عملیات«بنیامینا» موازنه جنگ را تغییر داد

گروه سیاسی: شبانگاه روز یک‌شنبه 22 مهر و بامداد دیروز دوشنبه (23 مهر) برای صهیونیست‌ها بسیار دردناک و تلخ بود. حزب الله لبنان طی یک شاهکار نظامی با دور زدن سامانه گنبد آهنین رژیم اسرائیل به اردوگاه آموزشی تیپ گولانی در منطقه «بنیامینا» در جنوب حیفا با پهپاد حمله کرد. این حمله از یک سو، منجر به کشته شدن 4 سرباز و زخمی شدن دهها نفر دیگر از نظامیان ارتش این رژیم شد. از سوی دیگر، نشان داد بر خلاف تبلیغات گسترده صهیونیست‌ها و رسانه‌های غربی، معادلات جنگ در لبنان به شدت در حال تغییر است.
به گزارش «تجارت»، این حمله موفق حزب الله نشان داد که مقاومت لبنان در حال سازماندهی نیروها و توان نظامی خود برای وارد کردن ضربات مهلک به صهیونیست‌ها است. این اقدام نظامی شگفت‌انگیز حزب الله در سطحی گسترده مورد توجه رسانه‌ها و محافل سیاسی در سطح جهانی قرار گرفت. شایان ذکر است این حمله موفق در شرایطی صورت گرفت که از ابتدای عملیات حزب‌الله در شمال فلسطین اشغالی، شمار زیادی از شهرک‌نشینان صهیونیست در این منطقه ناگزیر به ترک خانه‌های خود شده‌اند و بر اساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی، بیشتر ساکنان مانده در این منطقه از مشکلات روحی و روانی رنج می‌برند. حزب‌الله لبنان اخیرا با انتشار یک اینفوگرافیک اعلام کرد که از هشتم اکتبر ۲۰۲۳ تا هشتم اکتبر ۲۰۲۴ (۱۷ مهرماه ۱۴۰۲ تا ۱۷ مهرماه ۱۴۰۳) در مجموع سه هزار و ۱۹۴ عملیات علیه مواضع نظامی و شهرک‌های صهیونیست نشین در شمال سرزمین‌های اشغالی انجام داده است.

جزئیات عملیات فوق‌العاده حزب الله
حزب‌الله لبنان بامداد دیروز (دوشنبه) جزئیات عملیاتی که شامگاه یکشنبه علیه اردوگاه آموزشی تیپ گولانی در منطقه «بنیامینا» در جنوب حیفا انجام گرفت را با تایید کشته و زخمی شدن ده‌ها افسر و سرباز منتشر کرد. در گزارش المیادین در این زمینه آمده است: «در پی عملیات ویژه حزب‌الله در جنوب حیفا، اتاق عملیات مقاومت اسلامی در بیانیه‌ای هشدار قبلی خود را یادآور شد که اصرار اشغالگران در حمله به مردم شریف لبنان در سراسر نقاط این کشور استوار، حیفا و غیر حیفا را آماج موشک‌ها و پهپادهای مقاومت قرار خواهد داد، مانند کریات شمونا، المطله و دیگر شهرک‌های مرزی با لبنان. در این بیانیه به برخی از اطلاعات مربوط به اهداف حساس نظامی اسرائیل و تأسیسات حیاتی این رژیم در فلسطین اشغالی به ویژه در شهر حیفای اشغالی اشاره شده که توسط پهپادهای «هدهد» جمع آوری شده‌ یا جمع‌آوری می‌شوند. در این بیانیه تاکید شده است: اشغالگران پس از انجام عملیات امنیتی و ترور رهبران به ویژه دبیرکل سید حسن نصرالله قمار کردند که مقاومت نتواند تهدید خود را عملی کند. اشغالگران به هشدارهای آن توجه نکردند و همچنان به حملات علیه مردم شریف ما و انجام هولناک‌ترین قتل عام علیه زنان و کودکان به ویژه در شهر بیروت و ضاحیه جنوبی پافشاری کردند. اما پس از همه موارد فوق، تصمیم رهبری مقاومت این بود که «این دشمن را ادب کند و در هر زمانی که بخواهد و در هر مکانی که بخواهد، چه مخفیانه و چه علنی، مقداری از توانایی‌هایش را نشان دهد». هدف قرار دادن یکی از اردوگاه‌های تیپ گولانی، در بنیامینا، در جنوب شهر حیفای اشغال شده، برای بسیاری از شهرک نشینان ناشناخته بود. پهپادهای خاص بدون شناسایی موفق شدند به رادارهای پدافند هوایی اسرائیل نفوذ کنند و در یک اردوگاه آموزشی تیپ گولانی در منطقه بنیامینا به هدف خود رسیدند و در اتاق‌هایی که ده‌ها افسر و سرباز اشغالگر حضور داشتند منفجر شدند درحالیکه در حال آماده شدن برای شرکت در حمله به لبنان بودند، ده‌ها تن از جمله افسران ارشد کشته و زخمی شدند.
رسانه‌های رژیم صهیونیستی با سانسور گسترده در مورد محل حمله پهپادی اخیر حزب‌الله لبنان در حیفا تنها اذعان کردند که این حمله با یک پهپاد بسیار پیشرفته انجام گرفت. در این ارتباط، «یوسی لوی» روزنامه نگار صهیونیست نیز پس از حمله به پایگاه گولانی به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی تاخت و گفت: قبل از اینکه این فرد از زندگی (سیاسی) ما برود، چند جوان کشته خواهند شد؟. «یائیر لاپید» رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی نیز در اظهاراتی گفت: تعداد کشته های ارتش هر روز بیشتر می شود و نتانیاهو به ارتدوکس های حریدی وعده می دهد که قانون فرار آنها از خدمت نظامی را عملی کند. پیش از این «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در بازدید از پایگاه تیپ گولانی که شب گذشته هدف حمله پهپادی حزب الله لبنان قرار گرفت، گفت: ما در وضعیت جنگی هستیم و حمله به یک پایگاه آموزشی در عمق (سرزمین های اشغالی) سخت و نتایج آن دردناک است.
همچنین، محافل رژیم صهیونیستی در این رابطه اعلام کردند: پهپادهای حزب‌الله شروع به طی مسیرهای مشخص و شناخته‌شده‌ای بر اساس بررسی‌های حزب‌الله درباره سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل کردند و به همین دلیل می‌توانند از دستگاه‌های رصد عبور کنند. روزنامه عبری «معاریو» نوشت: حمله پهپادی به پایگاه گولانی در جنوب حیفا در واقع یک فاجعه و اتفاقی تلخ و ناراحت‌کننده و مشکل‌ساز برای ارتش اسرائیل است. روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» نیز در عنوان اصلی خود نوشت: «حمله به پایگاه گولانی در جنوب حیفا، فاجعه پهپادی.» روزنامه عبری «اسرائیل هیوم» نیز نوشت، در پی حادثه بنیامینا ۵۲ سرباز هنوز در بیمارستان بستری هستند که حال هفت تن از آنها وخیم است. روزنامه تایمز رژیم صهیونیستی نیز دلیل ناتوانی تل‌آویو در رهگیری و اسقاط پهپادهایی که به اردوگاه گولانی حمله کردند را فاش کرد و نوشت: این پهپادها در رادار مشاهده نشدند چراکه در ارتفاع پایینی در حال پرواز بودند.

عراقچی در جریان سفر به عمان: روند مذاکرات ایران و آمریکا متوقف شده است

گروه سیاسی: در ادامه تحرکات دیپلماتیک تهران در منطقه به منظور مهار بحران و کنترل جنایات رژیم صهیونیستی، دیروز دوشنبه (23 مهر) سید عباس عراقچی وارد مسقط پایتخت کشور عمان شد. عراقچی با «سید بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان و «سلطان بن محمد النعمانی» وزیر دیوان سلطانی این کشور دیدار کرد. عراقچی که سفر منطقه‌ای خود را از لبنان و سوریه آغاز کرد، هفته گذشته به عربستان و قطر رفت. وزیر خارجه ایران طی ۲ روز گذشته نیز با مقام‌های ارشد عراق و عمان درباره مسائل منطقه و لزوم توقف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان رایزنی کرد.
به گزارش «تجارت»، وزیران خارجه ایران و عمان طی دیدار در مسقط، بر ضرورت اقدام عاجل بین‌المللی برای توقف نسل‌کشی و تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی علیه لبنان و غزه تاکید کردند. طرفین در این دیدار با ابراز خرسندی از استحکام و پایداری روابط دیرینه و دوستانه ۲ ملت، بر عزم ۲ کشور برای تقویت و توسعه مناسبات در همه حوزه‌ها تاکید کردند. طرفین با بررسی آخرین تحولات منطقه به‌ویژه شرایط خطرناک ناشی از جنایت‌ها و تجاوزهای رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان، بر ضرورت اقدام عاجل بین‌المللی برای توقف نسل‌کشی و تجاوز نظامی اسرائیل تاکید کردند. ۲ وزیر همچنین بر تشدید تماس‌ها با دیگر طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جهت حفاظت از ثبات و امنیت منطقه و جلوگیری از گسترش ناامنی و جنگ توافق کردند. «اسماعیل بقائی» سخنگوی وزارت امور خارجه نیز درباره محتوای این دیداراعلام کرد «سیدعباس عراقچی» وزیر امور خارجه در ادامه رایزنی‌ها با کشورهای منطقه، به عمان سفر کرد و وارد مسقط شد. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به عراق سفر کرده بود، بعد از دیدار رایزنی با مقامات بغداد، راهی مسقط شد. به گفته بقائی، محور اصلی مذاکرات وزیر امور خارجه با مقامات ارشد عمان، بررسی تحولات منطقه و رایزنی برای توقف جنایات و تجاوزات رژیم صهیونیستی است.
علاوه بر دیدارهای دو جانبه با مقام‌های سیاسی ارشد عمان، «سید عباس عراقچی» پس از ورود به مسقط گفت: «روابط جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان مبتنی بر دوستی، احترام متقابل و همکاری مشترک در بسیاری از موضوعات است که ۲ کشور دوست را به هم نزدیک می‌کند». او درباره دیدار و رایزنی خود با همتای عمانی نیز گفت: دیدار و گفت‌گوی امروز با جناب سید بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر امور خارجه در مسقط مثمرثمر بود. عمان نقش مهمی در حل و فصل بسیاری از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا می‌کند». عراقچی هشدار داد «منطقه در حال تجربه وضعیت هشدار است و ممکن است در آستانه درگیری‌های گسترده قرار گیرد، به ویژه با توجه به شرایط پرتنشی که در حال حاضر شاهد آن است». وزیر خارجه ایران با تاکید بر اینکه «ایران برای هر سناریویی آمادگی کامل دارد»، گفت: دیپلماسی تنها راه پیشگیری از بحران‌های بزرگ در منطقه و پرهیز از تشدید تنش‌ها و جنگ‌هاست.

توقف روند مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا
در سطحی دیگر، عراقچی درباره سفر به عمان گفت: سفر به مسقط در رابطه با مسائل منطقه است و رایزنی نسبت به آنچه در منطقه می‌گذرد. آمادگی کامل برای هر سناریویی داریم ولی مسلما خواهان افزایش تنش و جنگ نیستیم. او همچنین گفت: در این موضوع با دوستان خود در عمان اشتراک نظر داشتیم و بحث‌هایی که با همتای خود در عمان داشتم، بسیار مفید و سازنده بود. عراقچی در ادامه و درباره «روند مسقط» گفت: عمان همیشه در حل مشکلات منطقه کمک بزرگی بوده و در رابطه با ایران و آمریکا همواره سعی داشته برای انتقال پیام یا ایجاد زمینه برای مذاکرات نقش مثبتی را ایفا کند. وزیر خارجه ایران تصریح کرد که «این نقش‌آفرینی از قبل وجود داشته و در دولت گذشته نیز این موضوع وجود داشت که به روند مسقط معروف است». او در این زمینه ادامه داد: در حال حاضر روند مسقط به دلیل شرایط خاص منطقه متوقف است و الان زمینه‌ای برای این گفت‌وگوها نمی‌بینیم تا زمانی که بتوانیم بحران جاری را پشت سر بگذاریم و آن موقع تصمیم خواهیم گرفت که آیا وارد کار مجدد شویم یا نشویم و یا اینکه روند کار چگونه باشد. این دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «در این سفر تماسی نبوده است»، ادامه داد: این‌که پیامی به کشورهای دیگر داده شود، بله من در همه مشورت‌ها و رایزنی‌ها در کشورهای منطقه مواضع ایران را با قوت بیان کردم و خواستم که به اطلاع همه طرف‌ها برسد، هم آمریکا باید بداند موضع ایران چیست، هم کشورهای اروپایی و هم کشورهای منطقه؛ موضع ما روشن است و بارها تکرار شده است.

پزشکیان تاکید کرد

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور با تاکید بر استقبال از هر پروژه و اقدامی که سبب توسعه روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان شود، گفت: باید امکانی فراهم کنیم تا ارتباطات و مراودات میان مردم تسهیل شود. به گزارش «تجارت»، مسعود پزشکیان دیروز دوشنبه - ۲۳ مهرماه - در دیدار شاهین مصطفی معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان بر اهمیت گسترش همکاری‌های مشترک تأکید کرد و با اشاره به اشتراکات تاریخی و فرهنگی دوطرف، گفت: شما برادران ما هستید و گسترش روابط دو کشور برای ما ارزش بسیاری دارد. وی بر احترام به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان تأکید کرد و اظهار داشت: معتقدیم حق حاکمیت هیچ کشوری نباید نادیده گرفته شود، از سوی دیگر باز شدن پای کشورهای دیگر به منطقه را به صلاح کشورهای این منطقه نمی‌دانیم، چرا که باور داریم با همکاری یکدیگر می‌توانیم امنیت و مسائل مرتبط به خود را حل کنیم و این سیاست اصولی دولت جمهوری اسلامی ایران است که همواره بر آن تأکید داشته و داریم. رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت تسریع در اجرای تفاهمات میان دو کشور، افزود: در دیدار با مقامات سایر کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی منطقه هم تأکید کرده‌ام که باید امکانی را فراهم کنیم تا ارتباطات و مراودات میان مردم تسهیل شود. در همین راستا از تمام پروژه‌هایی که ارتباطات میان کشورهای اسلامی را بیش از پیش توسعه دهد، استقبال می‌کنیم. پزشکیان با بیان اینکه برای تقویت و ارتقای امنیت، برقراری آرامش و ارتباط بین کشورها، نیازی به دیوارکشی در مرزها نیست، تصریح کرد: بازارهای کشورهای اسلامی باید به روی یکدیگر باز باشد و تجار به راحتی با هم کار کنند. وی در ادامه بر ارتقای سطح همکاری‌ها میان دو کشور تأکید کرد و گفت: از برقراری مسیرهای ریلی و بزرگراهی میان دو کشور استقبال می‌کنیم و همچنین خواهان تداوم و گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های انرژی و کشاورزی هستیم و به آنچه در این زمینه‌ها توافق شده، پایبندیم. پزشکیان در این دیدار با اشاره به رسیدگی‌های قضایی به پرونده فرد حمله کننده به سفارت جمهوری آذربایجان، گفت: این موضوع را تا اجرای کامل روندهای قانونی دنبال می‌کنیم. در ادامه «شاهین مصطفی» معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار ضمن اعلام آمادگی کشورش برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران افزود: به نمایندگی از رئیس جمهور آذربایجان اعلام می‌کنم که خواهان گسترش روابط با ایران در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، خطوط سوآپ انرژی، فرهنگی، ترانزیت و تکمیل و توسعه خطوط جاده‌ای و ریلی مشترک، امنیتی و دفاعی است و برای روابط خود با ایران اهمیت زیادی قائل هستیم. وی با بیان اینکه الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان خواهان تقویت آرامش و تثبیت صلح در منطقه است، اظهار داشت: ما نسبت به هیچ کشوری ادعای ارضی نداریم و متقابلا ادعای هیچ کشوری علیه تمامیت ارضی خود را نمی‌پذیریم و معتقدیم مسائل و مشکلات منطقه باید از طریق مذاکره میان کشورهای منطقه حل و فصل شود.

سرمقاله

مصطفی امید قائمی
کارشناس بازار سرمایه

وزارت اقتصاد در حال تلاش برای بازگرداندن اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار است و شاهد عملکرد مثبت وزیر اقتصاد در حوزه بازار سرمایه بوده‌ایم. افرادی که مشتاق سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بادرآمد ثابت هستند، به سمت خرید این اوراق پیش می‌روند. هر یک از آن‌ها باید نصاب مشخصی از دارایی‌های خود را تبدیل به اوراق دولتی کنند که به طور معمول بنگاه‌ها جزو مشتریان این اوراق‌ها برای خرید هستند. رشد نرخ بهره همیشه با افزایش استقراض همراه است، این امر باعث می‌شود تا علاوه بر افزایش میزان تامین مالی، شاهد تحت تاثیر قرار گرفتن بازار از این اتفاق باشیم. خریداران اوراق خزانه متفاوت با سرمایه‌گذاران در بازار سهام بوده و دارای ۲ مخاطب متفاوت هستند، بنابراین مطرح شدن چنین صحبتی که پول وارد شده به بازار سهام همان پولی است که به سمت اوراق خزنه می‌رود، مقوله‌ای کاملا اشتباه است. این ۲ بازار جدا از یکدیکر بوده و دارای برنامه‌های متفاوتی هستند، با توجه به چنین مساله‌ای، ورود پول به اوراق خزانه نمی‌تواند به صورت مستقیم تاثیرگذار بر بازار سهام باشد. فروش عمده اوراق دولتی نمی‌تواند دارای اثر مستقیم بر بازار باشد، وقتی دولت اقدام به پرداخت بدهی‌های خود می‌کند از این محل، منابعی در اختیار طلبکاران دولت قرار می‌گیرد که باعث گردش اقتصادی و در نهایت رونق بازار سرمایه می‌شود. وزارت اقتصاد در حال تلاش برای بازگرداندن اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار است و تاکنون شاهد عملکرد مثبت وزیر در حوزه بازار سرمایه بودیم، ریسک سیاسی و غیرسیستماتیک حاکم بر بازار، خارج از اختیار سازمان بورس و وزارت اقتصاد بوده و این مسایل مانع‌ از بازگشت زودهنگام اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه شده است. درخصوص مسایلی که در حیطه اختیارات وزارت اقتصاد قرار دارد، تلاش شده تا زمینه بازگشت اعتماد به بورس فراهم شود، این امر نیازمند تلاش و ‌اقدامات بسیار گسترده است تا بتوان به نقطه گذشته اعتماد سهامداران به بازار سرمایه دست پیدا کنیم. ریسک‌های زیادی بر بازار حاکم است و شاهد وجود خطر جنگ در منطقه هستیم، این امر موجب شده تا سرمایه گذاران احتیاط بیشتری را برای ورود سرمایه‌هایشان به بازار سهام در پیش بگیرند.

یادداشت

مهدی مطهرنیا
کارشناس مسائل بین‌الملل

بی‌تردید در وضعیت فعلی میان واشنگتن و تل‌آویو در مورد تهران، اختلاف‌نظر وجود دارد. اسرائیل خواهان آن است تا سر حد امکان سطح پاسخ خود به عملیات وعده صادق ۲ ایران بالا ببرد تا در نهایت میزان بازدارندگی خود را به نمایش بگذارد. اکنون سطح کمک نظامی به اسرائیل از .چهار میلیارد دلار به ۱۸ میلیارد دلار رسیده و حالا هم موافقت ایالات متحده با استقرار سامانه پدافند هوایی تاد در اسرائیل را شاهد هستیم و حالا پرسش این است که این سامانه پدافند هوایی چه ویژگی‌هایی دارد؟ تاد یک سیستم بسیار پیشرفته پدافند هوایی است که به منظور رهگیری و انهدام موشک‌ها در سطح بالا طراحی شده است. این سامانه قادر است موشک‌هایی با برد هزار تا پنج هزار کیلومتر را در مرحله پایانی بازگشت به جو شناسایی و منهدم کند که هزینه هر واحد آن چیزی حدود ۸۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.
تصمیم آمریکا برای استقرار این سامانه در اسرائیل ریشه در احساس تهدید آنها از هرگونه پاسخ ایران دارد و تهران تاکید کرده که موشک‌هایی قوی‌تر از موشک‌های بالستیک فعلی در اختیار دارد. اینکه گفته می‌شود ایالات متحده مخالف هر نوع پاسخ محکم به ایران است، حالا با در اختیار قرار دادن این سامانه پدافند هوایی به نوعی باید گفت که ایالات متحده با این موضوع کاملاً موافق است؛ چراکه سامانه تاد می‌تواند به عنوان یک لایه دفاعی اضافی در کنار سایر اجزاء و لایه‌های پدافندی اسرائیل قرار بگیرد و این اقدام ایالات متحده بخشی از روابط امنیتی و دفاعی ایالات متحده و اسرائیل را به نمایش می‌گذارد و می‌تواند نشان‌دهنده آن باشد که سطح تنش‌ها در منطقه در حال افزایش است. آنچه که در مورد منطقه باید مورد توجه قرار بگیرد این است که سطح تنش در منطقه در سطح بسیار بالا و التهابی قرار دارد. آمریکایی‌ها خواهان تحرکات اسرائیل علیه ایران هستند اما می‌خواهند رهبری این تحرکات در دست نتانیاهو نباشد، بلکه در دستان واشنگتن قرار داشته باشد. آنها حاضر هستند پدافند تاد را به اسرائیل تحویل دهند به شرط آنکه رهبری و فرماندهی در دست آمریکا باشد و تمام تلاش بایدن هم در این مدت بر همین موضوع بوده است. از سوی دیگر صحبت‌های ترامپ نشان از نقش نتانیاهو در این فضا است. نتانیاهو حالا می‌تواند از رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یعنی ترامپ و هریس امتیاز بگیرد و پاسخ خود را بر مبنای این امتیازات تعیین و تنظیم کند. ترامپ صراحتاً اعلام کرده که اگر امروز همراه من باشید، من هم فردا همراه شما خواهم بود و این پیام آشکاری بود که ترامپ به نتانیاهو داده است. بر همین اساس باید منتظر بود و دید که نتانیاهو چه تصمیمی را خواهد گرفت. توجه داشته باشید که گرایش نتانیاهو به ترامپ بیشتر از گرایش وی به کامالا هریس است و این موضوع نگرانی را به وجود می‌آورد که اسرائیل طی روزهای منتهی به انتخابات اقدامی را انجام دهد که اثر آن بر رویداد نوامبر عمیق و مشهود باشد و موجب فاصله بیشتر هریس و ترامپ شود. از منظر استراتژیک اگر فکر کنیم آمریکا در جهت استقرار نظم نوین جهانی و فرآیند تحکیمی به تثبیتی آن، از تهران حمایت می‌کند و اسرائیل را در محدودیت قرار می‌دهد، یک نگاه خوشبینانه و تقلیل‌گرایانه است.

«تجارت» از عدم توازن در بخش های مختلف اقتصاد ایران گزارش می دهد

گروه اقتصاد کلان: امروز اقتصاد ایران با انواع ناترزای های اقتصادی و غیراقتصادی روبرو است. از حوزه های مالی و بودجه ای گرفته تا حوزه های محیط زیستی و آب و منابع طبیعی. این ناترازی ها به شکل پررنگ خود را در بخش انرژی طی سالیان اخیر نشان داده است اما واضح است که تنها منحصر به این بخش نبوده است. صنایع کوچک و بزرگ، بخش معدن و فلزات اساسی و سایر بخش ها همگی از ناترازی ها در فصل سرد و گرم آسیب دیده اند و قطعی های مکرر برق و گاز سبب افت شدید تولید و سودآوری شرکت ها شده است که خودش را در صورت های مالی آن نشان داده است. وضعیت این روزهای بازار سرمایه و همین طور فروش داخلی و خارجی شرکت ها بیانگر این امر است که حال تولید خوب نیست. گزارش مدیران خرید یا همان شامخص هم این گزاره را تایید می کند. به گزارش «تجارت»، این در حالی است که دولت چهاردهم در بازارهای مالی با گرفتاری‌های متعددی مواجه است که حاصل انباشت عارضه‌های سالیان طولانی است. ناترازی بودجه و تورم مزمن چیزی نزدیک به نیم ‌قرن است گریبانگیر کشور است و یکی از اساسی‌ ترین چالش‌های اقتصاد ایران به شمار می‌آید. از سوی دیگر تحریم سبب شده است که سرمایه‌ گذاران خارجی رغبتی برای سرمایه ‌گذاری در ایران نداشته باشند و فقر سرمایه در صنایع مادر بروز کرده و نه افزایش تولید که نگهداشت وضعیت فعلی را سخت ‌تر از همیشه کرده است. از آن‌ سو فروش نفت در وضعیت متزلزلی قرار دارد و درآمدهای کشور در مضیقه افتاده است و دولت برای پاسخگویی به تقاضاهای ارزی با چالش جدی مواجه است. در این رابطه اقتصاددانان راهکارهایی برای توقف و بهبود این شرایط پیشنهاد می‌کنند. نکته قابل توجه دیگر اینکه ناترازی‌ها را نمی‌توان تنها به مرزهای اقتصادی محدود کرد، بلکه این ناترازی‌ها در بخش های اجتماعی و سیاست‌ خارجی نیز مشاهده می‌شود. به بیان دیگر، اصلاح روابط خارجی برای مدیریت تنش‌ها و کنترل ریسک‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و از سوی دیگر، رفع چالش‌های اجتماعی، برای همراه ‌سازی مردم به‌ منظور انجام اصلاحات اقتصادی دو ضرورت مهم محسوب می‌شود. عدم شناخت پویایی ناترازی‌ها و ارتباط آن با سایر بخش‌ها، باعث خواهد شد که مسیر اصلاحات اقتصادی همراه با رنج، اما بدون ثمر باشد.

کفه سنگین ناترازی ها
در این خصوص، محمود جامساز، اقتصاددان با بیان اینکه موضوع ناترازی در کشور تنها در زمینه بنزین نیست،گفت: عدم توازن بین عرضه و تقاضا در برق، گاز، کمبود منابع آبی، ناترازی در محیط زیست و دیگر موارد مشابه وجود دارد که همه ناشی از ساختار اقتصاد سیاسی معیوب رانتی کشور است که تولیدکننده بودجه های ناتراز است. ناترازی های هزاران میلیارد تومانی بودجه بارآور همه ناترازی ها در حوزه های مختلف اقتصادی و به تبع آن اجتماعی است. رفع ناترازی بودجه مستلزم اعمال سیاست‌های داخلی و خارجی خردورزانه و مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی است. وی با بیان اینکه در صورت وجود منابع مالی، واردات سریع امکان پذیر است، گفت: واردات آزاد خودرو و کاهش عوارض گمرگی و سود بازرگانی در حد عرف جهانی و به‌ دور از رانت و فساد نیز اسباب کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودروهای داخلی را فراهم می‌کند که اقدام مثبتی در جهت کاهش مصرف سوخت است. جامساز در ادامه درخصوص وضعیت پالایشگاه های کشور گفت: به روزرسانی تجهیزات و فناوری نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها یا ساخت پالایشگاه‌های جدید از جمله مواردی است که می تواند به بهینه سازی محصولات تولیدشده در این مراکز کمک کند اما از آنجا که انجام این کار به دلیل محدودیت‌ها در تامین مالی اجرای پروژه‌های مذکور امکان پذیر نیست و از سوی دیگر ناترازی های انرژی به ویژه بنزین در کشور در مرحله حاد قرار گرفته و نیاز به تصمیمات و برنامه ریزی عاجل دارد، باید در برنامه ریزی ها در این بخش به راهکارهای کوتاه مدت روی آورد، چرا که تصمیمات و راهکارهای بلندمدت جوابگوی مشکلات و ناترازی های موجودنیست، و در صورت بی توجهی به رفع مشکلات دراین زمینه باز هم باید فقط به معدود پالایشگاه های موجود کشور مانند پالایشگاه ستاره خلیج با سهمی حدود 35 درصد از کل تولید کشور و... بسنده کرد. چرا که اغلب پالایشگاه های دیگر کشور فرسوده و نیاز به بازسازی جدی دارند. وی درخصوص هدف نهایی در رفع ناترازی با نگاهی فراتر گفت: باید صادرات فرآورده های نفتی به‌ جای خام فروشی، سرمایه گذاری از منابع داخلی و خارجی به‌ منظور تأسیس پالایشگاه های مدرن و با ظرفیت بالا به طور جدی در دستور کار باشد. جذب سرمایه های خارجی نیز مستلزم تغییرات بنیادین در سیاست خارجی کشور است، زیرا هیچ کشوری در فقدان روابط دوستانه و‌ مسالمت آمیز با کشورهای دیگر به‌ ویژه توسعه یافته، موفق به بسط تجارت خارجی، جذب سرمایه های مستقیم خارجی، تکنولوژی های مدرن و روزآمد و در نتیجه افزایش تولید ناخالص داخلی، درآمد ملی، سرانه اشتغال و در نهایت دستیابی به توسعه پایدار نشده است.

تجارت گزارش می‌دهد؛

گروه صنعت و تجارت: مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد، بهره‌وری نیروی انسانی ارتباط مستقیم با افزایش رفاه جامعه دارد، چرا که به‌کارگیری موثر از نیروی کار می‌تواند منجر به افزایش تولید، کاهش هزینه تولید و در نهایت کاهش قیمت تمام شده محصول شود،. اما این موضوع در ایران جهتی معکوس به خود گرفته و پدیده کاهش نیروی کار به ویژه در بخش صنایع در چند سال اخیر نگران‌کننده شده است. آمارها نشان می‌دهد که متوسط بهره‌وری نیروی کار در بخش صنعت در 18 سال گذشته به صورت متوالی در حال کاهش بوده و این روند در بین سال‌های 91 تا 1400 بسیار پُر نوسان بوده است؛ این موضوع در کنار چالش کمبود شدید نیروی کار در صنایع، صدای زنگ خطر یک بحران را در آینده می‌دهد. در حالی از آموزش و پژوهش به عنوان دروازه رشد بهره‌وری نیرو کار یاد می‌شود که به نظر می‌رسد که ضعف در این دو عامل، تنها علت اصلی کاهش بهره‌وری نیروی کار در ایران نیست و مسائل اقتصادی نقش مهم‌تری عدم جذب نیروی کار در بخش صنعتی کشور دارد و این موضوع را می‌توان در آمار مهاجرت نیروی کار به وضوح مشاهده کرد. در حالی تا همین چند سال گذشته صنایع از کمبود نیروی کار متخصص گلایه‌مند بودند که امروز این کمبود حتی به نیروی کار ساده رسیده است که همین امر منجر به این شد تا نمایندگان بخش خصوصی خواستار این شوند که استفاده از نیرو کار خارجی به صورت قانونی به رسمیت شناخته شود. در حال حاضر در بسیاری از استان‌ها حتی نیروی کار ساده و متخصص از جمله آهنگر، جوشکار آلومینیوم و تکنسین صنایع کم است و در این بخش‌ها استان‌ها به شدت نیاز به نیروی کارگری دارند؛ چرا که تعدادی زیادی از کارگران که دارای تخصص‌های فوق هستند به سایر کشورهای همسایه به جهت کسب درآمد بالاتر به صورت فصلی رفته‌اند.
اما چرا نیروی کار جذب صنایع نمی‌شوند؟ بررسی‌ها نشان می‎دهد که به علت حقوق و دستمزد پایین جوانان ترجیح می‌دهند به جای اشتغال در صنایع جذب شغل‌هایی همچون اسنپ و تپسی شوند. ساعت کاری زیاد در طول روز و سختی کار در مقابل دستمزد پایین منجر به این شد که نیروی کار متخصص به فکر مهاجرت و کارگران ساده به سمت شغل‌های کاذب همچون دستفروشی روی بیاورند که البته به مراتب درآمد بهتری برای آن‌ها در مقابل شاغل بوده در واحدهای تولیدی، داشته است. کارشناسان معتقدند که دولت می‌‌‌تواند با اصلاح قانون کار و انعطاف‌‌‌پذیری در پرداخت دستمزد اضافه‌‌‌کاری، به‌خصوص برای نیروی‌‌‌کار ماهر، مشکل کمبود نیروی‌‌‌کار ماهر و اشتغال صنایع را از این روش تا حدودی حل کند. با وجود اینکه حوزه تولید و صنایع از مشکلات فراوانی همچون نرخ ارز، مالیات، تحریم‌ها، تعهد ارزی و ... رنج می‌برند، اما در چند سال اخیر به شدت درگیری تامین نیروی کار متخصص با بهره‌وری مطلوب هستند. برای مثال در حال حاضر چالش نیروی کار در حوزه معدن به یک معضل برای کارفرمایان تبدیل شده است، و این چالش در یک دهه آینده به مراتب سخت‌تر خواهد شد، چرا که بنا به گفته فعالان حوزه معدن، نسل دهه ۸۰ علاقه‌‌‌ای به ورود به حوزه‌‌ معدن و صنایع معدنی ندارند و تا ۱۰ الی ۱۵سال آینده، این حوزه با مشکلات اساسی به دلیل نبود نیروی ماهر مواجه خواهد بود. همچنین مهاجرت نیروی متخصص در بدنه مهندسی و مهندسان متخصص بسیار افزایش یافته است. سهیل آل‌رسول، عضو هیئت‌مدیره جامعه مهندسان مشاور در همین زمینه به هم‌میهن گفته بود: اگر با همین روند جلو برویم تا 10 سال آینده، برای ساخت‌وساز زیرساخت‌های خود مجبور می‌شویم دست نیاز به سوی کشورهای همسایه دراز کنیم. یا چندی پیش رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت و لوازم یدکی، عنوان کرده بود که شرکت‌های تولیدی موتورسیکلت و دوچرخه در مورد نبود نیروی کار متخصص مشکل دارند، که ما از مراکز دانشگاهی تقاضا داشته‌ایم دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد برای شاغلین در صنف موتور سیکلت اجرایی کنند. فعالان حوزه صنعتی در انتقاد به کمبود نیروی کار می‌گویند: دانشگاه‌ها به جای تخصص‌گرایی کارگران را متمایل به پشت میزنشینی کرده‌اند و نیروی کار حرفه‌ای هم پیدا نمی‌شود.
علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر ایران نیز پیش‌تر در خصوص کمبود نیروی کار گفته بود: کمبود نیروی تکنسین در سال‌های قبل پیش‌بینی شده بود. چرا که پس از سال 91 که با کاهش جمعیت روبرو شدیم به‌تدریج این تربیت نیروی کار به اندازه کافی برای تمام صنایع تحقق پیدا نکرد و محیط بازارکار ما دچار مشکل شد. در گذشته برخی این موضوع را به تمسخر گرفته بودند و به وقوع این اتفاق باور نداشتند. با این حال این مسئله قابل‌پیش‌بینی بود. از دو سال پیش مسئله کمبود نیروی تکنسین ماهر در تمام صنایع کاملاً نمایان شد. کاریابی‌های ما در واقع در سه سال گذشته تقاضای زیاد برای کار داشتند. نیروی اعزامی بسیار معدود داشته‌اند. یعنی به ندرت نیروی کار اعزام کردند و به فراوانی درخواست برای کار دریافت کرده‌اند که این مشکلات و بحران کمبود نیرو ناشی از پدیده جمعیتی است.
مدت‌هاست فعالان بخش خصوصی صنعتی از خطر کمبود نیروی انسانی در فضای تولید سخن می‌گویند. بررسی‌ها نشان می‌دهد شاغلان بخش صنعت در صورت عدم‌مهاجرت، جذب بخش خدمات شده‌اند. در همین رابطه لازم است که دولت برای جذب و از همه مهم‌تر حفظ نیروی کار در حوزه صنایع اقداماتی انجام دهد تا در آینده شاهد بروز یک بحران جدید در صنایع کشور نباشیم.

اقتصاد انرژی باید اصلاح شود

وزیر نیرو با بیان اینکه ابتدا باید اقتصاد انرژی را اصلاح کرد، گفت: ابتدا باید سهمیه بندی عادلانه انرژی صورت بگیرد و مازاد بر الگوی مصرف در بازار دیگری تهیه شود. به گزارش گروه مسکن و انرژی از مهر، عباس علی آبادی، در سومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بهینه سازی و بهره‌وری انرژی افزود: کشور ما دومین رتبه ذخایر گازی را دارد که نزدیک به ۳۴ تی اس ام گازی از آن جمله است. رتبه چهارم ذخایر نفتی و در مجموع رتبه اول انرژی را به خود اختصاص می‌دهیم. از نظر تولید فرآورده نیز وضعیت مطلوبی داریم؛ ۱۱۰ میلیون لیتر فرآورده و ۵۵ میلیون لیتر مازوت و ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کنیم اما باز هم ناترازی انرژی داریم. ۱۰۰ میلیارد متر مکعب در سال آب مصرف می‌کنیم ارزش آن در اروپا چقدر است؟به گفته وی، کل درآمد نفتی ما ۵۰ میلیارد دلار است که در کشور ما ۲۰۰ میلیارد دلار انرژی مصرف می‌شود که ممکن است ارزانی انرژی منجر به این موضوع شده باشد.
علی آبادی اضافه کرد: اشتباه اصلی در اقتصاد انرژی است زیرا صرفه‌جویی در آن وجود ندارد به همین دلیل ابتدا باید اقتصاد انرژی را اصلاح کرد. اگر بخواهیم اقتصاد انرژی را اصلاح کنیم باید خودروی برقی را جایگزین خودروهای بنزینی کرد.

 

اجاره‌خانه ۳۰ درصد گران شد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: امسال بازار اجاره نسبت به سال‌های گذشته آرام‌تر بود و اجاره بها در تهران بین ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش داشت اما در بخش خرید و فروش از شش سال قبل ارتباط اقشار پایین با بازار مسکن قطع شده است.
به گزارش گروه مسکن و انرژی از ایسنا، کیانوش گودرزی اظهار کرد: امسال فصل اجاره مقداری با آرامش بیشتری در مقایسه با سال گذشته همراه بود و مردم بازار را سر و سامان دادند. از هیاهوهای گذشته هم خبری نبود. به طور میانگین می‌توان گفت اجاره بها در تهران بین ۱۵ تا ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشت. در بعضی مناطق عدد ۵۰ درصد را داشتیم ولی رقم متوسط بین ۱۵ تا ۳۰ درصد بود. در حال حاضر فصل اجاره تمام شده و کسانی که بچه مدرسه‌ای داشتند تا پایان تابستان ساکن شده‌اند، در نتیجه نگرانی‌ها کاهش یافته است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت بازار مسکن شهر تهران به لحاظ خرید و فروش گفت: در مورد خرید و فروش مسکن، بازار راکد است. هرچند میانگین قیمت در تهران مقداری افزایش یافته ولی هنوز هم مسکن به دلیل قیمت بالایی که دارد نمی‌تواند بازاری برای خود پیدا کند. ارتباط اقشار پایین از حدود شش سال قبل با بازار مسکن قطع شده است.

تجارت قرار گرفتن سازه های مهم شهر تهران بر روی گسل های زلزله را بررسی می کند

گروه مسکن و انرژی-زهرا سلیمانی: بر اساس اعلام علی بیت‌اللهی، رییس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی «از حدود هزار برج بالای ۱۲ طبقه در تهران، حدود ۱۰۰ برج بلند مرتبه (مناطق 1و 22تهران)دقیقا بر روی گسل فعال ساخته شده و باقی هم فاقد ایمنی های لازم در برابر زلزله هستند.» از سوی دیگر فریبرز الهی ناطقی عضو هیات علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی هم اعلام می کند، «حدود 93 بیمارستان از 118بیمارستان شهر تهران که 78 درصد کل بیمارستان های شهر را شامل می شود یا روی گسل ها قرار دارند و یا اینکه فاقد استانداردها و ایمنی لازم برابر خطر زلزله هستند.» وقتی این اعداد و ارقم و این اظهارنظرها در کنار هم قرار می گیرند، موضوع فقدان پیوست های ایمنی و بررسی های تخصصی سازه های شهره تهران در مواجهه با زلزله بیش از پیش نمایان می شود. ساختمان ها و سازه ها از نظر سطوح اهمیت به چندین و چند دسته مختلف تقسیم می شوند در این تقسیم بندی ها، بیمارستان‌ها در کنار سازه هایی چو.ن مدارس، دانشگاه ها، برج ها، مجتمع ها و... از جمله سازه‌هایی هستند که بسیار با اهمیت تلقی می شوند. اهمیت سازه های بیمارستانی اما مضاعف است، چرا که در صورت وقوع زلزله و سایر حوادث غیر مترقبه، این بیمارستان ها هستند که باید روند احیا و درمان مصدومان را در نظر بگیرند. علی رغم این اهمیت بنیادین و با وجود هشدارهای مستمر کارشناسان و اهالی فن، هنوز هیچ اقدام چدی برای ارتقای سطح ایمنی و استانداردسازی بیمارستان ها صورت نگرفته است. بر اساس آمارها، تهران دارای 118 بیمارستان است که از این تعداد 49 بیمارستان دولتی، 14 بیمارستان نیروهای مسلح و 55 بیمارستان خصوصی می باشند. در شرایطی که اکثریت بیمارستان های تهران در اختیار بخش های دولتی و حاکمیتی است، پرسش مهم آن است چرا استانداردسازی و ایمنی سازی این سازه ها در برابر زلزله انجام نمی شود؟ بر اساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران « حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای ایمن‌سازی ساختمان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران اعتبار لازم است. روشن است که دانشگاه چنین پولی را در اختیار ندارد.» تجارت سراغ دو تن از اساتید زلزله شناسی در بخش سازه ها رفته تا نوری به ابعاد پنهان بحث بتاباند.

فریبرز ناطقی الهی:زلزله به زودی به تهران می رسد
فریبرز ناطقی الهی، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی به عنوان نخستین چهره ای که موضوع ایمن نبودن سازه های درمانی کشور در برابر زمین لرزه را رسانه ای کرد در گفتگو با تجارت درباره تبعات این خطر قریب الوقوع برای شهر تهران می گوید:« شخصا طی سالهای 71 تا 74 پروژه خودجوشی را در پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی تحت عنوان«بررسی آسیب پذیری بیمارستان های تهران بزرگ در برابر زلزله» آغاز کردم. این تحقیقات 4سال طول کشید و نتیجه این شد که بیمارستان های ایران پس از بررسی های کامل به 3دسته تقسیم شدند. گروهی از بیمارستان های تهران در برابر زلزله کاملا آسیب پذیر بوده و از رده خارج محسوب می شدند. تعدادی از بیمارستان ها نیز بودند که در حد میانی مقاومت بودند و دسته سوم نیز بیمارستان ها و ساختمان های قبل قبول بودند. نتیجه نهایی این بررسی، نشان می داد که 75 تا 78 درصد بیمارستان های شهر تهران در برابر زلزله آسیب پذیر هستند و وقوع تکانه ای می تواند فاجعه بیافریند. این مطالعات را برای وزیر بهداشت وقت فرستادم و پس از آن تا به امروز این آمارهای مستند را برای هر وزیر بهداشتی که روی کار آمده، فرستادم.» او ادامه می دهد:« هرچند حدود 30سال از این مطالعات گذشته اما هرگز نشانه ای از اصلاح مشاهده نشده است. یعنی در شرایطی که مسئولان ایرانی می دانند که 78درصد بیمارستان های تهران بزرگ در برابر زلزله ها آسیب پذیرند و در صورت وقوع رخداد تلخ زلزله، فاجعه شکل می گیرد باز هم کاری برای مقاوم سازی ساختمان ها نشده است.در این مطالعه 110بیمارستان تهران مورد ارزیابی قرار گرفتند و علی رغم هشدارهای متعدد، مسئولان توجهی به آن نکردند. البته 15سال قبل تلاش نصفه نیمه ای برای بهبود وضعیت صورت گرفت اما به دلیل ناآشنا بودن مسئولان وزارت بهداشت وقت با ایمن سازی زلزله این تلاش ها نیمه کاره ماند. اساسا دفتر فنی که در وزارت بهداشت فعالیت می کند برای ساخت و ساز و توسعه بیمارستان هاست نه افزایش ایمنی آنها. مقدار زیادی هزینه شد اما بهبودی حاصل نشد.» ناطقی الهی در پاسخ به پرسش تجارت در این خصوص که آیا در سایر کشورها مجوز ساخت بیمارستان و ساختمان های بلندمرتبه در حریم گسل ها صادر می شود؟ می گوید:« البته که اجازه داده می شود اما تمهیدات لازم هم افزایش ایمنی انجام می گیرد. شهر تهران شهری است که قدمت تاریخی دارد و صدها سال در این شهر ابنیه های مختلف از جمله بیمارستان ها ساخته شده است. اینکه اجازه داده نشود که بیمارستان در منطقه ای که نزدیک به گسل است، ساخته نشود، غیر عادلانه است. در تمام شهرهای جهان، برای ادامه فعالیت بیمارستان ها و ساختمان های ساخته شده، پیوست هایی ایمنی هم وجود دارد. در ایران اما این پیوست ها وجود ندارد.» عضو هیات علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی یادآور می شود:« هرچند بحث مقاوم سازی، هزینه بر است، اما اگر طی 30 سال گذشته، آرام آرام حرکتی می شد، سازه های کشور ایمن شده بودند. نمی شود، 78 درصد بیمارستان های آسیب پذیر را یکجا مقاوم سازی کرد. می توان هر سال، منطقه و بخشی را در اولویت قرار داد و اقدام به مقاوم سازی کرد. این روند باعث می شود طی یک دهه وضعیت ساختمان های بلندمتربه و بیمارستان ها بهبود یابد. در شرایطی که نه می توان منطقه ای را از داشتن بیمارستان و ساختمان های بلند محروم کرد و نه امکان جابه جایی آنها وجود دارد، تنها راه باقی مانده مقاوم سازی است. » او می گوید:« این اقدامات باید به دور از حاشیه ها و سیاسی کاری ها و توجه به تخصص گرایی صورت گیرد. مقاوم سازی باید با مدیریت افراد متخصص و با سابقه صورت گیرد . در غیر این صورت هزینه های بسیاری انجام می گیرد اما نتیجه لازم به دست نمی آید. صدها میلیارد تومان در خصوص مقاوم سازی بیمارستان هخا بودجه تخصیص داده شده اما دریغ از یک کار درست و اصولی. » ناطقی الهی در پایان خاطرنشان می کند:«زلزله بیخ گوش ایرانیان و شهروندان تهرانی قرار دارد و از آن گریزی نیست، دیر یا زود این تکانه ها حس خواهند شد. تنها راهکار معقول برای مواجهه با این شرایط و حفظ جان و مال شهروندان تهرانی مقاوم سازی ساختمان ها است. اما متاسفانه مسئولان توجهی به این هشدارها ندارند. باز هم تکرار می کنم، همه داده ها، تحقیقات مستند و آمارها حاکی از آن است که زلزله به زودی به تهران می رسد.»

زارع: با وقوع هر تکانه فاجعه ای در کمین است
مهدی زارع استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی از منظر دیگری به این بحث ورود می کند و خطاب به مسئولان و تصمیم سازان از آنها می خواهد به تجربیات سایر کشورهای زلزله خیز جهان در ایمنی سازی توجه کنند. زارع با اشاره به اینکه بسیاری از مناطق تهران در حریم گسل های زلزله قرار دارد، می گوید:« بسیاری از ساختمان های این شهر، فاقد ایمنی لازم در برابر زلزله های حتی کم ریشتر بوده و با وقوع هر نوع تکانه ای ممکن است، فاجعه ای شکل بگیرد. این مشکل به خصوص در مورد برخی ساختمان های خاص از جمله بیمارستان ها جدی است. بخش اعظم 118بیمارستان تهران، فاقد ایمنی لازم در برابر زلزله بوده و در صورت وقوع این رخداد فاجعه آفرین خواهند بو.د.»
او ادامه می دهد:«طی 50سال اخیر توسعه شهر تهران در حریم گسل ها اتفاق افتاده است. این توسعه در شمال تهران و جنوب و مرکز شهر، شکل گرفته است. در زمان تهیه طرح های شهرسازی و ساخت و ساز مسکن، تفاوتی میان نقاط زلزله خیز و ایمن ایجاد نشده است. بسیاری از ساختمان های بلندمرتبه و بیمارستان ها در این مناطق خطرناک ساخته شده اند. حاصل کار امروز به شکلی درآمده که بسیاری از برج ها، ساختمان های بلندمرتبه و بیمارستان ها احداث شده اند در حالیکه هیچ ایمنی در مورد آنها لحاظ نشده است. »
این استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی معتقد است، «بسیاری از این ساختمان ها در کنار گسل های فعال ساخته شده اند و انتظار می رود که در صورت بروز زلزله مهم در تهران این ساختمان ها در معرض خسارات بیشتری قرار بگیرند. این صورت کلی مساله ساخت و ساز در شهری مانند تهران است.» زارع در پاسخ به پرسش تجارت در این خصوص که در شهرها و کشورهای توسعه یافته چه نوع پیوست های ایمنی و تقنینی برای ساخت و ساز در مناطقی که نزدیک به گسل ها قرار دارند تهیه می شود؟ می گوید:« کارهای مهمی که کشورهایی چون آمریکا، ژاپن، نیروزلند و اخیرا در تایوان انجام می گیرد آن است که برای ساختمان های حساس، فاصله ای میان ساختمان های بلندمرتبه، بیمارستان ها و...با حریم ها گسل ها در نظر گرفته می شود. مثلا در فلان قدر از حریم زلزله اجازه ساخت سازه های بلندمتربه و حساس داده نمی شود.»
او خاطرنشان می کند:«در واقع برنامه ریزی می شود که اگر در حریم گسل ساختمان مهمی ساخته می شود، بنای یاد شده باید مقررات و استانداردهای سخت گیرانه بیشتری را از منظر تاب آوری، ایمنی سازی و زیر سازی رعایت کند. مثلا بیمارستان ها، مدارس، دانشگاه ها، پاساژ ها، برج ها یا ساختمان هایی که در آنها تجمع بالا وجود دارد سطح ایمنی در برابر زلزله باید بالا باشد.»

بورل ضمن اتهام‌زنی به ایران: خواستار آتش‌بس فوری در خاورمیانه هستیم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با گفتن این‌که این نهاد اروپایی خواستار آتش‌بس فوری در غزه و لبنان است، گفت پیشنهاداتی برای تحریم‌ ایران با ادعای ارسال موشک‌‎ به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین مطرح است.
«جوزپ بورل» مسئول سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا دیروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران و پیش از آغاز نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا گفت که جنگ اوکراین و تحولات غرب آسیا موضوعاتی هستند که در دستورکار نشست امروز قرار دارد. بورل گفت: در هر ۲ زمینه، وضعیت رو به وخامت است. در اوکراین، صادرات غلات باز هم مشکل‌ساز شده است. او با ادعای اینکه «روسیه کشتی‌ها را هدف قرار می‌دهد»، مدعی شد: کشتی‌های حامل غلات در سه مورد توسط روس‌ها مورد حمله قرار گرفته‌اند. ما باید حمایت‌های خود را افزایش بدهیم. این تنها راهکار ممکن از جانب ماست. ما درباره اعطای تسهیلات اتحادیه اروپا به اوکراین گفت‌وگو خواهیم کرد. مسئول اقدام خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که ما باید به چرخه «آن‌ها ویران می‌‎کنند، ما بازسازی می‌کنیم» پایان دهیم. او با اشاره به این که با وجود سر رسیدن فصل سرما و هدف قرار گرفتن شبکه برق در اوکراین گفت: اوکراین در حال مقاومت است اما به حمایت بیشتری نیاز دارد.

حمله رژیم صهیونیستی به پایگاه یونیفل
بورل درباره تحولات منطقه غرب آسیا گفت: در خاورمیانه شرایط بدتر و بدتر می‌شود. شب گذشته، پس از ساعت‌ها مذاکره با بیانیه‌ای متشکل از ۲۷ کشور در حمایت از یونیفل(نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان) موافقت کردیم. ۲۷ کشور با درخواست از اسرائیل برای متوقف کردن حملات علیه یونیفل موافقت کردند. او افزود: حمله به نظامیان سازمان ملل، تماما، غیرقابل قبول است. مایلم به همه یادآوری کنم که این «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیست که درباره ماندن این نیروها در محل ماموریتشان یا ترک آن تصمیم‌گیری می‌کند. شورای امنیت است که باید این گونه تصمیمات را اتخاذ کند. او شخصا،تصمیم نمی‌گیرد.این دیپلمات بلندپایه اتحادیه اروپا درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه و در کرانه باختری گفت: وضعیت نظامی در کرانه باختری و نوار غزه بدتر شده و حملات علیه غیرنظامیان، تخریب زیرساخت‌ها و خشونت شهرک‌نشینان در حال افزایش است. به ویژه در اردوگاه آوارگان جبالیا، بیش از هر جای دیگری شاهد این وضعیت هستیم. بنابراین، امروز، ما کشورهای عضو باید صحبت کنیم و ببینیم چه کاری می‌توانیم انجام بدهیم. پیشنهاداتی مطرح است. همچنین تحریم‌هایی علیه شهرک‌نشینانی که خشونت به خرج می‌دهند، حتی ارتش اسرائیل روی میز است.

عرضه تسلیحات به رژیم صهیونیستی
بورل در پاسخ به این که آیا با نظر «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه برای متوقف کردن عرضه تسلیحات به رژیم صهیونیستی موافق است، گفت که فرانسه و رژیم صهیونیستی اختلافاتی دارند و از سوی دیگر، هر یک از اعضای اتحادیه اروپا نظر واحدی ندارند و باید این موضوع مورد بحث قرار بگیرد. مسئول سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این که آیا اتحادیه اروپا قصد دارد تحریم‌هایی را به اتهام تحویل موشک‌ها از سوی ایران به روسیه اعمال کند، گفت: پیشنهاد آن مطرح شده است که از تایید شدن آن حمایت می‌کنم.

گلوبال تایمز تحلیل کرد

نشریه «گلوبال تایمز» در گزارشی به نقل از کارشناسان نظامی و سیاسی چینی نسبت به استقرار سامانه ضد موشکی آمریکایی در سرزمین‌های اشغالی هشدار داد و تاکید کرد که واشنگتن در خاورمیانه بازی خطرناکی شروع کرده است.
تحلیلگران چینی در گفت‌گو با این نشریه، نسبت به استقرار احتمالی سیستم ضد موشکی دفاعی در ارتفاع بالا (THAAD) در سرزمین‌های اشغالی هشدار داده و تاکید کردند که اگر واشنگتن بخواهد این اقدام را انجام دهد، بحران منطقه‌ای و درگیری‌های جاری ممکن است شدت یابد، زیرا این اقدام می‌تواند توازن قدرت را در منطقه برهم بزند. پیشتر رسانه‌های رژیم صهیونیستی مدعی شده بودند که ایالات متحده قصد دارد سامانه ضد موشکی بالستیک را در سرزمین های اشغالی مستقر و همچنین نیروهای آمریکایی را به این منطقه اعزام کند تا این سامانه را عملیاتی کنند. این نشریه چینی می‌افزاید: تل‌آیو به‌طور عمدی یک محیط امنیتی خطرناک برای خود ایجاد می‌کند و به طور هدفمند دشمنان بیشتری برای خود می‌سازد تا با استفاده از این راهبرد آمریکا را وادار به استفاده از منابع بیشتری برای حفاظت (رژیم) اسرائیل کند. همچنین تحلیلگران بر این باورند که بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) به‌طور قوی اعتقاد دارد که ایالات متحده به‌طور بی‌قید و شرط از (رژیم) اسرائیل حمایت خواهد کرد، به همین دلیل اسرائیل در انجام این اقدامات تهاجمی نگرانی چندانی ندارد.
لی شینگ‌گانگ پژوهشگر مرکز مطالعات حوزه مدیترانه در دانشگاه بین‌المللی مطالعات ججیانگ در همین راستا، اظهار داشت که با توجه به اینکه (رژیم) اسرائیل می‌داند آمریکا تمایلی به دخالت مستقیم در بحران کنونی ندارد، از این موقعیت فعلی سوء استفاده کرده و به‌دنبال دریافت حمایت‌های بیشتر از جمله سامانه دفاع موشکی از سوی واشنگتن است. به گزارش خبرگزاری رویترز، متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی که چهارشنبه هفته گذشته برگزار شده بود، گفت: «ما از آغاز این حملات توسط اسرائیل برای تضعیف زیرساخت‌های حزب‌الله حمایت می‌کنیم تا در نهایت بتوانیم به یک راه‌حل دیپلماتیک دست یابیم.» این رسانه‌ انگلیسی می افزاید که این تغییر رویکرد، تناقض را در اهداف آمریکا آشکار می‌سازد؛ واشنگتن از یک سو اقداماتی برای مهار گسترش درگیری‌های خاورمیانه انجام می دهد و از سوی دیگر تمام تلاش خود برای تضعیف حزب‌الله لبنان بکار می‌گیرد. به گفته کارشناسان، با حمایت و چشم‌پوشی واشنگتن، اقدامات تل‌آویو هر روز جسورانه‌تر شده و کنترل اوضاع را دشوارتر می‌سازد که این امر به افزایش بی‌ثباتی در منطقه منجر می‌شود، به‌طوری که اکنون نیروهای اسرائیلی حتی به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در منطقه شلیک می‌کنند. این تحلیلگران چینی تاکید کردند که هرچه حمایت یک‌طرفه‌ای که آمریکا به (رژیم) اسرائیل ارائه می‌دهد بیشتر باشد، اقدامات دولت نتانیاهو بی‌پرواتر خواهد شد و تل‌آویو در منطقه و در میان جامعه بین‌المللی بیشتر منزوی و منفور خواهد شد.

«دارن آسم اوغلو»، «سیمون جانسون» و «جیمز رابینسون» به عنوان برندگان جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۴ اعلام شدند.
دیروز (دوشنبه، ۲۳ مهر) نام «دارن آسم اوغلو»، «سیمون جانسون» و «جیمز رابینسون» به دلیل پژوهش درباره چگونگی شکل‌گیری نهادها و تأثیر آن‌ها بر رفاه به عنوان برندگان جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۴ در فرهنگستان علوم پادشاهی سوئد اعلام شدند.
دارن آسم‌ اوغلو (Daron Acemoglu)، متولد ۳ سپتامبر ۱۹۶۷ (۱۲ شهریور ۱۳۴۶) در ترکیه، استاد کرسی الیزابت و جیمز کیلین در اقتصاد در ام‌آی‌تی و در زمره ۱۰ اقتصاددان پراستناد بر اساس IDEAS/RePEc است. وی در سال ۲۰۰۵ میلادی برنده مدال جان بیتز کلارک شد. هاشم‌اوغلو در سال ۲۰۱۳ میلادی «جایزه فرهنگ و هنرهای ریاست جمهوری ترکیه» را از آن خود کرد. سیمون جانسون (Simon Johnson)، متولد ۱۶ ژانویه ۱۹۶۳ (۲۶ دی ۱۳۴۱) در بریتانیا، اقتصاددان بریتانیایی‌آمریکایی، استاد کارآفرینی رونالد کورتز در دانشکده مدیریت اسلون ام‌آی‌تی و عضو ارشد مؤسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون است. او دارای طیف گسترده‌ای از سمت‌های دانشگاهی و مرتبط با سیاست، از جمله استاد اقتصاد در دانشکده تجارت فوکوا دانشگاه دوک است. جیمز آلن رابینسون (James A. Robinson)، متولد ۱۹۶۰ میلادی در انگلیس، متخصص علوم سیاسی، استاد دانشگاه و اقتصاددان است. وی در دانشگاه‌هایی چون دانشگاه شیکاگو، هاروارد، کالیفرنیا، برکلی، کالیفرنیای جنوبی و ملبورن تدریس کرده است.
جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۳ به کلودیا گلدین (Claudia Goldin)، استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد، به دلیل فعالیت‌هایش در زمینه مطالعات مربوط به نقش زنان در بازار کار تعلق گرفت. نوبل اقتصاد تنها عنوانی است که در وصیت‌نامه نوبل نیامده است و جزء جوایز اصلی نوبل هم نیست؛ بنابراین، هزینه آن را بانک مرکزی سوئد تأمین می‌کند که در سیصدمین سال تأسیس این بانک یعنی ۱۹۶۸ این جایزه را بنیان نهاد و برای اولین‌بار از سال ۱۹۶۹ آن را به برنده این بخش اعطا کرد.
اسامی برندگان جوایز نوبل پزشکی و فیزیک و شیمی ۲۰۲۴ به ترتیب در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه (۱۶، ۱۷ و ۱۸ مهر) اعلام شد. برنده جایزه نوبل ادبیات پنج‌شنبه، ۱۹ مهر و برنده جایزه صلح نیز در روز جمعه ۲۰ مهرماه مشخص شدند.
برندگان جایزه نوبل، لوح طلا با تصویری از چهره نوبل و دیپلم افتخار و مبلغ نقدی دریافت می‌کنند که میزان آن بستگی به درآمد بنیاد نوبل ناشی از موقوفات وی دارد و معمولا از ۹ تا ۱۱ میلیون کرون سوئد (حدود یک میلیون دلار آمریکا) متغیر است. اما این جایزه در سال جاری ۱۱ میلیون کرون سوئد (بیش از یک میلیون و ۴۷ هزار دلار) است که در صورت برنده شدن یک یا چند نفر برای یک نوبل، بین آن‌ها تقسیم خواهد شد.
مراسم اهدای جوایز نوبل نیز ۱۰ دسامبر ۲۰۲۳ (۱۹ آذر) یعنی روز درگذشت آلفرد نوبل در محل سالن کنسرت استکهلم و طی یک مراسم رسمی
برگزار می‌شود.