افزایش سقف معافیت مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده

سقف معافیت مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده از ۱۲ به ۲۴ میلیون افزایش یافت. فاطمه مهاجرانی در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران ،اظهار کرد: دولت در جلسه عصر امروز، بودجه را به صورت کامل خواهد بست و آماده تحویل به مجلس می شود. در بودجه بر عدالت محوری تاکید می‌شود که در بهداشت، درمان و آموزش عدالت مدنظر باشد تا اقشار دهک های پایین، آسیبی نبینند. وی همچنین اعلام کرد در لایحه بودجه سال آینده سقف معافیت مالیاتی از ۱۲ به ۲۴ میلیون افزایش یافته است.سخنگوی دولت ادامه داد: به دلیل بررسی بودجه، تصویب مصوبات و انتصابی استانداران انجام نشد. دیروز هم استاندار اصفهان و رئیس سازمان مدیریت انتخاب شدند. مهاجرانی درباره پیگیری رفع فیلترینگ و همچنین پیوستن به FATF بیان کرد:فیلترینگ و پیوستن ایران به FATF در حال پیگیری است.ممکن است این سوال مطرح باشد که چرا این مسائل زمان بر است. برگرداندن موضوعات از شوراها و قوانین زمان بر است، ولی رئیس جمهور بر همان عهدی که بستند هستند و آنها دنبال می شود.

 

تعلیق ارسال تسلیحات ایتالیا به رژیم صهیونیستی

نخست وزیر ایتالیا تاکید کرد که تا زمانی که خطر استفاده از سلاح‌های نظامی در بحران خاورمیانه وجود داشته باشد، کشورش به اسرائیل (رژیم صهیونیستی) سلاحی ارسال نخواهد کرد. جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا در بیانیه ای در تارنمای دولتی این کشور اعلام کرد که پس از آغاز حملات اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به نوار غزه، رم بلافاصله صدور هرگونه مجوز جدید برای صادرات تسلیحات به تل آویو را به حالت تعلیق درآورد؛ بنابراین هیچ یک از توافق نامه ها و قراردادهای که بعد از ۷ اکتبر(۱۶ مهر) امضا شده بودند، تحقق نیافتند. پیشتر نیز امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در همین ارتباط در سخنرانی خود در رادیو «فرانس اینتر» تصریح کرده بود که توقف ارسال تسلیحات نظامی به تل آویو برای استفاده در حملات به نوار غزه، اولین اقدام برای حل سیاسی این مناقشه است. وی همچنین افزود: لبنان نباید به «غزه ای جدید» تبدیل شود. گزارش ها حاکی از آن است که جمعه گذشته، ۹ کشور اتحادیه اروپا (یونان، اسپانیا، ایتالیا، قبرس، مالت، پرتغال، اسلوونی، فرانسه و کرواسی) از تعلیق ارسال تسلیحات مورد استفاده در عملیات نظامی به (رژیم) اسرائیل حمایت کردند.

گفتگوی تلفنی پزشکیان و سلطان عمان
سران ایران و عمان در گفتگوی تلفنی مسائل منطقه به ویژه تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان و نیز روابط دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار دادند. مسعود پزشکیان ظهر دیروز چهارشنبه در پاسخ به تماس تلفنی «هیثم بن طارق» سلطان عمان در پاسخ به ابراز خشنودی وی نسبت به روابط حسنه و مستحکم دو کشور و ابراز تمایل برای گسترش و تعمیق این روابط، متقابلا روابط صمیمی تهران-مسقط را باعث خرسندی خود دانست و بر عزم کشورمان برای تقویت بیش از پیش تعاملات فیمابین تاکید کرد. رئیس جمهور ارتقا و تعمیق روابط با عمان را جزو اولویت‌های سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در گسترش روابط با همسایگان برشمرد و افزود: تقویت روابط دوستانه و صمیمی میان کشورهای منطقه و نیز گسترش همکاری‌های منطقه‌ای ضامن رسیدن به یک نگاه و زبان مشترک برای حل مسائل منطقه ما به عنوان بستر توسعه جمعی کشورها و ارتقای رفاه، آرامش و آسایش ملت‌های ما است. پزشکیان تقویت برادری میان کشورهای مسلمان منطقه را علاوه بر توصیه دینی و اعتقادی مبتنی بر سیره رسول گرامی اسلام (ص)، ضرورت مقطع مهم کنونی دانست و گفت: اگر ما کشورهای اسلامی با یکدیگر ید واحده باشیم، رژیم صهیونیستی جرأت نخواهد کرد اینگونه راحت جنایت کند و آمریکا و کشورهای غربی نیز از او حمایت کنند.رئیس جمهور ضمن قدردانی از مواضع اصولی عمان در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان، خواستار اعمال فشار بیشتر به حامیان رژیم صهیونیستی برای متوقف کردن ماشین کشتار و جنایت این رژیم شد.
«هیثم بن طارق» نیز در این گفتگوی تلفنی با قدردانی و حمایت از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل منطقه از جمله درباره غزه و لبنان و بر ضرورت پرهیز از اعمال استانداردهای دوگانه در برخورد کشورهای غربی با این مسئله تاکید کرد. سلطان عمان حمایت از حقوق مردم مظلوم غزه و لبنان را جزو اولویت‌ها و دغدغه‌های جدی کشورش برشمرد و تصریح کرد: عمان همواره تاکید کرده که استمرار حمایت کشورهای غربی از جنایات اسرائیل، به هیچ وجه قابل قبول و توجیه نیست.

واکنش وزیر دفاع به تحویل
سامانه تاد به اسرائیل
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نسبت به تحویل سامانه تاد آمریکا به اسرائیل واکنش نشان داد.امیر سرتیپ نصیرزاده در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت گفت: سامانه تاد، یک سامانه ضدبالستیک است و جدید هم نیست و قبلاً نیز بوده است. وی افزود: ما این قبیل اقدامات دشمن را در راستای جنگ روانی ارزیابی می‌کنیم و مشکل خاصی وجود ندارد. وزیر دفاع تصریح کرد: هیچکدام از تهدیدات رژیم صهیونیستی جدید نیست.

فرانسه و انگلیس خواستار نشست فوری شورای امنیت شدند
نخست‌وزیر انگلیس گفت، فرانسه و انگلیس خواستار نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی اوضاع بشردوستانه در غزه شده و لندن در حال بررسی اعمال تحریم‌ها علیه ۲ وزیر تندرو صهیونیست است. «کر استارمر» نخست‌وزیر انگلیس در پاسخ به اینکه چه زمانی درباره وضعیت بشردوستانه در غزه صحبت می‌شود، گفت: «ما دائما در این مورد با شرکای خود صحبت می‌کنیم. این یک فوریت است و کمک‌های بیشتری باید به غزه وارد شود.» به نقل از خبرگزاری رویترز، استارمر همچنین گفت انگلیس به دنبال تحریم «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی و «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به دلیل اظهارنظرهایی است که آنها درباره درگیری مطرح کرده بودند.


رونمایی زلنسکی از طرح صلح اوکراین
زلنسکی طرح صلح اوکراین را دیروز (چهارشنبه) در پارلمان و در حالی ارائه کرد که بخش‌هایی از این طرح همچنان محرمانه هستند. این طرح که از سوی ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین به پارلمان این کشور ارائه شده ۵ بند دارد و شامل دعوت برای پیوستن به ناتو، دورنمای دفاعی، بازدارندگی در مقابل روسیه، رشد و همکاری اقتصادی و معماری امنیتی پس از جنگ می‌شود. به نقل از پایگاه خبری News.Az، «اولکسی هونچارنکو» یکی از قانونگذاران اوکراینی خاطرنشان کرد که این طرح شامل ۳ متمم محرمانه است. «دیوید آراخامیا»، رهبر پارلمانی حزب حاکم اوکراین نیز گفت که برخی از موارد محرمانه به گروه رهبران پارلمانی ارائه می‌شود. ولودیمیر زلنسکی در پارلمان اوکراین گفت: «اگر از این طرح حمایت شود، ما می‌توانیم حداکثر تا سال آتی میلادی این جنگ را پایان بدهیم.» دعوت اوکراین برای پیوستن به ناتو نیز در راس این فهرست ۵ بندی است.

یک امیر ارتش مشاور وزیر ورزش شد
امیر سرتیپ دوم فولادی با حکم احمد دنیامالی به عنوان مشاور وزیر ورزش و جوانان در امور مرتبط با نیروهای مسلح منصوب شد. امیر سرتیپ دوم جمشید فولادی رئیس اداره ورزش و آمادگی جسمانی ستاد کل نیروهای مسلح طی حکمی از سوی احمد دنیامالی به عنوان مشاور وزیر ورزش و جوانان در امور مرتبط با نیروهای مسلح منصوب شد. وزیر ورزش و جوانان در حکم انتصاب او نوشت: «با عنایت به شایستگی، تخصص و تجارب ارزنده، جناب‌عالی را به عنوان «مشاور وزیر در امور مرتبط با نیروهای مسلح» منصوب می‌نمایم. امید است با استعانت از خداوند متعال و نصب‌العین قرار دادن منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و همچنین مد نظر قرار دادن برنامه هفتم توسعه در حوزه ورزش و جوانان برای پیشبرد اهداف عالیه این وزارت در انجام وظایف محوله، موفق و مؤید باشید.

کامران کرمی کارشناس مسائل خلیج فارس در گفت و گو با «تجارت» مطرح کرد

گروه سیاسی: ماشین جنگ و ترور رژیم صهیونیستی بدون هیچ‌گونه وقفه‌ای بر طبل جنگ‌افروزی می‌کوبد و هیچ مرزی از حقوق متعارف جنگ را برای خود قائل نیست. صهیونیست‌ها نوار غزه را طی یک سال گذشته به یک ویرانه تبدیل کردند و حالا همین رویکرد را می‌خواهند در جنوب لبنان اجرایی کنند. به گزارش «تجارت»، نیروهای حماس و حزب‌الله لبنان در جنگ تمام عیار با صهیونیست‌ها هستند و هیچ چشم‌اندازی برای پایان درگیری‌ها وجود ندارد. افزون بر این، دایره جنگ منطقه‌ای به عرصه تقابل بدون واسطه میان ایران و رژیم صهیونیستی نیز رسیده است و اوضاع منطقه هر روز پیچیده‌تر می‌شود. اکنون می‌توان با صراحت گفت که منطقه خاورمیانه در آستانه یک انفجار بزرگ قرار دارد اما نکته عجیب در این بین سکوت تاریخی کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی و امارات متحده عربی است. کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تا کنون هیچ‌گونه نقش ایجابی را برای توقف جنایات اسرائیلی‌ها در منطقه ایفا نکرده‌اند. حال این انفعال تاریخی به پرسشی جدی برای افکار عمومی و ناظران سیاسی تبدیل شده است. «تجارت» به منظور بررسی این مساله مهم با کامران کرمی کارشناس مسائل خلیج فارس و پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه گفت‌وگو داشته است.

اعراب رویکرد بی‌طرفی‌ فعال را در تنش ایران و اسرائیل اتخاذ کرده‌اند
کامران کرمی در ارتباط با موضع سکوت کشورهای عربی در میانه تشدید بحران‌ها در منطقه به ویژه افزایش تقابل میان ایران و اسرائیل گفت: «تشدید تنش‌ها در سطح منطقه‌ای و تصاعد بحرانی که ما میان تهران و تل‌آویو مشاهده می‌کنیم، موجب شده که کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس در موضع عدم انتخاب و گزینش برای انتخاب یک طرف درگیری قرار گرفته‌اند. آن‌ها با آگاهی از ابعاد اهمیت ژئواکونومیک و ژئواستراتژیک منطقه خاورمیانه و تاثیر جنگ بر آن، موضع بی‌طرفی فعال را برگزیده‌اند. بدین معنا که اخیرا کشورهای حوزه خلیج فارس، در حین بی‌طرفی تلاش دارند از یک سو بر ایران و اسرائیل و از سوی دیگر، بر بازیگران فرامنطقه‌ای همانند چین و آمریکا برای ممانعت از هدایت تنش‌ها به سمت خلیج فارس اعمال فشار می‌کنند.»

رسانه‌های عربستانی رویکرد سلبی نسبت به حماس داشته و دارند
این کارشناس مسائل خلیج فارس در ادامه پیرامون مواضع رسانه‌های عربستانی به ویژه العربیه و الحدث علیه جبهه مقاومت در جنگ با اسرائیل اظهار داشت: « واقعیت این است که رسانه‌های عربستانی از همان ابتدای آغاز جنگ میان اسرائیل و حماس، عملا رویکرد انتقادی از جبهه مقاومت را در پیش گرفتند. آن‌ها با مقصر دانستن حماس، معتقد بودند که اقدام 7 اکتبر تمامی فرصت‌های برای حل مساله فلسطین را از میان برده است. رسانه‌های جریان اصلی و فرعی عربستان، بازتاب دهنده نگاه هیات حاکمه عربستان بودند و هستند. در سطحی دیگر باید توجه داشت که به شکل تاریخی عربستان سعودی با قرار دادن جریان‌ها وابسته به اخوان‌المسلمین در زیرمجموعه گروههای تروریستی، نگاه مثبتی به جریان‌های اخوانی‌ای همانند حماس و جهاد اسلامی نداشت. طبیعتا از نگاه آن‌ها حماس برهم زننده ثبات و امنیت منطقه و هم دستاوردهای داخلی فلسطین بود. رسانه‌های عربستانی حماس را به عنوان بر هم زننده عادی‌سازی روابط با اسرائیل می‌دانند که از نگاه آن‌ها این رخداد می‌توانست منجر به حل مساله فلسطین شود.»

عربستان در جنگ اخیر تغییر آرایش سیاسی در لبنان را پی‌گیری می‌کند
کرمی در ارتباط با رویکرد عربستان نسبت به جنگ اسرائیل و حزب الله در لبنان با اشاره به این‌که ریاض در موقعیت کنونی تضعیف حزب الله را به نفع خود ارزیابی می‌کند، افزود: «از نگاه عربستان جنگ اسرائیل علیه حزب‌الله می‌تواند آغاز تغییر آرایش سیاسی در لبنان باشد. بدین معنا که حزب الله تضعیف شده در چارچوب ساختار کلان سیاسی لبنان قرار بگیرد و نقش ارتش لبنان به مراتب پررنگ‌تر شود. آن‌ها نسبت به تقویت جریان‌های سیاسی لبنانی نزدیک به خود رغبت جدی داشته و دارند.»
خروجی مطلوب عربستان و امارات در منارعات اخیر چیست؟
عضو گروه خلیج فارس مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه در بخشی دیگر از گفته‌های خود در پاسخ به این پرسش که شما اعراب نهایتا از درون تحولات و منازعات اخیر منطقه چه چیزی را دنبال می‌کنند، تاکید کرد: «خروجی مطلوب برای کشورهایی همانند عربستان و امارات از درون وضعیت پر مناقشه منطقه، یک ایران تضعیف شده در خاورمیانه است.
اما این بدین معنا نیست که خواهان یک اسرائیل قدرتمند در منطقه باشند. آن‌ها رویکرد ادغام اسرائیل در منطقه را در پیش گرفته تا از درون آن پروژه توسعه اقتصادی جاه‌طلبانه خود را پیش ببرند. البته باید توجه داشت که این سناریو بسیار ایدئال بوده و بعید است تحولات در این مسیر پیش برود.»

عربستان بشدت نسبت به عادی‌سازی روابط با اسرائیل رغبت دارد
کرمی در بخشی دیگر از اظهارات خود پیرامون امکان عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل در صورت فروکش کردن منازعات در منطقه تصریح کرد: «این موضوع تا حدی زیادی به تغییر نگاه کلان عربستان سعودی ارتباط دارد. طبیعتا آن‌چه که در یک سال گذشته اتفاق افتاد تا حدودی این روند را متوقف کرد اما در نهایت مجموعه عمده کشورهای عربی، به ویژه عربستان سعودی، عادی‌سازی را بازتابی از تغییر چینش قدرت در منطقه می‌دانند. آن‌ها در چنین فرمولی، اسرائیل را به عنوان یک واقعیت منطقه‌ای پذیرفته‌اند. ولی پیش‌شرط هر گونه عادی‌سازی منوط به متغیر اجرای طرح دو دولتی و تشکیل کشور فلسطین است. در مجموع باید اظهار داشت که عربستان بیشتر پروژه کلان اقتصادی خود را به مسائل منطقه‌ای گره زده و معتقد است که بدون اسرائیل پیش‌بردن چشم‌انداز 2030 ممکن نیست. هر چند باید توجه داشت که عادی‌سازی در صورت فروکش کردن جنگ هم بسیار پیچیده و دشوار است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی با پادشاه اردن دیدار و رایزنی کرد

گروه سیاسی: سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سفرهای منطقه‌ای خود در میانه وضعیت پیچیده و پر بحران خاورمیانه، دیروز هیات ایرانی در امان با مسئولان ارشد کشور اردن دیدار و گفت‌وگو داشت. وزیر امور خارجه کشورمان در ابتدا سفر خود به امان با «ایمن الصفدی» معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه اردن دیدار و گفت‌وگو کرد. در ادامه مهم‌ترین بخش سفر اخیر او دیدار با عبدالله دوم، پادشاه کشور اردن دیدار داشت. به گزارش «تجارت»، عراقچی که دیروز در اردن حضور داشت، پیش از این به لبنان، سوریه، عربستان، عراق و عمان سفر کرده بود. «اسماعیل بقائی» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با بیان اینکه «دیپلماسی ایران برای صلح و ثبات منطقه ادامه دارد»، از سفر عراقچی به مصر و ترکیه خبر داده بود. شایان ذکر است بنابر اعلام «بدر عبدالعاطی» وزیر خارجه مصر، سید عباس عراقچی امروز پنج‌‎شنبه به قاهر سفر خواهد کرد و فردا جمعه به ترکیه می‌رود.

ضرورت اقدام منطقه‌ای برای توقف ماشین جنگی رژیم صهیونیستی
وزیر خارجه ایران در دیدار همتای اردنی، «بر ضرورت اقدام جمعی کشورهای منطقه برای توقف ماشین جنگی رژیم اشغالگر و جلوگیری از گسترش دامنه جنگ و حراست از ثبات و امنیت منطقه تاکید کرد». در این دیدار، موضوعات مورد علاقه طرفین در روابط دوجانبه و تحولات جاری منطقه مورد تبادل‌نظر و مشورت قرار گرفت. طبق بیانیه وزارت خارجه ایران، عراقچی ضمن مروری بر وضعیت بحرانی منطقه در نتیجه تداوم نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه و تهاجم گسترده آن به لبنان، بر ضرورت اقدام جمعی کشورهای منطقه برای متوقف کردن ماشین جنگی رژیم اشغالگر و جلوگیری از گسترش دامنه جنگ و حراست از ثبات و امنیت منطقه در راستای منافع ملت‌های منطقه تاکید کرد. ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن نیز با ابراز نگرانی شدید از وخامت شرایط امنیتی منطقه، موضع کشورش مبنی بر ضرورت پایان دادن به کشتار مردم بی‌گناه فلسطین و لبنان و نیز توقف تجاوزات علیه لبنان و جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر در منطقه را مورد تاکید قرار داد. طرفین همچنین بر اهمیت بسیج کشورهای منطقه و جامعه جهانی جهت کمک به آوارگان در غزه و لبنان و سوریه تاکید کردند.
محورهای گفت‌وگوی عراقچی و عبدالله دوم
در مهم‌ترین بخش از سفر عراقچی، وزیر خارجه ایران در دیدار پادشاه اردن، دیدگاه‌های تهران در مورد وضعیت حساس امنیتی منطقه را تشریح کرد. «اسماعیل بقائی» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره دیدار عراقچی با عبدالله دوم نوشت: «وزیر امور خارجه در دیدار با پادشاه اردن، دیدگاه‌های ایران در مورد وضعیت حساس امنیتی منطقه، در نتیجه تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان را تشریح کرد». سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران همچنین خبر داد که «در این دیدار بر عزم مشترک ۲ کشور برای توسعه و تعمیق روابط دوجانبه تاکید شد». بقائی در پایان نوشت: «اعتقاد راسخ ایران و اردن این است که نیازمند همبستگی قاطع و اقدام جمعی برای توقف تجاوزات و جنایات، حفاظت از جان بیگناهان و حراست از امنیت و ثبات منطقه هستیم». دفتر پادشاهی اردن هم خبر داد عبدالله دوم در دیدار عراقچی، خواستار کاهش تنش در منطقه شد و گفت کشورش، «میدانی برای درگیری‌های منطقه‌ای نخواهد بود». او بر ضرورت توقف حملات رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان به‌عنوان اولین گام در جهت حصول آرامش در منطقه تاکید کرد. همچنین، طبق بیانیه وزارت خارجه ایران، در این دیدار، وزیر امور خارجه ایران ضمن تبیین دیدگاه جمهوری اسلامی ایران راجع به وضعیت امنیتی منطقه و تلاش‌های صورت گرفته از سوی جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از تشدید ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه غرب آسیا، بر ضرورت همکاری و همبستگی بیشتر کشورهای منطقه و جهان اسلام جهت وادارکردن رژیم صهیونیستی به توقف نسل‌کشی و جنگ افروزی تاکید کرد. وزیر امور خارجه ایران همچنین با ابراز نگرانی و اندوه شدید از وضعیت بسیار ناگوار مردم آواره غزه و لبنان که اکنون از امکانات اولیه برای ادامه زندگی نیز محروم شده‌اند، خواستار بسیج همه ظرفیت‌های کشورهای اسلامی جهت جمع‌آوری و ارسال کمک‌های انساندوستانه شد. طبق این بیانیه، پادشاه اردن نیز ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت جاری در منطقه و خطرات و عواقب جدی ناشی از گسترش دامنه منازعه و ناامنی بر همه کشورها، بر عزم اردن برای هرگونه مساعدت و مشارکت در ابتکارات و روندهای معطوف به حفظ ثبات و امنیت منطقه تاکید کرد. طرفین همچنین بر اراده ۲ کشور برای توسعه روابط دوجانبه و استمرار رایزنی‌ها و مشورت‌ها در خصوص تحولات منطقه در راستای کمک به حفظ امنیت و ثبات در منطقه تاکید کردند.

شولتس: ایران با آتش بازی می‌کند!

گروه سیاسی: صدراعظم آلمان در پارلمان این کشور اظهاراتی را علیه پاسخ نظامی مشروع ایران به اقدامات متجاوزانه و ثبات‌زدای رژیم صهیونیستی مطرح کرده و بر تداوم حمایت تسلیحاتی از رژیم صهیونیستی و حمایت‌های اتحادیه اروپا از اوکراین تاکید کرد.
به گزارش «تجارت»، «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان دیروز چهارشنبه و در اظهاراتی در پارلمان این کشور با نادیده گرفتن حق مشروع ایران برای پاسخ دادن به اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی، گفت: ما حمله موشکی ایران به اسرائیل را نمی‌پذیریم. ایران با آتش بازی می‌کند. ایران ۱۰ مهر (اول اکتبر) طی عملیات «وعده صادق ۲» به اقدامات متجاوزانه و تروریستی رژیم صهیونیستی در ترور و به شهادت رساندن «اسماعیل هنیه» رئیس پیشین دفتر سیاسی حماس در تهران که از سوی ایران نقض حاکمیت ملی ایران و تروریسم برون‌مرزی تلقی شده بود،‌ ترور و به شهادت رساندن «سید حسن نصرالله» دبیرکل پیشین حزب‌الله لبنان و سردار «عباس نیلفروشان» مشاور ارشد نظامی ایران در لبنان طی حملات به جنوب این کشور، پاسخ داد. مقامات ایران تاکید کرده‌اند که در صورت هرگونه اقدام متجاوزانه دیگری از سوی رژیم صهیونیستی و متحدان آن علیه ایران، زیرساخت‌های این رژیم و منافع متحدانش در منطقه هدف مشروع حملات نظامی ایران قرار خواهد گرفت. ایران پشتر نیز در ۲۵ فروردین در پاسخ به حمله متجاوزانه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق، با صدها پهپاد و موشک اراضی اشغالی را هدف قرار داد. ایران این اقدام مشروع نظامی را مطابق بند ۵۱ منشور سازمان ملل و در راستای دفاع از منافع ملی خود دانسته است. خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که شولتس در حمایت از تحویل تسلیحات به رژیم صهیونیستی که دامنه جنایت‌های جنگی آن از غزه به لبنان نیز کشیده شده است، گفت: تحویل تسلیحات انجام می‌شود و در آینده نیز انجام خواهد شد. اظهارات شولتس درباره تداوم حمایت تسلیحاتی از رژیم صهیونیستی در پی این مطرح می‌شود که پیشتر، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه خواستار متوقف کردن عرضه تسلیحات به رژیم اشغالگر شده و گفته بود: من معتقدم که از امروز، اولویت بازگشت به حل و فصل سیاسی و پایان دادن به ارسال تسلیحات برای انجام فعالیت‌های نظامی در نوار غزه است. فرانسه به آنها سلاح نمی‌دهد. اولویت اکنون اجتناب از تشدید تنش است. شولتس در بخش دیگری از اظهاراتش نیز درباره جنگ اوکراین گفت: حمایت از اوکراین در سال‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت. اتحادیه اروپا به اوکراین ۳۵ میلیارد یورو کمک مالی می‌کند. «جوزپ بورل» مسئول سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا نیز روز سه‌شنبه، در جمع خبرنگاران و پیش از نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا گفت که با توجه به از راه رسیدن زمستان و بدتر شدن وضعیت در اوکراین گفت: ما باید حمایت‌های خود را افزایش بدهیم. این تنها راهکار ممکن از جانب ماست. ما درباره اعطای تسهیلات اتحادیه اروپا به اوکراین گفت‌وگو خواهیم کرد. مسئول اقدام خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که ما باید به چرخه «آن‌ها ویران می‌‎کنند، ما بازسازی می‌کنیم» پایان دهیم.