پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت مرحوم حاج حبیب‌الله پورمحمدی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت آقای حاج حبیب‌الله پورمحمدی از مبارزین قدیمی نهضت اسلامی و پدر دو شهید دفاع مقدس را تسلیت گفتند.
به گزارش ایسنا، متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:
«بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
درگذشت مرحوم آقای حاج حبیب الله پورمحمدی رحمة الله علیه را که پدر محترم دو شهید عزیز و خود و فرزندانش از مبارزان قدیمی نهضت اسلامی بودند به خاندان گرامی و منسوبان و دوستان ایشان تسلیت عرض می‌کنم و رحمت الهی و حشر با فرزندان شهیدش را برای ایشان مسالت می‌نمایم.
سیّدعلی خامنه‌ای
20/۷/1403»
حاج حبیب‌الله پورمحمدی ماهونکی از مبارزان دوران نهضت اسلامی و پدر دو شهید دوران دفاع مقدس شهیدان محمد و علیرضا است که در کارنامه پرافتخار دوران مبارزاتی وی، ضبط سخنرانی ماندگار و تاریخی حضرت امام خمینی (ره) سال ۱۳۴۲ در مدرسه فیضیه قم به عنوان یک سند ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی دیده می‌شود.

5عراقچی به بغداد سفر می‌کند
رسانه عراقی خبر داد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به این کشور سفر می‌کند. «سید عباس عراقچی» در ادامه رایزنی‌های خود با کشورهای منطقه در ارتباط با آخرین تحولات لبنان و غزه و توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی به عراق سفر می‌کند. وبگاه «میدل ایست نیوز» روز شنبه و به نقل از منابع خبری خود در وزارت خارجه عراق گزارش داد که این سفر در روز یکشنبه انجام می‌شود. عراقچی پس از سفر به لبنان و سوریه، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه به عربستان و قطر سفر کرده بود. رسانه قطری «العربی الجدید» نیز امروز نوشت عراقچی طی روزهای آتی طی سفری رسمی به قاهره سفر می‌کند تا شماری از پرونده‌های مشترک و دیدگاه ۲ کشور نسبت به تحولات منطقه‌ای را بررسی کند. عراقچی قرار است در این سفر با «بدر عبدالعاطی» وزیر خارجه مصر، «عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعات این کشور و «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر دیدار و گفت‌وگو کند.

تعیین استانداران با وفاق ملی
وزیر کشور گفت: وفاق بسیار خوب و جمعی در خصوص انتخاب آقای مظفری در استان خراسان رضوی وجود داشت. اسکندر مومنی دیروز ۲۱ مهرماه در آیین تکریم و معارفه استاندار خراسان رضوی که در برج سپید مشهد برگزار شد، اظهار کرد: خراسان رضوی و مشهد با وجود بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) جایگاه خاص و ویژه در قلب ایرانیان و جهان اسلام دارد و خوشحالم از اینکه امروز به پابوس و زیارت امام رضا و شما رسیدم. وی افزود: دکتر پزشکیان در برنامه‌های انتخاباتی راهبردهایی مشخص کردند از جمله تشکیل دولت وفاق ملی بود و بر همین عهد ماندند و این را در تشکیل کابینه نشان دادند. در تعیین استاندار بر همین عهد عمل کردیم، ابتدا شاخص‌هایی تهیه و تدوین شد و به تصویب ایشان رسید و کارگروه و کمیته‌ای متشکل از خبرگان ایجاد شد و بر اساس شاخص‌ها کارگروه‌ها پیشنهاداتی دادند. پیشنهاداتی از سوی تشکل‌ها، بخش‌های مختلف و معتمدین ارائه شد. مجموعه پیشنهادات در کارگروه با توجه به شاخص ارزیابی شدند و نهایت به ۵، ۶ نفر می‌رسید و در جلسه‌ای که با کارگروه بود، یک نفر انتخاب و به هیات وزیران پیشنهاد شد.

کشف پیکر شهید سردار نیلفروشان
روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از کشف پیکر شهید سردار عباس نیلفروشان که در حمله تروریستی صهیونیست‌ها به ضاحیه بیروت به شهادت رسیده بود، خبر داد. در اطلاعیه روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمده است: «با سپاس و شکرگزاری به درگاه پروردگار یکتا و بی‌همتا، به استحضار ملت شریف و قهرمان ایران می‌رساند: با همت و تلاش‌های شبانه‌روزی گروه جستجوی پیکرهای مطهر شهدای جنایت ۶ مهرماه رژیم سفاک و خون‌آشام صهیونیستی در ضاحیه بیروت، پیکر " سردار رشید و اندیشمند سرلشکر پاسدار شهید عباس نیلفروشان " مستشار عالی نظامی جمهوری اسلامی ایران که همراه با سید مقاومت " آیت‌الله سیدحسن نصرالله" دبیر کل سرافراز حزب‌الله لبنان به شهادت رسیده بود، کشف شده است.

هشدار ژنرال میلی نسبت
به بازگشت ترامپ
رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ارتش آمریکا در دوران ریاست «دونالد ترامپ»، این رئیس‌جمهور سابق را «فاشیست به‌ تمام‌عیار و خطرناک‌ترین فرد تاریخ برای ایالات متحده» توصیف کرده است. «باب وودوارد» خبرنگار مشهور آمریکایی که به‌عنوان یکی از روزنامه‌نگاران تحقیقی شهرت یافته است، در تازه‌ترین کتاب خود تحت عنوان «جنگ» به نقل از «مارک میلی» رئیس سابق ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا نوشته است: «ترامپ خطرناک‌ترین فرد تاریخ است که نمی‌توانست تمایلات استبدادی خود را در زمان حضور در کاخ سفید کنترل کند.» طبق گزارش روزنامه «گاردین»، ژنرال میلی به وودوارد گفت: «وقتی با شما در مورد زوال عقلی او و بقیه موارد صحبت کردم مردد بودم اما اکنون متوجه شده‌ام که او یک فاشیست به تمام‌عیار است. او اکنون خطرناک‌ترین فرد برای آمریکا است.» او مجددا به این خبرنگار آمریکایی تاکید کرد: «هیچ کسی تا به حال به اندازه ترامپ برای ایالات متحده خطرناک نبوده است.»

رئیس جمهور دیروز شنونده نقدهای دانشجویان بود

گروه سیاسی: مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان دیروز شنبه (21 مهر) در آیین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه تهران حاضر شد. حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران بسیار پرحاشیه بود اما رئیس‌ پاستور طی نشست با دانشجویان، تجربه‌ای مثبت از وفاق را در عرصه میدانی به نمایش گذاشت.
به گزارش «تجارت»، مسعود پزشکیان در جریان نشست با دانشجویان به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید نشان داد که وعده او برای وفاق ملی تنها یک شعار نبوده است. او بر خلاف رویه مسئولین در گذشته، با دقت تمام حرف‌ها را شنید. وقت سخنرانی خود را بدون هیچ‌گونه تعللی در آخرین دانشجویان معترض قرار داد و با صراحت تمام در جریان سخنرانی‌اش از شنیدن صدای مخالفان و راهکارهای گره‌کشا از سوی تمامی جریان‌ها سخن گفت.

وقتی رئیس‌جمهور وفاق و صبر را به نمایش گذاشت
در جران نشست دیرور، پیش از سخنرانی مسعود پزشکیان رئیس جمهور، وزرای بهداشت و علوم و چند تن از اساتید درباره مسائل دانشگاه صحبت کردند. پس از نماینده دانشجویان، حاضران در تالار علامه امینی خود را برای شنیدن سخنرانی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آماده کرده بودند که اعتراض یکی از کارمندان دانشگاه تهران، جلسه را با اندکی وقفه مواجه کرد. وی معتقد بود که دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه قبل از حضور در کلاس درس اساتید با کارمندان طرف هستند و لذا باید زمانی نیز به این گروه برای بیان دغدغه‌هایشان اختصاص یابد.
پس از این کش و قوس‌ها، ساعت از یازده گذشته بود که آقای رئیس‌جمهور همین‌که خواست سخنرانی خود را آغاز کند، چند دانشجو که به نظر می‌رسید از برخی تشکل‌های دانشجویی نمایندگی می‌کردند، با صدای بلند فریاد زدند: آقای پزشکیان نمی‌شود که به دانشگاه تهران بیایید و از وفاق صحبت کنید اما به دانشجویان اجازه صحبت کردن ندهید! دعوا میان صداهای مختلف بالا گرفته بود که پزشکیان از آنها خواست که جلسه را به هم نزنند و دعوا نکنند. رئیس‌جمهور گفت: ما به شما ارادت داریم و دوست‌تان داریم. یک نفر را انتخاب کنید تا به نمایندگی از شما صحبت کند.
«علیرضا صفری» عضو بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به سمت جایگاه رفت تا سخنرانی کند؛ رئیس‌جمهور خطاب به افرادی که درخواست کرده بودند، نماینده آنها در این مراسم صحبت کند گفت: او را به عنوان نماینده قبول دارید؟ صفری پشت تریبون رفت و رئیس‌جمهور جایگاه سخنگاه را به او سپرد و به صندلی خود بازگشت تا او مطالبات خود را صریح‌تر و راحت‌تر بیان کند. عضو بسیج دانشجویی دانشگاه تهران گفت: آقای رئیس‌جمهور! دفتر دانشگاه به ما تریبون نداد اما شما به ما تریبون دادید؛ از شما می‌خواهیم که صدای دانشجویان را بشنوید. این فعال دانشجویی از رئیس جمهور خواست در ۱۶ آذر (روز دانشجو) در دانشگاه تهران حاضر شود و صدای تشکل‌های دانشجویی را بشنود که البته به نظر می‌رسد این خواسته با لبیک وزیر علوم نیز همراه شد؛ چرا که «محمد سیمایی صراف» در پایان جشن آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها در گفت‌وگویی اختصاصی به خبرنگار ایرنا گفت: همه تشکل‌ها به عدالت و بدون تبعیض باید تریبون داشته باشند و فرصت مناسب آن نیز روز ۱۶ آذر است.

حرف درست را بدون نگاه جناحی می‌پذیریم
پس از جنجال‌های به وجود آمده، بالاخره نوبت به رئیس‌جمهور رسید تا برای حضار سخنرانی کند. مسعود پزشکیان در آغاز سخنرانی خود گفت: اگر امیدی به آینده کشور داریم وابسته به دانشگاه است. البته صنعت گران و تولید کنندگان بال بزرگی هستند. وی ادامه داد: در پزشکی ما چارچوب هایی یاد گرفتیم و بر اساس آن جلو می رویم. خیلی هم پروتکلی نیستم. می خواهم صریح نگاهم را بگویم. نگاه بنده این است که دانشگاه و دانشگاهیان کشور را در قله علم و تکنولوزی قرار دهند. رئیس جمهور ادامه داد: ما باید به کشور اول منطقه تبدیل شویم. به عنوان یک ایرانی وقتی می بینم خارجی ها در چه نقطه‌ای هستند برای من افت است. می گویم چرا باید آنها آنجا باشند، ما اینجا باشیم؟ من اگر توان و علم و مهارتی دارم برای مردم من است باید کاری کنم که مردم ما به جایی برسند که از کسی کم تر نباشیم. ما از کسی کم تر نیستیم، اینکه می گویم وفاق داشته باشیم و برای چه دعوا می کنیم ؟.مبنای من قرآن است.
وی تصریح کرد: خداوند در قرآن می گوید که چه کسی ظالم تر از فردی است که دروغ بگوید، یا حرف درست را تکذیب کند. کسی که در برابر حرف درست سر خم کند . جهنم جای کسانی است که حرف درست را نمی پذیرند. هر جناح و دسته‌ای که حرف درست را بیاورد موظف هستیم، بپذیریم. در برابر حرف درست ایستادن ظلم است. ما باید بهترین مسیر را برای حل مشکل پیدا کنیم. وی در ادامه خاطر نشان کرد: ما باید حرف را محکم بزنیم. یعنی بر اساس مستندات علمی حرف بزنیم. حرفی را نباید بگوییم که چهار روز بعد عوض کنیم. حرف درست برخاسته از مبانی علمی است. چپ و راست یا مذهبی یا غیر مذهبی حرف درست بیاورد ما باید بپذیریم. ما مشکلی نداریم. حرف هر کسی را حاضریم بشنویم.در خارج منابع دانشگاه را دولت می دهد یا دانشگاه پول در می آورد؟ دانشگاه خودش باید پول دربیاورد. وی افزود: هر استاد دانشگاهی می‌تواند گره‌ای را در اقتصاد، کشاورزی، فرهنگ و جامعه شناسی باز کند. ما یک سیستم اداری داریم و یک استاد داریم که می تواند مشکل سیستم اداری را حل کند. استاد قرارداد ببندد و مشکل را حل کند.

رئیس مجلس شخصا از تحولات میدانی بیروت بازدید کرد

گروه سیاسی: محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس کشورمان قبل از سفر به ژنو برای حضور در نشست اتحادیه بین‌المجالس جهانی، دیروز شنبه (21 مهر) عازم بیروت شد تا در فضای متشنج کنونی، حمایت قاطعانه تهران از دولت و ملت لبنان را اعلام کند.
به گزارش «تجارت»، قالیباف در بدو ورود به فرودگاه بیروت، بیان کرد: عازم سفر به ژنو هستم اما تصمیم گرفتم به دعوت آقای نبیه بری اول به بیروت بیایم تا پیام مردم ایران و مسئولان و رهبری و ریاست جمهوری ایران را به مردم لبنان برسانم و اعلام کنم ما مثل همیشه کنار ملت و دولت لبنان و جریان مقاومت هستیم و در شرایط سخت مثل گذشته در خدمت آنان هستیم. رئیس مجلس در ادامه اظهار کرد: در ادامه این سفر، بنده برای شرکت در نشست IPU به ژنو سفر خواهم کرد و پیام مظلومیت مردم غزه و لبنان را به آنجا خواهم برد تا آن ها را نسبت به وظایف خودمان و خودشان در عرصه بین المللی برای حمایت از مردم مظلوم آگاه سازم تا حامی مظلومیت ملت لبنان و فلسطین باشیم.

تاکید میقاتی بر در اولویت بودن آتش‌بس
در مهم‌ترین سطح، محمدباقر قالیباف با نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان به صورت دوجانبه دیدار و گفت‌وگو کرد. «نجیب میقاتی» در این نشست دو جانبه تأکید کرد: اولویت‌های دولت در این مرحله تلاش برای آتش‌بس است. وی در دیدار قالیباف افزود: ما بر پایبندی لبنان به اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت و تقویت حضور ارتش در جنوب لبنان و برقراری تماس‌های لازم با کشورها و سازمان ملل برای فشار بر اسرائیل جهت اجرای کامل این قطعنامه تأکید داریم. همچنین، طبق گزارش سفارت ایران در بیروت، میقاتی و قالیباف در این دیدار درباره آخرین تحولات لبنان، اوضاع آوارگان لبنانی و لزوم توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه لبنان و کمک‌های انسانی ارائه شده به این کشور رایزنی کردند.

کشورهای اسلامی جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کنند
محمدباقر قالیباف در بخشی دیگر از سفر ویژه خود به لبنان و در جریان بازدید از منطقه البسطه بیروت(بیروت غربی) گفت: از مردم اینجا سوال کردم چه اتفاقی افتاده است؟ اینجا، همه مردم عادی زندگی می‌کردند و برادران اسلامی ما بودند که این اتفاق افتاد. وی افزود: بدون شک ایران همیشه حامی ملت لبنان و فلسطین بوده و هست؛ این جنایات رژیم منحوس صهیونیستی را محکوم می‌کنم که اینگونه به صورت ناجوانمردانه و گرگ صفت این کارها را می کند. قالیباف تاکید کرد: وظیفه ما حمایت و پشتیبانی از مردم در رسیدگی به آن‌ها و ارسال امکانات در حوزه رسیدگی به مجروحان است و ان‌شاءالله در بازسازی این جا کمک می‌کنیم.
رئیس مجلس افزود: رژیم صهیونیستی و در راس آن نخست وزیر گرگ صفتش چنین جنایاتی را مرتکب شدند و در این شرایط سازمان‌های بین‌المللی و شورای امنیت در برابر این جنایات سکوت کرده‌اند.
لازم است کشورهای اسلامی و همه انسان های آزادی خواه دنیا این جنایات را محکوم کنند و کمک به مردم اینجا در اولویت باشد. محمدباقر قالیباف در ادامه سفر به بیروت و بعد از دیدار با نبیه بری رئیس مجلس لبنان، در نشست خبری گفت: امروز به بیروت آمدم تا سلام گرم ملت، دولت و مجلس ایران به ویژه پیام رهبر معظم انقلاب را به مردم لبنان برسانم که مطمئن باشید جمهوری اسلامی ایران در شرایط سخت کنار ملت و دولت لبنان و مقاومت در همه صحنه ها خواهد بود. وی افزود: از اینجا عازم ژنو هستم تا در نشست اتحادیه بین المجالس جهانی شرکت کنم. در این اجلاس حتما پیام مظلومیت ملت لبنان و فلسطین را به همه دنیا منتقل می‌کنم.
رییس مجلس با اشاره به دیدارش با میقاتی نخست وزیر موقت لبنان گفت: در ملاقات با آقای میقاتی گفتم که ملت و مردم ایران برای کمک به مردم آواره و جنگ زده لبنان و مجروحان آماده هستند تا زیر نظر دولت لبنان امکاناتی را برسانند لذا اگر دولت لبنان کریدور هوایی را برای بیروت فراهم کند، این کمک ها را در اسرع وقت به مردم می‌رسانیم.
قالیباف با بیان اینکه «جمهوری اسلامی ایران از تصمیمات دولت و ملت لبنان در این زمان حمایت خواهد کرد»، افزود: از خبرنگاران و رسانه‌ها تقدیر و تشکر می کنم، همچنین به همه ملت عزیز لبنان به ویژه برای شهادت شهید نصرالله و عزیزان مقاومت تسلیت می‌گویم.

مرکز آمار اعداد را«سانسور» نمی‌کند

رییس مرکز آمار با بیان اینکه آمار را حبس نمی‌کنیم و به زودی با دریافت داده‌های لازم آمار بخش مسکن ارائه می‌شود، گفت: جمعیت کشور بیش از ۸۵ میلیون نفر است که نزدیک ۶۶ میلیون ساکن نقاط شهری و مابقی روستایی هستند. تعداد خانوارها نیز بیش از ۲۷ میلیون خانوار است. به گزارش ایسنا، غلامرضا گودرزی در نشستی خبری اظهار کرد: ما در مرکز آمار تولید آمار باکیفیت، به‌موقع و حرفه‌ای را تکلیف خود می‌دانیم. در این آمار نیز جهت گیری و موضع گیری نداریم. ان‌شاءالله تصمیم گیران هم به این نتیجه برسند که استفاده از آمار حقی است که باید رعایت شود. وی درباره اختلاف برخی آمار مرکز آمار ایران و بانک مرکزی گفت: مبانی هر دو دستگاه درست است. اما بعضا ممکن است سال پایه متفاوت باشد. الان هردو مرکز قرار است از یک سال پایه استفاده کنند. هرکدام از ما کار حرفه ای و تخصصی خود را انجام می‌دهیم و تا آنجا که امکان دارد تلاش می‌کنیم اعداد بیانگر واقعیت جامعه باشد. رییس مرکز آمار ایران با بیان اینکه تعامل بین مرکز آمارو رسانه ها از این پس منظم تر می شود گفت: در حال حاضر در مقطعی هستیم که انشاءالله جلسات با اصحاب رسانه افزایش خواهد یافت. رسانه ها نقش خوبی داشته اند اما باید تعامل بیش از پیش باشد. صداوسیما در سرشماری به ما کمک می‌کند. از سوی دیگر با درگاه مرکز آمار باید آشنایی بیشتری صورت گیرد.

 

راه‌اندازی آژانس رتبه‌بندی بریکس

وزیر دارایی روسیه از ایجاد آژانس رتبه‌بندی بریکس برای کمک به فرآیندهای سرمایه‌گذاری خبر داد. به گزارش ایسنا، آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه در پایان دومین نشست وزرای دارایی و روسای بانک مرکزی بریکس گفت کشورهای بریکس در حال بحث در مورد ایجاد آژانس رتبه‌بندی برای تسهیل فرآیندهای سرمایه‌گذاری در این انجمن هستند. وزیر دارایی روسیه اظهار کرد متاسفانه آژانس‌های رتبه‌بندی نیز بخشی از زیرساخت‌های غربی و مستعد سیاسی‌سازی هستند. وی افزود به همین دلیل، آژانس رتبه‌بندی مشترک نیاز داریم تا شرکت‌های ما بتوانند در کشورهای بریکس سرمایه‌گذاری کنند و همچنین ناشران اوراق بهادار ما رتبه‌بندی خاصی را دریافت کنند و این موارد نه صرفا از سمت آژانس‌های رتبه‌بندی غربی بلکه از آژانس‌های فعال در بریکس باشد. سیلوانوف خاطرنشان کرد روسیه حتی پس از تحریم‌های غرب همچنان وام‌گیرنده و سرمایه‌گذار در بازار بین‌المللی باقی می‌ماند و علاقه‌مند است که نهادهای جدیدی ظاهر شوند. فدراسیون روسیه در حال حاضر از آژانس‌های رتبه‌بندی غربی استفاده نمی‌کند و با این وجود همچنان وام‌گیرنده و سرمایه‌گذار هستیم. بیزنس گزارش کرد، ما امروز در این جلسه از ایجاد موسسات مالی خودمان صحبت کردیم، سرمایه‌گذاری و وام در حال اجرا هستند و ما باید در داخل بریکس کار کنیم تا این وام‌ها سرمایه‌گذاری مناسب، رتبه‌بندی مرتبط، وضعیت و قابلیت اطمینان را دریافت کنند.

«تجارت» از وضعیت اقتصاد ایران گزارش می‌دهد

گروه اقتصاد کلان: اقتصاد ایران کماکان با نااطمینانی های مختلفی روبرو است. این نااطمینانی ها از دو ناحیه داخلی و خارجی همچنان بر اقتصاد کشور تحمیل شده و باعث شده است که چشم انداز چندان مشخصی در پیش روی اقتصاد نباشد. به گزارش «تجارت»، وضعیت رشد اقتصادی و تورم و سایر شاخص های مهم به دلیل تداوم تحریم ها تا پایان سال 2024 با ابهام روبرو است و به نظر می رسد که حتی نسبت به سال 2023 چندان شرایط بهتری را تجربه نکند. از سوی دیگر کمتر از یک ماه دیگر تا انتخابات آمریکا باقی مانده و گمانه های مختلف درباره پیروز این انتخابات سایه نااطمینانی دیگری را بر سر اقتصاد ایران انداخته است. همه این ها باعث شده است که بر اساس پیش بینی های جهانی چشم انداز رشد اقتصادی برای ایران نسبت به سال قبل تر با کمی تنزل همراه شود. پس از شیوع ویروس کرونا از سال 2019 شرایط اقتصاد و تولید و تجارت جهانی به کلی تغییر کرد، اگرچه حدود دو سال است که جهان از این شوک خارج شده اما برخی کشورها از وضعیت رکودی آن دوران تا به امروز چندان رها نشده اند. در این میان می توان اشاره داشت که اقتصاد ایران کماکان در وضعیت رکود تورمی قرار دارد. در واقع در حالی که طبق گزارش بانک جهانی، انتظار می‌رود جهان در سال 2024 میلادی برای اولین بار در سه سال اخیر به ثبات اقتصادی برسد، پیش‌بینی‌ها خبر از کاهش رشد اقتصادی ایران تا سال 2026 می‌دهد. انتظار می‌رود که اقتصاد جهانی برای اولین بار در سه سال اخیر در سال 2024 به ثبات برسد. با این حال، این ثبات در سطحی خواهد بود که نسبت به استانداردهای تاریخی اخیر پایین‌تر و ضعیف‌تر است. همچنین، تخمین و پیش‌بینی‌های این نهاد بین‌المللی از وضعیت رشد اقتصادی ایران این است که این شاخص در سال 2023 (مصادف با سال شمسی 1402) به 5 درصد می‌رسد اما پس از آن دوباره کاهش می‌یابد و به کمتر از 3 درصد نزول می‌کند. طبق ارقام اعلام شده از سوی بانک‌ جهانی، رشد اقتصادی ایران در سال 2021 میلادی (1400 شمسی) 4.7 درصد بوده است. این نرخ در سال 2022 نیز 3.8 درصد برآورد شده است. با توجه به این که هنوز آمارهای مربوط به رشد اقتصادی در زمستان سال 1402 منتشر نشده، برای محاسبه رشد اقتصادی سال 2023 بانک جهانی از مدل‌های تخمینی استفاده کرده است. طبق تخمین این نهاد، رشد اقتصادی ایران در سال 2023 برابر با 5 درصد است. به گفته این مرکز، علت این افزایش رشد معافیت ایران از کاهش تولید نفت کشورهای عضو اوپک بوده است. در نتیجه این اقدام، ایران توانسته نفت بیش‌تری تولید و صادر کند و در نتیجه درآمدی او از این محل افزایش یافته است. بخش خدمات نیز بهبود نسبی پیدا کرده و همراهی آن با افزایش فروش نفت منجر به رشد اقتصادی 5 درصدی در سال 2023 شده است. با این حال، برآوردهای بانک جهانی حاکی از آن است که ایران در سال‌های پیش رو با کاهش رشد اقتصادی مواجه می‌شود. این نرخ ابتدا در سال 2024 میلادی به 3.2 درصد و سپس در سال 2025 میلادی به 2.7 درصد می‌رسد. در نهایت، طبق آخرین محاسبات این نهاد، رشد اقتصادی در سال 2026 میلادی که تقریبا مصادف با سال 1405 شمسی است، به 2.4 درصد خواهد رسید. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی به ۳.۳ درصد برسد. صندوق بین المللی پول در گزارش اخیر خود از چشم انداز اقتصادی جهان پیش بینی کرده است در سال جاری میلادی متوسط رشد اقتصاد جهانی به ۳.۲ درصد برسد که اندکی کمتر از سال ۲۰۲۳ خواهد بود. رشد اقتصادی دنیا در سال میلادی گذشته ۳.۳ درصد برآورد شده است. اقتصادهای پیشرفته در سال ۲۰۲۴ تنها ۱.۷ درصد رشد خواهند کرد اما رشد اقتصادی کشورهای درحال توسعه در این سال به ۴.۳ درصد خواهد رسید. این نهاد بین المللی همچنین پیش بینی کرده است اقتصاد ایران که در سال گذشته ۴.۶ درصد رشد کرده بود در سال جاری نیز رشد ۳.۳ درصدی را تجربه کند.

کشورهای برتر در اقتصاد جهانی
گفته می‌شود که سریع‌ترین رشد اقتصادی جهان مربوط به کشور گویان است که تا حدودی به دلیل رونق بخش نفت خود، رشد سریع تولید ناخالص داخلی را تجربه می‌کند. این کشور در سال ۲۰۲۴، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ۳۳.۹درصد را ثبت کرد. کدام کشور بیشترین بدهی را دارد؟ ایالات متحده با ۳۴.۸ تریلیون دلار تا ۱ ژوئیه ۲۰۲۴ بالاترین بدهی ملی را در بین سایر کشورها دارد. ایالات متحده، چین، آلمان، ژاپن و هند برخی از اقتصادهای برتر جهان بر اساس تولید ناخالص داخلی (GDP) هستند. تولید ناخالص داخلی تخمینی از ارزش کل کالاها و خدمات تمام‌شده و‌‌‌ تولید‌شده در داخل مرزهای یک کشور در طول یک دوره مشخص، معمولا یک سال است. از تولید ناخالص داخلی معمولا برای تخمین اندازه اقتصاد یک کشور و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی استفاده می‌شود. تولید ناخالص داخلی معمولا با استفاده از روش مخارج اندازه‌‌‌گیری می‌شود که تولید ناخالص داخلی را با جمع کردن هزینه‌‌‌های کالاهای مصرفی جدید، مخارج سرمایه‌گذاری جدید، مخارج دولت و ارزش خالص صادرات محاسبه می‌کنند. در بیشتر نقاط جهان، تولید ناخالص داخلی کشورها با مراحل چرخه‌های مختلف اقتصادی، در برابر پس‌زمینه رشد اقتصادی بلندمدت در طول زمان، در نوسان است. با این حال، به‌رغم این فراز و نشیب‌‌‌ها، اقتصادهای برتر که با تولید ناخالص داخلی اندازه‌‌‌گیری می‌‌‌شوند به راحتی از موقعیت‌‌‌هایی که در اختیار دارند، جابه‌جا نمی‌‌‌شوند. تولید ناخالص داخلی (GDP) ارزش کل کالاها و خدمات تمام‌شده تولید‌شده در داخل مرزهای یک کشور در یک دوره مشخص است. روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری تولید ناخالص داخلی وجود دارد، مانند تولید ناخالص داخلی اسمی، تولید ناخالص داخلی واقعی، تولید ناخالص داخلی سرانه و برابری قدرت خرید. ایالات متحده دارای بزرگ‌ترین تولید ناخالص داخلی در جهان و چین دومین کشور بزرگ است. در بیش از ۲۰ سال گذشته چند جابه‌جایی بزرگ در این لیست وجود داشته است. چین در سال ۲۰۰۰ در جایگاه سیزدهم قرار داشت، اما از سال ۲۰۱۰ در جایگاه دوم قرار داشت. اندونزی در ادامه این فهرست، از بیست و هفتمین اقتصاد بزرگ در سال ۲۰۰۰ به شانزدهمین اقتصاد در سال ۲۰۲۴ صعود کرد. تولید ناخالص داخلی جهانی در سه ماه اول سال ۲۰۲۴ به ۱۰۹.۵۳ تریلیون دلار افزایش یافت.

سرمقاله

مرتضی افقه
اقتصاددان

در شرایط عادی باید تولید در رونق و سودآور باشد تا سرمایه‌گذاران اعم از صاحبان سرمایه یا پس اندازهای کوچک رغبت کنند در گزینه با بازارهای رقیب پول خود را یا مستقیم و یا از طریق بورس وارد تولید کنند. برای اینکه تولید رونق داشته باشد متغیرهای زیادی وجود دارد، وهله اول ثبات است، یعنی تولیدکننده و سرمایه‌گذاران در تولید باید نسبت به حال و آینده تولید و نسبت به سود تولید در ۵ سال آینده امید داشته باشند که مشکلی پیش نمی آید ضمن اینکه سودآور هم است. ثبات هم می‌تواند داخلی باشد و هم خارجی. جدای جنگی که الان حادث شده حتی اگر بحث جنگ هم نبود بی‌ثباتی‌های متعددی در داخل وجود دارد که برای تولید و بورس دافعه ایجاد کرده است. به این دلیل است که در شرایط عادی هم بورس همیشه نوسانی است و مواقعی هم که مثبت بوده دخالت‌هایی صورت گرفته وگرنه در شرایط عادی مثبت نمی‌شود. در داخل اگر مشکلات منطقه و جنگ هم نباشد بی ثباتی سیاسی باعث برهم خوردن بازارها می‌شود. هر روز یک قانون وضع می‌شود و بی ثباتی مدیریتی وجود دارد، حتی تغییر رئیس جمهور خود یک زلزله مدیریتی ایجاد می‌کند و این زلزله مدیرتی یک سال طول می‌کشد یعنی ۶ ماه قبل از انتخابات که مدیران می‌دانند تغییر می‌کنند تا ۶ ماه بعد که مدیران جدید انتخاب شوند معمولا کارها متوقف یا در حداقل است به همین دلیل تولیدکننده در این فاصله بلاتکلیف است. مجموعه این مشکلات باعث شده تولید در ایران خیلی رونق نداشته باشد بخصوص بنگاه‌های کوچک و متوسط. اما عمدتا شرکت‌های بزرگ بوده اند که تاثیر بر شاخص داشته اند. این شرکت‌ها هم چون تحت تاثیر متغیرهای بیرونی هستند هم تحریم و هم اخبار جنگ روی این شرکت‌ها تاثیرگذار شده و رکود حاکم است. اگر این شرایط عوض شود باز همان شرکت‌های بزرگ در بورس هستند که می‌توانند در جذب سرمایه‌ها نقش آفرینی کنند. اما در شرایط کنونی افزایش صف فروش خارج از اختیارات سازمان بورس و حتی دولت است، زیرا التهاب و اضطراب در جامعه زیاد است. الان مثل گذشته نیست، دسترسی به اخبار زیاد است و رسانه‌های بیرونی تاثیرگذار هستند. دولت اکنون کم و بیش سرمایه اجتماعی خود را از دست داده، زیرا در سال‌های گذشته وعده‌هایی داده شده که درست نبوده، در نتیجه وعده‌های دولت تا به مرحله اثبات نرسد جامعه اعتماد ندارد. هیچ روزنه ای دیده نمی‌شود که دولت بتواند در عدم خروج پول از بورس تاثیرگذار باشد تا فضای تنش و اضطراب از سر کشور برداشته شود.

یادداشت

امیرهوشنگ میرکوشش
کارشناس مسائل آمریکا

از حیث تاریخی دموکرات‌ها حامی قوی‌تری نسبت به جمهوریخواهان برای اسرائیل محسوب می‌شوند که این روند از گذشته تاکنون ادامه دارد اما حالا باید توجه شود که بیش از ۴۲ هزار نفر در غزه جان خود را از دست داده اند و بارها ایالات متحده نسبت به این مسائل .هشدار داده بود ولی اسرائیل به آن توجه نکرده و هم اکنون اعتنایی نسبت به آن ندارد. بایدن هم در این راستا صراحتاً اعلام کرده که به دنبال طرح دو دولتی است و بر تشکیل کشور فلسطین تاکید دارد اما نتانیاهو و تیم راستگرای وی به هیچ وجه به این طرح فکر نمی‌کنند و اساساً آن را قبول ندارند. همین موضوع یکی از دلایل اصلی اختلاف میان تیم بایدن و نتانیاهو به حساب می‌آید و این در حالیست که در ایالات متحده برخی از یهودیان نگاه متعادل‌تری نسبت به این قضیه دارند. از سوی دیگر درخواست نتانیاهو برای تغییر ساختار قضایی اسرائیل هم به عنوان یک عامل تشدید کننده اختلافات مطرح است و به نوعی به او قدرت زیادی می‌دهد. بر همین اساس اختلاف‌نظر میان نتانیاهو و بایدن دیگر تاکتیکی نیست بلکه باید آن را راهبردی بدانیم. این در حالیست که نتانیاهو در این راستا به دنبال تعمیق روابط دوجانبه با کشورهای منطقه است تا بتواند علیه ایران اقدام به تشکیل اتحاد منطقه‌ای کند. از منظر دیگر باید توجه شود که اسرائیل به دنبال ضربه زدن به مراکز هسته‌ای و نفتی ایران است اما ایالات متحده به دنبال محدود کردن این پاسخ از سوی اسرائیل است. ایالات متحده به دنبال آن است که پاسخ اسرائیل به ایران را محدود کرده و به نوعی بتواند آن را کنترل کند؛ چراکه ایالات متحده در شرایط فعلی تاثیرگذاری وقایع مذکور روی قیمت نفت را به خوبی درک می‌کند. آمریکا نمی‌خواهد تنش و جنگی رخ دهد که در نهایت روی انتخابات ریاست جمهوری که قرار است ماه نوامبر برگزار شود تاثیر منفی بگذارد ولی باید دید که پاسخ اسرائیل به ایران چگونه خواهد بود و چه ابعادی به خود خواهد گرفت. این در حالیست که آمریکا در هر شرایطی متحد استراتژیک اسرائیل به حساب می‌آید و اگر جنگ گسترش پیدا کند واشنگتن درگیر آن خواهد شد و همین مسئله می‌تواند دموکرات‌ها را در انتخابات با مشکل جدی روبه‌رو کند. در این فضا، ترامپ هم به دنبال آن است تا تنش‌ها در منطقه به سمتی برود که بر آرای دموکرات‌ها تاثیر بگذارد و پس از روی کار آمدن در نهایت این وضعیت را کنترل کند. اما او در شرایط کنونی به دنبال دمیدن بر آتش جنگ به نفع خود و حزب جمهوری‌خواه و به ضرر دموکرات‌ها است که نشان از یک تنش سیاسی در داخل ایالات متحده دارد که همین موضوع یکی از خروجی‌های تنش و اختلاف نظر میان نتانیاهو و بایدن به حساب می‌آید.

مردم قدرت خرید کالای نو ندارند

گروه صنعت و تجارت: با کاهش قدرت خرید مردم در سال‌های اخیر، خرید لوازم خانگی برای خانواده‌ها در اولویت‌های بعدی قرار گرفته است و اغلب به تعمیر لوازم خانگی بسنده می‌کنند.با این وجود رکود بازار لوازم خانگی در یکسال اخیر شده گرفته و بیشتر خرید لوازم خانگی محدود به خرید جهیزیه شده است. شنیده می‌شود که برخی از تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی که فعالیت آن‌ها به چند دهه قبل بازمی‌گردد؛ در شرایط کنونی ناچار شده‌اند که برخی از تولیدات خود را کاهش داده و با نیمی از ظرفیت خود فعالیت کنند.
البته در این میان با کاهش درآمد مردم و از سمت دیگر با گسترش سراها و فروشگاه‌های لوازم خانگی که اغلب فروش آن‌ها به صورت چکی و اقساط است، فروش لوازم خانگی در این سراها شتاب بیشتری گرفت و رونق از بازارهایی همچون امین‌حضور و خیابان رخت بست و این موضوع منجر به اعتراض بسیاری از کسبه و سیستم خرده‌فروشی شد. در این رابطه نیز رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران گفته بود: صدا و سیما تبلیغ سراهای لوازم خانگی را پخش می‌کند، در حالی که اعضای صنف فروشندگان، پول این کار را ندارند و آنقدر هم پول ندارند که بتوانند کالا را به صورت اقساط بفروشند؛ بنابراین اگر دولت حمایت کوچکی از اصناف نکند، چراغ مغازه‌ها روشن نمی‌ماند و کارمندان تعدیل و اخراج می‌شوند. آنطور که تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌گویند با وجود اینکه وضعیت صنعت داخلی لوازم خانگی از نظر کیفیت تولید، نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت و بهبود چشم‌گیری پیدا کرده است، اما رکود فروش در برخی از لوازم خانگی حتی به 90 درصد هم رسیده است و از سمت دیگر صادرات لوازم خانگی نیز از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و صادرات تنها محدود به چند کالا شده است. آمارها نیز نشان می‌دهند که حجم صادرات لوازم خانگی نیز قابل توجه نبوده است؛ بر اساس آمار وزارت صمت ارزش صادرات لوازم خانگی و قطعات وابسته، سال گذشته حدود ۴۲۰ میلیون دلار بوده و ۴ ماهه امسال نیز بر اساس آمار گمرک حدود ۱۸۰ میلیون دلار بود، که عمده کالا‌های صادراتی لوازم خانگی کولرآبی، ماشین لباسشویی دوقلو و وسایل گاز سوز بود. تولیدکنندگان عنوان می‌کنند که سایه سنگین رکود در بازار لوازم خانگی منجر به این شده است نتوانند در یکسال اخیر دست روی قیمت‌ها ببرند؛ این در حالی است که در سال‌های اخیر با افزایش مستمر و بی‌رویه قیمت ارز و به دنبال آن افزایش قیمت مواد اولیه تولید لوازم خانگی قیمت تمام‌شده کالاها را به شدت بالا برده است. اما مشاهده بازار این موضوع را تائید نمی‌کند چرا که در یکسال اخیر با وجود اینکه به صورت قانونی افزایش قیمت لوازم خانگی صورت نگرفته اما برخی از کارخانه اقدام به افزایش قیمت برخی از محصولات خود کرده‌اند.
علیرضا محمدی دانیالی، رییس هیات مدیره انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران نیز از کاهش تقاضا خرید در دو سال گذشته که شدت گرفته خبر می‌دهد و می‌گوید: ما در بین ۱۰ کشور دنیا با بیشترین تورم قرار داریم و درآمد سرانه ما به‌شدت در حال سقوط است. به همین دلیل قدرت خرید مردم ایران نیز بسیار نامناسب است. در طول سال‌های اخیر بازار با رکود مواجه شده و همین مساله موانع متعددی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده و عرضه و تقاضا را تا حدودی دچار مشکل کرده است. در همین ارتباط قدرت خرید مصرف‌کننده در حال کاهش بوده و این بحرانی است که مسئولان باید به آن توجه بیشتری داشته و راه‌حلی برای آن پیدا کنند.او معتقد است: دولت باید اجازه دهد که قیمت ها بر اساس نظام عرضه‌وتقاضا تعیین شد. در چنین شرایطی به طور قطع بازار در یک شرایط رقابتی وضعیت بهتری خواهد داشت. اما متاسفانه باید بگویم که در اقتصاد دستوری کشور ما در جایگاه ۱۶۹ در میان ۱۸۴ کشور دنیا قرار دارد. به گفته او، تحریم‌ها و نپیوستن ایران به FATF، رشد بالای نقدینگی و تورم بالای ۵۰ درصد و سود بانکی ۳ درصد موانع و مشکلات کل صنعت از جمله صنعت لوازم خانگی است. به تازگی نیز اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی نیز در گفتگو با اقتصاد آنلاین کاهش شدید تقاضا در بازار لوازم خانگی را تائید کرده و گفته است: کالا به اندازه کافی موجود است، اما چون مردم قدرت خرید ندارند، خرید و فروش خیلی کم انجام می‌شود. وی درخصوص پیش‌بینی بازار در نیمه دوم سال گفت: بازار به همین منوال پیش خواهد رفت، اگر قدرت خرید مردم افزایش یابد در بازار هم تحرک رخ می‌دهد. این در حالی است که آنقدر که در فضای مجازی کالای قاچاق فروخته می‌شود، در فضای فیزیکی فروخته نمی‌شود. متاسفانه در فضای مجازی کلاهبرداری وجود دارد و مردم با ندانستن و عدم اطلاع این کالاها را می‌خرند و آسیب می‌بینند. در فضای فیزیکی کسی جوابگو هست اما در فضای مجازی اینطور نیست.

رکود بازار لوازم خانگی واردات را آزاد می‌کند؟
با وجود شرایط فعلی صنعت لوازم خانگی که با افت شدید تقاضا مواجه شده است، حدود یکسالی می‌شود که زمزمه آزادسازی واردات لوازم خانگی مطرح می‌شود که این موضوع منجر به نگرانی بسیاری از تولیدکنندگان فعال در این حوزه شد. از سمت دیگر ممنوعیت واردات لوازم خانگی منتقدان بسیاری دارد و عنوان می‌کنند که دولت قصد دارد که صنعت لوازم خانگی را به روزگار صنعت خودرو بیندازد.
از سوی دیگر تولیدکنندگان عنوان می‌کنند، ممنوعیت واردات از سال ۱۳۹۷ کمک شایانی به صنعت لوازم خانگی کرد و باعث شد تولیدکنندگان هوشمند از این فرصت استفاده کنند، اما در شرایط فعلی با توجه به محدودیت‌های منابع ارزی و مدت زمان طولانی برای تخصیص ارز مورد نیاز مواد اولیه، اجزا و قطعات مورد نیاز تولید که بیش از ۸۰ روز طول می‌کشد، آزادسازی واردات و هزینه‌کرد این ارز محدود برای واردات کالای نهایی هوشمندانه نیست.

«تجارت» از دستاوردهای احتمالی توافق تهران،مسکو و عشق‌آباد گزارش می‌دهد

گروه مسکن و انرژی-زهرا سلیمانی:مهمترین رهاورد سفر مسعود پزشکیان به عشق آباد و دیدار با روسای جمهور ترکمنستان و روسیه، ایده هایی است که در خصوص تبدیل شدن ایران به هاب انرژی در منطقه شکل گرفته است. ایران از گذشته های دور تا به امروز از موقعیت خاص ژئوپلیتیک، ژئو اکونومیک و ژئو استراتژیکی در منطقه برخوردار بوده است.قرار گرفتن در مسیر مبادلاتی شرق به غرب و شمال به جنوب همچنین ظرفیت های ویژه ایران برای اتصال روسیه و آسیای مرکزی به کشورهای حاشیه خلیج فارس، ایران را در نقطه کانونی تحولات اقتصادی و ارتباطی منطقه قرار داده است. این ویژگی ها اما به دلیل مسائل سیاسی و بحث تحریم ها هرگز آنگونه که باید و شاید محقق نشده است. در جریان سفر پزشکیان به ترکمنستان اما توفقات گازی سه جانبه ای میان ترکمنستان -ایران، روسیه -ایران و ترکمنستان - روسیه منعقد شده است. روسیه در جایگاه نخست ، ایران دومین کشور و ترکمنستان چهارمین کشور دارای ذخایر گازی در جهان است. همکاری این سه ضلع با محوریت ایران، می تواند ارزش افزوده فراوانی به نفع این کشورها ایجاد کند. ضمن اینکه معضلات سایر کشورهای مطنقه در حوزه انرژی را نیز بر طرف می سازد. در دیدار پزشکیان در عشق آباد، توافقاتی در زمینه تبادلات گاز و برق میان ایران و ترکمنستان همچنین روسیه به دست آمد که با نهایی‌شدن در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی که به‌زودی در تهران برگزار خواهد شد، به همکاری‌های گازی و انرژی میان این کشورها شتاب خواهد بخشید. تجارت برای آگاهی از زوایای پنهان موضوع و آگاهی از مقدماتی که ایران برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه به آن نیازمند است، گفتگویی را با علی شمس اردکانی و حسن مرادی انجام داده تا ابعاد پنهان بحث برای مخاطبان روشن شود..
سود 360همتی قاچاق سوخت در ایران
علی شمس اردکانی تحلیلگر حوزه انرژی در گفتگو با تجارت در خصوص مقدماتی که برای تبدیل شدن ایران به هاب انرژی منطقه نیاز است، می گوید:« مانند وضو که مقدمه و پیش نیاز اقامه نماز است، تبدیل شدن ایران به هاب انرژی منطقه هم مقدماتی نیاز دارد. در وهله نخست، ایران باید کاری کند که قاچاق سوخت برای سوداگران و قاچاقچیان صرف نکند. در غیر این صورت اگر ایران بخواهد بنزین پالایشگاه مرو را از ترکمنستان بگیرد به کشورهای خلیج فارس صادر کند، با قاچاق سوخت نه تنها ارزش افزوده ای به نفع ایران ایجاد نمی شود، بلکه قاچاقچیان را فربه تر می کند.»
او ادامه می دهد:« باید کاری کرد که بورس انرژی در ایران، بهای انرژی را شفاف سازد. به نحوی که دیگر برای سوخت بر و قاچاقچی و مافیای سوخت صرفه نکند که بنزین و گازوئیل و...از ایران قاچاق کند و در ازای آن کالاهای مصرفی وارد کشور کند. آمارها حاکی است که روزانه در ایران 12میلیون لیتر بنزین و 7میلیون لیتر گازوئیل قاچاق می شود. این عدد بسیار بزرگ است. »
شمس اردکانی یادآور می شود:« قاچاقچیان محترم! سوخت ایران را نهایتا 3هزار تومان می خرند و در ترکیه لیتری 1دلار(حدود 60هزار تومان) می فروشند. سپس این 1دلار را اجناس ترک می خرند و وارد کشور می کنند. نه تنها در حوزه انرژی به ایران ضرر می زنند، بلکه به اصنافی چون کفاشان، تولید کنندگان لباس، فروشندگان لوازم خانگی و...نیز آسیب های جدی وارد می سازند. به کسب و کار مردم در آذربایجان شرقی و غربی به دلیل این قاچاق ها ضربات جدی وارد شده است. ایران باید در برابر کارتل های قاچاق سوخت ایستادگی کند و هیچ راهکاری برای مقابله با قاچاق سوخت وجود ندارد، جز واقعی کردن قیمت سوخت در ایران.»
شمس اردکانی درباره مکانیسم تبدیل سوخت ایران به کالاهای مصرفی می گوید:«قاچاقچیان گازوئیل را در ترکیه 90 سنت می فروشند و بنزین را 100سنت یا 1دلار؛ در حالیکه قیمت بنزین با حمل و نقل و سایر هزینه های آن در ایران حداکثر 5هزار تومان برای هر لیتر خواهد بود. بعد این سوخت را به قیمت 53هزار تومان می فروشند. حداقل 45هزار تومان سود خالص برای هر لیتر گازوئیل و 50هزار تومان برای هر لیتر بنزین نصیب قاچاقچیان می شود. »
او با محاسبه سود قاچاق سوخت در ایران می گوید:«اگر این اعداد و ارقام در هم ضرب شود، یعنی 19میلیون لیتر قاچاق سوخت روزانه ضرب در 50هزار تومان سود خالص قاچاقچیان شود، عدد 950میلیارد تومان در هر روز سود به دست می آید. یعنی قاچاقچیان سوخت ماهانه حدود30هزار میلیارد تومان و سالانه 360هزار میلیارد تومان سود خالص کسب می کنند.توجه داشته باشید کل عدد پروژه های عمرانی در بودجه 1403حدود 360هزار میلیارد تومان ست که در خوش بینانه ترین حالت 50درصد آن محقق می شود!»
شمس اردکانی ادامه می دهد: بنابراین روشن است که مقدمه تبدیل شدن ایران به هاب انرژی منطقه جمع شدن بساط این نوع رانت ها، قاچاق ها و سوءاستفاده ها است.در شرایطی که سوداگران این حجم پول بی زحمت به دست می آورند، رییس جمهور مملکت برای اصلاحات اقتصادی و پاسخ دادن به مطالبات مردم منابع مالی در اختیار ندارد.»
شمس اردکانی در پاسخ به پرسش تجارت در این خصوص که فکر نمی کنید، مساله اصلی در قیمت سوخت در ایران، نرخ تورم فزاینده و متسمر باشد؟ چرا که اگر امروز نرخ بنزین بالا برود، به دلیل تورم پس از مدت کوتاهی دوباره نسبت ریالی نرخ بنزین با نرخ دلاری آن کم می شود، می گوید:«درست است. اما برای حل معضل تورم باید کسری بودجه را از میان برد و منابع واقعی در اختیار دولت قرار داد. ایران سالانه نزدیک به 100میلیارد دلار یارانه انرژی توزیع می کند. فردی که پورشه چند ده میلیاردی سوار می شود هم از یارانه بنزین بیشتر بهره مند می شود. ایران باید یارانه سوخت را به هر ایرانی تخصیص دهد نه به کارت های سوخت.»

صادرات گاز به کشورهای همسایه در اولویت است
حسن مرادی استاد دانشگاه و نماینده ادواری مجلس در گفتگو با تجارت به سازو کار تبدل شدن ایران به هاب انرژی منطقه می پردازد و می گوید:«یکی از ویژگی های تاریخی ایران در طول تاریخ، قرار گرفتن در مسیر ارتباطی و اقتصادی و تجاری بین المللی است. از گذشته ایران پل غرب به شرق و بالعکس محسوب می شد. از سوی دیگر، ایران دومین و به روایتی نخستین ذخایر گازی جهان را داراست ، اما به اندازه ظرفیت هایی که از آن بهره مند است، ثروت کسب نمی کند. تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه، ایده ای است که طی دهه های گذشته همواره از سوی مسئولان ایرانی طرح شده اما به اجرا در نیامده است.»
این تحلیلگر بازار انرژی ادامه می دهد:« مذاکرات بر سر انتقال انرژی در جهان یکی از مهمترین گونه های ارتباطی و تجاری دولت هاست. به دلایل گوناگون ایران از ظرفیت انتقال گاز به صورت LNG (انتقال گاز با کشتی به اقصی نقاط جهان) برخوردار نیست. در واقع صادرات گازی ایران تنها به صورت CNG (انتقال گاز به وسیله خط لوله)محدود شده است. طبیعی است که این نوع صادرات کشورهای همسایه و مناطق همجوار در اولویت قرار می گیرند.»
مرادی با اشاره به اینکه در مذاکرات ایران با روسیه قرار بر این است که بخش اعظمی از گار مورد نیاز ایران از روسیه به ایران منقل شود، یادآور می شود:«. ایران با این گاز وارداتی هم می تواند ظرفیت های تولید برق خود را بالا برده و هم آنرا به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر کند. یکی از این کشورها که از گذشته تلاش می کند، گاز ایران را برای بلندمدت خریداری کند، کشور امارات است. پس از قرارداد کرسنت، اخباری شنیده می شود که دو کشور ایران و امارات در حال مذاکره برای عبور از کرسنت و انعقاد قرارداد تازه گازی هستند.»
او می گوید:«یکی از بازارهایی که روسیه برای صادرات گاز به آن دورخیز کرده، کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای عربی منطقه است. برای صادرات گاز روسیه به این کشورها، به جای احداث خطوط لوله پرخرج و غیر ایمن، می توان از ظرفیت سوآپ گاز به ایران بهره برد. روسیه از شمال به ایران گاز CNG می دهد و ایران از خطوط جنوبی نیاز کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق و...به گاز، برق و... را تامین می کند. این نوع معاملات هم برای ایران، هم برای روسیه و هم برای کشورهای حاشیه خلیج فارس، ‌معامله برد-برد محسوب می شود. ایران به هاب انرژی در منطقه تبدیل شده و هزینه ترانزیت گاز را دریافت می کند. کشورهای همسایه ایران در غرب و جنوب، نیازهای انرژی خود را تامین می کنند، روسیه هم خط انتقال و صادرات گاز خود به این مطنقه مهم را دایر می کند.»
این تحلیلگر مسائل انرژی ادامه می دهد:«نمونه دیگر صادرات گاز ایران به ترکیه است. ایران برای صادرات گاز به ترکیه دیگر لازم نیست گاز خود را از جنوب کشور به شمال انتقال دهد، بلکه با استفاده از خطوط شمالی و گاز روسیه می تواند این نیاز را برطرف ساخته و در ازای آن در جنوب گاز به مشتریان روسیه تحول دهد. بخش قابل توجهی از محتوای قرارداد راهبردی 25ساله ایران و روسیه حول محور همین موضوعات است.»
مرادی در پایان خاطرنشان می کند:« در خصوص واردات گاز ایران از ترکمنستان هم این الگوی تازه، ظرفیت های فراوانی را ایجاد می کند. قراردادهای جدید این مراودات را استحکام می بخشند. بر اساس توافقنامه اخير ايران هم در خصوص مگاپروژه ۲۵ساله با روس‌ها مقادير زيادي گاز وارد مي‌كند و مبتني بر نيازهايش اين گاز را به برق بدل كرده و آن را به عراق و افغانستان و ساير كشورها صادر مي‌كند. »

«کی‌یر استارمر» رهبر حزب حاکم کارگر انگلیس در حالی یکصدمین روز از حکومت خود در این کشور را سپری می‌کند که با تداوم مشکلات اقتصادی، منحنی صعودی تورم در کنار خلف وعده‌های انتخاباتی، بهانه چندانی برای جشن‌گرفتن ندارد. استارمر پس از کسب یک پیروزی تاریخی در انتخابات تیرماه گذشته، مقابل دفتر نخست وزیری ایستاد و اعلام کرد که از همان ابتدا کار اصلاحات در کشور آغاز شده است. وی مدعی شد که دولت او در تمام مناطق انگلیس ثروت ایجاد خواهد کرد، سازمان خدمات درمانی ان‌اچ‌اس را که از مشکلات عمیق مالی رنج می‌برد ترمیم خواهد کرد، هزینه‌های انرژی را «برای همیشه» کاهش می‌دهد، مرزهای انگلیس را امن‌تر و خیابان‌ها را ایمن می‌کند.
اما واقعیت با توجه به رسوایی‌های متعدد اعضای دولت و نگرانی‌های فزاینده درباره آینده اقتصاد کشور، کمی متفاوت است. نرخ تورم طی ۳ ماه گذشته در مسیر صعودی قرار گرفته و به همین خاطر دورنمایی از کاهش نرخ بهره پایه توسط بانک مرکزی که با اقساط ماهانه وام مسکن میلیون‌ها انگلیسی ارتباط مستقیم دارد دیده نمی‌شود. بانک مرکزی انگلیس از حدود دو سال پیش برای مهار تبعات سیاست‌های فاجعه‌بار دولت لیز تراس، نرخ بهره بین بانکی را ۵۰۰ واحد درصد افزایش داده است. تصمیم بانک مرکزی انگلیس از یک سو باعث کاهش روند رشد اقتصادی شده و از سوی دیگر هزینه سنگینی را به اقساط وام مسکن (Mortgage) تحمیل کرده است. در نتیجه شماری از کسب‌وکارهای کوچک طی دو سال گذشته ورشکست و بسیاری از مردم بی‌خانمان شده‌اند. استارمر پیش از انتخابات سراسری وعده داد که با مهار تورم، نرخ بهره بین‌بانکی را نیز کاهش خواهد داد. اما درست یک ماه پس از تصاحب قدرت، اعلام کرد که اقتصاد انگلیس در وضعیت سختی قرار دارد و اوضاع پیش از بهبودی بدتر خواهد شد. او طی سخنانی به یک حفره مالی به ارزش ۲۲ میلیارد پوند در بودجه عمومی کشور اشاره کرد و گفت: برنامه‌های اقتصادی دولت من دردناک خواهند بود چرا که ما از نظر اقتصادی در وضعیت دشواری قرار داریم. نخست وزیر انگلیس دولت سابق محافظه‌کار را به بی تدبیری متهم کرد و گفت: تازه بعد از پیروزی در انتخابات سراسری در ماه ژوئیه بود که دولت من یک حفره مالی به ارزش ۲۲ میلیارد پوند را در بودجه عمومی کشور کشف کرد. ما کشور را با این وضعیت بغرنج مالی از آنها تحویل گرفتیم چرا که آنها در دوران مسئولیت خود از اتخاذ تصمیمات دشوار اجتناب کردند و به جای آن به پوپولیسم روی آوردند. البته دولت انگلیس هنوز مستندات درباره حفره مالی را ارائه نکرده و سندیت این ادعا برای افکار عمومی سووال‌برانگیز است. با این حال، کسی در انگلیس منکر این واقعیت نیست که اقتصاد این کشور در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و همه پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که اوضاع تا پایان این دهه (۲۰۳۰) بهبود نخواهد یافت. از این رو، محبوبیت حزب حاکم کارگر به گواه نظرسنجی‌های صورت گرفته، طی ۱۰۰ روز گذشته افت کرده و اختلاف آن با حزب اپوزیسیون (محافطه‌کار) که شکست سنگینی را در انتخابات تیرماه تجربه کرد، بشدت کم شده است.
دولت جدید ادعا می‌کند که به اعتصاب گسترده مشاغل عمومی در سال‌های اخیر و اجرای طرح بدنام اخراج پناهجویان به کشور آفریقایی روآندا پایان داده و قوانین جدیدی را در حمایت از کارگران و اجاره‌نشینان وضع کرده است. استارمر همچنین در سفر اخیرش به بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) تلاش کرد تا روابط اقتصادی لندن را در پی خروج این کشور از اتحادیه اروپا (برگزیت) ترمیم کند اما شورش گسترده جریان راست افراطی در انگلیس، تحولی است که نمی‌توان در ارزیابی یکصد روز نخست دولت استارمر نادیده گرفت. مرداد ماه گذشته موجی از عناصر ضدمهاجر به بهانه قتل سه دختر بچه در شهر ساوت‌پورت توسط یک نوجوان مسلمان، در شهرهای مختلف شورش کردند. پلیس انگلیس بعداً اعلام کرد که فرد مظنون به قتل، متولد کاردیف (پایتخت ولز) و طی ۱۰ سال گذشته ساکن ساوت‌پورت بوده است.

پالتیکو به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد وزیران دفاع ناتو در نشست این ماه در بروکسل در مورد آینده روابط این ائتلاف با روسیه که احتمالاً دهه‌ها سیاست خارجی را تغییر می‌دهد، بحث خواهند کرد. روابط ناتو و روسیه پس از جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲ به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. در پاسخ، ناتو، روسیه را به‌عنوان «مهم‌ترین و مستقیم‌ترین تهدید برای امنیت متحدان» معرفی کرده و کرملین می‌گوید گسترش ناتو به شرق یک خطر وجودی است.
با این حال، با وجود تغییر لحن، ناتو همچنان «قانون بنیاد» را با روسیه زنده نگه داشته است. این سندی است که در سال ۱۹۹۷، شش سال پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی امضا شد و هدف مشترکی را برای «ساخت اروپای باثبات، صلح آمیز و تجزیه ناپذیر» تعیین می‌کند. شورای ناتو-روسیه، نهادی که پس از جنگ سرد برای مشارکت در مسائل امنیتی و پروژه‌های مشترک تشکیل شد، از سال ۲۰۲۲ تشکیل جلسه نداده است. روابط سال‌ها به‌طور پیوسته رو به وخامت بوده است. یک مقام ارشد دولت آمریکا می‌گوید: کشورهای ناتو اکنون در حال تلاش برای ترسیم عناصر مختلف استراتژی روسیه و پیشبرد بحث‌ها در داخل ائتلاف هستند که ما را به موضوعاتی مانند آینده قانون تأسیس ناتو-روسیه می‌برد. این مقام گفت: اکنون زمان آن فرا رسیده است که یک استراتژی جدید از نظر مواضع خاص متحدان طراحی کنیم. در حالی که مذاکرات رسمی سطوح پایین‌تر از ماه‌ها قبل در جریان بوده است، نشست وزیران دفاع ناتو در روزهای آینده اولین دور از چند دور بحث و گفتگو در سطح وزیران در مورد این موضوع خواهد بود. در جریان نشست ژوئیه ناتو در واشنگتن، متحدان توافق کردند که استراتژی جدید ناتو-روسیه را در اجلاس بعدی اتحاد که در ژوئن ۲۰۲۵ در لاهه برگزار می‌شود، ترسیم کنند. این مقام آمریکایی افزود: «در حال حاضر ما باید در سراسر ائتلاف تفاهم داشته باشیم که قانون بنیاد و شورای ناتو-روسیه برای دوره‌ای متفاوت ساخته شده‌اند، و من فکر می‌کنم متحدان آماده هستند که بگویند دورانی متفاوت در روابط ما با روسیه است و بنابراین چیزی جدید لازم است.»
این مقام گفت که هنوز هیچ پیش‌نویسی برای استراتژی جدید وجود ندارد، زیرا تمرکز بر جمع آوری دیدگاه‌ها در ۳۲ کشور ناتو است. آنها همچنین گفتند که انتظار می‌رود پیامد نظامی این تمرین سیاسی محدود باشد. در مورد اینکه ناتو تا چه حد باید برای ایجاد مجموعه‌ای جدید از قوانین در مورد روسیه پیش رود، تفاوت‌هایی وجود دارد. یک دیپلمات ناتو گفت که در میان برخی از اعضا نگرانی وجود دارد که یک استراتژی جدید بسیار تهاجمی می‌تواند سیگنالی ارسال کند که می‌تواند روسیه را بی‌ثبات کند. سپس مسئله مجارستان و اسلواکی است، دو کشور ناتو که با ادامه روابط با کرملین و مشاهده ارزش استراتژیک در تعامل با روسیه، در حال شکستن صفوف دیگر اعضای این اتحاد هستند.