تکمیل راه آهن چابهار برای بی‌اثر کردن کریدور زنگزور

دبیر شورایعالی مناطق آزاد با بیان اینکه تسهیل صدرو مجوزها و جذب سرمایه گذاری خارجی از اهداف مناطق آزاد است، بیان کرد: تکمیل خطوط ریلی چابهار و همچنین مسیر جلفا به چشمه ثریا می‌تواند بسیاری از تهدیدات متصور از جمله کریدور زنگزور را از صرفه اقتصادی خارج کند. به گزارش گروه مسکن و انرژی به نقل از مناطق آزاد، رضا مسرور در دیدار با سردار عبدالرضا عابد - فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص)، نقش مناطق آزاد در کریدورهای ترانزیتی را از مزیت‌های اصلی برشمرد و گفت: تقویت و تثبیت جایگاه ایران و به ویژه مناطق آزاد در کریدورهای ترانزیتی می‌تواند برای کشور تولید ارز کرده و تحریم‌های اقتصادی را کم اثر کند. وی با بیان اینکه یک میلیارد تن کالا از آسیای شرقی به سمت اروپا می‌رود تصریح کرد: ما باید بتوانیم سه الی چهار درصد از این حجم را از مسیر کشورمان عبور دهیم در این صورت علاوه بر خلق ثروت برای کشور، شاهد اشرتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری مجدد خواهیم بود.مسرور با اشاره به اقدامات دوره مدیریتی خود در منطقه آزاد انزلی در ایجاد مسیر ترانزیتی چین، قزاقستان به ایران یادآور شد: این کار با تکمیل بندر کاسپین به عنوان بزرگترین بندر دریای خزر و انجام مذاکرات فشرده و پیگیری دیپلماسی اقتصادی انجام شد و ما تلاش کردیم این مسیر را تا حدودی جایگزین مسیر چین، بندر اکتائو به بندر اِلَت آذربایجان و ترکیه کنیم.

 

۷ تصفیه‌خانه فاضلاب کشور تا پایان سال افتتاح می شود

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در جریان بازدید از تصفیه‌خانه فاضلاب رشت از بهره‌برداری از ۷ تصفیه‌خانه فاضلاب تا پایان سال خبر داد.
به گزارش گروه مسکن و انرژی از ایلنا، هاشم امینی مدیر عامل آبفای کشور با بیان اینکه ۲۷۷ تصفیه‌خانه فاضلاب با ظرفیت شش میلیون متر مکعب در شبانه‌روز در مدار بهره‌برداری است، گفت: ۱۰۰ تصفیه‌خانه با ظرفیت دو میلیون مترمکعب در شبانه‌روز در حال ساخت است که امیدواریم با اختصاص به‌موقع بودجه، این تعداد تصفیه‌خانه هم به مدار بهره‌برداری برسند.وی با اشاره به این‌که تا پایان سال در پنج استان تهران، خوزستان، کرمان، فارس و گیلان هفت تصفیه‌خانه به بهره‌برداری می‌رسد گفت: تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران با ظرفیت ۲۳۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز بیش‌ترین ظرفیت را دارد که با افتتاح مدول‌های ۷ و ۸ این تصفیه‌خانه تمامی مدول‌های آن تکمیل خواهد شد.مدیرعامل آبفای کشور ادامه داد: تصفیه‌خانه‌های بندر انزلی در گیلان با ظرفیت ۱۲ هزار مترمکعب و تصفیه‌خانه فاضلاب کرمان با ظرفیت ۹۰ هزار متر مکعب در شبانه‌روز در ماه‌های بهمن و اسفندماه به بهره‌برداری می‌رسد.امینی با اشاره به این‌که در حوزه روستایی هم تعداد ۵۴ تصفیه‌خانه با ظرفیت ۲۶ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در مدار بهره‌برداری قرار دارد گفت: تعداد ۹۲ تصفیه‌خانه با ظرفیت ۴۶ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در حال ساخت است که امیدواریم تا پایان سال از این تعداد ۱۰ تصفیه‌خانه فاضلاب روستایی در ۱۴ روستا به بهره‌برداری برسد.

مذاکره قالیباف در دوشنبه برای انتقال آب تاجیکستان به ایران
رئیس مجلس پس از بازگشت از تاجیکستان اعلام کرد، یکی از فرصت‌های کشور تاجیکستان، نعمت آب فراوان در این کشور است که در این خصوص با رئیس‌جمهور تاجیکستان صحبت کردیم تا بخشی از آب این کشور به ترکمنستان انتقال یافته تا بتوانیم از طریق سد دوستی فرصت برداشت حق‌آبۀ بیشتری برای شرق کشور و استان خراسان‌ رضوی داشته باشیم.
به گزارش گروه مسکن و انرژی از مهر محمدباقر قالیباف که در صدر هیأتی پارلمانی به تاجیکستان سفر کرده است، صبح پنجشنبه در محل سرای حکومتی دوشنبه، دیدار دوجانبه‌ای با «رستم امامعلی» رئیس مجلس ملی و هیئت همراه این کشور داشت. رئیس قوه مقننه ضمن تقدیر و تشکر نسبت به حضور رئیس جمهور تاجیکستان در مراسم تحلیف رئیس جمهور بیان کرد: حضور رئیس جمهور تاجیکستان در تهران فرصتی ایجاد کرد تا از نزدیک با ایشان ملاقات داشته باشم. این مسئله باعث گسترش روابط در طی سال‌های اخیر بود. طبق بسیاری از آمارها، توسعه حجم اقتصادی دو کشور در سال‌های اخیر تقریباً ۳ برابر بوده و حجم تعاملات اقتصادی بین دو کشور بالا رفته است. همچنین ملاقات‌هایی در سطوح دولت و پارلمان‌ها و ارتباط مردمی فراهم شده و لغو ویزا به این موضوع کمک کرده است. امیدوارم این سفر هم مؤثر باشد و بتواند روابط بین دو کشور را توسعه دهد.قالیباف با بیان اینکه روابط دو کشور در حوزه حمل و نقل و ترانزیت باید توسعه پیدا کند، ادامه داد: ما می‌توانیم این موارد را در قالب توسعه ارتباطات حمل و نقلی پیش ببریم. رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مباحث مربوط به انتقال آب بیان کرد: در بحث‌های انتقال آب، ما می‌توانیم از ذخایر آبی تاجیکستان برای بخش‌های شرقی ایران که نیازمند آب هستند، استفاده و از حوزه خدمات فنی و مهندسی در این بخش بهره ببریم. همچنین رستم امامعلی ضمن خوش آمد گویی به قالیباف و همچنین هیأت همراه برای حضور در «سی امین سالگرد تصویب قانون اساسی جمهوری تاجیکستان»، گفت: با تلاش‌های دوجانبه صورت گرفته بین دو کشور، همکاری‌ها بین ایران و تاجیکستان به سرعت گسترش پیدا کرده و میزان تعاملات افزایش یافته است.

تهدید نفتی ایران، اروپا را هدف قرار می دهد
یک نماینده ادوار مجلس گفت: تهدیدات نفتی رژیم صهیونیستی علیه صنعت نفت ایران بیشتر متوجه غرب است و درواقع کشورهای مصرف‌کننده غربی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.در واقع، هرچند خاورمیانه تامین‌کننده انرژی است اما تبعات آن غرب را بیشتر تهدید می‌کند. علی بختیار تصریح کرد: اگر تهدیدی را علیه نفت ایران شاهد باشیم غیر از اینکه بازارهای جهانی و قیمت نفت را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و منطقه را ناامن می‌کند؛ تردد کشتی‌ها را در حوزه خلیج‌فارس که بزرگترین ناوگان حمل و نقل محموله‌های نفتی از این منطقه رفت و آمد می‌کنند با دشواری مواجه می‌کند و از سوی دیگر امنیت انرژی خود اسرئیل در زمینه نفت و گاز و بقیه بخش‌های انرژی مثل بنزین به مخاطره خواهد انداخت. زیرا قطعا رژیم صهیونیستی در این حزوه بسیار آسیب‌پذیر است و شرایط ناامنی به لحاظ تامین انرژی خواهد داشت.

کارشناسان مسکن در گفت و گو با تجارت بررسی کردند

گروه مسکن و انرژی-زهرا سلیمانی:هر دولتی که در ایران روی کار آمده و سکان هدایت ساختار اجرایی را به دست گرفته، بر احیای بافت های فرسوده و درمان معضلات مسکن از این طریق تاکید داشته اما علی رغم این تاکیدات موکد بر اساس آمارها هنوز 19میلیون ایرانی (32 درصد کل جمعیت ایران) در بافت های فرسوده زندگی می کنند. واحدهای ظاهرا مسکونی که کارشناسان در گفتگو با تجارت اعلام کرده اند، متریال بخشی از این مساکن و بافتهای فرسوده هنوز با خشت و گِل سرشته شده! و یک تکانه ناگهانی یا لرزه می تواند فاجعه ای برای ساکنان آنها شکل دهد. ضمن اینکه بر اساس گزارش های مرکز پژوهشهای مجلس، امروز بافت های فرسوده به محلی برای زندگی اتباع خارجی غیر مجاز نیز بدل شده است.
پرسشی که با این توضیحات به ذهن خطور می کند آن است که چرا علی رغم تاکیدات کارشناسان برای احیای بافت های فرسوده و اظهارات مسئولان، هنوز اقدام قابل توجهی برای احیای بافت های فرسوده صورت نگرفته است؟ پاسخ این پرسش در تلاش دولت ها برای دستاوردسازی و آمارسازی های کاذب نهفته است.
دولت هایی که روی کار می آیند بیشتر ترجیح می دهند در رزومه کاری آنها در بخش مسکن ساخت فلان تعداد مسکن جدید و احداث فلان تعداد شهر جدید و مجتمع مسکونی جدید ثبت شده باشد تا احیای فلان تعداد بافت فرسوده! در شرایطی که دولت چهاردهم هم در ماه ابتدایی زعامتش بر راس هرم اجرایی کشور وعده های رنگارنگی برای احیای بافت های فرسوده و بهبود شاخص های کیفیت زندگی در این بافت ها سر داده ، تجارت سراغ هوشنگ فروغمند و عباس اکبرپور دو تن از تحلیلگران حوزه مسکن و اساتید دانشگاهی رفته تا با آنها درباره مکانیسم احیای بافت های فرسوده و نقش بلندمرتبه سازی در این بافت ها در حل معضلات مسکن در پایتخت و کلانشهرهای دیگر بحث و تبادل نظری داشته باشد. فروغمند بنیان و اساس توسعه شهرها را مبتنی بر 3نوع توسعه «متصل»، توسعه« منفصل»و توسعه «درونزا» ارزیابی کرده و احیای بافت های فرسوده را ذیل توسعه درونزا به عنوان کیفی ترین و مناسب ترین روش توسعه شهرسازی و مسکن سازی معرفی می کند.
اکبرپور هم با اشاره به ضرورت دستیابی به اجماع نخبگانی در این حوزه، احیای بافت های فرسوده را نیازمند مطالعات جدی روانشناسی، تاریخی و ارزیابی های دقیق اجتماعی و فرهنگی می داند.
بافت های فرسوده در شمال شهر هم وجود دارد
هوشنگ فروغمند استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل مسکن در گفتگو با تجارت درباره الگوهای توسعه مسکن در شهرها می گوید:«در حوزه مسائل شهری به طور کلی 3نوع توسعه وجود دارد؛ نخست حوزه متصل، دوم توسعه منفصل و نهایتا توسعه درونزا. حوزه متصل یعنی الحاق بخش های تازه به بافت های شهری؛ توسعه منفصل هم با احداث شهرهای جدید تعریف می شود، اما توسعه درونزا که دامنه وسیعی را شامل می شود، شامل احیای بافت های فرسوده هم است. بافت های فرسوده تعاریف پیچیده ای دارند،اما این تصور اشتباه در ایران وجود دارد که وقتی از بافت های فرسوده صحبت می کنیم، فقط منظور مناطق محروم و پایین شهر است.» او ادامه می دهد:« اما مثلا در تهران بخشی از بافت های فرسوده مناطقی چون فرحزاد، زعفرانیه وحتی اطراف منطقه یک تهران را نیز در بر می گیرد. در کنار این تعاریف، بافت ارزشمند تاریخی هم در تهران وجود دارد که در مناطق مختلف تهران وجود دارد. هر کدام از این بخش ها به ساختار متفاوتی نیاز دارند.» فروغمند با اشاره به آمارهای خانواده هایی که در بافت های فرسوده زندگی می کنند، یادآور می شود:«بر اساس آمارهای مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری، 10میلیون نفر ایرانی در بافت های فرسوده کشور در معرض خانه هایی هستند که حتی سازه ندارد. برخی از خانه ها حتی بافت خشتی و گلی دارند. این وضعیت از نظر ایمنی مشکلات جدی خواهند داشت. البته توسعه درونزا از سوی روسای جمهور مختلف حتی محمود احمدی نژاد هم مورد تاکید قرار گرفته بود. نخستین راهکار این بود که برای بهبود وضعیت مسکن، بافت های فرسوده را هدف قرار دهیم و با سیاست های تسهیلاتی موثر از دورن شهرها، تامین مسکن صورت گیرد.» این استاد دانشگاه می گوید:«اما با گذشت مدتی دولت نهم متوجه شد، این نوع توسعه شهری بسیار دشوار است و آمارهایش نیز به گونه ای است که کارنامه موفقی برای دولت ایجاد نمی کند. یعنی از نظر آماری طوری نیست که دولتی ها بگویند در طول سال فلان تعداد مسکن ساخته اند! پس از این مرحله بود که ایده ساخت مسکن مهر در دولت احمدی نژاد استارت خورد.» فروغمند با اشاره به اینکه شرایط امروز کشور به گونه ای است که ایده هایی چون الحاق و ساخت شهرهای جدید عملا دیگر ممکن نیست، ایدآور می شود:« امروز تهران از شرق و غرب و شمال و جنوب به دلیل مسائل ایمنی، امنیتی و... امکان الحاق ندارد. از شرق مسائل زیست محیطی وجود دارد، از غرب روند ساخت و سازها رسما به کرج رسیده و از جنوب هم تا حد امکان توسعه رخ داده است. تنها راهکار باقی مانده، توسعه درونزا و احیای بافت های فرسوده در داخل شهر است.»
او در ادامه میگوید:«توجه به توسعه درونزا منطقی ترین راهکار است که در دنیا هم اجرا شده است. اکثر بحث های تسهیلاتی هم در جهان در راستای احیای بافت های فرسوده است.چون سالیان سال است که مردم در این بافت ها زندگی می کنند. بسیاری از زیرساختهای اجتماعی، فرهنگی و هویتی در این مناطق ایجاد شده و می توان با بهره گیری از تجربیات آزمون شده دیگر کشورها این بافت ها را بازسازی و تقویت کرد.»
فروغمند در پاسخ به این پرسش تجارت که چرا دولت ها در ایران به توسعه کیفی توسعه واحدهای مسکونی توجهی ندارند؟ می گوید:« همه دولت ها در ایران وقتی از رویکردهای کارشناسی استفاده کنند، متوجه می شوند که احیای بافت های فرسوده بهترین راهکار برای حل معضلات مسکن در شهرها و کلانشهرهاست. حتی در دولت های قبل هم متوجه شدند که این راهکار معقول است، اما چرا نسبت به اجرای آن اقدامات جدی صورت ندادند؟ چون دولت ها در ایران به دنبال آمار هستند. چون احیای بافت های فرسوده به افزایش آمار تولید مسکن کمک نمی کند از اجرای آن صرف نظر کردند.»

احیای بافت های فرسوده برای دولت و مردم معامله برد-برد است
عباس اکبر پور عضو هیات رییسه و دبیر انجمن علمی راه و ساختمان در گفتگو با تجارت از منظر متفاوتی به این بحث ورود کرده و بلندمرتبه سازی در بافت های فرسوده را عاملی برای حل معضلات مسکن در پایتخت و کلانشهرها ارزیابی می کند. اکبر پور تاکید می کند:«هر بار با رسانه ها گفتگو داشته تاکید کرده ام که اصولا ساخت مسکن مهر و مسکن اجتماعی و ساخت 1میلیون مسکن سالانه و...اثرگذار نخواهد بود و تنها راه این است که مانند سایر کشورها که بافت های فرسوده به مناطق قابل سکونت با امکانات مناسب بدل شوند، ایران هم به این سمت حرکت کند. در این بافت ها بلندمرتبه سازی صورت می گیرد تا از فضای باقی مانده، جهت ارائه خدمات مناسب شهری چون احداث و توسعه پارک ها، بیمارستان ها، مراکز تفریحی، باشگاه های ورزشی، ایستگاه های آتش نشانی و...استفاده بهینه ای صورت گیرد. این روند احیای بافت های فرسوده از ساخت مناطق جدید در اطراف شهرها بدون بهره مندی از زیرساختهای لازم مناسب تر، مطلوب تر و با کیفیت تر است.»