خسارت 8 میلیارد دلاری قطع برق به صنعت کشور

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قطعی برق باعث خسارت حداقل هشت میلیارد دلاری به صنعت کشور می‌شود، گفت: پنج میلیارد دلار برای توسعه ۱۱ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر باید هزینه کنیم، در حالی که قطع همین میزان برق صنعت و کشاورزی باعث بروز خسارت بزرگ حداقل هشت میلیارد دلاری می‌شود. علیرضا عباسی اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه تکلیف قانونی افزایش تولید ۲۵ هزار مگاوات برق را داشتیم. اما این کار یا اولویت دولت وقت(دولت یازدهم و دوازدهم) نبود و یا اراده‌ای برای انجام آن وجود نداشت، برای همین امروز با چنین مشکلات و ناترازی‌هایی مواجه هستیم. وی افزود: اگر اراده بود و این کار انجام می‌شد، امروز چنین مشکلاتی نداشتیم. در برنامه هفتم پیشرفت، در مجلس شورای اسلامی تمام تلاش خود را برای آینده‌نگری در خصوص تولید برق به کار گرفتیم. همچنین در بودجه‌های مصوب پرداختی به دولت نیز این موضوع را درنظر خواهیم گرفت. عباسی تأکید کرد: امروزه یکی از موضوعات مطرح کشور توسعه صنعت است که نیاز به انرژی دارد، علاوه بر این مردم هم برای رفاه به انرژی نیاز دارند، مسلماً قطعی چند ساعته برق با رفاه مردم و توسعه صنعت در تضاد است. عضو مجلس شورای اسلامی با تاکید کرد که اگر به دنبال رفاه مردم یا رونق صنعت هستیم، باید تولید برق را توسعه دهیم.

 

مصرف روزانه حدود ۲۰ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور گفت: در حال حاضر روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب سی‌ان‌جی در کشور مصرف می‌شود. رضا نیکزاد در خصوص علت عدم استقبال زیاد از سی‌ان‌جی را کم شدن خودروهای دوگانه‌سوز دانست و در این باره به باشگاه خبرنگاران گفت: متاسفانه تولید خودروهای سی ان جی کاهش یافته است این خودروها کاهش یافته است و تعمیرات این خودروها ۱۲_ ۱۳ میلیون تومان هزینه دارد که دارنده خودرو توان پرداخت آن را ندارد در نتیجه به سمت سی‌ان‌جی نمی‌رود. او افزود: در حال حاضر روزانه حدود ۲۰میلیون متر مکعب سی آن جی مصرف می شود، معادل 20 میلیون لیتر بنزین است به طور کلی حدود چهار الی پنج میلیون متر مکعب ما کاهش فروش داشتیم که این عدد معادل پنج میلیون لیتر بنزین بوده که اکنون در ناترازی است و عمده این کاهش مصرف بخاطر کم شدن تولید خودرو دوگانه ‌مستهلک شدن قدیمیها بخصوص مخزن که توان خرید ندارند فاصله قیمتی با بنزین هم که از جذابیت سی آن جی به سهم خودش کم کرده است. عضو هیات مدیره انجمن صنفی سی‌ان‌جی گفت:اگر طرح تشویقی ارائه و یا شرایطی ایجاد شود که مردم به سمت سوخت سی‌ان‌جی بروند به طوری که ما ۱۰ میلیون متر مکعب گاز از دولت دریافت و معادل آن ۱۰ میلیون سی‌ان‌جی به مردم بدهیم؛ ۱۰ میلیون لیتر بنزین صرفه‌جویی می‌شود و درواقع جلوی واردات ۱۰ میلیون لیتر بنزین گرفته می‌شود.

برق ۴.۵ میلیون مشترک رایگان شد
مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق گفت: از بین ۱۵میلیون قبض تقریبا ۴.۵ میلیون مشترک، قبض برق کاملا رایگان دریافت کرده‌اند. عبدالامیر یاقوتی درباره پرداخت پاداش صرفه‌جویی در مصرف برق اظهار داشت: تا پایان مرداد حدود ۱۵ میلیون از قبض‌هایی که صادر کردیم یعنی حدود ۳۵ درصد از قبوض مشمول پاداش شدند که این مبالغ صرفاً در قبض برق درج و یا تبدیل به پاداش می‌شود. وی افزود: مبالغی از پاداش هم وجود دارد که رقم آن بالاست و کل قبض مشترک رایگان صادر می‌شود که از بین این ۱۵ میلیون قبض تقریبا ۴.۵ میلیون مشترک قبض برق کاملا رایگان دریافت کرده‌اند. مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق خاطرنشان کرد: ما تا پایان مردادماه سال جاری در حدود ۷۰۰ میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی پرداخت کرده‌ایم. وی درباره جریمه و رقم تعرفه بدمصرف‌ها نیز یادآور شد: تعرفه این مشترکین به صورت پلکانی زیاد و مشمول جریمه خواهند شد. بر پایه این گزارش؛ برای بهره‌مندی از پاداش؛ میزان مصرف برق مشترکان باید نسبت به سال گذشته در بازه زمانی مشابه کاهش داشته باشد و همچنین مصرف برق این مشترکان به بالاتر از ۲.۵ برابر الگوی مصرف نرسد. با رعایت این دو موضوع احتمال اینکه حتی قبوض افراد برابر صفر شود نیز وجود دارد. این گزارش اضافه می‌کند پاداش مدیریت مصرف در سال جاری برای تمام مناطق تا نصف الگو، با نرخ ۲ هزار تومان به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف و بیش از نصف الگو تا الگو با نرخ ۱۵۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف پاداش برای مشترکان محاسبه می‌شود. همچنین برای همه مناطق با پله مصرف بیش از الگو تا ۱.۵ برابر الگو هزار تومان به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف پاداش و در مناطق گرمسیر با پله مصرف بیش از ۱.۵ برابر الگو تا ۲.۵ برابر الگو ۵ هزار تومان به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف پاداش در نظر گرفته می‌شود.

تخصیص ارز نیمایی برای واردات پارچه فقط به تولیدکنندگان
بر اساس مصوبات جدید وزارت صمت برای واردات ۳۱۱ کد تعرفه (مربوط به پارچه) ارز نیمایی فقط
گمرک ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد که برای ثبت سفارش ۳۱۱ کد تعرفه (مربوط به پارچه) احدهای بازرگانی باید به جای «خرید ارز از سیستم بانکی» همان ارز نیمایی از سایر رویه‌های تأمین ارز استفاده کنند. در این اطلاعیه آمده است: بر اساس مصوبات جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ ثبت سفارش برای فهرست کد تعرفه‌های اعلام شده توسط معاونت صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت از محل تأمین ارز «خرید ارز از سیستم بانکی»، صرفاً برای واحدهای تولیدی با حالت ثبت سفارش «نیاز تولید خود» امکان‌پذیر خواهد بود و واحدهای بازرگانی برای ثبت سفارش کالاهای اعلام شده باید از سایر رویه‌های تأمین ارز استفاده کنند.

واحد گاز نیروگاه کلاس F سهند وارد مدار شد
معاون توسعه طرح‌های شرکت برق حرارتی گفت: واحد گاز نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F سهند به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات به شبکه سراسری برق کشور متصل و وارد چرخه تولید انرژی الکتریکی شد. مهران گلابکش گفت: به‌منظور تأمین برق پایدار و تقویت شبکه ۴۰۰ کیلوولت منطقه شمال غرب کشور، شرکت برق حرارتی پروژه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی سهند را با برخورداری از یک واحد گاز به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات و یک توربین بخار به ظرفیت ۱۴۴ مگاوات در دستور کار قرار داده است. وی خاطرنشان کرد: افزایش ظرفیت تولید برق در منطقه شمال غرب کشور و کمک به پایداری شبکه، افزایش متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی، کاهش مصرف سوخت و آب، انتقال دانش فنی و اشتغال‌زایی با تأکید بر به‌کارگیری ظرفیت‌های موجود در منطقه از جمله اهداف اجرای این طرح است. قائم‌مقام و معاون توسعه طرح‌های شرکت برق حرارتی راندمان نهایی این نیروگاه را بالغ‌بر ۵۸ درصد دانست و ادامه داد: بر اساس سیاست‌های وزارت نیرو و صنعت برق کشور جهت استفاده بهینه از منابع به‌ویژه سوخت مصرفی نیروگاه‌ها و افزایش راندمان تولید، طرح احداث این نیروگاه راندمان بالا در برنامه توسعه تولید برق کشور قرار گرفته است. گلابکش با بیان اینکه این نیروگاه با بهره‌گیری از تکنولوژی توربین‌های گازی راندمان بالا کلاس F احداث شده است، خاطرنشان کرد: در دوره احداث این طرح ۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و بالغ بر یک هزار نفر نیز به طور غیرمستقیم مشغول به فعالیت هستند. نیروگاه سیکل ترکیبی سهند در فاصله هشت‌کیلومتری شهرستان بناب استان آذربایجان شرقی و در مجاورت نیروگاه بخار سهند در حال احداث است. توربین کلاس F یک نوع توربین گازی پیشرفته است که در دسته توربین‌های مدرن قرار می‌گیرد. این نوع توربین‌ها از فناوری‌های جدیدی استفاده می‌کنند که باعث افزایش راندمان و کاهش آلایندگی آنها می‌شود. توربین‌های کلاس F معمولاً دارای راندمان بالایی (در حدود ۴۰ درصد در سیکل ساده گازی و ۵۷ درصد در سیکل ترکیبی) هستند.

رکوردشکنی مصرف روزانه آب در تهران
مدیرعامل آبفای تهران از شکست رکورد مصرف آب در تهران خبر داد و گفت: میزان مصرف لحظه‌ای آب در مرداد ماه با توجه به افزایش دمای هوا به ۶۰ هزار لیتر رسید. محسن اردکانی رئیس سازمان آب وفاضلاب تهران در برنامه شبکه تهران با بیان اینکه در کشورهای اروپایی که میزان متوسط باران در سال بیش از 700 میلی‌لیتر است سرانه مصرف آب آنها بسیار کمتر از تهران است گفت: به طور مثال در دانمارک و سوئد با وجود بارندگی‌های قابل ملاحظه‌ و خنک بودن هوا اما میزان مصرف آب بسیار کمتر از ایران بوده است.

سرنوشت صنعت برق در دولت چهاردهم

گروه صنعت و تجارت: وزیر نیرو، به برنامه هفتم توسعه به‌عنوان چارچوب اصلی سیاست‌های این وزارتخانه توجه ویژه دارد؛ برنامه‌ای که بر چند محور کلیدی متمرکز بوده که مهم‌ترین آن اصلاح ساختار صنعت برق کشور، اقتصاد صنعت برق و گذر از ناترازی تولید و تقاضاست. موضوعاتی که به گفته کارشناسان هرچند در کوتاه‌مدت شدنی نیست اما با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم می‌توان اوضاع را بهبود بخشید. ایسنا نوشت: برنامه هفتم توسعه یکی از مهم‌ترین اسناد بالادستی کشور بوده که با هدف پیشبرد اهداف اقتصادی، اجتماعی و زیربنایی کشور تدوین شده، در این میان، صنعت برق به‌عنوان یکی از ارکان حیاتی توسعه پایدار، نیازمند توجه ویژه‌ای است. بی‌شک این صنعت با چالش‌های متعددی روبه‌روست که مهم‌ترین آن‌ها شامل کمبود سرمایه‌گذاری، فرسودگی زیرساخت‌ها، ناکارآمدی در مدیریت مصرف انرژی، اتلاف انرژی و عدم توسعه کافی انرژی‌های تجدیدپذیر است.این مشکلات منجر به ناتوانی در تأمین برق پایدار و مطمئن، به ویژه در فصول پرمصرف، شده‌ است، بنابراین برنامه هفتم توسعه اهدافی مانند افزایش بهره‌وری انرژی، توسعه ظرفیت‌های تولید برق، بهبود وضعیت شبکه توزیع و انتقال و همچنین حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر را دنبال می‌کند. این اهداف در صورت تحقق می‌تواند بخشی از چالش‌های مذکور را کاهش دهد؛ یکی از محورهای کلیدی این برنامه، ارتقای بهره‌وری انرژی در بخش‌های مختلف اقتصادی است و با توجه به اینکه اتلاف انرژی در شبکه برق ایران بالاست، افزایش بهره‌وری می‌تواند به کاهش فشار بر شبکه و بهبود پایداری آن کمک کند.
برنامه هفتم توسعه کلید وزیر نیرو برای حل مشکلات
یکی از مهم‌ترین اهداف برنامه هفتم توسعه، رفع ناترازی در بخش برق است. این ناترازی که حدود ۱۷ هزار مگاوات برآورد شده، نیازمند سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه و بهبود زیرساخت‌هاست. در این راستا وزیر نیرو بر ضرورت جذب سرمایه‌گذاری از بخش خصوصی برای توسعه و نوسازی شبکه برق تأکید کرده است. همچنین به‌منظور کاهش فشار بر شبکه ملی برق، سیاست وزارت نیرو این است که صنایع بزرگ خود به تأمین برق مصرفی خود بپردازند. این اقدام با هدف کاهش ناترازی و بهینه‌سازی مصرف انرژی در سطح کشور مطرح شده است. سیاست‌های وزارت نیرو همچنین شامل تلاش برای کاهش شدت مصرف انرژی و توسعه تبادل انرژی با کشورهای همسایه است. در مجموع، برنامه هفتم توسعه با هدف بهبود زیرساخت‌های حیاتی صنعت برق در کشور تدوین شده و علی‌آبادی بر اجرای کامل و دقیق این برنامه تأکید دارد. آنطور که وزیر نیرو اعلام کرده تا پایان برنامه هفتم توسعه به ظرفیت تولید برق کشور ۳۵ هزار مگاوات افزوده شود، در حال حاضر ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های کشور ۹۲ هزار مگاوات است که باید این رقم را به ۱۲۴ هزار مگاوات برسانیم. در حال حاضر ظرفیت منصوبه انرژی‌های تجدیدپذیر کشور ۱۱۶۳ مگاوات است که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و تکالیف قانونی این رقم را باید به ۱۲ هزار مگاوات برسانیم. راندمان نیروگاه‌های کشور در حال حاضر ۳۹ درصد است، برنامه‌ریزی ویژه‌ای را برای ارتقای راندمان نیروگاه‌های کشور به ۴۴ درصد در دستور کار قرار می‌دهیم که شامل نوسازی نیروگاه‌های فرسوده و احداث نیروگاه‌های مدرن خواهد بود. علی‌آبادی با تاکید بر اینکه سیاست‌گذاری برای رفع ناترازی برق و بهبود محیط کسب‌وکار این صنعت و افزایش رقابت پذیری با مشارکت بخش خصوصی و مردم از مهم‌ترین سیاست‌های وزارت نیرو در بخش برق است، گفت: پرداخت بدهی بانک‌ها و سرمایه‌گذاران در کنار جذاب کردن محیط اقتصادی صنعت برق و اصلاح ساختار اقتصادی این صنعت از دیگر برنامه‌هایی است که وزارت نیرو در دولت جدید پیگیری خواهد کرد. وی با تأکید بر پرداخت یارانه برق تنها در چارچوب الگو به مصرف‌کنندگان ادامه داد: یکی از اقدامات مهمی که با هدف جذاب کردن محیط اقتصادی صنعت برق باید در دستور کار قرار گیرد، پرداخت یارانه برق در چارچوب الگو و الزام مشترکان پرمصرف برای تأمین برق مازاد خود از طریق بورس است. با توجه به ناترازی موجود در صنعت برق و با هدف حل چالش تأمین برق صنایع، لازم است صنایع نسبت به تأمین برق مصرفی خود به صورت خوداتکا اقدامات لازم را انجام دهند. اهداف برنامه هفتم توسعه در صنعت آب و برق به عنوان یک برنامه ملی با هدف بهبود و توسعه زیرساخت‌های این دو بخش حیاتی تدوین شده‌اند. اما اینکه آیا این اهداف در دولت چهاردهم محقق می‌شوند یا نه، بستگی به چندین عامل دارد. یکی از عوامل کلیدی در تحقق اهداف برنامه‌های توسعه، تخصیص منابع مالی کافی و به موقع است. در صورتی که بودجه لازم تامین شود، احتمال دستیابی به اهداف بیشتر خواهد بود. همچنین وجود تیم‌های مدیریتی و اجرایی کارآمد در دولت چهاردهی می‌تواند به تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه کمک کند.
علاوه‌بر این هماهنگی و همکاری میان وزارتخانه‌ها و نهادهای مرتبط نیز نقشی اساسی در اجرای موفق برنامه‌های توسعه ایفا می‌کند. وضعیت اقتصادی کشور نیز تاثیر مستقیمی بر تحقق اهداف داشته باشد. در صورت وجود تورم بالا، تحریم‌ها یا مشکلات اقتصادی دیگر، اجرای برنامه‌ها با چالش‌های جدی مواجه می‌شود. با در نظر گرفتن این عوامل، می‌توان گفت که تحقق کامل اهداف برنامه هفتم توسعه در صنعت آب و برق، به تلاش‌های دولت چهاردهم و شرایط کلی کشور بستگی دارد.

صنعت برق نیازمند تدوین ۳ برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت
محمد ملاکی - کارشناس حوزه صنعت برق در این رابطه به ایسنا گفت: توجه برنامه هفتم توسعه بر افزایش ظرفیت تولید، توسعه سرمایه‌گذاری و توجه به تجدیدپذیرها امری مهم است؛ صنعت برق مشکلی در حوزه نیروی انسانی و مسائل دیگر ندارد و تنها لازم است روی مسائل مدیریت مصرف از طریق روش‌های علمی و کمک و همراهی مشترکان کار شود.وی با بیان اینکه همانطور که در برنامه وزیر نیز اشاره شده با تخصیص منابع و جذب سرمایه‌گذاری که امکانات آن نیز در کشور فراهم است می‌توان در رفع چالش‌های صنعت برق گام برداشت اما تنوع سرمایه‌گذاری و فوریت پرداختن به این موضوع قابل توجه است، بنابر این لازم است وزارت نیرو برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند مدت در این حوزه تدوین کند. این کارشناس حوزه انرژی افزود: در برنامه کوتاه مدت می‌توان برای گذر از پیک سال آینده و در برنامه میان‌مدت برای نهایت دو سال بعد از آن تصمیم‌گیری کرد، در برنامه بلندمدت نیز لازم است شرایطی فراهم شود که دیگر با چالش‌های حال حاضر درگیر نباشیم. سهمی باید برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر و توسعه نیروگاه‌های با راندمان بالا درنظر گرفته شود. ملاکی با بیان اینکه شرایط ویژه‌ای برای توسعه نیروگاه‌های آبی وجود ندارد اما باید روی خرید نیروگاه‌های آماده تحویل از خارج از کشور کار شود، گفت: مدیریت مصرف امری ضروری و مهم بوده هرچه بیشتر مردم را در این مساله درگیر کنیم می‌توانیم نتایج بهتری را به دست آوریم، افزایش آگاهی و فرهنگ‌سازی در این حوزه بسیار مهم است و باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. وی با بیان اینکه طی سه سال گذشته بخش تولید کشور متحمل خاموشی شد و این موضوع تبعاتی را داشت. بنابراین لازم است در این حوزه نیز مدیریت جدی صورت بگیرد، گفت: این موضوع را نمی‌توان در طول شش ماه آینده برطرف کرد. قطعا دو سال زمان خواهد برد اما باید شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که هرچه به جلو می‌رویم مردم نسبت به بهبود شرایط امیدوار شوند.

در 5 ماهه ابتدای سال جاری صورت گرفت؛

گروه صنعت و تجارت: به گفته رئیس کل گمرک ایران طلای خام، ذرت دامی و گوشی‌های تلفن همراه هوشمند ۳ قلم عمده کالاهای وارداتی در پنج ماه سال جاری بوده‌اند. به گزارش تجارت به نقل از گمرک ایران، محمد رضوانی‌فر گفت: صادرات غیرنفتی کشور در ۵ ماهه سال‌جاری با افزایش ۱۰ درصدی به رقم ۲۱.۹ میلیارد دلار رسید. میزان وزنی صادرات غیرنفتی در ۵ ماهه امسال ۶۰.۵ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. وی در خصوص میزان صادرات نفت‌خام و کوره در پنج ماهه سال جاری اظهار کرد: در این مدت ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار نفت‌خام و نفت کوره صادر شد. رئیس کل گمرک ایران، مجموع صادرات با احتساب نفت‌خام و نفت‌کوره، خدمات فنی مهندسی و صادرات از محل تجارت چمدانی در ۵ ماهه سال جاری را ۴۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار اعلام کرد. وی با اشاره به اینکه ۳ قلم عمده کالای صادراتی در پنج ماهه سال جاری به گاز طبیعی مایع شده با ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، پروپان مایع شده با یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و متانول با یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار اختصاص داشت، عنوان کرد: میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی در این مدت با ۲.۵۶ درصد افزایش به رقم ۳۶۲ دلار رسیده است. رضوانی‌فر عمده‌ترین مقاصد کالاهای صادراتی ایران در پنج ماه سال جاری شامل کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، افغانستان، پاکستان و هند بوده است که این ۷ کشور، ۸۱ درصد از وزن و ۸۲ درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادند. بر اساس این گزارش در پنج ماه سال جاری، میزان صادرات کالاهای پتروشیمی ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده که به لحاظ وزن ۱۲.۵ درصد و از حیث ارزش ۱.۸ درصد افزایش نشان می دهد. وی گفت: در بین ۱۰ قلم عمده کالاهای صادراتی، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده، پلی اتیلن گرید فیلم، گاز طبیعی مایع شده از بیشترین افزایش و شمش از آهن و فولاد، بوتان مایع شده و پروپان مایع شده از بیشترین کاهش در ارزش برخوردار بودند. رضوانی‌فر در خصوص واردات کالا به کشور در پنج ماه سال جاری گفت: در این مدت ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار وارد کشور شد که به لحاظ وزن ۷.۹۳ درصد و از حیث ارزش ۵.۵۳ درصد افزایش داشته است. به گفته وی، طلای خام با یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، ذرت دامی با یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و گوشی‌های تلفن همراه هوشمند با ۸۹۳ میلیون دلار ۳ قلم عمده کالاهای وارداتی در پنج ماه سال جاری بوده‌اند. رضوانی‌فر اظهار کرد: بیشترین افزایش در بین ۱۰ قلم اول کالاهای وارداتی به کنجاله سویا، طلا به اشکال خام و گوشت گاو و بیشترین کاهش در ارزش نیز به روغن دانه آفتابگردان، دانه سویا و برنج اختصاص داشت. وی گفت: ۷ کشور اول طرف معامله با ایران در پنج ماه سال جاری شامل کشورهای امارات متحده عربی، چین، ترکیه، آلمان، هند، روسیه و هنگ‌کنگ بوده که در مجموع ۷۶ درصد از وزن و ۸۲ درصد از ارزش کل واردات کشور را به خود اختصاص دادند.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی سی‌ان‌جی بهترین راهکار برای سر و سامان دادن به وضعیت سوخت را تعیین نرخ سوم برای بنزین عنوان کرد و گفت: رقم کنونی سهمیه برای ۷۰ تا ۸۰ درصد جامعه کافی است و اگر بیش از این مصرف کند باید با نرخ آزاد خریداری کند و درواقع با اجرای واقعی‌سازی نرخ سوخت به نحوی مصرف مدیریت می‌شود.
رضا نیکزاد در ایلنا، درباره لزوم تغییر نرخ بنزین و تاثیر آن بر رونق سی‌ان‌جی در کشور اظهار داشت: ما در حال حاضر روزانه حدود ۶ میلیون بنزین وارد می‌کنیم این در حالی است که دقیقا حدود ۴ تا ۵ میلیون متر مکعب سی‌ان‌جی که معادل همین ۴، ۵ میلیون لیتر بنزین بوده طی این سه-چهار سال اخیر از سبد سوخت خارج شده است یعنی مردم سی‌ان‌جی را رها و سراغ بنزین رفته‌اند به این معنا که اگر به روند مصرف سوخت در دولت دوازدهم برگردیم روزانه چهار- پنج میلیون لیتر بنزین صرفه‌جویی می‌شود. بخشی از علت شیوه مصرف کنونی به موضوع قیمت بنزین برمی‌گردد بعبارت دیگر با نرخ ۳ هزار تومانی بنزین استفاده از سی‌ان‌جی جذابیت ندارد. وی دیگر علت عدم استقبال زیاد از سی‌ان‌جی را کم شدن خودروهای دوگانه‌سوز دانست و افزود: متاسفانه تولید این خودروها کاهش چشمگیری داشته است ضمن اینکه مخزن خودروهای برخی مشتریان نیز ریجکت و درواقع خودروها فرسوده شده‌اند، اواخر دولت قبل مصوباتی مبنی بر اینکه مخزن‌های وانت‌بار، نیسان‌ها و تاکسی‌ها که حدود ۸۰ درصد مشتری سی‌ان‌جی ارا تشکیل می‌دهند، رایگان شود اما تاکنون عملیاتی نشده است، تعمیرات این خودروها ۱۲_ ۱۳ میلیون تومان هزینه دارد که دارنده خودرو توان پرداخت آن را ندارد در نتیجه به سمت سی‌ان‌جی نمی‌رود. عضو هیات مدیره انجمن صنفی سی‌ان‌جی گفت: ما ظرفیت حدود ۴۵ میلیون متر مکعب سی‌ان‌جی‌ داریم، بارها اعلام کردیم صنعت سی‌ان‌جی نیاز به سرمایه‌گذاری جدید ندارد صرفاً فقط باید مشتری و خوراک ایجاد شود هر یک متر مکعب معادل یک لیتر بنزین است، طرح‌هایی مثل سی‌ان‌جی‌سوز کردن کردن کامیونت‌ها و ماشین‌های سنگین در اواخر دولت دوازدهم در دستور کار بود اما کلا ۲۰۰ هزار خودرو محقق شد و دلیل توقف این بود که در فرایند نصب از کیت‌های قدیمی استفاده کردند بنابراین به هیچ نتیجه نرسیدند و با وجود اینکه مصوبه هیئت وزیران را داشته و بودجه آن تامین بود کسی از آن استقبال نکرد و صنعت سی‌ان‌جی افول پیدا کرد. وی با بیان اینکه بهترین جایگزین برای حل مشکل ناترازی سی‌ان‌جی است، گفت: اگر طرح تشویقی ارائه و یا شرایطی ایجاد شود که مردم به سمت سوخت سی‌ان‌جی بروند به طوری که ما ۱۰ میلیون متر مکعب گاز از دولت دریافت و معادل آن ۱۰ میلیون سی‌ان‌جی به مردم بدهیم؛ ۱۰ میلیون لیتر بنزین صرفه‌جویی می‌شود و درواقع جلوی واردات ۱۰ میلیون لیتر بنزین گرفته می‌شود مثلا اکنون کلنگ احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی زده شده اما اقدامی صورت نگرفته قرار است.