کسری تراز تجاری به مرز ۷ میلیارد دلار نزدیک شد

معاون وزیر صمت ضمن اشاره به اینکه کسری تراز تجاری به مرز ۷ میلیارد دلار نزدیک شده است، گفت: بانک مرکزی در حال کاهش فاصله نرخ ارز نیما با بازارهای توافقی است. محمدعلی دهقان‌دهنوی رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در نشست خبری اظهار کرد: در سال گذشته صادرات غیرنفتی ۴۹.۳ میلیارد دلار بود که از نظر وزن ۹.۸ درصد و از نظر ارزش ۸.۹ درصد کاهش یافته بود. ۶۶.۲ میلیارد دلار نیز واردات داشتیم که مجموع صادرات و واردات، تجارت ۱۱۵ میلیارد دلاری را برای کشور رقم زده بود. همچنین تراز تجاری ۱۶.۸ میلیارد دلار منفی بود. وی افزود: در نیمه نخست امسال نیز ۷۰ میلیون تن به ارزش ۲۵.۸ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزن ۳.۴ درصد و ارزش ۶.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. چین با ۷ میلیارد دلار، عراق ۵.۲ میلیارد دلار، امارات ۳.۴ میلیارد دلار ترکیه ۲.۴ و افغانستان کمی بیش از یک میلیارد دلار ۵ مقصد نخست صادراتی ما بودند که سهم ۷۵ درصدی در صادرات کشور داشتند که نشان می‌دهد باید مقاصد صادراتی متنوع شود. دهقان دهنوی تصریح کرد: در نیمه نخست امسال ۱۸.۲ میلیون تن واردات به ارزش ۳۲.۵ میلیارد دلار داشتیم که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزن ۲.۸ درصد و از نظر ارزش ۶.۶ درصد افزایش یافته است؛ ۵ مقصد نخست وارداتی امارات، چین، ترکیه، آلمان و هند بود که ۷۹ درصد از واردات کشور را به خود اختصاص دادند. بنابراین تراز تجاری نزدیک به ۷ میلیارد دلار منفی است.

 

قاچاق زعفران ایران به اسم زعفران اسپانیا!

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید زعفران خراسان به عنوان زعفران اسپانیا بین کشورهای دنیا مبادله شود، گفت: عمده‌ترین مشکل حوزه زعفران، بحث قاچاق است و هرچه نقش دولت در حوزه ساماندهی بازار زعفران کاهش یافته، نقش دلالان در این حوزه بسیار پر رنگ شده است. محمدپور در خصوص وضعیت صادرات زعفران ایران گفت: یکی از محصولات استراتژیک و بسیار مهم شرق کشور، زعفران است که ریشه در قدمت تاریخ و تمدن این منطقه دارد ولی متاسفانه محصول کشاورز توسط دلالان با قیمت‌های بسیار پایین خریداری و به صورت قاچاق از کشور خارج شده و از کشورهایی مثل افغانستان صادر می‌شود. وی افزود: متاسفانه دولت هنوز نتوانسته نرخ ثابتی را برای پیش خرید زعفران مشخص کند و ورود ضعیفی به این مساله داشته است بنابراین بسیاری از کشاورزان سنتی تاوان سوء مدیریت‌ها را پس می‌دهند؛ پیشنهاد من این است دولت خصوصاً وزیر جهاد کشاورزی همانطور که در بحث گندم و چای سرمایه گذاری می‌کنند به زعفران هم به عنوان یک کالای استراتژیک و البته دارویی توجه داشته باشند. محمدپور ادامه داد: ما بازارهای خوبی در دنیا برای صادرات زعفران داریم بنابراین نباید زعفران خراسان به عنوان زعفران اسپانیا بین کشورهای دنیا مبادله شود؛ مجمع نمایندگان خراسان و بنده که نایب رئیس مجمع هستم این آمادگی را داریم که برای حل مشکل زعفران در سطح ملی کمک کنیم.


معاون صنایع عمومی وزارت
صمت منصوب شد
با حکم وزیر صنعت، معدن و تجارت، ابراهیم شیخ به سمت معاونت صنایع عمومی وزارت صمت منصوب شد؛ پیش از این محمدمهدی برادارن عهده‌دار این معاونت بود. سید محمد اتابک، در راستای ایجاد و تصویب ساختار جدید، طی حکمی «ابراهیم شیخ» را به عنوان معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب کرد. پیش از این محمدمهدی برادران، معاونت امور صنایع وزارت صمت را عهده‌دار بوده است. گفتنی است، ابراهیم شیخ دارای مدرک کارشناسی مدیریت صنعتی از دانشگاه شهید بهشتی، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت دولتی از دانشگاه علامه طباطبائی است. شیخ، ریاست هیات مدیره مجتمع کشتی‌سازی فراساحل ایران، ریاست هیات مدیره مناطق ویژه اقتصادی گرمسار و ایزوایکوی بندرعباس، مدیریت توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، کمیته علمی المپیاد مدیریت و اقتصاد کشوری، معاونت شهردار تهران و ریاست هیات مدیره سازمان بازنشستگی شهرداری تهران را در کارنامه خود دارد.

معاملات آنلاین خودرو و
مسکن ضابطه‌مند می‌شود
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از ضابطه‌مند شدن معاملات آنلاین خودرو و مسکن در سکو‌های بخش خصوصی خبر داد. امین کلاهدوزان به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در سال گذشته رشد ارزش تجارت الکترونیک کشور به ۷۴ درصد رسید و همچنین حجم معاملات هم به عدد ۶۰ میلیارد دلار رسید، برآورد ما برای انتهای سال در زمینه ارزش تجارت الکترونیک، عدد چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که محقق خواهد شد. او افزود: همچنین طبق برآوردهای انجام شده در برنامه هفتم هدف‌گذاری این است که ۱۰ درصد از سهم رشد اقتصادی مربوط به اقتصاد دیجیتال شود، امروز بالای ۹۰ درصد اقتصاد دیجیتال کشور در حوزه دیجیتال الکترونیک است در واقع رشد این عدد نشانگر برنامه‌ریزی صحیح در برنامه هفتم است. کلاهدوزان تصریح کرد: تجارت الکترونیکی جزو شفاف‌ترین کسب‌وکار‌های کشور است چرا که امروز هر خریدی که انجام می‌شود قابل پیگیری است و هموطنان اگر از قیمت کالا‌ها نارضایتی داشتند می‌توانند به صورت آنلایت درخواست خود را ثبت کنند، سامانه شفافیت فروشگاهی زیر نظر مرکز توسعه تجارت الکترونیک، اتاق اصناف و بخش‌های دیگر وزارت اقتصاد است و در حال حاضر برخی از فروشگاه‌ها هم در حال اتصال به این شبکه سامانه شفافیت فروشگاهی هستند. به گفته رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، همچنین زیرساخت‌های فنی در زمینه خرید فیزیکی هموطنان از سامانه‌های فروشگاهی در حال انجام است. او تصریح کرد: در حال حاضر در حوزه آگهی مسکن و خودرو شرکت‌های مختلفی داریم و این دو کالا از نظر ارزش ریالی ارزش بالایی دارند و از همین منظر برای جلوگیری از کلاهبرداری در این زمینه خرید و فروش معاملات باید دقیق‌تر انجام شود از این رو ضوابط معاملات کالایی در حوزه خودرو و مسکن در فضای مجازی با کمک نهاد‌های مربوطه را تدوین می‌کنیم.

صادرات ۱۳۱ میلیون دلاری فرش ماشینی
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش ماشینی گفت: در نیمه نخست امسال ۱۸ هزار و ۷۰۰ تن فرش ماشینی به ارزش ۱۳۱ میلیون دلار از کشور صادر شده است. محمود تولایی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش ماشینی درباره صادرات فرش ماشینی در شش ماه نخست امسال بیان کرد: در نیمه نخست امسال 18 هزار و 659 تن فرش ماشینی به ارزش 131 میلیون و 656 هزار و 947 دلار از کشورمان صادر شده است. پیش بینی می‌شود که صادرات این محصول تا پایان سال 20 درصد نسبت به پارسال افزایش یابد. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش ماشینی خاطر نشان کرد: در سال گذشته بیش از 32 هزار و 700 تن فرش ماشینی به ارزش 229 میلیون دلار از ایران به کشور‌های مختلف صادر شده است. فرش ماشینی ایرانی از استرالیا تا آمریکا به علت کیفیت، طرح و نقشه خریدار دارد. تولایی درباره مشکلات پیش روی صادرات این محصول گفت: بجز تحریم‌های ظالمانه، نوسانات قیمت مواد اولیه بازار فرش ماشینی را با چالش‌های زیادی روبرو کرده است.

تولید موتورسیکلت به ۷۰۰ هزار دستگاه تا پایان سال 1403
رئیس هیئت مدیره قطعه سازان و مجموعه سازان موتورسیکلت گفت: سال گذشته ۶۱۵ هزار موتورسیکلت تولید شد که پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال به تولید حدود ۷۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برسیم. محمدتقی زردوز در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما درباره تولید قطعات موتورسیکلت در ایران افزود: در این خصوص ما در سه حالت قرار داریم‏، در برخی زمینه‌ها بیش از ظرفیت تقاضا تولید داریم‏، در برخی زمینه‌ها برابری می‌کنیم و در برخی زمینه‌ها نیز عقب هستیم. وی گفت: باید یک تراز درستی از وضع قطعه سازی نسبت به موتورسیکلت‌سازی داشته باشیم و بر آن اساس حرکت کنیم تا بتوانیم در بخشی‌های که عقب هستیم و نیاز‌ها بیش از توان قطعه‌سازی کشور است آن بخش‌ها توسعه پیدا کند تا بتوانیم براساس نیاز یک ساله حداقل بالای ۵۰ درصد قطعات را به طور کامل در داخل کشور هم به لحاظ کیفی و رقابت و قیمت تامین کنیم. رئیس هیئت مدیره قطعه‌سازان و مجموعه‌سازان موتورسیکلت درباره عمق داخلی‌سازی نیز افزود: اکنون داخلی سازی در برخی موتور‌ها ۱۰ درصد، در برخی ۲۰ درصد و نهایت روی موتورسیکلت‌های سی دی‌ای که سالهاست تولید می‌شود، ۵۰ درصد بومی سازی داریم.

موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ایران و اندونزی ابلاغ شد

گروه صنعت و تجارت: به تازگی بخشنامه موافقت‌نامه تجارت ترجیحی میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اندونزی از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد. مسعود پزشکیان قانون موافقفت‌نامه ترجیحی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اندونزی را ۲۱ مهرماه امسال به وزارت‌خانه‌های صنعت، معدن و تجارت و امور خارجه ابلاغ کرد. کاهش یا حذف تعرفه‌ها در تجارت کالا، حذف موانع تعرفه‌ای و شبه تعرفه‌ای، تسهیل در تجارت دو طرفه و ... ذکر شده است. در همین زمینه نگاهی به سطح تجاری دو کشور خواهیم داشت.
اندونزی به‌عنوان بزرگ‌ترین مجمع‌الجزایر جهان، با اقتصادی 1.1 تریلیون دلاری، در بین 20 اقتصاد بزرگ جهان ایستاده است؛ در واقع دیپلماسی اقتصادی فعال، ابزار اندونزی برای مقابله با چالش‌ها و دستیابی به اهداف اقتصادی خود بوده و از این طریق به دنبال ارتقای جایگاه خود در تجارت جهانی بوده و با اتکاء به دیپلماسی اقتصادی فعال و استراتژی‌های متنوع، به بستری جذاب برای سرمایه‌گذاری خارجی تبدیل شده است.کشور اندونزی یکی از بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین کشورهای اسلامی است که بزرگ‌ترین اقتصاد شرق آسیا را به خود اختصاص داده، اما جایگاه ایران در کلیت تجارت خارجی اندونزی بسیار ضعیف بوده است.
موافقت‌نامه تجارت ترجیحی میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اندونزی از 8 سال گذشته تا به امروز مسکوت مانده بود. اهمیت این موافقت‌نامه تجاری در این است که بازار اندونزی ۲۷۰ میلیارد دلار واردات دارد، اما تا پیش از این سهم ایران کمتر از یک میلیارد دلار بوده است، از این رو این موافقت‌نامه می‌تواند منجر به افزایش سهم ایران این بازار بزرگ شود.

نگاهی به آمار تجاری ایران و اندونزی
تا پیش از این بیش از 80 درصد کالاهای صادراتی ایران به اندونزی مرتبط با صادرات مواد پایه نفتی و فولادی بود و تنوع صادرات کالا به این کشور بسیار محدود بود. برای مثال بیش از ۹۵ درصد صادرات ایران به اندونزی در سال ۱۴۰۱ محصولات فولادی و آهنی بوده و پنج درصد دیگر شامل، خرما، کشمش ادویه، زعفران، سنگ مرمر، مشتقات پتروپالایشگاهی، قیر، مواد شیمیایی، کف پوش، دارو، سنگ فیروزه، روی، اجزای هواپیما، تلمبه‌های گریز از مرکز، دوربین چشمی و دستگاه‌های علائم حیات و تجهیزات پزشکی بوده است. سال گذشته گزارشی از سوی مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران با استناد آمارهای مرکز تجارت بین‌الملل واردات اندونزی از ایران منتشر شد، نشان می‌دهد که ارزش وارداتی از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ کاهش قابل توجهی داشته است. در سال ۲۰۱۸، ارزش این واردات ۴۱۹.۰۶۳ میلیون دلار بود، اما در سال ۲۰۱۹ به ۲۳۵۰۸ میلیون دلار رسید. این روند نزولی در سال‌های بعد نیز ادامه یافت و در سال‌های ۲۰۲۰، ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به ترتیب ۱۷,۷۱۶، ۲۱۶۳۱ و ۱۴۶۳۳ میلیون دلار رسید. همچنین این آمار نشان می‌دهد، صادرات اندونزی به ایران در سال‌های اخیر، نوساناتی داشته است. در سال ۲۰۱۸ ارزش صادرات ۲۹۶.۵۲۰ میلیون دلار بود؛ این رقم در سال ۲۰۱۹ یا کاهش قابل توجهی به ۱۱۸.۰۹۹ میلیون دلار کاهش یافت با این حال در سال ۲۰۲۰ با افزایش صادرات به ۱۹۸,۲۶۱ میلیون دلار اندکی بهبود یافت. در سال ۲۰۲۱ این رقم به ۱۸۷.۱۷۷ میلیون دلار کاهش یافت اما در سال ۲۰۲۲ دوباره به ۲۴۲.۵۵۲ میلیون دلار افزایش یافت.

عملکرد موفق کشورهای خاورمیانه در تجارت با اندونزی
آمار فوق به خوبی نشان می‌دهد که سهم ایران از بازار اندونزی بسیار محدود بوده است، این در حالی است کشورهای خاورمیانه به خوبی توانسته‌اند روابط تجاری قابل توجهی با این کشور داشته باشند. از سوی دیگر در سالهای اخیر، روابط اندونزی با کشورهای خاورمیانه با اولویت شورای همکاری خلیج فارس روبه توسعه بوده است و این کشورها به مهمترین شرکای اندونزی در منطقه خاورمیانه بدل شده‌اند. برای مثال تجارت بین اندونزی و عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲ به هفت میلیارد دلار رسید که ۴۵.۴ درصد نسبت به ۲۰۲۱ افزایش داشت که کفه تراز تجاری به سوی عربستان سنگین‌تر بود. همچنین آمارها نشان می‌‎دهد که حجم تجارت دوجانبه میان این کشور و امارات عربی متحده در سال ،2022 به حدود 5 میلیارد دلار رسید که نشان افزایش تقریبا 20 درصدی نسبت به سال گذشته است؛ با این آمار می‌توان مدعی شد که جایگاه ایران در کلیت تجارت که ارزش آن 4 میلیارد دلار بود بسیار ضعیف بوده است.

چابهار مسیری برای توسعه مناسبات تجاری
چندی پیش اتاق بازرگانی در گزارشی اعلام کرد که سرمایه‌گذاری مشترک بین ایران و اندونزی در بندر چابهار مسیر مناسبی برای توسعه مناسبات تجاری دو کشور است. این بندر از تحریمهای آمریکا مستثناء شده و میتواند به عنوان حلقهای برای دسترسی اندونزی به بازارهای آسیای مرکزی و روسیه باشد. سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور در بندر چابهار میتواند مورد توجه قرار گیرد. فعالان اقتصادی اندونزی را به‌عنوان پلی برای ورود کالاهای ایران به کشورهای حوزه آسه‌آن توصیف می‌کنند و این موافقتنامه می‌تواند منجر به رشد و توسعه روابط تجاری دو کشور شود. اما کارشناسان به این موضوع تاکید دارند که تا تحریم‌ها همچنان مهمترین مانع توسعه روابط ایران با اندونزی محسوب می‌شود. مادامی که تحریم‌ها تداوم پیدا کند، فرصت چندانی برای توسعه سریع روابط تجاری ایران و اندونزی وجود نخواهد داشت.

معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور از افزایش سه برابری ترخیص فرآورده‌های گوشتی از بندر شهید رجایی خبر داد. به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، مجتبی نوروزی معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ترخیص بیش از 100 هزار تن گوشت و فرآورده‌های گوشتی در شش ماهه نخست سال 1403 از گمرک بندر شهید رجایی انجام گرفته است که افزایش سه برابری ترخیص فرآوردهای گوشتی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. وی افزود: محموله‌های نهاده‌های دامی به زودی از گمرک بندرشهید رجایی ترخیص و به نقاط مختلف کشور بخصوص استان‌های جنوبی توزیع خواهند شد که این امر می‌تواند در کاهش قیمت تمام شده تولیدات دامی از جمله گوشت قرمز، مرغ و سایر محصولات، تاثیرگذار باشد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که هرمزگان به عنوان استانی فعال در عرصه واردات و صادرات کشور از نظر سازمان دامپزشکی بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: محموله‌های نهاده دامی پس از ترخیص از گمرگ بندر شهید رجایی می‌تواند از طریق حمل و نقل ریلی و جاده‌ای به سایر استان‌های کشور ارسال کرد. وی خاطرنشان کرد: دومین کشتی حامل نهاده دامی سویا در بندر شهید رجایی در حال پهلوگیری است و این نهاده‌ها به زودی از گمرک بندر شهید رجایی ترخیص خواهند شد و امیدواریم، ترخیص محموله‌های نهادهای دامی از بندر ماهشهر و بندر امام خمینی به طور چشمگیری به سمت بندر شهید رجایی سوق پیدا کند. نوروزی تصریح کرد: روند ترخیص محموله‌های دامی با توجه به زیرساخت‌های مورد نیاز از نظر آزمایشگاهی سازمان دامپزشکی در هرمزگان و بندر شهید رجایی تسریع یافته و این امر موجب کاهش زمان ورودی محموله‌ها تا ترخیص و ارسال آنها به سایر نقاط کشور می شود.

در نیمه نخست سال جاری ۴۹۴ میلیون دلار کالا به روسیه صادر شده که این رقم رشد ۱۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. گمرک ایران آمار مبادلات تجاری ایران با فدراسیون روسیه در سال 1402 و 6 ماهه سال 1403 را منتشر کرد. بر اساس اعلام گمرک، در نیمه نخست سال جاری یک میلیون و 300 هزار تن کالا به ارزش 494 میلیون دلار به روسیه صادر شده است. این میزان کالای صادراتی در 6 ماهه سال جاری به لحاظ وزن 20 درصد و از نظر ارزش 12 درصد افزایش نشان می‌دهد.
عمده‌ترین کالاهای صادراتی به روسیه در نیمه نخست سال جاری شامل فلفل گلخانه‌ای، پلی‌استیرن و پسته با پوست بوده که به ترتیب 5.9 درصد، 5.8 درصد و 4.9 درصد از کل ارزش صادرات کشور را به خود اختصاص داده‌اند. این گزارش می‌افزاید: بیشترین میزان کالای صادر شده به روسیه از طریق گمرک آستارا انجام گرفته، به طوری که 32 از کل ارزش صادرات از طریق این گمرک انجام شده است. این گزارش در خصوص صادرات ایران به روسیه در سال 1402 می‌افزاید: در این مدت 2.2 میلیون تن کالا به ارزش 965 میلیون دلار به روسیه صادر شده بود که به لحاظ وزن 54 درصد و از حیث ارزش 28 درصد رشد نسبت به سال 1401 داشته است. در این مدت 1.1 میلیون تن کالا به ارزش 797 میلیون دلار از روسیه وارد کشور شده است که به لحاظ وزن 38 درصد و به لحاظ ارزش 14 درصد کاهش داشته است.
عمده‌ترین کالای وارداتی از روسیه شامل طلا به اشکال خام بود که 22 درصد از ارزش کل واردات از این کشور را دارا بود. بر اساس این گزارش واردات از روسیه در سال 1402 به میزان 3.4 میلیون تن و به ارزش 1.7 میلیارد دلار بوده که به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب 28 درصد و 8 درصد افزایش نشان می‌دهد. این گزارش می‌افزاید، در نیمه ابتدایی امسال ترانزیت خارجی از مبدا روسیه با رشد 17 درصدی به 526 هزار تن رسیده و ترانزیت خارجی به مقصد روسیه 56 هزار تن بوده که 18 درصد کاهش یافت.

رئیس کمیسیون صادرات صنعت کفش ایران گفت: اتباع افغان در صنعت کفش هم فعال هستند، اما حضور آن‌ها بسیار کمتر از صنعت کیف است، چرا که این صنعت نیازمند حجم سرمایه‌گذاری بالایی است. حضور و فعالیت گسترده اتباع افغانستانی در صنوف مختلف کشور انتقادات فراوانی را به دنبال داشته، به طوری که اخیرا محمود موسوی، رئیس اتحادیه سراجان در گفتگو با اقتصادآنلاین خبر داد که ۸۰ درصد تولیدی‌های کیف زنانه در تهران در اختیار اتباع افغانی است و آن‌ها با فعالیت غیرقانونی خود نه تنها مالیات نمی‌دهند که ارز حاصل از صادرات کیف را هم به کشور برنمی‌گردانند. جواد شعبان‌زاده، رئیس کمیسیون صادرات صنعت کفش ایران نیز درخصوص حضور اتباع افغان در صنعت کفش به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: اتباع افغان در صنعت کفش هم فعال هستند اما بسیار کمتر از صنعت کیف است. وی توضیح داد: این روند در دو سال گذشته آنچنان افزایشی نداشته، چون صنعت کفش نسبت به صنعت کیف یک مقدار متفاوت است. صنعت کیف صرفا برشکاری و دوخت و دوز است، اما صنعت کفش نیازمند ماشین‌آلات تزریق، فضای کافی و سرمایه‌گذاری بالا است. رئیس انجمن کفش ماشینی قم تصریح کرد: بخشی از اتباع که در صنعت کفش در قم فعال هستند معمولا افرادی هستند که سازماندهی شده‌اند و قانونی هستند، اگر هم مواردی از فعالیت غیرقانونی بوده برخورد شده و همچنان نیز می‌شود. شعبان‌زاده گفت: سعی ما باید بر این باشد که اتفاقی که رخ داده را تبدیل به فرصت کنیم و در همین زمینه اتباع می‌توانند رابط ما برای صادرات کفش به افغانستان باشند. وی افزود: در مورد حضور و فعالیت اتباع غیرقانونی بحثی نیست و باید از کشور خارج شوند، اما می‌توانیم از ظرفیت مثبت افرادی که مجوز دارند و قانونی در ایران اقامت دارند، استفاده کنیم. وظیفه ما تشکل‌ها این است که بتوانیم با شیوه‌هایی از ظرفیت‌هایی که اتباع می‌توانند در کشور خودشان به عنوان بازارهای صادراتی داشته باشند و تبدیل به فرصت شوند استفاده لازم را داشته باشیم. به گفته شعبان‌زاده، اتباع افغان می‌توانند با دریافت مجوز قانونی فعالیت کنند و به عنوان سرمایه‌گذار خارجی ثبت شوند. رئیس کمیسیون صادرات صنعت کفش ایران گفت: آنچه که الان چالش‌زا است، فعالیت اتباع افغان غیرمجاز است که باید با آن‌ها برخورد شود و با سیاست‌های دولت این اقدام در حال انجام است.