رتبه نخست بانک ملت در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه و حمایتی

بانک ملت در میزان اعطای تسهیلات و مصارف قرض الحسنه تبصره ای تکلیفی و حمایتی رتبه نخست بانک های کشور را به خود اختصاص داده و بیش از 30 درصد سهم بازار شبکه بانکی را از آن خود کرده است.به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک ملت و بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مانده تسهیلات قرض الحسنه و تکلیفی بانک ملت، 2.332.467 میلیارد ریال (بیش از 233 هزار میلیارد تومان) است که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته 65 درصد رشد داشته است.بر اساس این گزارش، بانک ملت در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در 7 ماهه ابتدای سال جاری 296،976 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به 88،757 نفر از متقاضیان و 50،679 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری به 61،225 نفر از متقاضیان اعطا کرده است که در این دو شاخص نیز رتبه نخست را از آن خود کرده است.در عین حال، بانک ملت با هدف حمایت از تولید و ایجاد اشتغال و برای اجرای بند الف تبصره ١٨ قانون بودجه کل کشور، با انعقاد قرارداد عاملیت با وزارت صمت، نسبت به اعطای تعداد 696 فقره تسهیلات به مبلغ 15،429 میلیارد ریال از محل منابع تلفیقی وزارت صمت و منابع بانک اقدام کرده است.

 

جهش فروش و رشد ۶۴۵ درصدی شعبه بیمه دی در استان البرز

عضو هیات مدیره و سرپرست بیمه دی در بازدید از شعبه این شرکت در استان البرز گفت: فروش بیش از ۴ هزار میلیاردی، ۱۹۸ درصد تحقق بودجه سال جاری تاکنون و رشد ۶۴۵ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نشان از توانمندی شعبه بیمه دی در استان البرز داشته و قابل تقدیر است.به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بیمه دی، دکتر حمیدرضا صفی‌خانی به همراهی معاونین و مدیران ارشد این شرکت طی دیدار از شعبه استان البرز بیان کرد: اقدامات انجام شده و دستاوردهای حاصل آمده در استان البرز، حاکی از تلاش و همدلی همکاران این شعبه در کنار یادگیری و کار علمی است.سرپرست بیمه دی با تاکید بر نقش سرمایه انسانی در تحول و پویایی سازمان‌ها، مدیریت دانش، ارتقا سطح علمی و فنی کارکنان و تلاش برای جذب و افزایش مهارت نمایندگان در شعبه استان البرز را ستود و گفت: فروش بیش از ۴ هزار میلیاردی، ۱۹۸ درصد تحقق بودجه سال جاری تاکنون و رشد ۶۴۵ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، علاوه‌بر آن‌که نشان از توانمندی این شعبه در تمامی ابعاد دارد، حاکی از کوشش شبانه‌روزی و تعلق سازمانی است که قابل تقدیر است.عضو هیات مدیره بیمه دی در ادامه سخنان خود ضمن تصریح بر تعامل و همکاری بیش از پیش ستاد با شعب و تفویض اختیار به استان‌ها، خواستار تداوم تلاش‌های انجام شده و بهبود سبد پرتفویی در استان البرز شد.

بازدید مدیرعامل از شعبه بیمه ملت در قم؛
مدیرعامل بیمه ملت به همراه دو تن از اعضای هیئت مدیره از شعبه قم بازدید و بر خدمت رسانی سریع و مستمر به بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری تاکید کرد.به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بیمه ملت، علی‌رضا یزدان‌دوست مدیرعامل شرکت بیمه ملت، داود قاسم‌پور رئیس هیئت مدیره، محمدتقی چراغی نائب رئیس هیئت مدیره و داود شکری معاون پشتیبانی و سرمایه انسانی، از شعبه قم این شرکت بازدید کردند.یزدان دوست در این بازدید ضمن گفت‌و‌گو با پرسنل شعبه از خدمات رسانی به بازنشستگان صندوق بازنشستگی و سایر بیمه گزاران و هموطنان استان قم تشکر و قدردانی کرد.وی همچنین در جلسه‌ای صمیمی با پرسنل شعبه، به بررسی چالش‌ها و مشکلات موجود پرداخته و بر لزوم رفع موانع و بهبود مستمر خدمات تاکید کرد.عقیل میرزایی رئیس شعبه قم نیز در این بازدید توضحیاتی درخصوص نحوه خدمات به مشتریان ارائه کرد.

هم‌آوایی هنر و بانکداری
در نمایشگاه پوستر سپهر
نمایشگاه جشنواره ملی پوستر سپهر با هدف نمایش آثار برتر هنری در زمینه طراحی پوستر، از چهارشنبه ۲۳ آبان لغایت جمعه ۲۵ آبان ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.به گزارش تجارت به نقل از روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، این نمایشگاه که با حضور مدیران ارشد بانک صادرات ایران، برگزیدگان جشنواره و هنرمندان برجسته عرصه هنرهای تجسمی در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود، فرصتی منحصر به فرد است تا جامعه هنری و مخاطبان بتوانند از نزدیک با آثار برتر و دیدگاه‌های خلاق هنرمندان آشنا شوند. جشنواره ملی پوستر سپهر، به عنوان پلی میان هنر و مفاهیم بانکی، در پی آن است که با بیانی هنری و جذاب، ارتباطی فرهنگی میان جامعه و ارزش‌های بانک صادرات ایران ایجاد کند.

با حضور مدیران ارشد:

گروه بانک و بیمه: شهره حقی - مراسم رونمایی از نخستین گزارش سرمایه انسانی بانک سامان با حضور مدیران ارشد این بانک رونمایی شد.
به گزارش تجارت به نقل از سامان رسانه، مراسم رونمایی از گزارش سرمایه انسانی بانک سامان صبح روز سه‌شنبه با حضور فرشته ضرابیه معاون توسعه زیرساخت و همچنین پیمان نادری مدیر سرمایه انسانی بانک سامان در سالن همایش‌های این بانک برگزار شد.در ابتدای این مراسم فرشته ضرابیه در تشریح دلیل تهیه این گزارش عنوان کرد: موضوع سرمایه انسانی در بانک سامان بسیار ارزشمند است و همان‌طور که ما از عنوان الماس در عنوان این گزارش استفاده کرده‌ایم، بیانگر این حقیقت است که کارکنان ما پس از گذر از سختی‌ها و مشکلات به شکل الماس درآمده‌ایم و امروز می‌درخشیم. همکاران ما در طول این سال‌ها با سختی‌ها و مشکلات فراوانی مثل شرایط کرونا در محل کار خود حاضر شدند و باوجود تمام مسائل و مشکلات به خدمت‌رسانی پرداختند.معاون توسعه زیرساخت بانک سامان ادامه داد: در واقع سرمایه‌های انسانی ما در دو محیط زندگی می‌کنند. اولی محیط کار و دومی محیط زندگی شخصی است. در نتیجه برقراری آرامش در محیط کار می‌تواند بر زندگی شخصی آنان نیز تأثیرگذار باشد که ما سعی داریم این محیط را به بهترین شکل برایشان فراهم کنیم.ضرابیه اظهار داشت: توجه به‌تمامی نیازهای منابع انسانی در بخش‌های مختلف فرهنگی، ورزشی و سلامت همکاران از اهمیت زیادی برای ما برخوردار است و دیدگاه و مدیریت مدیران سازمان نیز بر اساس همین موضوعات شکل‌گرفته است.در ادامه این مراسم پیمان نادری مدیر منابع انسانی بانک سامان نیز گفت: هدف ما از تدوین و تهیه چنین گزارشی، صرفاً تبلیغات نیست، بلکه ما سعی داریم به دستاوردهای ارزشمندی برسیم که بتواند نیازهای منابع انسانی به‌ویژه نسل جدید را مرتفع کند. براین‌اساس ما همواره پروژه‌های مختلفی را تعریف و اجرا کردیم تا بتوانیم محیط کار متفاوتی را برای منابع انسانی مهیا کنیم.وی افزود: ما باید انتظارات نسل جدید را به‌خوبی بشناسیم و تغییرات را بر طبق آن اعمال و اجرا کنیم. هیچگاه سرویس‌های ما در یک مدت طولانی و مستمر، به طور فرسایشی ارائه نشده و ما دائماً در حال ایجاد تغییرات مثبت و سازنده در سرویس‌های خود هستیم. مطمئناً ما روند رضایت‌سنجی را نیز با جدیت پیگیری می‌کنیم تا در صورت لزوم تغییرات لازم را انجام دهیم.نادری خاطرنشان کرد: در این گزارش سعی شده اقدامات مهم این بانک به‌عنوان یک الگوی موفق ایرانی در حوزه برند کارفرمایی به مخاطبان داخلی و خارجی معرفی شود. همچنین هدف دیگر بانک سامان از انتشار این گزارش، آشنایی با محیط کار برای کارجویان و اشتراک تجربه و دانش با متخصصان حوزه سرمایه انسانی است.در بخش دیگری از این مراسم، فرشته ضرابیه معاون توسعه زیرساخت بانک سامان در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص میزان مهاجرت کارکنان و برنامه‌های اجرا شده در خصوص جلوگیری از مهاجرت کارکنان بانک سامان گفت: موضوع مهاجرت کارکنان به دو عامل داخلی و بیرونی ارتباط دارد. در حوزه داخلی ما همواره تلاش کردیم تا بهترین محیط کاری را برای پرسنل ایجاد کنیم تا آنان با آرامش به در محیط کار حضور پیدا کنند. به‌عنوان نمونه یکی از چالش‌هایی که ممکن است باعث دغدغه و نگرانی پرسنل است، موضوع ابتلا به بیماری‌های خاص است که برخلاف سازمان‌های دیگر، حمایت‌های ویژه‌ای از همکاران مبتلا به بیماری خاص انجام می‌دهیم و حتی با اجرای برنامه پایش سلامت، تلاش کرده‌ایم تا از سلامت کارکنانمان مطمئن شویم و در صورت ابتلا به بیماری، مانع از بروز شرایط خاص برای این دسته از همکاران شویم. در مجموع تلاش ما ایجاد یک محیط انسانی برای کار است. اما در حوزه مسائل بیرونی، در واقع ما امکان تأثیرگذاری بسیار کمی دراین‌خصوص داریم.در بخش دیگری از این مراسم، یکی از خبرنگاران در خصوص جابه‌جایی مداوم نیروهای آی‌تی در بین شرکت‌های مختلف سؤالی مطرح کرد که پیمان نادری، مدیر سرمایه انسانی بانک سامان در پاسخ به این پرسش عنوان کرد: ما همیشه تلاش می‌کنیم تا از نیروهای خود مراقبت کنیم؛ اما بیرون از سازمان ما یک اقیانوس خونین رقابت برای جذب چنین نیروهایی است. با این‌حال ما تلاش کرده‌ایم تا از طریق ایجاد یک محیط کاری منعطف برای همکارانمان، منحنی خروج پرسنل را به سمت پایین هدایت کنیم.فرشته ضرابیه نیز در خصوص نحوه ارتقا کارکنان بانک سامان عنوان کرد: ما در شعب بانک سامان، عملیات سنتی بانکی انجام نمی‌دهیم و به همین دلیل اقدام به ایجاد سمت‌های شغلی با نام عملیات، فروش، فروش تخصصی، معاون و رئیس شعبه کرده‌ایم که رسیدن به هرکدام از این سمت‌ها نوعی ارتقا کاری است.علاوه بر این همان‌طور که گفتم ما در شعب عملیات سنتی بانکی انجام نمی‌دهیم و به همین دلیل کارکنان شعب مشاور مشتریان در بخش‌های مختلف هستند.

راهکار بخش خصوصی برای حل ناتزازی انرژی به رئیس‌جمهور ارائه می‌شود
چهارمحال و بختیاری رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران با اشاره به موضوع ناترازی انرژی در کشور و آسیب این مقوله به حوزه تولید، گفت: مطالعات و پژوهش‌های دقیقی توسط اتاق بازرگانی ایران در حوزه ناترازی برق انجام شده است و در جلسه‌ای راهکار پیشنهادی بخش خصوصی برای حل ناتزازی به رئیس‌جمهور ارائه می‌شود. حجت‌الله میرزایی امروز ۲۳ آبان‌ماه در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این استان یک درصد مساحت و ۱.۲ درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: اما این استان به نسبت جمعیت و مساحت سهم اندکی از درآمد سرانه کشور را به خود اختصاص داده است. رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه چند استان بزرگ در کشور از جمله تهران، اصفهان و خراسان رضوی درآمد سرانه بالایی دارند، گفت: قطعاً چهارمحال و بختیاری نیز ظرفیت بالایی دارد تا درآمد سرانه خود را افزایش دهد. وی با اشاره به شکاف توسعه‌ای بین چهارمحال و بختیاری و پایتخت، عنوان کرد: برای کاهش این فاصله باید شاخص توان تولید در این استان افزایش پیدا کند. میرزایی خاطرنشان کرد: وجود شهرها و روستاهای محروم در مناطق نفت‌خیز جنوب نشان می‌دهد که نفت، پتروشیمی و صنعت به تنهایی نمی‌تواند موجب توسعه اقتصادی در آن منطقه شود. رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: رشد اقتصادی در چهارمحال و بختیاری بسیار شبیه رشد اقتصادی در کشور بوده و تولید ناخالص داخلی این استان نیز رشد داشته، اما همچنان این استان درآمد سرانه پایینی دارد. میرزایی با اشاره به اینکه بهره‌وری در چهارمحال و بختیاری به شدت پایین است، یادآور شد: سرمایه‌گذاری در حوزه منابع انسانی بسیار حائز اهمیت است، این استان به طور نسبی از حیث سرمایه انسانی بسیار قوی است، همچین در گام بعدی برای سرمایه‌گذاری نیازمند انباشت سرمایه هستیم. رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در چهارمحال و بختیاری فضاها و فرصت‌های خوب گردشگری وجود دارد، اما نیازمند یافتن سرمایه‌گذار هستند، باید با تقویت زیرساخت‌ها تلاش شود تا این استان در مسیر گردشگری اکوتوریسم قرار بگیرد. میرزایی بیان کرد: چهارمحال و بختیاری در ۱۵ سال گذشته جزء استان‌هایی بوده که بالاترین نرخ بیکاری را با وجود ظرفیت‌های فراوان داشت، اکنون نیز کاهش نرخ بیکاری به علت خروج نیروی بیکار از استان و یا از حوزه جویای کار است، بسیاری از این افراد نیز به سمت اشتغال سکویی مانند تاکسی‌های اینترنتی رفته‌اند که درآمد آن‌ها بالاتر از کار در کارخانجات است. رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران در ادامه با اشاره به موضوع ناترازی انرژی در کشور و آسیب این مقوله به حوزه تولید، یادآور شد: مطالعات و پژوهش‌های دقیقی توسط اتاق بازرگانی ایران در حوزه ناترازی برق انجام شده است و در جلسه‌ای راهکار پیشنهادی بخش خصوصی برای حل ناتزازی برق از جمله ایجاد نیروگاه‌های حرارتی، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و تجارت انرژی به رئیس‌جمهور ارائه می‌شود.

چرا کشت دیم اهمیت دارد؟

گروه اقتصادی: طرح «جهش تولید دیمزارها» توسط وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) انجام میشود و طبق گفته مسئولان سطح زیر کشت دیم از ۶۷۰هزار هکتار در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۵ میلیون و ۲۰۰هزار هکتار در سال گذشته رسیده است. در نتیجه این طرح بود که کشور به خودکفایی تولید گندم رسید.
به گزارش ایسنا، گندم به عنوان غذای اصلی یکی از محصولات اساسی کشورهای مختلف است و تولید آن به منزله افزایش امنیت غذایی کشورهاست. در گذشته اعلام شده بود که به طور متوسط طی ۳۰ سال گذشته سطح زیر کشت گندم حدود ۲ میلیون هکتار گندم آبی و ۴ میلیون هکتار گندم دیم بوده است و از این سطح بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تن تولید گندم انجام می‌شود.
اخیرا خبری از وزارت جهاد کشاورزی درباره افزایش زمین‌های زیر کشت دیم منتشر شد که از نتایج طرح «جهش تولید دیمزارها» است. در همین رابطه، برنامه تلویزیونی پایش شب گذشته با علیرضا مهاجر، معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی و عظیم رجایی، مشاور رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) گفت‌وگو کرد.
مهاجر در این برنامه اطلاع داد که سطح زیر کشت دیم از ۶۷۰هزار هکتار در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۵میلیون و ۲۰۰هزار هکتار در سال گذشته رسیده است و هدف ستاد «جهش تولید دیمزارها» ۶میلیون هکتار در سال جدید زراعی است. رجایی هم به این موضوع اشاره کرد که تمرکز برای پنج سال آینده بر اصلاح‌نژاد بذر و بهبود بهره‌وری در اراضی شیب‌دار است.

افزایش سطح زیر کشت دیم
مهاجر در ابتدای برنامه درباره اجرای طرح «جهش تولید دیمزارها» و خودکفایی در گندم توضیح داد: «ایران در کمربند خشک جهانی قرار دارد؛ به همین دلیل مصرف آب در کشور اهمیت زیادی دارد.
بسیاری از دشت‌ها با برداشت منفی آب مواجه هستند. به همین دلیل، طرح «جهش تولید دیمزارها» از پنج سال پیش با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) آغاز شد و بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، برای پنج سال آینده نیز تمدید شد. در سال گذشته ۵۱۰هزار کشاورز و ۶هزار کارشناس نظام‌مهندسی و جهاد کشاورزی در این طرح شرکت کردند.»

چرا کشت دیم اهمیت دارد؟
معاون زراعت جهاد کشاورزی افزود: «کشاورزان دیم‌کار، کشاورزان کم‌برخوردار هستند و از فناوری‌های جدید هم استفاده نمی‌کردند. اصولا هم به دیمزارها توجهی نمی‌شد. مهندسین جهاد کشاورزی با کمک ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، آموزش‌های لازم را به کشاورزان دربارۀ استفاده از فناوری بذرها و مبارزه با آفات و بیماری‌ها دادند. همچنین ۶هزار دستگاه و تجهیزات در اختیار کشاورزان قرار گرفت. بانک ملی و بانک رسالت هم در این طرح مشارکت کردند و تسهیلات با سود ۴درصد به آن‌ها پرداخت شد. با انجام این فرایندها، سطح زیر کشت از ۶۷۰هزار هکتار در سال ۱۳۹۹ به ۵میلیون و ۲۲۰۰هزار هکتار رسید. هدف نهایی این است که تمام ۸میلیون هکتار زمین دیم به زیر کشت درآید و برنامۀ سال جاری، ۶میلیون هکتار زمین زیر کشت دیم است.» او درخصوص چالش‌های این طرح توضیح داد: «یکی از چالش‌ها، دیرپذیر بودن کشاورزان بود. آن‌ها باید متقاعد می‌شدند از خدماتی که ارائه می‌شود، استفاده کنند. چالش دیگر، آمادگی نداشتن بانک ملی برای همراهی و قوانین بانکی بود. مشکل فعلی هم قوانین است که هرسال تغییر می‌کند و تبصره‌ها بین بانک‌ها جابه‌جا می‌شود و تا بانک جدید بخواهد با فضای طرح آشنا شود، زمان می‌برد. گران شدن تجهیزات هم یکی دیگر از چالش‌ها است.»

ضمانت فروش محصولات در طرح جهش تولید دیمزارها
در بخش دیگری از برنامه، پایش گفت‌وگویی تلفنی با عظیم رجایی، مشاور رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) داشت. وی در خصوص علت موفقیت این طرح گفت: «همراهی دو نهاد و مشارکت کشاورزان دیم‌کار، عامل اصلی موفقیت این طرح بود. در این طرح تلاش شد کشاورزان با فناوری بذر و تولید آشنا شوند و از کودهای شیمیایی استفاده کنند؛ چراکه تا پیش از این، از کود استفاده نمی‌کردند. در کنار این موارد، ستاد، محصولات را بیمه و فروش آن‌ها را تضمین کرد. طرح جهش تولید دیمزارها دو دستاورد مهم داشت. نخست، خودکفایی در تولید گندم است و دوم، امید به آینده و بهبود اوضاع اقتصادی کشاورزان است. برای پنج‌سالۀ دوم هم تمرکز بر فناوری اصلاح‌نژاد بذر و فناوری تولید است تا در اراضی شیب‌دار و کوهپایه‌ای وضعیت بهره‌وری افزایش یابد.»

در حالی که برخی مسئولان می‌گویند چالش‌های موجود در حوزه نان ناشی از تعدد دستگاه‌های متولی است، برخی دیگر معتقدند در راستای تشدید مجازات‌ها باید سهمیه آرد نانوایان قطع شود و در حال حاضر ۵۰ واحد نانوایی نیز در دستور کار قرار دارند.
به گزارش ایسنا، ۱۹ شهریور ماه سال جاری بود که قیمت نان دولتی به‌طور رسمی ۶۰ درصد افزایش یافت و بر اساس این افزایش قیمت، هم اکنون قیمت هر نان لواش با آرد نوع یک از ۵۰۰ به ۷۰۰ تومان، لواش نوع دو به ۹۰۰ تومان، قیمت نان بربری با آرد نوع یک از ۱۸۰۰ تومان به ۲۵۰۰ تومان، بربری ساده با آرد نوع دو ۳۵۰۰ تومان، قیمت تافتون سنتی با آرد نوع یک از ۹۰۰ تومان به ۱۲۶۰ تومان، قیمت تافتون خراسانی از ۱۰۰۰ تومان به ۱۴۰۰ تومان و قیمت تافتون گردان نیز از ۷۰۰ تومان به ۸۵۰ تومان، قیمت تافتون نوع دو ۱۵۰۰ تومان، نان ماشینی تافتون با آرد نوع یک ۸۵۰ تومان و نوع دو، ۱۲۰۰ تومان رسیده است. از طرف دیگر قیمت نان بربری یک رو کنجد ۴۰۰۰ تومان، قیمت نان بربری دو رو کنجد نیز ۵۵۰۰ تومان است، قیمت نان سنگک ساده نیز ۵۰۰۰ تومان شده که این نوع نان با یک واحد کنجد ۶۵۰۰ تومان، قیمت نان سنگک دو واحد کنجد ۸۰۰۰ تومان، قیمت سنگک سه واحد کنجد ۹۵۰۰ تومان تعیین شده است. طی این بازه زمانی بارها گزارشاتی از گرانفروشی و کم فروشی برخی نانوایان اعلام شده بود که با مشخص شدن قیمت جدید نیز هنوز نرخ نان را بر دیوار نانوایی‌ها نصب نکرده‌اند و یا هر نان را دو برابر حساب می‌کردند. طی روزهای اخیر نیز نانوایان هر نان ساده را ۱۲ هزارتومان نیز محاسبه کرده‌اند و البته که بیشترین تخلف رخ داده درباره نرخ نان و گرانفروشی است، اما در برخی نانوایی‌ها نیز چانه نان‌ها کوچک‌تر شده است. برخی از این نانوایان می‌گویند طی یک سال گذشته بارها مواد اولیه، کرایه حمله ونقل، هزینه کارگر، برق، آب، بیمه و... گران شده، اما قیمت نان تنها یکبار افزایش یافته است. چه کار می‌توان کرد؟
محمد سلیمانی -رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران- درباره این شرایط نانوایی‌ها و قیمت‌گذاری‌در گفت‌وگو با صداوسیما اظهار کرد: تعدد دستگاه‌های متولی در حوزه نان، تصمیم‌گیری، نظارت و اجرای نرخ‌های مصوب را دشوار کرده است. در این زمینه سازمان صنعت، معدن و تجارت، استانداری، فرمانداری و... تاثیرگذارند.
محمد رسول نظافتی- مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان - نیز درباره عدم رعایت وزن مصوب می‌گوید: تمامی تخلفات رصد سامانه‌ای می‌شود و مدیران می‌توانند از این سامانه در شناسایی واحدهایی که رفتار متخلفانه دارند استفاده کنند. اما در همین راستا بهنام نیک منش - معاون بازرسی اتاق اصناف ایران- گفته است که به عنوان واحد نظارتی به این داده‌ها دسترسی ندارند. در حالی که بسیاری از مسئولان از تشدید مجازات‌ها سخن می‌گویند، محمد حسین مولاخواه- مدیرکل بازرسی کالاهای مصرفی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان- با تاکید بر اینکه مجازات‌ها بازدارنده نیستند، اظهارکرد: ما نباید تنها به جریمه اکتفا کنیم چرا که جریمه نیز به‌گونه‌ای است که احتمال دارد پس از بازرسی و تعیین جریمه و پرداخت آن جریمه آن واحد مجددا تخلف کند.