برخی ورزشکاران کاروان ایران در حالی که باید تمرکزشان را به المپیک معطوف کنند اما درگیر فضای مجازی و مسائل حاشیهای هستند و مشخص نیست وظیفه سرپرستان تیمها و مسئولان پرتعداد کاروان ایران در این زمینه چیست.
به گزارش ایسنا، پس از انتشار اولین تصاویر از ورزشکاران ایران در مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس انتقادات زیادی در فضای مجازی نسبت به لباس رسمی ایران انجام شد. بسیاری از کاربران فضای مجازی لباس کاروان ایران را به لباس کادر درمان تشبیه کردند و موجی از انتقادات نسبت به تصمیمگیری مسئولان کمیته المپیک در زمینه انتخاب لباس به وجود آمد. در حال حاضر نیز با توجه به انتقادات به وجود آمده، به جای اینکه کمیته ملی المپیک که مسئولیت لباس کاروان را برعهده داشته پاسخگو باشد، برخی ورزشکاران درگیر این موضوع شدهاند. اگر نقدی هم صورت گرفته، طبیعتا متوجه مسئولانی است که متولی انتخاب لباس بودهاند نه ورزشکاران، اما در حین برگزاری المپیک شاهد این هستیم ورزشکاران بجای اینکه در رویداد بزرگی چون المپیک از مسائل حاشیهای دوری کنند تا تمرکزشان روی مسابقه کم نشود، در فضای مجازی پاسخگوی انتقادات نسبت به لباسها هستند که واکنش های مثبت و منفی مخاطبان را در پی دارد و این چالش، تمرکز ورزشکار را برهم میزند. در حالی که تنها دو سه روز از المپیک گذشته اما شاهد برخی مسائل عجیب در مورد بعضی از ورزشکاران کاروان ایران هستیم. برای نمونه برادر یکی از ورزشکاران با یک آیدی کارت دیگر به دهکده ورزشکاران می رود و عکسش را در فضای مجازی منتشر میکند. در حالی که اگر کمیته برگزاری بازیها متوجه این اتفاق میشد، حواشی زیادی برای کاروان ایران به همراه داشت. کاروان ایران با ۴۰ ورزشکار و ۹۶ همراه راهی المپیک شده و یکی از وظایف افرادی که به عنوان سرپرست همراه تیمها رفتهاند این است که اجازه ندهند ورزشکار در طول رویداد مهمی چون المپیک درگیر حاشیه شود اما تاکنون مدیریت مناسبی به نمایش گذاشته نشده و مسئولان کاروان ایران باید جلوی این روند را بگیرند. همچنن ورزشکاری بوده که به محض ورود به دهکده ورزشکاران مانند بلاگرها در حال انتشار فیلم و عکس از روزمرگیهای خود و نمایش تمام مکانهایی است که به آنها وارد میشود. این سوال به وجود میآید که چرا یک ورزشکار المپیکی بجای آماده شدن برای مهمترین رویداد زندگی ورزشیاش باید بیشتر وقت خود را در فضای مجازی بگذارد و حتی بیشتر از خبرنگاران عکس و فیلم و استوری منتشر کند! یا یک ورزشکار دیگر چرا باید در المپیک پاریس به فکر سمت جدید گرفتن از رییس جمهور، برای رییس فدراسیون خود باشد؟ در حالی که باید مهمترین فینال زندگیاش را پشت سر بگذارد. به نظر میرسد برخی از المپینهای ایران بخش زیادی از وقت و انرژی خود روی مسائل حاشیهای و یا حضور در فضای مجازی گذاشتهاند این در حالی است که اگر صفحه اجتماعی برخی ورزشکاران شاخص جهان را دنبال کنید با وجود اینکه در المپیک پاریس حضور دارند، کمتر شاهد حضورشان در فضای مجازی هستیم و تمرکزشان روی هدفی است که دنبال میکنند. به نظر میرسد مدیریت خاصی در مورد این مسائل که میتواند روی عملکرد ورزشکار هم تاثیرگذار باشد، در کاروان ایران وجود ندارد. کاروان ایران با ۴۰ ورزشکار و ۹۶ همراه راهی المپیک شده و یکی از وظایف افرادی که به عنوان سرپرست همراه تیمها رفتهاند این است که اجازه ندهند ورزشکار در طول رویداد مهمی چون المپیک درگیر حاشیه شود اما تاکنون مدیریت مناسبی به نمایش گذاشته نشده و مسئولان کاروان ایران باید جلوی این روند را بگیرند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اظهارات حجتالله ایوبی رئیس اسبق سازمان سینمایی در خصوص نحوه برخورد مدیران ارشد فرهنگی با هنرمندان ممنوعالکار در دولت سیزدهم واکنش نشان داد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اظهارات حجتالله ایوبی رئیس اسبق سازمان سینمایی در خصوص نحوه برخورد مدیران ارشد فرهنگی با هنرمندان ممنوعالکار در دولت سیزدهم واکنش نشان داد. حجت الله ایوبی رئیس اسبق سازمان سینمایی به تازگی عنوان کرده بود که در تمام دولتها؛ چه اصلاحطلب و غیراصلاحطلب و معتدل و امثالهم، بخشی از اهالی هنر دچار مشکل میشدند؛ کارشان توقیف میشد یا ممکن بود پرونده قضایی پیدا کنند یا حتی ممنوعالکار شوند، اما تقریبا یادم نمیآید که در هیچ دورانی مدیران ارشد فرهنگی به این مساله دامن بزنند و یکجورهایی به آن افتخار کنند. همیشه مدیران ارشد فرهنگی سینه سپر و سعی میکردند این مسائل را حل کنند یا کمتر شود، حداقل نمیآمدند بگویند بله در دوران ما اینقدر ممنوع از کار کردیم و به آن افتخار کنند. این پدیده جدیدی بود که متاسفانه در این دولت اتفاق افتاد. معاون نظارت سازمان سینمایی، خیلی خوشحال بهعنوان اینکه کار مهمی کرده، گفته است اینقدر افراد در سینما ممنوع از کار شدهاند یا این تسویههای سیاسی اتفاق میافتد. درحالیکه هیچ وقت مدیر ارشد فرهنگی نمیآید بگوید تمام آنهایی که با دولت گذشته بودند، همه را اخراج کردیم و یکی، دونفر هم مانده که اخراج میکنیم.
در همین راستا محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم در واکنش به اظهارات ایوبی این چنین پاسخ داد: تفاوت دوره ما در دولت سیزدهم با سایر دورها این بود که همکاران من با تمام وجود مقابل کسانی که میخواستند فرهنگ و هنر کشور را تعطیل کنند را گرفتند. فتنهای که در این دوره تجربه کردیم، فتنه فرهنگی بود. جنس کار مشابه اتفاقات گذشته نبود، دشمن هجمه آورده بود، ما اصرار میکردیم که فعالیتهای فرهنگی و هنری را هنرمندان از سر بگیرند، اما ویدئو منتشر میکردند، مخالفت میکردند.
وی ادامه داد: یک جریان تروریستی راه افتاده بود، هنرمندان میخواستند آثار خود را اجرا کنند، اما جلوی آنها را میگرفتند. حتی خانوادههایشان را تهدید میکردند و فضای رعبی ایجاد کرده بودند.
عضو هیأت علمی دانشگاه سوره اظهار کرد: بازیسازی نهتنها یک مهارت، بلکه علاقه و سرگرمی نسلهای جدید است؛ بهویژه نسل آلفا و نسل زد از مخاطبان اصلی بازی کردن و بازیسازی هستند. دکتر فرزانه شریفی، عضو هیأت علمی دانشگاه سوره اظهار کرد: بازیسازی نهتنها یک مهارت، بلکه علاقه و سرگرمی نسلهای جدید است؛ بهویژه نسل آلفا و نسل زد از مخاطبان اصلی بازی کردن و بازیسازی هستند. وی افزود: آمارهای بنیاد ملی بازیهای رایانهای نشان میدهد که بالغ بر ۳۴ میلیون گیمر در کشور وجود دارند که میانگین سنی آنها ۲۳ سال است. بنابراین تعداد زیادی از گیمرها علاوه بر اشتیاق برای بازی کردن، تمایل به تولید بازی نیز دارند. این به دلیل پیوند خوردن آموزش، سرگرمی، جذابیت و پیچیدگی بازیها است که شاید هیچ صنعت و کسب و کار دیگری به طور همزمان این ویژگیها را نداشته باشد. عضو هیأت علمی دانشگاه سوره گفت: در این زمینه، به عنوان معاون سابق آموزش و پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای، ۱۶ دوره رویداد استعدادیابی بازیسازی را در مناطق محروم کشور طی دو سال برگزار کردم. به دلیل علاقهای که به توانمندسازی نسل نوجوان و جوان کشور دارم، این فعالیت را پس از ورود به عرصه دانشگاهی نیز ادامه دادم. وی ادامه داد: اکنون با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یکی از مجموعههای بزرگ خبری کشور، که دغدغه تربیت نسل جدیدی از بازیسازان را دارند، اقدام به برگزاری بوتکمپ آموزش بازیسازی در استان خراسان رضوی کردهایم. این بوتکمپ قرار است پس از مشهد، در سایر استانها نیز برگزار شود و به صورت یک تور آموزشی با حداقل هزینه و برجستهترین اساتید ادامه یابد. شریفی بیان کرد: یکی از مهمترین رویکردهایی که در برگزاری این دورههای آموزشی و استعدادیابی داشتهایم، این است که فراگیران پس از یک دوره یک هفتهای آموزش فشرده، رها نشوند و آموزش آنها پس از این دوره فشرده نیز ادامه پیدا کند. در این دوره، شرکتکنندگان از آموزش فردی فاصله میگیرند و تبدیل به تیمهای ماهر میشوند. تداوم آموزش این افراد بسته به حفظ تیمها و تشویق آنها به ادامه ساخت بازی دارد. بنابراین تلاش ما بر این است که آموزش آنها پس از این دوره ادامه پیدا کند و تیمها به محصول واقعی و انتشار برسانند.