حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان صحرایی ایران، جنایت جنگی است

سخنگوی وزارت خارجه ایران حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان صحرایی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در منطقه مرزی سوریه و لبنان را به عنوان مصداق کامل جنایت جنگی توصیف و به شدت محکوم کرد. اسماعیل بقائی در یک موضع‌گیری رسانه‌ای با یادآوری ممنوعیت حمله به بیمارستان ها و مراکز درمانی و بهداشتی طبق قوانین شناخته شده حقوق بشردوستانه بین المللی، حملات مکرر رژیم اشغالگر به بیمارستان ها و مراکز درمانی و امدادی در غزه، لبنان و سوریه را نشانه روشنی از طغیان این رژیم علیه همه قواعد و هنجارهای بین المللی دانست و خواستار واکنش صریح نهادهای ذیصلاح بین المللی از جمله کمیته بین المللی صلیب سرخ و محکومیت اقدام رژیم صهیونیستی به عنوان جنایت جنگی شد. این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران ،همچنین با اشاره به ضرورت بسیج جامعه جهانی برای کمک به صدها هزار لبنانی که طی دو هفته اخیر به دلیل تشدید حملات رژیم صهیونیستی به مناطق غیرنظامی لبنان از خانه و کاشانه خود آواره شده اند، بر مسئولیت سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بین المللی ذیربط به ویژه کمیساریای عالی پناهندگان و صلیب سرخ برای کمک رسانی فوری به آوارگان تاکید کرد.

 

ایران برای هر سناریویی آمادگی دارد

وزیر خارجه ایران بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای پاسخ به هر اقدام خصمانه رژیم صهیونیستی تاکید کرد. «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه و در مصاحبه با رسانه قطری درباره مسائل مختلف منطقه‌ای اظهارنظر کرد. عراقچی که به دوحه سفر کرده است، در گفت‌وگو با شبکه الجزیره و در پاسخ به تهدیدهای رژیم صهیونیستی تاکید کرد «با اینکه به‌دنبال جنگ با تشدید تنش نیستیم اما برای هرگونه سناریویی آماده هستیم. اسرائیلی‌ها می‌توانند عزم و اراده ما را محک بزنند». عراقچی در ادامه گفت: خواهیم دید که حمله چگونه خواهد بود و بر این اساس چگونگی پاسخ خود را که با دقت تمام آن را بررسی خواهیم کرد، تعیین می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به ترور شهید «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس و نقض حاکمیت خود توسط رژیم صهیونیستی و همچنین جنایات رژیم صهیونیستی در ترور شهید «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان و سردار «عباس نیلفروشان» معاون عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پایگاه‌های نظامی و اطلاعاتی ارتش رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی را موشک‌باران کرد. صهیونیست‌ها پس از این پاسخ ایران، تهدید به حمله کرده‌اند اما مقامات ایرانی هشدار داده‌اند هر اقدامی از سوی تل‌آویو با پاسخ محکم‌تر ایران مواجه خواهد شد.

فواد ایزدی استاد علوم سیاسی و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با تجارت تشریح کرد
چرایی بازنگری در دکترین هسته‌ای
گروه سیاسی: همزمان با تهدید رژیم اسرائیل برای حمله به سایت‌های نظامی ایران، بیش از هر زمان دیگری موضوع بازنگری در دکترین هسته‌ای ایران مطرح شده است. طی تمامی سال‌های گذشته، فتوای آیت‎ الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حرام بودن سلاح هسته‌ای که از آن به عنوان دکترین دفاعی کشور یاد می‌شود، برنامه مدیریت کشور در بحث هسته‌ای بوده است. اما جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم منطقه و تهدیدات مداوم این رژیم مبنی بر حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران، موضوع بازنگری در دکترین سابق را به طور جدی مطرح کرده است. برای نمونه حجت‌الاسلام حسنعلی اخلاقی امیری با تاکید بر لزوم تقویت بازدارندگی دفاعی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: «فتوای رهبر معظم محفوظ است چراکه در ادبیات فقه امامیه زمان و مکان در تغییر احکام دخالت دارد و همچنین احکام ثانویه می‌تواند جای احکام اولیه را بگیرد.» به گزارش «تجارت»، برای نخستین بار کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی حدود یک ماه بعد از انجام عملیات وعده صادق ۱ در اردیبهشت امسال تاکید کرد: «اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم.» در نتیجه تحولات جدید منطقه حالا این موضوع به شدت فراگیر‌تر شده است. اخیرا احمد حق‌طلب، فرمانده سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای گفت: «تجدیدنظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور است. تغییر در سطح افکار عمومی نیز بسیار ملموس است.» همچینن، در یکی از جدی‌ترین اقدامات نیز ۳۹ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به شورای عالی امنیت ملی، تجدید نظر در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران درخواست کرده‌اند. تمامی این سواهد نشان می‌دهد که اکنون برخی از سیاسیون و مسئولان از بازنگری در دکترین هسته‌ای کشور به عنوان یک ضرورت یاد می‌کنند. «تجارت» به منظور چرایی و علت طرح این موضوع مهم و حیاتی دیدگاه فواد ایزدی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل را جویا شده است.
چرا در برابر اسرائیل اتمیِ با قایلیت نسل‌کشی که دشمن ایران است، نباید تغییر دکترین هسته‌ای داد؟
فواد ایزدی در باب چرایی طرح موضوع بازنگری در استراتژی هسته‌ای کشور در موقعیت کنونی تاکید کرد: در این زمینه باید به سه مساله مهم توجه داشت. نخست این‌که رژیم اسرائیل دارای بمب اتم است. دوم این‌که اسرائیلی‌ به وضوح نشان داده‌اند که هر جنایاتی می‌تواند از آن‌ها سر بزند و قابلیت نسل کشی دارند. در نهایت مورد سوم نیز این است که سران رژیم صهیونیستی با صراحت اعلام می‌کنند، بزرگ‌ترین دشمن آن‌ها ایران است. زمانی که این سه شاخص درکنار یکدیگر قرار داده می‌شود، به صورت منطقی این چالش و پرسش جدید مطرح می‌شود که آیا نباید دکترین هسته‌ای کشور تغییر کند؟ البته باید توجه داشت که این پرسش یا صورت مساله تنها در محافل داخلی و از سوی ما مطرح نمی‌شود، بلکه کل جهان از ما می‌پرسد که آیا نباید در برابر اسرائیل اتمیِ با قایلیت نسل‌کشی که ایران را دشمن خود می‌داند، تهران به سوی تغییر راهبرد دفاعی حرکت کند؟»
زمان فکر کردن به تغییر استراتژی هسته‌ای فرا رسیده است
این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه تصریح کرد: «در مجموع تصمیم‌گیری پیرامون تغییر دکترین هسته‌ای بر عهده نهادهای رسمی و متاثر از سیاست‌های کلان نظام است. با این وجود، در چند هفته اخیر این پرسش به طور جدی در سطح عمومی مطرح شده که چرا باید به تغییر استراتژی هسته‌ای کشور فکر نشود؟ با توجه به سه مولفه مطرح شده اگر در این زمینه فکر نشود، اقدامی صحیح نیست.»
دسترسی به سلاح اتمی بازدارندگی ایجاد می‌کند
این استاد دانشگاه در بخشی دیگر از اظهارات خود در پاسخ به این پرسش که بمب اتم تا چه اندازه بازدارندگی ایجاد خواهد کرد، گفت: «مثال بارز بازدارندگی را باید در ماجرای اوکراین مورد بازخوانی قرار داد. پس از فروچاشی اتحاد جماهیر شوروی و چایان جنگ سرد، اوکراین سلاح اتمی داشت اما روسیه و آمریکا تضمین کردند که امنیت آن‌ها را حفظ خواهند کرد؛ در نتیجه شاهد خلع سلاح کی‌یف بودیم. در عمل آن‌چه اتفاق افتاد، این بود که در نهایت این کشور مورد تهاجم قرار گرفت. حال پرسش این اگر اوکراین سلاح اتمی داشت، روسیه به این کشور حمله می‌کرد.» وی افزود: «این‌که گفته می‌شود روسیه با وجود دارا بودن بمب اتم مورد تهاجم موشکی اوکراین قرار گرفته و این به معنای عدم بازدارندگی سلاح اتمی است، به هیچ عنوان استدلال درستی نیست. چرا که اگر روسیه بخواهد از بمب اتم استفاده کند، به طور حتم بازدارندگی ایجاد می‌شود. علاوه بر این در طول تاریخ چند دهه گشته هیچ دو قدرت هسته‌ای با یکدیگر وارد جنگ نشده‌اند. چرا که عملا برنده‌ای در این میان وجود نخواهد داشت.»

پیوستن اوکراین به ناتو یعنی آغاز جنگ جهانی سوم
وزیر امورخارجه مجارستان هشدار داد: الحاق اوکراین به ناتو در شرایط کنونی آغازگر جنگ جهانی سوم خواهد بود. «پیتر سیارتو» وزیر امورخارجه مجارستان روز پنج‌شنبه در حاشیه مجمع بین‌المللی گاز سن‌پترزبورگ خاطر نشان کرد: اگر اوکراین تحت شرایط فعلی به عنوان عضو ناتو پذیرفته شود، به معنای آغاز جنگ جهانی سوم است. ما همیشه با هر اقدامی که تحریکی برای درگیری مستقیم بین روسیه و ناتو باشد، مخالفت کرده‌ایم. بنابر گزارش خبرگزاری تاس، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در نشست قبلی ناتو در ویلنیوس در ژوئیه ۲۰۲۳ از عدم تمایل کشورهای عضو به تعیین جدول زمانی دعوت از اوکراین برای پیوستن به این ائتلاف ابراز نارضایتی کرد.

پوتین در دیدار با پزشکیان:تهران و مسکو نسبت به رویدادهای جهان اتفاق نظر دارند

گروه سیاسی: مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان در نخستین دیدار خود با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بعد از تصدی بر ریاست پاستور، اتحاد دو کشور را در حوزه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد تاکید قرار دادند.
به گزارش «تجارت»، مسعود پزشکیان روز پنج‌شنبه (۱۹ مهر) با دعوت «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان به منظور شرکت در همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها - مبنای صلح و توسعه» که به مناسبت سیصدمین سالگرد مختومقلی فراغی شاعر بزرگ ترکمن برگزار می‌شد، به ترکمنستان سفر کرد. رئیس‌جمهور کشورمان علاوه بر سخنرانی در همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها - مبنای صلح و توسعه»، با قربانقلی بردی محمداف رهبر ملی و پسر او سردار بردی محمداف رئیس‌جمهور ترکمستان دیدار و ‌گفت‌وگو کرد. رئیس جمهور در این دیدارها، با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران و نیز تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه ارتباطات با همسایگان و از جمله ترکمنستان، بر ضرورت گسترش همکاری‌ها و برادری میان طرفین تاکید کرد. با این وجود، مهم‌ترین بخش حضور پزشکیان در ترکمنستان، دیدار او با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در یکی از حساس‌ترین برهه‌های تاریخ خاورمیانه بود.

تاکید پزشکیان بر راهبردی بودن روابط تهران و مسکو
مسعود پزشکیان ظهر دیروز جمعه در دیدار آقای «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری فدراسیون روسیه، تاکید بر توسعه همکاری‌های مشترک بین دو کشور گفت: ارتباط ‌ما با روسیه صمیمانه و ‌راهبردی است.
رئیس جمهور با ابراز خرسندی از فرصت دیدار با همتای روس خود گفت:‌ از نظر اقتصادی و فرهنگی ارتباطات ما روز به روز تقویت شده و قوی‌تر می‌شود. روند رو به رشد همکاری‌های ایران و روسیه با توجه به اراده رهبران عالی دو کشور به ضرورت تقویت این ارتباطات باید تسریع شود. پزشکیان با بیان اینکه ایران و روسیه ظرفیت‌های متقابل و مکمل خوبی دارند و می‌توانند به یکدیگر کمک کنند، افزود: مواضع ما در دنیا خیلی نزدیک‌تر از دیگران به یکدیگر است.
رئیس جمهور با ابراز امیدواری نسبت به تسریع در امضای سند راهبردی مشارکت ایران و روسیه، بر توسعه همکاری‌های فیمابین تاکید کرد و اظهار داشت: امیدوارم در جریان حضور در اجلاس بریکس در روسیه، این معاهده را نهایی کنیم. پزشکیان با اشاره به وضعیت بحرانی منطقه تصریح کرد: رژیم صهیونیستی هیچ‌ چارچوب حقوقی و انسانی بین‌المللی را رعایت نمی‌کند و شرایط در منطقه بحرانی است؛ ‌کشورهای اروپایی و آمریکا نمی‌خواهند ارتباطات کشورهای منطقه در بستر آرامی ادامه یابد.
تاکید پوتین بر اتفاق‌نظر ایران و روسیه درباره مسائل بین‌المللی
در سطحی دیگر، ولادیمیر پوتین خطاب به پزشکیان گفت: بسیار خوشحالم که فرصتی فراهم شده است که شخصا با شما ملاقات کنم. رئیس‌جمهور روسیه در ادامه با اشاره به روند رو به توسعه مناسبات دو کشور اظهار داشت: در سال جاری افزایش حجم مبادلات تجاری میان دو کشور و روند خوب آن را شاهد هستیم. وی خاطرنشان کرد: مسکو و تهران فعالانه در عرصه بین المللی با یکدیگر همکاری دارند و غالبا در مورد ارزیابی های خود نسبت به رویدادهای جهان اتفاق نظر دارند. رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد: مواضع تهران و مسکو درباره تحولات بین المللی بسیار نزدیک است. پوتین در این دیدار از دکتر مسعود پزشکیان رسما دعوت کرد که به مسکو سفر کند و رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز با قدردانی،‌این دعوت را پذیرفت. رئیس‌جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به عضویت کامل سازمان همکاری شانگهای و بریکس درآمده است، خطاب به پزشکیان گفت: من (اول تا سوم آبان‌ماه) در اجلاس (سران گروه) بریکس در کازان منتظر شما هستم، جایی که ما همچنین یک نشست دوجانبه را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

اهمیت دیدار پزشکیان و پوتین در ترکمنستان
هر چند دیدار و گفت‌وگوی میان مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان با ولادیمیر پوتین، همتای روسی او در ترکمنستان چندان طولانی نبود اما اهمیت آن را می‌توان بسیار مهم و جدی تلقی کرد. در سطح ابتدایی باید اظهار داشت که این دیدار در شرایطی صورت می‌گیرد که منطقه خاورمیانه در نتیجه درگیری‌های به وجود آمده میان محور مقاومت با رژیم صهیونیستی یکی از بحرانی‌ترین وضعیت‌های خود را سپری می‌کند. همچنین، رژیم اسرائیل در حال آماده شدن برای پاسخ به حمله موشکی ایران (عملیات وعده صادق 2) است. در چنین وضعیتی تاکید روسای جمهور دو کشور به داشتن مواضع نزدیک به یکدیگر، پیامی جدی برای تل‌آویو و حامیان غربی‌اش بود. در سطح دوم، این‌که دیدار میان پوتین با پزشکیان در شرایط کنونی صورت گرفت، این پیام را از سوی مسکو به رژیم اسرائیل مخابره کرد که کرملین در دعوای به وجود آمده از تهران حمایت می‌کند.
این‌که ولادیمیر پوتین با پزشکیان دیدار می‌کند و هیچ تماسی با نتانیاهو نمی‌گیرد، در درون خود پیامی مهم را به سران رژیم صهیونیستی منتقل می‌کند.
پیامی با این مضمون که مسکو همراه و حامی تل‌آویو در تحولات منطقه نیست. در سطح سوم، دیدار اخیر با توجه به این‌که پوتین، رئیس‌جمهور کشورمان را به مسکو دعوت کرد، به معنای آمادگی دو طرف برای گسترش فزآینده همکاری‌ها و هماهنگی‌ها در آینده است.

رئیس‌جمهور گفت: رژیم صهیونیستی تمام قوانین بین‌المللی و حقوق بشر و هر چه که به اصول انسانیت باز می‌گردد را زیر پا گذاشته است. مسعود پزشکیان در جریان سفر به ترکمنستان و در حاشیه کنفرانس بین المللی ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها، در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه به رژیم صهیونیستی چه می‌گویید؟ بیان کرد: رژیم صهیونیستی باید دست از کشت و کشتار بردارد. آدم های بی گناه را نکشد. خانه‌ها را بمباران‌ نکند و مردم بیچاره را با قدرتی که دارد و پشتیبانی که می شود مورد ظلم قرار ندهد. وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی تمام قوانین بین المللی و حقوق بشر را و هر چه که به اصول انسانیت باز می گردد را زیر پا گذاشته است. کسی هم‌ نمی تواند به آن چیزی بگوید چرا که آمریکا و اروپا از آن پشتیبانی می کنند. رئیس جمهور همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه رابطه با روسیه را چگونه می بینید؟ تصریح کرد: ما کلا با کشورهای همسایه از قدیم ارتباط داشتیم. شعار سازمان ملل متحد صلح، امنیت و کرامت انسان است. این یعنی ما باید با همه بر اساس اصول صلح و امنیت و کرامت برخورد کنیم. چه روسیه که با ما ارتباط قدیمی دارد و چه همه کشورهایی که در منطقه هستند، ما دلمان می خواهد با همه آنها با صلح و آرامش و با حفظ کرامت انسانی زندگی کنیم.

سفیر ایران در ترکیه با بیان این‌که تهران خواستار گسترش جنگ نیست، گفت: ما خواهان آتش‌بس در لبنان و فلسطین به‌ شرط حفظ حقوق مردم این کشورها هستیم. «محمدحسن حبیب‌الله‌زاده» در ارتباط با افزایش تنش بین ایران و رژیم صهیونیستی و تهدیدهای این رژیم علیه ایران در پی پاسخ موشکی ایران به اقدامات تروریستی اخیر رژیم صهیونیستی گفت که «پاسخ ایران دارای این پیام بود که دیگر دوره خویشتن‌داری یک‌جانبه ایران به پایان رسیده‌است». سفیر ایران که با روزنامه صباح ترکیه گفت‌وگو می‌کرد، با بیان این که رژیم صهیونیستی در صورت حمله مجدد به ایران پاسخ کوبنده‌تری دریافت خواهدکرد، تاکید کرد: ایران خواستار گسترش جنگ نیست، ما خواهان آتش‌بس در لبنان و فلسطین به‌شرط حفظ حقوق مردم این کشورها هستیم. حبیب‌الله‌زاده پس از ارزیابی خود که در آن ائتلاف آمریکا و اسرائیل را هدف قرار داد، خطاب به برخی از کشورهای منطقه نیز اظهار کرد: ما به کشورها و طرف‌های ثالث توصیه می‌کنیم که در هیچ‌گونه حمله یا اقدام اسرائیل علیه ایران مشارکت نکنند، در غیر این صورت، ایران پاسخ خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که «گستاخی صهیونیست‌ها در تهدید آیت‌الله سیستانی صرفاً آتش خشم و نفرت از صهیونیست‌ها را در مسلمانان برافروخته‌تر می‌کند». «اسماعیل بقائی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به اهانت صهیونیست‌ها به آیت‌الله «سید علی سیستانی» مرجمعیت عالی‌قدر شیعیان در عراق واکنش نشان داد. بقائی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: شبکه‌های تلویزیونی موجودیت اشغالگر، به عنوان بازوی رسانه‌ای رژیم در کارزار نسل‌کشی فلسطینیان، با وقاحت تصویر رهبران و علمای برجسته جهان اسلام را به‌عنوان بانک اهداف عملیات‌های تروریستی سازمان‌های آدم‌کش به نمایش می‌گذارند و آن‌ها را تهدید به قتل می‌کنند. او در ادامه نوشت: گستاخی صهیونیست‌ها در تهدید حضرت آیت‌الله سیستانی، عالم بزرگ جهان اسلام به ترور فیزیکی، صرفاً آتش خشم و نفرت از صهیونیست‌ها را در مسلمانان برافروخته‌تر می‌کند.

سفیر ایران در سازمان ملل ر واکنش به تهدیدات تل‌آویو تاکید کرد:

گروه سیاسی: نماینده ایران در سازمان ملل گفت: ایران به‌دنبال جنگ یا تشدید تنش در منطقه نیست، اما کاملاً آماده است تا از حاکمیت و تمامیت ارضی خود در برابر هرگونه تجاوز که منافع حیاتی و امنیت آن را هدف قرار دهد، دفاع کند. به گزارش «تجارت»، امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نشست اضطراری شورای امنیت با موضوع «وضعیت در خاورمیانه: لبنان» با بیان اینکه ما عمیق‌ترین همدردی و همبستگی بی‌دریغ خود را با دولت و مردم لبنان اعلام می‌داریم، گفت: «مردم لبنان در حال تحمل اقدامات تجاوزکارانه و جنایات جنگی بی‌وقفه از سوی بدنام‌ترین رژیم تروریستی جهان هستند.» وی افزود:‌ «جمهوری اسلامی ایران قاطعانه در کنار لبنان ایستاده و متعهد به حمایت از دولت، مردم و مقاومت است. جمهوری اسلامی ایران به شدت ادامه همدستی ایالات متحده، بریتانیا و برخی دیگر از کشورهای غربی را در توانمندسازی رژیم اسرائیل برای انجام جنایات جنگی نظام‌مند و جنگ نسل‌کشی علیه مردم فلسطین و لبنان از طریق ارائه تسلیحات پیشرفته محکوم می‌کند.» ایروانی اظهار کرد: پس از بیش از یک سال جنگ نسل‌کشی رژیم اسرائیل در غزه، که در آن بیش از دویست هزار نفر کشته، زخمی یا زیر آوار مدفون شده‌اند، اکنون این رژیم جنگ و نسل‌کشی خود را علیه لبنان آغاز کرده و کارزار وحشیانه خود علیه مردم فلسطین در غزه را این‌بار در لبنان تکرار می‌کند. هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان و تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی چیزی فراتر از نقض حقوق بین‌الملل است؛ این یک جنایت جنگی آشکار، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی است.