۶۱۶ همت برای خدمات زیربنایی طرح نهضت ملی مسکن نیاز است

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در نشست پیگیری آخرین وضعیت پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن گفت: برای اجرای پروژه‌های آماده سازی و خدمات زیربنایی و روبنایی طرح نهضت ملی مسکن به اعتباری بالغ بر ۶۱۶ هزار میلیارد تومان نیاز است. به گزارش گروه مسکن و انرژی از سازمان ملی زمین و مسکن، ارسلان مالکی در این باره امروز چهارشنبه افزود: این رقم بر اساس مطالعات صورت گرفته و اختصاص حدود ۲۸ هزار هکتار زمین برای تولید نزدیک به ۸۰۰ هزار واحد مسکونی حمایتی طرح نهضت ملی مسکن برآورد شده است. معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت نظارت و بازدید‌های میدانی در پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن، اظهار داشت: تقویت مشاوران و نظارت‌های عالی قطعا بر کیفیت پروژه‌ها و میزان هزینه‌ها اثرگذار خواهد بود. وی همچنین از الزام اجرا و به‌کارگیری آیین‌نامه طراحی معابر شهری در تمامی الحاقات صورت گرفته طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و اضافه کرد: این آیین نامه که در ۱۲ جلد تنظیم شده است، دسترسی‌های کاربری شهری را تعیین می‌کند و نقش موثری در افزایش کیفیت شهرسازی در پروژه‌های نهضت ملی مسکن دارد. نشست پیگیری آخرین وضعیت پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن با حضور اعضای هیات مدیره، معاونان و مدیران دفاتر تخصصی سازمان ملی زمین و مسکن در محل این سازمان برگزار شد.

 

هر سال ۲۰ درصد بافت‌های ناکارآمد شهری باید کاهش یابد

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران می گوید: بر اساس برنامه هفتم پیشرفت کشور باید سالیانه ۲۰ درصد از سطح بافت‌های ناکارآمد شهری کاهش یابد. به گزارش گروه مسکن و انرژی از وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در هجدهمین جلسه شورای نوسازی مسکن این شرکت تصریح کرد: قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب سال ۱۳۸۷، قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مصوب سال ۱۳۸۹ و قانون حمایت از بافت‌های فرهنگی و تاریخی مصوب سال ۱۳۹۸، سه قانون مرتبط با بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری هستند و چگونگی تحقق اهداف بازآفرینی شهری در آن‌ها تشریح و ملزم شده است. بر اساس برنامه هفتم پیشرفت کشور باید سالیانه ۲۰ درصد از سطح بافت‌های ناکارآمد شهری کاهش یابد و بر این اساس از این پس خروج برخی محلات از بافت فرسوده را شاهد خواهیم بود. آئینی خاطرنشان‌کرد: خروج از عنوان بافت فرسوده می‌تواند در قالب شهرستانی، محله‌ای و بلوکی باشد و انتظار بر این است در روزهای ۱۶ آذر و پنجم دی مصادف با سالروز زلزله بم و دهه فجر، جشن بازآفرینی محلات را داشته باشیم و از اداره‌های کل راه و شهرسازی استان‌ها می‌خواهم سرمایه‌های راکد بازآفرینی را با اختیار تام و با هماهنگی قبلی زنده کرده و در راستای اهداف شرکت به کار گیرند. ‌

گزارش سازمان امور مالیاتی از وضعیت مالیات خانه‌های لوکس
سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: ۱۳۵ هزار و ۵۰۹ واحد مسکونی و باغ ویلای گران‌قیمت مشمول مالیات شدند که رقمی بالغ بر چهار هزار و ۴۳۶ میلیارد تومان مالیات برای آنها تعیین شده است و تاکنون مالکان نزدیک به ۶ هزار واحد مسکونی و باغ ویلای گران قیمت مالیات داده‌اند.
به گزارش گروه مسکن و انرژی از ایرنا ،براساس گزارش آخرین وضعیت اخذ مالیات واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران‌قیمت موضوع بند (ع) تبصره (۶) قانون بودجه، در سال ۱۴۰۲ از بین واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران قیمت گزارش شده توسط وزارتخانه‌های راه وشهرسازی، صمت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شهرداری ها به سازمان امور مالیاتی، در مجموع ۱۳۵ هزار و ۵۰۹ واحد مسکونی و باغ ویلای گران‌قیمت مشمول مالیات شدند و به مالکان آنها از طریق پیامک این موضوع اعلام شده است.
:بر اساس گزارش سازمان امور مالیاتی، تاکنون مالکان پنج هزار و ۹۹۳ واحد مسکونی و باغ ویلای گران‌قیمت مشمول، حدود ۹۴ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده اند و مابقی نیز در فرآیند وصول و اجرا است که اطلاعات لازم در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان بارگذاری شده و از طریق پیامک نیز به مالکان آنها اطلاع رسانی شده است. گفتنی است، سازمان امور مالیاتی روز گذشته نیز خبر داده بود که بیشتر دارندگان خودروهای لوکس هنوز مالیات نداده اند. براساس این گزارش، از مجموع ۵۶۶ هزار و ۷۵۳ خودرو لوکس مشمول مالیات، تعداد ۲۳۵ هزار و ۶۱۷ مالک تاکنون نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کرده‌اند که از آنان مبلغ دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان (معادل ۴۲ درصد) وصول شد. در طی سه سال گذشته (از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲) از مجموع ۷۸۲ هزار و ۳۲۳ خودرو شناسایی و گزارش شده توسط نیروی انتظامی، ۵۶۶ هزار و ۷۵۳ مالک خودرو مشمول مالیات به ارزش نزدیک به هفت همت شدند.

پروازهای ایران‌ایر به مقاصد اروپایی باطل شد
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از ابطال‌ پروازهای شرکت‌ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به مقاصد اروپایی خبر داد. به گزارش گروه مسکن و انرژی از سازمان هواپیمایی کشوری، «جعفر یازرلو» اظهار داشت: پیرو تحریم ناقض مقررات و معاهدات بین‌المللی هوانوردی شرکت‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)، ماهان و ساها توسط شورای وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در روز دوشنبه (۱۴ اکتبر ۲۰۲۴)، شرکت هواپیمایی ایران‌ایر پروازهای مقاصد اروپایی خود را به دلیل اجتناب از تبعات ناشی از عدم صدور اجازه فرود در فرودگاه‌های کشورهای اروپایی و همچنین جلوگیری از سرگردانی مسافران در فرودگاه‌های داخل و خارج از کشور، ابطال کرد. وی افزود: در حال حاضر، اقدامات و پیگیری‌های لازم به منظور فراهم شدن انجام سفر مسافران مقاصد اروپایی تحت شرایط تحریمی ایجاد شده از طریق دستگاه دیپلماسی کشور، سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت‌های هواپیمایی و سایر نهادهای ذی‌ربط در دست اقدام است و نتایج حاصله به منظور بهره‌برداری ذینفعان اطلاع رسانی خواهد شد.

قانون الزام به ثبت معاملات چه اثراتی بر بازار مسکن خواهد گذاشت؟
کارشناس مسکن گفت: قانون الزام به ثبت معاملات اموال غیر منقول می‌تواند به کاهش اختلافات حقوقی کمک کند و امنیت سرمایه‌گذاری را تضمین نماید. هوشنگ فروغمند اعرابی، کارشناس مسکن و استاد دانشگاه درخصوص تاثیر قانون الزام به ثبت معاملات اموال غیرمنقول توضیح داد: این قانون یک گام اساسی در راستای شفافیت و نظم در بازار املاک و مستغلات است. قانون الزام به ثبت معاملات اموال غیر منقول می‌تواند به کاهش اختلافات حقوقی کمک کند و امنیت سرمایه‌گذاری را برای عموم مردم، به ویژه قشر متوسط جامعه، تضمین نماید. وی همچنین گفت: قانون الزام به ثبت معاملات اموال غیرمنقول به عنوان یک گام مهم در راستای بهبود نظام حقوقی و شفافیت در بازار املاک و مستغلات کشور مطرح شده است. این قانون به ویژه در شرایطی که کشور با خلا‌های جدی در حوزه قانون‌گذاری و ثبت مالکیت مواجه بوده، می‌تواند تحولی اساسی ایجاد کند. اعرابی راجع‌به عدم وجود داده‌های کافی پیرامون مالکیت افراد گفت: «در گذشته، نهاد‌های مختلف مانند شهرداری‌ها، پایان کار را به عنوان نشانه مالکیت در نظر می‌گرفتند، در حالی که ممکن بود ملک، سال‌ها قبل به شخص دیگری فروخته شده باشد.» او بر این نکته تأکید دارد که با اجرای قانون الزام به ثبت، شفافیت در مالکیت املاک افزایش یافته است و امکان تقلب و خطا در ساماندهی و نظارت به حداقل خواهد رسید.

پرداخت ارز مسافرتی به زائران حج عمره در ترمینال سلام انجام شد
رئیس شعبه بانک ملی مستقر در فرودگاه امام گفت: ضمن عذرخواهی از تاخیر بوجود آمده امروز و پس از اتمام هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های انتظامی، تمامی زائران محترم حج عمره در فرودگاه سلام، ارز مسافرتی خود را دریافت کرده و با پروازشان عازم سرزمین وحی شدند. به گزارش گروه مسکن و انرژی از ایلنا، مصطفی قمری وفا، رییس روابط عمومی بانک مرکزی نوشت: به دنبال تاخیر بوجود آمده در پرداخت ‎ارز مسافرتی به زائران حج عمره در ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره)، دقایقی پیش با آقای صالحی رئیس شعبه بانک ملی مستقر در فرودگاه امام صحبت کردم و گفت: ضمن عذرخواهی از تاخیر بوجود آمده امروز و پس از اتمام هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های انتظامی، تمامی زائران محترم حج عمره در فرودگاه سلام، ارز مسافرتی خود را دریافت کرده و با پروازشان عازم سرزمین وحی شدند.

نشست وزرای نیرو و راه و شهرسازی ایران با معاون نخست وزیر آذربایجان برگزار شد

گروه مسکن و انرژی/ روز دوشنبه بود که خبر سفر معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان به ایران برای ملاقات با مقامات بلندپایه و وزرای اقتصادی کشورمان منتشر شد. شاهین مصطفی با یک هیات اقتصادی راهی ایران شده تا در حوزه های مختلف نفت، گاز، برق، راه و ترانزیت و ...تفاهم نامه هایی را با مقامات ایرانی به امضا برساند. اما توسعه روابط ایران با آذربایجان، پس از سفر رییس جمهور به ترکمنستان و دیدار با پوتین رییس جمهور روسیه، نشان می دهد که ایران حساب ویژه ای بر توسعه روابط اقتصادی و راهبردی با کشورهای آسیای مرکزی باز کرده است.
این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران تصور می کردند، محور توسعه مناسبات اقتصادی و ارتباطی دولت پزشکیان، معطوف همسایگان غربی و جنوبی کشور و همسایگانی چون عراق، امارات، قطر، عمان و حتی عربستان باشد، اما دولت چهاردهم نشان داده هر اندازه که به همسایگان غربی و جنوبی خود توجه دارد، نیم نگاهی هم به همسایگان شرقی و شمالی و کشورهای آسیای مرکزی دارد. ایران به دنبال آن است ایده تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه را با مشارکت کشورهای آسیای مرکزی و حاشیه خلیج فارس عملیاتی کند. در این مدل ارتباطی ، ایران به دنبال آن است که هر نوع انرژی را خریداری کرده و هر نوع نیاز به تامین انرژی از جمله، نفت، گاز، بنزین، پتروشیمی، برق و...را با فروش انرژی پاسخ دهد. به این دلیل است که این روزها حجم اخباری که در خصوص توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهایی چون ترکمنستان، آذربایجان، ازبکستان، تاجیکستان و روسیه شنیده می شود به مراتب بیشتر از همسایگان غربی و کشورهای حاشیه خلیج فارس است. ترکمنستان، روسیه و اینک جمهوری آذربایجان؛ سه ضلع مثلثی هستند که در کنار سایر کشورهای آسیای مرکزی ، تفاهم نامه های اقتصادی و ارتباطی ویژه ای با ایران داشته اند. شاهین مصطفی دیروز با وزرای راه و شهرسازی، نیرو و اقتصاد ایران دیدارهایی را برگزار کرد؛ ضمن اینکه ذاکری مدیرعامل راه آهن ایران هم در دیدار با روشن رستم اف، رئیس راه‌آهن کشور آذربایجان زمینه های اجرای پروژه اتصال ریلی و ایستگاه بار انداز راه آهن آستارا-آستارا را بررسی کردند.

تجارت برق با کشورهای همسایه افزایش می یابد
علی آبادی در دیدار با شاهید مصطفی معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان ضمن اشاره به اینکه هم اکنون اتصال الکتریکی بین ایران و آذربایجان برقرار است و امید می رود ظرفیت های آن تا تابستان سال آینده، افزایش یابد ، گفت:« پیشنهاد شده است بین روسیه، آذربایجان، ایران، امارات و عربستان در این باره مذاکراتی صورت گیرد.» وزیر نیرو همچنین خاطرنشان کرد:« هم‌اکنون با روسیه مذاکرات صورت گرفته است و مقرر شد در اجلاس آینده این موضوع پیگیری شود؛ برقراری این خط الکتریکی به جهت اقتصادی برای دو طرف بسیار سودمند خواهد بود.»علی آبادی با اشاره به همکاری صورت گرفته دو کشور ایران و آذربایجان درخصوص سد خداآفرین، ابراز داشت: این سد توسط دو طرف ساخته شده است. وی یادآور شد: درباره سد قیزقلعه سی و اردوباد برنامه مفصلی را در دست اقدام داریم که در مراحل پیشرفت است؛ طی توافق صورت گرفته مقرر شد فرآیند اجرای این طرح‌ها تسریع شود. وزیر نیرو بیان کرد: در زمینه‌های تخصصی – فنی مذاکراتی صورت گرفت و بر همین اساس آمادگی برای بازدید از تاسیسات فنی دو کشور اعلام شد. شاهین مصطفی اف، معاون نخست وزیر آذریابجان نیز در دیدار با وزیر نیروی ایران با بیان اینکه روابط دو کشور ایران و آذربایجان بسیار گسترده است، گفت: در همین راستا در حوزه‌های آب وبرق نیز همکاری‌‌های قابل توجهی بین دوطرف برقرار است. از جمله می‌توان به پروژه خداآفرین و قیزقلعه‌سی اشاره کرد. معاون نخست وزیر و رئیس آذری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و آذربایجان با اشاره به تبادل نظر صورت گرفته در دیدار مشترک با وزیر نیرو برای توسعه همکاری‌ها در زمینه انرژی، افزود: در مورد احداث نیروگاه‌ها نیز شاهد برقراری همکاری بین دو کشور ایران و آذربایجان هستیم. همکاری بسیار خوبی بین ایران و آذربایجان در حوزه آب برقرار شده است؛ به طوری که حدود سه سال پیش در آذربایجان جشن همکاری پنجاه ساله با ایران در حوزه آب برگزار شد. مصطفی یوف بیان کرد: درباره اجرای توافق مارازاد و اردوباد که در سال 2014 به امضا رسیده تبادل نظر صورت گرفت و مقرر شد با سرعت عمل بیشتری این مهم انجام شود. وی افزود: ارتباط الکتریکی ایران و آذربایجان در پنج نقطه برقرار است و توافق شد در این باره همکاری‌ها مورد بررسی قرار گیرد؛ همچنین درخصوص سنکرون کردن برق سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه تبادل نظر صورت گرفت و قرار شد یک شرکت ایرانی ارزیابی فنی ‌و اقتصادی این مهم را انجام دهد.

اجرای پروژه راه آهن رشت به آستارا
یکی از مهمترین بسترهای توسعه روابط در منطقه، بهعبود شبکه حمل و نقل و راه ها هاست. در این زمینه ایران و جمهوری آذربایجان پروژه های ویژه ای را در دستور کار قرار داده اند. یکی از داین برنامه ها، اجرای پروژه راه آهن رشت به آستارا است که زمینه انتقال حجم انبوهی کالا و محصولات را میان دو کشور فراهم می کند. در همین راستا، وزیر راه و شهرسازی در جلسه دیدار و مذاکره با معاون نخست وزیر آذربایجان گفت: اقدامات لازم برای ساخت راه آهن رشت- آستارا را آغاز کردیم که نقطه عطفی برای توسعه کریدور شمال -جنوب است و مشارکت دولت آذربایجان برای توسعه زیرساخت‌های ریلی منتهی به این مسیر اهمیت بالایی دارد. فرزانه صادق مالواجرد در جلسه دیدار و مذاکره با شاهین مصطفی اف، معاون نخست وزیر کشور آذربایجان،‌ به عنوان رؤسای کمیسیون های مشترک اقتصادی دو کشور با بیان اینکه دو کشور دوست و همسایه پیوندهای عمیق تاریخی ارزشمندی برای توسعه روابط دارند، اظهار داشت: اعلام می کنم در کوتاه‌ترین زمان آماده برگزاری شانزدهمین کمیسیون اقتصادی برای مرور همکاری‌های دو کشور هستیم و خوشبختانه در حوزه حمل و نقل و لجستیک همکاری‌های خوبی بین دو کشور در حال انجام است و همکاری‌ها برای تسهیل عبور و مرور ۵٠٠ کامیون بین دو کشور برقرار است. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه همکاری‌های ترانزیتی بین دو کشور بسیار مهم است و باید توسعه پیدا کند، گفت: راه اندازی مسیر ریلی پارس آباد - بندر عباس مورد تقاضای روسیه است و راه‌اندازی این مسیر نیاز به همکاری آذربایجان دارد. اقدامات لازم برای ساخت راه آهن رشت- آستارا را آغاز کردیم که نقطه عطفی برای توسعه کریدور شمال -جنوب است و مشارکت دولت آذربایجان برای توسعه زیرساخت‌های ریلی منتهی به این مسیر اهمیت بالایی دارد. نقشه دستیابی به ترانزیت ١۵ میلیون تن برای دو کشور را تهیه و ارایه می‌دهیم. وزیر راه و شهرسازی گفت:« با توجه به ظرفیتهای مرزی موجود در بخش جاده‌ای، پیشنهاد می‌کنم میزان پذیرش ناوگان بصورت روزانه در مرز آستارا به ۱۰۰۰ دستگاه در بیله سوار ۸۰۰ دستگاه، در جلفا به ۷۰۰ دستگاه و در پلدشت به ۶۰۰ دستگاه افزایش یابد. لازم است تفاهم نامه جامعی در خصوص همکاری دو کشور در بخش حمل و نقل تهیه شود که همانطور که زیر ساختها توسعه می یابند جریان حمل و نقل نیز سرعت یابد.» دیدار با ناصر همتی وزیر اقتصاد دولت چهاردهم آخرین بخش از دیدارهای اقتصادی دیروز شاهین مصطفی اف در تهران را تشکیل می داد. وزیر اقتصاد در این دیدار از افزایش حجم میزان تجارت بین ایران و کشور آذربایجان خبر دادو گفت: با رفع مشکلات بانکی بین دو کشور شاهد افزایش میزان حجم تجارت بین ایران و آذربایجان خواهیم بود.

پیشنهاد روس ها به ایران برای احداث کریدور جدید شمال-جنوب
در کنار دیدار وزرای دو کشور مدیران عامل راه آهن های ایران و جمهوری آذربایجان نیز با هم دیدار کرده و زمینه بهبود مناسبات حمل و نقل و توسعه راه ها میان دو کشور را بررسی کردند. خبر مهم در این دیدار اظهاراتی بود که ذاکری در خصوص پیشنهاد جدید روس ها به ایران به احداث کریدور جدید شمال به جنوب است. مدیرعامل راه آهن همچنین با تاکید بر لزوم ادامه همکاری ایران و آذربایجان برای تکمیل خط ریلی آستارا- آستارا از امضای تفاهم نامه های گسترش همکاری های ریلی در آینده خبر داد. ذاکری در نشست پروژه اتصال ریلی و ایستگاه بار انداز راه آهن آستارا-آستارا با حضور روشن رستم اف، رئیس راه‌آهن کشور آذربایجان، اظهار کرد: باتوجه به تحولات در منطقه، ضرورت انتقال بار از روسیه به اقیانوس هند و برعکس افزایش یافته و این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است. باید حمل و نقل ترکیبی بار بین کشورهای روسیه ،آذربایجان، ایران و نهایتاً کشور مقصد هندوستان تکمیل شود و برنامه افزایش بار ریلی میان ایران و آذربایجان در دستور کار قرار گیرد. در زمان حاضر در 5 نقطه به کشورهای cis متصل هستیم و براساس برآورد انجام شده امکان حمل 10 میلیون بار در سال از کریدور شمال- جنوب وجود دارد. همچنین به صورت جدی با کشور روسیه در خصوص اتصال خطوط ریلی رشت به آستارا مذاکراتی داشتیم که امیدواریم این پروژه در مدت زمان کمتری به سرانجام برسد. ذاکری گفت: در حاشیه اجلاس بریکس هم مباحث ریلی دو کشور ایران و آذربایجان مطرح خواهد شد و ما در این خصوص پیشنهادی از کشور روسیه دریافت کرده ایم که کریدور جدید شمال- جنوب میان ایران و روسیه را در دستور کار قرار دهیم. وی تاکید کرد: تعدادی از شرکت های حمل و نقل بین المللی ایرانی فعالیت های خوبی را شروع کرده اند که باید این اقدامات مثبت از سوی دو کشور ایران و آذربایجان فعال تر شوند.همچنین با احداث کریدور باکو به سمت جنوب و تا پایانه آستارا ظرفیت بار در این مسیر به 15 میلیون تن خواهد رسید.از شرکت های حمل و نقلی در کشور خواسته ایم که کریدور شمال- جنوب را قبل از تکمیل پروژه ریلی رشت به آستارا به ظرفیت قابل قبولی برسانند. رئیس راه‌آهن آذربایجان با اشاره به همسایگی و تعامل خوب دو کشور ایران و آذربایجان، خواستار افزایش همکاری‌های ریلی طرفین شد.

با افزایش 44درصدی هزینه های مسکن و افزایش 27درصدی دستمزدها

گروه مسکن و انرژی:با توجه به آمار رسمی از ابتدای دهه ۹۰ تا سال ۱۴۰۱، بخش قابل توجهی از هزینه‌های خانوار به مسکن تخصیص یافته و در این بازه زمانی، از کل هزینه‌های خانوارهای شهری حداقل ۳۳ درصد آن صرف هزینه‌های مسکن شده؛ به عبارت دیگر، یک سوم از هزینه‌های خانوارهای شهری برای مسکن خرج شده است. با عنایت به اینکه اکثریت خانوارها در پایتخت در طبقه اجتماعی متوسط و متوسط رو به پایین قرار دارند، واحدهایی که در یکی الی دو سال اخیر با توجه به آمار مسکنی بانک مرکزی بیشتر مورد اقبال قرار گرفته، آپارتمان‌های ۴۰ تا ۶۰ متری هستند، زیرا این متراژ با بودجه مستأجران تهرانی همخوانی بیشتری دارد. همچنین با وجود تداوم شرایط رکودی در معاملات و کاهش سرعت رشد قیمت مسکن در سال‌جاری، سهم مسکن از سبد هزینه خانوار همچنان در حال افزایش است، در سال گذشته رشد حداقل حقوق دستمزد حدود ۲۷ درصد و رشد هزینه اجاره بها حدود ۴۴ درصد بوده است و آمارها نشان می‌دهد رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی در سال‌های ۱۳۹۹ الی ۱۴۰۱ شدت گرفته است، در حالی که میزان درخواست‌ها برای اخذ مجوز ساخت و تعداد معاملات مسکن کاهش داشته است. طبق گفته فعالان صنعت ساختمان، شرایط رکود تورمی بر بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ نیز مانند ۱۴۰۲ برقرار است و بازار مسکن ایران برای خروج از بحران، نیازمند اقداماتی گسترده و هماهنگ درجهت کاهش هزینه‌های تولید، افزایش توان خرید خانوار و افزایش دسترسی به منابع جدید برای تأمین سرمایه در گردش تولیدکنندگان خواهد بود. گفتنی است که بازار مسکن با چالش‌های جدی دست و پنجه نرم می‌کند اما بر اساس بررسی‌های صورت گرفته سه عامل اساسی دچار ایجاد بحران در این بازار شده است، به دلیل افزایش روز افزون تورم نهاده‌ها، سرمایه‌گذاری در ساخت و ساز مسکن با کمبود منابع و سرمایه روبه‌رو است، از سوی دیگر قدرت خرید و اجاره‌بها خانوار با قیمت‌های کنونی همخوانی ندارد و رکود معاملات و کاهش سود سرمایه‌گذاری در مسکن باعث شده که افراد تمایل ورود به عرصه ساخت و ساز را نداشته باشند.
جمعیت مستأجران رو به افزایش است
در همین راستا، داوود بیگی‌نژاد نایب رئیس اتحادیه املاک با بیان اینکه قدرت خرید مردم موازی با قیمت‌های فعلی در بازار مسکن نیست، گفت: هم‌اکنون رکود تورمی در بازار اجاره‌بها، خرید و فروش مسکن حاکم است؛ البته رکود در بازارهای موازی دیگر نیز وجود دارد اما به طور کلی خریداری در بازار خرید و فروش مسکن نیست. به گزارش گروه مسکن و انرژی به نقل از مهر وی در ادامه تاکید کرد: اقداماتی که در موازات مشاوران املاک صورت گرفته، تمرکز این صنف را برای هدف اصلی آنها که انعقاد قرارداد و ایجاد بازار مناسب برای جذب سرمایه مشتریان بازار مسکن است، تحت شعاع قرار داده و از سوی دیگر افزایش ۲۵ درصدی نرخ اجاره‌بها در تهران یک قانون دستوری است و الگوی مناسب برای قیمت‌گذاری در حال حاضر وجود ندارد. نایب رئیس اتحادیه املاک افزود: با توجه به موارد ذکر شده، مانند سنوات گذشته بازار مسکن در راستای خانه‌دار شدن مستأجران گام برنمی‌دارد، زیرا نرخ‌گذاری‌ها برخلاف توان مالی مستأجران است؛ به عبارت دیگر قدرت خرید ملک عموم مستأجران کاهش پیدا کرده و بازار خرید مسکن در تاریکی قرار دارد، زیرا مشتری نیست. مستأجران به علت کاهش توان قدرت مالی از منطقه‌ای که سکونت دارند به مناطق پایین شهر در حال نقل مکان هستند؛ به هر مقداری که در قیمت مسکن تفاوت ایجاد شود، تأثیر چشمگیری در تعداد قراردادهای معامله شده، نخواهد داشت، زیرا قدرت خرید و درآمد خالص مردم نسبت به سال‌های قبل کاهش پیدا کرده و عده زیادی از مستأجران از بازار خرید به بازار رهن و اجاره مسکن کوچ کرده‌اند. بیگی‌نژاد تاکید کرد: رشد نرخ اجاره‌بها با توان مالی مستأجران همسو نیست و با توجه به رشد قیمت‌ها در بازار اجاره، خرید و فروش مستأجران دیگر به خرید خانه فکر نمی‌کنند، زیرا با مبالغ آنها فاصله زیادی دارد. به طور مثال پول رهن برخی از آپارتمان‌های تهران مطابق قیمت خرید چند سال گذشته همان واحد مسکونی است. وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط فعلی بازار مسکن، مستأجران باید از سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر خودداری کنند تا بتوانند سرپناهشان را تهیه کنند؛ البته ناگفته نماند، در خانوار دیگر صحبتی و برنامه‌ریزی از خرید خانه در میان نیست.