وام ودیعه مسکن به مجردها هم تعلق گرفت

رئیس اتحادیه املاک گفت: بر اساس تصمیمات جدید، وام ودیعه مسکن فقط به زوجین تعلق نمی‌گیرد و مجردها نیز می‌توانند با شرایط جدید از این تسهیلات بهره‌مند شوند.
به گزلرش گروه اقتصادی از مهر داوود بیگی‌نژاد اظهار کرد: در سیاست‌های مسکنی دولت چهاردهم، به منظور ارتقای توانمندی افراد جامعه، تغییراتی در نحوه پرداخت و در اختیار قرار دادن تسهیلات به مردم ایجاد شده است. طبق این تغییرات، دولت ثبت‌نام وام ودیعه مسکن را با سقف ۲۷۵ میلیون تومان در تهران و ۱۴۰ میلیون در سایر شهرها در حالی آغاز کرده است که اولویت با زوج‌های جوان، خانوارهای پرجمعیت و مددجویان نهادهای حمایتی است.نایب رئیس اتحادیه املاک بیان کرد: همچنین برای افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد و بنیاد شهید هستند، تسهیلات قرض‌الحسنه ۴۰۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۱۰ ساله در نظر گرفته شده است. در مورد افراد مجرد، طبق دستورالعمل‌ها، مردان بالای ۴۵ سال و زنان بالای ۳۵ سال می‌توانند در این طرح شرکت کنند.بیگی‌نژاد ادامه داد: نکته قابل توجه این است که پیش از این، فقط زوجین می‌توانستند از این تسهیلات استفاده کنند، اما اکنون شرایط به‌گونه‌ای تغییر کرده که روابط خویشاوندی مانند پدر و فرزند، مادر و فرزند، خواهر و برادر، و حتی دو خواهر یا دو برادر نیز می‌توانند به‌عنوان زوج وام‌گیرنده، تسهیلات دریافت کنند. 

 

توسعه همکاری‌ حمل و نقل دریایی ایران و روسیه

در گفت‌وگوی تلفنی معاون وزیر حمل و نقل روسیه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران، دو طرف ضمن تاکید بر توسعه همکاری‌ حمل و نقل دریایی، برای برگزاری نشست مشترک در بندر ماخاچ‌کالا توافق کردند.
به گزارش گروه اقتصادی از سازمان بنادر و دریانوردی، سعید رسولی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و دیمیتری آزبروف، معاون وزیر حمل و نقل روسیه، در یک گفت‌وگوی تلفنی توافق کردند به منظور عملیاتی شدن تشکیل کنسرسیوم حمل ونقل دریایی ایران- روسیه، طی دو ماه آینده در بندر ماخاچ قلعه روسیه، نشستی مشترک با حضور مدیران سازمان بنادر و دریانوردی ایران با همراهی بخش غیردولتی و مدیران وزارت حمل و نقل و آژانس حمل و نقل دریایی فدراسیون روسیه و بخش غیر دولتی روسیه، برگزار کنند. بنا براین گزارش، سعید رسولی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این گفتگوی تلفنی با اشاره به اهمیت و ضرورت افزایش حمل و نقل و ترانزیت ترکیبی از مسیر خزر با توجه بر اهتمام تهران و مسکو برای رونق بخشیدن به کریدور شمال- جنوب، بر تسهیل و روان‌سازی حمل و نقل از همه مسیرهای موجود در گذر شمال- جنوب، بویژه فعال سازی حمل و نقل در خزر و بخصوص حمل و نقل کانتینری از طریق بنادر شمالی ایران و بنادر روسیه تاکید کرد. 

 راه‌آهن رشت - آستارا پروژه‌ای راهبردی برای اتصال ایران به بازار‌های بین‌المللی
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل گفت: ادامه اجرای پروژه راه‌آهن رشت - آستارا یک الزام استراتژیک در سیاست‌گذاری‌های حمل‌ونقلی کشور است. در جریان نشست بررسی آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن رشت – آستارا که امروز با حضور هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور برگزار شد، بر لزوم تداوم حمایت از این پروژه به عنوان یکی از اولویت‌های ملی تأکید شد. بازوند تصریح کرد: پروژه رشت – آستارا برای ما از اهمیت راهبردی برخوردار است و نباید اجازه دهیم در پیچ‌وخم‌های مدیریتی یا کمبود منابع، روند اجرای آن دچار وقفه شود. وی افزود: انتظار دارم مجموعه دستگاه‌های مسئول، برنامه‌ریزی مدونی برای تداوم و تسریع در اجرای این خط ریلی داشته باشند. معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل همچنین با اشاره به برخی چالش‌های موجود در حوزه تأمین منابع و هماهنگی‌های بین‌دستگاهی گفت: از سال ۱۴۰۴، بر اساس برنامه سازمانی، باید شاهد پیشرفت‌های ملموس در این پروژه باشیم. مکاتباتی نیز با دفتر وزیر محترم انجام شده و دغدغه‌ها به‌صورت رسمی منعکس شده‌اند. اما هنوز برخی مسائل مربوط به تخصیص نیرو، ماشین‌آلات و هماهنگی‌های میدانی نیازمند پیگیری جدی‌تر است. بازوند در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی این مسیر در اتصال به کریدور شمال – جنوب، ادامه اجرای پروژه راه‌آهن رشت – آستارا نه‌تنها یک ضرورت اقتصادی، بلکه یک الزام استراتژیک در سیاست‌گذاری‌های حمل‌ونقلی کشور است.

 بهره‌مندی ۵۶۲ روستای کشور از راه آسفالته در سال ۱۴۰۳
در سال ۱۴۰۳ حدود ۲۷۹۱ کیلومتر از راه‌های روستایی به بهره‌برداری رسید و ۵۶۲ روستا در سراسر کشور از آسفالت برخوردار شدند. فیروز قیاسی سرپرست دفتر امور راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: در سال ۱۴۰۳ حدود ۲۷۹۱ کیلومتر از راه های روستایی به بهره برداری رسید و ۵۶۲ روستا در سراسر کشور از نعمت آسفالت برخوردار شده‌اند. قیاسی اظهار کرد: پروژه احداث راه روستایی به عنوان یکی از برنامه‌های سالانه این سازمان در راستای توسعه زیرساخت‌های روستایی و بهبود شرایط تردد در مناطق کمتر برخوردار اجرایی می‌شود. وی از استمرار اجرای این پروژه‌ها با هدف ارتقاء ایمنی و تسهیل دسترسی روستاها به مراکز شهری خبر و ادامه داد: بر اساس سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، سالانه حداقل ۳۰۰۰ کیلومتر از محورهای روستایی کشور احداث و آسفالت می‌شود. سرپرست دفتر امور راه‌های فرعی و روستایی خاطرنشان کرد: آسفالت محورهای روستایی با رویکرد محرومیت‌زدایی و توسعه متوازن در سراسر کشور ادامه خواهد یافت

 مصرف سوخت سالانه ۷ درصد
 افزایش می‌یابد
معاون وزیر نفت با اشاره به رشد ۷ درصدی افزایش سالانه مصرف سوخت گفت: این موضوع سبب شده است که تولید نتواند پاسخگوی نیاز باشد. محمدصادق عظیمی‌فر در نشست خبری خود در حاشیه بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش وپتروشیمی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۳ فراز و فرودهای زیادی در صنعت پالایش داشتیم، بیان کرد: بیش از ۱۶۰ هزار نفر نیرو به‌صورت شبانه‌روز در زنجیره سوخت‌رسانی کشور فعال است. وی با اشاره به اینکه در دولت چهاردهم همزمان با افزایش کیفیت فرآورده‌های نفتی به‌صورت میانگین بیش از ۸ میلیون لیتر به تولید نفت‌گاز و بیش از ۷ میلیون لیتر تولید بنزین افزایش یافت، بیان کرد: بخشی از افزایش تولید با استفاده از اصلاحات فرآیندی انجام شد،.معاون وزیر نفت با بیان اینکه در پایان سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ تقریباً ۴۰ درصد سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها افزایش یافت، به گونه‌ای که در سال ۱۴۰۳, ۲۱,۸ میلیارد لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌ها تحویل شد، اظهار کرد: شتاب ۷ درصدی افزایش مصرف سبب شد کشور به واردکننده فرآورده تبدیل شود. عظیمی‌فر با بیان اینکه صنعت پالایش در سال ۱۴۰۳ با چالش‌های متعددی مواجه بوده است، اظهار کرد: سال ۱۴۰۳ یکی از سال‌های پرتلاطم برای صنعت پالایش بود، این صنعت با ۱۰ پالایشگاه اصلی و ظرفیت ۲.۴ میلیون بشکه‌ای نفت خام و شبکه مخابراتی گسترده‌ای که بیش از ۱۴ هزار کیلومتر خط لوله را شامل می‌شود با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم کرد که یکی از چالش‌های جدی، ناترازی انرژی بود. در سال‌های گذشته، ایران صادرکننده بنزین بود اما متأسفانه هم‌اکنون به دلیل رشد مصرف، افزایش چشمگیر مصرف بنزین، تغییرات در الگوی مصرف، رشد جمعیت، تغییر در سیاست‌های حمل‌ونقل و کاهش ذخایر به واردکننده بنزین تبدیل شده است. 

مرکز پژوهش های مجلس نسبت به وضعیت شهرها در مواجهه با زمین لرزه هشدار داد

 گروه اقتصادی-زهرا سلیمانی: « بسیاری از شهرهای کشورمان در برابر تکانه های طبیعی آسیب پذیرند.» این عبارت، گزاره ای است که بسیاری از کارشناسان حوزه زمین شناسی و زلزله طی سال های اخیر بارها بر آن تاکید کرده اند. ایران به علت واقع شدن بر روی یکی از ۲ کمربند زلزله ‌خیز جهان و وجود گسل‌های فراوان به عنوان دهمین کشور زلزله‌ خیز جهان شناخته می‌شود. لازم به ذکر است که حدود ۹۰ درصد از مساحت کشور را گسل‌ ‌پوشانده است. فریبرز ناطق الهی آخرین نمونه از تحلیلگرانی است که در گفت وگو با تجارت در خصوص این آسیب های جدی صحبت کرده و از مسئولان توجه و تمرکز برای مقابله با این آسیب ها را خواستار می شود. پدر علم زلزله شناسی در ایران از احتمال وقوع زلزله 7تا 7.2ریشتری در تهران خبر می دهد. اما جدا از کارشناسان و تحلیلگران این بار حتی مرکز پژوهش های مجلس هم نسبت به خطر قریب الوقوع زلزله در کلانشهرهای کشور و آسیب پذیر بودن در برابر زمین لرزه هشدار جدی ارائه می کنند. تازه‌ترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با تأکید بر وضعیت بحرانی زیرساخت‌های شهری کشور، از آسیب‌پذیری شدید بسیاری از ساختمان‌ها و سامانه‌های زیربنایی در برابر مخاطرات طبیعی خبر می دهد. گزارشی که هشدار می‌دهد، در صورت بی‌توجهی به اصلاحات ساختاری، فاجعه‌ای گسترده‌ در کمین کلانشهرهای کشور است. در این گزارش به آسیب پذیرترین بخش ها نیز اشاره شده و از  بخش هایی چون، « شبکه آب و فاضلاب، خطوط انتقال انرژی، زیرساخت‌های مخابراتی، حمل‌ونقل عمومی، پست‌های برق، پل‌ها و تونل‌ها» به عنوان بخش های در معرض آسیب جدی یاد شده است. 

خطر زلزله در تهران جدی است
فریبرز ناطق الهی در گفت وگو با تجارت درباره خطر  وقوع زلزله در تهران و سایر کلانشهرهای ایران می گوید:«  مهمترین موضوعی که در خصوص پهنه ایران باید بدانیم این است که اکثر مناطق ایران روی گسل های فعال زلزله قرار دارد. به همین دلیل است که هر از گاهی شاهد تکانه هایی در کشور هستیم. به دلیل اینکه شهرهای ایران کنار رودخانه ها ایجاد شده اند، دلیلی بر وقوع گسل ها هستند. هرجایی که گسل بوده تکان خورده، سنگها  و صخره ها شکسته اند و آب رودخانه ها بیرون شده اند.  این منابع آبی باعث شده اند، اکثر شهرهای ایران حول و حوش این مناطق باشند. » ناطق الهی ادامه می دهد:«اگر طول تمام زاگرس از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب بررسی شود، پهنه هایی هستند که بیشترین منابع آبی را داشته اند. اینها دارای منابع آبی بوده، روی گسل ها قرار داشتند و شهرهای ایران روی این مناطق ساخته شده اند. به همین دلیل شهرهایی داریم که بیشترین آسیب را متحمل شده اند. از طرف دیگر، چون سال های سال هیچ مقررات ساخت و سازی برای مسائل مرتبط با مهار زلزله نداشته ایم و در فرهنگ ایران چنین مواردی وجود نداشته، خطر زلزله بیشتر از هر زمان دیگری به ما نزدیک شده است.»
او می گوید:«بیشترین ابنیه عمومی مثل ساخت و ساز مسکن و مجتمع های تجاری و مسکونی از مصالحی چون خاک و گل و سنگ و سازه های فولادی و بتنی و...ایجاد شده اند. پس اکثر شهرها و روستاهای ما در مناطقی هستند که نزدیک آنها گسل فعالی وجود دارد و می لرزد. بسیاری از گسل ها مدام می لرزند، این گسل ها جنبان و فعال و در حرکتند. » پدر علم زلزله شناسی ایران می گوید:«بیش از 40سال است که ما این بحث ها را مطرح کرده و هشدارهای لازم را می دهیم. اما نهادهایی چون وزارت کشور، شهرداری ها، بخشداری ها و...هیچ توجهی به آن ندارند. حداقل بعد از زلزله رودبار و منجیل ، این بحث را جدی تر مطرح می کنیم اما متولیان توجهی به این هشدارها نمی کنند. شهر تهران یکی از بدترین نقاط زلزله در جهان و ایران خواهد بود. ما منتظر زلزله ای حول و حوش 7.2 تا 7.3 هستیم. دوران وقوع این زلزله گذشته است. این خبر خوبی نیست، یعنی زلزله احتمالی شدیدتر خواهد بود.وقتی این موارد جدی مطرح می شود، باید پرسید چرا مجوز ساخت و ساز گسترده روی گسل های شهرهای بزرگ صادر می شود؟» ناطق الهی با اشاره به اینکه برای وزارت کشور و شهرداری ها، محدود کردن و ایمن کردن شهر تهران مفهومی ندارد، می گوید:« فقط به صورت نمایشی برخی مانورهای معدود و محدود در شهرها برگزار می شود و دیگر هیچ. با این راهبردها آیا می توان در برابر زلزله های شدید ایستاد؟ یک آتش سوزی عادی در بندر شهید رجایی ، آسیب های جدی به کشور وارد ساخت و کنترل نشد. حالا فرض کنید در شهر تهران با این جمعیت، این گستردگی، بافت های فرسوده و جدید و...زلزله بالای 7ریشتری چه بلایی قرار است به سر کشور بیاورد.  در بسیاری از ساختمان ها، سازندگان برای کاهش قیمت تمام شده از مصالح نامرغوب و نامناسب استفاده می کنند. از آهن نازک، جوشکاری سطحی و مصالح آبکی استفاده می شود.» او یادآور شد:« این گزاره ها در زمان وقوع زلزله به قاتل شهروندان بدل می شود. گزارش مرکز پژوهش های مجلس برای شخص من مایه خوشحالی بود که حداقل یک نهاد حاکمیتی به این موضوع توجه نشان داد. اما بدون تردید این گزارش بایگانی شده و فراموش می شود. البته این گزارش ایراداتی هم داشت. به آسیب های ساخت و ساز توجه کافی نشده بود و مسائل کلان را دیده بود. در تهران حتی برای رسیدگی به آسیب دیدگان هم امکانات مناسب وجود ندارد. »

گزارش مرکز پژوهشها چه می گوید؟
بر اساس گزارشی که مرکز پژوهشها آن را منتشر ساخته، مخاطرات طبیعی مانند زلزله، سیل، فرونشست و خشکسالی سال‌هاست سایه سنگین خود را بر شهرهای ایران انداخته‌اند. اما آنچه این بلایا را به فاجعه‌ای غیرقابل جبران تبدیل می‌کند، نه تنها خود پدیده‌ها، بلکه ضعف گسترده در تاب‌آوری شهری و نبود آمادگی زیرساختی است. به گزارش گروه اقتصادی از مرکز پژوهش های مجلس، گزارشی راهبردی از «دفتر مطالعات زیربنایی مجلس شورای اسلامی» با بررسی ابعاد آسیب‌پذیری، نیاز به بازتعریف کامل سیاست‌گذاری و اجرای برنامه‌های مدیریت بحران را برجسته می‌کند. بر اساس یافته‌های گزارش، آسیب‌پذیری شهری پدیده‌ای چندوجهی است که در چهار بُعد کلیدی بررسی می‌شود.
بعد کالبدی : بافت فرسوده، ساخت‌وساز غیراصولی، نبود نظارت مهندسی در مراحل طراحی و اجرا و تراکم بالای جمعیت در مناطق ناایمن، مهم‌ترین دلایل آسیب‌پذیری کالبدی محسوب می‌شوند. با توجه به پراکندگی ناموزون سکونت‌گاه‌ها و عدم تطابق کاربری‌ها، توسعه شهری بدون طرح تفصیلی نیز بحران‌زا ارزیابی شده است. بعد زیرساختی: آسیب‌پذیرترین بخش‌ها عبارت‌اند از: شبکه آب و فاضلاب، خطوط انتقال انرژی، زیرساخت‌های مخابراتی، حمل‌ونقل عمومی، پست‌های برق، پل‌ها و تونل‌ها. قطع خدمات این سامانه‌ها در بحران‌ها نه‌تنها امدادرسانی را مختل می‌کند، بلکه موج دوم بحران‌های اجتماعی و اقتصادی را در پی دارد. بعد محیطی: توسعه شهری در حریم گسل‌ها، رودخانه‌ها، مناطق سیلاب‌خیز و نقاط با خاک ناپایدار، به‌ویژه بدون اعمال محدودیت‌های قانونی و پایش دقیق، به‌عنوان خطری بالفعل شناخته شده است. فرسایش خاک، فقدان پوشش گیاهی و انباشت نخاله‌ها نیز شدت مخاطرات را افزایش می‌دهند.
بعد دسترسی: تراکم بیش از حد، خیابان‌های کم‌عرض، دسترسی ناکافی به امکانات امدادی و فاصله زیاد برخی محله‌ها با مراکز خدماتی از جمله چالش‌های مهم این حوزه هستند. در بسیاری از کلانشهرها، دسترسی به بیمارستان‌ها و مراکز آتش‌نشانی در شرایط بحرانی با مانع روبه رو می‌شود.
تحلیل گزارش مجلس با تکیه بر رویکردی علمی، بر فرآیند سه‌مرحله‌ای تأکید دارد،
نخست)  شناسایی و ارزیابی دقیق نقاط ضعف،در گام دوم) تحلیل کمّی بر اساس وزن‌دهی شاخص‌ها همچنین 3)ارائه سناریوهای سیاستی مبتنی بر اولویت‌بندی مخاطرات. گزارش یادآور می‌شود که دستیابی به «آسیب‌پذیری صفر» هدفی غیرواقعی است، اما کاهش ریسک از طریق شناخت دقیق ابعاد خطر و تدوین نقشه‌های راهبردی ممکن خواهد بود. راهکارهای عملیاتی برای هر بعد آسیب‌پذیری در این گزارش مورد تأکید قرار گرفته است. مقاوم‌سازی شبکه برق و گاز به‌ویژه در مناطق زلزله‌خیز،ارتقاء سیستم‌های فاضلاب شهری و جلوگیری از پس‌زدگی در زمان سیلاب، بهبود تاب‌آوری پل‌ها و زیرگذرها با استفاده از فناوری‌های نوین،طراحی مجدد شبکه حمل‌ونقل شهری با رویکرد دوام و تداوم خدمات در بحران پیشنهادات پژوهشگران در این بخش است.

راهکارهای کالبدی برای ایمن سازی شهرها در برابر تکانه های طبیعی
اجرای سیاست‌های نوسازی بافت‌های فرسوده،بازبینی و سخت‌گیری در صدور پروانه ساخت در مناطق پرخطر، تدوین الزامات فنی برای کاربری‌های پرریسک مانند بیمارستان‌ها و مدارس نیز در این بخش باید مورد توجه قرار بگیرد. برای راهکارهای محیطی هم پیشنهاد  اعمال قوانین محدودکننده ساخت‌وساز در حریم گسل‌ها و مسیل‌ها،تقویت پوشش گیاهی، ایجاد دیواره‌های محافظ سیلاب،به‌کارگیری فناوری ژئوتکنیکی برای تثبیت خاک در مناطق لغزشی مطرح شده است. در بخش راهکارهای دسترسی؛ توسعه شبکه معابر دسترسی اضطراری، اختصاص مسیرهای ویژه امداد در بافت متراکم و اصلاح الگوی توسعه افقی شهر برای دسترسی سریع‌تر به مراکز امدادی مطرح شده است. در این پژوهش تاکید شده «تاب‌آوری واقعی تنها در صورتی حاصل می‌شود که نهادهای مسئول با پذیرش نقش‌های مکمل، از مدیریت منفعل به سمت اقدام هماهنگ، علمی و پیشگیرانه حرکت کنند.» گزارش همچنین بر اهمیت «هماهنگی نهادی» و «یکپارچه‌سازی مقررات متعارض» برای اثربخشی راهکارها تأکید کرده است. ایجاد سامانه ملی رصد آسیب‌پذیری برای تحلیل برخط مناطق پرخطر،اصلاح قوانین ساخت‌وساز با اولویت‌بخشی به ایمنی زیرساخت‌ها،اختصاص بودجه ویژه برای مقاوم‌سازی زیرساخت‌های حیاتی،تدوین شاخص ملی تاب‌آوری شهری با قابلیت مقایسه‌پذیری بین استان‌ها پیشنهاداتی است که برای مدیران شهری و قانون‌گذاران مطرح شده است. در شرایطی که روند تغییر اقلیم و افزایش جمعیت شهری، شهرهای ایران را در معرض بحران‌های نوظهور قرار داده‌اند، این گزارش زنگ خطری جدی برای سیاست‌گذاران، شهرداران و مدیران بحران به صدا درآورده است. اگر امروز تدبیر نکنیم، فردا ممکن است خیلی دیر باشد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا خبر داد

 فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت:سهم ایران یا بیشتر یا کمتر از ۴٠ درصد در میدان آرش باید پیگیری شود و این میدان مشترک است و ایران سهم دارد و درباره سهم کشور‌ها توافقات صورت می‌گیرد تا در مرحله اجرا برداشت انجام شود.  سردار عابد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، در نشست خبری امروز خود در حاشیه بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت گاز پتروشیمی اظهار داشت: امروز به‌رغم تحریم‌ها، ملت ایران با اتکا به توان داخلی، نیروی انسانی متخصص و تجارب فنی، توانسته به دستاورد‌های چشمگیری در حوزه فناوری و مهندسی دست یابد؛ موفقیتی که دشمنان را به تحسین واداشته و مایه افتخار نظام و ملت ایران است. فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا افزود: امروز باوجود تحریم‌ها، ملت ایران با اتکا به توان داخلی، نیروی انسانی متخصص و تجارب فنی، توانسته است به دستاورد‌های چشمگیری در حوزه فناوری و مهندسی دست یابد؛ موفقیتی که دشمنان را به تحسین واداشته و مایه افتخار نظام و ملت ایران است. وی تصریح کرد: در میدان مشترک گازی پارس جنوبی نباید فرصت را از دست داد و باید هر چه سریع‌تر وارد فشارافزایی شویم. به گفته سردار عابد در این راستا وزارت نفت و ریاست جمهوری هم موافقت خود را اعلام کرده‌اند تا یک سری کار‌هایی را در مدت زمان کم انجام دهیم تا دچار افت فشار نباشیم. سردار عابد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، درباره میادین مشترک گازی گفت:«در سال گذشته با ناترازی و افت فشار گاز در برخی میادین مشترک مواجه بودیم. قرارگاه خاتم‌الانبیاء با توجه به تجارب فنی گسترده و اشراف اطلاعاتی بر وضعیت موجود، آمادگی خود را برای ورود به این حوزه اعلام کرد. بخش مهندسی ما در این راستا مطالعات لازم را انجام داد و دو گزینه عملیاتی را به وزارت نفت پیشنهاد داد. اخیراً نیز تصمیم بر آن شد که تأسیسات لازم در موقعیت دریایی ساکوها نصب شود. جلسات مشترکی با کارفرما و همچنین با همکارانمان در بخش‌های مشارکت و پیمانکاری برگزار شد و اطلاعات و پیشنهادهای فنی را به وزارت نفت ارائه دادیم. این روند منجر به انعقاد قرارداد سازندگی در منطقه دریایی موسوم به «آب ۶» شد که بر اساس تقسیم‌بندی قانونی به قرارگاه واگذار شده است. وی ادامه داد: اکنون در حال پیگیری هستیم تا عملیات اجرایی هرچه سریع‌تر آغاز شود؛ چرا که هم توان فنی، هم ظرفیت اجرایی و هم اراده ملی برای پیشبرد این پروژه وجود دارد.