اوپک‌پلاس برای کاهش عرضه مذاکره‌ای نداشته‌ است

معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد مشخص شدن آمادگی بازار برای افزایش عرضه نفت اعضای اوپک‌پلاس از ماه دسامبر هنوز زود است. به گزارش گروه مسکن و انرژی از خبرگزاری رویترز، الکساندر نواک با اشاره به برنامه اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) برای آغاز افزایش تولید نفت خام از ماه دسامبر، اعلام کرد هنوز زود است که بگوییم بازار آمادگی افزایش عرضه نفت را دارد. وی گفت: اعضای اوپک‌پلاس هنوز درباره تغییر در توافق برای تسهیل تدریجی کاهش عرضه داوطلبانه اضافه روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای از ماه دسامبر مذاکره‌ای نداشته‌اند. تولیدکنندگان عضو اوپک‌پلاس از اواخر سال ۲۰۲۲ تاکنون در قالب کاهش عرضه جمعی و داوطلبانه عرضه نفت خام خود را با هدف تضمین ثبات بازار و قیمت‌های جهانی نفت، در مجموع ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز یا حدود ۵.۷درصد تقاضای جهان کاهش داده‌اند. هشت عضو ائتلاف اوپک‌پلاس در نظر دارند به‌عنوان بخشی از تعدیل تدریجی کاهش عرضه داوطلبانه اضافه خود که تا سال ۲۰۲۵ ادامه می‌یابد، از ماه دسامبر روزانه ۱۸۰ هزار بشکه تولید خود را افزایش دهند. بر اساس این گزارش، برنامه افزایش تولید از ماه اکتبر به‌دلیل کاهش قیمت‌ نفت به تعویق افتاد.

 

بانک مرکزی وام جدید ساخت را سریعتر ابلاغ کند

یک نماینده مجلس می گوید: تأخیر در ابلاغ میزان جدید وام ساخت مسکن شهری از سوی بانک مرکزی استنکاف از قانون است. نادر قلی ابراهیمی، نماینده حوزه انتخابیه اراک در خصوص مشکلات مربوط به تأخیر در ابلاغ آئین نامه اعطای وام‌های ساخت مسکن شهری اظهار کرد: «مبلغ وام مسکن شهری سال گذشته ۵۵۰ میلیون تومان بود و امسال مبلغ آن به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. با گذشت بیش از دو ماه از ابلاغ آئین‌نامه مربوطه توسط شورای عالی مسکن به بانک مرکزی، هنوز این آئین‌نامه به بانک‌های عامل برای اجرا ابلاغ نشده است. متأسفانه، این موضوع باعث سرگردانی مردم شده و آنها همچنان میان بانک‌ها و بانک مرکزی گرفتار هستند.» وی با اشاره به وضعیت موجود و ناکارآمدی نظام بانکی افزود: «بانک‌ها به مردم اعلام می‌کنند که هنوز آئین‌نامه مربوطه از سوی بانک مرکزی ابلاغ نشده است و بانک مرکزی هم هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است. این در حالی است که از نیمه سال گذشته مردم همچنان منتظر دریافت این وام هستند. این تأخیر را نمی‌توان تنها به تغییر دولت یا مسائل مرتبط با آن نسبت داد، بلکه این وضعیت نشان‌دهنده استنکاف بانک مرکزی از اجرای قانون است.»

وعده تکمیل ۸۴۰ کیلومتر بزرگراه تا پایان سال
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور وعده داد ۸۴۰ کیلومتر بزرگراه تا پایان سال تکمیل می‌شود. به گزارش گروه مسکن و ارنژی به نقل از تسنیم خیرالله خادمی اظهار کرد:‌حدود 400 کیلومتر گلوگاه ترافیکی در طول شبکه بزرگراهی کشور وجود دارد که با 7000 میلیارد تومان اعتبار رفع می‌شود. وی با اشاره به این‌که ساخت 19 هزار کیلومتر بزرگراه جزو وظایف شرکت ساخت است، افزود: 6 هزار کیلومتر از این مسیرها در حال حاضر در حال اجراست. با فرض بهره‌برداری سالانه 1000 کیلومتر، تکمیل این پروژه‌ها 6 سال زمان می‌برد، اما با اولویت‌بندی، زمان‌بندی بهبود خواهد یافت. وی تأکید کرد:این پروژه‌ها با هدف تسهیل ترافیک و کاهش محورهای حادثه‌خیز در حال تدوین هستند و تأمین اعتبار 23 هزار میلیارد تومانی برای تکمیل آنها در حال پیگیری است.

افزایش مبادلات ترانزیتی ایران و ترکمنستان به ۴۰۰ دستگاه واگن
معاونان راه‌آهن‌های ایران و ترکمنستان، توافق کردند مبادله قطارها در مرز ریلی سرخس به ۴۰۰ دستگاه واگن در شبانه‌روز افزایش یابد. به دنبال برگزاری جلسات مجازی پیشین و نیز جلسه مرزی در سرخس ایران میان نمایندگان راه‌آهن‌های ایران و ترکمنستان، معاونان راه‌آهن دو کشور، روز دوشنبه، ۱۶ مهر، به‌صورت مجازی و برخط، جلسه‌ای برگزار کردند. این جلسه باهدف انتظام‌بخشی سیر قطارها، تسریع و افزایش تبادل قطارها از طریق مرز ریلی سرخس، برگزار شد. محمدهادی ضیایی مهر، معاون بازرگانی و بهره‌برداری شرکت راه‌آهن در این جلسه با اشاره به افزایش حجم حمل‌ونقل بار با ترکمنستان طی سال میلادی جاری، پیشنهاد کرد مبادلات قطارها به ۴۰۰ دستگاه واگن در شبانه‌روز افزایش یابد که ترکمنستان با این پیشنهاد موافقت کرد. زمان‌بندی مبادله قطارها در ۴ زمان مشخص طی شبانه‌روز در مرز سرخس و ارزیابی عملکرد راه‌آهن دو کشور در ۱۵ روز آینده باتوجه‌به برنامه زمان‌بندی جدید، از دیگر تصمیمات این جلسه بود.

ارزش معاملات روزانه بورس انرژی ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال شد
مجموع ارزش ریالی معاملات بازار بورس انرژی ایران در روز سه‌شنبه هفدهم مهر ماه به ۳ هزار و ۹۲۱ میلیارد ریال رسید.
به گزارش گروه مسکن و انرژی به نقل از بورس انرژی ایران، مجموع ارزش ریالی معاملات این بازار در روز سه‌شنبه هفدهم مهر ماه به ۳ هزار و ۹۲۱ میلیارد ریال رسید؛ این رقم مربوط به فروش حامل‌های انرژی در رینگ داخلی و بین‌الملل، فروش برق و همچنین دادوستد اوراق گواهی ظرفیت نقدی در بازار اوراق بهادار بورس انرژی ایران بود. گفتنی است که ۷۶ درصد ارزش معاملات این بازار مربوط به فروش حامل‌های انرژی در رینگ داخلی بازار فیزیکی بود؛ فروش محصولات یک شرکت پالایش نفتی در رینگ داخلی سهمی بسزا در ارزش معاملات بورس انرژی در روز هفدهم مهر ماه داشت. در روز هفدهم مهر ماه در تابلو گواهی ظرفیت بازار اوراق بهادار ۵۰۰ هزار قرارداد گواهی ظرفیت نقدی مورد دادوستد قرار گرفت و این معاملات ارزشی بالغ بر ۵۰.۴ میلیارد ریال را رقم زد. بررسی رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در روز سه‌شنبه هفته جاری از فروش ۱۱ هزار و ۸۸۶ تن محصول با مجموع ارزش ریالی برابر ۲ هزار و ۹۹۳ میلیارد ریال حکایت دارد. در این روز با ثبت فروش ۵ هزار تن نفتای سبک و ۵ هزار تن سی‌اوسی یک شرکت پالایش نفتی توانست فروشنده برتر بازار به لحاظ حجم و ارزش معاملات شود.
۵ هزار تن نفتای سبک این شرکت در قیمت پایه ۲۷۱ هزار و ۲۷۵ ریال به ازای هر کیلوگرم در رینگ داخلی عرضه شد؛ مشتریان تقاضای ۱۲ هزار تنی را برای این محصول به ثبت رساندند و در نهایت این محصول با رقابت قیمتی ۱۰ درصدی به فروش رفت و ارزشی بالغ بر هزار و ۴۹۴ میلیارد ریال را رقم زد. همچنین روز سه‌شنبه، این شرکت ۵ هزار تن سی‌اس‌او را نیز با قیمت پایه‌ای برابر ۱۵۸ هزار و ۷۷۲ ریال به ازای هر کیلوگرم در رینگ داخلی عرضه کرد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۱۸ هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش کل محصول عرضه شده با رقابت قیمتی ۳۱.۷ درصدی انجامید. در روز هفدهم مهر ماه بالغ بر هزار و ۲۰۰ تن محصول با مجموع ارزش ریالی برابر ۳۷۷ میلیارد ریال در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به فروش رفت. در این روز ۸۰۰ تن گاز مایع در رینگ بین‌الملل عرضه و با قیمت پایه معامله شد و ارزشی برابر ۱۷۹ میلیارد ریال را رقم زد. این در حالی بود که نسبت به عرضه ۴۰۰ تن برش سی۷سی۹ در قیمت پایه ۷۹۰ دلار به ازای هر تن اقدام شد که با توجه به تقاضای قابل توجه از آن، این محصول با رقابت قیمتی ۲۵ درصدی به فروش رفت و ارزشی بالغ بر ۱۹۷ میلیارد ریال را به همراه داشت.

ضرورت افزایش درآمدهای پایدار غیرهوانوردی
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه «فضای بین‌المللی نحوه کسب درآمدها و از طرفی مدیریت بر منابع را دچار تغییراتی می‌کند»، بر افزایش درآمدهای غیرهوانوردی در همه برنامه‌ریزی‌های این شرکت تاکید کرد. به گزارش گروه مسکن و انرژی از شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، «رضا نخجوانی» افزود: ۸۰ درصد درآمدهای شرکت فرودگاه‌ها به درآمدهای عملیاتی اختصاص دارد.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بیان‌داشت: کاهش درآمدهای عملیاتی و افزایش درآمدهای غیرهوانوردی در همه برنامه‌ریزی‌های شرکت فرودگاه‌ها باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

«تجارت» از دستاوردهای احتمالی توافق تهران،مسکو و عشق‌آباد گزارش می‌دهد

گروه مسکن و انرژی-زهرا سلیمانی:مهمترین رهاورد سفر مسعود پزشکیان به عشق آباد و دیدار با روسای جمهور ترکمنستان و روسیه، ایده هایی است که در خصوص تبدیل شدن ایران به هاب انرژی در منطقه شکل گرفته است. ایران از گذشته های دور تا به امروز از موقعیت خاص ژئوپلیتیک، ژئو اکونومیک و ژئو استراتژیکی در منطقه برخوردار بوده است.قرار گرفتن در مسیر مبادلاتی شرق به غرب و شمال به جنوب همچنین ظرفیت های ویژه ایران برای اتصال روسیه و آسیای مرکزی به کشورهای حاشیه خلیج فارس، ایران را در نقطه کانونی تحولات اقتصادی و ارتباطی منطقه قرار داده است. این ویژگی ها اما به دلیل مسائل سیاسی و بحث تحریم ها هرگز آنگونه که باید و شاید محقق نشده است. در جریان سفر پزشکیان به ترکمنستان اما توفقات گازی سه جانبه ای میان ترکمنستان -ایران، روسیه -ایران و ترکمنستان - روسیه منعقد شده است. روسیه در جایگاه نخست ، ایران دومین کشور و ترکمنستان چهارمین کشور دارای ذخایر گازی در جهان است. همکاری این سه ضلع با محوریت ایران، می تواند ارزش افزوده فراوانی به نفع این کشورها ایجاد کند. ضمن اینکه معضلات سایر کشورهای مطنقه در حوزه انرژی را نیز بر طرف می سازد. در دیدار پزشکیان در عشق آباد، توافقاتی در زمینه تبادلات گاز و برق میان ایران و ترکمنستان همچنین روسیه به دست آمد که با نهایی‌شدن در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی که به‌زودی در تهران برگزار خواهد شد، به همکاری‌های گازی و انرژی میان این کشورها شتاب خواهد بخشید. تجارت برای آگاهی از زوایای پنهان موضوع و آگاهی از مقدماتی که ایران برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه به آن نیازمند است، گفتگویی را با علی شمس اردکانی و حسن مرادی انجام داده تا ابعاد پنهان بحث برای مخاطبان روشن شود..
سود 360همتی قاچاق سوخت در ایران
علی شمس اردکانی تحلیلگر حوزه انرژی در گفتگو با تجارت در خصوص مقدماتی که برای تبدیل شدن ایران به هاب انرژی منطقه نیاز است، می گوید:« مانند وضو که مقدمه و پیش نیاز اقامه نماز است، تبدیل شدن ایران به هاب انرژی منطقه هم مقدماتی نیاز دارد. در وهله نخست، ایران باید کاری کند که قاچاق سوخت برای سوداگران و قاچاقچیان صرف نکند. در غیر این صورت اگر ایران بخواهد بنزین پالایشگاه مرو را از ترکمنستان بگیرد به کشورهای خلیج فارس صادر کند، با قاچاق سوخت نه تنها ارزش افزوده ای به نفع ایران ایجاد نمی شود، بلکه قاچاقچیان را فربه تر می کند.»
او ادامه می دهد:« باید کاری کرد که بورس انرژی در ایران، بهای انرژی را شفاف سازد. به نحوی که دیگر برای سوخت بر و قاچاقچی و مافیای سوخت صرفه نکند که بنزین و گازوئیل و...از ایران قاچاق کند و در ازای آن کالاهای مصرفی وارد کشور کند. آمارها حاکی است که روزانه در ایران 12میلیون لیتر بنزین و 7میلیون لیتر گازوئیل قاچاق می شود. این عدد بسیار بزرگ است. »
شمس اردکانی یادآور می شود:« قاچاقچیان محترم! سوخت ایران را نهایتا 3هزار تومان می خرند و در ترکیه لیتری 1دلار(حدود 60هزار تومان) می فروشند. سپس این 1دلار را اجناس ترک می خرند و وارد کشور می کنند. نه تنها در حوزه انرژی به ایران ضرر می زنند، بلکه به اصنافی چون کفاشان، تولید کنندگان لباس، فروشندگان لوازم خانگی و...نیز آسیب های جدی وارد می سازند. به کسب و کار مردم در آذربایجان شرقی و غربی به دلیل این قاچاق ها ضربات جدی وارد شده است. ایران باید در برابر کارتل های قاچاق سوخت ایستادگی کند و هیچ راهکاری برای مقابله با قاچاق سوخت وجود ندارد، جز واقعی کردن قیمت سوخت در ایران.»
شمس اردکانی درباره مکانیسم تبدیل سوخت ایران به کالاهای مصرفی می گوید:«قاچاقچیان گازوئیل را در ترکیه 90 سنت می فروشند و بنزین را 100سنت یا 1دلار؛ در حالیکه قیمت بنزین با حمل و نقل و سایر هزینه های آن در ایران حداکثر 5هزار تومان برای هر لیتر خواهد بود. بعد این سوخت را به قیمت 53هزار تومان می فروشند. حداقل 45هزار تومان سود خالص برای هر لیتر گازوئیل و 50هزار تومان برای هر لیتر بنزین نصیب قاچاقچیان می شود. »
او با محاسبه سود قاچاق سوخت در ایران می گوید:«اگر این اعداد و ارقام در هم ضرب شود، یعنی 19میلیون لیتر قاچاق سوخت روزانه ضرب در 50هزار تومان سود خالص قاچاقچیان شود، عدد 950میلیارد تومان در هر روز سود به دست می آید. یعنی قاچاقچیان سوخت ماهانه حدود30هزار میلیارد تومان و سالانه 360هزار میلیارد تومان سود خالص کسب می کنند.توجه داشته باشید کل عدد پروژه های عمرانی در بودجه 1403حدود 360هزار میلیارد تومان ست که در خوش بینانه ترین حالت 50درصد آن محقق می شود!»
شمس اردکانی ادامه می دهد: بنابراین روشن است که مقدمه تبدیل شدن ایران به هاب انرژی منطقه جمع شدن بساط این نوع رانت ها، قاچاق ها و سوءاستفاده ها است.در شرایطی که سوداگران این حجم پول بی زحمت به دست می آورند، رییس جمهور مملکت برای اصلاحات اقتصادی و پاسخ دادن به مطالبات مردم منابع مالی در اختیار ندارد.»
شمس اردکانی در پاسخ به پرسش تجارت در این خصوص که فکر نمی کنید، مساله اصلی در قیمت سوخت در ایران، نرخ تورم فزاینده و متسمر باشد؟ چرا که اگر امروز نرخ بنزین بالا برود، به دلیل تورم پس از مدت کوتاهی دوباره نسبت ریالی نرخ بنزین با نرخ دلاری آن کم می شود، می گوید:«درست است. اما برای حل معضل تورم باید کسری بودجه را از میان برد و منابع واقعی در اختیار دولت قرار داد. ایران سالانه نزدیک به 100میلیارد دلار یارانه انرژی توزیع می کند. فردی که پورشه چند ده میلیاردی سوار می شود هم از یارانه بنزین بیشتر بهره مند می شود. ایران باید یارانه سوخت را به هر ایرانی تخصیص دهد نه به کارت های سوخت.»

صادرات گاز به کشورهای همسایه در اولویت است
حسن مرادی استاد دانشگاه و نماینده ادواری مجلس در گفتگو با تجارت به سازو کار تبدل شدن ایران به هاب انرژی منطقه می پردازد و می گوید:«یکی از ویژگی های تاریخی ایران در طول تاریخ، قرار گرفتن در مسیر ارتباطی و اقتصادی و تجاری بین المللی است. از گذشته ایران پل غرب به شرق و بالعکس محسوب می شد. از سوی دیگر، ایران دومین و به روایتی نخستین ذخایر گازی جهان را داراست ، اما به اندازه ظرفیت هایی که از آن بهره مند است، ثروت کسب نمی کند. تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه، ایده ای است که طی دهه های گذشته همواره از سوی مسئولان ایرانی طرح شده اما به اجرا در نیامده است.»
این تحلیلگر بازار انرژی ادامه می دهد:« مذاکرات بر سر انتقال انرژی در جهان یکی از مهمترین گونه های ارتباطی و تجاری دولت هاست. به دلایل گوناگون ایران از ظرفیت انتقال گاز به صورت LNG (انتقال گاز با کشتی به اقصی نقاط جهان) برخوردار نیست. در واقع صادرات گازی ایران تنها به صورت CNG (انتقال گاز به وسیله خط لوله)محدود شده است. طبیعی است که این نوع صادرات کشورهای همسایه و مناطق همجوار در اولویت قرار می گیرند.»
مرادی با اشاره به اینکه در مذاکرات ایران با روسیه قرار بر این است که بخش اعظمی از گار مورد نیاز ایران از روسیه به ایران منقل شود، یادآور می شود:«. ایران با این گاز وارداتی هم می تواند ظرفیت های تولید برق خود را بالا برده و هم آنرا به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر کند. یکی از این کشورها که از گذشته تلاش می کند، گاز ایران را برای بلندمدت خریداری کند، کشور امارات است. پس از قرارداد کرسنت، اخباری شنیده می شود که دو کشور ایران و امارات در حال مذاکره برای عبور از کرسنت و انعقاد قرارداد تازه گازی هستند.»
او می گوید:«یکی از بازارهایی که روسیه برای صادرات گاز به آن دورخیز کرده، کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای عربی منطقه است. برای صادرات گاز روسیه به این کشورها، به جای احداث خطوط لوله پرخرج و غیر ایمن، می توان از ظرفیت سوآپ گاز به ایران بهره برد. روسیه از شمال به ایران گاز CNG می دهد و ایران از خطوط جنوبی نیاز کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق و...به گاز، برق و... را تامین می کند. این نوع معاملات هم برای ایران، هم برای روسیه و هم برای کشورهای حاشیه خلیج فارس، ‌معامله برد-برد محسوب می شود. ایران به هاب انرژی در منطقه تبدیل شده و هزینه ترانزیت گاز را دریافت می کند. کشورهای همسایه ایران در غرب و جنوب، نیازهای انرژی خود را تامین می کنند، روسیه هم خط انتقال و صادرات گاز خود به این مطنقه مهم را دایر می کند.»
این تحلیلگر مسائل انرژی ادامه می دهد:«نمونه دیگر صادرات گاز ایران به ترکیه است. ایران برای صادرات گاز به ترکیه دیگر لازم نیست گاز خود را از جنوب کشور به شمال انتقال دهد، بلکه با استفاده از خطوط شمالی و گاز روسیه می تواند این نیاز را برطرف ساخته و در ازای آن در جنوب گاز به مشتریان روسیه تحول دهد. بخش قابل توجهی از محتوای قرارداد راهبردی 25ساله ایران و روسیه حول محور همین موضوعات است.»
مرادی در پایان خاطرنشان می کند:« در خصوص واردات گاز ایران از ترکمنستان هم این الگوی تازه، ظرفیت های فراوانی را ایجاد می کند. قراردادهای جدید این مراودات را استحکام می بخشند. بر اساس توافقنامه اخير ايران هم در خصوص مگاپروژه ۲۵ساله با روس‌ها مقادير زيادي گاز وارد مي‌كند و مبتني بر نيازهايش اين گاز را به برق بدل كرده و آن را به عراق و افغانستان و ساير كشورها صادر مي‌كند. »

موافقت ها و مخالفت ها درباره استفاده از متانول برای رفع ناترازی انرژید ادامه دارد

گروه مسکن و انرژی:موضوع تولید بنزین از متانول ، معادله ای است که از زمان دولت احمدی نژاد مطرح شد و تا همین امروز منشا موافقت ها و مخالفت های فراوانی شده است. معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست وقت بلافاصله پس از تشکیل دولت یازدهم در سال 92، اعلام کرد، استفاده از متانول در تولید بنزین برای سلامتی افراد آسیب زاست و مشکلات را ایجاد می کند. ابتکار در ادامه مصوبه ای را از دولت روحانی اخذ کرد که در آن تولید این نوع بنزین ها ممنوع اعلام شده بود. این روند ادامه داشت تا اینکه دولت رییسی دوباره بحث تولید بنزین از متانول را در دستور کار قرار داد. 10اردیبهشت ماه 1403 بود که وزیر نفت و معاونانش تفاهمنامه‌ مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶میدان گازی به ارزش ۷/۲میلیارد دلار با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید به امضا رساندند، جواد اوجی اعلام کرد که ۵۰درصد از متانولی‌ها به سمت تولید بنزین خواهند رفت؛ خبری که یادآور سال‌های ابتدای دهه ۹۰ است که تولید بنزین از پتروشیمی‌ها باعث آلایندگی محیط زیست و افزایش مرگ‌و‌میر ناشی از بنزین پتروشیمی‌ها شد. این روند اما در دولت پزشکیان با اما و اگرهایی همراه شده است.
در همین خصوص یک کارشناس انرژی گفت: اگر ما واردات بنزین با استاندارد یورو ۴ به بالا داشته باشیم بهتر از تولید بنزین متانولی است زیرا این بنزین صرفه اقتصادی ندارد و نمی تواند ناترازی بنزین را جبران کند. محمد صادق مهرجو با اشاره به اینکه برای پاسخ به این سوال که آیا بنزین از متانول می‌تواند ناترازی بنزین را جبران کند، به چند پاسخ نیاز داریم، گفت: آنطور که مدیرعامل پخش در هفته اول مهرماه مصرف بنزین به روزانه ۱۳۳ میلیون لیتر رسیده است، میانگین مصرف هفته اول مهر ماه نشان از افزایش مصرف نسبت به سال گذشته در همین مدت دارد. ابتدا باید پرسید آیا ظرفیت کارخانجات متانول سازی می‌تواند همزمان هم جوابگوی ناترازی بنزین باشد و هم جوابگوی زنجیره‌های پایین دست تر متانول باشد و هم جوابگوی صادرات این محصول؟! این کارشناس انرژی در گفتگو با مهر ادامه داد: ارائه بنزین داخلی هم توأم با ارائه یارانه خیلی زیاد به مصرف کننده از پالایشگاه‌های نفت خام (۱۰ پالایشگاه داخلی) است و قطعاً اگر این پالایشگاه‌ها کاملاً خصوصی اداره می‌شدند به هیچ عنوان نمی‌توانستند قیمت بنزین و فرآورده را کمتر از قیمت تمام شده قرار دهند! کیفیت بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها (به غیر از پتروشیمی بندر امام) از کیفیت بنزین تولید پالایشگاه‌های نفت خام قدیمی کشور به لحاظ استانداردهای آلایندگی بالاتر بود. بنابراین نخست تولید بنزین در آن مقطع کاملاً مصرف ضد تحریمی داشت و هم بخشی از ظرفیت پتروشیمی‌ها که می‌توانست درخدمت تولید محصولات با ارزش اقتصادی بالاتر باشد, در اختیار بنزینی قرار گرفت که باید یارانه‌ای به مردم عرضه می‌شد اما اکنون مانعی برای واردات بنزین به صورت قانونی وجود ندارد. مهرجو خاطر نشان کرد: با توجه به تجربه‌ای که عرض شد نمی‌توان فقط تجربه تولید بنزین پتروشیمی‌ها را منحصر به تأمین سوخت خودروها دانست و این کار مقطعی مصرف چندگانه و ضد تحریمی داشته است و با این نگاه نمی‌توان این تجربه را کاملاً شکست خورده دانست.
وی با اشاره به اینکه طرح تولید بنزین در کارخانجات پتروشیمی در حال حاضر نیز امکانپذیر است ولی مزایا و معایب خاص خودش را دارد، خاطر نشان کرد: چرا باید میزان مشخصی از ظرفیت پتروشیمی که تولید متانول می‌کنند و ما می‌توانیم آن را صادر کنیم و ارزآوری برای کشور ایجاد کنیم به تولید بنزین یارانه‌ای اختصاص دهیم که نه تنها ما را محروم از آن درآمد ارزی می‌کند بلکه باعث دامن زدن به روند فعلی افزایشی مصرف بی رویه در کشور می‌شود؟!مهرجو ادامه داد: از طرف دیگر متانول می‌تواند در چرخه زنجیره ارزش تبدیل به پلی پروپیلن شود که ارزش صادراتی اش بیشتر از متانول خام است و با عدم خوراک دهی به کارخانجات سازنده این محصول بخشی از ظرفیت پتروشیمی‌ها حتی در فصل گرما (در فصل سرما به دلیل ناترازی گاز عملاً پتروشیمی‌های با خوراک گاز تعطیل می‌گردند) هم تعطیل خواهند شد و این سرجمع درآمد کلی این کارخانجات را کمتر و سود سالیانه آنها را کاهش خواهد داد و در تابلوی بورس هم ارزش سهام این شرکت‌ها کاهش پیدا کرده و باعث سقوط ارزش کلی سهام کشور خواهد شد. یعنی بحث تولید بنزین از متانول تنها به یک بخش ضرر نمی‌زند و زنجیره‌ای از مشکلات و ضررهای اقتصادی را برای کشور ایجاد می‌کند. این کارشناس انرژی در خاتمه یادآور شد: اگر ما واردات بنزین با استانداردهای یورو ۴ به بالا داشته باشیم بهتر از تولید بنزین متانولی است.