تمرکز دولت روی مهار تورم

فاطمه مهاجرانی صبح دیروز -سه شنبه- در نشست خبری خود با گرامیداشت یاد سردار نیلفروشان، از همه زحمات جان بر کفان کشور برای حفظ اقتدار کشور تشکر کرد. وی خاطرنشان کرد: دولت در حال بررسی بودجه است و امیدواریم با همه ناترازی ها، بتوانیم کشور را در موقعیتی قرار دهیم که بودجه حداقل آثار تورمی و حداکثر آثار عدالتی به خصوص برای اقشار کم درآمد را داشته باشد. دولت دنبال ایجاد نظم و انظباط مالی است. مهاجرانی درباره انتقادات نسبت به برخی گرانی‌ها در کشور، گفت: آحاد جامعه و همه مردم از افزایش قیمت ها رنج می برند و دهک هایی که مشکلات معیشتی دارند آسیب بیشتر می بینید و دولت تلاش می کند تا جایی که می تواند جلوی افزایش قیمت ها را بگیرد. تلاش دولت این است که ریشه تورم را بخشکاند. تورم قابل کتمان نیست، تورم بالا بوده است ولی تلاش دولت برای مهار تورم است. در لایحه بودجه ۱۴۰۴، تلاش می کنیم از اقشار آسیب پذیر حمایت شود. در این بودجه معافیت مالیاتی از ۱۲ میلیون به ۲۴ میلیون تومان افزایش پیدا کرد تا آسیب کمتری به افراد کم درآمد وارد شود. ولی مشکلات یک شبه قابل حل نیست و نیاز به کار کارشناسی و همدلی جامعه دارد.

 

تشکیلات حزب‌الله دوباره سازماندهی شد

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان دیروز سه‌شنبه برای سومین بار از زمان شهادت سید حسن نصرالله در سخنانی تاکید کرد، تشکیلات نظامی حزب‌الله توانسته مجددا خود را سازماندهی کند و به پیروزی در میدان نبرد اطمینان دارد. «شیخ نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان دیروز در سخنانی که به صورت زنده از شبکه‌های خبری پخش شد، درباره تحولات جنگ با رژیم صهیونیستی صحبت کرد. وی ادامه داد: اگر شیطان بزرگ آمریکا نبود اسرائیل نمی‌توانست چنین کنترلی پیدا کند و آمریکا به دنبال خاورمیانه جدیدی است. کشتارهایی که اسرائیل و آمریکا انجام می‌دهند، به معنای آن است که آن ۲ در ایجاد خاورمیانه‌ای جدید به روش اسرائیل شریک هستند. او خطاب به خانواده‌های نیروهای مقاومت نیز گفت: ای شریف‌ترین انسان‌ها، پیروزی همراه با صبر است، فرزندان شما در میدان نبرد هستند و شما آواره شدید و من به شما همان وعده سید حسن نصرالله را می‌دهم که شما به خانه‌هایتان در حالی که زیباتر از گذشته آنها را خواهید ساخت. با تداوم جنگ شهرک‌های خالی از سکنه (صهیونیستی) افزایش پیدا خواهند کرد و صدها هزار بلکه بیش از ۲ میلیون در محدوده خطر قرار خواهند گرفت. حزب‌الله در قلبی که آن را دوست دارد باقی خواهد ماند و این میدان است که نتیجه را مشخص می‌کند.

اعتراف ترامپ به عظمت سردار سلیمانی
رئیس جمهور پیشین آمریکا در اظهاراتی شهید سلیمانی را فردی بزرگ توصیف کرد و مدعی شد که او قصد نابودی ارتش ایالات متحده را داشته است. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات پیش رو در این کشور درباره تصمیم خود برای صدور دستور حمله تروریستی به خودرو حامل سپهبد حاج «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب در فرودگاه بغداد که به شهادت او و همراهانش منجر شد، گفت او. یک شخصیت بسیار بزرگ ایرانی بود. ترامپ در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری پنجم نوامبر (۱۵ آبان‌ماه) آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز در مورد مسائل مهمی مانند چین، ایران، رژیم صهیونیستی، آرای رنگین پوستان، مساله مهاجران و افول آمریکا صحبت کرد. وی در پاسخ به سوالی درباره خرید نفت ایران توسط چین با بیان اینکه پکن را در این موضوع مقصر نمی‌داند، مدعی شد: به چین گفتم این کار را نکند و گوش کردند، زیرا به آنها گفتم که اگر (به خرید نفت از ایران) ادامه دهید، دیگر نمی‌توانید با آمریکا تجارت کنید. ترامپ همچنین با ادعای اینکه «زمانی که من رئیس‌جمهور بودم، ایرانی‌ها جرئت حمله به نیروهای آمریکایی را نداشتند» گفت: من سلیمانی را از میان برداشتم چون می‌خواست ارتش ما را نابود کند. سلیمانی واقعاً یک ژنرال بزرگ بود، او یک ژنرال بزرگ ایرانی بود. اما آنها در زمان من هرگز به نیروهای آمریکایی حمله نکردند.

انتقاد شدید بورل از نقض قوانین انسانی توسط تل‌آویو
مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اعتراف کرد که قوانین بین‌المللی انسانی زیر آوارهای غزه که در معرض جنگ نسل‌کشی رژیم صهیونیستی قرار دارد، دفن شد. «جوزپ بورل» مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا پس از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ درباره خاورمیانه و اوکراین در جمع خبرنگاران بار دیگر برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه و لبنان را خواستار شد. بورل گفت، شرایط انسانی موجود در لبنان که در معرض حملات رژیم صهیونیستی قرار دارد، هر روز بدتر می‌شود. مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در ادامه اظهار کرد: نمی‌توانیم کشوری را در لبه پرتگاه رها کنیم، لبنان و مردمش بهای سنگینی را بابت عملیات‌های نظامی اسرائیل می‌پردازند و ۲۰ درصد از ساکنان آن مجبور به کوچ شده‌اند. او افزود: شرایط انسانی غزه را نباید فراموش کنیم، کمک‌های بشردوستانه‌ای که به نوار غزه منتقل می‌شوند، در پایین‌ترین سطح خود از ابتدای جنگ قرار دارند.

برگزاری کمیسیون مشترک دوستی نظامی ایران و عمان در مسقط
کمیسیون مشترک دوستی نظامی ایران و عمان راه‌های تقویت همکاری‌های فیمابین در حوزه‌های نظامی را بررسی کردند. کمیسیون مشترک دوستی نظامی جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان نوزدهمین نشست سالانه خود را روز دوشنبه و به میزبانی سلطنت عمان آغاز کرد. سرتیپ ستاد «محمد احدی» رئیس روابط بین‌الملل و دیپلماسی دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سرتیب ستاد «حامد البلوشی» معاون عملیات و طرح‌ریزی رئیس ستاد نیروهای مسلح سلطنت عمان، ریاست هیأت‌های ایرانی و عمانی این نشست را بر عهده دارند. طرفین شماری از مسائل مطرح شده در دستورکار جلسه که به تقویت همکاری‌های فیمابین در حوزه‌های نظامی کمک می‌کند و فعالیت‌های ناشی از این کمیته را بررسی کردند. هیأت ایرانی در بدو ورود به سلطنت عمان مورد استقبال رئیس کمیسیون دوستی عمان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسقط و وابسته نظامی جمهوری اسلامی ایران در عمان قرار گرفتند.

همراهی استرالیا با غرب در اعمال تحریم جدید علیه ایران
دولت استرالیا در همراهی با غرب و آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه پنج فرد ایرانی به بهانه ارتباط با برنامه موشکی ایران اعمال کرد. «پنی وانگ» وزیر امورخارجه استرالیا دیروز (سه‌شنبه) اعلام کرد دولت این کشور تحریم‌های اقتصادی را علیه پنج فرد ایرانی که با برنامه موشکی تهران در ارتباط هستند، وضع و آن‌ها را از ورود به خاک استرالیا منع کرده است. وی در ادامه با تکرار ادعاهای نخ‌نما شده غرب علیه سیاست‌های منطقه‌ای ایران مدعی شد گروه‌های مورد حمایت تهران در منطقه هر روز در حال استفاده از موشک‌ و سایر تجهیزاتی هستند که از سوی ایران تامین می‌شود. وزیر امورخارجه استرالیا همچنین به تکرار ادعای بی‌اساس غرب مبنی بر استفاده روسیه از موشک‌های ساخت ایران در جریان جنگ با اوکراین پرداخت و گفت تحریم‌های جدید ۲ مدیر و یک مقام ارشد سازمان صنایع هوافضای ایران، مدیر گروه صنعتی شهید باقری و مدیر بازرگانی گروه صنعتی شهید همت را هدف قرار داده است.

شروط متوهمانه تل‌آویو
برای پایان تجاوزات به لبنان
یک رسانه عبری از شروط متوهمانه رژیم صهیونیستی برای توقف حملات تجاوزکارانه خود به لبنان پرده برداشت. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در گزارشی طرز فکر مقامات رژیم اشغالگر درباره روز بعد از جنگ در لبنان را فاش کرد و گزارش داد: اسرائیل خطوط قرمز روشنی را برای حل و فصل مشکلات و یا پایان دادن به جنگ با لبنان ترسیم کرده است. این شبکه گزارش داد: اسرائیل در دام خاصی گرفتار شده است؛ چراکه از یک سو علاقه‌ای به کار در سطح وسیع در لبنان ندارد و از سوی دیگر به نهادهای بین‌المللی مانند یونیفل برای اجرای توافقات میان ۲ طرف اعتماد ندارد.

«تجارت» بزرگ‌نمایی غرب در انتقال سامانه «تاد» به رژیم اسرائیل را بررسی کرد

گروه سیاسی: طی چند روز گذشته رسانه‌های غربی و صهیونیستی در مقیاسی گسترده اخبار مربوط به انتقال سامانه دفاع موشکی «تاد» از آمریکا به رژیم اسرائیل را بازنشر می‌کنند. در ظاهر امر چنین بیان می‌شود که هدف از ارسال این سامانه کمک به رژیم صهیونیستی برای مقابله با حملات موشک‌های هایپرسونیک ایران است اما با ورود به عمق این ماجرا می‌توان جنگ تیلبغاتی و رسانه‌ای بزرگ غرب علیه اراده سیاسی تهران را مشاهده کرد.
به گزارش «تجارت»، سامانه دفاع موشکی ارتفاع بالا تاد (THAAD)، یک سیستم تسلیحات دفاعی برای محافظت در برابر تهدیدات موشک‌های بالستیک تاکتیکی در برد ۲۰۰ کیلومتر و ارتفاع تا ۱۵۰ کیلومتر است. بنابر اعلام رسانه‌های آمریکایی، این سامانه قرار است در کنار دو سامانه دفاع موشکی دوربرد «پیکان» و میان برد «فلاخن داوود» وظیفه دفاع از امنیت هوایی رژیم صهیونیستی را بر عهده داشته باشد. در واقع، شکست رژیم صهیونیستی در مقابله با موشک‌های بالستیک ایرانی در جریان عملیات وعده صادق 2 عامل اصلی ارسال این سامانه دفاع موشکی اعلام شده است.

آمریکا چرا «تاد» را در مقطع کنونی به تل‌آویو تحویل داد؟
موضوع ارسال سامانه تاد از سوی آمریکا برای اسرائیل، مربوط به تحولات اخیر خاورمیانه نیست. طی سال‌های گذشته رژیم صهیونیستی بارها خواستار تحویل گرفتن این سامانه شده است که هر بار با مخالفت آمریکایی‌ها مواجه شده است. اما اکنون پرسش مهم این است که چرا واشنگتن در مقطع کنونی چنین اقدامی را انجام داده است؟ در این زمینه، روزنامه واشنگتن پست می‌نویسد: با وجود اختلافات متعدد بین رئیس‌جمهور جو بایدن و بنیامین نتانیاهو در طول جنگ یک‌ساله، تصمیم بایدن برای تحویل سامانه ضدموشکی تاد قبل از حمله اسرائیل به ایران، نمونه دیگری از تمایل رئیس جمهوری آمریکا به اعتماد به نتانیاهو و اعطای فرصت به او است.
هریسون من، افسر سابق ارتش آمریکا و تحلیل‌گر سابق آژانس اطلاعات دفاعی امریکا، به واشنگتن پست گفت: «وقتی سامانه ضدموشکی تاد در اسرائیل مستقر شود و اسرائیل از حمایت حفاظت هوایی آمریکا بهره‌مند شود، نتانیاهو چه انگیزه‌ای برای حفظ قول خود و خودداری از حمله به اهداف حساسی که وعده داده بود از آنها دوری کند، دارد؟» وی افزود: «حتی اگر فرض کنیم که این THAAD بتواند به‌طور غیرواقع‌بینانه‌ای همه موشک‌هایی که به سمتش می‌آیند را نابود کند، ارتش اسرائیل نمی‌تواند مصونیت نیروهای امریکایی را از پهپادها تضمین کند، پهپادهایی که پیش‌تر به پایگاه‌های اسرائیلی نفوذ کرده‌اند».
در سطحی دیگر، آرون دیوید میلر، مذاکره کننده ارشد سابق دولت های آمریکا نیز به واشنگتن پست گفت: استقرار سامانه دفاع موشکی تاد جدیدترین نشانه‌ای است که می گوید ایالات متحده پیش بینی می کند که حمله اسرائیل «چنان گسترده باشد که ایرانی‌ها مجبور به پاسخگویی شوند». میلر اضافه کرد: تصمیم برای اعزام نیروهای بیشتر ایالات متحده به اسرائیل در میان حمله قریب الوقوع، خطر تلفات آمریکا را افزایش می‌دهد - سناریویی که می‌تواند ایالات متحده را حتی بیشتر درگیر این منازعه گسترده کند.

آیا تاد همه‌چیز را تغییر می‌دهد یا استفاده تبلیغاتی دارد؟
بزرگ‌نمایی غرب پیرامون ارسال سامانه تاد در شرایطی است که پدافند هوایی سه‌لایه اسرائیل رهگیری پهپادها و موشک‌های شلیک شده از سراسر منطقه را برعهده دارد، سامانه گنبد آهنین، راکت‌های کوتاه برد و پهپادهای شلیک شده از غزه، فلاخن داود، راکت‌های سنگین‌تر شلیک شده از لبنان و سامانه پیکان، موشک‌های بالستیک ایران را رهگیری می‌کنند. با این حال اسرائیل موفقیت چندانی در دفع رگبار موشکی دوم ایران با بیش از ۱۸۰ موشک بالستیک در اول اکتبر نداشت. به گفته تحلیلگران اطلاعاتی، تقریباً ۳۲ موشک به پایگاه هوایی «نواتیم» ارتش صهیونیستی اصابت کرده و حتی یک موشک در فاصله ۷۰۰ متری مقر فرماندهی ارتش، موساد، سازمان اطلاعات خارجی رژیم صهیونیستی منفجر شده است.
حالا بحث بر سر این است که آیا سامانه تاد معجزه خواهد کرد و همه‌چیز را تغییر می‌دهد؟ در پاسخ به این پرسش، ناظران بر این باور هستند که اولا قرار نیست این سامانه معجزه کند و همه موشک‌های بالستیک را سنگون کند. در ضمن بحث تجهیز لجستیکی و تامین موشک‌های این سامانه مشکل بسیار بزرگی است که کارشناسان غربی نیز به آن اقرار کرده‌اند. دانا استرول، یک مقام ارشد سابق دفاعی آمریکا که مسئولیت خاورمیانه را بر عهده دارد، گفت: مسئله مهمات اسرائیل جدی است. آمریکا نمی‌تواند با همان سرعت کمبودهای اوکراین و اسرائیل را پوشش دهد. همچنین، بوئز لوی، مدیر اجرایی صنایع هوافضای رژیم صهیونیستی، یک شرکت دولتی که رهگیرهای «آرو» را برای سرنگونی موشک‌های بالستیک تولید می‌کند، گفت که برای تامین نیاز سه شیفت کار می‌کند.
با در نظر گرفتن این واقعیات به نظر می‌رسد، موضوع بزرگ‌نمایی در توان سامانه دفاع موشکی تاد، بیش از این‌که رد معادلات میدانی اثرگذار باشد، پروژه‌ای برای تضعیف روحیه مقاومت و مقابله با اراده سیاسی تهران است. آن‌ها قصد دارند با طرح استقرار تاد، به ایران این فرضیه اشتباه را بقبولانند که رژیم اسرائیل دست بالا را داشته و باید جبهه مقاومت شکست را بپذیرد. در واقع، غربی‌ها، با استفاده از امکانات و لشکر رسانه‌ای که در اختیار دارند، با عملیات روانی سعی دارند رعب و وحشت ایجاد کنند، درحالی که این مسائل در جبهه مقاومت و حزب‌الله موضوعی ناشناخته و ناآشنا نیست.

پیکر سردار نیلفروشان با حضور مردم در تهران تشییع شد

گروه سیاسی: مراسم تشییع و وداع با پیکر شهید سرلشکر عباس نیلفروشان، از روز دوشنبه در عراق آغاز شده بود، دیروز در تهران ادامه پیدا کرد و قرار است تا فردا پنج‌شنبه ادامه داشته باشد. پیکر فرمانده مقاومت بعد از ورود به ایران در میان تجمع گسترده مردمی دیروز در تهران با شعار «حیدر، حیدر» تشییع شد تا بار دیگر برای همه اثبات شود که شهیدان مقاومت چه جایگاه رفیعی در جامعه دارند.
به گزارش «تجارت»، سردار نیلفروشان در 6 مهر ماه در جریان حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی برای ترور سید حسن نصرالله به شهادت رسیدند. بعد از گذشت قریب به دو هفته از انجام این جنایت در نهایت پیکر مطهر این شهید بزرگوار یافت و برای تشییع به ایران انتقال داده شد. نکته قابل تامل این‌که شاید تصور عمومی این باشد که نیلفروشان عزیز به دلیل حضور در ساختمان حزب الله ـ در ضاحیه و همراهیش با سید مقاومت ـ به فیض شهادت نایل آمد اما مدت‌ها بود که اتاق جنگ رژیم آپارتاید به دنبال ترور او بود. نقشه ترور سردار نیلفروشان به سال ۱۴۰۱ برمی‌گردد، زمانی که وی به‌عنوان مسئول عملیات کل سپاه با قدرت فرماندهی و حضور میدانی خود مانع از تحقق نقشه‌های تجزیه‌طلبانه دشمن شد، این موضوع کنار سایر ضرباتی که با طراحی او بر پیکره آمریکا و رژیم صهیونیستی وارد شده بود، موجب شد در سال ۱۴۰۱ در لیست ترور آمریکایی‌ها قرار بگیرد و از آن زمان بود که موضوع ترور وی در دستور کار سرویس‌های اطلاعاتی دشمن قرار گرفت.

جزئیات کامل مراسم تشییع پیکر شهید نیلفروشان
پیکر شهید نیلفروشان که عصر دوشنبه - ۲۳ مهر - از بیروت وارد بغداد شده بود پس از تشییع در کربلا و نجف، برای تشییع و خاکسپاری وارد ایران شد. حضور سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در مراسم استقبال از پیکر شهید «عباس نیلفروشان» مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. مردم حاضر در مراسم بدرقه سرلشکر شهید نیلفروشان، با مشاهده سردار قاآنی شعار حیدر حیدر سر دادند. حاضرین در مراسم با در دست داشتن پرچم حزب الله لبنان و فلسطین، شعارهای مرگ بر آمریکا و اسرائیل سر دادند. از ساعت ۹ صبح دیروز با ورود پیکر شهید نیلفروشان برای تشییع به میدان امام حسین (ع) تهران و با حضور مردمی که از ساعتی قبل برای برگزاری این مراسم، گرد هم آمده بودند، مراسم تشییع آغاز شد. مسعود پزشکیان رئیس جمهوری و حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه در مراسم حضور یافتند. در این مراسم که سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه، سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه، سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، سردار علی فدوی، سردار حسین نجات، سردار محمدعلی جعفری، محسن رفیق‌دوست، سفیر یمن در تهران و جمعی از چهره‌های سیاسی و نظامی حاضر هستند، محمود کریمی به مداحی و نوحه خوانی پرداخت. علاوه بر حضور خانواده سردار شهید نیلفروشان، جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم از جمله همسر سردار شهید حسین همدانی و سردار شهید سید حمید تقوی فر در مراسم تشییع پیکر شهید راه مقاومت حضور دارند.
حجت الاسلام و المسلمین حاجی صادقی نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران در این مراسم با بیان اینکه شهید نیلفروشان برای سیدحسن نصرالله رفیق و پشتوانه بود، اظهار کرد: شهید نیلفروشان کسی بود که با تایید رهبری انقلاب به یاری سیدحسن نصرالله در میدان حاضر شد و در اوج درگیری‌ها حاضر بود. او رفیق نیمه راه سیدحسن نشد ‌و تا شهادت با وی ماند. با پایان سخنرانی نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران، پیکر شهید نیلفروشان از میدان امام حسین (ع) به سمت میدان شهدا تشییع شد. مراسم وداع در پایتخت با پیکر شهید نیلفروشان پس از اقامه نماز مغرب و عشا در حسینیه فاطمه الزهرا (س) برگزار می شود.

خانه پایانی فرمانده مقاومت در اصفهان
مراسم وداع با پیکر شهید نیلفروشان، امروز چهارشنبه در امامزاده شاه میرحمزه از ساعت ۱۹ تا ۲۱ و مراسم تشییع نیز روز پنجشنبه، ۲۶ مهر از میدان بزرگمهر تا گلستان شهدا برگزار خواهد شد. سردار فدا، فرمانده سپاه حضرت صاحب الزمان(عج) استان نیز درباره مراسم‌های گرامیداشت شهید نیلفروشان، اظهار کرد: مراسم گرامیداشت شهادت روز شنبه ۲۸ مهر از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۱ و مراسم گرامیداشت هفتمین روز خاکسپاری روز پنجشنبه سوم آبان در گلستان شهدای اصفهان برگزار خواهد شد. وی ادامه داد: مراسم تشییع و خاکسپاری به همت لشکر ۱۴ امام حسین(ع) برگزار می‌شود و مراسم تشییع نمادین شهید سیدحسن نصرالله و شهدای جبهه مقاومت در نظر گرفته شده است.

رقابت تنگاتنگ جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در ایالت‌های کلیدی آمریکا

گروه سیاسی: نیوزویک نوشت: در حالی که تنها سه هفته تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، کامالا هریس نامزد دموکرات‌ها در نظرسنجی‌های «ملی» از دونالد ترامپ رقیب جمهوریخواه جلوتر است اما پیش‌بینی پیروزی دو رقیب در ایالت‌های کلیدی، به‌دلیل رقابت تنگاتنگ آنها امکانپذیر نیست.
به گزارش «تجارت»، این رسانه آمریکایی افزود: نظرسنجی ها نشان می دهد که در هفته های پایانی رقابت های انتخاباتی در آمریکا اختلاف برتری هریس و ترامپ کاهش یافته است. در هفت ایالت تعیین کننده سرنوشت آمریکا، هریس و ترامپ همچنان با فاصله اندک رقابت می کنند و در میانگین نظرسنجی ها هیچ یک از نامزدها بیشتر از ۲ درصد اختلاف در آرا با دیگری ندارد. پیروزی هریس در انتخابات ماه نوامبر منوط به پیروزی او در سه ایالت میدان نبرد پنسیلوانیا، میشگان و ویسکانسین است. ترامپ در مقابل برای کسب ۲۷۰ رای الکترال ها به پیروزی در ایالت های موسوم به کمربند آفتاب شامل کارولینای شمالی، جورجیا و پنسیلوانیا نیاز دارد. موسسه فایو ترتی ایت در جمع بندی نظرسنجی های انجام شده در سطح ملی، برتری هریس در مقابل ترامپ را ۲.۴ درصد و یا به عبارتی ۴۸.۵ درصد در مقابل ۴۶.۱ درصد اعلام کرد. در اکتبر گذشته هریس با ۲.۶ درصد از ترامپ در نظرسنجی های ملی جلوتر بود که پیش بینی جدید فایو ترتی ایت، کاهش ۰.۲ درصدی را نشان می دهد.
نت سیلور نظرسنجی که فایو ترتی ایت را تاسیس کرد اکنون با استفاده از الگوی پیش بینی مشابهی برتری هریس در مقابل ترامپ در سطح ملی ۲.۸ درصد عنوان می کند و ارقام نظرسنجی های مربوط به ترامپ اکنون در مقایسه با هفته پیش افزایش ۰.۲ نقطه ای را نشان می دهد. نظرسنجی ریل کلیر پالیتیکس نیز برتری هریس در مقابل ترامپ را در نظرسنجی های ملی با اختلاف ۱.۷ درصد (۴۸.۹ در برابر ۴۷.۲ به نفع هریس) نشان می دهد. پیش بینی دیسشن دسک و تارنمای هیل نیز شانس هریس برای پیروزی در مقابل ترامپ را ۵۱ درصد اعلام و رقابت را به شکل ویژه ای نزدیک توصیف کرده است.بر اساس گزارش فایو ترتی ایت، هریس اکنون با ۰.۶ درصد اختلاف در ویسکانسین، ۰.۷ درصد در پنسیلوانیا، ۰.۸ درصد در میشگان و ۰.۶ درصد در نوادا از ترامپ جلو است.
اما ترامپ در سه ایالت کلیدی باقی مانده شامل کارولینای شمالی با ۰.۹ درصد، در جورجیا با ۱ درصد و در آریزونا با ۱.۸ درصد اختلاف از هریس جلوتر است. نظرسنجی های ریل کلیر پالیتکس در ایالت های کلیدی، ترامپ را با اختلاف اندک در شش ایالت از هفت ایالت محل نبرد، از هریس جلوتر عنوان کرده است. بر اساس این نتایج، ترامپ با اختلاف یک درصد در آریزونا، ۰.۲ درصد در نوادا، ۰.۹ درصد در میشگیان، ۰.۱ درصد در پنسیلوانیا، ۰.۵ درصد در کارولینای شمالی و ۰.۵ درصد در جورجیا از هریس جلوتر است. مطابق با نظرسنجی این موسسه، ویسکانسین تنها ایالتی است که هریس پیشتازتر از ترامپ است و رقیب جمهوریخواه خود را با ۰.۳ درصد اختلاف شکست داده است. در چنین سناریویی ترامپ ۳۰۲ رای الکترال کالج ها را از آن خود خواهد کرد و هریس تنها می تواند ۲۳۶ رای کسب کند.