ترانزیت ایران به ۴۰ میلیون تن خواهد رسید

 وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران سال گذشته به رکورد ترانزیت ۲۰ میلیون تن رسید و طبق برنامه هفتم توسعه این رقم باید به ۴۰ میلیون تن برسد که نیازمند همکاری با کشورهای عضو اکو است. به گزارش گروه اقتصادی از وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق، دیروز در سیزدهمین نشست وزرای حمل و نقل کشورهای عضو (اکو) با اشاره به چشمانداز روشن برای کشورهای عضو   افزود: تقویت مناسبات حملونقلی و ترانزیتی، چه در سطح دوجانبه و چه چندجانبه، از محورهای اصلی همکاری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو اکو است و این موضوع در بالاترین سطوح سیاسی و اقتصادی مورد حمایت قرار دارد. صادق بیان کرد: ایران با برخورداری از موقعیت جغرافیایی ممتاز در غرب آسیا، دسترسی به آبهای آزاد از طریق خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند، و نیز دارا بودن بیش از ۲۵۰ هزار کیلومتر راه و ۱۵ هزار کیلومتر خط آهن، در تقاطع کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب قرار گرفته است. وی تأکید کرد:  ایران آمادگی دارد این ظرفیت عظیم را با اعضای اکو، بهویژه کشورهای محصور در خشکی، به اشتراک بگذارد و نقش سازندهای در تحقق اهداف اکو ایفا کند. با توجه به پیشینه تاریخی کشورهای عضو در شکلدهی به کریدورهای تمدنساز مانند راه ابریشم، راه ادویه و راه شاهی، در عصر جدید نیز میتوان به نقشآفرینی جدی این کشورها در حوزه حملونقل اعتماد کرد.

 

استقبال مردم بوموسی از پروژه مسکنسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید: پروژه ساخت ۱۱۰ واحد مسکونی در بوموسی الگویی برای سکونت پایدار با هویت، فرهنگ و اقلیم بوموسی خواهد بود و فاز دوم طراحی پروژه مسکونی بوموسی آغاز شده و علمیات آمادهسازی در حال انجام است.
علی نبیان درباره آخرین وضعت پروژه ساخت ۱۱۰ واحد مسکونی در بوموسی اظهار داشت: ساخت مسکن برای بومیان بوموسی را تنها یک پروژه ساخت و ساز مسکن نمیدانیم بلکه به دنبال امیدسازی بین اهالی این جزیره هستیم که آن را جزو خاک و اراضی لاینفک کشورمان میدانیم. وی با بیان اینکه در بوموسی فقط خانه نمیسازیم بلکه بذر امید میکاریم، گفت: پروژه ساخت ۱۱۰ واحد مسکونی در بوموسی الگویی برای سکونت پایدار با هویت، فرهنگ و اقلیم بوموسی خواهد بود و فاز دوم طراحی پروژه مسکونی بوموسی آغاز شده و علمیات آمادهسازی در حال انجام است. همچنین مسائل مربوط به ژئوتکنیک و آمادهسازی اراضی توسط پیمانکاران در حال انجام است و به زودی مرحله دوم پروژه آغاز خواهد شد. مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد: با شروع این پروژه شاهد استقبال گرم بومیان جزیره بوموسی بودیم، ساخت مسکن با استانداردهای روز و هویت و اقلیم این جزیره آغاز توسعه این منطقه است و بومیان به این جریان امیدوار و دلگرم شدند.

 اعلام محدودیتهای ترافیکی محورهای پر تردد کشور از ۱۳ تا ۱۷ خرداد
 رئیس پلیس راه راهور فراجا، از اعمال محدودیتهای ترافیکی در محورهای پرتردد کشور در روزهای پایانی هفته جاری و ابتدای هفته آینده خبر داد و جزییات کامل این محدودیتها را اعلام کرد.
 به گزارش گروه اقتصادی، سرهنگ کرمی اسد در این خصوص گفت: با توجه به حجم بالای سفرهای تابستانی و برای مدیریت ترافیک سنگین و تسهیل سفرهای بینشهری، از روز سهشنبه ۱۳ خرداد تا شنبه ۱۷ خرداد ماه محدودیتهای ترافیکی در محورهای اصلی کشور اعمال خواهد شد.وی افزود: تردد موتورسیکلتها از ساعت ۱۲ ظهر روز سهشنبه ۱۳ خرداد تا ساعت ۶ صبح شنبه ۱۷ خرداد در محورهای کرج-چالوس، هراز، فیروزکوه و محور تهران-سمنان-مشهد و بالعکس ممنوع است.رئیس پلیس راه ادامه داد: تردد انواع وسایل نقلیه از مسیر جنوب به شمال در آزادراه خلیج فارس تهران-قم، در محدوده پل واوان تا پل شهید کاظمی، از ساعت ۲۲ روز سهشنبه ۱۳ خرداد تا ساعت ۱۸ روز چهارشنبه ۱۴ خرداد ممنوع بوده و مسیرهای جایگزین شامل خروجی حسنآباد، خروجی کهریزک، کمربندی دوم تهران، خروجی فرودگاه امام خمینی (ره) و آزادراه ساوه تهران است. سرهنگ کرمی اسد تأکید کرد: تردد انواع تریلر، کامیون و کامیونت در محور کرج-چالوس همچنان ممنوع است.
او پیشبینی کرد که در صورت پرحجم بودن ترافیک در روزهای سهشنبه و چهارشنبه ۱۳ و ۱۴ خرداد، از ساعت ۱۲ ظهر تردد از مرزنآباد به سمت تهران به صورت کامل مسدود خواهد شد. همچنین از ساعت ۱۴ همان روزها، مسیر شمال به جنوب از ابتدای پل زنگوله تا چالوس یک طرفه میشود. این محدودیتها تا ساعت ۲۴ ادامه دارد و پس از آن مسیر از پل زنگوله تا مرزنآباد دوباره دوطرفه میشود. رئیس پلیس راهور فراجا درباره محدودیتهای روز جمعه ۱۶ خرداد ماه نیز گفت: از ساعت ۹ صبح تردد انواع وسایل نقلیه از ابتدای آزادراه تهران-شمال به مقصد چالوس ممنوع است. همچنین از ساعت ۱۱ صبح تردد از ابتدای پل زنگوله تا چالوس ممنوع میشود و از ساعت ۱۳ مسیر مرزنآباد به تهران یک طرفه خواهد بود. این محدودیتها تا ساعت ۲۴ ادامه دارد.
وی اضافه کرد: جاده قدیم کرج-چالوس تا محدوده تونل کندوان برای ساکنین و افراد محلی آزاد است، اما تردد خودروهایی که قصد عزیمت به چالوس در روزهای اعمال محدودیت جنوب به شمال را دارند، از ساعت ۸ صبح از میدان امیرکبیر به سمت چالوس ممنوع خواهد بود.سرهنگ کرمی اسد همچنین درباره محدودیتهای روزهای پنجشنبه و شنبه ۱۵ و ۱۷ خرداد گفت: ممنوعیت تردد برای انواع وسایل نقلیه از ساعت ۱۲ ظهر از ابتدای آزادراه تهران-شمال به مقصد چالوس اعمال میشود. همچنین از ساعت ۱۴ پل زنگوله به سمت چالوس ممنوع بوده و از ساعت ۱۶ مسیر مرزنآباد به تهران یکطرفه خواهد بود.  او افزود: در محور هراز تردد انواع تریلر همچنان ممنوع است و کلیه کامیونها در روزهای ۱۴، ۱۵، ۱۶ و ۱۷ خرداد از ساعت ۶ صبح تا ۲۴ اجازه تردد ندارند. در صورت افزایش ترافیک، محدودیت یک طرفه مقطعی از پلور تا پلیس راه لاریجان اعمال خواهد شد.
 او در خصوص محور آستارا - اردبیل و بلعکس گفت: تردد انواع تریلرها و کامیون ها به استثنای حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت ۱۲:۰۰ الی ۲۴:۰۰ روز سه شنبه ۱۳ خرداد و از ساعت ۰۸:۰۰ الی ۲۴:۰۰ روزهای چهارشنبه و جمعه تاریخ های ۱۴ و ۱۶ خرداد در محور فوق ممنوع می باشد.
کرمی اسد در خصوص محور قدیم رشت - قزوین و بلعکس بیان کرد: تردد انواع تریلرها و کامیونها به استثنای حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت ۱۲:۰۰ الی ۲۴:۰۰ روز سه شنبه ۱۳ خرداد و از ساعت ۰۸:۰۰ الی ۲۴:۰۰ روزهای چهارشنبه و جمعه تاریخ های ۱۴ و ۱۶ خرداد در محور فوق ممنوع می باشد.
 
جهش قیمت نفت پس از تصویب افزایش تولید اوپکپلاس
 قیمت نفت پس از اینکه تولیدکنندگان اوپکپلاس، افزایش تولید مشابه ماههای قبل را برای ژوییه تصویب کردند، در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا افزایش یافت.
به گزارش گروه اقتصادی ، بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و ۳۴ سنت معادل ۲.۱۳ درصد افزایش، به ۶۴ دلار و ۱۲ سنت در هر بشکه رسید. معاملات نفت برنت روز جمعه با ۰.۹ درصد کاهش بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۵۲ سنت معادل ۲.۵ درصد افزایش، به ۶۲ دلار و ۳۱ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز جمعه، ۰.۳ درصد کاهش داشت. هر دو شاخص، هفته گذشته، بیش از یک درصد کاهش یافتند.
 اوپک و متحدانش با هدف بازپسگیری سهم بازار و مجازات تولیدکنندگان متخلف این گروه، روز شنبه، با افزایش تولید به میزان ۴۱۱ هزار بشکه در روز در ژوییه موافقت کردند و برای سومین ماه، افزایش تولید مشابه را تصویب کردند. انتظار میرفت این گروه در مورد افزایش تولید بیشتری گفتگو کند. از این رو، تصویب افزایش تولید مشابه ماههای قبل، با استقبال بازار روبرو شد و قیمت نفت افزایش یافت.

دومینوی قطعی برق این بار به اجلاس اکو کشیده شد

گروه اقتصادی: ناترازی برق هر روز ابعاد و زوایای تازه ای پیدا می کند. این  بار اما این فقدان را نه فقط مردم ایران و صاحبان کسب و کار و صنایع بلکه دامنه وسیعی از  ایرانیانی پرداختند که حیثیت بین المللی کشورشان تحت الشعاع سومدیریت های مستمر قرار گرفته است.
دیروز در حالی که وزیر حمل و نقل قزاقستان در حال سخنرانی در سیزدهمین اجلاس وزرای حمل و نقل اکو در تهران بود،  قطعی برق در سالن محل برگزاری حاضران و ناظران بین المللی را در بهت و حیرت فرو برد!
 هرچند این نشست پس از لحظاتی ادامه یافت، اما تحلیلگران با طرح پرسش های متعدد به چرایی وقوع این رخداد  واکنش نشان دادند. محمد حسین دیده بان در گفتگو با تجارت درباره چرایی بروز یک چنین رخدادهایی در عرصه های بین المللی کشور می گوید: وقتی می گوییم کشور با فرسودگی زیرساختها روبه روست، برخی مسوولان و مدیران شاید متوجه تبعات سنگین آن نشوند. خاموشی منازل مردم را میتوان به شکلی رفع و رجوع کرد یا قطعی برق و گاز صنایع را با هزار دلیل توجیه می کنند، اما وقتی در یک اجلاس بین المللی با حصّور رقبای منطقه ای ایران چنین اتفاقی می افتد، این ایران است که ضرر می کند.
دلیل وقوع این رخدادهای تلخ چیست؟
 مدتهاست قطعی برق به یکی از عادتهای روزانه ایرانیان بدل شده است. حتی در قالب طنز نیز به این رخداد پرداخته شده است.  اما واقعا علت قطعی برق در اجلاس اکو چه بود؟کمتر از یک ماه از قطعی برق پژوهشگاه نیرو با حضور وزیر نیرو میگذرد، همان موقع وزیر نیرو بابت قطعی برق عذرخواهی کرد اما دیروز مجدد برق سیزدهمین اجلاس اکو در تهران با حضور وزیر نیرو رفت.
با این حال نکته این است که نباید نگاه ساده‌انگارانه‌ای به کمبود برق در کشور داشت چرا که بی برقی به یکی از چالشهای جدی کشور است که در سالهای اخیر تأثیرات گستردهای بر زندگی روزمره مردم گذاشته و میتواند تبعات اجتماعی جبران نا پذیری را هم به دنبال داشته باشد.
کمبود برق دلایل متعددی دارد که میتوان آن را در مواردی نظیر راندمان پایین نیروگاهی، فرسودگی خطوط انتقال، رشد جمعیت و به تازگی استخراج رمز ارز و… جست و جو کرد؛ به عنوان نمونه نیروگاه بعثت یکی از نیروگاههای بسیار قدیمی با راندمان پایین است که همچنان مورد استفاده قرار میگیرد. در کنار این موضوع هر سال متقاضیان برق افزایش پیدا میکنند و تأمین برق این مشترکان به دلیل عدم سرمایه گذاری کافی برای ساخت نیروگاههای جدید و یا ارتقا نیروگاههای قدیمی مسئولان را چالشهای جدی مواجه کرده است. ضمن آنکه خطوط انتقال برق در کشور ما بسیار قدیمی بوده و به نوسازی نیاز دارند. حضور مهمانان بلندپایه، گویای اهمیت این اجلاس است؛ این اجلاس با حضور وزرای حمل و نقل ایران، پاکستان، قزاقستان، ازبکستان ترکمنستان، معاونان وزرای حملونقل ترکیه، قرقیزستان، تاجیکستان، نماینده وزارت حمل و نقل کشور آذربایجان، سفرای کشورهای عضو اکو، دبیرکل اکو، دبیر کل ای رو، نمایندگان تراسیکا، بانک اکو و بانک توسعه اسلامی در هتل پارسیان آزادی در حال برگزاری بود
اما این سوال وجود دارد که آیا نباید تدابیری برای تأمین برق آن منطقه با توجه به اهمیت این اجلاس در نظر گرفته میشد تا مجدد قطعی برق یک اجلاس مهم سرخط اخبار قرار نگیرد؟ یا آنکه این قطعی برق اقدامی پوپولیستی برای آرام سازی اذهان عمومی است؟
آیا کسی پاسخگوست؟
 چرا برق اجلاس اکو قطع شد؟ این پرسش بلافاصله پس از انتشار خبر قطعی برق اجلاس برای بسیاری از ایرانیان مطرح شد.
شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، در خصوص قطع برق اجلاس اکو توضیحاتی را ارائه داد.طبق اعلام شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، در پی بروز قطعی برق در جریان برگزاری اجلاس اکو در محل هتل پارسیان امروز؛ ۱۲ خرداد ماه ۱۴۰۴، با توجه به بررسیهای انجامشده توسط مرکز دیسپاچینگ راهبری این شرکت، اعلام می شود، هیچ گونه اطلاعرسانی در خصوص برگزاری این مراسم قبل از شروع به این شرکت نشده و قطع برق رخ داده در راستای اعمال محدودیتها برنامه ریزی شده در شهر تهران بوده است.
همچنین با توجه به این که هیچگونه تبعیض در برنامه ریزیهای اعمال محدودیت از سوی این شرکت در کلیه سازمانها و مراکز ملی و استانی وجود ندارد، توزیع نیروی برق تهران بزرگ، با اطلاع رسانی قبلی از ساعت ۱۱:۰۰ لغایت ۱۳:۰۰ امروز برق آن محدوده را با هدف ایجاد توازن و توزیع عادلانه انرژی مشمول محدودیت کرده است.
 لذا تاکید می گردد: حسب اطلاع داده شده از سوی سازمان پدافند غیرعامل تمامی مراکز خاص و حساس ملزم به تهیه و تجهیز سازمان خود به دیزل ژنراتور می باشند و شایسته است که با انجام مکاتبات و هماهنگی های لازم، به منظور پایداری برق مجموعه خود قبل از برگزاری مراسم ها و نشست های ملی، هماهنگی های لازم را با هدف برقراری و پایداری برق خود با توزیع برق پایتخت برقرار کنند.
 هرچند شرکت برق تلاش کرد تا دلایلی برای این موضوع بیابد اما واقع آن است که یک چنین رخدادهایی در چنین سطحی باعث خدشه دار شدن ابروی ملی ایرانیان می شود. باید دید آیا مسوولان واکنش مناسبی به این رخدادها نشان میدهند یا نه؟ 

اوضاع دریاچه ارومیه بحرانی می‌شود

 معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به کاهش بارش‌ها انتظار می‌رود که شرایط ارومیه در فصل پاییز بحرانی شود.
به گزارش گروه اقتصادی از تسنیم، دریاچه ارومیه در شرایطی بحرانی قرار گرفته است و نشانه‌هایی نگران‌کننده از وخامت اوضاع در ماه‌های آینده دیده می‌شود. کاهش چشمگیر بارش‌ها در سال آبی جاری، افزایش دما و افت محسوس ذخایر آبی سدهای حوضه آبریز، هشدارهایی جدی درباره تکرار وضعیت فوق‌بحرانی در پاییز پیشِ‌رو را به‌همراه داشته است.
احتمال می‌رود سطح آب دریاچه تا آبان‌ماه به پایین‌ترین ترازهای ثبت‌شده در سال‌های اخیر برسد؛ وضعیتی که یادآور روزهای تلخ خشک‌شدن 95درصدی مساحت دریاچه در گذشته‌ای نه‌چندان دور است.
در رابطه با این موضوع،‌ احمدرضا لاهیجان‌زاده معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست به تسنیم گفت: بر اساس آخرین آمار مربوط به 11 خرداد 1404، تراز سطح آب دریاچه ارومیه در این تاریخ 1270/25 سانتی‌متر، وسعت دریاچه 1110 کیلومترمربع، و برآورد حجم آب موجود در دریاچه یک میلیارد و 550 میلیون مترمکعب است.
وی افزود: در 11 خرداد سال گذشته، تراز آب 1270.67 سانتی‌متر و حدود 42 سانتی‌متر بیشتر از وضعیت فعلی بود، همچنین وسعت دریاچه در آن زمان 2171 کیلومترمربع و حجم آب موجود 2.8 میلیارد مترمکعب برآورد شده بود. تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه 1274 متر است؛ یعنی اکنون حدود 4 متر زیر این تراز قرار داریم، اگر قرار باشد دریاچه به این تراز برسد، باید حدود 15 میلیارد مترمکعب آب در آن وجود داشته باشد، بنابراین، فاصله‌ای بسیار زیاد با تراز اکولوژیک داریم که نگرانی جدی ایجاد کرده است.
معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وضعیت بارش‌ها در حوضه آبریز ارومیه توضیح داد: در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، در سال آبی جاری به‌طور متوسط حدود 27 تا 28 درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته ثبت شده است، ارومیه از این نظر وضعیتی بسیار نگران‌کننده دارد.
لاهیجان‌زاده در پاسخ به اینکه؛ "آیا ممکن است در تابستان باز هم شاهد خشکی 95 درصد مساحت دریاچه ارومیه باشیم؟"، گفت: در پاییز 1402 ما به وضعیتی بسیار بحرانی رسیدیم و حجم آب دریاچه به زیر 600 میلیون مترمکعب کاهش یافت، با توجه به مقایسه‌هایی که اکنون انجام می‌دهیم، احتمال می‌دهیم این وضعیت مجدداً در پاییز امسال، حدود آبان‌ماه، تکرار شود. در زمان حاضر شرایط نه‌تنها مشابه پاییز 1402 است، بلکه به‌دلیل کاهش بارش‌ها و افزایش دما، ممکن است اعداد مربوط به تراز سطح آب، وسعت و حجم آب دریاچه از آن زمان هم پایین‌تر برود.
وی رهاسازی آب از سمت سدها به‌سمت دریاچه در فصل تابستان را به‌دلیل کاهش ذخایر آب شرب منتفی دانست و گفت: در زمان حاضر سد بوکان، که یکی از سدهای اصلی تأمین‌کننده آب دریاچه است، حدوداً 320 میلیون مترمکعب آب دارد، البته این عدد به‌صورت روزانه تغییر می‌کند و ممکن است با اختلافی حدود 10 تا 15 میلیون مترمکعب جابه‌جا شود، اما در سال گذشته در همین تاریخ، سد بوکان بیش از 600 میلیون مترمکعب آب داشت؛ یعنی دو برابر مقدار فعلی.
او اضافه کرد: از این مقدار فعلی، حدود 180 میلیون مترمکعب باید برای تأمین آب شرب شهر تبریز رهاسازی شود، همچنین برای آب شرب برخی شهرهای مسیر نیز تأمین آب شرب ضروری است، کنار شرب حق‌آبه‌ای هم باید برای کشاورزی در همان منطقه تخصیص داده شود. رودخانه‌های زرینه‌رود و سیمینه‌رود رودخانه‌های اصلی تأمین‌کننده دریاچه هستند اما امسال آنها نیز وضعیت بحرانی دارند.
معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اکنون تمام جلساتی که در استانداری آذربایجان غربی و ستاد ملی سازگاری با کم‌آبی برگزار می‌شود، صرفاً برای تأمین آب شرب است، بنابراین قطعاً در تابستان امسال، آبی به‌عنوان حق‌آبه برای دریاچه ارومیه اختصاص نخواهد یافت.
وی درباره اصلاح الگوی کشت در حوضه آبریز ارومیه نیز توضیح داد: برای رسیدن به این هدف، دو کار باید به‌طور هم‌زمان و موازی انجام شود؛ اصلاح الگوی کشت جزو وظایف وزارت جهاد کشاورزی است، اما در مرحله اجرا، همکاری تنگاتنگ وزارت نیرو نیز ضروری است تا این فرآیند به نتیجه برسد، این نوع اقدامات  «نرم‌افزاری» هستند؛ به این معنا که نیازمند آموزش، تسهیلات، تجهیزات در باغات و مزارع، و نظارت دقیق است تا اجرای الگوی کشت تحقق یابد.
لاهیجان‌زاده افزود: اما بخش دوم، جنبه حاکمیتی دارد و مرتبط با مباحث آب است، مثلاً در بازدیدی که ما اواخر پاییز یا اوایل زمستان انجام دادیم، مشاهده کردیم بسیاری از سردهنه‌ها باز بودند، در حالی که این سردهنه‌ها در چارچوب پروژه احیای دریاچه ارومیه احداث شده‌اند تا در فصول غیرکشاورزی، هیچ آبی به‌سمت اراضی زراعی هدایت
نشود و همه آب رودخانه به دریاچه برسد اما متأسفانه مشاهده کردیم که اغلب این سردهنه‌ها باز بودند.
وی بیان کرد: این موضوع را با استاندار محترم در میان گذاشتیم، ایشان در نیمه دوم سال گذشته، با حکم دکتر عارف به‌عنوان دبیر ستاد احیای دریاچه منصوب شده بودند و نقش ملی در این زمینه دارند، چرا که باید سه استان (کردستان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی) را پوشش دهند. پس از ارائه گزارش وضعیت، خوشبختانه ورود خوبی داشتند و با کمک یگان ویژه و شورای تأمین، ظرف چند روز تمامی سردهنه‌ها را مسدود کردند که این موضوع باعث شد مقداری آب وارد دریاچه شود.
معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: همچنین رهاسازی از سد کانی‌سیب و تونل احداث‌شده به‌سمت دریاچه در مقاطعی با دبی 16 مترمکعب بر ثانیه و در ماه‌های اخیر تا 35 مترمکعب بر ثانیه انجام شده است. بخشی از حجم کنونی 1.5 میلیارد مترمکعبی دریاچه حاصل همین ورودی از کانی‌سیب است اما متأسفانه از سایر سدهای احداث‌شده روی زرینه‌رود آب قابل‌توجهی دریافت نشده است.
لاهیجان‌زاده تأکید کرد: بخش سوم کار به ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه مربوط می‌شود، این ستاد باید بتواند از طریق سازمان برنامه و بودجه، ردیف اعتباری مشخصی برای این پروژه‌ها تأمین کند. تا سال 1400 اعتبارات نسبتاً مناسبی به این پروژه‌ها اختصاص داده می‌شد، اما از آن سال به بعد، عملاً اعتباری تخصیص داده نشده است و فقط در حد 200 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته‌اند که پاسخگوی نیاز پروژه‌ها نیست. اکنون پروژه تصفیه‌خانه تبریز اجرا شده است، اما خط لوله آن به دریاچه متصل نیست و این باعث می‌شود سالانه حدود 120 میلیون مترمکعب آب تصفیه‌شده وارد دریاچه نشود. این پروژه‌ها باقی‌مانده از قبل هستند و علاوه بر آن، باید به پروژه‌های کشاورزی پایدار نیز پرداخت.
وی با تأکید بر کشاورزی پایدار گفت: در این زمینه پروژه‌ای با همکاری UNDP داریم که امروز هم تفاهم‌نامه‌ای در همین زمینه امضا شد. فعلاً این پروژه‌ها فقط در حد چند روستای محدود در حال اجراست و بیشتر جنبه پایلوت دارد تا نشان دهیم که کشاورزی پایدار و معیشت جایگزین قابل اجراست، در زمان حاضر روی 56 روستا کار می‌شود. وزارت جهاد کشاورزی باید از این تجربه استفاده و آن را در صدها روستای دیگر نیز پیاده کند، تا زمانی که این اتفاق نیفتد، نمی‌توان انتظار داشت که در بحث کشاورزی، موفقیت ملموسی حاصل شود.

 در سیزدهمین نشست وزرای حملونقل کشورهای عضو اکو با دستور وزیر راه و شهرسازی سوت قطار اکو به صدا در آمد.
به گزارش گروه اقتصادی از ایسنا، امین ترفع - رییس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی - در جمع خبرنگاران، جزئیات قطار اکو را تشریح کرد و گفت: با دستور وزیر راه و شهرسازی یکشنبه قطار اکو از بندر خشک آپرین به حرکت درآمد. وی افزود: حرکت این قطار از ترکیه به سمت ترکمنستان و آسیای مرکزی اتفاق مهمی است، زیرا مدت قابل توجهی بود که قطارهای برنامهای اکو را شاهد نبودیم ولی با ابتکار اکو به صورت برنامهای انجام خواهد شد