رئیس پلیس راهور فراجا اعلام کرد

رئیس پلیس راهور فراجا با اعلام آخرین آمار از تلفات تصادفات شش‌ماهه نخست سال جاری (۱۴۰۳)، اظهار کرد: با وجود کاهش ۶۱۸ نفری تلفات نسبت به مدت مشابه سال گذشته، متأسفانه همچنان ۱۰ هزار و ۹۷ نفر در این مدت در اثر تصادفات جاده‌ای و درون‌شهری جان باخته‌اند. به گزارش ایسنا، سردار سید تیمور حسینی با بیان اینکه کاهش ۶۱۸ نفری تلفات نتیجه اقدامات موثر پلیس راهور و ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در بین کاربران ترافیکی بوده و ابراز امیدواری کرد که این روند کاهشی تا پایان سال ادامه یابد. وی با اشاره به جزئیات این آمار، اعلام کرد: در شش‌ماهه اول سال، تصادفات منجر به فوت در حوزه درون‌شهری با کاهش ۱۸۵ نفر نسبت به سال گذشته همراه بوده است. در حوزه برون‌شهری نیز تلفات رانندگی ۴۳۳ نفر کمتر شده که در مجموع ۶۱۸ نفر کاهش در تلفات این دو حوزه را نشان می‌دهد. با این حال، تعداد جان‌باختگان تصادفات به ۱۰ هزار و ۹۷ نفر رسیده است که نیاز به توجه بیشتر به ایمنی و رعایت قوانین رانندگی را نشان می‌دهد. به گفته رییس پلیس راهور فراجا، ۶۲ درصد از تصادفات به وسایل نقلیه شخصی اختصاص داشته است. از این میزان، خودروهای سواری ۲۵ درصد، موتورسیکلت‌ها ۲۵ درصد، وانت‌ها ۶ درصد، کامیون‌ها ۵ درصد و وسایل نقلیه عمومی مسافربری یک درصد سهم داشته‌اند.
این آمار بیانگر نقش پررنگ خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها در تصادفات است که نیازمند توجه و آموزش بیشتر رانندگان این گروه‌ها است. سردار حسینی اظهار داشت: عابران پیاده ۱۶ درصد از کل تصادفات را شامل می‌شوند که در مناطق درون‌شهری سهم آنها به ۲۴ درصد می‌رسد. در حوزه برون‌شهری نیز ۸ درصد از تصادفات به عابران پیاده مربوط می‌شود. پلیس راهور ضمن هشدار به رانندگان، بر رعایت حقوق عابران و افزایش توجه به آنها در جاده‌ها تاکید دارد. رئیس پلیس راهور فراجا خاطرنشان کرد: بیشترین تصادفات در ساعات ۱۶ تا ۲۰ رخ می‌دهد که ۲۵ درصد از کل تصادفات را شامل می‌شود.
ساعات ۲۰ تا ۲۴ شب با سهم ۲۲ درصدی در رتبه بعدی قرار دارد. پلیس راهور به رانندگان توصیه می‌کند که با مدیریت زمان سفر و پرهیز از رانندگی در این ساعات، احتمال وقوع حوادث راکاهش دهند.

عصبانیت موسیمانه در رختکن؛

سرمربی تیم فوتبال استقلال پس از شکست آبی‌پوشان برابر خیبر خرم‌آباد از خجالت شاگردانش درآمد و انتقادهای تندی از آنها مطرح کرد. به گزارش تسنیم، استقلال روز گذشته در هفته نهم لیگ برتر با نتیجه 3 بر یک برابر خیبر خرم‌آباد شکست خورد، نتیجه‌ای که باعث شد روزهای بحرانی این تیم ادامه داشته باشد. پیتسو موسیمانه، سرمربی اهل آفریقای جنوبی استقلال که اولین حضور روی نیمکت آبی‌پوشان را تجربه می‌کرد، پس از بازی از عملکرد شاگردانش انتقاد کرد و گفت پیراهن استقلال برای برخی از بازیکنان گشاد است. او در بخشی از اظهاراتش در نشست خبری بعد از بازی گفت: «به بازیکنانم گفتم مربی اول امسال آمد و رفت، مربی دوم هم آمد و رفت، من سومی هستم، آیا باید مربی چهارمی بیاید؟ شاید بازیکنان باید خودشان را در آینه ببینند و با خودشان صادق باشند. هیچ‌کس نمی‌تواند به ما کمک کند، جز خودمان.» پیگیری‌های خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد موسیمانه پس از شکست استقلال برابر خیبر، در رختکن نیز صحبت‌های تندی با بازیکنان انجام داده که تنها محدود به جملاتی که در نشست خبری به کار برد، نمی‌شود. او الفاظ خاصی خطاب به بازیکنان استقلال به کار برد و به تندی از آنها انتقاد کرد. در همین حین رامین رضاییان قصد صحبت داشت اما این بازیکن هم از عصبانیت‌ها و فریادهای موسیمانه در امان نماند.
سرمربی استقلال به حدی عصبانی بود که از عملکرد یکی از بازیکنان اصلی و پر سر و صدای نقل‌وانتقالات استقلال انتقاد و او را تهدید به نیمکت‌نشینی کرد. دستیاران ایرانی موسیمانه از سهراب بختیاری‌زاده گرفته تا محمد نوازی هم به انتقاد از عملکرد بازیکنان پرداختند.
ترکش‌های باخت آبی‌پوشان برابر خیبر به همین جا ختم نشد و پس از بازگشت اعضای تیم به تهران، یکی از هواداران خشمگین استقلال با سهراب بختیاری‌زاده مربی آبی‌پوشان جر و بحث کرد که پس از دخالت عوامل تیم استقلال درگیری فیزیکی بین این افراد و فرد خشمگین پیش آمد. البته بختیاری‌زاده وارد در درگیری فیزیکی حضور نداشت. به گزارش تسنیم، استقلال پنجشنبه هفته جاری در هفته دهم لیگ برتر در ورزشگاه شهدای شهر قدس به مصاف تراکتور تبریز می‌رود. این تیم اکنون با 8 امتیاز از 8 بازی در رده دوازدهم جدول قرار دارد.

ایران با تنوع گیاهی فوق‌العاده و دارابودن بیش از ۲۵۰۰ گونه گیاه دارویی، پتانسیل بسیار بالایی برای توسعه صنعت داروهای گیاهی دارد؛ با این حال، برخی غفلت‌ها و چالش‌ها مانع از بهره‌برداری و استفاده حداقلی از این ظرفیت‌های بزرگ کشورمان شده است. به گزارش تسنیم، ایران به‌عنوان یکی از غنی‌ترین کشورهای دنیا از نظر تنوع گیاهی، تاریخی طولانی در استفاده از گیاهان دارویی دارد. کشورمان ایران بیش از 8000 گونه گیاهی دارد که از نظر تنوع گونه‌ای حداقل دو برابر قاره اروپاست و بنابراین ظرفیت زیادی برای توسعه صنعت داروسازی گیاهی در کشور وجود دارد، به‌ویژه اینکه از سویی در سال‌های اخیر اقبال عموم مردم نسبت به مصرف داروهای گیاهی به‌دلیل عوارض کمتر، افزایش یافته است و از سوی دیگر در فرهنگ ایرانی، گیاهان دارویی از دیرباز به‌عنوان بخشی از طب سنتی و درمان‌های طبیعی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. امروزه با افزایش توجه به سلامت طبیعی و تمایل به استفاده از درمان‌های گیاهی، صنعت داروهای گیاهی در ایران رونق بیشتری یافته است اما این حوزه هنوز با چالش‌هایی نظیر استانداردسازی، تحقیق و توسعه و افزایش آگاهی عمومی در زمینه فواید و کاربردهای گیاهان دارویی مواجه است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه سهم وزارت آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت در سال ۱۴۰۱، ۱۳.۱ درصد بود، گفت: در سال ۱۴۰۳ این رقم به ۹.۸ درصد رسیده یعنی شاهد کاهش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت هستیم. به گزارش ایسنا، با مطرح شدن موضوع بودجه سال ۱۴۰۴ ، هریک از دستگاه‌های اجرایی به بررسی بودجه‌ خود پرداخته‌اند تا بتوانند کسری سال گذشته خود را جبران کنند. وزارت آموزش و پرورش نیز به عنوان یکی از دستگاه‌های اجرایی سال‌هاست همواره با کسری مواجه است. صمد برزویان استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه از سال ۱۳۷۰ تا سال ۱۴۰۲ به طور متوسط همواره ۲۰ درصد عملکرد بودجه آموزش و پرورش بیشتر از بودجه مصوب بوده است گفت: اگر ۱۰۰ واحد بودجه برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده بود در پایان سال به ۱۲۰ واحد نیاز بود، همین مسائل سبب تأخیر یکساله در واریز پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته به عنوان نخستین اثر کسری پایدار بودجه باشد. وی افزود: در صورتی که سرمایه اصلی جامعه مغز دانش‌آموز و میزان یادگیری آن‌هاست، در وزارت آموزش و پرورش کارایی درونی همچون تحقق اهداف آموزشی، سیاسی، زیستی و اقتصادی بررسی نمی‌شود.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت از کشف پرونده و دستگیری مجرم سایبری که با ترفند خرید و فروش ارز دیجیتال از تعدادی از شهروندان کلاهبرداری کرده بود خبر داد.
به گزارش ایسنا، سردار داود معظمی گودرزی در تشریح این پرونده اظهار کرد: با مراجعه یکی از شهروندان به این پلیس مبنی بر کلاهبرداری تحت عنوان خرید ارز دیجیتال از وی، موضوع در دستور کار پلیس فتا پایتخت قرار گرفت. وی افزود: شاکی در اظهارات خود عنوان داشت چند وقت پیش در شبکه اجتماعی اینستاگرام با شخصی که مدعی بود در زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند و سودهای کلانی در ازای سرمایه گذاری در این زمینه پرداخت می کند، آشنا شدم و مدت کوتاهی با وی در ارتباط بودم و پس از جلب اعتمادم مبلغ یک میلیارد ریال جهت سرمایه گذاری در زمینه ارزهای دیجیتال برای وی واریز کردم و بعد از واریز وجه دیگر پاسخی از وی دریافت نکردم و متوجه کلاهبرداری شدم. سردار معظمی گودرزی ادامه داد: کارشناسان پلیس فتا تهران بزرگ پس از بررسی های همه جانبه، و تلاش بی وقفه برای شناسایی مجرم با انجام اقدامات تخصصی و پلیسی اطلاعاتی از مجرم به دست آوردند که با بهره گیری از عملیات مهندسی اجتماعی،این شیاد اینترنتی شناسایی شد.