وامهای ود یعه، راهکاری ناکارآمد برای تنظیم بازار مسکن
کارشناس بازار مسکن با انتقاد از وامهای ود یعه مسکن گفت: این وامها نه تنها تأثیر ملموسی د ر بازار ند ارند ، بلکه اقساط سنگین تورم انتظاری و افزایش قیمت رهن نیز را به د نبال د ارد . به گزارش گروه اقتصاد ی از مهر فرشید ایلاتی با اشاره به تصویب بسته حمایتی مسکن د ر د ومین جلسه شورایعالی مسکن اظهار کرد : د ر این جلسه مباحث مختلفی مطرح شد ، نکته مهم آن بود که د ولت اعلام کرد برنامهای جز اجرای قوانین بالاد ستی ند ارد . از جمله این قوانین میتوان به قانون جهش تولید مسکن، قانون سامانه بازار اجاره و احکام برنامه هفتم توسعه اشاره کرد . موضوع اجارهد اری نیز از سال ۱۳۸۷ د ر قانون ساماند هی تولید و عرضه مسکن مطرح شد ه و ورود مستقیم د ولت به اجارهد اری قابل قبول نیست. د ولت باید شرایطی را فراهم کند تا شرکتهای حرفهای اجارهد اری مسکن شکل بگیرند و د ولت از آنها حمایت کند . ایلاتی با اشاره به وام ود یعه مسکن گفت: این وامها معمولاً تأثیر ملموسی د ر بازار ند ارند . از یک سو بانکها د ر پرد اخت آن سختگیری میکنند ، از سوی د یگر اقساط سنگینی د ارند و نهایتاً منجر به افزایش تورم انتظاری د ر بازار میشوند ، د ر واقع این حمایتها معمولاً د ر افزایش قیمت رهن خود را نشان مید هند .
ایجاد «صنعت شهر» برای تامین مسکن کارگران
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اراضی ساخت بیش از 36 هزار مسکن محرومان تامین شد ، گفت: د ر بحث مسکن کارگران موضوع صنعت شهرها مطرح شد ه است و تامین اراضی احد اث چند ین شهرک کارگری را پیگیری میکنیم.
به گزارش گروه اقتصاد ی از ایلنا علی نبیان، د رباره تامین اراضی 75 مسکن استیجاری پیشنهاد شد ه د ر بسته حمایتی وزارت راه و شهرسازی اظهار د اشت: یکی از پیشنهاد ات وزارت راه و شهرسازی د ر شورای عالی مسکن بحث مسکن استیجاری بود که پیشنهاد د اد ه شه که این واحد ها د ر کلانشهرها و شهرهای بزرگ احد اث و به زوجهای جوان (با حد اکثر 5 سال از تاریخ ازد واج) و خانوارهای تحت پوشش کمیته امد اد و بهزیستی اختصاص پید ا کند . طبق پیشنهاد مطرح شد ه زمین مورد نیاز با قیمت منطقهای د ر اختیار بنیاد مسکن و بخش خصوصی قرار میگیرد و تا پایان د وره اجاره، مالکیت زمین منتقل نخواهد شد . وی تاکید کرد : توجه د اشته باشید که این پیشنهاد از موضوعات تصویب شد ه د ر آخرین جلسه شورای عالی مسکن نبود و به عنوان پیشنهاد مطرح شد و قرار بر این است که د ر کارگروههای تعیین شد ه این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد و پس از جمع بند یها د ر جلسه بعد ی شورای عالی مسکن د ر این باره تصمیم گیری شود و د ر صورت تایید این پیشنهاد ساخت 75 مسکن مستاجران به تصویب برسد .
گوشوار چپ-گزآماد گی ۲۳ فرود گاه برای عملیات حج تمتع
مد یرعامل شرکت فرود گاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: امسال بیش از ۸۰ هزار زائر ایرانی برای انجام حج تمتع از ۲۳ فرود گاه کشور به سرزمین وحی عزیمت میکنند . محمد امیرانی د ر جلسه هماهنگی عملیات حج تمتع ۱۴۰۴، افزود : پروازهای حج تمتع امسال د ر فرود گاههای اهواز، ساری، یزد ، کرمان، رشت، بوشهر، تبریز، زنجان، بیرجند ، شیراز، مشهد ، اصفهان، زاهد ان، بند رعباس، ارومیه، ارد بیل، گرگان، کرمانشاه، همد ان و خرمآباد (تحت مالکیت شرکت فرود گاهها) و شهر فرود گاهی امام خمینی و فرود گاههای چابهار و قشم انجام میشود . مد یرعامل شرکت فرود گاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: با توجه به برنامهریزیهای انجام شد ه د ر فرود گاههای کشور تسهیل ترد د زائران برای عزیمت به حج تمتع مورد توجه قرار گرفته است و انتظار د اریم با هماهنگی نهاد ها، سازمانها، پلیس و سایر د ستگاههای اجرایی ترد د زائران د ر فرود گاههای کشور با کمترین تاخیر انجام شود . امیرانی با بیان اینکه د ر عملیات حج تمتع امسال د ر مجموع ۲۰ فرود گاه تحت مالکیت شرکت فرود گاهها و ناوبری هوایی ایران د رگیر عملیات پروازهای حج میشوند ، گفت: تمام مد یران فرود گاههای کشور تلاش خواهند کرد که عملیات حج تمتع امسال بد ون کوچکترین تاخیر و به موقع انجام شود .
شکایت مستاجران از مالکان متخلف تا ۵سال محفوظ است
نایب رئیس اول اتحاد یه مشاوران املاک تهران گفت: مستاجران تا ۵سال میتوانند اگر مالکان سقف اجاره را رعایت نکنند د ر شورای حل اختلاف شکایت کنند . بیگی نژاد با اشاره به اینکه تعیین سقف اجاره مسکن از امسال لازم الاجرا شد ه و باید تمامی مالکان اجرای آن را د ر د ستور کار خود قرار د هند گفت: طبق قانون و بسته اجاره باید تمامی مالکان سقف اجاره ای که د ر شورای عالی مسکن استان ها به تصویب رسید ه را رعایت کنند که د ر غیر این صورت مشمول جریمه می شوند .
وی اد امه د اد : مستاجران می توانند تا ۵سال اگر مالکی سقف اجاره را رعایت نکرد از آنها د ر شورای حل اختلاف شکایت کنند . بیگی نژاد با اشاره به اینکه باید تمامی قرارد اد ها د ر سامانه خود نویس و یا کاتب ثبت شود که لازمه اجرای آن ثبت نام د ر سامانه املاک و اسکان است گفت: برای تمد ید قرارد اد و مشخص شد ن نرخهای اجاره د ر سال های گذشته باید مشاوران املاک به اطلاعات د سترسی د اشته باشند که این اطلاعات پیش از این د ر ایران سامانه قرار د اشت که د ر د و سال گذشته از د سترس خارح شد ه است. نایب رئیس اول اتحاد یه مشاوران املاک تهران افزود : امسال با تصویب بسته اجاره به نظر میرسد که بازار بهتری را د ر تابستان تجربه خواهیم کرد به شرطی که د ر این بسته ابزارهای تشویقی و تنبیهی به صورت کامل اجرا شود .
مصرف آب د ر تهران ۱۵۰ هزار مترمکعب افزایش یافت
مد یر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان تهران از اجرای محد ود یتهای آبی برای مشترکان بد مصرف و اد ارهها و د ستگاههای اجرایی پرمصرف د ر صورت بیتوجهی به اخطارها و هشد ارهای کاهش مصرف آب خبر د اد .
به گزارش گروه اقتصاد ی، از آبفای تهران، بهنام بخشی با بیان اینکه د ر روزهای اخیر بهواسطه افزایش د مای هوا، مصرف شبانهروزی آب شهروند ان تهرانی با ۱۵۰ هزار مترمکعب افزایش د ر مقایسه با زمان مشابه سال گذشته به سه میلیون مترمکعب رسید ه است، افزود : این د ر حالی است که رکورد سه میلیون مترمکعبی آب د ر سال گذشته د ر روزهای اواسط ارد یبهشتماه به ثبت رسید ه بود . وی یکی از د لایل افزایش مصرف آب شهروند ان تهرانی د ر روزهای اخیر را راهاند ازی زود هنگام سامانههای سرمایشی و کولرهای آبی اعلام و تصریح کرد : هر کولر آبی که وارد مد ار بهرهبرد اری میشود ، روزانه حد ود ۱۸۰ تا ۲۵۰ لیتر معاد ل یک نفر آب مصرف میکند . وی از شهروند ان تهرانی د رخواست کرد : با توجه به پیوستگی خشکسالیها د ر پنج سال اخیر و تد اوم کمبارشی د ر سال آبی جاری که منابع تامینکنند ه آب تهران را با محد ود یت مواجه کرد ه است، تا حد امکان از راهاند ازی زود هنگام سامانههای سرمایشی بهویژه کولرهای آبی خود د اری کرد ه و د ر صورت نیاز به استفاد ه از این سامانه، نسبت به نصب سایبان بر روی کولرها، استفاد ه از د ور متوسط و انجام سرویسهای د ورهای آنها برای کاهش هد ررفت آب اقد ام کنند . مد یر روابط عمومی شرکت آبفای استان تهران با اعلام اینکه این شرکت برای آگاهی شهروند ان از راهکارهای صرفهجویی د ر مصرف آب، د ر روزهای اخیر نسبت به طراحی و اجرای پویشی با عنوان ۲۰ د ر ۳۰ اقد ام کرد ه است، افزود : این پویش با ارایه راهکارهایی ساد ه شهروند ان خوشمصرف را به کاهش روزانه ۲۰ لیتر و مشترکان پرمصرف را به کاهش ۲۰ د رصد ی مصارف آب خود بد ون ایجاد محد ود یت د ر مصارف ضروری د عوت میکند .
بی اعتنایی بانکها به قانون جهش تولید مسکن د ر تسهیلات ساخت
عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: بانکها د ر پرد اخت تسهیلات ساخت مسکن همکاری لازم را ند ارند و همین امر زمینه ساز ایجاد مشکل خواهد شد . مجتبی یوسفی با بیان اینکه متاسفانه بانکها د ر اجرای قانون جهش تولید مسکن و پرد اخت تسهیلات همکاری لازم را انجام نمی د هند گفت: طبق قانون جهش تولید مسکن باید بانکها ۲۰ د رصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص د هند اما متاسفانه د ر این زمینه طبق آمارها بانک ها همکاری خوبی ند اشته و ما شاهد بی اعتنایی بانکها به پرد اخت تسهیلات ساخت مسکن هستیم.
گروه اقتصاد ی-زهرا سلیمانی: د ر واپسین روزهای فرورد ین ماه و د ر شرایطی که هنوز فعالان حوزه تولید و کسب و کارها د ر سال جد ید د ر حال سبک سنگین کرد ن شرایط کاری خود هستند ، زنگ های خطر برای آغاز خاموشی های جد ید به صد ا د ر آمد ه است. د ر بسیاری از استان ها از جمله خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و...خاموشی ها آغاز شد ه و باعث بروز نگرانی های بسیاری شد ه است.
د یروز نمایند ه اهواز د ر مجلس د وازد هم با ابراز نگرانی از افزایش خامو.شی ها د ر خوزستان از مسئولان خواست تا هرچه سریعتر فکری به حال ناترازی برق صنایع و کسب و کارها کنند . سید محسن موسوی زاد ه با اشاره به مصایب صنایع و مرد م استان خوزستان از کمبود برق گفت:« آیا مید انید د ر گرمای سوزان و طاقت فرسای خوزستان، قطعیهای مکرر برق چه بر سر زند گی مرد م آورد ه است؟ خانههایی تاریک و د م کرد ه از گرما، کود کان و سالمند انی رنجور بیمارانی که قطعی برق د ر هوای بالای ۴۰ د رجه قطع برق برای آنان همچون قطع شریان زند گی است، کسب و کارهای نوپایی که د ر آستانه ورشکستگی قرار گرفتهاند و صنایعی که چرخ تولید آنها از حرکت باز ماند ه و این به معنای ضربه مهلک به اقتصاد یک استان است؟»
او اضافه کرد :« ما به موضوع ناترازیها واقفیم اما استانی که قطب تولید برق کشور است و گرمای هوای آن د ر تابستان با قطعی برق، ترکیبی مرگباری ایجاد میکند نباید تخصیص برق آن با سایر استانهای سرد سیر با یک رویه واحد و شاخص د ید ه شود . مسئله بی برقی و گرمای هوا د ر خوزستان به همین جا ختم نمیشود این نکته را د ر نظر بگیرید که د ر خوزستان د ر اغلب نقاط حتی د ر مرکز استان به واسطه فشار ضعیف آب، قطعی برق با از کار اند اختن پمپهای تقویت کنند ه آب د ر خانهها و آپارتمانها حتی فرصت استفاد ه از آب برای مقابله با گرما را نیز از این مرد م د ر زمان بیبرقی میگیرد و این شرایط را سخت و سختتر میکند .» د ر تهران نیز از 19فرورد ین ماه خاموشی های فراگیر د ر خانه ها و صنایع آغاز شد . هرچند مسئولان توانیر با عناوینی چون قطع برنامه ریزی د ه و خاموشی های مقطعی تلاش می کنند ، فضای بغرنج ناترازی برق د ر 1404 را تلطیف کنند ، اما بسیاری از شهورند ان و صاحبان کسب و کار می د انند که این نوع اظهارات بیشتر بازی با کلمات است. با شروع فرورد ین ۱۴۰۴ برنامه قطع برق خانگی برای شماری از مشترکان پیامک شد ه است و جد ال قطع برق به تفکیک استانها اطلاع رسانی شد ه است. با افزایش خاموشی ها، بسیاری از شهروند ان عملا با قطعی اب هم مواجه شد ند ، چرا که بسیاری از مجتمع های مسکونی با استفاد ه از پمپ های برقی، آب مورد نیاز خود را د ر ساختمان توزیع می کنند . زمانی که برق واحد ها قطع می شود ، استفاد ه از این پمپ ها هم مقد ور نیست و خانه ها قطعی آب و برق را به صورت توامان تجربه می کنند . اما باید د ید برای مقابله با این وضعیت و بهبود شاخص های تولید برق د ر کوتاه مد ت چه می توان کرد ؟ د ولت د ر بین د وراهی قطع صنایع و کسب و کارها و قطع شبکه برق خانگی، کد امیک را انتخاب خواهد کرد ؟ آیا افزایش نارضایتی های عمومی به د لیل قطعی برق خانگی را انتخاب می کند یا اینکه با قطع برق صنایع، خسارت های اقتصاد ی قابل توجهی را متحمل می شود ؟
راهکار رفع ناترازی برق سرمایه گذاری است
حمید رضا صالحی نایب رییس کمیسوین انرژی اتاق تهران د ر گفتگو با تجارت د رباره ریشه های بروز بحران برق د ر ایران و راهکارهای د ولت برای عبور از این معضل می گوید :« واقع آن که سیاست ها د ولت د ر حوزه تولید و مصرف برق به هیچ عنوان راهگشا نبود ه و کمکی به رفع ناترازی نکرد ه است. امسال ناترازی برق به نسبت سالهای برق تفاوت های جد ی د ارد و آن اینکه ایران بین 24هزار مگاوات تا 32 هزار مگاوات ناترازی برق د ارد . از یک طرف حجم ناترازی های برق بالا رفته و از سوی د یگر به د لیل خشکسالی، امکان استفاد ه از ظرفیت های نیروگاه های برقابی هم ممکن نیست. د ر واقع به د لیل خشکسالی ایران نمی تواند از حد ود 9هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه های آبی خود استفاد ه کند . روشن است که پروژه های سرمایه گذاری و تولید برق، زیرساختی بود ه و زمان بر هستند .»
صالحی یاد آور شد :« معتقد م د ولت د ر نخستین گام باید کمربند های خود را محکم بسته و تلاش کند د ر بخش مسکن، اقد امات لازم را برای اصلاح الگوی مصرف انجام د هد . د ولت می تواند سیاست های تشویقی به کار بگیرد تا مرد م د ر استفاد ه از لوازم پر مصرف پرهیز کنند . امروز بسیاری از مرد م د ر خانه های خود کولرهای گازی و پر مصرف د ارند . از سوی د یگر د ولت هرچه سریعتر باید زمینه گسترش پروژه های انرژی خورشید ی د ر صنعت ساختمان سازی را فعال سازد . بسیاری از ان پروژه ها، نیازمند تجهیزات خاص هستند ، د ولت می تواند سریعتر اقد ام به وارد ات این نیازهای تجهیزاتی کند . د ر زمینه نیروگاه های گازی هم د ولت می تواند استخارج گاز را افزایش د هد و از این طریق برق بیشتری تولید کند . از نظر فنی نیروگاه های د ی جی قرار است وارد مد ار شوند . البته این رویکرد ها هرچند اثراتی د ارند اما برای پیک مصرف تابستان 1404 چند ان اثرگذار نخواهند بود و باعث صرفه جویی چند هزار مگاواتی می شود تا ناترازی کمتر شود . معتقد م تمرکز اصلی د ولت باید د ر بخش مصرف باشد .»
او د ر پاسخ به پرسش تجارت د ر این خصوص که آیا تغییر ساعت رسمی کشور برای کاهش مصرف برق اثرگذار است یا نه؟ می گوید :« قطعا اثر گذار است. برآورد های توانیر نشان می د هد این اقد ام به خود ی خود میتواند حد ود هزار مگاوات از بار شبکه را کاهش د هد ؛ این عد د ، معاد ل برق تولید ی نیروگاه اتمی بوشهر است. اساسا هر اید ه ای که به کاهش پیک مصرف کمک کند ، برای ما حیاتی است. تغییر ساعت رسمی کشوری امتحان خود را د ر سالهای قبل پس د اد ه است. استفاد ه از تغییر ساعت رسمی نه فقط د ر ایران بلکه د ر بسیاری از کشورها بهعنوان یک سیاست مؤثر د ر مد یریت تقاضای انرژی اجرا میشود . شنید م اخیرا د ولت د ر تلاش است تا د وباره این اید ه را اجرایی سازد . از سوی د یگر اد ارات د ولتی که فاقد بهره وری مناسبی هستند می توانند به صورت د ورکاری فعالیت های خود را انجام د هند .»
ناب رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران می گوید :«بر اساس برآورد آقای رییس جمهور بسیاری از اد ارات را می توان تعطیل کرد و کارکنان آن از راه د ور فعالیت می کنند . پس از کرونا بسیاری از شرکت های بزرگ د نیا به صورت د ور کاری فعالیت های خود را د نبال می کنند . ایراد ی ند ارد ، شرکت های د ولتی ما هم اینگونه فعالیت کنند . د ر تابستان و بهار به صورت د ورکاری فعالیت کنند . نمی گویم با این تصمیم همه مشکلات ناترازی برق، کاملا رفع می شود . اما اثر گذار است. ضمن اینکه باید اجرایی شود تا بتوان برآورد د قیقی از آن صورت د اد . ایران بیش از 5میلیون نفر نیروی د ولتی د ارد . بخشی از این نیروها د ر ساختمان های د ولتی کار می کنند . با اید ه د ورکاری این نیروها می توان کاری کرد که برق صنایع کسب و کارها تعطیل نشود .»
او یاد آور شد :« همه برنامه های کشور د ر راستای بزرگ کرد ن کیک اقتصاد کشور است. برای این منظور تولید و صنعت کشور باید افزایش یابد . نباید بازارهای صاد راتی کشور که برای آن هزینه و تلاش های بسیاری صورت گرفته به د لیل ناترازی برق از د ست رفته و خسارات فراوانی را متوجه کشورکنند . امروز کیک اقتصاد ی ایران به نسبت د هه 90 به یک سوم کاهش یافته است. د لیل این امر تحریم ها و مشکلات ناترازی های د اخلی است. »
صالحی د ر پاسخ به پرسش د یگری د رباره احتمال کاهش تحریم ها د ر اثر توافق احتمالی ایران و آمرکا و اینکه آیا این توافق کمکی به رفع ناترازی های انرژی از جمله کمبود برق می کند ؟ می گوید :« صنعت برق ایران یکی از صنایع مهمی است که از سوی آمریکا و غرب تحریم شد ه است. وقتی تحریم ها د ر اثر توافق کاهش یابد ، طبیعی است که سرمایه گذاری د ر این صنعت بیشتر شد ه و کشور د ر شرایط تازه ای قرار می گیرد . البته خورشید ایران و انرژی خورشید ی ایران هرگز تحریم نشد ه بود و ایران می توانست با افزایش ظرفیت تولید برق از طریق خورشید بخشی از نیازهای انرژی خود را پاسخ د هد .»
این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به اینکه جد ا از مشکلات خارجی ما د ر عرصه د اخلی هم با سوءمد یریت هایی مواجه هستیم، می گوید :«سرمایه گذاران د اخلی هم می توانند به د ولت کمک کنند . بسیاری از افراد و گروه ها د ر د اخل تلاش می کنند از ورود سرمایه گذاران د اخلی د ر صنعت برق جلوگیری کنند . همین امروز نیروگاه هایی د ر کشور وجود د ارند که می توانند با ظرفیت 2برابر کار کنند . اما د ر برابر توسعه این نیورگاه ها مانع تراشی می شود . همانطور که مقام معظم رهبری اشاره کرد ند ظرفیت های سرمایه گذاری د اخلی بالاست. اما وقتی وزارت نیرو خود د ر تجارت برق ذینفع است و قیمت ها را د ر بورس و صنایع و..د ستوری می کند ، سرمایه گذاران نمی توانند به این صنعت ورود کنند . نهایتا این صنعت رونق نمی گیرد . د ر بخش بهینه ساز مصرف هم همین شکل است. حتی د ر صورت برد اشتن تحریم ها، اگر سیاست گذاری های د اخلی اصلاح نشود ، تفاوتی د ر وضعیت ایجاد نمی شود .»
صالحی د ر پایان یاد آور می شود :«بسیاری از فعالان اقتصاد ی نگرانند که بلافاصله پس از برد اشتن تحریم ها و بالا رفتن د رآمد های نفتی د ولت، سیاست های اشتباه گذشته د ر د ستور کار د ولت قرار بگیرد و بخش خصوصی از اتمسفر اقتصاد ی کشور حذف شوند . امنا د ولت باید بد اند با مشارکت بخش خصوصی قطعا می توان د ر میان مد ت ناترازی برق و سایر گونه های انرژی را پایان د اد .»
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: سقف تسهیلات کمک ود یعه مسکن برای اقشار تحت پوشش نهاد های حمایتی ۴۰۰، برای متقاضیان د ر شهر تهران ۲۷۵، مراکز استان ها ۲۱۰، سایر شهرها ۱۴۰ و د ر روستاها ۵۵ میلیون تومان د ر نظر گرفته شد ه است. به گزارش گروه اقتصاد ی از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حبیب الله طاهرخانی با اشاره به د و بسته کمک ود یعه مسکن مستأجران که د ر د ومین جلسه شورایعالی مسکن از سوی این وزارتخانه مطرح شد و به تصویب رسید ، اظهار کرد : روز یکشنبه ۲۴ فرورد ین ماه بنا به د رخواست وزارت راه و شهرسازی، جلسه شورایعالی مسکن به ریاست رییس جمهوری برگزار شد . یکی از د ستور کارهای این جلسه بررسی پیشنهاد بسته های کمک ود یعه مسکن مستاجرین از سوی وزارت راه و شهرسازی بود . معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جزییات بسته های پیشنهاد ی کمک ود یعه مسکن مستأجرین د ر نشست شورای عالی مسکن گفت: بسته اول به ارزش ۲۰ همت، وام ود یعه قرض الحسنه مسکن برای اقشار تحت پوشش نهاد های حمایتی با سقف ۴۰۰ میلیون تومان برای هر متقاضی بود که به تصویب هیات عالی بانکها نیز رسید . طاهر خانی د ر اد امه به تشریح بسته د وم پیشنهاد ی وزارت راه و شهرسازی به ارزش ۲۰۰ همت مبنی بر وام معمول ود یعه مسکن با نرخ سود مصوب بانک مرکزی پرد اخت و گفت: عمد ه مستاجرانی که مشخصات و اجاره نامه های خود را د ر سامانه وزارت راه و شهرسازی بارگذاری می کنند برای استفاد ه از این تسهیلات به نظام بانکی معرفی میشوند .
وی با اشاره به جزییات د ومین بسته پیشنهاد ی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر وام معمول ود یعه مسکن د ر مراکز استان و شهرستان ها بیان کرد : سقف تسهیلات کمک ود یعه مسکن د ر شهر تهران مبلغ ۲۷۵ میلیون تومان، د ر مراکز استان ها ۲۱۰ میلیون تومان، د ر سایر شهرها ۱۴۰ میلیون تومان و د ر روستاها ۵۵ میلیون تومان برای متقاضیان د ر نظر گرفته شد ه است. معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی د ر اد امه و با بیان اینکه «د ستورالعمل مربوطه با همکاری وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی ابلاغ می شود »، یاد آور شد : متقاضیان باید د ر سامانه تامین مسکن وزارت راه و شهرسازی (تم) د رخواست خود را بارگذاری کنند تا برای د ریافت تسهیلات مذکور به سیستم بانکی کشور معرفی شوند .
مکانیسم د ریافت وام اعلام شد
سقف کلی و فرد ی تسهیلات «کمک ود یعه مسکن مستاجرین» و طرح ویژه «بهسازی و نوسازی مسکن روستایی» افزایش یافت. هیات عالی بانک مرکزی افزایش سقف کلی و فرد ی تسهیلات کمک ود یعه مسکن مستاجرین کم د رآمد تحت پوشش نهاد های حمایتی و سایر مستاجرین فاقد مسکن از محل منابع بانکی موضوع ماد ه (4) قانون جهش تولید مسکن و نیز تسهیلات ارزان قیمت طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن د ر روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت را تصویب کرد . با توجه به اهمیت ساماند هی بازار اجاره و ضرورت حمایت از مستاجرین، حسب د ستور ریاست محترم جمهور د ر شورای عالی مسکن، موضوع افزایش سقف کلی و فرد ی تسهیلات کمک ود یعه مسکن د ر هیات عالی بانک مرکزی مطرح و مقرر شد : به منظور حمایت از مستاجرین کم د رآمد تحت پوشش نهاد های حمایتی کمیته امد اد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کشور، خانواد ه شهد ا، جانبازان و رزمند گان معسر تا سقف کلی حد اکثر 200 هزار میلیارد ریال از محل منابع بند (ث) تبصره (۱۵) قانون بود جه سال 1404 کل کشور به تسهیلات قرض الحسنه مسکن محرومین (ساخت، خرید و کمک ود یعه مسکن) با معرفی و تأیید متقاضیان توسط د ستگاههای مزبور و تأیید سامانه رفاه ایرانیان مبنی بر قرار د اشتن د ر سه د هک اول د رآمد ی، اختصاص یابد . سقف فرد ی تسهیلات مزبور به مبلغ 4 میلیارد ریال تعیین شد . ضمناً، تسهیلات مزبور جهت ساخت و خرید مسکن نیز به مشمولین یاد شد ه قابل پرد اخت می باشد . تعیین سهمیه پرد اخت تسهیلات مذکور و ابلاغ آن به شبکه بانکی به صورت فصلی و بر اساس عملکرد د ستگاهها و بانکهای عامل د ر فصل قبل، از سوی بانک مرکزی صورت میپذیرد .
ضمناً جهت مساعد ت و بهره مند ی سایر مستاجرین و اجرای ماد ه (9) قانون ساماند هی بازار زمین، مسکن و اجاره بها، سقف کلی تسهیلات کمک ود یعه مسکن از محل منابع بانکی موضوع ماد ه (4) قانون جهش تولید مسکن به مبلغ 2،000 هزار میلیارد ریال افزایش یافت. سقف فرد ی تسهیلات مزبور نیز د ر شهر تهران از 2 میلیارد ریال به 2/75 میلیارد ریال, د ر مراکز استان ها از 1/5 میلیارد ریال به 2/1 میلیارد ریال، سایر شهرها از 1 میلیارد ریال به 1/4 میلیارد ریال و د ر روستاها از 400 میلیون ریال به 550 میلیون ریال افزایش یافت.