سفر قالیباف به لبنان برای دوست و دشمن پیام‌های بسیاری داشت

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای دیروز دوشنبه (۲۳ مهر) طی سخنانی در نشست شورای‌عالی قوه قضاییه، ضمن تسلیت سالروز رحلت حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به «سفر اخیر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به لبنان در میانه‌ی تجاوزات وحشیانه رژیم سفاک صهیونیستی به این کشور» بیان داشت: از اقدام به‌موقع، شجاعانه و مدبرانه رئیس مجلس شورای اسلامی در سفر به بیروت و حضور وی در محل‌هایی که بواسطه حملات موشکی رژیم صهیونیستی، آسیب دیده بود و همچنین دیدارهایی که با مقامات لبنانی داشتند و حمایت بی‌دریغ و مجدد جمهوری اسلامی ایران را به آن‌ها اعلام کردند، تقدیر و تشکر دارم. این سفر برای دوست و دشمن، پیام‌های بسیاری داشت؛ پیش از آن، وزیر امور خارجه کشورمان نیز با شجاعت به لبنان سفر کرده بود که آن سفر نیز بسیار حائز اهمیت بود. محسنی اژه‌ای در ادامه گفت: صهیونیست‌ها به پشتوانه حمایت‌های همه‌جانبه آمریکا فکر می کردند می‌توانند حزب‌الله را نابود کنند؛ اما همگان مشاهده کردند که در همین شب گذشته، حزب‌الله قهرمان، عملیات موفقیت‌آمیزی را علیه تیپ ویژه نظامیان اشغالگر صهیونیستی در داخل اراضی اشغالی انجام داد و تلفات سنگینی را به اشغالگران تحمیل کرد.

 

فلسطینی‌ها باید کشور مستقل داشته باشند

دبیرکل سابق ناتو ضمن ابراز نگرانی نسبت به تشدید تنش‌ها در غرب آسیا، بر راه‌حل ۲ دولتی و تشکیل کشور مستقل فلسطین تاکید کرد. «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سابق ناتو طی مصاحبه‌ای با نشریه آلمانی «اشپیگل» با بیان اینکه مشکل اصلی فلسطینیان، «نبود کشوری مستقل» است، گفت: «تشدید تنش‌های جاری خطر جدی است زیرا یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر می‌شود اما مشکل اصلی فلسطینیان این است که کشور مستقل خود را ندارند.» دبیرکل سابق ناتو در ادامه این موضوع تاکید کرد: «من متوجه دشواری‌های راه‌حل ۲ دولتی هستم اما معتقدم که پس از هفتم اکتبر، نیاز برای چنین راه‌حلی مبرم‌تر شده و فلسطین باید کشور مستقل خودش را داشته باشد.» او با اشاره به نقش کشورهای غربی و ناتو در این جنگ عنوان کرد: «ناتو هرگز مستقیما در درگیری میان اسرائیل و فلسطین دخالت نداشته است. البته این بدین معنا نیست که ما نسبت به این موضوع نگران نیستیم. ناتو پاسخ بسیاری از سوالات در جهان است اما نه تمامی آنها. من همچنین از تلاش‌های شرکای ناتو مانند ایالات متحده و آلمان که برای تنش‌زدایی و یافتن راه‌حل سیاسی تلاش می‌کنند، حمایت می‌کنم.»

دور جدید تحریم‌های ضدایرانی اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا سه شرکت‌ هواپیمایی ایران‌ایر، ماهان‌ایر و ساها را به بهانه ادعای بی‌اساس دخالت ایران در مناقشه اوکراین از طریق ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه تحریم کرد. در بیانیه اتحادیه اروپا ادعا شده است که سه شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، ماهان‌ایر و هواپیمایی ساها، موشک‌ها و پهپادهای ساخت ایران را به روسیه منتقل کرده‌اند. اتحادیه اروپا مدعی شد: «این تحریم ها هدفمند هستند و به دنبال بازدارندگی از سیاست ها و فعالیت های خاص ایران هستند. اتحادیه قصد ندارد به طور کلی ترافیک هوایی یا ارتباطات مردمی بین اتحادیه و ایران را مختل کند.» در فهرست جدید اتحادیه اروپا در مجموع هفت شهروند و هفت سازمان ایرانی به سیاهه تحریم‌ها اضافه شده‌اند. بر این اساس، بهنام شهریاری، علی شادمانی، علی جعفرآبادی، مهدی گوگردچیان، سید حمزه قلندری، رضا خسروی مقدم و سید میراحمد نوشین به‌همراه هواپیمایی ایران‌ایر، ماهان‌ایر، ساها، شرکت بسامد الکترونیک پویا، آلومینای ایران، طیف تدبیر آریا و مرکز تحقیقات شهید حاج علی موحد تحریم شده‌اند.

ردپای سیا در ترورهای اسرائیل در لبنان
مسؤولان ارشد دستگاه‌های امنیتی لبنانی اذعان کردند که طرف‌های غربی و در رأس آن آمریکا از زمان جنگ بین لبنان و رژیم صهیونیستی اقدام به ارتباط و تماس فشرده روزانه با تمام گروه‌های نظامی و امنیتی لبنان کرده‌اند. سه مسؤول ارشد دستگاه‌های امنیتی رسمی لبنان اذعان کردند که طرف‌های غربی و در رأس آن آمریکا از زمان جنگ بین لبنان و رژیم صهیونیستی ارتباط و تماس‌های فشرده روزانه‌ای با تمام گروه‌های نظامی و امنیتی لبنان داشته‌اند. این مسؤولان به روزنامه الاخبار گفتند محتوای این تماس‌ها بر جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها و پیش‌بینی‌ها درباره احتمال در معرض خطر قرار گرفتن منافع غربی در لبنان نیست بلکه دستیابی به ‌داده‌ها و پیش‌بینی‌های دستگاه‌های رسمی لبنان درباره وضعیت رهبری حزب‌الله بعد از ترور شهید «سید حسن نصرالله» دبیرکل این حزب و تلاش برای جمع آوری اطلاعات درباره تغییراتی است که در وضعیت رهبری و ساختار نظامی این حزب ایجاد شده است.

گفت‌وگوی عراقچی و مقام ارشد یمن درباره تحولات منطقه
وزیر خارجه ایران و سخنگو و رئیس هیات مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن طی دیدار در مسقط درباره مسائل منطقه رایزنی کردند. «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «محمد عبدالسلام» سخنگو و رئیس هیات مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن، در مسقط دیدار و رایزنی کردند. عبدالسلام درباره دیدار با عراقچی گفت: با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات منطقه بحث و گفت‌وگو و همچنین درباره عملیات‌های نظامی و حملات تجاوزکارانه‌ای که رژیم صهیونیستی علیه فلسطین و لبنان انجام می‌دهد، رایزنی کردیم.

تایوان در تلاش برای
جلب حمایت‌های اروپایی
رئیس سابق جزیره تایوان به منظور جلب حمایت بین‌المللی و ایجاد ائتلاف‌هایی جدید در برابر آنچه تهدیدات از سوی دولت مرکزی چین‌ می‌نامد، به جمهوری چک سفر کرد. تسای اینگ ون در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس، ورود خود به جمهوری چک را اعلام کرد و نوشت: در اولین روز حضورم در جمهوری چک با میلاس ویستریکل دوست خوبم و یکی از حامیان تایوان در حاشیه افتتاحیه «نشست ۲۰۰۰» دیدار کردم. وی افزود: این رویداد با هدف ترویج دموکراسی و حقوق بشر در سرتاسر جهان برگزار می‌شود. حضور در اینجا و شنیدن داستان‌های الهام‌بخش از مدافعان شجاع دموکراسی، احساسات عمیقی را در من برانگیخت. تسای اینگ ون ادامه داد: این تجارب نشان می‌دهند که مبارزه برای آزادی و دموکراسی در سطح جهانی همچنان ادامه دارد و همبستگی بین ملت‌ها در این مسیر بسیار مهم است. این سفر، تلاش تازه تایپه برای تقویت روابط دوجانبه و جلب حمایت بین‌المللی در برابر آنچه که «فشار از سوی چین» می‌نامد، ارزیابی می‌شود.

دعوت سوئد از ایران همه طرف‌ها به خویشتنداری
وزیر امورخارجه سوئد با ابراز نگرانی درباره اوضاع منطقه غرب آسیا و بدون اشاره به تنش‌آفرینی‌های رژیم صهیونیستی، از تمام طرف‌ها خواست تا حداکثر خویشتنداری را از خود نشان دهند. «ماریا اِستنرگارد» وزیر امورخارجه سوئد پیش از آغاز نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل پس از گذشت یک سال از حملات مرگبار رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه نسبت به افزایش تنش‌ها در غرب آسیا ابراز نگرانی کرد. وزیر امورخارجه سوئد گفت: وضعیت خاورمیانه به شدت نگران کننده است. تشدید تنش‌هایی که ما شاهد آن هستیم، یک تحول بسیار جدی است. باید از تشدید بیشتر جلوگیری شود.

دستگیری مردی با اسلحه
پر در گردهمایی ترامپ
مردی با کارتهای جعلی مطبوعاتی و یک اسلحه با خشاب پر در خارج از تجمعی که ترامپ در کالیفرنیا سخنران آن بود، دستگیر شد یک کلانتر محلی گفت: سومین اقدام علیه دونالد ترامپ در روز شنبه هنگامی که افسران مجری قانون یک مرد مسلح را با کارت‌های مطبوعاتی جعلی در خارج از گردهمایی رئیس‌جمهور سابق آمریکا در کواچلا، کالیفرنیا دستگیر کردند، خنثی شد. کلانتر ریورساید در بیانیه‌ای اعلام کرد که وم میلر، ۴۹ ساله ساکن لاس وگاس، روز شنبه در یک ایست بازرسی در خارج از محل تجمع با یک تفنگ ساچمه زنی غیرقانونی، یک اسلحه کمری پر و یک خشاب یدکی پر دستگیر شد.

عملیات«بنیامینا» موازنه جنگ را تغییر داد

گروه سیاسی: شبانگاه روز یک‌شنبه 22 مهر و بامداد دیروز دوشنبه (23 مهر) برای صهیونیست‌ها بسیار دردناک و تلخ بود. حزب الله لبنان طی یک شاهکار نظامی با دور زدن سامانه گنبد آهنین رژیم اسرائیل به اردوگاه آموزشی تیپ گولانی در منطقه «بنیامینا» در جنوب حیفا با پهپاد حمله کرد. این حمله از یک سو، منجر به کشته شدن 4 سرباز و زخمی شدن دهها نفر دیگر از نظامیان ارتش این رژیم شد. از سوی دیگر، نشان داد بر خلاف تبلیغات گسترده صهیونیست‌ها و رسانه‌های غربی، معادلات جنگ در لبنان به شدت در حال تغییر است.
به گزارش «تجارت»، این حمله موفق حزب الله نشان داد که مقاومت لبنان در حال سازماندهی نیروها و توان نظامی خود برای وارد کردن ضربات مهلک به صهیونیست‌ها است. این اقدام نظامی شگفت‌انگیز حزب الله در سطحی گسترده مورد توجه رسانه‌ها و محافل سیاسی در سطح جهانی قرار گرفت. شایان ذکر است این حمله موفق در شرایطی صورت گرفت که از ابتدای عملیات حزب‌الله در شمال فلسطین اشغالی، شمار زیادی از شهرک‌نشینان صهیونیست در این منطقه ناگزیر به ترک خانه‌های خود شده‌اند و بر اساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی، بیشتر ساکنان مانده در این منطقه از مشکلات روحی و روانی رنج می‌برند. حزب‌الله لبنان اخیرا با انتشار یک اینفوگرافیک اعلام کرد که از هشتم اکتبر ۲۰۲۳ تا هشتم اکتبر ۲۰۲۴ (۱۷ مهرماه ۱۴۰۲ تا ۱۷ مهرماه ۱۴۰۳) در مجموع سه هزار و ۱۹۴ عملیات علیه مواضع نظامی و شهرک‌های صهیونیست نشین در شمال سرزمین‌های اشغالی انجام داده است.

جزئیات عملیات فوق‌العاده حزب الله
حزب‌الله لبنان بامداد دیروز (دوشنبه) جزئیات عملیاتی که شامگاه یکشنبه علیه اردوگاه آموزشی تیپ گولانی در منطقه «بنیامینا» در جنوب حیفا انجام گرفت را با تایید کشته و زخمی شدن ده‌ها افسر و سرباز منتشر کرد. در گزارش المیادین در این زمینه آمده است: «در پی عملیات ویژه حزب‌الله در جنوب حیفا، اتاق عملیات مقاومت اسلامی در بیانیه‌ای هشدار قبلی خود را یادآور شد که اصرار اشغالگران در حمله به مردم شریف لبنان در سراسر نقاط این کشور استوار، حیفا و غیر حیفا را آماج موشک‌ها و پهپادهای مقاومت قرار خواهد داد، مانند کریات شمونا، المطله و دیگر شهرک‌های مرزی با لبنان. در این بیانیه به برخی از اطلاعات مربوط به اهداف حساس نظامی اسرائیل و تأسیسات حیاتی این رژیم در فلسطین اشغالی به ویژه در شهر حیفای اشغالی اشاره شده که توسط پهپادهای «هدهد» جمع آوری شده‌ یا جمع‌آوری می‌شوند. در این بیانیه تاکید شده است: اشغالگران پس از انجام عملیات امنیتی و ترور رهبران به ویژه دبیرکل سید حسن نصرالله قمار کردند که مقاومت نتواند تهدید خود را عملی کند. اشغالگران به هشدارهای آن توجه نکردند و همچنان به حملات علیه مردم شریف ما و انجام هولناک‌ترین قتل عام علیه زنان و کودکان به ویژه در شهر بیروت و ضاحیه جنوبی پافشاری کردند. اما پس از همه موارد فوق، تصمیم رهبری مقاومت این بود که «این دشمن را ادب کند و در هر زمانی که بخواهد و در هر مکانی که بخواهد، چه مخفیانه و چه علنی، مقداری از توانایی‌هایش را نشان دهد». هدف قرار دادن یکی از اردوگاه‌های تیپ گولانی، در بنیامینا، در جنوب شهر حیفای اشغال شده، برای بسیاری از شهرک نشینان ناشناخته بود. پهپادهای خاص بدون شناسایی موفق شدند به رادارهای پدافند هوایی اسرائیل نفوذ کنند و در یک اردوگاه آموزشی تیپ گولانی در منطقه بنیامینا به هدف خود رسیدند و در اتاق‌هایی که ده‌ها افسر و سرباز اشغالگر حضور داشتند منفجر شدند درحالیکه در حال آماده شدن برای شرکت در حمله به لبنان بودند، ده‌ها تن از جمله افسران ارشد کشته و زخمی شدند.
رسانه‌های رژیم صهیونیستی با سانسور گسترده در مورد محل حمله پهپادی اخیر حزب‌الله لبنان در حیفا تنها اذعان کردند که این حمله با یک پهپاد بسیار پیشرفته انجام گرفت. در این ارتباط، «یوسی لوی» روزنامه نگار صهیونیست نیز پس از حمله به پایگاه گولانی به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی تاخت و گفت: قبل از اینکه این فرد از زندگی (سیاسی) ما برود، چند جوان کشته خواهند شد؟. «یائیر لاپید» رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی نیز در اظهاراتی گفت: تعداد کشته های ارتش هر روز بیشتر می شود و نتانیاهو به ارتدوکس های حریدی وعده می دهد که قانون فرار آنها از خدمت نظامی را عملی کند. پیش از این «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در بازدید از پایگاه تیپ گولانی که شب گذشته هدف حمله پهپادی حزب الله لبنان قرار گرفت، گفت: ما در وضعیت جنگی هستیم و حمله به یک پایگاه آموزشی در عمق (سرزمین های اشغالی) سخت و نتایج آن دردناک است.
همچنین، محافل رژیم صهیونیستی در این رابطه اعلام کردند: پهپادهای حزب‌الله شروع به طی مسیرهای مشخص و شناخته‌شده‌ای بر اساس بررسی‌های حزب‌الله درباره سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل کردند و به همین دلیل می‌توانند از دستگاه‌های رصد عبور کنند. روزنامه عبری «معاریو» نوشت: حمله پهپادی به پایگاه گولانی در جنوب حیفا در واقع یک فاجعه و اتفاقی تلخ و ناراحت‌کننده و مشکل‌ساز برای ارتش اسرائیل است. روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» نیز در عنوان اصلی خود نوشت: «حمله به پایگاه گولانی در جنوب حیفا، فاجعه پهپادی.» روزنامه عبری «اسرائیل هیوم» نیز نوشت، در پی حادثه بنیامینا ۵۲ سرباز هنوز در بیمارستان بستری هستند که حال هفت تن از آنها وخیم است. روزنامه تایمز رژیم صهیونیستی نیز دلیل ناتوانی تل‌آویو در رهگیری و اسقاط پهپادهایی که به اردوگاه گولانی حمله کردند را فاش کرد و نوشت: این پهپادها در رادار مشاهده نشدند چراکه در ارتفاع پایینی در حال پرواز بودند.

عراقچی در جریان سفر به عمان: روند مذاکرات ایران و آمریکا متوقف شده است

گروه سیاسی: در ادامه تحرکات دیپلماتیک تهران در منطقه به منظور مهار بحران و کنترل جنایات رژیم صهیونیستی، دیروز دوشنبه (23 مهر) سید عباس عراقچی وارد مسقط پایتخت کشور عمان شد. عراقچی با «سید بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان و «سلطان بن محمد النعمانی» وزیر دیوان سلطانی این کشور دیدار کرد. عراقچی که سفر منطقه‌ای خود را از لبنان و سوریه آغاز کرد، هفته گذشته به عربستان و قطر رفت. وزیر خارجه ایران طی ۲ روز گذشته نیز با مقام‌های ارشد عراق و عمان درباره مسائل منطقه و لزوم توقف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان رایزنی کرد.
به گزارش «تجارت»، وزیران خارجه ایران و عمان طی دیدار در مسقط، بر ضرورت اقدام عاجل بین‌المللی برای توقف نسل‌کشی و تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی علیه لبنان و غزه تاکید کردند. طرفین در این دیدار با ابراز خرسندی از استحکام و پایداری روابط دیرینه و دوستانه ۲ ملت، بر عزم ۲ کشور برای تقویت و توسعه مناسبات در همه حوزه‌ها تاکید کردند. طرفین با بررسی آخرین تحولات منطقه به‌ویژه شرایط خطرناک ناشی از جنایت‌ها و تجاوزهای رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان، بر ضرورت اقدام عاجل بین‌المللی برای توقف نسل‌کشی و تجاوز نظامی اسرائیل تاکید کردند. ۲ وزیر همچنین بر تشدید تماس‌ها با دیگر طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جهت حفاظت از ثبات و امنیت منطقه و جلوگیری از گسترش ناامنی و جنگ توافق کردند. «اسماعیل بقائی» سخنگوی وزارت امور خارجه نیز درباره محتوای این دیداراعلام کرد «سیدعباس عراقچی» وزیر امور خارجه در ادامه رایزنی‌ها با کشورهای منطقه، به عمان سفر کرد و وارد مسقط شد. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به عراق سفر کرده بود، بعد از دیدار رایزنی با مقامات بغداد، راهی مسقط شد. به گفته بقائی، محور اصلی مذاکرات وزیر امور خارجه با مقامات ارشد عمان، بررسی تحولات منطقه و رایزنی برای توقف جنایات و تجاوزات رژیم صهیونیستی است.
علاوه بر دیدارهای دو جانبه با مقام‌های سیاسی ارشد عمان، «سید عباس عراقچی» پس از ورود به مسقط گفت: «روابط جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان مبتنی بر دوستی، احترام متقابل و همکاری مشترک در بسیاری از موضوعات است که ۲ کشور دوست را به هم نزدیک می‌کند». او درباره دیدار و رایزنی خود با همتای عمانی نیز گفت: دیدار و گفت‌گوی امروز با جناب سید بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر امور خارجه در مسقط مثمرثمر بود. عمان نقش مهمی در حل و فصل بسیاری از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا می‌کند». عراقچی هشدار داد «منطقه در حال تجربه وضعیت هشدار است و ممکن است در آستانه درگیری‌های گسترده قرار گیرد، به ویژه با توجه به شرایط پرتنشی که در حال حاضر شاهد آن است». وزیر خارجه ایران با تاکید بر اینکه «ایران برای هر سناریویی آمادگی کامل دارد»، گفت: دیپلماسی تنها راه پیشگیری از بحران‌های بزرگ در منطقه و پرهیز از تشدید تنش‌ها و جنگ‌هاست.

توقف روند مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا
در سطحی دیگر، عراقچی درباره سفر به عمان گفت: سفر به مسقط در رابطه با مسائل منطقه است و رایزنی نسبت به آنچه در منطقه می‌گذرد. آمادگی کامل برای هر سناریویی داریم ولی مسلما خواهان افزایش تنش و جنگ نیستیم. او همچنین گفت: در این موضوع با دوستان خود در عمان اشتراک نظر داشتیم و بحث‌هایی که با همتای خود در عمان داشتم، بسیار مفید و سازنده بود. عراقچی در ادامه و درباره «روند مسقط» گفت: عمان همیشه در حل مشکلات منطقه کمک بزرگی بوده و در رابطه با ایران و آمریکا همواره سعی داشته برای انتقال پیام یا ایجاد زمینه برای مذاکرات نقش مثبتی را ایفا کند. وزیر خارجه ایران تصریح کرد که «این نقش‌آفرینی از قبل وجود داشته و در دولت گذشته نیز این موضوع وجود داشت که به روند مسقط معروف است». او در این زمینه ادامه داد: در حال حاضر روند مسقط به دلیل شرایط خاص منطقه متوقف است و الان زمینه‌ای برای این گفت‌وگوها نمی‌بینیم تا زمانی که بتوانیم بحران جاری را پشت سر بگذاریم و آن موقع تصمیم خواهیم گرفت که آیا وارد کار مجدد شویم یا نشویم و یا اینکه روند کار چگونه باشد. این دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «در این سفر تماسی نبوده است»، ادامه داد: این‌که پیامی به کشورهای دیگر داده شود، بله من در همه مشورت‌ها و رایزنی‌ها در کشورهای منطقه مواضع ایران را با قوت بیان کردم و خواستم که به اطلاع همه طرف‌ها برسد، هم آمریکا باید بداند موضع ایران چیست، هم کشورهای اروپایی و هم کشورهای منطقه؛ موضع ما روشن است و بارها تکرار شده است.

پزشکیان تاکید کرد

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور با تاکید بر استقبال از هر پروژه و اقدامی که سبب توسعه روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان شود، گفت: باید امکانی فراهم کنیم تا ارتباطات و مراودات میان مردم تسهیل شود. به گزارش «تجارت»، مسعود پزشکیان دیروز دوشنبه - ۲۳ مهرماه - در دیدار شاهین مصطفی معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان بر اهمیت گسترش همکاری‌های مشترک تأکید کرد و با اشاره به اشتراکات تاریخی و فرهنگی دوطرف، گفت: شما برادران ما هستید و گسترش روابط دو کشور برای ما ارزش بسیاری دارد. وی بر احترام به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان تأکید کرد و اظهار داشت: معتقدیم حق حاکمیت هیچ کشوری نباید نادیده گرفته شود، از سوی دیگر باز شدن پای کشورهای دیگر به منطقه را به صلاح کشورهای این منطقه نمی‌دانیم، چرا که باور داریم با همکاری یکدیگر می‌توانیم امنیت و مسائل مرتبط به خود را حل کنیم و این سیاست اصولی دولت جمهوری اسلامی ایران است که همواره بر آن تأکید داشته و داریم. رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت تسریع در اجرای تفاهمات میان دو کشور، افزود: در دیدار با مقامات سایر کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی منطقه هم تأکید کرده‌ام که باید امکانی را فراهم کنیم تا ارتباطات و مراودات میان مردم تسهیل شود. در همین راستا از تمام پروژه‌هایی که ارتباطات میان کشورهای اسلامی را بیش از پیش توسعه دهد، استقبال می‌کنیم. پزشکیان با بیان اینکه برای تقویت و ارتقای امنیت، برقراری آرامش و ارتباط بین کشورها، نیازی به دیوارکشی در مرزها نیست، تصریح کرد: بازارهای کشورهای اسلامی باید به روی یکدیگر باز باشد و تجار به راحتی با هم کار کنند. وی در ادامه بر ارتقای سطح همکاری‌ها میان دو کشور تأکید کرد و گفت: از برقراری مسیرهای ریلی و بزرگراهی میان دو کشور استقبال می‌کنیم و همچنین خواهان تداوم و گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های انرژی و کشاورزی هستیم و به آنچه در این زمینه‌ها توافق شده، پایبندیم. پزشکیان در این دیدار با اشاره به رسیدگی‌های قضایی به پرونده فرد حمله کننده به سفارت جمهوری آذربایجان، گفت: این موضوع را تا اجرای کامل روندهای قانونی دنبال می‌کنیم. در ادامه «شاهین مصطفی» معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار ضمن اعلام آمادگی کشورش برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران افزود: به نمایندگی از رئیس جمهور آذربایجان اعلام می‌کنم که خواهان گسترش روابط با ایران در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، خطوط سوآپ انرژی، فرهنگی، ترانزیت و تکمیل و توسعه خطوط جاده‌ای و ریلی مشترک، امنیتی و دفاعی است و برای روابط خود با ایران اهمیت زیادی قائل هستیم. وی با بیان اینکه الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان خواهان تقویت آرامش و تثبیت صلح در منطقه است، اظهار داشت: ما نسبت به هیچ کشوری ادعای ارضی نداریم و متقابلا ادعای هیچ کشوری علیه تمامیت ارضی خود را نمی‌پذیریم و معتقدیم مسائل و مشکلات منطقه باید از طریق مذاکره میان کشورهای منطقه حل و فصل شود.