌شده، حتما تخفیف نفتی به کشورها ارائه می‌شود؛ اما از رقم دقیق آن حداقل بنده اطلاعی ندارم. این امید وجود دارد که کشور هرچه زودتر از چنین فضایی خارج شود. زیرا تا مشکلات ما با دنیا حل نشود، از نظر اقتصادی کسی نمی‌تواند کاری کند و اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. مشکلات اقتصادی ایران، موضوعاتی سیاسی است و به ارتباط کشور با دنیا بازمی‌گردد.
عدد دقیقی را نمی‌توانم عنوان کنم و بر اساس شنیده‌ها، حدس‌ها و اطلاعاتی خواهد بود که در دسترس است. اما به عنوان کارشناس، نمی‌توانم عددی بگویم که محدود به حدس و گمان باشد؛ زیرا باید بر اساس مستندات صحبت کرد. اما تخفیف نفتی موضوعی حتمی است و قطعاً تخفیف ویژه‌ای به نفع خریداران ارائه می‌شود؛ وگرنه میزان صادرات نفت ایران به همین مقدار کنونی هم نمی‌رسید.

گروه اقتصاد کلان:‌ در هفته های اخیر در حالی شاهد افزایش قابل توجه قیمت موبایل های وارداتی با ارز نیمایی بودیم که وزارت صمت نیز نسبت به گران فروشی در یک برند چینی هشدار داده اما مشخص نیست نحوه ورود این برند بدون خدمات رسمی از کدام نقطه شروع شده است.
به گزارش تسنیم، اواسط اردیبهشت ماه بود که موج اولیه تنش قیمتی در حوزه تلفن‌ همراه اغاز شد. در یک ماه گذشته بعد از تحولات سیاسی به نظر میرسد شوک قیمتی در بازار تلفن همراه به اوج خود رسیده و هنوز هیچ موضع گیری مشخصی در رابطه با حل افزایش ناگهانی و غیر منطقی در بازار موبایل با وجود تخصیص ارز نیمایی دیده نشده است.
در خصوص تلفن‌های همراه بالای 600 دلار که عمدتاً شامل آیفون‌های آمریکایی می‌شود، این اتفاق به دلیل رویه رانتی واردات در برابر صادرات خود رخ می‌دهد. در این رویه واردکننده در نهایت کالای خود را با نرخ ارز آزاد به فروش می‌رساند.
اما ماجرا افزایش قیمت برای تلفن‌های همراه پایین‌تر از 600 دلار که ارز نیمایی بانک مرکزی دریافت میکنند با ماجرای ایفونهایی که این روزها افسار قیمت انها پاره شده متفاوت است. این دسته از تلفن‌های همراه به عنوان کالای ضروری در نظر گرفته شده‌اند و به همین دلیل نیز ارز نیمایی دریافت می‌کنند که در حال حاضر اختلاف زیادی با نرخ در بازار آزاد دارد. در نتیجه واردکنندگان، بنکداران و عرضه کنندگان خرد کالاهای که به این صورت وارد کشور می‌شوند، حق گران فروشی و تغییر محسوس قیمت به دلیل افزایش نرخ ارز را ندارند.

گسترش گران فروشی تلفن همراه وارد شده با نرخ دولتی
نرخ سامانه نیما در این بازه زمانی تغییرات چندانی نداشته است که براساس آن قیمت‌ها تغییر کند. این موضوعی است که بیش از یک ماه قبل و هم زمان با نوسان نرخ ارز مورد تاکید رسانه‌ها قرار گرفت. با این وجود اداره کل تخصصی وزارت صمت پس از یک ماه و در شرایطی که بازار به ثبات نسبی رسیده است دستور برخورد با موارد گران فروشی یک برند خاص را مطرح کرده است.

در متن مکاتبه بین مدیر کل صنایع لوازم خانگی آماده است: با توجه به ضرورت نظارت بر بازار تلفن همراه در شرایط کنونی خواهشمند است دستور فرمایید با توجه به بررسی تغییرات قیمتی گوشی تلفن همراه با برند ... در سطح بازار و فروشگاههای اینترنتی برخورد لازم با هر کدام از حلقه های توزیع وارد کننده عمده فروش و خرده فروش که گرانفروشی یا احتکار نموده اند، صورت پذیرفته و سریعا به مراجع نظارتی معرفی گردند. شایان ذکر است تاکنون بانک مرکزی هیچ تغییری در نرخ ارز تخصیصی به وارد کنندگان این حوزه نداده است.

هشدار تعزیرات حکومتی در خصوص آشفتگی بازار موبایل
به گزارش تسنیم، در حالی شاهد افزایش قابل توجه قیمت موبایل های وارداتی با ارز نیمایی بودیم که وزارت صمت نیز نسبت به گران فروشی در یک برند چینی هشدار داده اما مشخص نیست نحوه ورود این برند بدون خدمات رسمی از کدام نقطه شروع شده است.
این اشفتگی در حوزه تلفن همراه در حالی تشدید شده که به تازگی سخنگوی تعزیرات حکومتی نیز بر بازگشت به مدل واردات از طریق نمایندگی های رسمی تاکید کرده است.

«تجارت» از آخرین تحولات بازار سرمایه گزارش می دهد

گروه اقتصاد کلان:‌ پس از رشد ارزش معاملات سهام در روزهای ابتدایی هفته، در دو روز اخیر ارزش معاملات به 3 همت ریزش کرد تا بورس به روزهای رکودی برگردد. در معاملات روز چهارشنبه 20 تیر ماه 1403، شاخص کل بورس تهران 4 هزار و 278 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 217 هزار و 20 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 326 واحدی در رقم 709 هزار و 703 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با افت 154 واحدی به رقم 22 هزار و 845 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش 833 واحد به سطح 125 هزار و 102 واحد رسید.

خروج پول حقیقی از بورس تهران
روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی برای چهارمین روز متوالی منفی شد و 410 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. دیروز نماد شستا بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 42 میلیارد تومان بود. پس از شستا، نمادهای خساپا، فولاد، وبملت و خودرو بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای کرومیت، پارسیان، کقزوی، شفام و ورازی تعلق داشت.

نمادهای اثرگذار بر شاخص کل
دیروز نمادهای شپنا، وبملت و خودرو نمادهای قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای فارس، وپارس و بفجر از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای بپاس، آریا و زاگرس بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای آریان، فالوم و شصدف نمادهایی هستند که اثر افزایشی بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نماد فولاد بیشترین تراکنش را داشت و ذوب و شستا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز شفام، کرومیت و خنور بیشترین تراکنش را داشتند.

ارزش معاملات سهام
دیروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 10 هزار و 388 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 2 هزار و 115 میلیارد تومان بود که 20 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 2 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 639 میلیارد تومان رسید.

پرمعامله‌ترین سهم‌ها
در معاملات دیروز نماد وکار بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 100 میلیارد تومان بود. پس از وکار، حفارس بیشترین ارزش معاملات را داشت و فولاد رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد شستا و فملی در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. حجم معاملات نیز سهام ذوب با تعداد 632 میلیون و 4 هزار و 467 سهم در صدر قرار گرفته است. حفارس در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شستا تعلق داشت. دو نماد وکار و خساپا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

صف‌های خرید و فروش بورس
در معاملات چهارشنبه، 50 نماد صف خرید داشتند و 91 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 29 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 245 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با ریزش 17 درصدی به 185 میلیارد تومان رسید.

تحلیل بازار چهارشنبه
معاملات آخرین روز هفته یاد و خاطره روند ماه‌های اخیر بازار سهام را زنده کرد. چراکه در پایان بورس دیروز تمامی نماگرهای بازار نزولی شدند و حجم و ارزش معاملات خرد نیز به ارقام پایین بازگشت. معاملات امروز بازار سهام در جهت کندل معاملاتی روز گذشته بسته شد و در پایان بورس امروز، شاخص کل با کاهش هفت هزار و 809 واحدی که معادل 0.35 درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات امروز در سطح دو میلیون و 209 هزار واحدی ایستاد. در طرف دیگر، قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز کاهش پیدا کرده است؛ به طوری که شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس دیروز دو هزار و 795 واحد که معادل 0.39 درصد این شاخص است کاهش ارتفاع داد و به سطح 706 هزار واحد رسید. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران در روز گذشته، حجم معاملات را 7.6 میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را سه هزار و 750 میلیارد تومان نشان می‌دهد. همچنین باید گفت در بورس امروز گروه زغال‌سنگ و نساجی بیش از سایر رقبا افزایش قیمت داشته است.

ورود و خروج پول حقیقی
تراز پول حقیقی در سهام، مانند روز معاملاتی سه شنبه، چهارشنبه منفی بود. به طوری که در پایان بورس دیروز حدود 521 پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است. موضوع دیگری که باید عنوان کرد اینکه تا لحظه تنظیم این گزارش حدود 40 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده است.

سرمقاله

آراد پورکار
کارشناس بازار سرمایه

قبل از انتخابات به واسطه پیگیری‌های سازمان بورس و تصمیمات مثبت اتخاذ شده از سوی مسوولان دولتی شاهد واکنش مثبت به سطح حمایتی شاخص بورس بودیم اما این واکنش‌ پس از انتخابات شدت بیشتری به خود گرفت و منجر به تغییر نگاه فعالان بازار درخصوص روند بازار شد.افزایش تعداد خریداران در بازار طی چند روز گذشته، نشان‌دهنده اتفاقات مثبتی است که در بازار رخ داد و می‌توان امیدوار به آینده این بازار تا پایان سال جاری بود. توجه به برخی از نمادهای خاص باعث شد بازار از رشد دو روزه خود که به واسطه نتیجه انتخابات در پیش گرفته بود، فاصله بگیرد. با توجه به وجود وضعیت مطلوب در بازار اما ایجاد روند منفی صندوق‌های اهرمی سبب جلوگیری از تداوم روند صعودی بازار و تخلیه بخش زیادی از حباب‌های ایجاد شده در بازار شد. با رخ دادن چنین اتفاقاتی می‌توان امیدوار بود که معاملات بازار سهام پس از یک اصلاح جزیی، رنگ و بوی دیگری به خود بگیرد و شاهد اتفاقات مثبت در این بازار باشیم. در چند وقت گذشته انتشار اخبار مثبت مانند اصلاح نرخ خوراک پالایشگاه‌ها، اصلاح «بند س تبصره ۶» قانون بودجه ۱۴۰۳، افزایش سرمایه ایران خودرو و سایپا باعث تغییر و تحول روند پر نوسان بازار و بازگشت شاخص بورس به مدار رشد شد. تصمیمات اتخاذ شده در چند روز اخیر جزو اخباری نیستند که تاثیر آنها در بازار خنثی شود بلکه در بلندمدت می‌توان شاهد تاثیر آن بر روند بازار باشیم. مسایل تا چند روز آینده تاثیر خود را بر بازار خواهد گذاشت و شاخص بورس رشد خوبی را در پیش خواهد گرفت. با توجه به اینکه اکنون هیچ مشکلی بر سر راه بازار وجود ندارد، بنابراین می‌توان گفت که اصلاحات صورت گرفته در بازار کوتاه‌مدت است و نمی‌توان آن را جزیی از روند کلی بازار تلقی کرد. در کنار روند مثبتی که بازار از ابتدای هفته جاری طی کرد اما ترمز رشد این بازار به دلیل رفتار اهرمی‌ها کشیده شد، در حالی که این مشکلات چندان غیرمعمول نیست و بازار همیشه تحت تاثیر این مسایل دچار نوسان شده است. اکنون بازار سرمایه در یک مسیر صعودی قرار گرفته اما گاهی اوقات در این مسیر شاهد اصلاحات هستیم و نمی‌توان در انتظار رشد هر روزه شاخص بورس بود. انتظارات فعالان بازار سرمایه از دولت چهاردهم، اتخاذ تصمیمات موثر در زمینه اختلاف نرخ دلار نیما با بازار آزاد، مساله نرخ بهره، قیمت‌گذاری دستوری و عرضه خودرو به بورس کالا است که این مسایل می‌توانند به کلی تعیین کننده روزهای مثبت بازار باشند.

یادداشت

نادر نوربخش
کارشناس مسائل اروپا

بر اساس نتایج نهایی انتخابات پارلـــمان فرانســه مجموعه احزاب چپ‌گرا به جایگاه نخست دست پیدا کردند و راست رادیکال پس از حزب حاکم لیبرال در جایگاه سوم قرار گرفت. برگزاری این انتخابات زودهنگام به نوبه خود متاثر از نتایج انتخابات پارلمان اروپا بود که یک ماه قبل برگزار شده بود و طی آن حزب راستگرای رادیکال اجتماع ملی با کسب ۳۲ درصد به ..پیروزی بی‌سابقه‌ای دست یافته بود. این امر باعث شد امانوئل ماکرون که حزبش نیز در این رویداد سیاسی عملکرد ضعیفی داشت، خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در این کشور شود. لذا نتایج انتخابات پارلمانی فرانسه برای برخی ناظران امری غیر منتظره بود. افرادی که بیشتر مسائل سیاسی فرانسه را دنبال می‌کنند، با سنت سیاسی موسوم به جبهه مردمی آشنا هستند، می‌دانند ساز و کاری که احزاب سیاسی چپ برای جلوگیری از قدرت‌یابی راست رادیکال اتخاذ می‌کنند، توانسته مانع کسب جایگاه مورد نظر توسط این جریان شود. بر این اساس در دور دوم انتخابات بسیاری از نامزدهای احزاب به نفع یکدیگر و برای جلوگیری از موفقیت راست رادیکال از رقابت کناره‌گیری کردند. اگرچه همین ائتلاف تاکتیکی احزاب رقیب باعث شکست حزب راستگرای اجتماع ملی شد اما در عین حال این حزب توانست میزان کرسی‌های خود را نسبت به دو سال قبل افزایش دهد. ایجاد چنین ائتلاف‌هایی در عین حال برای رأی‌دهندگان ناراضی این پیام را هم می‌رساند که تنها حزب ضد ساختار و مخالف وضع موجود حزب راستگرای اجتماع ملی به رهبری مارین لوپن است و مابقی احزاب حاضر هستند برای جلوگری از قدرت‌یابی آن دست به معامله با یکدیگر بزنند اما این روش لزوماً در دراز مدت نمی‌تواند مانع رشد آنها شود.
از سوی دیگر هم باید توجه داشت بدون در نظر گرفتن ائتلاف احزاب با یکدیگر، حزب اجتماع ملی به تنهایی در حال حاضر بزرگ‌ترین حزب سیاسی در فرانسه تلقی می‌شود؛ اگرچه این جریان در انتخابات ناکام بود و این امر تفاوت میان میزان محبوبیت یک حزب و نسبت کسب کرسی را نشان می‌دهد. آنچه مشخص شده این است که اکنون شکاف سیاسی در فرانسه بیش از پیش شده و میانه طیف در وضعیت ضعیف‌تری قرار دارد. این در حالی است که برای مثال در سال ۲۰۱۲ دو حزب اصلی سنتی در فرانسه یعنی جمهوری‌خواهان (راست میانه ) و سوسیالیستها (چپ میانه ) دو جریان عمده در پارلمان بودند و چپ رادیکال و راست رادیکال کرسی‌های بسیار اندکی داشتند. لازم به ذکر است در میان مجموعه ائتلاف احزاب چپ‌گرا جایگاه حزب چپ رادیکال ملانشون از دیگر احزاب قوی‌تر است و این امر باعث شده انتظار کسب جایگاه نخست‌وزیری برای این جریان سیاسی وجود داشته باشد؛ هرچند الزامی در این مورد برای رئیس‌جمهوری وجود ندارد و ماکرون فعلاً حتی استعفای نخست‌وزیر کنونی را نپذیرفته است و ممکن است در آینده نخست‌وزیر را بدون در نظر گرفتن انتظارات چپ رادیکال از جایگاه دیگری انتخاب کند. از طرفی هم برخی ناظران معتقدند سوسیالیست‌ها ( چپ میانه) در مقایسه با چپ رادیکال شانس بیشتری دارند؛ چراکه اختلاف کمتری با حزب رئیس‌جمهوری داشته و سابقه اجرایی مشخصی هم در کارنامه خود دارند. در حال حاضر انتظار می‌رود با توجه به عدم کسب اکثریت مطلق توسط هیچ یک از احزاب و قطبی شدن فضای سیاسی، فرانسه با دوره‌ای از عدم قطعیت و بی‌ثباتی سیاسی در مسائل داخلی روبه‌رو باشد اما انتظار تغییر عمده‌ای در موضوعات سیاست خارجی و دفاعی وجود ندارد که معمولا هم به جایگاه رئیس جمهوری وابسته است که تا سال ۲۰۲۷ در قدرت خواهد بود.