پرداخت بیش از 246 هزار میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی از سوی بانک سپه

بانک سپه طی 8 ماه و از ابتدای دولت چهاردهم مبلغ 246 هزار و 217 میلیارد و 265 میلیون ریال تسهیلات تکلیفی  به 137 هزار و 287 فقره پرونده در حوزه‌های ازدواج، فرزندآوری، موضوع قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اشتغالزایی و کمک ودیعه مسکن مستأجران اختصاص داده است.به گزارش تجارت به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بانک سپه، در راستای اجرای تکالیف ابلاغی بانک مرکزی، بانک سپه به 34 هزار و 526 پرونده مبلغ 117 هزار و 43 میلیارد و 100 میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از ابتدای دولت چهاردهم پرداخت کرده است.بانک سپه همچنین به 24 هزار و 803 پرونده، مبلغ 21 هزار و 208 میلیارد و 280 میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری در مدت مذکور پرداخت کرده است.این بانک در حوزه تسهیلات کمک ودیعه مسکن مستاجرین، مبلغ 38 هزار و 882 میلیارد و 736 میلیون ریال به 29 هزار و 59 فقره پرونده طی 8 ماه گذشته اختصاص داده است.بانک سپه همچنین در حوزه تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغالزائی و مشاغل خانگی نیز مبلغ 69 هزار و 803 میلیارد و 149 میلیون ریال به 48 هزار و 899 فقره پرونده اعطاء کرده است. 

 

شرایط طرح جدید نیك وام بانك ملت اعلام شد 

در طرح جدید "نیک ‌وام" بانک ملت، متقاضیان ضمن بهره مندی از امتیاز تسهیلات قرض‌الحسنه تا سقف 10 میلیارد ریال، در قرعه کشی جشنواره قرض الحسنه نیز شرکت خواهند کرد. همچنین در این طرح دریافت تسهیلات تا یک میلیارد ریال بدون ضامن امکان پذیر است و نیز مشتریان می توانند امتیاز تسهیلات خود را به سایر اشخاص حقیقی یا کارکنان بیمه شده اشخاص حقوقی منتقل کنند.به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک ملت، طرح تسهیلات قرض الحسنه نیک وام برای پاسخگویی به نیت خیر قرض الحسنه پس انداز و نیاز ضروری اشخاص حقیقی از سوی بانک ملت طراحی شده است و مشتریان حقیقی/ حقوقی می توانند با افتتاح حساب قرض الحسنه پس انداز نیک، در قبال معدل حساب مذکور متناسب با دوره ماندگاری آن (از یک ماه تا ۱۲ ماه) از اولویت دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه طرح نیک وام بهره مند شوند.بر اساس این گزارش، شرکت در قرعه‌کشی سی و هشتمین دوره جشنواره حساب های قرض الحسنه پس انداز بانک ملت با هزاران جایزه نقدی، بهره مندی از امتیاز تسهیلات قرض‌الحسنه تا سقف جمعی 10 میلیارد ریال تسهیلات در هر سال با کارمزد ۴ درصد و دوره بازپرداخت تسهیلات تا 60 ماه و امکان انتقال امتیاز تسهیلات به سایر اشخاص حقیقی یا کارکنان بیمه شده اشخاص حقوقی و اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه نیک‌وام تا سقف یک میلیارد ریال بدون نیاز به ضامن، از مزایای جدید طرح نیک وام ملت است.

3۱۴ جایزه ۱۰۰ میلیون ریالی در جشنواره عید تا عید بیمه ملت
بیمه ملت به مناسبت فرارسیدن دهه امامت و ولایت، جشنواره‌ای ویژه را در رشته‌های مختلف بیمه‌ای برگزار می‌کند.به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بیمه ملت، این جشنواره به مناسبت فرا رسیدن عید سعید قربان و عید غدیر خم، از تاریخ ۱۲ تا ۳۱ خردادماه در رشته‌های بیمه آتش‌سوزی (صنعتی، مسکونی و غیرصنعتی)، بیمه عمر زمانی انفرادی و مانده بدهکار، بیمه‌های حوادث انفرادی و خانواده، بیمه شخص ثالث خودرو، بیمه بدنه خودرو و همچنین بیمه مسئولیت دوچرخه برگزار می‌شود.در این جشنواره، 14 کمک‌هزینه سفر، هر یک به ارزش 100 میلیون ریال، به قید قرعه به 14 نفر از بیمه‌گزارانی که در طول جشنواره حداقل 10 میلیون ریال بیمه‌نامه خریداری کرده باشند، اهدا خواهد شد.همچنین جوایز ویژه‌ای نیز برای نمایندگان و یا کارگزاران محترم در نظر گرفته شده است.

راه اندازی سامانه استعلام تعهد صادراتی بازرگانان در بانک توسعه صادرات ایران
به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، شیده جعفری معاون اداره کل توسعه نوآوری و فن آوری اطلاعات این بانک با اشاره به تکلیف بانک مرکزی به بانک ها مبنی بر پیاده سازی سامانه های رصد وضعیت تعهد صادراتی بازرگانان گفت: مدیریت امور فناوری اطلاعات بانک با دریافت سرویس و داده های مربوطه از بانک مرکزی و برقراری ارتباط با مرکز مبادله ارز و طلا ایران، سامانه استعلام تعهد صادراتی بازرگانان این بانک را طراحی و راه اندازی کردند.وی هدف از راه اندازی این سامانه را کمک به کنترل وضعیت بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشورعنوان کرد و گفت: این زیرساخت ظرفیت تشخیص وضعیت تعهد صادراتی بازرگانان را در لحظه دارد.جعفری خاطر نشان کرد: با ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی در این حوزه، فرایند طراحی سامانه استعلام تعهد صادراتی توسط مدیریت امور فناوری اطلاعات قبل از مهلت مقرر شده توسط بانک مرکزی طراحی و اجرایی شد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی خبر داد:

 گروه بانک و بیمه: رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی دلایل تعریف «بیمه متمرکز»، اهداف و گام‌های آن را مورد بررسی قرار داد.
به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، طرح «بیمه متمرکز»، به عنوان یکی از پروژه‌های بیست‌گانه تحول آفرین در دوره جدید مدیریتی سازمان تأمین اجتماعی، چند ماهی است که آغاز شده و در همین راستا دامون خدابنده رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات از چرایی تعریف این طرح و اهداف و گام‌های آن به خبرنگار خبرگزاری برنا می‌گوید.خدابنده می‌گوید: این طرح، زیربنای تحولی بنیادین در زیرساخت‌ها، فرایند‌ها و حکمرانی داده‌ها در سازمان تأمین اجتماعی است که نه‌تنها به تمرکز اطلاعات و فرایند‌های بیمه‌ای می‌انجامد، بلکه امکان استقرار نظام مالی تعهدی، توسعه بازرسی دفاتر قانونی و حرکت به سوی خدمات هوشمند را نیز فراهم می‌کند.خدابنده درباره ضرورت تعریف و اجرای طرح بیمه متمرکز می‌گوید: مسئله اصلی این بود که هر یک از شعب سازمان تأمین اجتماعی، سیستم‌ها و داده‌های مجزایی داشتند. به‌عنوان مثال، یک پرونده بیمه‌ای ممکن بود در شعبه‌ای ثبت شده باشد، اما اطلاعات آن در شعبه دیگر در دسترس نباشد یا با تأخیر بارگذاری شود. این وضعیت باعث شده بود که گاهی ارائه یک خدمت نه تنها مستلزم مراجعه به شعب بلکه نیازمند مراجعه به یک شعبه خاص باشد تا نه تنها با ایجاد کندی و نارضایتی همراه شود بلکه امکان نظارت دقیق و مدیریت کلان را نیز با چالش مواجه کند. از سوی دیگر، ساختار غیرمتمرکز اجازه نمی‌دهد که به تحلیل‌های سطح بالا، داشبورد‌های مدیریتی، یا قابلیت‌هایی مثل هوش مصنوعی و یادگیری ماشین دسترسی پیدا کنیم. برای مثال، وقتی داده‌ها پراکنده هستند، نمی‌توان رفتار بیمه‌پردازان را با دقت تحلیل یا چالش‌ها را شناسایی کرد.خدابنده موضوع مهم دیگر را موضوع امنیت داده می‌داند و می‌گوید: پراکندگی مراکز داده امکان خطا، مداخلات انسانی و مسائل مرتبط با امنیت را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند. تمرکز داده و ایجاد دیتاسنتر‌های پشتیبان این موضوعات را به طرز قابل توجهی ارتقا می‌دهد. از همین «تمرکز بیمه» نه‌فقط به‌عنوان یک پروژه فناوری، بلکه به‌عنوان یک تحول ساختاری در نظر گرفته شده که قرار است پیش‌نیاز سایر پروژه‌های سازمان، از جمله نظام یکپارچه مالی تعهدی یا بازرسی دفاتر قانونی، بر روی آن بنا شود.وی با اشاره به موارد تمرکز در این طرح می‌گوید: تمرکز در سه سطح تعریف شده: داده، سیستم و فرایند. در سطح اول، تمرکز داده به این معناست که اطلاعات مربوط به بیمه‌شدگان، کارفرمایان، سوابق، پرداخت‌ها و ... در یک پایگاه داده مرکزی تجمیع می‌شود. این مرحله بسیار مهم است، چون بدون داده‌ی متمرکز، هیچ گزارش معتبری نمی‌توان گرفت و هیچ تحلیل دقیقی نمی‌توان انجام داد.در گام بعدی، تمرکز سیستم‌ها را داریم؛ یعنی ماژول‌های مختلفی که تاکنون جداگانه در شعب استفاده می‌شدند—از جمله محاسبه پیمان، ثبت ضرایب، رسیدگی به هیأت‌ها—همه باید در یک سکوی نرم‌افزاری یکپارچه و با معماری مدرن میکروسرویسی اجرا شوند. البته باید دقت داشت که در سال‌های گذشته بخشی از داده‌ها و سیستم‌ها متمرکز شده، اما همچنان سکوی واحدی جهت این متمرکزسازی وجود نداشته و به دنبال این هستیم که این فرایند متمرکزسازی به صورت استاندارد و با یک معماری دقیق انجام شود. تمرکز فرایند به این معناست که فرایند‌های کسب‌وکار سازمان بازطراحی می‌شوند. ما دیگر نمی‌خواهیم همان فرایند‌های قبلی را که گاهی عمری بیش از ۳۰ سال دارند؛ صرفاً به یک سامانه منتقل کنیم، بلکه باید گردش‌کار‌ها بازمهندسی شوند تا با بهره‌گیری از فناوری، هم بهره‌وری افزایش پیدا کند و هم خطای انسانی کاهش پیدا کند.خدابنده با اشاره به ارتباط استقرار نظام یکپارچه مالی تعهدی با طرح بیمه متمرکز می‌گوید: وقتی ما از نظام یکپارچه مالی تعهدی صحبت می‌کنیم، منظور این است که تمام تعهدات و درآمد‌های سازمان باید در مقیاس فردی و جمعی در لحظه ثبت، تحلیل و پایش شوند. این کار زمانی ممکن می‌شود که اطلاعات بیمه‌ای که بخش عمده درآمد سازمان را تشکیل می‌دهد با اطلاعات مالی در یک بستر مشترک تجمیع شده باشند. در واقع بیمه متمرکز پیش‌نیاز اجرای طرح‌هایی نظیر نظام یکپارچه مالی تعهدی است.پیش از این، سیستم بیمه و مالی در دو سیستم جداگانه عمل می‌کردند؛ با اجرای طرح بیمه متمرکز، ما در حال ایجاد سکویی هستیم که نه‌تنها اطلاعات بیمه را متمرکز می‌کند، بلکه داده‌های مالی را هم به‌صورت تعهدی ثبت و پایش می‌کند. با این تحول که موضوع یکی دیگر از طرح‌های ۲۰ گانه طراحی شده توسط مدیرعامل سازمان است، این امکان وجود دارد که برای نخستین بار در یک لحظه بگوییم «چه میزان تعهد برای سازمان شکل گرفته» و «چه میزان منابع برای پوشش آن موجود است».