برخی فرودگاهها در ایران سلیقهای احداث میشود
رئیس سازمان هواپیمای کشوری گفت: هماکنون پیری ناوگان یکی از موضوعاتی است که اخیر مورد توجه و نقد قرار گرفته، زیرا ناوگان هوایی کشور همراستای فرودگاهها توسعه نیافته است.به گزارش گروه اقتصادی از مهر، حسین پورفرزانه دیروز در نشست خبری با بیان اینکه برخی از فرودگاههای کشور براساس سلیقه عدهای احداث شد، اظهار کرد: هماکنون پیری ناوگان یکی از موضوعاتی است که اخیر مورد توجه و نقد قرار گرفته، زیرا ناوگان هوایی کشور همراستای فرودگاهها توسعه نیافته است.وی افزود: ناترازی جدی بین توسعه ناوگان و فرودگاههای کشور وجود دارد، زیر هماکنون حدود ۱۶ میلیارد دلار سرمایه فرودگاهها برآورد شده، اما تنها ۱۸۰ هواپیما به ارزش یک میلیارد دلار در کشور داریم؛ بنابراین این فرایند باید مورد نقد قرار گیرد.رئیس سازمان هواپیمایی کشور بیان کرد: ایران در جهان از لحاظ تعداد فرودگاه جایگاه ۹ قرار دارد، اما در خصوص بهرهوری در رتبه ۵۴ و به لحاظ شاخصهای کیفی پرواز در رتبه ۹۲ قرار دارد، به عبارت دیگر در زمینه شاخص نظارت بر ایمنی تنها از کشورهای یمن و سوریه بالاتر هستیم.پورفرزانه خاطرنشان کرد: اگر فرودگاهها به درستی سرمایه گذاری میشد به جای توسعه تعدادی میتوانستیم به توسعه ناوگان بپردازیم، در یک استان ۷ فرودگاه داریم، یک فرودگاه داریم که تنها در ایام اربعین پرواز دارد، این فرایند بدین معناست که به اقتصاد فرودگاههای کشور توجه نکردیم.
نگرش تولیدمحور برای جبران نیاز انرژی کشور، کارآمد نیست
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور گفت: نگرش تولید محور برای جبران نیاز کشور، کارآمد نیست و باید سوی نگاه در مدیریت انرژی و حل مسأله ناترازی، معطوف به مدیریت و بهینهسازی مصرف و راهکارهای اثربخش برای افزایش بهرهوری باشد. به گزارش گر وه اقتصادی از ایسنا، حسین افشین در پنل تخصصی «سیاستگذاری در حوزه انرژی و توسعه انرژیهای تجدیدپذیر با رویکرد رفع ناترازی و جذب سرمایه»، به بررسی ابعاد و علل ناترازی انرژی کشور پرداخت و این مسأله را یک عارضه مزمن و مبتلا بودن عرصههای مختلف کشور به آن را ناشی از مشکلات ریشهای و بنیادین در اقتصاد دانست و افزود: ناترازیهای کشور که منحصر به حوزه انرژی نیستند، جزء بیماریهای مزمنی هستند که کشورمان به آنها مبتلا است و باید توجه داشت که این عارضهها را نمیتوان با راهکارهای مقطعی و در کوتاهمدت به صورت ریشهای و اصولی درمان کرد.
وی با بیان اینکه رشد در تولید انرژی، بدون توجه به اصلاح الگوهای مصرف، پاسخگوی نیازهای کشور نخواهد بود، ادامه داد: مرتباً از رکوردشکنی در میزان تولید گاز طبیعی صحبت میکنیم و در حال حاضر، روزانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب تولید گاز داریم.
تردد کامیون های ایرانی
در مرز بازرگان از سر گرفته شد
بنابر اعلام مسئولان مربوطه، مشکل کامیونداران ایرانی در مرز بازرگان برطرف و تردد آنها از سر گرفته شده است.هشتم دی ماه بود که مالیات بر سوخت بدون اطلاع قبلی از طرف ترکیه برای کامیون داران ایرانی اعمال شد که ۲۸ لیر به ازای هر لیتر بود.عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی نیز در تشریح این وضعیت به ایسنا گفته بود که ترکیه تصمیم گرفته مابهالتفاوت قیمت سوخت را از رانندگان ایرانی دریافت کند زیرا ایران سالها بود که مابهالتفاوت قیمت سوخت را از رانندگان خارجی که وارد ایران میشدند اخذ میکرد و در حال حاضر ترکیه میخواهد عمل متقابل انجام دهد.بنابر گفته این مقام مسئول در اتاق بازرگانی، فقط به رانندگانی که مبلغ مابهالتفاوت را پرداخت کنند اجازه ورود داده میشود. این مابهالتفاوت معادل ۲۷ لیر روی هر لیتر گازوئیلی است که رانندگان از ایران خارج میکنند. اما راننده فقط به اندازه هزینه سفر پول همراه خودش دارد و اگر این مبلغ را پرداخت کند دچار مشکل خواهد شد. وی همچنین عنوان کرده بود که وزارت راه باید به صورت عاجل در این حوزه اقدام کند.در همین راستا، فرزانه صادق_ وزیر راه و شهرسازی در ۱۸ دی ماه اعلام کرد که پیگیر حل مشکل کامیونداران در مرز بازرگان هستیم و در خصوص این مشکل، رئیس جمهور، معاون اول و تمامی دستگاههایی که به این موضوع ارتباط دارند از جمله وزارت نفت، ستاد مبارزه با قاچاق سوخت و دیگر دستگاهها حضور دارند. همچنین وزارت امور خارجه فعالانه در این خصوص در حال پیگیری است و در چند روز آینده نتایج قطعی اعلام خواهد شد.روز گذشته یعنی ۲۰ دی ماه بعد از گذشت ۱۲ روز بنابر اعلام مسئولان مربوطه با پیگیریهای صورت گرفته مشکل کامیونداران ایرانی مرتفع شد و تردد کامیونها ترانزیتی و حامل کالاهای صادراتی از سر گرفته شد.فرماندار شهرستان ماکو نیز اخیرا اعلام کرده که وضعیت تردد کامیونها در گمرک بازرگان در حال حاضر عادی است.
پاریس به هواپیماهای ایرانی
سوخت میفروشد اما گرانتر
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: نکته این است که تحریم سوختی متوجه فرودگاههای اروپایی نمیشود بلکه شرکتهای سوخت رسانی که تراکنش مالی با آمریکا دارند سوخت رسانی را تحریم کردند اما این مشکل در پاریس حل شده و شرکتها در پاریس به هواپیماهای ایرانی سوخت میدهند اما گرانتر.
به گزارش گروه اقتصادی از ایلنا، حسین پورفرزانه، رییس سازمان هواپیمایی کشوری در جمع خبرنگاران درباره راهاندازی پروازهای اروپایی اظهار داشت: تحریم ایرانایر ظالمانه و غیر عقلانی را پیگیری حقوقی میکنیم و امیدواریم این تحریمها رفع شوند. اما به زودی بلیت فروشی مسیر مستقیم اروپا آغاز میشود.وی ادامه داد: به غیر از ایرانایر تور ، شرکت هواپیمایی قشم ایر هم به زودی پروازهای اروپایی را راهاندازی میکند و از ١٢ بهمن ماه پرواز پاریس آغاز میشود . رییس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سوال ایلنا درباره تحریمهای سوختی در فرودگاههای اروپا گفت: نکته این است که تحریم سوختی متوجه فرودگاههای اروپایی نمیشود بلکه شرکتهای سوخت رسانی که تراکنش مالی با آمریکا دارند سوخت رسانی را تحریم کردند اما این مشکل در پاریس حل شده و شرکتها در پاریس به هواپیماهای ایرانی سوخت میدهند اما گرانتر.
قطار تهران - وان ترکیه
بهزودی راهاندازی میشود
مدیرعامل شرکت رجا از آغاز به کار ستاد هماهنگی قطارهای نوروزی با هدف برنامهریزی و بهبود خدماترسانی خبر داد و گفت:قطار تهران - وان بهزودی راهاندازی میشود.
به گزارش گروه اقتصادی از مهر، ناصر بختیاری مدیرعامل شرکت رجا اظهار کرد: هدف ما ارائه خدماتی شایسته و مطلوب به هموطنان است. اگرچه ممکن است در مسیر پیشرفت با موانعی روبهرو شویم، اما این چالشها نباید ما را از مسیر حرکت بازدارد. همانگونه که به قطار در حال حرکت سنگ پرتاب میشود، این موانع نیز بخشی از مسیر توسعه و پیشرفت محسوب میشوند. وی افزود: شرکت رجا به عنوان یکی از اصلیترین بازیگران صنعت ریلی مسافری کشور، نقش مهمی در ارائه خدمات باکیفیت به مردم ایفا میکند که با حمایتهای مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران و حضور در جلسات شورای معاونین این شرکت، امیدواریم مسائل و مشکلات این حوزه سریعتر پیگیری شده و برای تسهیل خدمترسانی تصمیمات بهموقع و مؤثری اتخاذ شود. مدیرعامل شرکت رجا در پایان یادآور شد: با تلاشها و حمایتهای صورت گرفته بهزودی قطار تندرو پردیس در مسیر تهران-مشهد، قطار دوطبقه در مسیر تهران - یزد و قطار بینالمللی تهران - وان برای ارائه خدمت به هموطنان گرامی به ویژه زائران و گردشگران داخلی و بینالمللی راهاندازی خواهد شد.
جزئیات افزایش ۱۰ میلیون لیتری
تولید بنزین کشور
میانگین تولید روزانه بنزین موتور که در پنج ماهه نخست سال ۹۷.۵ میلیون لیتر بوده، در آذرماه بهصورت میانگین روزانه به ۱۰۷ میلیون لیتر رسیده است.محمدصادق عظیمیفر، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی کشور در نشستی که روز شنبه (22 دی ماه) با حضور معاون اول رئیس جمهوری برگزار شده بود، از افزایش تولید روزانه بنزین در کشور خبر داد و گفت: " در دولت چهاردهم با چند طرح پالایشی مانند طرح ایزومریزاسیون پالایشگاه شیراز، واحد هیدروکراکر پالایشگاه آبادان و اصلاحات فرآیندی در پالایشگاهها، 10 میلیون لیتر به تولید بنزین و 11 میلیون لیتر به تولید نفتگاز کشور افزوده شد."