واکنش ایران به برگزاری موفق انتخابات در ونزوئلا

سخنگوی وزارت خارجه برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا را به مردم و دولت این کشور و نیز به رئیس جمهور منتخب مردم ونزوئلا تبریک گفت. ناصر کنعانی در پیامی در شبکه ایکس نوشت: برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا را به مردم و دولت این کشور و نیز به رئیس جمهور منتخب مردم ونزوئلا تبریک می‌گوییم. این انتخابات که علی‌رغم برخی تهدیدات و تحریم‌های ظالمانه و ناعادلانه تحمیل شده بر ونزوئلا، با حضور و مشارکت گسترده مردم و با نظارت صدها ناظر بین‌المللی از کشورها، نهادها و سازمانها برگزار شد، حاکی از نهادینه شدن روند مردم‌سالاری در این کشور است. جمهوری اسلامی ایران مراتب حمایت و همبستگی خود را با جمهوری بولیواری ونزوئلا جهت پیشبرد ‌برنامه‌های توسعه ملی و نیز تقویت همکاری‌های ۲ جانبه تجدید می‌نماید. بر اساس اعلام کمیسیون انتخابات ونزوئلا، مادورو پس از شمارش ۸۰ درصد آرا، در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا پیروز شد و با کسب ۵۱.۲ درصد آرا برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا به پیروزی دست یافت.

 

جنایت‌های رژیم صهیونیستی تهدیدی برای امنیت جهان است

«الیو رودریگز پردوما»، معاون وزیر روابط خارجی وزارت امور خارجه کوبا با «علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و در خصوص آخرین تحولات روابط ۲جانبه و مهم‌ترین موضوعات مطرح در عرصه همکاری‌های بین‌المللی گفت‌وگو کرد. «علی باقری»، سرپرست وزارت امور خارجه در این دیدار ضمن استقبال از حضور هیات عالی‌رتبه کوبا در آئین ادای سوگند رئیس‌جمهور جدید، بر ظرفیت‌های گسترده همکاری ۲ جانبه و چندجانبه بین جمهوری اسلامی ایران و کوبا و به‌ویژه ارتقای روابط اقتصادی همپای مناسبات سیاسی تاکید کرد. سرپرست وزارت امور خارجه ۲ کشور ایران و کوبا را دارای سیاست‌های مستقل توصیف کرد که باید در مقابله با تهدیدات جهانی با هم همکاری نمایند و با اتخاذ رویکرد فعال‌تر، به دنبال سازوکارها و رویه‌های جدید در جهت تقویت روابط باشند. وی با اشاره به اوضاع غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین، این موضوع را مهم‌ترین مساله انسانی در جهان دانست و تاکید کرد: استمرار و تشدید و گسترش این جنایت‌ها تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه و جهان است.

گفت‌و‌گوی تلفنی پزشکیان
با رئیس‌جمهور فرانسه
رئیس جمهور ضمن ابراز نگرانی شدید از تشدید تنش‌ها در مرزهای جنوبی لبنان با رژیم صهیونیستی،‌ نسبت به تبعات و نتایج هرگونه تجاوز به لبنان هشدار داد و گفت: رژیم صهیونیستی در صورت حمله به لبنان اشتباهی بزرگ مرتکب خواهد شد که تبعات سنگینی برایش به همراه خواهد داشت.
به گزارش تجارت، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه بعداز ظهر دیروز - دوشنبه - در تماس تلفنی با دکتر مسعود پزشکیان، انتخاب وی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت. رئیس جمهور فرانسه در این گفت وگوی تلفنی با استقبال از رویکرد رئیس جمهور مبنی بر ایجاد تعامل و تعادل در سیاست خارجی، ابراز امیدواری کرد که روابط ایران با فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی، در دوره جدید بیش از گذشته ارتقا یابد. پزشکیان نیز در این گفت و گوی تلفنی، پیشینه روابط سیاسی و مراودات فرهنگی میان ایران و فرانسه را زمینه مناسبی برای توسعه تعاملات دیپلماتیک میان دو کشور دانست و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای روابط با فرانسه بر مبنای صداقت و اعتمادسازی مشترک را اعلام کرد. روسای جمهور ایران و فرانسه در این مکالمه تلفنی یک ساعته درباره مسائل و موضوعات مختلفی از جمله مذاکرات رفع تحریم، جنگ اوکراین و آخرین وضعیت و تحولات در غزه و لبنان به بحث و گفتگو پرداختند. رئیس جمهور ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ادامه مذاکرات رفع تحریم در چارچوب توافق شده، اجرایی شدن همه تعهدات از سوی طرفین و توقف فشار و تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را حداقل انتظار جمهوری اسلامی ایران از این توافق و زمینه مناسبی برای تداوم و پیشبرد گفت وگوها دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به استناد بیش از ۱۵ گزارش آژانس انرژی اتمی به همه تعهدات خود در برجام عمل کرده است، اما آمریکایی‌ها بدون عمل به تعهدات خود، ضمن خروج یکطرفه از این توافق، تحریم‌های ظالمانه مضاعفی نیز به ملت ایران تحمیل کرده‌اند. پزشکیان در بخش دیگری از سخنان خود در این گفت وگوی تلفنی ضمن ابراز نگرانی شدید از تشدید تنش‌ها در مرزهای جنوبی لبنان با رژیم صهیونیستی،‌ نسبت به تبعات و نتایج هرگونه تجاوز به لبنان هشدار داد و افزود: رژیم صهیونیستی در صورت حمله به لبنان اشتباهی بزرگ مرتکب خواهد شد که تبعات سنگینی برایشان به همراه خواهد داشت. رئیس جمهور با اشاره به جنایات هولناک رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم غزه و به خاک و خون کشیدن زنان و کودکان، حمله به بیمارستان‌ها و نیروهای امدادی، تصریح کرد: صهیونیست‌ها با اشغال فلسطین بیش از ۷۵ سال است که از هیچ جنایتی علیه فلسطینیان فرو گذار نکرده و تمام چارچوب‌ها و قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته‌اند. پزشکیان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای رفع بحران در غزه و همچنین استقرار صلح و ثبات در منطقه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد، ابراز امیدواری کرد که دیگر کشورها نیز به مسئولیتشان در قبال مردم مظلوم غزه عمل کنند.

توقیف یک فروند نفتکش
متخلف توسط سپاه در خلیج فارس
روابط عمومی منطقه سوم نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌ای از توقیف یک فروند نفتکش حامل بیش از ۷۰۰ هزار لیتر نفت قاچاق با پرچم کشور توگو و ۹ خدمه در آب‌های شمال خلیج فارس حوالی میدان نفتی آرش توسط رزمندگان این منطقه خبر داد. به گزارش سپاه نیوز، متن اطلاعیه به این شرح است:
به آگاهی ملت شریف و قهرمان ایران اسلامی می‌رساند به فضل الهی با اشراف و رصد دقیق اطلاعاتی رزمندگان منطقه سوم نیروی دریایی امام حسین (ع) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبحگاه جمعه ۵ مردادماه ۱۴۰۳ ساعت یک فروند نفتکش با نام تجاری pearl g با پرچم کشور آفریقایی توگو و مالکیت شخصی عراقی ساکن دبی امارات در شمال خلیج فارس حوالی میدان نفتی آرش درحال بارگیری سوخت قاچاق از لنجهای ایرانی، با حکم مقام قضایی توقیف گردید. برآوردهای اولیه حکایت از حداقل ۷۰۰ هزار لیتر نفت قاچاق همراه این نفتکش دارد. این نفتکش همراه با ۹ خدمه آن که دارای ملیت‌ هندی هستند به لنگرگاه امام خمینی (ره) منتقل و تحت نظارت است .
روابط عمومی منطقه سوم دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

پوتین برای دیدار با پزشکیان
در نشست بریکس آماده می‌شود
سخنگوی کرملین از دیدار احتمالی روسای جمهور ایران و روسیه در نشست آتی گروه بریکس خبر داد. «دمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین به روزنامه روسی ایزوستیا گفت که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه برای دیدار با «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور ایران در نشست بریکس که در ماه اکتبر در کازان برگزار خواهد شد، آماده می‌شود. خبرگزاری اسپوتنیک با انتشار این مطلب نوشت: تحلیف پزشکیان قرار است روز سه‌شنبه(فردا) برگزار شود.

شفاف‌سازی ظریف درباره آخرین
وضعیت تشکیل کابینه
رئیس شورای راهبری انتخاب وزرای دولت چهاردهم گفت: خبر ارائه ۳ گزینه برای هر وزارت کاملا نادرست است. برای هر دستگاه لااقل ۸ نامزد تعیین شده و به رئیس‌جمهور محترم تقدیم شده است. محمدجواد ظریف در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «سلام دوستان جز گزارش‌هایی که اینجا پیرامون شورای راهبری می‌دهم و نیز مصاحبه‌های تصویری، هیچ مصاحبه‌ای نکرده‌ام و خبر ارائه سه گزینه برای هر وزارت کاملا نادرست است.

پزشکیان امروز در صحن بهارستان سوگند می‌خورد

گروه سیاسی: در فاصله تنها دو روز از برگزاری مراسم تنفیذ در روز یک‌شنبه (7 مرداد) امروز سه‌شنبه (9 مرداد) مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. مراسم تحلیف دکتر مسعود پزشکیان، نهمین رئیس جمهور اسلامی ایران، امروز سه‌شنبه (۹مردادماه) از ساعت ۱۶ در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.
به گزارش «تجارت»، تشریفات مجلس شورای اسلامی و وزارت امور خارجه در قالب کمیته‌ای مسئولیت دعوت از روسای جمهور، روسای مجالس، وزرای خارجه و سایر مقامات کشورهای مختلف را بر عهده دارند و طبق گفته علیرضا شریفی معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی، حضور بیش از ۷۰ هیات خارجی و ۶۰۰ خبرنگار داخلی و خارجی در مراسم تحلیف رئیس جمهور قطعی شده است. بنا بر عرف ادوار مختلف انتخابات ریاست جمهوری و اهمیت حقوقی مراسم تحلیف که نماد مردم سالاری و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در کشور است، این مراسم با حضور مهمانان خارجی و داخلی برگزار می‌شود. بر همین اساس از شب گذشته و از محل فرودگاه امام خمینی(ره) هیات‌های خارجی کشورهای مختلف وارد تهران شدند.

روند برگزاری مراسم تحلیف
طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی مراسم تحلیف یا سوگند رئیس جمهور باید در نشست علنی مجلس همراه با حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان برگزار شود. رئیس جمهور در مراسم تحلیف، سوگند یاد خواهد کرد مبنی بر اینکه همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که به‌عهده گرفته است، به‌کار گیرد و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند. در مراسم روز تحلیف پس از نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران، سوره مبارک نحل آیات ۸۹ تا ۹۱ تلاوت خواهد شد. در ادامه رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس قوه قضاییه سخنرانی خواهند کرد. انجام مراسم تحلیف رئیس جمهوری، بیانات رئیس جمهور و نطق پایانی رئیس مجلس شورای اسلامی پایان بخش مراسم تحلیف خواهد بود. بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور پس از مراسم تحلیف موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف، ضمن تقدیم برنامه کلی، اسامی وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌ها را که دارای تجربه و تخصص مرتبط هستند به همراه شرح حال، برنامه‌ها، سوابق و سمت‌های علمی و اجرائی و سایر امتیازات قابل استناد، به مجلس شورای اسلامی تسلیم کند.

حضور 70 هیات خارجی در مراسم تحلیف
در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان بیش از ۷۰ هیات خارجی حضور دارند که شب گذشته سالیفا مودی وزیر دفاع، باکاری یائو سانگاره وزیر خارجه و سومانا بوباکار وزیر کابینه کشور نیجر، آلتانگرل الخاگواسورن فرستاده ویژه مغولستان، پائول میفسود فرستاده ویژه مالت، نوری الکاسح معاون وزیر خارجه لیبی وارد فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) شدند. از بامداد دیروز نیز مامادو تانگارا وزیر خارجه گامبیا، حسین عوض وزیر خارجه سودان، تان سو معاون نخست وزیر میانمار، مانوئل ماررو نخست وزیر کوبا، لوردس پوما پوما فرستاده ویژه اکوادور، الویس عالم فرستاده ویژه دومینیکن، خولیو آنیبال فرستاده ویژه کلمبیا، ژوئل راندریاماندرانتو وزیر گردگشری ماداگاسکار، نایب رئیس مجلس غنا و طاهر سالم محمد الباعور سرپرست امور خارجه لیبی وارد فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) شدند. صبح دیروز نیز آگوستین آندریامانانورو نایب رئیس مجلس ملی ماداگاسکار، داتو سری جوهری بن عبدول رئیس مجلس مالزی، بریگیر پارارینسون نماینده مجلس ایسلند، موستروان عبدو رئیس مجلس کومور، ماهیندا یاپاابیواردانه رئیس مجلس سریلانکا، حسین محمد لطیف معاون رئیس جمهور مالدیو، رونالد اوزی لامولا وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی و مولوی عبدالکبیر محمدجان معاون نخست وزیر هیات حاکمه سرپرستی افغانستان نیز وارد تهران شدند.

اعلام محدودیت‌ها در اطراف مجلس
رییس پلیس راهور تهران بزرگ، تمهیدات ترافیکی ویژه مراسم تحلیف رئیس جمهوری در معابر اطراف ساختمان مجلس شورای اسلامی را تشریح کرد. سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور با اشاره تمهیدات ترافیکی مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت : این مراسم فردا سه شنبه ۹ مرداد ماه، از ساعت ۱۶ در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود؛ بنابراین پلیس تمهیدات ترافیکی ویژه‌ای را برای هر چه منظم تر و با شکوه تر برگزار شدن این مراسم اتخاذ کرده است. وی با اشاره به خیابان‌هایی که در آنها توقف ممنوع است؛ افزود : از ساعت ۸ صبح روز سه شنبه، توقف در خیابان مجاهدین مسیر رفت و برگشت از تقاطع آبسردار به سمت غرب، خیابان ابن سینا از تقاطع فخر آباد، خیابان مصطفی خمینی به سمت جنوب تا تقاطع امیرکبیر، میدان بهارستان از جمهوری تا ظهیرالاسلام، خیابان شهید گودرزی در ظلع جنوبی مجلس، خیابان شهید دیالمه از امیر کبیر به سمت شمال، از خیابان آژانلو تا خیابان مجاهدین ممنوع است. رییس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد : از ساعت ۱۰ صبح، محورهای فرعی اطراف مجلس در خیابان‌های شهید دیالمه، شهید آژانلو و مجاهدین با نیوجرسی مسدود خواهند شد. موسوی پور گفت: از ساعت ۱۴ مسیرهای شرق به غرب خیابان مجاهدین، از تقاطع آبسردار و از محدوده شمال به جنوب ابن سینا از تقاطع فخر آباد به سمت جنوب مسدود می شود. وی افزود: در محدوده خیابان جمهوری از تقاطع مخبر الدوله و در ادامه از خیابان ظهیر الاسلام به سمت شرق و خیابان مصطفی خمینی در مسیر جنوب به شمال از تقاطع امیر کبیر و از خیابان شهید دیالمه از خیابان امیر کبیر به سمت مجلس شورای اسلامی نیز محدودیت تردد ایجاد می شود.

مهمترین وظایف و اختیاراتی رئیس جمهور در راس قوه مجریه
طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی، «پس از مقام رهبری رئیس جمهور عالی ترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز در اموری که مستقیماً به رهبری مربوط می‌شود، بر عهده دارد» مهم‌ترین وظایف رئیس‌جمهور عبارتند از: مسئولیت اجرای قانون اساسی: یکی از مهم ترین وظایف رئیس جمهور اجرای قانون اساسی است و می‌تواند از طریق نظارت، کسب اطلاع، بازرسی و پیگیری اقدامات لازم را به عمل آورد و در صورت توقف یا عدم اجرای اصلی از اصول قانون اساسی به نحو مقتضی اقدام نماید. انتخاب و عزل وزیران: به موجب اصل ۱۳۳ قانون اساسی، وزیران توسط رئیس جمهور تعیین و برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس معرفی می‌شوند. ریاست هیأت وزیران: رئیس جمهور بر کار وزیران نظارت کرده و با اتخاذ تدابیر لازم به هماهنگ ساختن تصمیمات وزیران اقدام می‌کند. مسئولیت اقدامات وزیران: هر یک از وزیران مسئول اقدامات و وظایف خویش است و رئیس جمهور مسئول اقدامات وزراء در مقابل مجلس است. توشیح قوانین و عهدنامه‌ها: مصوبات قانونی و عهدنامه‌ها و مقاوله نامه‌ها وقتی لازم الأجرا می‌شوند که از طرف رئیس جمهور رسماً امضاء و به مأموران اجرایی کشور ابلاغ شوند. اختیار وضع آئین نامه‌های اداری: طبق اصل ۱۳۸ قانون اساسی هیأت وزیران می‌توانند برای انجام وظایف قانونی خود به وضع نظامات و آئین نامه‌های عمومی مبادرت کنند و ریاست جمهوری به عنوان رئیس هیأت وزیران است. اعزام سفیران به خارج و پذیرش سفرای خارجی: سفیران به پیشنهاد وزیر امور خارجه و تصویب رئیس جمهور تعیین می‌شوند. اعطای نشان‌های دولتی: طبق اصل ۱۲۹ قانون اساسی اعطای نشان‌های دولتی با رئیس جمهور است. ریاست شورای عالی امنیت ملی: طبق اصل ۱۷۶ قانون اساسی به منظور تأمین منافع ملی و پاسداری از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی و حاکمیت ملّی، شورای عالی امنیت ملی به ریاست رئیس جمهور تشکیل می‌شود.

محسنی اژه‌ای تاکید کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای دیروز دوشنبه (۸ مرداد) طی سخنانی در نشست شورای‌عالی قوه قضاییه، ضمن اشاره به برگزاری مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور، آقای پزشکیان در روز گذشته، اظهار کرد: با تنفیذ حکم رئیس‌جمهور جدید توسط رهبر معظم انقلاب، جناب آقای پزشکیان از دیروز رسماً متصدی قوه مجریه شدند و مسئولیت سنگین اجرای قانون اساسی و اعمال قوه مجریه را عهده‌دار شدند. همانطور که رهبری معظم فرمودند امروز اولویت با مسائل اقتصادی است و در این مسیر، همه قوا و ارکان نظام باید به دولت یاری رسانند؛ در همین راستا، قوه قضاییه نیز باید به دولت کمک کند.
رئیس قوه قضاییه با تشریح مصادیق کمک دستگاه قضا به دولت، گفت: کمک قوه قضاییه به دولت در حوزه مسائل اقتصادی و معیشتی، با صرفِ حرف زدن، میسر و ممکن نمی‌شود؛ ما باید در عمل به دولت کمک کنیم تا دولت بر مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی فائق آید؛ ما به عنوان قوه قضاییه در برخی از حوزه‌های مرتبط با امر اقتصاد، مأموریت قانونی و مشخص داریم؛ علاوه بر آنها، باید در حوزه‌هایی که مستقیماً نیز مسئولیت نداریم، به دولت یاری رسانیم. محسنی اژه‌ای تصریح کرد: یکی از نمودها و جلوه‌های مهم کمک قوه قضاییه به دولت در حوزه مسائل اقتصادی، تأمین امنیتِ سرمایه‌گذاریِ سالمِ اقتصادی است. در این راستا نباید محدودیت‌های بلاوجه و غیرضروری برای فعالانِ سالمِ حوزه‌یِ اقتصاد ایجاد کنیم. بعضاً درخصوص محدودیت‌های غیرضروری که از ناحیه دستگاه قضایی یا ضابطین درقبالِ فعالان اقتصادی اِعمال می‌شود، گلایه وجود دارد.
رئیس قوه قضاییه افزود: چندی پیش نامه‌ای به دفتر من واصل شد که محتوای آن حکایت از اِعمال محدودیت‌هایی برای یک فعال شناخته شده اقتصادی داشت؛ من این نامه را برای بررسی دقیق و صحت‌سنجی به «دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه» ارجاع دادم؛ از قرار معلوم، این فعال اقتصادی، اقدامات افتخارآمیزی انجام داده بود، به نحوی که اقدامات او در این عرصه، مورد تمجید دستگاه‌های ذیربط قرار گرفته بود. این فرد که سابقه ۵۰ ماه حضور در جبهه را نیز در دوران دفاع مقدس داشت، به واسطه اتهامی که متوجهش شده بود، در زمان استقرار در هواپیما برای عزیمت به شهری، با وضع خاصی دستگیر شده بود! این در حالی بود که فردِ مورد اشاره، در حوزه فعالیت خودش، شخصیتی شناخته شده است و احتمال فرار او نمی‌رفت؛ با این وجود با وضع خاصی دستگیر شد و پس از دستگیری نیز، بنا بر اظهارات خودش، انتظار داشت تا در محلی مستقر شود تا به اتهامات پاسخ دهد، اما چنین فضایی برای او فراهم نشد؛ همچنین از قرار معلوم، ضابط رسیدگی‌کننده به پرونده نامبرده، تخصص لازم را در حوزه اتهام انتسابی نداشت؛ از سویی دیگر، تاکید فردِ مذکور در زمان بازداشت، این بود که اگر اتهام انتسابی محرز است چرا پرونده به دادگاه ارسال نمی‌شود و اگر ادله‌ای ناظر بر اتهام انتسابی وجود ندارد، چرا آزاد نمی‌شود؟ علی‌ایحال مقصودم از بیان این نمونه و مثال آن بود که یکی از وجوه تأمین امنیت سرمایه‌گذاری و ترغیب فعالانِ سالمِ اقتصادی به سرمایه‌گذاری در کشور، همین جلوگیری از اِعمال محدودیت‌های غیرضروری برای سرمایه‌گذاران است؛ باید توجه داشت وقتی برای یک سرمایه‌گذاری که از قضا در حوزه فعالیت خودش، فردی سرشناس محسوب می‌شود، محدودیت‌هایی قضایی اِعمال می‌شود، طبیعتاً سایر افراد نیز مشاهده می‌کنند و برای سرمایه‌گذاری در کشور بی‌میل می‌شوند.
محسنی اژه‌ای در ادامه به دادستان انتظامی قضات دستور داد تا موضوع اِعمال محدودیت‌های بلاوجه و غیرضروری برای فعالان سالم اقتصادی توسط برخی قضات را به دقت مورد بررسی قرار دهد.وی در ادامه با اشاره به مصادیق دیگری از کمک قوه قضاییه به دولت در حوزه مسائل اقتصادی، گفت: مسئولان قضایی در شوراهایی نظیر«شورای‌عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴»، «شورای رقابت»، « شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی»، «شورای عالی اقتصاد مقاومتی» و غیره عضویت دارند؛ فلذا ضروری است مسئولان ذیربط قضایی که در این قبیل شوراها عضویت دارند، تمام همت خود را معطوف کنند تا منشاء‌اثر باشند و با ایده و راهکارهای ناظر بر برون‌رفت از مشکلات اقتصادی، در شوراهای مزبور حضور به هم رسانند. وی تصریح کرد: یکی از الزامات جهش و رونق اقتصادی، توجه به مقوله‌ی «رقابت» است؛ اگر دستگاه‌های دولتی و شبه‌دولتی، فضا را برای بخش خصوصی تنگ گردانند، کار در حوزه رونق اقتصادی پیش نمی‌رود؛ باید آحاد مردم در مقوله اقتصاد نقش‌آفرین باشند و اقتصاد به معنای واقعی کلمه باید «مردمی» شود.

ادعای عجیب سناتور آمریکایی درباره برنامه هسته‌ای ایران

گروه سیاسی: یک سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی ادعایی را درباره پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده و گفت که «شکست» دولت بایدن دلیل وقوع آن بوده است.
به گزارش «تجارت»،‌ »لیندزی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی با تکرار ادعای این کشور مبنی بر وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران، گفت که «شکست» جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و کامالا هریس، معاون اول او می‌تواند منجر به تولید تسلیحات هسته‌ای از سوی ایران در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا شود. شبکه فاکس نیوز در این باره گزارش داد: گراهام در گفت‌وگو با برنامه «فیس د نِیشین» شبکه سی‌بی‌اس گفت که سنای آمریکا، هفته گذشته، گزارش «بهت‌آوری» را از مدیر آژانس اطلاعات ملی درباره وضعیت برنامه هسته‌ای ایران دریافت کرده است. ادعای عجیب گراهام در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران تاکید کرده‌اند تولید و به‌کارگیری تسلیحات ‌هسته‌ای جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، صرفا صلح‌آمیز است.
از سوی دیگر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یکی از سختگیرانه‌ترین تدابیر بازرسی و راستی‌آزمایی را برای برنامه هسته‌ای ایران اعمال کرده است. ایران در حال عمل به تعهدات خود ذیل توافقات با آژانس بوده و تعامل آن با آژانس ادامه دارد. با این حال، گراهام گفت: چیزی که من نگران آن هستم، حرکتی سریع به سمت یک سلاح اتمی است. من بسیار نگرانم که نه‌تنها جبهه دومی(در جنگ اسراییل) گشوده شود، بلکه از این سه-چهار ماه پیش از انتخابات برای حرکت سریع به سمت یک سلاح هسته‌ای استفاده کنند و ما باید به آن‌ها اخطار بدهیم. نباید این اتفاق بیفتد. پیشتر، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داده بود که ایران ممکن است «در مدت یک الی 2 هفته» مواد شکافت‌پذیر کافی برای تولید سلاح اتمی تولید کند. در حالی که بلینکن بی‌اثر شدن توافق هسته‌ای(برجام) را مقصر پیشرفت سریع فعالیت‌های هسته‌ای دانسته بود، گراهام به عملکرد بایدن و هریس اشاره کرد. بایدن طی 2 هفته گذشته، پس از انتقادهای بسیار به عملکرد ضعیف او در مقابل «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه در رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ آمریکا، کناره‌گیری کرده و هریس، معاون اول خود را به عنوان جایگزین خود تایید و از او حمایت کرد. هریس، رسما، نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهور آمریکا شده است که قرار است در نوامبر برگزار شود. گراهام با گفتن این که بایدن و هریس «شکست بزرگی» از نظر کنترل ایران بوده‌اند، افزود که رژیم صهیونیستی در حال پرداختن بهای آن است.
آمریکا مدعی حمایت مالی و نظامی ایران از گروه‌های مقاومت منطقه، از جمله حماس و کنترل اقدامات آن‌ها است. حماس در پی عملیات «طوفان الاقصی» در هفت اکتبر که آغازگر جنگ غزه و حملات تلافی‌جویانه رژیم صهیونیستی شد، بیش از ۹ ماه است که در حال مقاومت است. مقامات ایران با حمایت از آرمان‌های آزادی‌بخش گروه‌های مقاومت منطقه، از جمله حماس، این ادعای آمریکا را رد کرده‌اند.