دنیا خواهان بازگشت صلح و ثبات به خاورمیانه است

نخست وزیر هند با تاکید بر اینکه اکنون جهان خواهان بازگرداندن صلح و ثبات به آسیا و خاورمیانه است، گفت: درگیری‌های جاری در آسیا باید به طور مسالمت‌آمیز از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی مبتنی بر رویکرد انسان‌دوستانه حل‌وفصل شود. نارندرا مودی در نشست سران آسیای شرقی در لائوس اظهار داشت: درگیری های جاری در آسیا باید به طور مسالمت آمیز از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی مبتنی بر رویکرد انسان دوستانه حل و فصل شوند، زیرا تأثیر شدیدی بر کشورهای جنوب جهانی دارند. وی خطاب به سران این مجمع منطقه ای که شامل ۱۰ کشور عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) و هشت شریک گفت‌وگو مانند آمریکا، استرالیا، چین و روسیه است، گفت: صلح و ثبات در دریای جنوبی چین بر منافع منطقه هند و اقیانوسیه تاثیرگذار است. نخست وزیر هند بدون اشاره مستقیم به جنگ روسیه و اوکراین و جنگ غزه، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی و همچنین تلاش برای یافتن راه حلی مسالمت آمیز را برای پایان دادن به این درگیری ها خواستار شد. وی گفت: بیشترین کشورهایی که به دلیل درگیری‌های جاری در بخش‌های مختلف جهان آسیب دیده‌اند، کشورهای جنوب جهانی هستند.

 

باید سطح بازدارندگی خود را افزایش دهیم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم افزایش توانمندی نظامی ایران گفت:‌ ما قبول کردیم که بمب هسته‌ای نداشته باشیم لذا به غیر از آن، باید همه توانمندی‌ها را افزایش داده و کاستی‌ها را جبران کنیم تا در نهایت سطح بازدارندگی زیادتر از قبل شود. علاء‌الدین بروجردی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در همه دنیا بازدارندگی محوری برای حفظ امنیت است و در ایران هم چنین رویه‌ای وجود دارد، لذا ما باید هرچه بیشتر توانمندی خود را افزایش دهیم که مجلس شورای اسلامی هم از آن حمایت می‌کند. وی یادآور شد: در شرایطی که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها با افزایش توانمندی موشکی ما مخالفت می‌کردند، ما توانمندی خود را افزایش دادیم که اگر این اتفاق نمی‌افتاد، اکنون وضعیت به گونه‌ای دیگر بود. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما قبول کردیم بمب هسته‌ای نداشته باشیم لذا غیر از بمب هسته‌ای هر توانمندی که لازم باشد را اضافه کرده و کاستی‌ها را جبران می‌کنیم حتی باید توانمندی جنگنده‌های هوایی را داشته باشیم که یک قدرت بسیار مهم و جدی است و همه در راستای افزایش سطح بازدارندگی تعبیر می‌شود.

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت مرحوم حاج حبیب‌الله پورمحمدی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت آقای حاج حبیب‌الله پورمحمدی از مبارزین قدیمی نهضت اسلامی و پدر دو شهید دفاع مقدس را تسلیت گفتند.
به گزارش ایسنا، متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:
«بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
درگذشت مرحوم آقای حاج حبیب الله پورمحمدی رحمة الله علیه را که پدر محترم دو شهید عزیز و خود و فرزندانش از مبارزان قدیمی نهضت اسلامی بودند به خاندان گرامی و منسوبان و دوستان ایشان تسلیت عرض می‌کنم و رحمت الهی و حشر با فرزندان شهیدش را برای ایشان مسالت می‌نمایم.
سیّدعلی خامنه‌ای
20/۷/1403»
حاج حبیب‌الله پورمحمدی ماهونکی از مبارزان دوران نهضت اسلامی و پدر دو شهید دوران دفاع مقدس شهیدان محمد و علیرضا است که در کارنامه پرافتخار دوران مبارزاتی وی، ضبط سخنرانی ماندگار و تاریخی حضرت امام خمینی (ره) سال ۱۳۴۲ در مدرسه فیضیه قم به عنوان یک سند ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی دیده می‌شود.

5عراقچی به بغداد سفر می‌کند
رسانه عراقی خبر داد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به این کشور سفر می‌کند. «سید عباس عراقچی» در ادامه رایزنی‌های خود با کشورهای منطقه در ارتباط با آخرین تحولات لبنان و غزه و توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی به عراق سفر می‌کند. وبگاه «میدل ایست نیوز» روز شنبه و به نقل از منابع خبری خود در وزارت خارجه عراق گزارش داد که این سفر در روز یکشنبه انجام می‌شود. عراقچی پس از سفر به لبنان و سوریه، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه به عربستان و قطر سفر کرده بود. رسانه قطری «العربی الجدید» نیز امروز نوشت عراقچی طی روزهای آتی طی سفری رسمی به قاهره سفر می‌کند تا شماری از پرونده‌های مشترک و دیدگاه ۲ کشور نسبت به تحولات منطقه‌ای را بررسی کند. عراقچی قرار است در این سفر با «بدر عبدالعاطی» وزیر خارجه مصر، «عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعات این کشور و «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر دیدار و گفت‌وگو کند.

تعیین استانداران با وفاق ملی
وزیر کشور گفت: وفاق بسیار خوب و جمعی در خصوص انتخاب آقای مظفری در استان خراسان رضوی وجود داشت. اسکندر مومنی دیروز ۲۱ مهرماه در آیین تکریم و معارفه استاندار خراسان رضوی که در برج سپید مشهد برگزار شد، اظهار کرد: خراسان رضوی و مشهد با وجود بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) جایگاه خاص و ویژه در قلب ایرانیان و جهان اسلام دارد و خوشحالم از اینکه امروز به پابوس و زیارت امام رضا و شما رسیدم. وی افزود: دکتر پزشکیان در برنامه‌های انتخاباتی راهبردهایی مشخص کردند از جمله تشکیل دولت وفاق ملی بود و بر همین عهد ماندند و این را در تشکیل کابینه نشان دادند. در تعیین استاندار بر همین عهد عمل کردیم، ابتدا شاخص‌هایی تهیه و تدوین شد و به تصویب ایشان رسید و کارگروه و کمیته‌ای متشکل از خبرگان ایجاد شد و بر اساس شاخص‌ها کارگروه‌ها پیشنهاداتی دادند. پیشنهاداتی از سوی تشکل‌ها، بخش‌های مختلف و معتمدین ارائه شد. مجموعه پیشنهادات در کارگروه با توجه به شاخص ارزیابی شدند و نهایت به ۵، ۶ نفر می‌رسید و در جلسه‌ای که با کارگروه بود، یک نفر انتخاب و به هیات وزیران پیشنهاد شد.

کشف پیکر شهید سردار نیلفروشان
روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از کشف پیکر شهید سردار عباس نیلفروشان که در حمله تروریستی صهیونیست‌ها به ضاحیه بیروت به شهادت رسیده بود، خبر داد. در اطلاعیه روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمده است: «با سپاس و شکرگزاری به درگاه پروردگار یکتا و بی‌همتا، به استحضار ملت شریف و قهرمان ایران می‌رساند: با همت و تلاش‌های شبانه‌روزی گروه جستجوی پیکرهای مطهر شهدای جنایت ۶ مهرماه رژیم سفاک و خون‌آشام صهیونیستی در ضاحیه بیروت، پیکر " سردار رشید و اندیشمند سرلشکر پاسدار شهید عباس نیلفروشان " مستشار عالی نظامی جمهوری اسلامی ایران که همراه با سید مقاومت " آیت‌الله سیدحسن نصرالله" دبیر کل سرافراز حزب‌الله لبنان به شهادت رسیده بود، کشف شده است.

هشدار ژنرال میلی نسبت
به بازگشت ترامپ
رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ارتش آمریکا در دوران ریاست «دونالد ترامپ»، این رئیس‌جمهور سابق را «فاشیست به‌ تمام‌عیار و خطرناک‌ترین فرد تاریخ برای ایالات متحده» توصیف کرده است. «باب وودوارد» خبرنگار مشهور آمریکایی که به‌عنوان یکی از روزنامه‌نگاران تحقیقی شهرت یافته است، در تازه‌ترین کتاب خود تحت عنوان «جنگ» به نقل از «مارک میلی» رئیس سابق ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا نوشته است: «ترامپ خطرناک‌ترین فرد تاریخ است که نمی‌توانست تمایلات استبدادی خود را در زمان حضور در کاخ سفید کنترل کند.» طبق گزارش روزنامه «گاردین»، ژنرال میلی به وودوارد گفت: «وقتی با شما در مورد زوال عقلی او و بقیه موارد صحبت کردم مردد بودم اما اکنون متوجه شده‌ام که او یک فاشیست به تمام‌عیار است. او اکنون خطرناک‌ترین فرد برای آمریکا است.» او مجددا به این خبرنگار آمریکایی تاکید کرد: «هیچ کسی تا به حال به اندازه ترامپ برای ایالات متحده خطرناک نبوده است.»

رئیس جمهور دیروز شنونده نقدهای دانشجویان بود

گروه سیاسی: مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان دیروز شنبه (21 مهر) در آیین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه تهران حاضر شد. حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران بسیار پرحاشیه بود اما رئیس‌ پاستور طی نشست با دانشجویان، تجربه‌ای مثبت از وفاق را در عرصه میدانی به نمایش گذاشت.
به گزارش «تجارت»، مسعود پزشکیان در جریان نشست با دانشجویان به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید نشان داد که وعده او برای وفاق ملی تنها یک شعار نبوده است. او بر خلاف رویه مسئولین در گذشته، با دقت تمام حرف‌ها را شنید. وقت سخنرانی خود را بدون هیچ‌گونه تعللی در آخرین دانشجویان معترض قرار داد و با صراحت تمام در جریان سخنرانی‌اش از شنیدن صدای مخالفان و راهکارهای گره‌کشا از سوی تمامی جریان‌ها سخن گفت.

وقتی رئیس‌جمهور وفاق و صبر را به نمایش گذاشت
در جران نشست دیرور، پیش از سخنرانی مسعود پزشکیان رئیس جمهور، وزرای بهداشت و علوم و چند تن از اساتید درباره مسائل دانشگاه صحبت کردند. پس از نماینده دانشجویان، حاضران در تالار علامه امینی خود را برای شنیدن سخنرانی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آماده کرده بودند که اعتراض یکی از کارمندان دانشگاه تهران، جلسه را با اندکی وقفه مواجه کرد. وی معتقد بود که دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه قبل از حضور در کلاس درس اساتید با کارمندان طرف هستند و لذا باید زمانی نیز به این گروه برای بیان دغدغه‌هایشان اختصاص یابد.
پس از این کش و قوس‌ها، ساعت از یازده گذشته بود که آقای رئیس‌جمهور همین‌که خواست سخنرانی خود را آغاز کند، چند دانشجو که به نظر می‌رسید از برخی تشکل‌های دانشجویی نمایندگی می‌کردند، با صدای بلند فریاد زدند: آقای پزشکیان نمی‌شود که به دانشگاه تهران بیایید و از وفاق صحبت کنید اما به دانشجویان اجازه صحبت کردن ندهید! دعوا میان صداهای مختلف بالا گرفته بود که پزشکیان از آنها خواست که جلسه را به هم نزنند و دعوا نکنند. رئیس‌جمهور گفت: ما به شما ارادت داریم و دوست‌تان داریم. یک نفر را انتخاب کنید تا به نمایندگی از شما صحبت کند.
«علیرضا صفری» عضو بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به سمت جایگاه رفت تا سخنرانی کند؛ رئیس‌جمهور خطاب به افرادی که درخواست کرده بودند، نماینده آنها در این مراسم صحبت کند گفت: او را به عنوان نماینده قبول دارید؟ صفری پشت تریبون رفت و رئیس‌جمهور جایگاه سخنگاه را به او سپرد و به صندلی خود بازگشت تا او مطالبات خود را صریح‌تر و راحت‌تر بیان کند. عضو بسیج دانشجویی دانشگاه تهران گفت: آقای رئیس‌جمهور! دفتر دانشگاه به ما تریبون نداد اما شما به ما تریبون دادید؛ از شما می‌خواهیم که صدای دانشجویان را بشنوید. این فعال دانشجویی از رئیس جمهور خواست در ۱۶ آذر (روز دانشجو) در دانشگاه تهران حاضر شود و صدای تشکل‌های دانشجویی را بشنود که البته به نظر می‌رسد این خواسته با لبیک وزیر علوم نیز همراه شد؛ چرا که «محمد سیمایی صراف» در پایان جشن آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها در گفت‌وگویی اختصاصی به خبرنگار ایرنا گفت: همه تشکل‌ها به عدالت و بدون تبعیض باید تریبون داشته باشند و فرصت مناسب آن نیز روز ۱۶ آذر است.

حرف درست را بدون نگاه جناحی می‌پذیریم
پس از جنجال‌های به وجود آمده، بالاخره نوبت به رئیس‌جمهور رسید تا برای حضار سخنرانی کند. مسعود پزشکیان در آغاز سخنرانی خود گفت: اگر امیدی به آینده کشور داریم وابسته به دانشگاه است. البته صنعت گران و تولید کنندگان بال بزرگی هستند. وی ادامه داد: در پزشکی ما چارچوب هایی یاد گرفتیم و بر اساس آن جلو می رویم. خیلی هم پروتکلی نیستم. می خواهم صریح نگاهم را بگویم. نگاه بنده این است که دانشگاه و دانشگاهیان کشور را در قله علم و تکنولوزی قرار دهند. رئیس جمهور ادامه داد: ما باید به کشور اول منطقه تبدیل شویم. به عنوان یک ایرانی وقتی می بینم خارجی ها در چه نقطه‌ای هستند برای من افت است. می گویم چرا باید آنها آنجا باشند، ما اینجا باشیم؟ من اگر توان و علم و مهارتی دارم برای مردم من است باید کاری کنم که مردم ما به جایی برسند که از کسی کم تر نباشیم. ما از کسی کم تر نیستیم، اینکه می گویم وفاق داشته باشیم و برای چه دعوا می کنیم ؟.مبنای من قرآن است.
وی تصریح کرد: خداوند در قرآن می گوید که چه کسی ظالم تر از فردی است که دروغ بگوید، یا حرف درست را تکذیب کند. کسی که در برابر حرف درست سر خم کند . جهنم جای کسانی است که حرف درست را نمی پذیرند. هر جناح و دسته‌ای که حرف درست را بیاورد موظف هستیم، بپذیریم. در برابر حرف درست ایستادن ظلم است. ما باید بهترین مسیر را برای حل مشکل پیدا کنیم. وی در ادامه خاطر نشان کرد: ما باید حرف را محکم بزنیم. یعنی بر اساس مستندات علمی حرف بزنیم. حرفی را نباید بگوییم که چهار روز بعد عوض کنیم. حرف درست برخاسته از مبانی علمی است. چپ و راست یا مذهبی یا غیر مذهبی حرف درست بیاورد ما باید بپذیریم. ما مشکلی نداریم. حرف هر کسی را حاضریم بشنویم.در خارج منابع دانشگاه را دولت می دهد یا دانشگاه پول در می آورد؟ دانشگاه خودش باید پول دربیاورد. وی افزود: هر استاد دانشگاهی می‌تواند گره‌ای را در اقتصاد، کشاورزی، فرهنگ و جامعه شناسی باز کند. ما یک سیستم اداری داریم و یک استاد داریم که می تواند مشکل سیستم اداری را حل کند. استاد قرارداد ببندد و مشکل را حل کند.

رئیس مجلس شخصا از تحولات میدانی بیروت بازدید کرد

گروه سیاسی: محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس کشورمان قبل از سفر به ژنو برای حضور در نشست اتحادیه بین‌المجالس جهانی، دیروز شنبه (21 مهر) عازم بیروت شد تا در فضای متشنج کنونی، حمایت قاطعانه تهران از دولت و ملت لبنان را اعلام کند.
به گزارش «تجارت»، قالیباف در بدو ورود به فرودگاه بیروت، بیان کرد: عازم سفر به ژنو هستم اما تصمیم گرفتم به دعوت آقای نبیه بری اول به بیروت بیایم تا پیام مردم ایران و مسئولان و رهبری و ریاست جمهوری ایران را به مردم لبنان برسانم و اعلام کنم ما مثل همیشه کنار ملت و دولت لبنان و جریان مقاومت هستیم و در شرایط سخت مثل گذشته در خدمت آنان هستیم. رئیس مجلس در ادامه اظهار کرد: در ادامه این سفر، بنده برای شرکت در نشست IPU به ژنو سفر خواهم کرد و پیام مظلومیت مردم غزه و لبنان را به آنجا خواهم برد تا آن ها را نسبت به وظایف خودمان و خودشان در عرصه بین المللی برای حمایت از مردم مظلوم آگاه سازم تا حامی مظلومیت ملت لبنان و فلسطین باشیم.

تاکید میقاتی بر در اولویت بودن آتش‌بس
در مهم‌ترین سطح، محمدباقر قالیباف با نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان به صورت دوجانبه دیدار و گفت‌وگو کرد. «نجیب میقاتی» در این نشست دو جانبه تأکید کرد: اولویت‌های دولت در این مرحله تلاش برای آتش‌بس است. وی در دیدار قالیباف افزود: ما بر پایبندی لبنان به اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت و تقویت حضور ارتش در جنوب لبنان و برقراری تماس‌های لازم با کشورها و سازمان ملل برای فشار بر اسرائیل جهت اجرای کامل این قطعنامه تأکید داریم. همچنین، طبق گزارش سفارت ایران در بیروت، میقاتی و قالیباف در این دیدار درباره آخرین تحولات لبنان، اوضاع آوارگان لبنانی و لزوم توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه لبنان و کمک‌های انسانی ارائه شده به این کشور رایزنی کردند.

کشورهای اسلامی جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کنند
محمدباقر قالیباف در بخشی دیگر از سفر ویژه خود به لبنان و در جریان بازدید از منطقه البسطه بیروت(بیروت غربی) گفت: از مردم اینجا سوال کردم چه اتفاقی افتاده است؟ اینجا، همه مردم عادی زندگی می‌کردند و برادران اسلامی ما بودند که این اتفاق افتاد. وی افزود: بدون شک ایران همیشه حامی ملت لبنان و فلسطین بوده و هست؛ این جنایات رژیم منحوس صهیونیستی را محکوم می‌کنم که اینگونه به صورت ناجوانمردانه و گرگ صفت این کارها را می کند. قالیباف تاکید کرد: وظیفه ما حمایت و پشتیبانی از مردم در رسیدگی به آن‌ها و ارسال امکانات در حوزه رسیدگی به مجروحان است و ان‌شاءالله در بازسازی این جا کمک می‌کنیم.
رئیس مجلس افزود: رژیم صهیونیستی و در راس آن نخست وزیر گرگ صفتش چنین جنایاتی را مرتکب شدند و در این شرایط سازمان‌های بین‌المللی و شورای امنیت در برابر این جنایات سکوت کرده‌اند.
لازم است کشورهای اسلامی و همه انسان های آزادی خواه دنیا این جنایات را محکوم کنند و کمک به مردم اینجا در اولویت باشد. محمدباقر قالیباف در ادامه سفر به بیروت و بعد از دیدار با نبیه بری رئیس مجلس لبنان، در نشست خبری گفت: امروز به بیروت آمدم تا سلام گرم ملت، دولت و مجلس ایران به ویژه پیام رهبر معظم انقلاب را به مردم لبنان برسانم که مطمئن باشید جمهوری اسلامی ایران در شرایط سخت کنار ملت و دولت لبنان و مقاومت در همه صحنه ها خواهد بود. وی افزود: از اینجا عازم ژنو هستم تا در نشست اتحادیه بین المجالس جهانی شرکت کنم. در این اجلاس حتما پیام مظلومیت ملت لبنان و فلسطین را به همه دنیا منتقل می‌کنم.
رییس مجلس با اشاره به دیدارش با میقاتی نخست وزیر موقت لبنان گفت: در ملاقات با آقای میقاتی گفتم که ملت و مردم ایران برای کمک به مردم آواره و جنگ زده لبنان و مجروحان آماده هستند تا زیر نظر دولت لبنان امکاناتی را برسانند لذا اگر دولت لبنان کریدور هوایی را برای بیروت فراهم کند، این کمک ها را در اسرع وقت به مردم می‌رسانیم.
قالیباف با بیان اینکه «جمهوری اسلامی ایران از تصمیمات دولت و ملت لبنان در این زمان حمایت خواهد کرد»، افزود: از خبرنگاران و رسانه‌ها تقدیر و تشکر می کنم، همچنین به همه ملت عزیز لبنان به ویژه برای شهادت شهید نصرالله و عزیزان مقاومت تسلیت می‌گویم.

اردوغان: ایران و روسیه نگذارند جنگ به تمام منطقه کشیده شود

گروه سیاسی: رئیس جمهور ترکیه گفت انتظار اتخاذ «تدابیر موثر» از سوی ایران و روسیه به جهت مقابله با تلاش‌های رژیم صهیونیستی به منظور کشاندن دامنه جنگ به سوریه و کلیت منطقه را دارد. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در نشست با خبرنگاران در بازگشت از سفر رسمی خود به آلبانی و صربستان اظهار کرد: «ضروری است روسیه، ایران و سوریه تدابیر موثرتری برای رسیدگی به این وضعیت که بزرگترین تهدید ممکن را متوجه تمامیت ارضی سوریه ساخته است، اتخاذ کنند.»
اردوغان افزود: «در عراق نیز شرایط مشابهی در حال تشدید است. به این ترتیب با توجه به تلاش‌های اسرائیل به منظور گسترش جنگ به کل منطقه و فعالیت‌های ویرانگر و تفرقه‌انگیز سازمان‌های تروریستی، ما باید منافع کم‌ارزش را کنار بگذاریم و با یکدیگر برای نجات منطقه همکاری کنیم. وظیفه ما سنگین بوده و ما کار زیادی برای انجام دادن داریم.» رئیس جمهور ترکیه در ادامه تاکید کرد نسل‌کشی کنونی در نوار غزه در زمره یکی از شرم‌آورترین اتفاقات تاریخ بشریت قرار خواهد گرفت. اردوغان در مسیر بازگشت از سفرش تاکید کرد نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه که اکنون مقابل چشم همگان روی می‌دهد به‌عنوان یکی از شرم‌آورترین اتفاقات تاریخ بشریت ثبت خواهد شد.
به گزارش آناتولی، رجب طیب اردوغان چند روز پیش از بابت اینکه رژیم صهیونیستی حتی به ترکیه نیز به منظور گسترش دادن جنگ در منطقه چشم دارد، هشدار داد. او در گفتگوی امروز خود با خبرنگاران در آنکارا عنوان کرد: «تجاوزگری اسرائیل را نمی‌توان نادیده گرفت. ما از طریق آژانس اطلاعاتی خود داریم اقدامات آنها و گام‌های بالقوه‌ای را که ممکن است علیه ترکیه اتخاذ کنند، رصد می‌کنیم.» رئیس جمهور ترکیه خاطر نشان کرد: «اسرائیل نه فقط ثبات در فلسطین و لبنان را نشانه گرفته بلکه همچنین به دنبال گسترش دادن ناآرامی‌ها به دیگر مناطق اطراف است.» اردوغان روز سه‌شنبه دهم مهر نیز ضمن محکومیت حملات رژیم صهیونیستی علیه لبنان و غزه، تأکید کرد این رژیم با انتقال جنگ به لبنان، همچنان به کشاندن منطقه به سمت پرتگاه ادامه می‌دهد. وی گفته بود: «کابینه اسرائیل که براساس هذیان سرزمین‌ موعود عمل می‌کند، پس از فلسطین و لبنان، ترکیه را زیر نظر دارد. اگر سکوت در قبال حملات اسرائیل به غزه و لبنان ادامه یابد، هیچ بعید نیست که به ترکیه هم حمله کند. اشغالگری، تروریسم و حملات متجاوزانه بیخ گوش ما قرار دارد. ما با طرفی روبرو نیستیم که به قوانین عمل می‌کند بلکه با گله‌ای قاتل مواجهیم که از خون و اشغالگری تغذیه می‌کند.»
اردوغان در ادامه نشست با خبرنگاران بیان داشت: «رویای نتانیاهو و دار و دسته‌اش، به یک کابوس تبدیل خواهد شد. فلسطین آزاد خواهد شد. لبنان آزاد باقی خواهد ماند.» رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: «اسرائیل مستقیم‌ترین تهدید علیه صلح جهانی و منطقه‌ای است. کسانی که وظیفه حراست از صلح جهانی را دارند باید به این تهدید پایان دهند.» رئیس‌جمهور ترکیه که چهارشنبه هفته پیش در حضور قانون‌گذاران حزب حاکم عدالت و توسعه تل‌آویو را «سازمان تروریستی صهیونیستی» خوانده و قدرت‌های غربی، به خصوص آمریکا را به دلیل حمایت از صهیونیست‌ها مورد انتقاد قرار داده بود، مجددا امروز نیز این ارزیابی را مطرح ساخته و خاطر نشان کرد: «کسانی که حامی سازمان تروریستی صهیونیستی به نام اسرائیل هستند، تا نسل‌ها لکه‌های ننگ این اتفاق شرم‌آور تاریخی (نسل کشی در غزه)‌ را با خود خواند داشت.» او خاطر نشان کرد: «تجاوزگری اسرائیل را نمی‌توان نادیده گرفت.