نباید در بورس صادق: دولت به تعهداتش در نهضت ملی مسکن پایبند است
وزیر راه و شهرسازی گفت: ۲۰ هزار واحد مسکونی ظرف ۵ سال گذشته در نهضت ملی مسکن تحویل داده شده و بقیه واحدها در بخشهای مختلف آمادهسازی است. به گزارش گروه مسکن و انرژی از تسنیم، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: 20 هزار واحد مسکونی ظرف 5 سال گذشته در نهضت ملی مسکن تحویل شده است. بقیه واحدها در بخشهای مختلف آمادهسازی است و آمار و ارقام آن وجود دارد. مهم این است که دولت به تعهدات ایجاد شده برای مردم پایبند است و باید منابع برنامه هفتم تأمین شود و پیگیر آن هستیم تا بنا بر منابع تزریقی، همه تعهدات را انجام دهیم. کمیسیون عمران مجلس جلسات متعددی دارد تا این تأمین منابع با سرعت بیشتری انجام شود. صادق در پاسخ به سوالی درباره وام 800 میلیونی مسکن گفت: این وام به بانک مرکزی ارتباطی ندارد؛ این موضوع در شورای اقتصاد و کمیسیون اقتصادی در دستورکار است و نتیجه اعلام خواهد شد. ما در این زمینه در کمیسیون اصل 90 مجلس نیز حضور یافتیم و همکاریهایی که دستگاهها باید داشته باشند، مشخص است. وی افزود: تعهدات بانکی در حال پیگیری است، زیرا این موضوع به منابع مالی و ناترازی بانکها ارتباط دارد و آن را با همکاری بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به پیش خواهیم برد.
ساخت ۱۱ میلیون واحد مسکونی در بافت های فرسوده
معاون بازسازی بنیاد مسکن با انتقاد از عملکرد وزارت راه در احیای بافت فرسوده، گفت: بافت فرسوده پتانسیل ساخت ۱۱ میلیون واحد مسکونی را دارد.
به گزارش گروه مسکن و انرژی از فارس، مجید جودی در نشست تبیین سیاستهای بازآفرینی بافتهای ناکارآمد در برنامه هفتم توسعه با بیان اینکه "انتظار دارم فارغ از مسئولیت حقوقی خود، به عنوان یک کارشناس به نقد و آسیبشناسی حوزه مسکن بپردازیم"، از عملکرد وزارت راه و شهرسازی در زمینه بافتهای فرسوده انتقاد کرد.
وی با اشاره به بیش از 30 سال فعالیت شرکت بازآفرینی شهری به عنوان متولی اصلی بافتهای فرسوده، وضعیت کنونی این مناطق را نامطلوب توصیف کرد. جودی با اشاره به دو ابرپروژه مسکن مهر و قانون جهش مسکن(نهضت ملی مسکن)، گفت: نمیخواهم وارد نقد این دو برنامه شوم، اما جایگاه بافتهای فرسوده در میان این پروژههای بزرگ کجاست؟ چرا زمانی که قانون جهش مسکن در مجلس مطرح بود، توجه ویژهای به ظرفیت این بافتها نشد؟وی افزود: بر اساس محاسبات اولیه، اگر در بافتهای فرسوده، 30 درصد سطح اشغال با ساخت سه طبقه انجام شود، پتانسیل تولید 11 میلیون واحد مسکونی را داریم.
ضرورت اتصال سامانه خانوار سازمان ثبت احوال به سامانه املاک
عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به اهمیت تکمیل سامانه املاک و اسکان و ضرورت همکاری همه دستگاهها برای اجرای قانون شناسایی خانههای خالی و شفافسازی اطلاعات املاک پرداخت.
علیاکبر رنجبرزاده، درباره سامانه املاک و اسکان و مشکلات اجرای قانون شناسایی خانههای خالی گفت: این سامانه که توسط مجلس در دوره قبل تصویب شد، با هدف شناسایی و رصد خانههای خالی و ایجاد شفافیت در بازار مسکن راهاندازی شد. انتظار این است که تمامی دستگاههای ذیربط اطلاعاتی که در اختیار دارند را با این سامانه به اشتراک بگذارند تا به اطلاعات دقیقتری از میزان خانههای خالی دست یابیم.
وی با اشاره به اینکه برخی دستگاهها همکاری لازم را با این سامانه نداشتهاند، گفت: هدف از تصویب قوانین در مجلس، اجرای آنها و ارتقا رفاه عمومی است. شفافیت اطلاعات، هم به نفع دولت و هم به نفع مردم است و میتواند به تصمیمسازیهای دولت در حوزه مسکن و برنامهریزیهای آتی کمک کند. اگر اطلاعات دقیق و جامع از وضعیت املاک نداشته باشیم، نمیتوانیم برنامههای صحیحی برای ساختوسازهای جدید یا تأمین اعتبار برای این حوزه ارائه دهیم. رنجبرزاده با بیان ضرورت تمکین به قانون و شفافیت در حوزه املاک اظهار کرد: برای اجرای صحیح این قانون، همه دستگاهها باید بهصورت شفاف عمل کنند و همکاری کاملی با سامانه املاک و اسکان داشته باشند. این شفافیت به نفع همه است و حتی کسانی که تصور میکنند با پرداخت مالیات خانههای خالی متضرر خواهند شد، در بلندمدت از مزایای اجرای این قانون بهرهمند خواهند شد. این سامانه به دولت و مجلس کمک میکند تا تصمیمات دقیقتری در حوزه مسکن و توسعه شهری اتخاذ کنند. اگر تعداد دقیق خانههای خالی و نیاز واقعی بازار مشخص باشد، میتوان منابع مالی و اعتباری را به بهترین شکل تخصیص داد و به رفع بحران مسکن کمک کرد.
سفیر تونس خواستار برقراری پروازهای مستقیم با ایران شد
سفیر کشور تونس در دیدار با سرپرست سازمان هواپیمایی کشورمان خواستار برقراری پروازهای مستقیم و منظم بین دو کشور شد. حسین پورفرزانه سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری در دیدار با عماد الرحمونی سفیر کشور تونس با تاکید بر لزوم ارتقای همکاریهای حملونقل هوایی دو کشور، بر افزایش روابط متقابل در تمامی زمینههای فنی، آموزشی و تعمیراتی به منظور بهرهمندی دو کشور از فرصتهای موجود تاکید کرد. الرحمونی نیز با ابراز خرسندی از افزایش روابط حمل و نقل هوایی با ایران، خواستار برقراری پروازهای مستقیم و منظم بین دو کشور و همچنین بهروز رسانی تفاهمنامههای بین دو کشور در زمینه حملونقل هوایی شد.
اختلاف بانک مرکزی و وزارت راه در حوزه مسکن تکذیب شد
به گفته مدیر روابطعمومی بانک مرکزی میان رئیسکل بانک مرکزی و وزیر راه و شهرسازی در خصوص موضوعات کارشناسی، توافق و هماهنگیهای لازم وجود دارد و اقدامات رسانهای ایجاد شده تکذیب میشود.
مصطفی قمری وفا در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: موضوعات مربوط به دو دستگاه وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی بویژه در حوزه مسکن از اولویتهای اساسی بانک مرکزی بوده و برای این شاخص مهم نیز همکاریهای کارشناسی در حال انجام است. موضوع تکذیبیه به نامه ۸ بندی رئیسکل بانک مرکزی به وزیر راه و شهرسازی برمیگردد که در رسانهها منتشر شده و در آن محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی نکاتی را درباره مصوبات شورایعالی مسکن و وظایف بانک مرکزی در تأمین مالی ساخت مسکن و اجرای قانون جهش تولید مسکن بیان کرده است. فرزین در این نامه بر لزوم توجه به نظرات کارشناسی تأکید کرده و خواستار کنار گذاشتن بدعت ایجاد شده در خصوص طرح و تصویب موضوعات بدون بررسی و لحاظ ملاحظات کارشناسی در شورایعالی مسکن شده بود. همچنین در یکی از بندهای این نامه آمده است که بانک مرکزی یک نهاد مستقل با شخصیت حقوقی و مالی است و بر اساس قوانین مربوطه اداره میشود. این بانک دارای ارکان تصمیمگیری است که وظایف و اختیارات قانونی مشخصی دارند؛ بنابراین، استفاده از عباراتی مانند «موظف است» در مصوبات شورایعالی مسکن که به بانک مرکزی الزامی برای ارائه تسهیلات با سازوکار مشخص اشاره میکند، با قوانین بانک مرکزی مغایرت داشته و بر وظایف محوله این بانک اخلال ایجاد میکند.
کاهش ۴۵ درصدی ذخایر نیروگاهی در آغاز فعالیت دولت چهاردهم
وزیر نفت گفت: از زمان آغاز فعالیت دولت چهاردهم سطح ذخایر نیروگاهی نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش حدود ۴۵ درصدی داشت. تلاش میکنیم با افزایش تولید و همچنین واردات، کاهش ذخایر را جبران کنیم. به گزارش گروه مسکن و انرژی به نقل از وزارت نفت، محسن پاکنژاد وزیر نفت با بیان اینکه متأسفانه ذخایر نیروگاهی را با حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه پارسال تحویل گرفتیم، گفت: اکنون تمهیداتی برای افزایش تولید پالایشگاهها در حوزه سوخت گازوئیل اندیشیدهایم تا بتوانیم کاهش ذخایر در این مقطع زمانی را جبران کنیم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا میتوان انتظار داشت امسال با قطعی گاز نیروگاهها و صنایع مواجه نشویم، بیان کرد: ناترازی بهمعنای پیشی گرفتن مصرف از تولید است. بخش مهمی از راهکارهای رفع ناترازی مربوط به بهینهسازی مصرف و مدیریت تقاضا است و بخش دیگری هم به افزایش تولید ارتباط دارد.
گروه مسکن و انرژی- زهرا سلیمانی:پس از پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا، بازار انرژی ایران و وضعیت صادرات نفت کشورمان چه سمت و سویی پیدا می کند؟ آیا ایران می توان افق تعیین شده در بودجه 1404 مبتنی بر فروش 1میلیون و 780هزار بشکه نفت را محقق کند؟راهبرد دولت چهاردهم در مواجهه با این شرایط تازه در بخش انرژی چگونه باید تنظیم شود؟ این پرسش ها و سایر پرسش هایی از این دست، ساعاتی پس از اعلام رسمی پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا در فضای عمومی کشورمان طنین انداز شد. بسیاری از ایرانیان می خواهند بدانند تاثیر انتخابات آمریکا در وضعیت درآمدی دولت ایران و متعاقب آن وضعیت معیشتی مردم چگونه بازتاب پیا می کند. ترامپ در یکی از نخستین نطق های خود پس از پیروزی در انتخابات اعلام کرد ظرفیت تولید نفت آمریکا از روسیه و عربستان و سایر کشورهای نفت خیز بیشتر است، بنابراین اساسا احتیاجی به نفت این کشورها ندارد. برخی تلیلگران معتقدند ترامپ با این عبارات، پیام های مد نظر خود را به چین ارسال کرده تا زعامت و مدیریت آمریکا بر بازار های انرژی را قبول کرده و روی آن صحه بگذارد. ترامپ در دوران بایدن بارها تهدید کرده بود اگر او روی کار بود اجازه نمی داد چین از ایران نفت بخرد! علی رغم تلاش های ترامپ اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند شرایط جهانی و منطقه ای با سال2016 که ترامپ برای نخستین بار در راس دولت آمریکا قرار گرفت، متفاوت است و ترامپ نمی تواند با قلدرمآبی منویات خود را به سایر کشورها دیکته سازد. حسن مرادی یکی از کارشناسانی است که تاکید دارد شرایط منطقه ای و جنگ غزه در کنار منازعه روسیه و اوکراین و سایر تنش های که در بخش های مختلف جریان دارد دست ترامپ را برای تندروی و اعمال سیاست های یک طرفه تا حدی بسته است. مرادی همچین اعلام می کند ایران با توجه به تنوعی که در شرکای نفتی خود ایجاد کرده مشکلی برای فروش 1تا 2میلیون بشکه نفت ندارد. محمود خاقانی دیگر تحلیلگر بازار انرژی و مدیر کل پیشین آسیای میانه وزارت فنت به دولت چهاردهم پیشنهاد می کند که هرچه سریعتر با اتخاذ راهبردهای مدیریتی مناسب در داخل کشور و باز کردن لاین های ارتباطی با آمریکا زمینه ای را فراهم کند تا زمینه بازگشت ایران با بازارهای صادرات نفتی فراهم شود.
حسن مرادی: صادرات نفتی بودجه1404 محقق می شود
حسن مرادی، کارشناس انرژی در گفتگو با تجارت درباره تغییرات اخیر در هیات حاکمه آمریکا و حضور ترامپ می گوید:« هرچند برخی تصور می کنند ترامپ به نسبت بایدن خطرات بیشتری دارد اما من شخصا فکر می کنم شرایطی که در زمان بایدن در منطقه خاورمیانه ایجاد شد، دهشتناک تر از هر فرد دیگری بود. کشتار 44هزار فلسطینی و هزاران لبنانی نشان داد که برای آمریکا دموکرات و جمهوری خواه تفاوتی ندارد و آنها منافع ملی کشورشان را دنبال می کنند. اما ترامپ بلافاصله پس از پیروزی در انتخابات اعلام کرد که آمریکا نفت بسیاری دارد و به نفت سایرین نیاز ندارد.این ادعا با ابهامات بسیاری همراه است. تکیه ترامپ بر نفت شل اویل است که مشکلات زیادی دارد. استخراج این نفت آسان نیست و سرمایه گذاری های بسیاری نیاز دارد. اما استخراج این نفت زمانی به صرفه است که قیمت جهانی نفت بالای 100دلار باشد. نیاز جهای به نفت خاورمیانه به گونه ای نیست که آمریکا بخواهد در مورد آن چانه زنی کند. » مرادی در خصوص وضعیت ایران در صادرات نفت خود اشاره می کند:«اتفاقا بر خلاف تصور بسیاری از کارشناسان من شخصا معتقدم که تحریم های شدید دوران ترامپ باعث شد ایران تنوع قابل توجهی در مشتریان نفتی اش ایجاد کند . جدا از چین که بخش قابل توجهی از نفت ایران را به صورت تضمین شده می خرد، ایران در آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی و حتی شرق دور آسیا، مناسبات ارتباطی خاصی را ایجاد کرده و می تواند نفت خود را بفروشد. در واقع ایران برای فروش 1تا 2میلیون بشکه نفت خود مشکلی ندارد. اینگونه نیست که با تغییر دولت آمریکا، ایران نتواند این میزان نفت خود را بفروشد. از سوی دیگر مشخص است که سیستم حکومتی آمریکا را افراد و کارتل های بانفوذی در پشت صحنه در دست دارند و تغییر یک رییس جمهور تغییری در راهبردهای کلان ایالات متحده ایجاد نمی کند.» او در پاسخ به این پرسش که ایران چگونه باید با این شرایط تازه در بازار انرژی مواجه شود؟ می گوید:«ایران با تکیه بر منابع داخلی خود باید منافع خودش را در بازار نفت و سایر بازارها تامین کند. یکی از پیشنهاداتی که ما به دولت پزشکیان داریم، تبدیل نفت به مواردی با ارزش افزوده بالاتر است. ایران باید اقتصاد خود را از خام فروشی نجات دهد و با تبدیل مواد خام به فرآورده هم بنزین مورد نیاز خود را تامین کند و هم برای بسیاری از ایرانیان اشتغالزایی کند. البته بیژن زنگنه وزیر نفت بسیاری از دولت ها در ایران معتقد بود که پالایشگاه های ایران راندمان پایینی دارند و باید احیا شوند. واقعیت آن است که پالایشگاه های ایران ایراداتی دارند. باید پالایشگاه های جدید در کشور احداث شوند تا تبدیل نفت خام به فراورده با سرعت بیشتری انجام شود.» این تحلیلگر حوزه انرژی یادآور می شود:«ایران با تکیه بر شرکت های دانش بنیان و شرکت های فراصنعتی خود باید زمینه اصلاحات لازم در حوزه انرژی را فراهم ساخته و تولید و تبدیل خود را ارتقا دهد. با تبدیل نفت به فراورده از خام فروشی دور شود. حتی اگر بخشی از ظرفت های ایران به فراورده انجام شود ، بخش قابل توجهی از نگرانی های ایران برای تحریم نفتی کاهش می یابد. چون آمریکا قادر به تحریم فراورده ها نیست.» مرادی در پاسخ به این پرسش تجارت که در شرایطی که ایران به 250میلیارد دلار سرمایه در حوزه انرژی خود نیاز دارد، برای جذب سرمایه مورد نیاز آیا می توان به توافقی با کشورهای اروپایی و آمریکا فکر کرد؟ می گوید:« بله، صنعت نفت و گاز ایران به دلیل استهلاک سرمایه با مشکلاتی روبه رو شده. برای صنعت نفت حداقل 60تا 70میلیارد دلار سرمایه نیاز است تا افت فشار فعلی در میادین ایران پایان یابد صنایع ایران با حداکثر ظرفیت های خود فعالیت کنند. جذب سرمایه از طرف های مختف قابل تحقق است به نظرم کشورهایی چون قطر ، کویت و...می توانند سرمایه گذاری های قابل توجهی در ایران انجام دهند. حتی عربستان آماده افزایش سرمایه گذاری در ایران است. باید قوانین لازم برای ورود این کارتل های سرمایه گذار منطقه ای تصویب شود. در مراحل بعدی هم ایران حتما می تواند از طریق مذاکره با اروپا و غرب، زمینه ای برای دستیابی به یک توافق و تفاهم را فراهم سازد. بدون شک با دستیابی به این توافق و بازگشت ایران به بازار نفت می توان دورنمای روشن از جذب سرمایه برای حوزه انرژی را متصور بود.»
محمود خاقانی:باید مراقب کاسبان تحریم بود
در شرایطی که حسن مرادی از تنوع قابل توجه در شرکای نفتی ایران صحبت می کند، محمود خاقانی معتقد است که تحریم های دهه های اخیر، باعث شده تا ایران به خرید نفت خود از سوی چین وابستگی شدیدی پیدا کند. به عبارت روشنتر اگر ترامپ چین را به هر شکلی مجاب کند که از ایران نفت نخرد، تحقق فروش 1میلیون و 780هزار بشکه نفت که در بودجه مورد تاکید قرار گرفته دشوار خواهد بود. خاقانی در گفتگو با تجارت به اهمیت ایجاد لاین های ارتباطی میان ایران و آمریکا اشاره کرده و می گوید:« بر اساس قانون اساسی، ایران برای گفتگو بر سر منافع ملی اش به جز اسرائیل هیچ محدودیتی ندارد. همانطور که بر اساس اعلام علی باقری معاون وزیر خارجه دولت سیزدهم این لاین ارتباطی در زمان دولت قبل ایجاد شده بود، دولت چهاردهم هم باید تلاش کند یک چنین مسیر ارتباطی را با آمریکا ایجاد کند تا زمینه رفع تحریم ها فراهم شود.» خاقانی مانند مرادی معتقد است که تکیه ترامپ بر نفت شل اویل آمریکا، غلو شده است. او در این زمینه معتقد است:«هرچند نفت شل اویل ویژگی هایی دارد اما حتی پالایشگاه های درون آمریکا هم نمی توانند از آن استفاده کنند چون مرغوبیت نفت خاورمیانه را ندارد. بنابراین آمریکا هنوز به نفت خاورمیانه وابسته است. اساسا تحرکات قبلی آمریکا در سال 2017 و کودتا در عربستان برای این بود که اولا مدیریت بازار نفت را در اختیار داشته باشد و سپس درآمدهای عربستانی ها و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس را وارد آمریکا کند.»
این تحلیلگر بازار انرژی همچنین به تحرکات تازه کاسبان تحریم در ایران اشاره کرده و می گوید:«تجربه سالهای اخیر نشان داده که فروش نفت از طریق مجاری غیر رسمی در راستای منافع ملی کشور نیست و تنها منافع کاسبان تحریم را تقویت را می کند. دولت چهاردهم باید معادله تحریم ها را از طریق گفتگو و مذاکره و دستیابی به یک تفاهم حل و فصل کند. ایران باید به صورت رسمی به بازار نفت بازگردد. به هر حال ممکن است ترامپ تلاش هایی برای محدودسازی صادرات نفتی ایران صورت دهد، این تلاش ها باید با تدبیر لازم پشت سر گذاشته شوند. دولت هم در زمینه به کارگیری مدیران کارآمد در مدیریت وزارت نفت باید مبتنی بر شایسته سالاری و نه سهم خواهی عمل کند و هم با ساتفاده از راهبرد تنش زدایی زمینه رفع تحریم ها و دستیابی به توافق را فراهم سازد.»
گنل سانوسیان، وزیر اداره امور اراضی و زیرساختهای ارمنستان اخیرا گفته است که بنا دارد واردات گاز از ایران را افزایش دهد. به گفته او؛ در سالهای گذشته میانگین حجم گاز وارداتی ارمنستان از ایران روزانه یک میلیون مترمکعب و بطور میانگین در سال ۳۶۰ تا ۳۷۰ میلیون مترمکعب بوده است. در همین خصوص یک کارشناس حوزه قفقاز می گوید: ارمنستان سعی میکند خود را از هیچیک از فروشندهگان گاز یعنی ایران، روسیه و آذربایجان محروم نکند و از هر سه کشور واردات انرژی داشته تا وابستگی به یک کشور نداشته باشد.
محمدرضا دماوندی در ارزیابی درخواست ارمنستان برای افزایش واردات گاز از ایران و راهبردی بودن پاسخ به این تقاضا اظهار داشت: طبیعتا ارمنستان واردکننده انرژی است و یکی از مبادی تامین نیاز این کشور نیز ایران است. ما هر قدر بتوانیم زمینه صادرات گاز، بنزین و نفت به این کشور را توسعه دهیم هم نیاز ارمنستان را پاسخ دادهایم، هم درآمد ارزی کسب کردهایم و هم اینکه رابطه دو کشور را تحکیم میبخشیم.
وی با بیان اینکه یک سر ماجرا بحث فنی است که خطوط لوله انتقال گاز به این کشور باید تقویت شود و با حجم بیشتری صادر کنیم، افزود: موضوع دیگر مباحث سیاسی است؛ اینکه تفاهمات و گفتوگوها برای افزایش تبادل انرژی چه میزان قطعی و جدی است و منجر به نتیجه خواهد شد، به هرحال توانمندی برای صادرات و نیاز طرف مقابل یک موضوع و مسئله دیگر اینکه صادرات گاز تحتتاثیر مسائل منطقهای است. اکنون منطقه دارای التهاب است اما در هر حال فارغ از احتمالات و مباحث حاشیهای ما باید در زمینه توسعه روابط با همسایگان بخصوص در حوزه انرژی؛ جدی و عملیاتی وارد شویم و در حداقل زمان ممکن موضوعات را به سرانجام برسانیم.
این کارشناس حوزه انرژی تاکید کرد: ما باید اوضاع صادرات گاز به کشورهای متقاضی از جمله ارمنستان را از مرحله گفتوگو و تصمیمگیری به مرحله اجرا برسانیم زیرا اگر طولانی شود کشورها نیازمندی خود را از حوزههای دیگر تامین میکنند؛ اگر میخواهیم بازارها را از دست ندهیم باید بتوانیم سریعتر تصمیم گرفته و به مرحله اجرا درآوریم. کلا ارمنستان واردکننده انرژی از جمله گاز، نفت و بنزین است و بخشی از گاز مورد نیاز خود را از روسیه و بخشی را از ایران و از مسیر تهاتر با برق تامین میکند، طبیعتا این کشور بنا ندارد تمام نیاز گازی خود را از یک تولیدکننده تامین کند و با هر دو کشور ایران و روسیه روابط دارد و برای اینکه خود را به منبع ثابت وابسته نکند با کشورهای مختلفی وارد معامله میشود، به این جهت که با چانهزنی اقتصادی بر سر قیمت گاز صادرکننده را متقاعد کند با نرخ پایینتری خرید کند زیرا تنوعبخشی یک اصل تجارت است و دست را برای چانهزنی باز میگذارد.
دماوندی بیان داشت: بنابراین هرقدر هم ارمنستان نیاز گازی خود را از کشوری مثل روسیه کاهش دهد؛ هیچگاه متوقف نمیکند و درصدی را حفظ میکند، ضمن اینکه احتمال اینکه یک عرضهکننده جدید بنام آذربایجان که بخشی از نیاز ارمنستان را در آینده تامین کند؛ نیز وجود دارد. اکنون ایران و روسیه تامینکننده گاز این کشور هستند و در این زمینه یک رقابتی وجود دارد و در آینده این یک عرضهکننده سوم وارد عرصه خواهد شد که در مناسبات تغییر ایجاد خواهد کرد و در این حالت رقابت برای فروش ایجاد میشود و در این صورت ارمنستان سعی میکند از این ابزار استفاده کرده و گاز را با قیمت کمتری از این ۳ رقیب تامین کند و برای اینکه توازن را حفظ کند خود را از هیچیک از این فروشندهها محروم نخواهد کرد و سعی میکند از هر سه کشور انرژی مورد نیاز خود را تامین کند که وابستگی به یک کشور نداشته باشد.
وی درباره احتمال ممانعت روسیه برای افزایش انتقال گاز ایران به ارمنستان به دلیل نفوذی که روی خط لوله صادراتی دارد، توضیح داد: خط لوله صادرات گاز ایران به ارمنستان مربوط به سالهای قبل از انقلاب اسلامی و دوران اتحاد جماهیر شوروی است، بعد از فروپاشی شوروی شبکه توزیعکننده یعنی گازپروم روسیه؛ مدیریت و کنترل گاز ارمنستان را بعهده داشت، به این معنا که تا چند سال قبل روسیه تمایل نداشت ارمنستان بتواند روی خطوط لوله گاز اعمال مدیریت کند بنابراین در مورد تبادل انرژی و گاز با ارمنستان محدودیت اعمال میکرد تا ما نتوانیم دست برتر داشته باشیم و حجم بالای گاز را به این کشور صادر کنیم. گازپروم در زمان اتحاد جماهیر شوروی روی تمام ۱۳ کشور فعلی یک مدیریت متمرکز و یکپارچه داشت درواقع این شرکت در تمام جغرافیای اتحاد جماهیر شوروی کار میکرد و روی تامین و توزیع گاز مدیریت و اعمال نظر میکرد. این موضوع بعد از فروپاشی کماکان با نوساناتی ادامه پیدا کرد و در برخی از این کشورهای اتحاد جماهیر شوری سابق کمرنگ و در برخی پررونگ بود یکی از کشورهایی که گازپروم حضور خود را به صورت خیلی جدی حفظ کرد کشور ارمنستان بوده است که همچنان اعمال نظر و مدیریت میکرد چون شبکه توزیع را در اختیار داشت و قیمت گاز را نیز خود دیکته میکرد