اقتصاد انرژی باید اصلاح شود

وزیر نیرو با بیان اینکه ابتدا باید اقتصاد انرژی را اصلاح کرد، گفت: ابتدا باید سهمیه بندی عادلانه انرژی صورت بگیرد و مازاد بر الگوی مصرف در بازار دیگری تهیه شود. به گزارش گروه مسکن و انرژی از مهر، عباس علی آبادی، در سومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بهینه سازی و بهره‌وری انرژی افزود: کشور ما دومین رتبه ذخایر گازی را دارد که نزدیک به ۳۴ تی اس ام گازی از آن جمله است. رتبه چهارم ذخایر نفتی و در مجموع رتبه اول انرژی را به خود اختصاص می‌دهیم. از نظر تولید فرآورده نیز وضعیت مطلوبی داریم؛ ۱۱۰ میلیون لیتر فرآورده و ۵۵ میلیون لیتر مازوت و ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کنیم اما باز هم ناترازی انرژی داریم. ۱۰۰ میلیارد متر مکعب در سال آب مصرف می‌کنیم ارزش آن در اروپا چقدر است؟به گفته وی، کل درآمد نفتی ما ۵۰ میلیارد دلار است که در کشور ما ۲۰۰ میلیارد دلار انرژی مصرف می‌شود که ممکن است ارزانی انرژی منجر به این موضوع شده باشد.
علی آبادی اضافه کرد: اشتباه اصلی در اقتصاد انرژی است زیرا صرفه‌جویی در آن وجود ندارد به همین دلیل ابتدا باید اقتصاد انرژی را اصلاح کرد. اگر بخواهیم اقتصاد انرژی را اصلاح کنیم باید خودروی برقی را جایگزین خودروهای بنزینی کرد.

 

اجاره‌خانه ۳۰ درصد گران شد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: امسال بازار اجاره نسبت به سال‌های گذشته آرام‌تر بود و اجاره بها در تهران بین ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش داشت اما در بخش خرید و فروش از شش سال قبل ارتباط اقشار پایین با بازار مسکن قطع شده است.
به گزارش گروه مسکن و انرژی از ایسنا، کیانوش گودرزی اظهار کرد: امسال فصل اجاره مقداری با آرامش بیشتری در مقایسه با سال گذشته همراه بود و مردم بازار را سر و سامان دادند. از هیاهوهای گذشته هم خبری نبود. به طور میانگین می‌توان گفت اجاره بها در تهران بین ۱۵ تا ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشت. در بعضی مناطق عدد ۵۰ درصد را داشتیم ولی رقم متوسط بین ۱۵ تا ۳۰ درصد بود. در حال حاضر فصل اجاره تمام شده و کسانی که بچه مدرسه‌ای داشتند تا پایان تابستان ساکن شده‌اند، در نتیجه نگرانی‌ها کاهش یافته است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت بازار مسکن شهر تهران به لحاظ خرید و فروش گفت: در مورد خرید و فروش مسکن، بازار راکد است. هرچند میانگین قیمت در تهران مقداری افزایش یافته ولی هنوز هم مسکن به دلیل قیمت بالایی که دارد نمی‌تواند بازاری برای خود پیدا کند. ارتباط اقشار پایین از حدود شش سال قبل با بازار مسکن قطع شده است.

رفع ناترازی انرژی با افزایش
تولید و اصلاح الگوی مصرف
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در موضوع ناترازی انرژی باید دو مقوله افزایش تولید و اصلاح الگوی مصرف با هم پیگیری شود. به گزارش گروه مسکن و انرژی از ایرنا «مالک شریعتی نیاسر» ‌ افزود: ناترازی گاز در برخی ایام سرد سال به ۳۰۰ میلیون متر مکعب می رسد، همچنین در مقاطعی در حوزه بنزین، روزانه حدود ۱۰ میلیون لیتر واردات داریم. امروز یکی از دلایل ناترازی انرژی توجه نداشتن به تنوع سبد انرژی کشور است. باید بیش از پیش سبد سوخت کشور را متنوع کرد تا بخشی از ناترازی برطرف شود. شریعتی نیاسر گفت: ظرفیت مناسبی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی وجود دارد که باید آن را محقق کرد. وی اظهار داشت: رکورد مطلوبی در زمینه بهینه‌سازی مصرف نداریم، اما اگر ۱۰ تا ۳۰ درصد این موضوع نیز محقق شود کار موثری انجام شده است. عضو کمیسیون انرژی مجلس اضافه‌کرد: معتقدم مردم مقصر اصلی مصرف بالای بنزین نیستند، بلکه خودرویی که در اختیار آنها قرار داده شده است مصرف بالایی دارد، همچنین مردم مقصر اصلی مصرف بالای گاز طبیعی نیستند، بلکه وسایل گرمایشی از جمله بخاری‌های فرسوده یکی از دلایل مصرف بالای گاز در بخش خانگی است. شریعتی درباره اهمیت مدیریت مصرف انرژی در کشور، خاطرنشان‌کرد: اگرچه مردم نقش مهمی در این موضوع دارند، اما در بخش‌های حاکمیتی نیز باید کارهای مهمی انجام دهیم تا مدیریت مصرف اتفاق بیفتد.

ساخت اولین شهر جدید مرزی ایران در اینچه‌برون مصوب شد
شورای عالی شهرسازی و معماری با ساخت اولین شهر جدید مرزی ایران در منطقه اینچه‌برون موافقت کرد. به گزارش گروه مسکن و انرژی از مهر، جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران امروز (دوشنبه، ۲۳ مهر) با دستور کار بررسی طرح امکان‌سنجی و مکان‌یابی شهر جدید در منطقه اینچه‌برون برگزار و بر نقش شهر جدید در تعادل‌بخشی به نظام سکونتگاهی و پشتیبان نظام فعالیتی آینده استان گلستان تاکید شد. در این جلسه، ضرورت و مکان احداث شهر جدید پیرامون منطقه آزاد اینچه‌برون با ظرفیت جمعیتی ۱۰۰ هزار نفر و جمعیت‌پذیری ۳۵ هزار نفر در مرحله نخست در زمینی به مساحت ۱۴۰۰ هکتار به تصویب رسید. این شهر جدید در راستای جهت‌گیری‌های کلان آمایش سرزمین در توسعه مناطق مرزی، با هدف پاسخگویی به تقاضای سکونت ناشی از استقرار فعالیت‌ها و کارکردهای اقتصادی کلان و اشتغال‌زا در منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون و دارای کارکرد پشتیبان گمرکی، صادرات و خدمات برتر با تاکید بر بازرگانی داخلی و خارجی به عنوان اولین شهر جدید مرزی نسل نوین کشور برنامه‌ریزی و مکان‌یابی شده است. قرارگیری در مسیر کریدور ریلی بین‌المللی اینچه برون - ترکمنستان و آسیای میانه و بزرگراه آسیایی، مجاورت با منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون، پهنه‌های صنعتی اترک و بازارچه مرزی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های گردشگری طبیعی و تالابی آلاگل، آلماگل و آجی‌گل به عنوان تالاب بین‌المللی، از مشخصه‌های منحصربه‌فرد این شهر جدید به شمار می‌رود. در این راستا تهیه طرح جامع این شهر جدید، با رویکرد شهر اقتصادی و مبتنی بر اصول شهر دوستدار محیط زیست، توسعه پایدار مناطق مرزی و توسعه حمل‌ونقل محور و با مأموریت کارکردی ارائه مشوق‌های سرمایه‌گذاری رقابتی و خدمات یکپارچه و پشتیبان لجستیک، تولید و تجارت در سطوح محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی در دستور کار شرکت عمران شهرهای جدید قرار گرفته است.

۸۰ درصد آب شرب مصرفی تهران تبدیل به فاضلاب می‌شود
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از ارتقای ضریب برخورداری شهروندان تهرانی از خدمات جمع‌آوری بهداشتی فاضلاب به 70 درصد تا پایان امسال خبر داد و گفت: هر روز کاری یک کیلومتر خطوط شبکه جمع‌آوری و انتقال فاضلاب در استان تهران اجرا می‌شود. به گزارش گروه مسکن و انرژی از وزارت نیرو، ،محسن اردکانی با بیان اینکه سالانه از 1.5 میلیارد مترمکعب آب تامین شده در استان تهران، حدود 80 درصد به فاضلاب تبدیل می‌شود، افزود: از این میزان فاضلاب تولید شده، هم‌اکنون 450 میلیون مترمکعب پساب در شهر تهران و درمجموع 550 میلیون مترمکعب پساب در استان تهران با بهره‌برداری از زیرساخت‌های موجود تامین می‌شود که می‌تواند منبع قابل اتکا و پایداری برای تامین آب موردنیاز صنایع و بخشی از کشاورزی محسوب شود. به‌گفته وی هم‌اکنون با استفاده از تصفیه‌خانه‌های موجود و خطوط ایجادشده در بخش جمع‌آوری و انتقال، امکان تصفیه 60 درصد از فاضلاب تولیدشده در استان تهران فراهم است که این میزان تا پایان امسال با بهره‌برداری از دست‌کم پنج تصفیه‌خانه جدید به 70 درصد افزایش خواهد یافت.

۵ بیمارستان در سال مالی
جاری تحویل می‌شود
سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی در سال جاری مالی پنج بیمارستان و سه ورزشگاه را در کشور تکمیل کرده و تحویل بهره بردار می‌دهد و در کنار آن عملیات اجرایی احداث هشت بیمارستان جدید نیز آغاز خواهد شد. به گزارش گروه مسکن و انرژی از وزارت راه و شهرسازی، بر اساس اعلام سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی، از هشت بیمارستان که قرار است تحویل داده شود که در برنامه آغاز عملیات اجرایی در طی دولت چهاردهم است ۲ بیمارستان ۳۵۰ تختی حضرت ابوالفضل (ع) در شهرستان بهارستان استان تهران و بیمارستان ۱۱۰ تختی عسلویه کلنگ زنی شد.

تجارت قرار گرفتن سازه های مهم شهر تهران بر روی گسل های زلزله را بررسی می کند

گروه مسکن و انرژی-زهرا سلیمانی: بر اساس اعلام علی بیت‌اللهی، رییس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی «از حدود هزار برج بالای ۱۲ طبقه در تهران، حدود ۱۰۰ برج بلند مرتبه (مناطق 1و 22تهران)دقیقا بر روی گسل فعال ساخته شده و باقی هم فاقد ایمنی های لازم در برابر زلزله هستند.» از سوی دیگر فریبرز الهی ناطقی عضو هیات علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی هم اعلام می کند، «حدود 93 بیمارستان از 118بیمارستان شهر تهران که 78 درصد کل بیمارستان های شهر را شامل می شود یا روی گسل ها قرار دارند و یا اینکه فاقد استانداردها و ایمنی لازم برابر خطر زلزله هستند.» وقتی این اعداد و ارقم و این اظهارنظرها در کنار هم قرار می گیرند، موضوع فقدان پیوست های ایمنی و بررسی های تخصصی سازه های شهره تهران در مواجهه با زلزله بیش از پیش نمایان می شود. ساختمان ها و سازه ها از نظر سطوح اهمیت به چندین و چند دسته مختلف تقسیم می شوند در این تقسیم بندی ها، بیمارستان‌ها در کنار سازه هایی چو.ن مدارس، دانشگاه ها، برج ها، مجتمع ها و... از جمله سازه‌هایی هستند که بسیار با اهمیت تلقی می شوند. اهمیت سازه های بیمارستانی اما مضاعف است، چرا که در صورت وقوع زلزله و سایر حوادث غیر مترقبه، این بیمارستان ها هستند که باید روند احیا و درمان مصدومان را در نظر بگیرند. علی رغم این اهمیت بنیادین و با وجود هشدارهای مستمر کارشناسان و اهالی فن، هنوز هیچ اقدام چدی برای ارتقای سطح ایمنی و استانداردسازی بیمارستان ها صورت نگرفته است. بر اساس آمارها، تهران دارای 118 بیمارستان است که از این تعداد 49 بیمارستان دولتی، 14 بیمارستان نیروهای مسلح و 55 بیمارستان خصوصی می باشند. در شرایطی که اکثریت بیمارستان های تهران در اختیار بخش های دولتی و حاکمیتی است، پرسش مهم آن است چرا استانداردسازی و ایمنی سازی این سازه ها در برابر زلزله انجام نمی شود؟ بر اساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران « حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای ایمن‌سازی ساختمان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران اعتبار لازم است. روشن است که دانشگاه چنین پولی را در اختیار ندارد.» تجارت سراغ دو تن از اساتید زلزله شناسی در بخش سازه ها رفته تا نوری به ابعاد پنهان بحث بتاباند.

فریبرز ناطقی الهی:زلزله به زودی به تهران می رسد
فریبرز ناطقی الهی، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی به عنوان نخستین چهره ای که موضوع ایمن نبودن سازه های درمانی کشور در برابر زمین لرزه را رسانه ای کرد در گفتگو با تجارت درباره تبعات این خطر قریب الوقوع برای شهر تهران می گوید:« شخصا طی سالهای 71 تا 74 پروژه خودجوشی را در پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی تحت عنوان«بررسی آسیب پذیری بیمارستان های تهران بزرگ در برابر زلزله» آغاز کردم. این تحقیقات 4سال طول کشید و نتیجه این شد که بیمارستان های ایران پس از بررسی های کامل به 3دسته تقسیم شدند. گروهی از بیمارستان های تهران در برابر زلزله کاملا آسیب پذیر بوده و از رده خارج محسوب می شدند. تعدادی از بیمارستان ها نیز بودند که در حد میانی مقاومت بودند و دسته سوم نیز بیمارستان ها و ساختمان های قبل قبول بودند. نتیجه نهایی این بررسی، نشان می داد که 75 تا 78 درصد بیمارستان های شهر تهران در برابر زلزله آسیب پذیر هستند و وقوع تکانه ای می تواند فاجعه بیافریند. این مطالعات را برای وزیر بهداشت وقت فرستادم و پس از آن تا به امروز این آمارهای مستند را برای هر وزیر بهداشتی که روی کار آمده، فرستادم.» او ادامه می دهد:« هرچند حدود 30سال از این مطالعات گذشته اما هرگز نشانه ای از اصلاح مشاهده نشده است. یعنی در شرایطی که مسئولان ایرانی می دانند که 78درصد بیمارستان های تهران بزرگ در برابر زلزله ها آسیب پذیرند و در صورت وقوع رخداد تلخ زلزله، فاجعه شکل می گیرد باز هم کاری برای مقاوم سازی ساختمان ها نشده است.در این مطالعه 110بیمارستان تهران مورد ارزیابی قرار گرفتند و علی رغم هشدارهای متعدد، مسئولان توجهی به آن نکردند. البته 15سال قبل تلاش نصفه نیمه ای برای بهبود وضعیت صورت گرفت اما به دلیل ناآشنا بودن مسئولان وزارت بهداشت وقت با ایمن سازی زلزله این تلاش ها نیمه کاره ماند. اساسا دفتر فنی که در وزارت بهداشت فعالیت می کند برای ساخت و ساز و توسعه بیمارستان هاست نه افزایش ایمنی آنها. مقدار زیادی هزینه شد اما بهبودی حاصل نشد.» ناطقی الهی در پاسخ به پرسش تجارت در این خصوص که آیا در سایر کشورها مجوز ساخت بیمارستان و ساختمان های بلندمرتبه در حریم گسل ها صادر می شود؟ می گوید:« البته که اجازه داده می شود اما تمهیدات لازم هم افزایش ایمنی انجام می گیرد. شهر تهران شهری است که قدمت تاریخی دارد و صدها سال در این شهر ابنیه های مختلف از جمله بیمارستان ها ساخته شده است. اینکه اجازه داده نشود که بیمارستان در منطقه ای که نزدیک به گسل است، ساخته نشود، غیر عادلانه است. در تمام شهرهای جهان، برای ادامه فعالیت بیمارستان ها و ساختمان های ساخته شده، پیوست هایی ایمنی هم وجود دارد. در ایران اما این پیوست ها وجود ندارد.» عضو هیات علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی یادآور می شود:« هرچند بحث مقاوم سازی، هزینه بر است، اما اگر طی 30 سال گذشته، آرام آرام حرکتی می شد، سازه های کشور ایمن شده بودند. نمی شود، 78 درصد بیمارستان های آسیب پذیر را یکجا مقاوم سازی کرد. می توان هر سال، منطقه و بخشی را در اولویت قرار داد و اقدام به مقاوم سازی کرد. این روند باعث می شود طی یک دهه وضعیت ساختمان های بلندمتربه و بیمارستان ها بهبود یابد. در شرایطی که نه می توان منطقه ای را از داشتن بیمارستان و ساختمان های بلند محروم کرد و نه امکان جابه جایی آنها وجود دارد، تنها راه باقی مانده مقاوم سازی است. » او می گوید:« این اقدامات باید به دور از حاشیه ها و سیاسی کاری ها و توجه به تخصص گرایی صورت گیرد. مقاوم سازی باید با مدیریت افراد متخصص و با سابقه صورت گیرد . در غیر این صورت هزینه های بسیاری انجام می گیرد اما نتیجه لازم به دست نمی آید. صدها میلیارد تومان در خصوص مقاوم سازی بیمارستان هخا بودجه تخصیص داده شده اما دریغ از یک کار درست و اصولی. » ناطقی الهی در پایان خاطرنشان می کند:«زلزله بیخ گوش ایرانیان و شهروندان تهرانی قرار دارد و از آن گریزی نیست، دیر یا زود این تکانه ها حس خواهند شد. تنها راهکار معقول برای مواجهه با این شرایط و حفظ جان و مال شهروندان تهرانی مقاوم سازی ساختمان ها است. اما متاسفانه مسئولان توجهی به این هشدارها ندارند. باز هم تکرار می کنم، همه داده ها، تحقیقات مستند و آمارها حاکی از آن است که زلزله به زودی به تهران می رسد.»

زارع: با وقوع هر تکانه فاجعه ای در کمین است
مهدی زارع استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی از منظر دیگری به این بحث ورود می کند و خطاب به مسئولان و تصمیم سازان از آنها می خواهد به تجربیات سایر کشورهای زلزله خیز جهان در ایمنی سازی توجه کنند. زارع با اشاره به اینکه بسیاری از مناطق تهران در حریم گسل های زلزله قرار دارد، می گوید:« بسیاری از ساختمان های این شهر، فاقد ایمنی لازم در برابر زلزله های حتی کم ریشتر بوده و با وقوع هر نوع تکانه ای ممکن است، فاجعه ای شکل بگیرد. این مشکل به خصوص در مورد برخی ساختمان های خاص از جمله بیمارستان ها جدی است. بخش اعظم 118بیمارستان تهران، فاقد ایمنی لازم در برابر زلزله بوده و در صورت وقوع این رخداد فاجعه آفرین خواهند بو.د.»
او ادامه می دهد:«طی 50سال اخیر توسعه شهر تهران در حریم گسل ها اتفاق افتاده است. این توسعه در شمال تهران و جنوب و مرکز شهر، شکل گرفته است. در زمان تهیه طرح های شهرسازی و ساخت و ساز مسکن، تفاوتی میان نقاط زلزله خیز و ایمن ایجاد نشده است. بسیاری از ساختمان های بلندمرتبه و بیمارستان ها در این مناطق خطرناک ساخته شده اند. حاصل کار امروز به شکلی درآمده که بسیاری از برج ها، ساختمان های بلندمرتبه و بیمارستان ها احداث شده اند در حالیکه هیچ ایمنی در مورد آنها لحاظ نشده است. »
این استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی معتقد است، «بسیاری از این ساختمان ها در کنار گسل های فعال ساخته شده اند و انتظار می رود که در صورت بروز زلزله مهم در تهران این ساختمان ها در معرض خسارات بیشتری قرار بگیرند. این صورت کلی مساله ساخت و ساز در شهری مانند تهران است.» زارع در پاسخ به پرسش تجارت در این خصوص که در شهرها و کشورهای توسعه یافته چه نوع پیوست های ایمنی و تقنینی برای ساخت و ساز در مناطقی که نزدیک به گسل ها قرار دارند تهیه می شود؟ می گوید:« کارهای مهمی که کشورهایی چون آمریکا، ژاپن، نیروزلند و اخیرا در تایوان انجام می گیرد آن است که برای ساختمان های حساس، فاصله ای میان ساختمان های بلندمرتبه، بیمارستان ها و...با حریم ها گسل ها در نظر گرفته می شود. مثلا در فلان قدر از حریم زلزله اجازه ساخت سازه های بلندمتربه و حساس داده نمی شود.»
او خاطرنشان می کند:«در واقع برنامه ریزی می شود که اگر در حریم گسل ساختمان مهمی ساخته می شود، بنای یاد شده باید مقررات و استانداردهای سخت گیرانه بیشتری را از منظر تاب آوری، ایمنی سازی و زیر سازی رعایت کند. مثلا بیمارستان ها، مدارس، دانشگاه ها، پاساژ ها، برج ها یا ساختمان هایی که در آنها تجمع بالا وجود دارد سطح ایمنی در برابر زلزله باید بالا باشد.»

مصائب مستاجران با دریافت وام بیشتر می شود

گروه مسکن انرژی/در شرایطی که مستاجران مصایب فراوانی را برای داشتن یک مسکن حداقلی باید طی کنند، تخصیص وام 200میلیونی ودیعه مسکن با سود 138میلیون تومانی، بار سنگین دیگری است که فشار بر مستاجران ایرانی را مضاعف می کند. در حال حاضر ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات ودیعه مسکن به مستاجران در تهران پرداخت می‌شود که سود این تسهیلات در دوره بازپرداخت ۵ ساله، بیش از ۱۳۸ میلیون تومان است. به گزارش گروه مسکن و انرژی ، نمایندگان مجلس در خردادماه سال گذشته، با طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی، با ماده 11 این طرح موافقت کردند. بر اساس ماده 11 این قانون، بانک مرکزی موظف شد پس از تصویب شورای عالی مسکن، از طریق بانک‌های عامل نسبت به پرداخت تسهیلات کمک ودیعه به گروه‌های جمعیتی آسیب‌پذیر در حوزه مسکن، بر اساس اولویت‌بندی که ظرف مدت یک‌ماه به پیشنهاد مشترک وزارت راه و شهرسازی و وزارت کار به تصویب شورای عالی مسکن می‌رسد، اقدام کند. سقف فردی تسهیلات در سال اول اجرای قانون برای شهر‌های مختلف بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، در سال اول برای شهر تهران 2 میلیارد ریال (200 میلیون تومان)، مراکز استان‌ها 1 میلیارد و 500 میلیون ریال (150 میلیون تومان)، سایر شهر‌ها 1 میلیارد ریال (100 میلیون تومان) و برای روستا‌ها 400 میلیون ریال (40 میلیون تومان) تعیین می‌شود که در سال‌های بعد متناسب با تورم نقطه به نقطه اعلامی بانک مرکزی افزایش می‌یابد. تسهیلات پرداخت‌شده توسط بانک‌های عامل، به عنوان تکلیف ماده 4 قانون جهش تولید مسکن محسوب می‌شود. سقف این وام در سال‌ جاری تغییر نکرده و با همان ارقام تعیین‌شده در قانون، بانک‌ها موظف هستند نسبت به پرداخت آن به مستاجران واجدان شرایط اقدام کنند. سود وام مذکور 23 درصد و دوره بازپرداخت آن 5 ساله است. بر این اساس اجاره‌نشین‌ها پس از طی کردن مراحل مربوطه می‌توانند وام ودیعه مسکن را دریافت کنند. اقساط وام ودیعه برای مستاجران تهرانی ماهانه حدود 5 میلیون و 638 هزار تومان است. کل بازپرداخت این وام طی پنج سال حدود 338 میلیون و 285 هزار تومان است. در واقع مستاجران در پایان دوره بازپرداخت، 138 میلیون و 285 هزار تومان سود بابت وام 200 میلیون تومانی پرداخت می‌کنند. سود وام 150 میلیون تومانی مراکز استان‌ها نیز حدود 104 میلیون تومان برآورد می‌شود. همچنین مستاجران در سایر شهر‌ها حدود 70 میلیون تومان بابت وام 100 میلیون تومانی، سود پرداخت می‌کنند. در روستا‌ها نیز که تعداد مستاجران چندان زیاد نیست، اجاره‌نشین‌ها حدود 28 میلیون تومان بابت وام 40 میلیون تومانی سود پرداخت می‌کنند.
وام ودیعه مسکن همانطور که از اسمش پیداست برای خانه‌به‌دوش‌ها پیش‌بینی شده و کسی که درخواست دریافت چنین تسهیلاتی را داشته باشد، باید اجاره‌نامه ارائه کند. به ژگزارش گروه مسکن و انرژی بین اجاره‌نامه‌های معمولی و اجاره‌نامه‌هایی که در بستر سامانه املاک و مستغلات به ثبت رسیدند و نهایتا منجر به دریافت کد رهگیری می‌شوند، تفاوتی وجود ندارد، اما نکته مهم اینجاست که متقاضی حداقل شش ماه بعد از امضای اجاره‌نامه و دریافت کد رهگیری مجاز به ثبت‌نام برای دریافت وام ودیعه مسکن است. وام ودیعه مسکن به متقاضی که خودش یا همسرش در زمان ثبت‌نام ملک یا زمینی داشته باشند، تعلق نمی‌گیرد و اگر بعد از دریافت وام خلاف این موضوع ثابت شود، جریمه‌ها و خسارت‌ها برعهده دریافت‌کننده وام خواهد بود. از طرف دیگر بانک‌هایی که به مستاجران وام ودیعه مسکن پرداخت می‌کنند، به کمک سامانه سمات بانک مرکزی وضعیت تسهیلات فعلی متقاضی و همسر او را در حوزه مسکن چک می‌کنند. وام ودیعه مسکن به همین خاطر طبق روال سال‌های گذشته شامل متقاضیانی که خودشان یا همسرشان درحال پرداخت اقساط وام ساخت مسکن، وام خرید مسکن و بقیه تسهیلات حوزه مسکن هستند، نمی‌شود. وام ودیعه مسکن 1403 برخلاف سال‌های گذشته قرار است بدون شک و شبهه‌ای درباره میزان سود و نحوه اقساط به مستاجران پرداخت شود. طبق بخشنامه بانک مرکزی اقساط وام ودیعه مسکن 1403 با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار یعنی ۲۳ درصد محاسبه می‌شود و بازپرداخت اقساط وام ودیعه مسکن، بسته به توافق بانک و متقاضی و حداکثر پنج سال خواهد بود. وام ودیعه مسکن ذاتا به‌عنوان تسهیلاتی برای مستاجران متاهل طراحی شده، اما خانم‌های بالای ۳۵ سال و آقایان بالای ۴۵ سال می‌توانند از این وام استفاده کنند.