درخواست ارمنستان برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار

معاون وزیر اقتصاد جمهوری ارمنستان در دیدار با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی برعزم جدی ایروان برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار تاکید کرد. علی‌اکبر صفایی در دیدار با معاون وزیر اقتصاد جمهوری ارمنستان اظهار کرد: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ارمنستان در پسکرانه‌های بندر چابهار، روابط اقتصادی تهران - ایروان را توسعه بیشتری می‌بخشد. صفایی افزود: توسعه روابط و تعاملات بازرگانی و اقتصادی با کشورهای همسایه، با ویژه جمهوری ارمنستان، از راهبردهای اصلی دولت چهاردهم و وزارت راه و شهرسازی قلمداد می‌شود. صفایی با بیان اینکه طی دو سال گذشته نشست‌های اقتصادی متعددی در سطوح مختلف با مسئولان جمهوری ارمنستان صورت گرفته است، افزود: حضور بخش خصوصی ارمنستان در ترمینال لجستیکی چابهار، فرصت بسیار خوبی را برای تجار و بازرگان این کشور برای صادرات محصولات و تولیدات این کشور فراهم می‌کند. نارک هواکیمیان معاون وزیر اقتصاد جمهوری ارمنستان نیز در این دیدار گفت: داشتن روابط سطح بالا و حمل و نقل آزاد، راهبرد ویژه ایروان برای توسعه روابط با کشورهای همسایه است. وی با بیان اینکه جمهوری ارمنستان برای توسعه روابط اقتصادی و حضور و سرمایه‌گذاری در بندر چابهار مصمم و جدی است، اظهار کرد: حضور ایروان در بندر چابهار، جمهوری ارمنستان را از بن بست راه نداشتن به آب‌های آزاد خارج می‌کند.

 

انتقاد مدیرعامل راه‌آهن از سقف پایین ۲۰۰ میلیون‌ دلاری سهمیه ارزی بخش ریلی

مدیرعامل راه‌آهن ایران با اشاره به سقف پایین ۲۰۰ میلیون‌ دلاری سهمیه ارزی بخش ریلی، گفت: اکنون سهم ارزی بخش ریلی در وزارت صمت و بانک مرکزی در اولویت ۲۶ قرار دارد و همین باعث محدودیت شدید ثبت سفارش برای شرکت‌های ریلی شده است. به گزارش گروه مسکن و انرژی از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از راه‌آهن، «جبارعلی ذاکری» در نخستین نشست هیات‌مدیره جدید انجمن مهندسی حمل‌ونقل ریلی ایران بر ضرورت تغییر نگاه راه‌آهن از روش سنتی به مدرن با همکاری بخش خصوصی تأکید کرد.. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عقب‌ماندگی‌های شدید حوزه حمل‌ونقل ریلی طی سال‌های گذشته تاکنون، افزود: از سال ۱۳۸۲ که سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، اهمیت حمل‌ونقل ریلی مورد تأکید قرار گرفت، اما در این راستا عملکرد مناسبی داشتیم. ذاکری تاکید کرد: مطابق برنامه هفتم باید ۵۵۰ لکوموتیو یا تعداد زیادی واگن مسافری و باری به ناوگان ریلی افزوده شود، اما آیا باتوجه‌به این سقف تعیین شده، امکان تحقق چنین برنامه‌هایی وجود دارد؟ مدیرعامل راه‌آهن خاطرنشان‌کرد: واقعیت این است که اقتصاد راه‌آهن بیمار است. در گذشته، بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ واگن مسافری در راه‌آهن وجود داشت که اکنون به کمتر از یک‌هزار واگن رسیده است و چنانچه این وضعیت ادامه پیدا کند، در ۱۰ سال آینده تعداد واگن‌های مسافری به عدد صفر خواهد رسید.

پیش فروش بلیت قطار
با تاخیر از ۲۶ آبان آغاز می شود
پیش فروش بلیت قطارهای مسافری آذرماه ۱۴۰۳ به دلیل آماده نبودن زیرساخت شرکت حمل‌ونقل ریلی با تاخیر ‌و از شنبه هفته آینده آغاز شد. در حالی قرار بود پیش فروش بلیت قطارهای مسافری از صبح فردا 24 آبان آغاز شود که به دلیل آماده نبودن زیرساختهای شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا با تاخیر و از شنبه هفته آینده 26 آبان 1403 آغاز خواهد شد. بر این اساس پیش فروش 50 درصد ظرفیت قطارهای مسافری بین شهری و حومه ای برای باره زمانی اول تا 30 آذرماه در همه مسیرهای رفت و برگشت(اول دیماه) به صورت اینترنتی از ساعت 9 صبح شنبه آغاز می شود. از ساعت 11 تا 13 نیز پیش فروش بلیت به صورت حضوری در مراکز فروش عرضه می شود.

راه‌اندازی قطار گردشگری تهران- شیرگاه بعد از وقفه‌ای چند ساله
با دستور مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، قطار گردشگری تهران- شیرگاه که پس از شیوع بیماری کرونا متوقف شده بود، پس از چند سال وقفه راه‌اندازی می‌شود. به گزارش گروه مسکن و انرژی از وزارت راه و شهرسازی، از تاریخ ۲۴ آبان‌ماه سال جاری قطار گردشگری تهران- شیرگاه که سیر آن از زمان شیوع بیماری کرونا متوقف شده و پس از آن نیز درباره راه‌اندازی مجدد این قطار اقدامی انجام نشده بود، با دستور مدیرعامل راه‌آهن راه‌اندازی شد و در صورت استقبال ادامه‌دار نیز خواهد شد.
حرکت این قطار گردشگری ساعت ۶:۳۰ صبح روز پنجشنبه (۲۴ آبان) از ایستگاه راه‌آهن تهران آغاز می‌شود و در ایستگاه‌های «بن کوه»، «شوراب»، «ورسک» و «شیرگاه» توقف می‌کند تا گردشگران از جاذبه‌های مسیر دیدن کنند. گفتنی است جاذبه‌های گردشگری و چشم‌اندازهای موجود در این مسیر ریلی، از طریق جاده قابل‌ مشاهده نیست.

نخجوان را از مسیر ریلی به باکو می‌رسانیم
معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید: یکی از توافقات صورت گرفته با جمهوری آذربایجان، احداث راه‌آهن در خاک جمهوری اسلامی ایران و در بخش جنوبی ارس است و این توافق با دولت آذربایجان صورت گرفته که این پروژه با هزینه‌های آذری‌ها احداث شود. به گزارش گروه مسکن و انرژی از ایلنا، در سفر هیات راه‌آهن آذربایجان به ایران مذاکراتی بین رییس شرکت راه‌آهن این کشور با مدیرعامل شرکت راه آهن ایران به سرانجام رسید که نتیجه این مذاکرات توافقاتی برای تقویت کریدور شمال-جنوب بود. جبارعلی ذاکری، درباره جزییات این توافقات اظهار داشت: سال گذشته با وزیر راه و شهرسازی وقت در خصوص پروژه اتصال راه‌آهن باکو به نخجوان توافقاتی صورت گرفته بود و در راستای اجرایی شدن همان توافق سال گذشته مذاکراتی با مقامات راه‌آهن کشور آذربایجان انجام شد. وی ادامه داد: برای اجرای آنی توافقات، احداث پل مشترک در منطقه «آغبند» توسط آذری‌ها در حال ساخت است که این پل مشترک هم ریلی و هم جاده‌ای است و خوشبختانه علمیات اجرایی آن در حال انجام است. مورد دیگر از توافقات احداث جاده توسط جمهوری اسلامی ایران است که این موضوع در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل حال پیگیری می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: موضوع دوم از توافقات با جمهوری آذربایجان احداث راه‌آهن در خاک جمهوری اسلامی ایران و در بخش جنوبی ارس است و این توافق با دولت آذربایجان صورت گرفته که این پروژه با هزینه‌های آذری‌ها احداث شود. وی با اشاره به تقویت کریدور شمال -جنوب با این پروژه گفت: باری که نخجوان به سمت آب‌های آزاد منتقل می‌کند نیاز به اتصال ریلی به باکو و البته قبل از باکو، این بار از شهر آستارا این کشور به آستارای ایران منتقل خواهد شد و این مسیر انتقال بار به تقویت کریدور شمال-جنوب کمک می‌کند.

از پزشکیان بعید است
ناگهانی بنزین را گران کند
عضو کمیسیون اصل ٩٠ تاکید کرد: بعید می‌دانم که دولت به یکباره و ناگهانی اعلام کند که قیمت بنزین گران می‌‌شود و چنین انتظاری از آقای پزشکیان نداریم. حسینعلی حاجی دلیگانی در جمع خبرنگاران مبنی بر اینکه تصمیم مجلس برای قیمت بنزین در سال آینده چه بوده و آیا در بودجه ١۴٠۴ دولت پیامی از افزایش نرخ بنزین داده‌است، اظهار داشت: این عدد کاهش اعتبارات برای کاهش واردات بنزین در بودجه ١۴٠۴ به این دلیل است که حرکت‌هایی در کشور آغاز شده‌ و نوع تولید برخی از پالایشگاه‌ها تغییر کرده است و به معنای افزایش قیمت بنزین در سال آینده نیست. وی ادامه داد: چند بار با آقای رییس جمهوری در این باره صحبت کرده‌ایم و به او گفته‌ایم که اگر قرار باشد تصمیمی درباره بنزین بگیرید، حتما لازم‌ است که بسته‌ای را تهیه و ارایه دهید که در آن تعیین شده باشد که آثار افزایش قیمت نرخ بنزین بر روی زندگی مردم چه خواهد بود. عضو کمیسیون اصل ٩٠ تاکید کرد: به دلیل همین موضوعات با کلیات بودجه مخالفت کردیم که یکی دیگر از دلایل مخالفت کمیسیون اصل ٩٠ با کلیات این بود که هیچ حکمی درباره برق نداشت. اما بعید می‌دانم که دولت به یکباره و ناگهانی اعلام کند که قیمت بنزین گران می‌‌شود و چنین انتظاری از آقای پزشکیان نداریم. حاجی‌دلیگانی با اشاره به مزایای راه‌اندازی تصفیه خانه برای گوگردزدایی مازوت مورد استفاده نیروگاه شهید منتظری اصفهان گفت: یک تصفیه خانه در حال تکمیل است که گوگرد مازوت را در حد زیادی می‌گیرد. وقتی نیوگاه شهید منتظری مازوت می‌سوزاند در هر 24 ساعت 400 تا 700 تن گوگرد در هر شبانه روز بر سر مردم می‌ریزد اما اگر این تصفیه خانه تکمیل شود می ‌تواند تا حد زیادی گوگردزدایی را انجام دهد.

مکانیسم قیمت‌گذاری بنزین سوپر وارداتی تشریح شد

گروه مسکن و انرژی- امیرمهدی نعمتی:«قیمت بنزین سوپر وارداتی چقدر خواهد بود.» این پرسشی است که این روزها بسیاری از ایرانیان به دنبال رمزگشایی از آن هستند . اعداد و ارقام متفاوتی هم در خصوص آن مطرح می شود. در حال حاضر قیمت بنزین سوپر فوب خلیج فارس حدود ۱.۲ دلار است که در صورت محاسبه با نرخ دلار آزاد 67 هزار قیمت هر لیتر بنزین سوپر حدود ۸۰ هزار تومان می‌شود. اما در صورت محاسبه با قیمت دلار مبادله ای 51هزار تومان نرخ هر لیتر بنزین سوپر برای هر لیتر تقریبا ۶۱ هزار تومان خواهد شد.
اما آیا مکانیسم تعیین قیمت بنزین سوپر وارداتی به همین شکل خواهد بود یا دولت با استفاده از ارز ترجیحی و سایر گونه ای ارز دولتی، تلاش می کند نرخی پایین تر در نظر بگیرد. ابهام در خصوص واردات بنزین موضوعی است که به نشست خبرنگاران با وزیر نفت در حیاط دولت پس از نشست هیات وزیران راه پیدا کرد. محسن پاک‌نژاد درباره مکانیسم تعیین قیمت بنزین سوپر وارداتی گفت:« قیمت بنزین سوپر وارداتی متناسب با هزینه واردات و توزیع آن خواهد بود.»اگر این اظهارنظر وزیر نفت را به معنای راهبرد اصلی نرخ گذاری قیمت بنزین در نظر بگیریم می توان پیش بینی کرد که این نوع بنزین به نرخ65هزار (با نرخ ارز مبادله ای)تا 80هزار تومان(نرخ ارز بازار آزاد) به فروش خواهد رفت.
به عبارت روشنتر هزینه پر کردن باک یک خودرو با 60لیتر بنزین سوپر وارداتی با این اعداد و ارقام، حدود 4میلیون تومان خواهد شد. اما پاک نژاد درباره مصوبه دولت برای واردات این نوع بنزین بیان کرد:« این یک مطالبه اجتماعی بود و کسانی که دارنده خودروهای لوکس خارجی وارداتی هستند، انتظار دارند از سوختی متناسب با شرایط موتور این خودروها استفاده کنند، این ظرفیتی است که ایجاد می‌شود و هزینه آن را می‌پردازند. ما همیشه در بخشی از فرآورده‌ها را چه بنزین باشد و چه نفت و گاز برحسب ضرورت واردات داشته‌ایم این بار هم این واردات انجام شده است و کماکان ادامه دارد هم از شمال کشور و هم از جنوب.»

رفع ناترازی انرژی در ایران
جدا زا بحث نرخ گذاری بنزین سوپر، سایر موضوعات از جمله تامین سوخت مورد نیاز زمستان، کاهش صادرات نفت ایران پس از حضور ترامپ، واردات گاز از ترکمنستان، عرضه نفت در بورس و...از دیگر مواردی بود که وزیر نفت درباره آن به اظهار نظر پرداخت. وزیر نفت در پاسخ به سؤالی درخصوص تأمین سوخت در زمستان، بیان کرد: «مدیریت سوخت زمستانی برای منازل و مراکز صنعتی خواهیم داشت؛ گاهی تا 80 درصد سوخت در بخش خانگی مصرف می‌شود اما می‌کوشیم تا حد ممکن بخش‌های دیگر دچار مشکل نشوند و بخش صنعت با حداقل چالش روبه‌رو شود.»
پاک‌نژاد در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره برخی سخنان مبنی بر احتمال اعمال فشارهای بیشتر بر خرید نفت ایران با تغییر دولت آمریکا، گفت: تدابیر لازم اتخاذ شده است؛ اجازه بفرمایید وارد جزئیات نشوم اما مطمئن باشید همکاران ما در صنعت نفت متناسب با شرایط و محدودیت‌هایی که ممکن است پیش آید، اقدام‌های لازم را پیش‌بینی کرده‌اند و مشکلی در این زمینه به وجود نخواهد آمد که مردم نگران شوند. برنامه‌ریزی‌های وزارت نفت در راستای حفظ پایداری تولید و صادرات نفت کشور انجام شده است و نگرانی خاصی در این زمینه وجود ندارد. وزیر نفت در ادامه گفت: تصمیم کاهش مصرف مازوت به‌دلیل اهمیت سلامت مردم و حفظ محیط زیست اتخاذ شد تا وزارت نیرو به تشخیص خودش خاموشی‌هایی را اعمال کند؛ در سه سال گذشته اعداد و ارقام مازوت‌سوزی به مراتب بیش از آن چیزی است که امروز در نیروگاه‌های ما انجام می‌شود.
پاک‌نژاد در پاسخ به سوالی درخصوص واردات گاز از ترکمنستان، گفت: هم‌اکنون از ترکمنستان واردات گاز نداریم اما مذاکرات مقدماتی برای این کار انجام شده است. ما بدهی‌ گازی به این کشور نداریم و همه بدهی‌ها پرداخت شده است. در ادامه باید مسیر را به سمتی ببریم که در زمینه درآمدهایی که شرکت ملی نفت ایران داشته است، شفاف‌سازی شود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رییس دیوان محاسبات انتقاداتی را به بخش نفت در بودجه ۱۴۰۲ داشته‌ و گفته که مشخص نیست که چه اتفاقی افتاده است و ما در نفت خودتحریمی داشت‌ایم، گفت: ما به هر حال با محدودیت‌های بین‌المللی در حوزه فروش مواجه هستیم طبیعتا شاید یک بخشی از افشای اطلاعات حوزه فروش علیرغم اینکه ما علاقه‌مند به شفاف‌سازی هستیم، شدنی نیست. البته شاید با دیوان محاسبات در گذشته تفاهمی صورت گرفته است اما در ادامه باید مسیر را به سمتی ببریم که در زمینه درآمدهایی که شرکت ملی نفت ایران داشته است، شفاف‌سازی شود.
راهکار مقابله با فشار تحریمی ترامپ در بخش نفت
پاکنژاد در پاسخ به این سوال که در دولت قبلی ترامپ برنامه‌هایی بود برای راه اندازی پالایشگاه‌های کوچک که ما بتوانیم فرآورده صادر کنیم و به نوعی با تحریم‌ها مقابله کنیم. آیا این برنامه‌ها را باز هم خواهیم داشت، گفت: اجازه بدهید که من بین رییس جمورهای آمریکا تفکیک نکنم که آقای ترامپ آمدند و آقای بایدن بودند. اساسا ساز و کارهایی هست و ما مستقل از این سازو کارها تدابیر خاص خودمان را برای اینکه بتوانیم فروش نفت را ادامه دهیم، داریم راهکارهای آن آزموده شده است و ما دغدغه جدی در این زمینه نداریم. اما پالایشگاه‌های کوچک جزو برنامه‌هایی است که ما دنبال می‌کنیم به ویژه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی که قطعا از آن استقبال می کنیم. وزیر نفت تصریح کرد: ما امکان تخصیص نفت خام متناسب با درخواستی که مطرح می‌شود را داریم این یک فرآیندی دارد که ما این درخواست‌ها را اجابت می‌کنیم و مشکلی بابت تامین خوراک مورد نیاز پالایشگاه‌های کوچک نداریم. وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال اینکه چین تحت فشار برای خرید نفت قرار بگیرد وجود دارد، گفت: تدابیر لازم اتخاذ شده است البته این جمله را کلی گفتم و از من بپذیرید مطمئن باشید با توجه به شرایطی که پیش خواهد آمد همکاران شما در صنعت نفت تدابیر لازم را اتخاذ کرده‌اند و جای نگرانی وجود ندارد.
پاکنژاد درباره تامین سوخت در زمستان، بیان کرد: مدیریت سوخت زمستانی برای منازل و مراکز صنعتی خواهیم داشت. گاهی تا ۸۰ درصد سوخت در بخش خانگی مصرف می شود، ولی تلاش می کنیم تا حد ممکن بخش‌های دیگر دچار مشکل نشوند و بخش صنعت با حداقل چالش مواجه شود. وزیر نفت درباره کمبود انرژی گفت: به هرحال این مباحث با مدیریت سوخت زمستانی همراه است که با چه ساز و کارهایی بتوانیم متناسب با افزایش مصرف بخش خانگی و صنایع غیرعمده و تجاری که عموما در برخی از روزهای سرد سال تا ۸۰ درصد گاز کشور مختص استفاده در بخش خانگی است آن را مدیریت کنیم و این آمادگی وجود دارد که با سوخت‌های جایگزین این موضوع را اداره کنیم تا سایر بخش های مصرف کننده تا حد ممکن گرفتار نشوند. این‌ها سیاست‌هایی است که در یک نظام یکپارچه مدیریت انرژی و هماهنگی کامل بین وزارت نفت، صمت و نیرو در حال پیگیری است. تلاش ما این است که بخش صنعت با حداقل مشکل مواجه شود. پاکنژاد درباره عرضه نفت در بورس گفت: این کار یکی از راهکارهایی است که در گذشته مد نظر بوده است با چالش هایی مواجه بوده است اما در حال حاضر به عنوان یک پیشنهاد مطرح است که در حال رسیدگی است.
وی درباره تامین گاز برای نیروگاه‌ها گفت: وقتی که هوا سرد می شود و مصرف در بخش خانگی تجاری و صنایع غیرعمده افزایش پیدا می کند طبیعتا بخشی از گاز تخصیصی به نیروگاهها کاهش پیدا می کند اما چون امکان استفاده از دو نوع سوخت دیگر برحسب تعریف نیروگاهها وجود دارد به طور مثال در نیروگاههای بخاری در واقع سوخت گاز و نفت کوره قابل استفاده است در نیروگاههای گازی و سیکل ترکیبی امکان استفاده از گاز و نفت گاز فراهم است با سوختهای جایگزین مفهومی را به عنوان سوخت معادل تحویلی به نیروگاهها فراهم کنیم که به این شیوه بتوانیم مدیریت کنیم میزان انرژی و سوخت نیروگاهها را در زمستان.
وزیر نفت ادامه داد: آنچه که تحویل گرفته ایم ۴۵ درصد کمتر بوده است در ابان ماه تا میزان ۹۰درصد میزان تحویل به نیروگاهها افزایش پیدا کرده است. ۹۰ درصد نسبت به بیست روز اول سال گذشته بوده است اما نیروگاهها به دلیل کسری که در این حوزه وجود داشته است به ویژه اینکه الان مقرر شده است نفت کوره و مازوت نسوزانند بنابراین به سمت نفت گاز پناه می آورند. البته این اتفاق در نیروگاههای گازی و سیکل ترکیبی افتاده است این باعث می شود در تامین نفت گاز تلاش کنیم مصرف نیروگاه بیشتر شود یعنی آنچه که از ابتدای شهریورماه پایه گذاری شده است به دلیل اینکه ورودی و خروجی تعادل تعریف شده را نداشته است. طبیعتا به حجمی از ذخایری که مطلوب مان است نرسیده ایم اما برای زمستان هم انشاءلله نگرانی وجود ندارد. وی در واکنش به اینکه برخی از منتقدان دولت مدعی شده اند که ممنوعیت استفاده از مازوت به دلیل عدم موجودی آن است، گفت: ما به لحاظ موجودی نفت کوره هیچ مشکلی نداریم و امکان تامین نفت کوره کاملا فراهم است این تصمیم دولت در راستای این است که از آن استفاده نشود اما ما هیچ مشکلی در تامین نفت کوره نیروگاه‌ها نداریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد

معاون وزیر راه و شهرسازی در واکنش به اظهارات اخیر رییس مجلس درباره احتکار زمین توسط ساختارهای دولتی و حاکمیتی اعلام کرد: به عنوان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن اعلام می‌کنم که هیچ زمینی نیست که قابلیت ساخت مسکن را داشته باشد اما معرفی نشده باشد و به هیچ وجه احتکار زمین نداریم. اخیرا «محمد باقر قالیباف» رییس مجلس شورای اسلامی ایران اعلام کرد که در کشورمان حدود 15 میلیون هکتار زمین قابل سکونت وجود دارد اما تا کنون کمتر از یک درصد آن یعنی حدود 0.7 درصد از آن را استفاده کرده‌ایم. همچنین زمین های در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن وزارت راه و شهرسازی در محدوده و حریم شهرها حدود 2 برابر کل زمین‌هایی است که در آن خانه سازی شده البته ممکن است مسئولان بگویند بخشی از آن در حاشیه رودخانه بوده و یا مورد اختلافی است که این موضوع قبول داریم اما اگر تنها 0.2 درصد از زمین های دولتی را به مردم برای ساخت مسکن واگذار کنیم، مشکل مسکن حل می شود که کمتر از 300 هزار هکتار از 15 میلیون هکتار گفته شده، است. برخی از رسانه‌ها و کارشناسان این برداشت را از سخنان رییس مجلس شورای اسلامی داشتند که دولت‌ها در واگذاری زمین به مردم مقاومت دارند و اراضی ملی را احتکار کرده‌است. اما «ارسلان مالکی» مدیرعامل سازمان ملی زمین در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با رد این برداشت از سخنان قالیباف اظهار داشت: در کشورمان حدود 135 تا 140 میلیون هکتار زمین دولتی وجود دارد که اراضی جنگلی، مزارع، رودخانه‌ها و حواشی آن، کویری و ... مشمول این میزان زمین‌های دولتی می‌شوند. بنابراین زمین دولتی داریم و در این باره مشکلی وجود ندارد و این میزان زمین دولتی از ابتدا وجود داشت. از دهه 40 که قانون ملی شدن اراضی مصوب شد تا به امروز دولت مالکیت این اراضی را بر عهده دارد. وی ادامه داد: اما موضوع این است که آیا از این اراضی می‌توان برای ساخت مسکن استفاده کرد؟ آیا تمام این اراضی برای توسعه مناطق شهری و توسعه محدوده‌های مسکونی قابل استفاده هستند؟ این‌ها موضوعات مباحث بسیار پیچیده هستند که طرح‌های جامع تفصیلی و مکان یابی‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند و معاونت شهرسازی در وزارت راه و شهرسازی به این موضوعات می‌پردازد. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از این میزان اراضی دولتی، هر آنچه که قابلیت مسکنی داشته و مکان یابی شده، دولت در قالب طرح نضهت ملی مسکن به مردم ارایه داده و می‌دهد و این اقدام یک پروسه جاری است، گفت: هر یک از این قطعات اراضی که مطالعات مکان یابی آن به پایان رسید،‌ پیوست‌های مالی و پیوست‌های فنی و کارشناسی آن و مطالعات فاز صفر، یک و دو به پایان رسید، در اختیار مردم برای ساخت مسکن قرار گرفت و هر یک از این قطعات اراضی در هر یک از این مراحل رد شد را از مدار ادامه مطالعات خارج کردیم. مالکی افزود: وجود زمین دولتی در کشور به این معنا نیست که تمام این اراضی دولتی قابلیت ساخت مسکن را دارند. سازمان ملی زمین و مسکن نماینده دولت برای حفاظت از اراضی ملی است و هر یک از این قطعات اراضی قابلیت ساخت مسکن و کاربری مسکونی را داشته باشند و آن منطقه و شهر به این اراضی نیاز داشته باشند، از آن قطعه زمین استفاده خواهیم کرد. شاید در منطقه‌ای دولت به وفور زمین داشته باشد اما مردم آن منطقه نیازی به مسکن نداشته باشند، چرا باید در اراضی دولتی آن منطقه مسکن سازی کنیم در حالی که متقاضی ندارد؟دولت در نیمه شرقی کشور و در جنوب شرقی کشور و در سواحل زمین قابل توجهی در اختیار دارد اما موضوع این است که در این مناطق جمعیت برای افزایش ساخت مسکن وجود ندارد. باید در بحث مطالعات آمایش سرزمین به موضوع مسکن نگاه کارشناسی داشته باشیم و با مطالعه پیش برویم. اینگونه نیست که بگوییم از آنجایی که دولت در کویر زمین دارد بنابراین می‌توان مشکل مسکن مردم را حل کرد. مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد: معتقدم منظور آقای قالیباف هم احتکار زمین در دولت نبوده‌ است. اظهارات آقای قالیباف در این راستا بوده که در برنامه هفتم پیش‌بینی شده که در هر منطقه‌ای که دولت زمین دارد و در آن منطقه قابلیت توسعه،‌ ساخت مسکن و تقاضا هم وجود دارد،‌ باید فضا باز شود و این اقدام هم در حال حاضر در وزارت راه و شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن هم در حال اجرا است. مالکی گفت: به عنوان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن اعلام می‌کنم که هیچ زمینی نیست که قابلیت ساخت مسکن را داشته باشد اما معرفی نشده باشد و به هیچ وجه احتکار زمین نداریم.