پاسخ ایران به تجاوزگری صهیونیست‌ها قطعی است

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی دیروز یکشنبه مجلس در نطق پیش از دستور خود گفت: مقایسه عملیات وعده صادق ۲ با اقدام اخیر نظامی این رژیم گواهی روشن بر توان بازدارندگی نیروی دفاعی جمهوری اسلامی ایران است. قالیباف بیان کرد: رژیم صهیونیستی هیچ دستاوردی جز نسل کشی و کشتار زنان و کودکان بی دفاع و بی‌پناه در غزه و لبنان ندارد و امروز از آبرو و اعتباری هم در سطح جهان برخوردار نیست. گرچه اقدام نظامی رژیم صهیونیستی علیه ایران از روی انفعال بود و به شکست دیگر برای این رژیم تبدیل شد اما جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب حق ذاتی دفاع مشروع و ماده ۵۱ منشور ملل متحد خود را محق به دفاع از خود می‌داند و پاسخ به این تجاوزگری قطعی با رعایت اقتضائات خواهد بود. وی در هشداری به آمریکا گفت: به آمریکا که پشتیبان اصلی و شریک در تمام جرم‌ها و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی است، هشدار می‌دهیم که برای توقف کشتار مردم بی‌گناه در غزه و لبنان و جلوگیری از گسترش بی ثباتی و ناامنی در تمام منطقه، رژیم نامشروع صهیونی را مهار کرده و مجبور به آتش بس پایدار کند و اجازه ندهد این رژیم با بی‌تدبیری و جنگ افروزی سرنوشت شومی را برای خود و هم پیمانان خود رقم بزند.

 

حق پاسخ به تجاوز نظامی اسرائیل محفوظ است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در نامه‌ای به شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل متحد پیرامون شرارت رژیم صهیونیستی علیه کشورمان اظهار کرد که ایران حق ذاتی خود را برای پاسخ قانونی و مشروع به این حملات جنایت‌کارانه، در زمان مقتضی محفوظ می‌دارد. سید عباس عراقچی در این نامه اعلام کرد: مکاتبه حاضر جهت استحضار جنابعالی و اعضای شورایامنیت از اقدامات غیرقانونی و تهاجمی رژیم صهیونیستی ارسال می‌گردد؛ اقداماتی که نقض جدی حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران و تخلف آشکار از حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد محسوب می‌شود. در ساعات اولیه‌ صبح روز شنبه، ۲۶ اکتبر ۲۰۲۴، رژیم تروریستی اسرائیل مجموعه‌ای از حملات هوایی نظامی را به چندین سایت در استان‌های خوزستان، ایلام و اطراف تهران انجام داد. با وجود آنکه سامانه‌ دفاع هوایی ایران اکثر موشک‌ها را رهگیری کرد، چهار تن از افسران نظامی ایرانی به نام‌های حمزه جهاندیده، محمد مهدیشاهرخی، سجاد منصوری و مهدی نقوی، در حالی به مقام شهادت نائل آمدند که با شجاعت جان خود را فدای دفاع و حفظ امنیت ملی کشورشان کردند. اگر عملکرد موفقیت‌آمیز سامانه‌ی دفاع هوایی ایران نبود، این تهاجم رژیم صهیونیستی می‌توانست تلفات سنگینی به بار آورد.

پیکر شهیدان خوزستانی پدافند ارتش امروز تشییع می‌شود
با اعلام پدافند هوایی منطقه جنوب غرب امروز (هفتم آبان ماه) پیکر شهیدان استوار دوم محمدمهدی شاهرخی فر و سروان حمزه جهان دیده از ساعت ۱۲ ظهر فردا تشییع می‌شود. پیکر پاک این شهیدان گرانقدر به شهرهای شوشتر و رامهرمز منتقل خواهد شد و شهید شاهرخی‌فر در شوشتر و شهید جهاندیده در رامهرمز در محل زندگیشان به خاک سپرده می‌شوند. استوار محمد مهدی شاهرخی‌فر و سروان شهید حمزه جهاندیده از رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی ایران بامداد دیروز در حین مقابله با پرتابه‌های رژیم جنایتکار صهیونیستی به مقام رفیع شهادت نائل آمدند.
درخواست ایران برای برگزاری نشست فوری شورای امنیت
جمهوری اسلامی ایران، در پی حمله اخیر رژیم صهیونیستی به مراکز نظامی ایران از رئیس شورای امنیت سازمان ملل درخواست کرد که برای رسیدگی به این موضوع و اطمینان از پاسخگو کردن رژیم صهیونسیتی نشست فوری تشکیل دهد. کاظم غریب آبادی، معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بخش‌هایی از نامه سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه به دبیرکل سازمان ملل و اعضای شورای امنیت به دنبال حملات اخیر رژیم صهیونیستی به ایران را در صفحه اجتماعی ایکس به شرح زیر منتشر کرد: «در حالی که سامانه پدافند هوایی ایران اکثر موشک‌ها را رهگیری کرد، چهار افسر ارتش ایران در حالی که شجاعانه جان خود را برای دفاع و پاسداری از امنیت ملی کشور خود فدا کردند، به شهادت رسیدند. جمهوری اسلامی ایران از رئیس شورای امنیت درخواست می‌کند که برای رسیدگی به این نقض شدید و اقدامات غیرقانونی و اطمینان از پاسخگو کردن این رژیم جنایتکار، نشست فوری تشکیل دهد.»

پیام پزشکیان برای شهدای
پدافند هوایی کشور
رئیس جمهور در پیامی به شهادت رسیدن نیروهای ارتش در حمله رژیم صهیونیستی و فراجا در جمله تروریستی شهرستان تفتان را تسلیت گفت. متن پیام مسعود پزشکیان در شبکه اجتماعی ایکس به شرح زیر است: فرزندان ایران در دفاع از حریم میهن جان فدا کردند، شهادت دلیران وطن را به دلاوران ارتش، جان برکفان فراجا، خانواده‌های معظم‌ و مردم قهرمان تسلیت می‌گویم. دشمنان ایران بدانند این مردم سلحشور در دفاع از خاکشان بی‌هیچ هراسی ایستاده‌اند و پاسخ هر حماقتی را با تدبیر و هوشمندی خواهند داد.

پیام سیدحسن خمینی به فرمانده کل ارتش
سیدحسن خمینی در پیامی به امیرلشکر موسوی فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران، گفت: اینجانب به سهم خود، از پدافند هوایی ارتش به خاطر دفاع مقتدرانه از حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران قدردانی می کنم و شهادت عزیزان ارتشی را به همرزمان آنها و خانواده هایشان تبریک و تسلیت می گویم. حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در بخشی از پیام خود نوشت: شهادت شماری از رزمندگان پدافند هوایی در جریان مقابله با حمله دشمن متجاوز صهیونیستی، سند افتخار ارتش جمهوری اسلامی ایران و نشانگر فداکاری برای مردم این سرزمین است. ارتش، در طول دهه های متمادی به ویژه دوران دفاع مقدس مأمن و نقطه امید ملت ایران بوده است که نقش آفرینی مهم آن در مقابله با تهاجم روز گذشته رژیم اشغالگر نیز به این کارنامه پر بار افزوده شد و مورد تکریم و قدردانی وسیع افکارعمومی قرار گرفت.

رئیس‌جمهور سه‌شنبه به مجلس می‌رود
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که رئیس‌جمهور سه‌شنبه هفته جاری برای دفاع از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ در جلسه علنی مجلس حضور پیدا می‌کند. احمد نادری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: گزارش کمیسیون تلفیق درباره کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ در جلسه علنی سه‌شنبه هشتم آبان مورد بررسی قرار می‌گیرد. وی افزود: قرار است در این جلسه آقای پزشکیان رئیس‌جمهور نیز برای دفاع از کلیات بودجه در مجلس حاضر شود. این عضو هیات رئیسه مجلس همچنین گفت که در روز سه‌شنبه جاری استعفای عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه از نمایندگی مجلس نیز مطرح می‌شود.

تاکید ظریف بر توانایی ایستادگی ایران در برابر هر قدرتی
معاون راهبردی رییس جمهور تاکید کرد که جهان باید با کنار گذاشتن پارادایم خطرناک گذشته و با محکوم کردن تجاوز اخیر اسرائیل و همراهی با ایران برای پایان دادن به آپارتاید، نسل کشی و جنایت در فلسطین، غزه و لبنان، این خودباوری دلیرانه و عزم صلح‌خواهانه ایران را به رسمیت بشناسد. جواد ظریف در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: شهادت دلاورمردان پدافند ارتش که صهیونیست‌های مدعی را سرجایشان نشاندند، تسلیت عرض می‌کنم و برای خانواده‌هایشان شکیبایی و سربلندی خواهانم. روحشان شاد و یادشان جاودان. امروز به یُمن خودباوری، شجاعت و هوشمندی امام راحل و رهبر فرزانه و رشادت، توانمندی و ایثارگری نیروهای مسلحِ ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج، مردم دلاور ما ثابت کرده‌اند که می‌توانند متجاوزان سرکش—از صدام تا رژیم صهیونیستی—را علیرغم حمایت‌های تسلیحاتی، سیاسی و تبلیغاتی تمامی قدرتمندان زورگوی جهانی پشیمان کنند و در دفاع مشروع از این سرزمین خدایی از هیچ قدرتی نهراسند. تاریخ ایران به ما می‌آموزد که می‌بایست این دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی را ارج نهیم.

رهبر انقلاب: کیفیت فهماندن قدرت ایران به رژیم صهیونیستی را مسئولان تشخیص دهند

گروه سیاسی: رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر ضرورت بهم خوردن محاسبات غلط رژیم صهیونیستی درباره ایران، گفتند: آنها درباره ایران دچار خطای محاسباتی هستند چرا که ایران و جوانان و ملت ایران را نمی‌شناسند و هنوز نتوانسته‌اند قدرت، توانایی، ابتکار و ارده ملت ایران را درست بفهمند که ما باید این را به آنها بفهمانیم.
به گزارش «تجارت»، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار هزاران نفر از خانواده‌های معزز شهیدان امنیت، این شهیدان را جزو برترین شهدای راه حق خواندند و با اشاره به اهمیت زیربنایی امنیت در همه امور جامعه و ابعاد مختلف زندگی مردم، تأکید کردند: فقط یک ایران قوی می‌تواند امنیت و پیشرفت کشور و ملت را تأمین و تضمین کند؛ بنابراین ایران باید روز بروز در همه ابعاد اقتصادی-علمی-سیاسی-دفاعی و مدیریتی قوی‌تر شود.

ائتلاف جهانی علیه رژیم صهیونیستی شکل بگیرد
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به اقدامات مستمر رژیم خبیث صهیونیستی در ارتکاب وحشیانه‌ترین جنایات جنگی در غزه و لبنان، تشکیل یک «ائتلاف جهانی» علیه این رژیم پلید را خواستار شدند و با اشاره به حرکت شرورانه دو شب پیش رژیم صهیونیستی افزودند: در خصوص این غلطی که کردند، خودشان با اهداف خاص بزرگ‌نمایی می‌کنند اما کوچک‌انگاری آن و اینکه بگوییم چیزی نبوده و اهمیتی نداشت هم غلط است.

صهیونیست‌ها درباره ایران خطای محاسباتی کردند
رهبر انقلاب با تأکید بر ضرورت بهم خوردن محاسبات غلط رژیم صهیونیستی درباره ایران، گفتند: آنها درباره ایران دچار خطای محاسباتی هستند چرا که ایران و جوانان و ملت ایران را نمی‌شناسند و هنوز نتوانسته‌اند قدرت، توانایی، ابتکار و ارده ملت ایران را درست بفهمند که ما باید این را به آنها بفهمانیم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: البته کیفیت کار را باید مسئولان ما به درستی تشخیص و آنچه به صلاح این کشور و ملت است انجام دهند تا آنها بفهمند ملت ایران کیست و جوانان آن چگونه‌اند؟ رهبر انقلاب اسلامی گفتند: این فکر، انگیزه، آمادگی و رشادتی که در ملت ایران وجود دارد، باید حفظ شود چرا که خود این عناصر، امنیت‌ساز هستند.
امنیت زیربنای همه وسائل و راه‌های پیشرفت کشور و ملت است
ایشان در دیدار دیروز با خانواده‌های شهیدان امنیت، حق شهیدان امنیت و خانواده‌های آنان را بر ملت، حقیقتاً توصیف‌ناپذیر برشمردند و افزودند: امنیت زیربنای همه وسائل و راه‌های پیشرفت کشور و ملت است و ارزش حافظان جان برکف امنیت و شهیدان سرافراز این عرصه را در «نیروی انتظامی، بسیج، سپاه، ارتش و مجموعه‌های اطلاعاتی»، باید از اهمیت و ارزش بی‌بدیل امنیت درک کرد. رهبر انقلاب با استناد به قرآن کریم، امنیت را نعمت عظیم الهی دانستند و با اشاره به حوزه بسیار وسیع فعالیت مدافعان امنیت کشور و جامعه، گفتند: هر جا امنیت و حافظان پرارزش آن نباشند، شرارت شکل می‌گیرد.

باید هر روز قوی‌تر شویم
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، شرارت در مرزها، درشهرها، راهزنی، سرقت، قاچاق سلاح، قاچاق مواد مخدر و شایعه‌پراکنی را از جمله نمونه‌های تلاش برای ایجاد ناامنی خواندند و افزودند: هرکسی در مقابل هرکدام از انواع شرارت بایستد، عنوان پرافتخار «پاسدار امنیت» شامل حال او خواهد بود. رهبر انقلاب در تبیین عنصر اصلی و ضروری تأمین و حفظ امنیت گفتند: برخی در تحلیل و تصوری عجیب، خیال می‌کنند خودداری از تولید ابزارهای حساس‌کننده مستکبران از جمله موشک، می‌تواند برای ایران امنیت بیاورد اما این تفکر و تصور غلط در واقع به ملت و مسئولان می‌گوید کشور را ضعیف نگه دارید تا در امنیت باشید. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، قدرت ملی را تنها راه امن بودن ایران خواندند و افزودند: برای ایمن‌سازی کشور و جامعه و پیشرفت ایران باید از همه لحاظ اقتصادی، علمی، دفاعی، سیاسی و مدیریتی و دیگر ابعاد قوی باشیم و هر روز قوی‌تر شویم.

تفسیرهای غلط عامل اضطراب و ترس و تردید می‌شود
ایشان، مصیبت اشغال ایران در دو جنگ جهانی اول و دوم را با وجود اعلام بیطرفی کشور، ناشی از سوء سیاست‌های زمامداران نالایق یا خائن و وابسته دانستند و افزودند: آنها با روی‌گردانی از ابزارهای واقعی قدرت، ملت و کشور را به حقارتِ ضعف و ناتوانی در تأمین امنیت خود کشاندند. رهبر انقلاب در تبیین نکته‌ای مهم در باب امنیت، به ضرورت امنیت روانی مردم پرداختند و گفتند: کسانی‌که مردم را از جمله در فضای مجازی با برخی مطالب، شایعات یا تحلیل‌ها و تفسیرهای غلط دچار تشویق و اضطراب و ترس و تردید می‌کنند، در تعبیر قرآنی «مُرجِفون» نامیده می‌شوند که پروردگار به پیامبر دستور می‌دهد اگر از این کار دست برنداشتند، آنها را مجازات کن. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اینگونه افراد را دچار تحلیل‌های غلط یا غرض‌ورزی خواندند و خطاب به کسانی که با فضای مجازی ارتباط دارند، تأکید کردند: هرچیزی را که به ذهن انسان می‌رسد نباید در فضای مجازی منتشر کرد، بلکه باید اثر آن را بر روحیه و احساسات و فکر مردم در نظر گرفت.

حفظ امنیت روانی مردم بسیار اهمیت دارد
ایشان با اشاره به تکرار مکرر موضوع فضای مجازی در هفته‌ها و روزهای اخیر، گفتند: کسانیکه می‌خواهند درباره فضای مجازی تصمیم‌سازی یا تصمیم‌گیری کنند، باید توجه داشته باشند که یک خبر یا مطلب غلط چگونه مردم را دچار ترس و تردید می‌کند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: مسئولان کشور همانگونه که درباره امنیت «مرزها و کوچه و خیابان و زندگی مردم» وظایف مهمی دارند، در زمینه حفظ امنیت روانی مردم نیز کاملاً مسئولند. رهبر انقلاب با اشاره به استفاده بدخواهان کشورها و ملتها از ابزار جنگ نرم در کنار جنگ سخت گفتند: ناایمن کردن فضای روانی جامعه یکی از اجزاء این جنگ نرم است و همه دیده‌اند که چگونه از فضای مجازی هم برای پیشبرد اهدافشان استفاده می‌کنند. ایشان در پایان این بخش از سخنانشان خطاب به خانواده‌های شهیدان امنیت گفتند: سربلند باشید و به شهیدان خود افتخار کنید چرا که اگر آنان و دیگر حافظان امنیت نبودند، مشکلات زیادی برای کشور و ملت به‌وجود می‌آمد، بنابراین همه مردم نیز باید قدردان این شهیدان و خانواده‌های آنان باشند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به جنایات فجیع رژیم صهیونیستی در غزه از جمله شهادت ده هزار کودک و بیش از ده هزار زن که مصداق وحشیانه‌ترین جنایات جنگی است، از کوتاهی بزرگ دولتها و مجامع جهانی همچون سازمان ملل در مقابله با اقدامات این رژیم در غزه و لبنان به شدت انتقاد کردند و گفتند: جنگ قواعد و قوانین و حدودی دارد و اینگونه نیست که در جنگها همه حدود زیر پا گذاشته شود اما باند جنایتکار حاکم بر سرزمین‌های اشغالی همه حدود و قواعد را زیر پای خود له کرده است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ایستادگی دولت‌ها و بخصوص دولت‌های اسلامی در مقابل رژیم جنایتکار و تشکیل ائتلافی جهانی علیه این رژیم جلاد را ضروری دانستند و افزودند: ایستادگی به معنی قطع کمک‌های اقتصادی نیست چرا که بدیهی است کمک به رژیم غاصب جزو زشت‌ترین و بزرگ‌ترین گناهان است بلکه ایستادگی یعنی تشکیل یک ائتلاف جهانیِ سیاسی، اقتصادی و در صورت لزوم نظامی در مقابل رژیم خبیثی که وحشیانه‌ترین جنایات جنگی را انجام می‌دهد.

«تجارت» آینده خاورمیانه پس از تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به کشورمان را بررسی کرد

گروه سیاسی: اقدام متجاورزانه رژیم اسرائیل در حمله به ایران که در بامداد شنبه 5 آبان ماه صورت گرتف آینده معادلات منطقه خاورمیانه را در مقام مساله‌ای مهم پیش‌روی ناظران سیاسی و افکار عمومی قرار داده است. تردیدی وجود ندارد که بعد از تحولات 7 اکتبر 2023 (عملیات طوفان الاقصی) خاورمیانه در مسیر تغییرات بزرگ گام برداشته است. در وضعیت جدید نیز که تقابل‌های میان ایران و رژیم اسرائیل به مرحله برخوردهای کنش و واکنشی رسیده، این پرسش مهم قابل طرح است که در آینده چه خواهد شد؟
به گزارش «تجارت»، رژیم اسرائیل طی بیش از یک سال گذشته با حمایت و همکاری‌های مالی و لجستیکی آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی، حملات گسترده به غزه را در پیش گرفته و در جدیدترین کنش، جنوب لبنان را آماج حملات خود قرار داده است. تحرکات رژیم صهیونیستی در راستای جنگ‌افروزی همچنان پویا به نظر می‌رسد؛ بدین معنا که هیچ اراده‌ای برای آتش‌بس و توقف جنگ از سوی این رژیم حداقل در مقطع کنونی قابل مشاهده نیست. در شرایط جدید نیز بسیاری بر این باور هستند که منطقه بیش از هر زمان دیگری در لبه پرتگاه قرار دارد. حتی برخی‌ها از احتمال وقوع جنگ جهانی سوم سخن به میان می‌آورند. در میانه چنین شرایطی برخوردهای میان تهران و تل‌آویو از سطح غیرمستقیم و نیابتی به مرحله برخورد مستقیم رسیده است. حال پرسش مشخص این است که آینده خاورمیانه در نتیجه این سطح گسترش از تنش به چه سمتی پیش خواهد رفت؟ در پاسخ به این پرسش سناریوهایی قابل طرح هستند که در ادامه گزارش حاضر به آن‌ها پرداخته شده است.
بدبینانه‌ترین و آسیب‌زاترین سناریوی برای آینده تحولات خاورمیانه تشدید جنگ و فراگیر شدن بحران در کل منطقه است. پیش فرض سناریوی حاضر این است که درگیری میان ایران و رژیم اسرائیل به سطح غیرقابل کنترل می‌رسد و دو طرف در آستانه جنگ بزرگ با یکدیگر قرار می‌گیرند. در چنین شرایطی ورود آمریکا و شاید برخی از کشورهای اروپایی در حمایت از تل‌آویو حتمی به نظر می‌رسد. در این سناریو چنین فرض گرفته می‌شود که ایران در واکنش به تل‌آویو و متحدانش دایره بحران را به کل منطقه تسری خواهد داد. کنترل تنگه هرمز و هدف قرار دادن پایگاههای منطقه‌ای در دستور کار ایران قرار می‌گیرد. حتی در سطحی گسترده‌تر، پالایشگاههای نفتی و مراکز انرژی کشورهای همسایه نیز از نظر تهران هدف مشروع تلقی خواهند شد. چنین وضعیتی دقیقا شبیه یک وضعیت آخرالزمانی در خاورمیانه است که هیچ بازیگری در سطح منطقه -و حتی سطح جهانی- مصون از آسیب نخواهد بود. با وجود مطرح بودن این فرضیه بر روی کاغذ، از نظر احتمالی وقع، این سناریو را می‌توان نامحتمل‌ترین سناریو و با کمترین هواخواه معرفی کرد. در سطح جهانی و منطقه هیچ بازیگری از وقوع این سناریو حمایت نخواهد کرد. همچنین، آن‌چنان که از مواضع ایران و سران صهیونیستی نیز مشخص است، هیچ یک از دو طرف خواهان وقوع چنین وضعیتی از جنگ فراگیر نیستند. علاوه بر این ملاحظات اقتصاد سیاسی بین‌الملل نیز در تضاد کامل با این سناریو است.
در مقابل سناریوی بدینیانه نخست، دیگر احتمال موجود توقف درگیری‌ها به صورت گام به گام است. این سناریو را می‌توان در دسته واقع‌بینانه و با احتمال وقوع بالا قرار داد. هر چند در مقطع کنونی نشان‌گان چندانی برای تحقق این سناریو وجود ندارد اما ظرفیت‌های ویژه‌ای برای تحقق آن در دسترس است. نخست این‌که در سطح بین‌الملل حتی نزدیک‌ترین متحدان اسرائیل، از جنگ‌طلبی و جنایات این رژیم به ستوه آمده‌اند. در صورت پیروزی ترامپ یا هریس در انتخابات نیز به طور حتم نخستین دستور کار فشار بر تل‌آویو برای توقف درگیری‌ها است. در سطح دوم، ایران و نیروهای مقاومت شامل حماس و حزب الله نیز بارها تاکید کرده‌اند که خواهان ادامه و گسترش جنگ نیستند اما برای جنگ نیز آماده هستند. موضع سازنده محور مقاومت نیز می‌تواند متغیری مهم برای حرکت در مسیر کاهش تنش‌ها باشد. در سطح سوم، کشورهای منطقه نیز از کاهش تنش به شدت استقبال می‌کنند. آن‌ها طی ماههای گذشته با وجود انفعال و سکوت خود، از سناریوی تشدید درگیری حمایت
نمی‌کنند.
در سطح چهارم، شهروندان سرزمین‌های اشغالی نیز از وضعیت ناآرام و جنگ‌افروزی نظامیان و سیاست‌مداران به ستوه آمده و به طور روزانه خواستار متوقف شدن درگیری‌ها هستند. مجموع این شرایط، سناریو کاهش تنش را در آینده کوتاه مدت واقع‌بینانه نشان می‌دهد. حامیان این سناریو بسیار هستند و مخالفانش اندک. شاید تنها مخالفان این سناریو جناح راست افراطی و تندروهای جنگ‌طلب در داخل رژیم اسرائیل باشند که باورهای به شدت آخرالزمانی دارند.
سناریو سوم؛ فرسایشی شدن جنگ و ورود منطقه به درگیری‌های بی‌پایان
در سطح میانی دو سناریوی مطرح شده، دیگر فرضیه قابل طرح این است که منطقه خاورمیانه به سوی درگیری‌های فرسایشی میان رژیم اسرائیل و محور مقاومت فرو خواهد رفت. درگیری‌هایی که عملا هیچ طرفی در آن برنده نیست اما به صورت متناوب ادامه خواهد داشت. این سناریو با توجه به واقعیات موجود در منطقه از احتمال اجرایی شدن متوسطی برخوردار است.
بدین معنا که تمام لوازم عینی برای ورود به چنین شرایطی وجود دارد اما اراده سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی آن را مخرب و خطرناک می‌داند. این وضعیت به معنای نوعی روزمرگی درگیری‌ میان طرفین نیز خواهد بود. به روایتی کنش و واکنش‌ها در میان مدت به صورت پینگ‌ پنگی ادامه پیدا می‌کند. این وضعیت از نظر مالی هزینه‌ای گزاف را بر طرفین تحمیل خواهد کرد اما مهم‌ترین خطر آن این است که یک رخداد ناخواسته می‌تواند وضعیت را به سمت و سوی سناریوی نخست، یعنی همان حالت جنگ فراگیر سوق دهد.
با وجود طرح این سه سناریو نکته قابل توجه این است که کشورمان برای هر سه حالت آمادگی کامل خود را اعلام کرده است. آن‌چنان که سیاسیون کشورمان مطرح کرده‌اند، خواست و اراده اصلی ایران توقف درگیری و آتش‌بس در منطقه است اما برای هر یک از سناریوهای دیگر نیز آمادگی کامل دارد. آنچه در پایان قابل ارائه بوده این است که منطقه در مسیر تولد یک نظم جدید قرار دارد. این نظم می‌توان صلح مسلح باشد یا درگیری بزرگ اما آن‌چه عیان است به هیچ عنوان صلح سیاسی میان دو طرف اتفاق نخواهد افتاد.