بدون کشور فلسطین امنیت در منطقه حاکم نخواهد شد

وزیر امور خارجه عربستان دیروز (چهارشنبه) در سخنانی بر موضع ثابت کشورش در قبال مساله فلسطین و ضرورت تشکیل کشور فلسطینی تاکید کرد. «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان در جریان سخنرانی مجازی در کنفرانس سالانه مرکز تحقیقات خلیج فارس دانشگاه کمبریج انگلیس، اظهار داشت: جنگ در غزه مُهر تاییدی بر نیاز به راه‌حل برای پایان دادن به نزاع میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها است. وی با تاکید بر موضع ثابت کشورش در قبال فلسطین، گفت: برپایی کشور دارای حاکمیت فلسطینی از اولویت‌های ما است. بن فرحان در ادامه اظهاراتش خواستار توقف فوری جنگ در نوار غزه شد و افزود: بدون تشکیل کشور فلسطینی، امنیت در منطقه برقرار نخواهد شد. وزیر امور خارجه عربستان همچنین اضافه کرد: اعضای جامعه بین‌المللی بر سر این موضوع که راه‌حل برقراری ثبات در منطقه تشکیل کشور فلسطینی است، با یکدیگر اتفاق نظر دارد. علی‌رغم ورود تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به نوار غزه به دهمین ماه اما این رژیم روزبه‌روز بیشتر در بحران‌های داخلی و خارجی فرو می‌رود.

 

ایران تهدیدی مشترک برای اسرائیل و ناتو است

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در حاشیه نشست ناتو طی دیدارهای متعدد با رهبران بین‌المللی خواستار اعمال فشار بیشتر بر ایران شد. «یسرائیل کاتس» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در دیدار با رهبران بین‌المللی در آغاز نشست ناتو در واشنگتن، در راستای رویکرد ضدایرانی این رژیم، خواستار اقدام علیه ایران شد. وبگاه جوییش نیوز سیندیکت گزارش داد: کاتس در حاشیه نشست ناتو در واشنگتن با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرد. او همچنین، شامگاه سه‌شنبه با «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا، «آنالنا بربوک» وزیر امور خارجه آلمان، «ملانی جولی» وزیر امور خارجه کانادا و «یان لیپوفسکی» وزیر امور خارجه جمهوری چک دیدار کرد. طبق اعلام دفتر او، کاتس در این دیدارها بر ضرورت آنچه «تهدید مشترک ایران» عنوان شده، تاکید کرد. او پیش از سفر به واشنگتن گفته بود که قرار است توجه‌ها در این نشست را به موضوع ایران معطوف کند. کاتس در حالی ایران را یک تهدید مشترک برای کشورهای جهان تلقی کرده است که به واسطه دهه‌ها اشغال فلسطین که به مسئله تنش‌زای عمده‌ای در روابط کشورهای منطقه تبدیل شده است و با دراختیار داشتن تسلیحات اتمی بدون عضویت در پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی، صلح و ثبات آن را تضعیف کرده است.

انتقاد زلنسکی از منتظر ماندن جهان برای انتخابات آمریکا
زلنسکی گفت نمی‌تواند پیش‌بینی کند که اگر دونالد ترامپ دوباره ریاست جمهوری آمریکا را در ماه نوامبر به دست آورد، چه خواهد کرد و تمام جهان، از جمله پوتین منتظر نتیجه رای‌گیری هستند. ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در جمع سران کشورهای عضو ناتو در واشنگتن گفت امیدوار است که دونالد ترامپ کاندیدای جمهوری خواهان از ائتلاف ۷۵ ساله ناتو خارج نشود و همچنان از اوکراین در برابر روسیه دفاع کند. به نقل از خبرگزاری رویترز، زلنسکی همچنین از رهبران سیاسی آمریکا خواست منتظر نتیجه انتخابات ریاست ‌جمهوری این کشور نباشند تا با قدرت برای کمک به کی‌یف حرکت کنند و خواستار محدودیت‌های کمتر در استفاده از تسلیحات آمریکایی شد. رئیس جمهور اوکراین ادامه داد: « همه منتظر نوامبر هستند. آمریکایی‌ها منتظر نوامبر هستند، در اروپا، خاورمیانه، در اقیانوس آرام، تمام دنیا به نوامبر چشم دوخته‌اند و واقعا پوتین نیز منتظر نوامبر است.»

افزایش بودجه دفاعی کشورهای اروپایی پس از جنگ اوکراین
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای شرکت در اجلاس سران پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به واشنگتن سفر کرده است گفت؛ کشورهای عضو این اتحادیه، بودجه دفاعی خود را پس از آغاز جنگ در اوکراین، ۳۰ درصد افزایش داده‌اند. جوسپ بورل در گفت‌وگو با خبرنگاران پیش‌بینی کرد که این میزان در سال جاری میلادی به ۲ درصد [تولید ناخالص داخلی] کشورهای عضو اتحادیه اروپا برسد و به تدریج طی سال‌های آتی افزایش خواهد یافت. وی همچنین در تداوم سیاست خصمانه اتحادیه اروپا علیه روسیه گفت که بروکسل به حمایت از اوکراین و ارسال سلاح به جبهه کی‌یف ادامه خواهد داد.

روسیه ترجیح می‌دهد ترامپ پیروز شود
یک مقام اطلاعاتی ایالات متحده گفت که روسیه ترجیح می‌دهد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا پیروز شود و به کاخ سفید برگردد. این مقام اطلاعاتی آمریکا بدون اشاره به جو بایدن و دونالد ترامپ خاطرنشان کرد که ترجیح مسکو، ترامپ است و افزود جامعه اطلاعاتی آمریکا ارزیابی خود را از انتخابات گذشته تغییر نداده است. به نقل از خبرگزاری رویترز، این ارزیابی‌ها نشان می‌داد که مسکو از طریق کمپین‌های نفوذ تلاش کرد تا ترامپ در سال ۲۰۱۶ در برابر هیلاری کلینتون و در سال ۲۰۲۰ علیه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به پیروزی برسد.

گزارش «تجارت» از گسترش تنش در ناتو در هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس:

گروه جهان: اجلاس سران ناتو به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس این ائتلاف نظامی از روز سه‌شنبه در واشنگتن دی‌سی آغاز شده و این درحالیست که هنوز هیچ چشم‌اندازی برای صلح اوکراین وجود ندارد و از آنجایی که متحدان غربی به ارسال مداوم تسلیحات به کی‌یف ادامه می‌دهند، معلوم نیست چه زمانی مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین آغاز خواهد شد. به گزارش «تجارت»، ناتو این هفته نشستی را در واشنگتن برگزار می‌کند که طی آن ناتو از ارائه قابلیت‌های دفاع هوایی اضافی به اوکراین خبر داد. در این نشست سه‌روزه که از سه‌شنبه شروع شده و تا پنج‌شنبه ادامه دارد، وعده‌های غربی‌ها دوباره مطرح شد. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در جمع سران ناتو در واشنگتن وعده داد که قویا از اوکراین در برابر حمله روسیه حمایت می‌کند و از صحنه جهانی استفاده خواهد کرد تا به متحدان خود در داخل و خارج نشان دهد که هنوز می‌تواند رهبری این ائتلاف را برعهده داشته باشد.

اعتراف ناتو به دشوار بودن گسترش نفوذ
«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گزارش کرد: «سوال مطرح شده این است که آیا ما حاضریم درهای ناتو را به روی دیگر کشورها باز کنیم یا خیر. برخی می‌ترسند که گسترش ناتو موجب تضعیف این ائتلاف و تحریک مسکو شود.»
استولتنبرگ در ادامه سخنرانی‌اش در جریان این اجلاس تاکید کرد: «گسترش ناتو انتخاب بدیهی و تصمیم آسانی نیست.» او هم‌چنین با اشاره به جنگ اوکراین تصریح کرد: «جنگ اوکراین بزرگترین بحران امنیتی در نسل‌هاست. بزرگترین هزینه و خطر این خواهد بود که روسیه در جنگ اوکراین پیروز شود. علاوه بر این، حمایت ناتو از اوکراین با هزینه‌ها و خطرات احتمالی همراه است و قاعدتا انتخاب‌های امن و بدون خطری در طول جنگ وجود ندارد.» دبیرکل ناتو با اتهام‌زنی به دیگر کشورها، گفت: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم روسیه در جنگ اوکراین پیروز شود زیرا پیروزی روسیه دیگر دشمنان ناتو از جمله خود رئیس‌جمهور پوتین، کره شمالی، چین و ایران را تقویت خواهد کرد. آنها می‌خواهند ناتو شکست بخورد.» وی افزود: «اوکراین شجاعت چشمگیری از خود نشان داده و حمایت‌های بی‌سابقه‌ای را ارائه داده است اما اجازه دهید صادقانه بگویم که حمایت‌های ما از اوکراین هم ساده و آسان نیست زیرا با هزینه‌هایی همراه است.»
شانتاژ عجیب ترامپ با مساله بودن او و بودن ناتو
در میانه تمامی نگرانی‌ها نسبت به آینده ناتو، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده گفت اگر او سایر کشورهای عضو را تشویق نمی‌کرد تا مشارکت‌های خود را در زمان ریاست جمهوری خودش افزایش دهند، امروز هیچ اتحاد ناتویی وجود نداشت. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا سه‌شنبه در شبکه اجتماعی «تروث سوشال» نوشت: «اگر من به‌عنوان رئیس جمهور نبودم، احتمالا تاکنون ناتو وجود نداشت.» ترامپ افزود: «زمانی که من رئیس‌جمهور شدم، متوجه شدم که تنها ۷ کشور از ۲۸ کشور عضو آن زمان بودند که هزینه‌ها را درست پرداخت کردند. اکثر اعضا متخلف بودند، برخی از آنها بسیار کم پرداخت می‌کردند، البته اگر پولی پرداخت می‌کردند. من این را غیر قابل قبول می‌دانستم و اصرار می‌کردم که اگر حمایت ایالات متحده را می‌خواهند، آن‌ها باید پول بدهند.» ترامپ گفت اقدامات او ناتو را دوباره «ماندنی و دوام‌پذیر» کرد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت ایالات متحده اکنون با پرداخت بیشتر پول برای کمک به اوکراین برای مبارزه با روسیه با مشکل مشابهی روبرو است. ترامپ گفت اروپا حداقل باید سهم خود را برابر کند.

ناتو در آستانه سقوط
«پس از سال‌ها هشدارهای جعلی، ائتلاف نظامی غرب در نهایت به پرتگاه نزدیک می‌شود» این‌ها بخشی از تحلیل «استفان والت» نظریه‌پرداز مشهور روابط بین‌الملل و استاد دانشگاه هاروارد آمریکا در خصوص آینده ائتلاف ناتو است. استفان والت در یادداشتی که در نشریه «فارین‌ پالسی» منتشر شده به نشست ناتو که در واشنگتن در حال برگزاری است، اشاره کرد و نوشت، ابرهای تیره‌ای بر نشست ناتو سایه شومی افکنده است. وی به بخشی از معضلاتی که ناتو با آن مواجه است، اشاره کرد و ادامه داد: «دونالد ترامپ شانس بازگشت بعنوان رئیس‌جمهور آمریکا در سال 2025 را پیدا کرده است. حزب راست‌افراطی اجتماع ملی در حال حاضر قدرتمندترین جنبش سیاسی در فرانسه شده است. ویکتور اوربان (نخست‌وزیر) مجارستان همچنان یک نیروی اخلالگر است و اروپایی ها و آمریکایی ها بر سر جنگ اسرائیل و حماس اختلاف نظر دارند».

کاهش نرخ بیکاری در بهار امسال
مطابق داده‌های مرکز آمار ایران، بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیش‌تر در فصل بهار ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که ۷.۷ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار است که نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ۱۴۰۲)، ۰.۵ درصد کاهش داشته است.
به گزارش ایسنا، براساس نتایج طرح آمارگیری نیرویی کار در بهار ۱۴۰۳ از سوی مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۷.۷ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ۱۴۰۲)، ۰.۵ درصد کاهش یافته است.
در بهار ۱۴۰۳، به میزان ۴۱.۲ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ۱۴۰۲) تغییر نیافته است.
جمعیت شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر در فصل بهار ۲۴ میلیون و ۷۴۶ هزار نفر است که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴۴۰ هزار نفر افزایش داشته است. همچنین جمعیت غیرفعال از نظر اقتصادی (اعم از افراد محصل، خانه‌دار، دارای درآمد بدون کار مانند بازنشستگان) ۳۸ میلیون و ۲۲۸ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴۳۱ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار ۱۴۰۳، بخش خدمات با ۵۲.۴ درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۳.۰ درصد و کشاورزی با ۱۴.۵ درصد قرار دارند.
نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله حاکی از آن است که ۲۰.۰ درصد از فعالان این گروه سنی در بهار ۱۴۰۳ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ۱۴۰۲) ۱.۶ درصد کاهش یافته است.
بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله نیز نشان می‌دهد که در بهار ۱۴۰۳، ۱۵.۰ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به بهار ۱۴۰۲، به میزان ۰.۵ درصد کاهش یافته است.
بررسی سهم جمعیت دارای اشتغال ناقص جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که در بهار ۱۴۰۳، ۷.۹ درصد جمعیت شاغل، به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر) کم‌تر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ۳۸.۵ درصد از شاغلین ۱۵ ساله و بیش‌تر، بیش از ۴۹ ساعت در هفته کار کرده‌اند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد:

گروه اقتصادی: رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی تهران، ضمن اشاره به اینکه اصلاح نرخ ارز و تاکید بر تک نرخی شدن آن، از جمله مهمترین درخواست‌های فعالان اقتصادی در دولت چهاردهم است، معتقد است که الزام بانک مرکزی برای عرضه‌ ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما، با هدف کنترل نرخ ارز، قطعا معضلات بسیاری را به دنبال خواهد داشت.
پیمان سنندجی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اصلاح نرخ ارز نیمایی و هدایت آن به سمت تک نرخی شدن، درخواست‌ مکرر فعالان بازار بوده و اقدامی موثر در حوزه اقتصاد محسوب می‌شود. رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی تهران، ضمن اشاره به عملکرد بانک مرکزی در زمینه الزام صادرکنندگان برای عرضه ارز در سامانه نیما، خاطرنشان کرد: اقدامات انجام شده و عملکرد این بانک وابسته به اهداف اقتصادی و سیاست‌های پولی است که در مرحله تدوین قرار می‌گیرد. با توجه به هدف بانک مرکزی در زمینه کنترل نرخ ارز و حفظ پایداری اقتصادی، اما بطور حتم اقدام بانک مرکزی در زمینه الزام صادرکنندگان برای عرضه ارز در سامانه نیما، مشکلات و معضلات زیادی را در اقتصاد با خود به همراه خواهد داشت.

پیامدهای سرکوب نرخ ارز چیست؟
به اعتقاد این عضو اتاق بازرگانی تهران، کاهش تولید، افزایش قیمت و افزایش نرخ بیکاری به عنوان مهمترین پیامدهای ایجاد شده در زمینه سرکوب نرخ ارز شناخته می‌شود، تصریح کرد: موضوعات مربوط به مباحث ارز سامانه نیما و اختلاف آن با بازار آزاد از جمله موضوعاتی است که همیشه در اتاق بازرگانی مطرح است؛ اما بانک مرکزی تاکنون نتوانسته چاره‌ اندیشی در این زمینه داشته باشد.
یکسان‌سازی نرخ ارز می‌تواند زمینه‌ساز کاهش فعالیت دلالی‌ها و مشکلات حاکم در این بازار باشد
وی هشدار داد: با توجه به چنین مساله‌ای، در آینده شاهد مشکلات زیادی در حوزه نرخ ارز برای فعالیت‌های اقتصادی خواهیم بود.
سنندجی ضمن تاکید بر اصلاح نرخ ارز نیمایی، تصریح کرد: اصلاح نرخ ارز موضوع پیچیده‌ای است که نیازمند توجه به جوانب مهم اقتصادی است، ممکن است این اقدام بسته به شرایط فعلی و تحلیل متخصصان اقتصادی تبعاتی را با خود به همراه داشته باشد اما یکسان‌سازی نرخ ارز می‌تواند زمینه ساز کاهش فعالیت دلالی‌ها و مشکلات حاکم در این بازار باشد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: برخی معتقدند که ممکن است اصلاح نرخ ارز نیمایی، سبب افزایش نرخ کالا شود؛ حقیقت این است که در تمام دنیا یارانه به صورت نقدی پرداخت نمی‌شود، بلکه آن را از طریق خدمات ارائه می‌دهند. اما پرداخت یارانه نقدی مشکلات زیادی را با خود به همراه داشته و خواهد داشت که اکنون نیز شاهد آن در اقتصاد کشور هستیم.
این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، با اعلام اینکه حمایت‌های انجام شده از تولیدکننده داخلی به واسطه پرداخت یارانه‌ها، بنا بر حمایت از تولید خواهد بود، اظهار کرد: مسئله ارز و صادرات می‌تواند تاثیرگذار در موضوع سیاست‌گذاری پولی باشد. تولیدکنندگانی که به دنبال فعالیت صادرات هستند و همچنین بازرگانان بخش خصوصی، معتقد به ارائه سیاست تشویقی به تولیدکننده و نیز صادرکننده‌ها هستند.
وی با بیان اینکه بهتر است سیاست‌های مناسبی در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۳ و حمایت از تولیدکنندگان در نظر گرفته شود، افزود: بانک مرکزی می‌تواند در کنار تشویق‌ و سیاست‌هایی که برای تولیدکنندگان داخلی انجام می‌دهد، اتخاذکننده برخی از سیاست‌های تشویقی برای صادرکنندگان باشد.

تبعات انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی در اقتصاد
سنندجی ضمن اشاره به انتشار گواهی سپرده با نرخ ۳۰ درصد و تبعات آن در اقتصاد، تصریح کرد: اثربخشی این سیاست‌ها، وابسته به شرایط اقتصادی بوده و ممکن است اقداماتی همچون انتشار گواهی سپرده با تاثیراتی در کنترل قیمت طلا و ارز همراه باشد؛ اما این اتفاق سبب افزایش هزینه‌های تولید و نفوذ نوسانات در بخش‌های دیگر اقتصادی خواهد شد. ضمن اینکه گواهی سپرده ۳۰ درصدر، علاوه بر افزایش هزینه‌های تولید، سبب تحمیل دیگر مشکلات در دیگر بخش‌ها خواهد شد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران در پایان تاکید کرد: این ابزار نتوانسته پاسخ‌دهنده به انتظارات تورمی باشد؛ بنابراین بایستی طبق درخواست اتاق بازرگانی، شاهد ایجاد برخی تغییرات در این حوزه باشیم و سیاست‌هایی در این راستا اعمال شود که نوسانات اقتصادی به کمترین حد برسند.

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران گزارش داد

آخرین بررسی‌های مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در طرح ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی مرتبط با محیط کسب‌وکار نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۲، رضایت فعالان اقتصادی از عملکرد این دستگاه‌ها اندکی بهبود پیدا کرده است.
به گزارش ایسنا، طبق نتایج طرح ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی مرتبط با محیط کسب‌وکار در سال ۱۴۰۲، شاخص ملی عدد ۴.۷۱ به دست آمده (امتیاز ۱ به معنی رضایت کامل و امتیاز ۱۰ به معنی نارضایتی مطلق است) که نشان‌دهنده افزایش جزئی در رضایت فعالان اقتصادی از عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن (۴.۸۱) است. در سال ۱۴۰۲ فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این طرح، از میان دستگاه‌های اصلی (بر اساس صدور مجوزهای کسب‌وکار در فهرست ۱۸ دستگاه اعلام شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی) از سه دستگاه «سازمان بهزیستی کشور»، «نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران» و «سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور» بیش‌ترین میزان رضایت را داشته‌اند و در مقابل از سه دستگاه اصلی «بانک مرکزی جمهوری اسلامی»، «شهرداری‌ها» و «سازمان امور مالیاتی کشور» کمترین میزان رضایت را نسبت به عملکرد سایر دستگاه‌ها اعلام کرده‌اند.
بر اساس یافته‌های این طرح در سال ۱۴۰۲، دستگاه‌های اجرایی در استان‌های «خراسان جنوبی»، «کهگیلویه و بویراحمد» و «گلستان» به ترتیب بیشترین میزان رضایت فعالان اقتصادی را جلب کرده‌اند و در مقابل دستگاه‌های اجرایی در استان‌های «همدان»، «تهران» و «خوزستان» کمترین میزان رضایت فعالان اقتصادی را به خود اختصاص داده‌اند.
بر اساس نتایج طرح در سال ۱۴۰۲، میزان رضایت فعالان اقتصادی در بخش کشاورزی از عملکرد دستگاه‌های اجرایی در مقایسه با رضایت فعالان اقتصادی در بخش‌های خدمات و صنعت، نامناسب‌تر ارزیابی شده است.
همچنین در بین ۴۴ دستگاه اجرایی، سازمان و نهاد مورد پرسش (اصلی و فرعی) در این طرح در سال ۱۴۰۲، سه دستگاه اجرایی «سازمان انرژی اتمی (فرعی)»، «مرکز آمار ایران (فرعی)» و «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (اصلی)» به ترتیب دارای کمترین میزان ارتباط کاری با فعالان اقتصادی معرفی شده‌اند و در مقابل سه دستگاه اجرایی
«بانک‌های دولتی (فرعی)»، «سازمان امور مالیاتی کشور (اصلی)» و «وزارت صنعت، معدن و تجارت (اصلی)» دارای بیشترین ارتباط کاری با فعالان اقتصادی شرکت‌کننده در این طرح بوده‌اند.