سرمقاله

مصطفی امید قائمی
کارشناس بازار سرمایه

وزارت اقتصاد در حال تلاش برای بازگرداندن اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار است و شاهد عملکرد مثبت وزیر اقتصاد در حوزه بازار سرمایه بوده‌ایم. افرادی که مشتاق سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بادرآمد ثابت هستند، به سمت خرید این اوراق پیش می‌روند. هر یک از آن‌ها باید نصاب مشخصی از دارایی‌های خود را تبدیل به اوراق دولتی کنند که به طور معمول بنگاه‌ها جزو مشتریان این اوراق‌ها برای خرید هستند. رشد نرخ بهره همیشه با افزایش استقراض همراه است، این امر باعث می‌شود تا علاوه بر افزایش میزان تامین مالی، شاهد تحت تاثیر قرار گرفتن بازار از این اتفاق باشیم. خریداران اوراق خزانه متفاوت با سرمایه‌گذاران در بازار سهام بوده و دارای ۲ مخاطب متفاوت هستند، بنابراین مطرح شدن چنین صحبتی که پول وارد شده به بازار سهام همان پولی است که به سمت اوراق خزنه می‌رود، مقوله‌ای کاملا اشتباه است. این ۲ بازار جدا از یکدیکر بوده و دارای برنامه‌های متفاوتی هستند، با توجه به چنین مساله‌ای، ورود پول به اوراق خزانه نمی‌تواند به صورت مستقیم تاثیرگذار بر بازار سهام باشد. فروش عمده اوراق دولتی نمی‌تواند دارای اثر مستقیم بر بازار باشد، وقتی دولت اقدام به پرداخت بدهی‌های خود می‌کند از این محل، منابعی در اختیار طلبکاران دولت قرار می‌گیرد که باعث گردش اقتصادی و در نهایت رونق بازار سرمایه می‌شود. وزارت اقتصاد در حال تلاش برای بازگرداندن اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار است و تاکنون شاهد عملکرد مثبت وزیر در حوزه بازار سرمایه بودیم، ریسک سیاسی و غیرسیستماتیک حاکم بر بازار، خارج از اختیار سازمان بورس و وزارت اقتصاد بوده و این مسایل مانع‌ از بازگشت زودهنگام اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه شده است. درخصوص مسایلی که در حیطه اختیارات وزارت اقتصاد قرار دارد، تلاش شده تا زمینه بازگشت اعتماد به بورس فراهم شود، این امر نیازمند تلاش و ‌اقدامات بسیار گسترده است تا بتوان به نقطه گذشته اعتماد سهامداران به بازار سرمایه دست پیدا کنیم. ریسک‌های زیادی بر بازار حاکم است و شاهد وجود خطر جنگ در منطقه هستیم، این امر موجب شده تا سرمایه گذاران احتیاط بیشتری را برای ورود سرمایه‌هایشان به بازار سهام در پیش بگیرند.

یادداشت

مهدی مطهرنیا
کارشناس مسائل بین‌الملل

بی‌تردید در وضعیت فعلی میان واشنگتن و تل‌آویو در مورد تهران، اختلاف‌نظر وجود دارد. اسرائیل خواهان آن است تا سر حد امکان سطح پاسخ خود به عملیات وعده صادق ۲ ایران بالا ببرد تا در نهایت میزان بازدارندگی خود را به نمایش بگذارد. اکنون سطح کمک نظامی به اسرائیل از .چهار میلیارد دلار به ۱۸ میلیارد دلار رسیده و حالا هم موافقت ایالات متحده با استقرار سامانه پدافند هوایی تاد در اسرائیل را شاهد هستیم و حالا پرسش این است که این سامانه پدافند هوایی چه ویژگی‌هایی دارد؟ تاد یک سیستم بسیار پیشرفته پدافند هوایی است که به منظور رهگیری و انهدام موشک‌ها در سطح بالا طراحی شده است. این سامانه قادر است موشک‌هایی با برد هزار تا پنج هزار کیلومتر را در مرحله پایانی بازگشت به جو شناسایی و منهدم کند که هزینه هر واحد آن چیزی حدود ۸۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.
تصمیم آمریکا برای استقرار این سامانه در اسرائیل ریشه در احساس تهدید آنها از هرگونه پاسخ ایران دارد و تهران تاکید کرده که موشک‌هایی قوی‌تر از موشک‌های بالستیک فعلی در اختیار دارد. اینکه گفته می‌شود ایالات متحده مخالف هر نوع پاسخ محکم به ایران است، حالا با در اختیار قرار دادن این سامانه پدافند هوایی به نوعی باید گفت که ایالات متحده با این موضوع کاملاً موافق است؛ چراکه سامانه تاد می‌تواند به عنوان یک لایه دفاعی اضافی در کنار سایر اجزاء و لایه‌های پدافندی اسرائیل قرار بگیرد و این اقدام ایالات متحده بخشی از روابط امنیتی و دفاعی ایالات متحده و اسرائیل را به نمایش می‌گذارد و می‌تواند نشان‌دهنده آن باشد که سطح تنش‌ها در منطقه در حال افزایش است. آنچه که در مورد منطقه باید مورد توجه قرار بگیرد این است که سطح تنش در منطقه در سطح بسیار بالا و التهابی قرار دارد. آمریکایی‌ها خواهان تحرکات اسرائیل علیه ایران هستند اما می‌خواهند رهبری این تحرکات در دست نتانیاهو نباشد، بلکه در دستان واشنگتن قرار داشته باشد. آنها حاضر هستند پدافند تاد را به اسرائیل تحویل دهند به شرط آنکه رهبری و فرماندهی در دست آمریکا باشد و تمام تلاش بایدن هم در این مدت بر همین موضوع بوده است. از سوی دیگر صحبت‌های ترامپ نشان از نقش نتانیاهو در این فضا است. نتانیاهو حالا می‌تواند از رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یعنی ترامپ و هریس امتیاز بگیرد و پاسخ خود را بر مبنای این امتیازات تعیین و تنظیم کند. ترامپ صراحتاً اعلام کرده که اگر امروز همراه من باشید، من هم فردا همراه شما خواهم بود و این پیام آشکاری بود که ترامپ به نتانیاهو داده است. بر همین اساس باید منتظر بود و دید که نتانیاهو چه تصمیمی را خواهد گرفت. توجه داشته باشید که گرایش نتانیاهو به ترامپ بیشتر از گرایش وی به کامالا هریس است و این موضوع نگرانی را به وجود می‌آورد که اسرائیل طی روزهای منتهی به انتخابات اقدامی را انجام دهد که اثر آن بر رویداد نوامبر عمیق و مشهود باشد و موجب فاصله بیشتر هریس و ترامپ شود. از منظر استراتژیک اگر فکر کنیم آمریکا در جهت استقرار نظم نوین جهانی و فرآیند تحکیمی به تثبیتی آن، از تهران حمایت می‌کند و اسرائیل را در محدودیت قرار می‌دهد، یک نگاه خوشبینانه و تقلیل‌گرایانه است.

ایران عضو و سهامدار بانک بریکس می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: بانک توسعه جدیدی که توسط بریکس ایجاد شده، می‌تواند بسیاری از اهداف توسعه کشورهای عضو بریکس را دنبال کند و ما قصد داریم عضو این بانک شویم. به گزارش ایسنا،‌ محمدرضا فرزین اظهار کرد: در دومین اجلاس روسای بانک‌های مرکزی عضو بریکس در مسکو، توافقات بسیار خوبی در زمینه مالی و پولی داشتیم. ایران در دوره‌ای که دبیر بریکس بود، توافقات خوبی با بانک مرکزی روسیه انجام داد و ما در مورد اتصال شبکه‌های کارت و همکاری‌های مالی و پولی توافقات خوبی داشتیم که همه آنها را در بریکس مطرح کردیم. وی افزود: سیستم پرداختی بین کشورها بر اساس ارزهای محلی داریم که یکی از موضوعات این جلسه بود. چین، روسیه و ایران به شدت به این موضوع علاقه‌مند هستند. فرزین گفت: بانک توسعه جدیدی که توسط بریکس ایجاد شده است می‌تواند بسیاری از اهداف توسعه کشورهای عضو بریکس را دنبال کند، زیرا امروز بانک جهانی در چارچوب اهداف ایالات متحده و کشورهای غربی عمل می‌کند. رئیس کل بانک مرکزی اظهار امیدواری کرد که بانک توسعه جدید این نقش را برای کشورهای عضو بریکس ایفا کند و ما قصد داریم عضو این بانک شویم.

 

فروش ۴۵۰۰ خودرو و تعیین تکلیف ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کالا

مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی از تعیین تکلیف حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کالا با رشد ۵۶۱ درصدی و همچنین تعیین تکلیف و فروش ۴۵۰۰ خودرو و اجرای ۸۰۰ حراج خبر داد. به گزارش ایسنا، سید عبدالمجید اجتهادی در گردهمایی سالانه مدیران ستادی و اجرایی سازمان با اشاره به سفر وزیر امورخارجه و رئیس مجلس به لبنان، اظهار کرد: این اقدامات نشان داد جمهوری اسلامی همواره پشتیبان محور مقاومت است. وی با اشاره به شعار دولت مبنی بر وفاق گفت: این شعار در سازمان برای پیشبرد امور محوله تبلور می یابد. مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی به دیدار خود با وزیر امور اقتصادی و دارایی اشاره کرد و افزود: حمایت ها و پشتیبانی همتی از سازمان نویدبخش روزهای خوبی برای است. وی بیان کرد: وزیر اقتصاد بر انجام امور و تعیین تکلیف کالاها بر اساس قانون تاکید کرد. اجتهادی بیان کرد: پیگیری و مطالبه امور، توسط بالاترین مقام اجرایی کشور و رئیس قوه قضاییه در طول تاریخ تاسیس این سازمان، بی نظیر بوده است. خارج شدن این سازمان از پستوی شرکت‌های دولتی و شفاف شدن فعالیت‌ها و اقدامات، افقی را ترسیم کرده که دیگر نمی‌تواند برای مدیران، حیاط خلوتی امن در آینده باشد.

«تجارت» از عدم توازن در بخش های مختلف اقتصاد ایران گزارش می دهد

گروه اقتصاد کلان: امروز اقتصاد ایران با انواع ناترزای های اقتصادی و غیراقتصادی روبرو است. از حوزه های مالی و بودجه ای گرفته تا حوزه های محیط زیستی و آب و منابع طبیعی. این ناترازی ها به شکل پررنگ خود را در بخش انرژی طی سالیان اخیر نشان داده است اما واضح است که تنها منحصر به این بخش نبوده است. صنایع کوچک و بزرگ، بخش معدن و فلزات اساسی و سایر بخش ها همگی از ناترازی ها در فصل سرد و گرم آسیب دیده اند و قطعی های مکرر برق و گاز سبب افت شدید تولید و سودآوری شرکت ها شده است که خودش را در صورت های مالی آن نشان داده است. وضعیت این روزهای بازار سرمایه و همین طور فروش داخلی و خارجی شرکت ها بیانگر این امر است که حال تولید خوب نیست. گزارش مدیران خرید یا همان شامخص هم این گزاره را تایید می کند. به گزارش «تجارت»، این در حالی است که دولت چهاردهم در بازارهای مالی با گرفتاری‌های متعددی مواجه است که حاصل انباشت عارضه‌های سالیان طولانی است. ناترازی بودجه و تورم مزمن چیزی نزدیک به نیم ‌قرن است گریبانگیر کشور است و یکی از اساسی‌ ترین چالش‌های اقتصاد ایران به شمار می‌آید. از سوی دیگر تحریم سبب شده است که سرمایه‌ گذاران خارجی رغبتی برای سرمایه ‌گذاری در ایران نداشته باشند و فقر سرمایه در صنایع مادر بروز کرده و نه افزایش تولید که نگهداشت وضعیت فعلی را سخت ‌تر از همیشه کرده است. از آن‌ سو فروش نفت در وضعیت متزلزلی قرار دارد و درآمدهای کشور در مضیقه افتاده است و دولت برای پاسخگویی به تقاضاهای ارزی با چالش جدی مواجه است. در این رابطه اقتصاددانان راهکارهایی برای توقف و بهبود این شرایط پیشنهاد می‌کنند. نکته قابل توجه دیگر اینکه ناترازی‌ها را نمی‌توان تنها به مرزهای اقتصادی محدود کرد، بلکه این ناترازی‌ها در بخش های اجتماعی و سیاست‌ خارجی نیز مشاهده می‌شود. به بیان دیگر، اصلاح روابط خارجی برای مدیریت تنش‌ها و کنترل ریسک‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و از سوی دیگر، رفع چالش‌های اجتماعی، برای همراه ‌سازی مردم به‌ منظور انجام اصلاحات اقتصادی دو ضرورت مهم محسوب می‌شود. عدم شناخت پویایی ناترازی‌ها و ارتباط آن با سایر بخش‌ها، باعث خواهد شد که مسیر اصلاحات اقتصادی همراه با رنج، اما بدون ثمر باشد.

کفه سنگین ناترازی ها
در این خصوص، محمود جامساز، اقتصاددان با بیان اینکه موضوع ناترازی در کشور تنها در زمینه بنزین نیست،گفت: عدم توازن بین عرضه و تقاضا در برق، گاز، کمبود منابع آبی، ناترازی در محیط زیست و دیگر موارد مشابه وجود دارد که همه ناشی از ساختار اقتصاد سیاسی معیوب رانتی کشور است که تولیدکننده بودجه های ناتراز است. ناترازی های هزاران میلیارد تومانی بودجه بارآور همه ناترازی ها در حوزه های مختلف اقتصادی و به تبع آن اجتماعی است. رفع ناترازی بودجه مستلزم اعمال سیاست‌های داخلی و خارجی خردورزانه و مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی است. وی با بیان اینکه در صورت وجود منابع مالی، واردات سریع امکان پذیر است، گفت: واردات آزاد خودرو و کاهش عوارض گمرگی و سود بازرگانی در حد عرف جهانی و به‌ دور از رانت و فساد نیز اسباب کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودروهای داخلی را فراهم می‌کند که اقدام مثبتی در جهت کاهش مصرف سوخت است. جامساز در ادامه درخصوص وضعیت پالایشگاه های کشور گفت: به روزرسانی تجهیزات و فناوری نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها یا ساخت پالایشگاه‌های جدید از جمله مواردی است که می تواند به بهینه سازی محصولات تولیدشده در این مراکز کمک کند اما از آنجا که انجام این کار به دلیل محدودیت‌ها در تامین مالی اجرای پروژه‌های مذکور امکان پذیر نیست و از سوی دیگر ناترازی های انرژی به ویژه بنزین در کشور در مرحله حاد قرار گرفته و نیاز به تصمیمات و برنامه ریزی عاجل دارد، باید در برنامه ریزی ها در این بخش به راهکارهای کوتاه مدت روی آورد، چرا که تصمیمات و راهکارهای بلندمدت جوابگوی مشکلات و ناترازی های موجودنیست، و در صورت بی توجهی به رفع مشکلات دراین زمینه باز هم باید فقط به معدود پالایشگاه های موجود کشور مانند پالایشگاه ستاره خلیج با سهمی حدود 35 درصد از کل تولید کشور و... بسنده کرد. چرا که اغلب پالایشگاه های دیگر کشور فرسوده و نیاز به بازسازی جدی دارند. وی درخصوص هدف نهایی در رفع ناترازی با نگاهی فراتر گفت: باید صادرات فرآورده های نفتی به‌ جای خام فروشی، سرمایه گذاری از منابع داخلی و خارجی به‌ منظور تأسیس پالایشگاه های مدرن و با ظرفیت بالا به طور جدی در دستور کار باشد. جذب سرمایه های خارجی نیز مستلزم تغییرات بنیادین در سیاست خارجی کشور است، زیرا هیچ کشوری در فقدان روابط دوستانه و‌ مسالمت آمیز با کشورهای دیگر به‌ ویژه توسعه یافته، موفق به بسط تجارت خارجی، جذب سرمایه های مستقیم خارجی، تکنولوژی های مدرن و روزآمد و در نتیجه افزایش تولید ناخالص داخلی، درآمد ملی، سرانه اشتغال و در نهایت دستیابی به توسعه پایدار نشده است.

گروه اقتصاد کلان: بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، در مجموع برای ۱۳۵ هزار و ۵۰۹ واحد مسکونی و باغ ویلای گران‌قیمت مشمول مالیات شده، رقمی بالغ بر ۴ هزار و ۴۳۶ میلیارد تومان مالیات تعیین شده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارش آخرین وضعیت اخذ مالیات واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران‌قیمت موضوع بند (ع) تبصره (6) قانون بودجه، در سال 1402 از بین واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران قیمت گزارش شده توسط وزارتخانه های راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شهرداری ها به سازمان امور مالیاتی، در مجموع 135 هزار و 509 واحد مسکونی و باغ ویلای گران‌قیمت مشمول مالیات شده که رقمی بالغ بر 4 هزار و 463 میلیارد تومان تعیین و به مالکان آنها از طریق پیامک اعلام شده است. سازمان مالیاتی اعلام کرد، تاکنون مالکان 5 هزار و 993 واحد مسکونی و باغ ویلای گران‌قیمت مشمول، حدود 94 میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده اند و مابقی نیز در فرآیند وصول و اجرا است که اطلاعات لازم در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان بارگذاری گردیده و از طریق پیامک نیز به مالکان آنها اطلاع رسانی شده است.

گزارش بروزشده سازمان مالیاتی؛ افزایش 30 میلیاردی درامد مالیات املاک لوکس
در سال 1402 بابت تعداد 135،503 زمین فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ ویلای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و خانه مجلل (لوکس) که ارزش آنها بیش از 20 میلیارد تومان بوده و مازاد بر این مبلغ، جمعاً مشمول4.4 همت (مالیات دو در هزار )بوده اند، صرفاً حدود 66 میلیارد تومان مالیات وصول شده و مبلغ بالغ بر1.1همت آن مورد اعتراض قرار گرفته و مابقی وصول نشده است. بر این اساس طبق گزارش سازمان مالیاتی، حدود 30 میلیارد تومان درامد مازاد از محل مالیات املاک لوکس بر گزارش دیوان محاسبات کشور وصول شده است. بر اساس این گزارش دیوان محاسبات کشور، میتوان دریافت که حدود 3.3 هزار میلیارد تومان از مالیات 4.4 هزارمیلیاردی لحاظ شده برای املاک گران قیمت، بلاتکلیف است و صاحبان املاک لوکس اقدامی در جهت تعیین تکلیف و پرداخت مالیات مذکور نداشته اند. باغ ویلا‌ها و خانه‌های مجلل در حال ساخت مشمول مالیات تبصره 6 قانون بودجه سال مذکور نبوده اند و سازمان امور مالیاتی کشور اقدامات قابل قبولی در خصوص اخذ اطلاعات باغ ویلا‌های غیرمجاز از مراجع ذی‌صلاح صورت نداده و با توجه به عدم دسترسی به اطلاعات کامل املاک مذکور توسط سازمان امور مالیاتی کشور، در سال یادشده هیچ‌گونه جریمه‌ای از باغ ویلا‌های غیرمجاز، اخذ نشده است.
علیرغم انجام مکاتبات سازمان امور مالیاتی کشور با وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و شهرداری‌ها، امکان دسترسی برخط (آنلاین) به اطلاعات مالکیت املاک مورد نیاز سازمان امور مالیاتی کشور در حوزه اماکن، در اختیار این سازمان قرار نگرفته است.

گروه اقتصاد کلان: بانک مرکزی براساس تکلیف قانونی فهرست ابر بدهکاران و دریافت کنندگان تسهیلات کلان ۲۷ بانک را به روز رسانی کرد.براساس قانون بودجه بانک مرکزی مکلف است اطلاعات مربوط به تسهیلات و تعهدات کلان و تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط را به تفکیک هر یک از اشخاص شامل میزان پرداختی نرخ سود مدت بازپرداخت دوره تنفس وضعیت بازپرداخت و نوع و میزان وثیقه را سه هفته بعد از پایان هر فصل منتشر کند. طبق قانون بودجه اطلاعات بنگاه‌داری بانک‌ها هم باید ظرف همین مدت به روز رسانی شود و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به درگاه بانک مرکزی و رفتن به بخش آمار و داده‌ها، قسمت «تسهیلات کلان جاری» و «تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط» اطلاعات مربوطه را مشاهده کنند.

گروه اقتصاد کلان: رئیس جمهور به اعضای هیئت دولت فرصتی یک ماهه داده است تا احکامی از برنامه هفتم را که به دلایل مالی یا عملیاتی امکان اجرای آن‌ها وجود ندارد، مشخص کنند تا بتوان با کمک مجلس برای آن‌ها چاره‌اندیشی کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، در قانون برنامه هفتم توسعه، تدوین بیش از 200 آیین‌نامه، دستورالعمل، برنامه، سند وغیره تا پایان سال 1403 پیش‌بینی شده است. بر این اساس سازمان برنامه و بودجه اقدام به اولویت بندی آیین نامه ها، دستورالعمل ها، برنامه ها و اسناد مرتبط با برنامه هفتم کرده است. حدود 50 آیین‌نامه انتخاب شده تا هر چه سریع‌تر تهیه و تصویب شوند. هم‌اکنون سازمان برنامه و بودجه با همکاری نمایندگان دولت، درحال تنظیم شیوه‌نامه‌ای است تا بررسی این آیین‌نامه‌ها در کمیسیون‌های تخصصی دولت ساختارمند و تسریع شود. رئیس امور برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه به برگزاری دو جلسه شورای عالی راهبری برنامه در هفته‌های گذشته اشاره کرد و گفت: با تلاش همکاران ما در سازمان برنامه و بودجه ابتدا آیین‌نامه جلسات شورای عالی راهبری برنامه تهیه و سپس شیوه نامه استقرار ناظرین مالی و عملیاتی در 36 دستگاه‌ اجرایی موضوع ماده (118) تنظیم شده است. همچنین پیگیریها از سازمان برنامه نشان میدهد، انتخاب ناظرین عملیاتی در مراحل پایانی است و سوابق افراد درحال بررسی است.
محدودیت یک ساله برای زمان ماموریت ناظرین در دستگاه‌های اجرایی چالش آفرین است؛ بنابراین پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه افزایش بازه زمانی این ماموریت به پنج سال است. با توجه به پیچیدگی‌های نظارت مالی بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی، پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه این است که تا پایان سال 1404 همان ذی‌حساب‌های دستگاه‌های اجرایی ماموریت نظارت مالی را بر عهده بگیرند. البته باید به این سوال نیز پاسخ داده شود که آیا دستگاه‌های موجود در سایر قوا نیز مشمول استقرار ناظرین مالی و عملیاتی می‌شوند یا خیر؟ سازمان برنامه و بودجه بر اساس مواد (13) و (18) برنامه هفتم درحال طراحی سازوکاری است تا تناسب میان ردیف‌های بودجه با احکام برنامه برقرار شود و سازوکار تخصیص بودجه دستگاه‌های اجرایی متناسب با برنامه عملیاتی آن‌ها در راستای تحقق احکام برنامه هفتم پیشرفت باشد.
به همین سبب رئیس جمهور به اعضای هیئت دولت فرصتی یک ماهه داده است تا احکامی را که به دلایل مالی یا عملیاتی امکان اجرای آن‌ها وجود ندارد، مشخص کنند تا بتوان با کمک مجلس برای آن‌ها چاره‌اندیشی کرد.

گروه اقتصاد کلان: کمیته نوبل ۳ اقتصاددان مرد آمریکایی را برنده نوبل ۲۰۲۴ اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، کمیته نوبل سه اقتصاددان مرد آمریکایی به نام های دارن آسموگلو و سیمون جانسون از موسسه تکنولوژی ماساچوست و جیمز رابینسون از دانشگاه شیکاگو را به عنوان برندگان نوبل اقتصاد 2024 معرفی کرد. این افراد به دلیل مطالعات خود در مورد چگونگی تشکیل نهادها و تاثیر آن ها بر رونق اقتصادی جایزه نوبل اقتصاد 2024 را دریافت کرده اند. در بیانیه کمیته نوبل آمده است: برندگان این جایزه در تحقیقات نوآورانه ای در مورد اینکه چه چیزی بر رونق اقتصادی کشورها در بلندمدت تأثیر می گذارد، مشارکت کرده اند. روشنگری های آنها در مورد اینکه چگونه نهادها بر رفاه تأثیر می گذارند نشان می دهد که کار برای حمایت از دموکراسی و نهادهای فراگیر راه مهمی در ارتقای توسعه اقتصادی است. انتخاب اقتصاددان های آمریکایی تقریبا به یک سنت در اعطای جوایز نوبل تبدیل شده است. سال گذشته یک اقتصاددان آمریکایی برنده نوبل اقتصاد شده بود. مردانه بودن نیز یکی دیگر از ویژگی های نوبل اقتصاد است به طوری که از سال 1968 تاکنون تنها 3 زن توانسته اند نوبل اقتصاد را دریافت کنند این در حالی است که تعداد برندگان مرد 93 نفر بوده است. جایزه نوبل اقتصاد در سال 1968 توسط بانک مرکزی سوئیس راه اندازی شده است. مبلغ این جایزه بسیار قابل توجه و در حدود 1 میلیون دلار است و شاید مهمترین دلیل اهمیت این جایزه در سطح افکار عمومی و رسانه ای همین رقم بالای جایزه آن است.

بیت‌کوین دوباره به مرحله نزولی برمی‌گردد؟
بر اساس داده‌های منتشرشده، در زمان نگارش این مطلب، ارزش بیت‌کوین به ۶۴هزار دلار و اتریوم به ۲۵۰۰ دلار رسید. به گزارش ایسنا، بازار رمزارزهای دیجیتال، معاملات هفتگی را با رشد صعودی و با افزایش ناچیز ۰.۶۵ درصدی در ارزش بازار آغاز کردند که حدود ۲.۱۴ تریلیون دلار است. افزایش اندک ۴.۳ درصدی در حجم معاملات به ثبت رسیده که حاکی از مشارکت متوسط ‌معامله‌گران است، همچنین احساسات بازار نامشخص است زیرا شاخص «ترس و طمع» پس از سقوط از رقم ۴۲ هفته گذشته در ۳۷ قرار دارد. قیمت بیت‌کوین برای سومین روز متوالی به بالای ۶۳هزار و ۷۰۰ دلار رسیده که نشان‌دهنده عزم قوی برای رسیدن به ۶۵هزار دلار در این ماه است.