تحقق عد الت مالیاتی با حسابرسی سیستمی
یک نمایند ه مجلس گفت: افزایش حسابرسی سیستمی و تحقق ۹۵ د رصد ی آن برای مالیات بر عملکرد ، تاثیر به سزایی د ر حرکت به سمت عد الت مالیاتی و هوشمند سازی نظام مالیاتی د ارد که منجر به افزایش سرعت انجام امور و بالا رفتن میزان شفافیت خواهد شد .مصطفی پورد هقان عضو کمیسیون صنایع و معاد ن مجلس د ر ارتباط با سیستمی و هوشمند شد ن نظام مالیاتی کشور و این که طی سال جاری اجرای ماد ه 169 و 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم و استقرار نظام جامع د اد ههای مالیاتی را د اشتهایم، تصریح کرد : گذر کرد ن از حسابرسیهای د ستی و ممیزمحور و رفتن به سمت محاسبات سیستماتیک مزیتهای زیاد ی برای کشور د ارد . این روند منجر به افزایش سرعت انجام امور میشود و نظام مالیاتی کشور از حالت سنتی به مد رن تغییر چهره مید هد .وی اد امه د اد : نکته مهمی که ما به عنوان نهاد قانونگذار به د نبال آن هستیم، این است که د ولت از طریق الکترونیک کرد ن امور به سمت ایجاد یک سیستم شفاف برود . این شفافسازی د ر نهایت به نفع مود یان است و عد الت د ر مالیاتستانی را رقم میزند .این نمایند ه مجلس خاطرنشان کرد : وقتی امور سیستمی میشود ، مود ی د ر جریان قرار میگیرد که چه اتفاقاتی رقم میخورد و مالیاتش چگونه محاسبه میشود .
کشف شبکه پولشویی ۵۰ هزار میلیارد تومانی د ر بازار تلفن همراه
رئیس مرکز ملی اطلاعات مالی از کشف و متلاشی شد ن شبکه بزرگ پولشویی ۵۰ هزار میلیارد تومانی با سوءاستفاد ه از اطلاعات هویتی و حسابهای بانکی افراد بیبضاعت خبر د اد .هاد ی خانی معاون وزیر اقتصاد و رئیس مرکز ملی اطلاعات مالی گفت: از ارد یبهشتماه سال جاری با اخذ مجوزهای قضایی با همکاری مشترک پلیس امنیت اقتصاد ی فراجا و مرکز ملی اطلاعات مالی، حسابهای بانکی حد ود 2700 نفر از افراد تحت پوشش سازمانهای حمایتی که گرد ش مالی بسیار بالایی د اشتند ، مورد بررسی و پایش قرار گرفت و بهمنظور تسریع د ر تحقیقات، کارشناسان متخصص پلیس د ر مرکز مستقر شد ند .وی گفت: د ر بررسی حسابهای بانکی نفر اول لیست افراد بیبضاعت که خانمی با گرد ش مالی بیش از 4000 میلیارد تومان بود ، شبکه سازمانیافته اجاره شرکتهای کاغذی شناسایی و متلاشی شد که عمد ه فعالیت آنها د ر بازار تلفن همراه کشور بود .د بیر شورای عالی پیشگیری و مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم گرد ش مالی این شبکه پولشویی را بیش از 50 هزار میلیارد تومان اعلام کرد .به گفته خانی، گرد ش مالی چند هزار میلیارد ی این فرد بی بضاعت د ر سالهای اخیر د ر حالی بود که پیش از سال 1400 به حد اکثر 3 میلیون تومان د ر ماه میرسید .
گروه اقتصاد کلان: براساس بررسیهای انجامشد ه د ر خصوص لایحه بود جه۱۴۰۴، با وجود تأکید بر ارائه فروض محاسباتی مصارف، فروض محاسباتی برخی از اقلام مهم از جمله د ر بود جه هد فمند ی، متناسبسازی و پاد اش پایان خد مت بازنشستگان ارائه نشد ه است و لذا تصویر بود جه کامل و شفاف نیست.به گزارش تجارت به نقل از تسنیم، با توجه به بررسیهای انجامشد ه د ر خصوص بخش د وم لایحه بود جه سال 1404، توجه و اهتمام لایحه د ر راستای تعریف برنامههای عملیاتی د ستگاههای اجرایی و تقسیم اعتبارات بر مبنای برنامههای پیشنهاد ی از جمله نکات مثبت لایحه بود جه است. رویکرد برنامهمحوری و تعریف اعتبارات د ستگاهی بر اساس برنامههای مشخص و تعریفشد ه یکی از تکالیف سازمان برنامه د ر تد وین بود جههای سالانه بود ه است.
بود جهریزی براساس برنامه و پروژههای د ستگاهها
بر اساس ماد ه 118 قانون برنامه هفتم د ولت مکلف بود که منابع اجرای احکام برنامه را هر سال د ر بود جه سنواتی د رج کند و از سوی د یگر بر اساس بند «پ» ماد ه (13) قانون برنامه هفتم پیشرفت سازمان برنامه و بود جه مکلف بود که بهمنظور تحقق اهد اف این قانون و اهد اف قانونی د ستگاههای اصلی لایحه بود جه سالانه را بهصورت برنامهمحور که حاوی برنامههای اجرائی و اهد اف کمّی باشد تهیه کند تا این برنامهها مبنای صد ور تخصیص پرد اخت و نظارت د یوان محاسبات کشور باشد .د ولت د ر شکلد هی جد اول بود جه و پیوستهای تقد یمی تلاش کرد ه است د ر این مسیر حرکت کند هرچند ارتباط د قیق مصارف مذکور با برنامه هفتم پیشرفت و شیوه نظارت و هد ایت اعتبارها د ر جهت تحقق برنامه بهجای پرد اخت مستمر حقوق و مزایای شاغلین و بازنشستگان محل ابهام جد ی است و لازم است فرایند های تخصیص اعتبار و نظارت د یوان محاسبات متناسب با برنامههای اعلامی مشخص گرد د ، همچنین تعیین رد یفهایی برای اجرای احکام برنامه هفتم بهویژه سیالسازی بد هیهای د ولت به بانکها و افزایش سرمایه بانکهای د ولتی را میتوان یکی د یگر از اقد امات مثبت لایحه پیشنهاد ی د انست که اثرات مثبتی بر فضای اقتصاد کلان خواهد د اشت.
جزئیات بود جهای د ستگاهها مشخص نیست
با توجه به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، نقاط ضعف لایحه را از منظر اصول بود جهریزی و ارقام کلان مصارف میتوان د ر عد م ارائه جزییات مربوط به بود جه د ستگاهی د انست با توجه به اینکه بخش عمد های از بود جه د ستگاهی مربوط به پرد اخت حقوق و د ستمزد کارکنان بخش د ولتی است تفاوت افزایش بود جه د ستگاهی نسبت به فروض رشد حقوق و د ستمزد از جمله نقاط مبهم لایحه بود جه است، لذا میبایست د ر لوایح بود جه آتی این موضوع مورد توجه قرار گیرد یکی از پیشنهاد ات د ر این راستا ارائه فصول هزینهای اعتبارات د ستگاههای اجرایی است.
عد مشفافیت د ر مصارف هد فمند ی و متناسبسازی حقوق
همچنین علیرغم تأکید قانونگذار د ر مواد (180) و (182) قانون اصلاح آئیننامه د اخلی مجلس مبنی بر ارائه فروض محاسباتی و نقصان فروض ارائهشد ه د ر مرحله اول، سند لایحه ارائهشد ه د ر مرحله د وم رافع این اشکال نیست و همچنان فروض محاسباتی برخی از اقلام مهم از جمله د ر بود جه هد فمند ی، متناسبسازی و پاد اش پایانخد مت بازنشستگان، بار مالی اصل و سود اوراق مالی سررسید شد ه و سایر هزینههای د ستگاهی ارائه نشد ه است و لذا تصویر ارائهشد ه از بود جه کامل و شفاف نیست.
رشد ۹۳ د رصد ی مصارف بود جه ۱۴۰۴ نسبت به ۱۴۰۳
با توجه به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، اعتبارات هزینه ای د ر قانون بود جه ۱۴۰۴ نسبت به سال گذشته ۷۸ د رصد افزایش یافته است. تملک د اراییهای سرمایه ای ۵۰ د رصد و تملک د اراییهای مالی نیز ۲۵۳ د رصد رشد د اشته است.مصارف عمومی د ولت د ر قانون بود جه برنامه د ولت برای هزینه کرد د ر سال مالی آتی است. این هزینه کرد ها د ر سه رد یف عمد ه «اعتبارات هزینه ای تملک د اراییهای سرمایه ای و تملک د اراییهای مالی صورت می پذیرد اعتبارات هزینه ای هزینه کرد بابت امور جاری و اجرایی د ولت و د ستگاههای اجرایی است. تملک د اراییهای سرمایه ای هزینه کرد بابت اجرای طرحهای عمرانی و توسعه ای د ر سطوح ملی و استانی است.تملک د اراییهای مالی هزینه کرد بابت مجموعه ای از تعهد ات مالی د ولت شامل تسویه اوراق مالی اسلامی افزایش سرمایه بانکها تاد یه تسهیلات بانکی و..... است. به طور کلی تخصیص اعتبارات د ستگاههای اجرایی ملی به صورت متمرکز و توسط سازمان برنامه و بود جه صورت و شورای برنامه ریزی توسعه استان تخصیص اعتبارات عمرانی استانی را بر عهد ه د ارد .اعتبارات هزینه ای د ر قانون بود جه 1404 نسبت به سال گذشته 78 د رصد افزایش یافته است. تملک د اراییهای سرمایه ای 50 د رصد و تملک د اراییهای مالی نیز 253 د رصد رشد د اشته است. همانگونه که مشخص است د ر طی سنوات اخیر سهم اعتبارات هزینه ای از مجموع مصارف عمومی د ولت روند نسبتاً ثابتی د ارد .با توجه به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، تملک د ارایی سرمایهای د ر طی 4 بود جه اخیر روند نزولی د اشته و تملک د اراییهای مالی روند صعود ی د ارد د ر واقع میتوان اینگونه نتیجه گرفت د ر طی چند سال اخیر با توجه به رشد کمتر منابع د رآمد ی د ولت نسبت به مصارف عمومی د ولت به سمت افزایش تامین مالی از محل بد هی سوق پید ا کرد ه است.به عبارت د یگر د ولت د ر سالهای اخیر روند باثبات سهم اعتبارات هزینه ای از سقف بود جه را به هزینه ایجاد بد هی حفظ کرد ه، لذا مجبور شد ه است برای بازپرد اخت بد هی های سررسید شد ه خود بود جه عمرانی را کاهش د هد این نکته مؤید این معناست که د ر سال 1404 همچنان چالشهای جد ی د ر تامین منابع مورد نیاز برای طرحهای عمرانی وجود خواهد د اشت و این موضوع مستلزم توجه سیاست گذاران مالی به انواع روشهای تامین مالی برای پیش برد طرح های عمرانی است.
گروه اقتصاد کلان: مد یر کل خزانه وزارت اقتصاد با اشاره به مد یریت نقد ینگی با سیاست ایجاد حساب ماد ر و پشیتبان برای تمام د ستگاههای د ولتی تاکید کرد : با این اقد ام حسابهای د ولتی نظم پید ا کرد ند و این تعد د حسابهای مختلف ساماند هی شد بطوریکه امرو از ۷۰ هزار حساب د ر شبکه بانکی به ۷ هزار حساب رسید هایم. قبلا برای اعتبارات عمرانی به ازای هر طرحی یک حساب بازگشایی میکرد ند اما الان حساب هر د ستگاه اجرایی استاند ارد شد ه و د ستگاههای اجرایی بیش از ۷ حساب نمیتوانند د اشته باشند و صرفا با این ۷ حساب میتوانند کار کنند .مهد ی بنانی، مد یر کل خزانه وزارت اقتصاد د ر گفتوگو با ایلنا د رباره سیاست و اهد اف خزانه د اری و وزارت اقتصاد از اجرای پرد اخت اعتباری یا حساب با ماند ه صفر اظهار د اشت: اجرای پرد اخت اعتباری یا حساب با ماند ه صفر که با هد ف تجمیع حسابهای د ستگاههای اجرایی د ر راستای شفافیتهای عملکرد د ولت و ابزاری برای مهار تورم، از برگزید گان جشنواره شهید رجایی امسال شد . پرد اخت اعتباری پروژهای است که د ر سنوات گذشته بررسی و مطالعات آن د ر خزانه د اری انجام شد ه بود و د ر سال ۱۴۰۲ پیاد هسازی و مد ل کسب و کار و مفهومی آن نهایی شد و با هماهنگی بانک مرکزی و فاوای وزارت اقتصاد عملیاتی و به بهره برد اری رسید .
ایجاد یک حساب ماد ر برای تمام د ستگاههای د ولتی
وی اد امه د اد : د ر پرد اخت اعتباری مفهومی جد ید ی که به نحوه استفاد ه از حسابهای بانکی د ستگاههای اجرایی اضافه شد این بود که به جای اینکه وجوه نقد د ر اختیار د ستگاههای اجرایی قرار بگیرد ، حق استفاد ه از وجوه نقد به د ستگاههای اجرایی د اد ه شد . برای مثال د ر پرد اختهای عمرانی، منابعی که د ر اختیار د ستگاههای اجرایی قرار میگیرد ؛ قبلا این وجه به صورت مستقیم به حساب د ستگاهها واریز میشد و آن د ستگاه هر زمان که نیاز د اشت آن وجه را مورد استفاد ه قرار مید اد و این پول د ر حساب آن د ستگاه اجرایی حبس و رسوب پید ا میکرد . حال د ر حساب اعتباری کاری که انجام شد ه این است که حق برد اشت از آن حساب به اند ازهای که براساس تخصیص سازمان برنامه باید منابع د ر اختیار د ستگاه قرار بگیرد ، شارژ میشود .مد یر کل خزانه وزارت اقتصاد گفت: منابع این حد اعتباری تخصیص یافته د ر یک حساب پشتیبانی نگهد اری میشود و از این پس پول تمام د ستگاههای اجرایی، د ر هر چند هزار حسابی که بود د یگر د ر یک حساب نگهد اری میشود .بنانی د ر پاسخ به این سوال که آیا این اقد ام بخشی از پروژه حساب واحد د ر خزانه د اری است، اظهار د اشت: تقریبا د ر عمل د ر حوزه پراخت به مفهوم حساب واحد نزد یک شد یم، به این معنا که یک حساب ماد ر وجود د ارد و مابقی حسابها به این حساب ماد ر وصل هستند و به اند ازه سهم خود شان از این حساب ماد ر حق برد اشت د ارند و د ستگاهها تا روزی که بخواهند میتوانند پرد اخت انجام د هند .
برد اشتهای روزانه و بد ون تاخیر د ستگاهها از حساب ماد ر
وی تاکید کرد : د ستگاهها تا سقف اعتباری خود زمانی که میخواهند به پیمانکاری یا طرف قرارد اد ی یا بابت هر موضوعی پرد اختی د اشته باشند ، میتوانند این حواله را د ر سیستم حواله بانک مرکزی ثبت و بانک مرکزی هم آن را صاد ر میکند ، وجه از حساب پشتیبان و ماد ر برد اشت و وارد حساب د ستگاه اجرایی و د ر نهایت به حساب ذی نفع واریز میشود و تمام این روند یک تراکنش است و مطلقا اینگونه نیست که وجهی به حساب د ستگاه وارد شود اما به حساب ذی نفع منتقل نشود . وجه زمانی از حساب واحد خزانه خارج میشود که واقعا د ستگاه اجرایی بخواهد به ذی نفع خود پول بد هد . د ر شرایطی که حساب مبد ا و مقصد اعتباری است هیچ پولی جابه جا نمیشود و بنابراین کسی نمیتواند پولی را جابه جا کند ، حسابها اعتباری است و پول تنها د ر حساب ماد ر قرار د ارد .مد یر کل خزانه وزارت اقتصاد د رباره نارضایتی و مقاومت د ستگاههای اجرایی د ر برابر حساب اعتباری بابت تاخیرها د ر پرد اخت گفت: د ستگاههای اجرایی د ر این باره هیچ مقاومتی ند اشتند و ند ارند چراکه هیچ تاخیری د ر پرد اختها رخ نمید هد و د ستگاه اجرایی هر زمان که اراد ه کند ، بد ون هیچ تاخیری میتواند از این طریق به هر ذی نفعی پول بد هد و این اقد ام د ر لحظه انجام میشود .
تمرکز وجوه ۱۵ هزار حساب پراکند ه د ر ۹ حساب ماد ر
وی د رباره نتایج حاصل شد ه از اجرای حساب اعتباری اد امه د اد : نتیجه پروژه پرد اخت اعتباری این است که وجهی که د ر گذشته د ر ۱۵ هزار حساب مختلف پراکند ه بود ه امروز این وجود تنها د ر ۹ حساب ماد ر برحسب سرفصلهای بود جهای که وجود د ارد ، متمرکز شد ه است. پیش از این وجوه د ر تمام حسابهایی که قبلا منابعی برای موضوعات مختلف د ر اختیار د اشتند رسوب پید ا میکرد اما امروز تمام وجوه د ر حساب ماد ر و پشتیبان نگهد اری میشود و معاد ل سهم هر حسابی از این پولی که د ر حساب پشیبان نگه د اشته میشود به آن حق برد اشت و اعتبار د اد ه شد ه است که د ستگاه صاحب حساب هر زمان که اراد ه کند میتواند از این حق برد اشت استفاد ه میکند و نیاز به کسب مجوز جد ید از خزانه هم ند ارد .
گروه اقتصاد کلان:با افزایش نرخ ارز، قیمت کالاهای اساسی، اجارهبها، هزینههای د رمانی و آموزشی بهشکل قابلتوجهی رشد کرد ه است، این د ر حالی است که میزان افزایش حقوق کارگران معمولاً با تأخیر و کمتر از نرخ تورم انجام میشود ، که نتیجه آن کاهش قد رت خرید و سختتر شد ن تأمین نیازهای اساسی خانوارهاست.کاهش قد رت خرید کارگران، علاوه بر تأثیر مستقیم بر معیشت آنها، موجب کاهش تقاضای مصرفی د ر بازار میشود ، این امر میتواند تولید د اخلی را تحت تأثیر قرار د هد و زمینهساز رکود اقتصاد ی شود ، از سوی د یگر، افزایش فشار اقتصاد ی بر خانوارهای کارگری میتواند تبعاتی نظیر گسترش فقر، مهاجرت نیروی کار به کشورهای د یگر و کاهش بهرهوری د ر محیطهای کاری را بهد نبال د اشته باشد .اما محمد شیریجیان، معاون اقتصاد ی بانک مرکزی د رباره اثر افزایش قیمت د لار د ر نرخ تورم سال جاری و توقف سیاستهای مهار تورم بانک مرکزی با توجه به رخد اد های سیاسی اظهار د اشت: سیاست مهار تورم د ر د ستور کار بانک مرکزی قرار د ارد و تمرکز بانک مرکزی بهسمت طرف تقاضا و کنترل نقد ینگی است.معاون بانک مرکزی تأکید کرد : سیاست بانک مرکزی د رباره کالاهای اساسی همچنان اد امه تأمین ارز ترجیحی است. نرخ ارز ترجیحی هم مشخص است و طبیعتاً آثار تورمی افزایش نرخ ارز بر روند اقلام معیشتی مرد م حتماً بهصورت حد اقلی خواهد بود .به گزارش تسنیم, این د ر حالی است که کارشناسان اقتصاد ی با بررسی بسیار ثابت کرد هاند که نوسانات ارزی باعث افزایش اقلام مختلف شد ه و اثرگذاری زیاد ی روی گرانیها و افزایش هزینه معیشت د اشته است.
میانگین هزینه سبد معیشت کارگران 29میلیون و 940هزار تومان است
محسن باقری رئیس کمیته د ستمزد شورایعالی کار د ر واکنش به اظهارات معاون بانک مرکزی گفت: این اظهارات غیرکارشناسی است انگار مسئولان از جامعه و بازار خبر ند ارند . حاضر به مذاکره هستیم تا ثابت کنیم آنچه باعث تورم د ر جامعه شد ه است نوسانات ارز و عد م کنترل گرانیها است، تورم ناشی از د ستمزد روی اقتصاد بسیار اند ک است.باقری با یاد آوری اینکه بخش زیاد ی از هزینه کارگران صرف اجارهبها میشود اضافه کرد : کارفرمایان معتقد ند د ولت باید هزینه مسکن کارگران را بپرد ازد . سبد غذایی ارائهشد ه از سوی وزارت بهد اشت د چار تغییراتی شد ه است، رقم سبد معیشت هنوز از سوی کارفرمایان اعلام نشد ه است.وی با تأکید اینکه میانگین هزینه سبد معیشت کارگران براساس تورم منتهی به آذر ماه به 29 میلیون و 940 هزار تومان رسید ه است گفت: پیشبینی ما این است که د ر جلسه 29 بهمن ماه روی اعد اد و ارقام سبد معیشت بحث و مذاکره شود .رئیس کمیته د ستمزد شورایعالی کار با ابراز اینکه "عد د ی که کانون شورای اسلامی کار اعلام کرد ه براساس محاسبات خود و مبتنی بر سبد های موجود و مراجعی بود ه است که به آنها د سترسی د اشتیم ولی با توجه به سبد جد ید ی که وزارت بهد اشت ارائه کرد ه است باید مجد د اً جلسات کارشناسی برگزار کنیم." اد امه د اد : سبد ی که وزارت بهد اشت اعلام کرد ه است د ر سال 1392 ارائه شد و ظاهراً هر 10سال یک بار براساس طبع جامعه و اتفاقات اقلیمی کشور و شاخصهای خود آن را بازنگری میکند . سبد جد ید جد ول میزان کالریها و اقلام غذایی است و مشخص میکند برای یک زند گی سالم فرضاً چهمیزان گوشت یا روغن باید مصرف شود و ما براساس کالریهای اعلامشد ه، ارقام و اعد اد جد ید را 29 بهمن ماه ارائه خواهیم کرد .
زهرا آقاجانی
استاد یار موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
امروزه شکلگیری خوشههای صنعتی د ریایی و توسعه آنها از عناصر اصلی رشد اقتصاد ی د ر کشورهای برخورد ار از مزیت د سترسی به د ریاها محسوب میشود . این خوشهها نه تنها به رشد اقتصاد ملی کمک میکنند ، بلکه به اشتغالزایی، توسعه منطقهای، توسعه سرزمینی متوازن، کاهش نابرابریهای اقتصاد ی، ارتقای کیفیت زند گی مرد م د ر جوامع ساحلی و د ر نهایت تقویت جایگاه جهانی کشورها منجر می شود . خوشههای صنعتی د ریایی مناطق جغرافیایی هستند که فعالیتهای مرتبط با د ریا د ر آنها متمرکز شد ه است. این خوشهها معمولا شامل فعالیتهای متنوعی نظیر عملیات بند ری و لجستیک د ریایی، کشتیسازی، تعمیر شناورها، فعالیتهای فراساحلی مرتبط با تولید انرژی، شیلات، فناوری زیستی د ریایی، گرد شگری د ریایی و ساحلی و غیره میشوند . صنایع مستقر د ر خوشههای صنعتی د ریایی، به مانند هر خوشه صنعتی د یگری با یکد یگر ارتباط متقابل د اشته و زیرساختها، منابع و تخصصهای موجود را د ر میان خود به اشتراک میگذارند که این مهم منجر به اثربخشی و ترغیب نوآوری د ر بین اعضای خوشهها میشود .
د ر واقع قرارگیری این خوشهها د ر امتد اد سواحل و یا د ر مجاورت بناد ر، امکان د سترسی مشترک صنایع مستقر د ر خوشهها به د ریا و منابع طبیعی موجود د ر آنها، امکانات بند ری و خطوط کشتیرانی مرتبط را فراهم مینماید .
خوشههای صنعتی د ریایی نقش کلید ی د ر پشتیبانی از تجارت جهانی (بینالمللی)، تولید انرژی و تلاش برای حفاظت از د ریاها ایفا میکنند . از جمله خوشههای د ریایی مطرح جهان میتوان به خوشههای فعال د ر کشورهای سنگاپور، هلند (روترد ام)، ایالات متحد ه (بوستون و لسآنجلس)، نروژ (برگن)، د انمارک (کپنهاگ)، هنگکنگ، چین (شانگهای)، امارات متحد ه عربی (د وبی)، کره جنوبی (بوسان و اولسان) و کاناد ا (ونکوور) اشاره کرد . جملگی این خوشهها از ویژگیهای تقریبا مشترکی برخورد ار هستند که عبارتند از: موقعیت استراتژیک به لحاظ د سترسی به شبکههای حملونقل بینالمللی د ریایی، بهرهمند ی از امکانات بند ری و خد مات د ریایی مربوطه، ساخت و تعمیر انواع شناورها و تولید انرژیهای فراساحلی (عمد تا نفت و گاز).
د ر برخی از خوشههای مذکور نیز، متناسب با مزیتهای نسبی آنها، بخشهای مختلفی نظیر پالایشگاهها، صنایع شیمیایی، شیلات، فناوریهای زیستی د ریایی (از جمله کشاورزی د ریایی، بهد اشت آبزیان، تولید د اروها و آنزیمهای د ریایی، پاکسازی آلود گیهای زیست محیطی و تولید سوختهای زیستی) و نیروگاههای باد ی فراساحلی مستقر شد هاند .
توسعه خوشههای د ریایی صنعتی، میتواند نقش مهمی د ر کمک به شتاب بخشید ن به رشد اقتصاد ی کشورها ایفا کند . کشورهای د ر حال توسعه نیز با د رک اهمیت این موضوع، ایجاد و گسترش این خوشهها را د ر د ستور کار قرار د اد هاند . به عنوان مثال هند وستان از سال ۲۰۱۵ میلاد ی د ر حال اجرای برنامه ساگارمالا با هد ف توسعه و ارتقای نقش بناد ر د ر اقتصاد این کشور است. یکی از محورهای این برنامه، صنعتیسازی بناد ر برای کاهش هزینههای لجستیک بواسطه استقرار صنایع د ر پسکرانه آنهاست که ایجاد خوشههای صنعتی یکی از زیربرنامههای این محور محسوب میشود . د ولت اند ونزی سیاست محور د ریایی را برای تبد یل این کشور به هاب جهانی د ریایی و برنامه توسعه اقتصاد آبی را د ر قالب توسعه فعالیتهای شیلات پاید ار، گرد شگری د ریایی و تولید انرژی تجد ید پذیر د نبال میکند . ترغیب سرمایهگذاری بخش خصوصی د ر خوشههای صنعتی د ریایی، یکی از اقد امات مهم این برنامه است. ویتنام د ر استراتژی توسعه اقتصاد د ریایی خود (۲۰۳۰-۲۰۲۰)، بر توسعه خوشههای صنعتی د ریایی د ر حوزههایی مانند کشاورزی د ریایی، کشتیرانی و گرد شگری د ریایی و همچنین سرمایهگذاری د ر زیرساختهای بند ری و زیست فناوری د ریایی متمرکز شد ه است. برنامه د یگر این کشور، ابتکار رشد آبی است که استفاد ه پاید ار از منابع د ریایی را ترویج میکند . د ر این برنامه، همکاریهای بینالمللی و سرمایهگذاری د ر خوشههای د ریایی مورد توجه قرار گرفته است. برنامههای مشابهی د ر کشورهایی نظیر فیلیپین، کنیا، بنگلاد ش، برزیل و مراکش د ر حال اجراست.
با این حال، بررسیها نشان مید هد توسعه خوشههای صنعتی د ریایی و پیوستن آنها به زنجیرههای جهانی ارزش د ر کشورهای د ر حال توسعه، با موانعی روبرو است. از جمله این موانع میتوان به موارد ی همچون کمبود زیرساختهای بند ری و پسکرانه، د سترسی محد ود به سرمایه و منابع مالی، کمبود نیروی انسانی متخصص و ماهر، موانع سیاستگذاری و رگولاتوری، مشکلات حکمرانی و عد م ثبات د ر فضای سیاسی کشورها اشاره نمود . با توجه به موانع بیان شد ه و نیز تجربیات کشورهای پیشرو د ر زمینه توسعه خوشههای صنعتی د ریایی، نکات زیر برای توسعه و ارتقای جایگاه این خوشهها، برای کشورهایی همچون ایران که از پتانسیل بالایی برای بهرهگیری از منابع ساحلی و د ریایی برخورد ار میباشند ، قابل ارایه هستند :
• توجه به نقش خوشههای صنعتی د ریایی د ر تنوع بخشی اقتصاد ی و کاهش وابستگی به صنایع منبع پایه و نیز مشارکت کشورها د ر زنجیرههای ارزش جهانی • اولویت د اد ن به سرمایهگذاری د ر زیرساختهایی نظیر شبکههای حملونقل، بناد ر و مراکز پژوهش و نوآوری برای توسعه خوشههای صنعتی د ریایی؛ • توسعه سرمایهگذاری د ر آموزش و تربیت نیروهای متخصص د ر زمینههایی مانند مهند سی د ریایی، کشتیسازی و مد یریت پاید ار شیلات؛ • ایجاد چارچوبهای قانونی برای ایمنی د ریایی، محافظت از محیط زیست و جذب سرمایهگذاری خارجی د ر زمینه صنایع د ریایی؛ • همکاریهای مشترک با کشورهای همسایه برای توسعه توانمند یهای موجود و رفع چالشهای د ریایی مشترک د ر بین این کشورها؛ • همکاری و تعامل با کشورهای پیشرو د ر زمینه اقتصاد و صنایع د ریا پایه به منظور انتقال د انش و فناوری د ر خصوص شیوههای نوین بکارگیری منابع د ریایی و محافظت از آن (به طور مثال شیلات پاید ار و تولید انرژیهای تجد ید پذیر)؛ بطور کلی میتوان گفت خوشههای صنعتی د ریایی به عنوان یکی از مهمترین کانونهای رشد و توسعه اقتصاد د ریا پایه، د ر آیند ه نقش مهمی د ر گسترش استفاد ه از انرژیهای تجد ید پذیر فراساحلی، توسعه کاربرد های زیست فناوری د ریایی، نوآوری فناورانه د ر بخش بناد ر و کشتیرانی و همچنین حفاظت از محیط زیست د ریایی و ساحلی ایفا خواهد کرد . د ر برنامه هفتم پیشرفت ج.ا.ا نیز با د رک اهمیت مسائل فوق، بر توسعه فعالیتهای اقتصاد ی د ریا محور (موضوع مواد ۶۰ تا ۶۳ فصل ۱۲ برنامه) و ارتقای جایگاه خوشههای صنعتی د ر رشد اقتصاد ی کشور (موضوع ماد ه ح بند ۴۸ برنامه) تاکید شد ه است. از همین روی توجه به توسعه خوشههای صنعتی د ریایی د ر کشور به عنوان فصل مشترک د و محور مورد اشاره، از اهمیت بیش از پیش برخورد ار است.