خسارت سالانه ۲ میلیارد دلاری ماینرهای غیرمجاز به کشور
معاون انتقال و تجارت خارجی شرکت توانیر گفت: برآوردها نشان میدهد که فعالیت ماینرهای غیرمجاز، سالانه بیش از ۲ میلیارد دلار زیان اقتصادی برای کشور به همراه دارد.محمد اللهداد درباره کاهش تولید بیتکوین جهانی در پی قطع اینترنت در جنگ ۱۲ روزه ایران اظهار داشت: برخی سایتها و متخصصین حوزه رمزداراییها اعلاام کردهاند بعد از قطع اینترنت ایران در دوره جنگ ۱۲ روزه افت قابل توجهی هشریت شبکه جهانی بیتکوین رخ داده که نظرات متفاوتی راجع به میزان آن ارائه شده است، بعضا از ۵ تا بیش از ۱۰ درصد افت را به ایران نسبت دادهاند که از نظر بنده این ارقام اغراق است و ما حدود ۵ تا ۶ درصد کاهش تولید در این حوزه را منطقی میدانیم که به لحاظ عددی ۲ هزار توان را شامل میشود.معاون انتقال و تجارت خارجی شرکت توانیر گفت: ما بیش از ۲۰ هزار مگاوات در اوج بار تابستان امسال ناترازی برق خواهیم داشت و میزان ۲ هزار مگاوات مصرف برق توسط ماینرها بخشی از ناترازی است. به عبارت دیگر همه ناترازی ناشی از فعالیت ماینرها نیست اما خسارت زیادی به جز مصرف برق از فعالیت ماینرهای غیرمجاز به کشور وارد میشود.
تامین ناوگان مورد نیاز برای جابهجایی زائران اربعین
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: نرخ کرایه اتوبوس تغییری نکرده و ناوگان مورد نیاز هم برای جابهجایی زائران تامین شده است. به گزارش گروه اقتصادی از باشگاه خبرنگاران رضا اکبری رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای اظهار داشت: در حال حاضر از تمامی ظرفیتهای ناوگان اتوبوس بین شهری برای جابهجایی زائران و مسافران به شهرهای پر تردد استفاده شده و مشکلی از لحاظ جابهجایی مسافر و زائر در این ایام نداریم. او با بیان اینکه هیج افزایش قیمتی در نرخ کرایههای اتوبوس نداشته ایم گفت: انجمن و خود شرکتهای حملونقلی در قالب نامه ای اعلام کرده بودند که نرخ کرایه ها تغییر نکند بنابراین هیچ برنامه ای برای تغییر نرخ کرایه ها تا پایان عاشورا و تاسوعا نداریم.اکبری افزود: در حال حاضر نظارت ها بر روند نرخ کرایهها وجود دارد و اگر نرخی تغییر کرد مسافران به سامانه ۱۴۱ اطلاع دهند تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود. اکبری، همچنین اعلام کرد: عملیات آمادهسازی مسیرهای منتهی به مرزهای اربعینی به منظور ارتقاء ایمنی و بهبود خدماترسانی به زائران حسینی در حال اجرا است.اکبری در جریان بازدید از محورهای مواصلاتی منتهی به مرز چذابه، خواستار سرعت بخشیدن به روند آمادهسازی محورهای مواصلاتی منتهی به این مرز اربعینی شد.
اجرای عملیات آمادهسازی مسیرهای منتهی به مرزهای اربعینی کشور
معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت: عملیات آمادهسازی مسیرهای منتهی به مرزهای اربعینی به منظور ارتقاء ایمنی و بهبود خدماترسانی به زائران حسینی در حال اجرا است.
به گزارش گروه اقتصادی از پایگاه اطلاع رسانی دولت، رضا اکبری، معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت: عملیات آمادهسازی مسیرهای منتهی به مرزهای اربعینی به منظور ارتقاء ایمنی و بهبود خدماترسانی به زائران حسینی در حال اجرا است. اکبری در جریان بازدید از محورهای مواصلاتی منتهی به مرز چذابه، خواستار سرعت بخشیدن به روند آمادهسازی محورهای مواصلاتی منتهی به این مرز اربعینی شد. وی اظهار کرد: اقدامات متعددی در راستای بهبود زیرساختها در محورهای مواصلاتی و همچنین پایانههای اربعینی به منظور مهیا بودن شرایط برای خدماترسانی بهینه به زائران عتبات عالیات در حال اجرا است.معاون وزیر و رئیس سازمان بیان کرد: در این راستا، پروژههای اجرای عملیات روکش آسفالت و رفع نقاط پرحادثه در مسیرهای تردد زائران اربعین حسینی با هدف افزایش ایمنی جادهها و کاهش آمار تصادفات جادهای در حال اجرا است.اکبری تأکید کرد: همچنین ارتقاء زیرساختهای خدماتی و رفاهی مختلفی شامل نصب و توسعه سایبانها و سیستمهای سرمایشی، افزایش امکانات بهداشتی، توسعه سالنهای مسافری در پایانههای مرزی اربعینی کشور انجام میشود.
چین از خرید نفت آمریکا خودداری کرد
چین در ماه مه، برای سومین ماه متوالی، از خرید نفت خام آمریکا خودداری کرد و ضربه دیگری به تولیدکنندگان شیل آمریکا وارد آورد که در حال حاضر با قیمتهای پایین و افزایش عرضه جهانی، مواجهاند. به گزارش گروه اقتصادی از مهر، طبق دادههای جدید اداره آمار آمریکا که روز پنجشنبه منتشر شد، چین در ماه مه، نفت خام از آمریکا خریداری نکرد که مشابه آمار مارس و آوریل است و طولانیترین دوره توقف خرید از سال ۲۰۱۸ محسوب میشود. این شکاف در بحبوحه تنشهای تجاری مداوم میان واشنگتن و پکن روی داده و کل صادرات نفت خام آمریکا را به پایینترین سطح خود در بیش از دو سال گذشته رسانده است.این اتفاق برای تولیدکنندگان شیل در بدترین زمان ممکن روی داده، زیرا قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت با رفع ریسک ژئوپلیتیکی، به زیر ۷۰ دلار در هر بشکه سقوط کرده است. بدون تقاضای چین برای خرید نفت، صادرکنندگان آمریکایی گزینههای کمتری دارند که باعث افزایش ترس از اشباع بازار داخلی و فشار بیشتر بر قیمتها میشود.برخلاف نفت، صادرات اتان آمریکا به چین تحولات جدیدی را شاهد بوده است. دولت ترامپ، روز چهارشنبه، محدودیتهای صدور مجوز برای صادرات اتان آمریکا به چین را لغو کرد. این اقدام، قانون ژوئن را که صادرکنندگان آمریکایی را ملزم میکرد مجوزهای ویژه برای هر محموله دریافت کنند و عملاً تجارت مایعات گاز طبیعی را با مشکل مواجه کرده بود، لغو میکند. تصمیم وزارت بازرگانی آمریکا، یک جریان صادراتی حیاتی را احیا میکند. چین ۴۷ درصد از کل صادرات اتان آمریکا را در سال ۲۰۲۴ دریافت کرده است و انتظار میرود از سرگیری این تجارت، پیشبینیهای اخیر اداره اطلاعات انرژی آمریکا در مورد کاهش حجم تجارت اتان را معکوس کند. اتان در درجه اول برای تولید اتیلن استفاده میشود که ماده مهم در پلاستیک و پتروشیمی است. بر اساس گزارش اویل پرایس، با این حال، ازسرگیری صادرات اتان برای تولیدکنندگان نفت خام چندان خوشایند نیست. با توجه به اینکه چین همچنان به عدم خرید نفت آمریکا ادامه میدهد، شرکتهای حفاری شیل با مسیر سختی روبرو هستند، مگر اینکه روابط بهبود یابد، یا قیمتها افزایش یابد.
افزایش چشمگیر تولید
اوپک پلاس تصویب شد
تولیدکنندگان اوپک پلاس در جلسه آنلاین روز شنبه، با افزایش تولید نفت این گروه به میزان ۵۴۸ هزار بشکه در روز در ماه اوت، موافقت کردند. این گروه که حدود نیمی از نفت جهان را تولید میکند، از سال ۲۰۲۲ برای حمایت از بازار، تولید خود را محدود کرده، اما امسال روند خود را تغییر داده است تا سهم بازار خود را بازیابد.تولیدکنندگان اوپک پلاس در جلسه آنلاین روز شنبه، با افزایش تولید نفت این گروه به میزان ۵۴۸ هزار بشکه در روز در ماه اوت، موافقت کردند. این گروه که حدود نیمی از نفت جهان را تولید میکند، از سال ۲۰۲۲ برای حمایت از بازار، تولید خود را محدود کرده، اما امسال روند خود را تغییر داده است تا سهم بازار خود را بازیابد.افزایش تولید از سوی هشت عضو این گروه شامل عربستان سعودی، روسیه، امارات عربی متحده، کویت، عمان، عراق، قزاقستان و الجزایر، انجام خواهد شد. این هشت کشور در آوریل، حذف تدریجی یک لایه از محدودیت عرضه به میزان ۲.۲ میلیون بشکه در روز را آغاز کردند. افزایش تولید در ماه اوت، بالاتر از افزایش ماهانه ۴۱۱ هزار بشکه در روز است که اوپک پلاس برای ماههای مه، ژوئن و ژوئیه تصویب کرده بود.اوپک پلاس که تاکنون به درخواستهای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برای افزایش تولید و کمک به پایین بردن قیمت نفت، پاسخ نداده بود، اکنون چشمانداز اقتصادی پایدار جهانی و عوامل بنیادین مطلوب بازار از جمله ذخایر پایین نفت را به عنوان دلایل احیای بیشتر تولید ذکر کرده است.به گفته منابع آگاه، تسریع احیای تولید اوپک پلاس، پس از آن روی داد که برخی از اعضای این گروه مانند قزاقستان و عراق، بالاتر از اهداف خود تولید کردند و سایر اعضایی را که به کاهش تولید پایبند بودند، خشمگین کردند.
گروه اقتصادی:بر اساس اعلام مقامات مسئول و مدیران شرکت های هواپیمایی، سرانجام پس از گذشت بیش از ۲۰ روز آسمان کشور از روز شنبه بر روی پروازهای داخلی و خارجی باز شد و بسیاری از مسافرانی که چشم انتظار باز شدن دالان هوایی و نقل و انتقال خود بودند توانستند جابه جا شوند.
در واقع پس از ۲۰ روز وقفه ، نخستین پرواز خارجی در فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) به زمین نشست. این پرواز که متعلق به شرکت هواپیمایی فلایدوبی و از مبدأ امارات متحده عربی انجام شد، با اخذ مجوزهای رسمی و طی هماهنگیهای امنیتی، ایمنی و دیپلماتیک، نخستین پرواز ورودی خارجی به کشور پس از بازگشایی آسمان ایران به شمار میرود و نشانگر آغاز مرحله جدیدی از ثبات در صنعت حملونقل هوایی کشور است. فرود این هواپیما در تهران، نماد روشنی از اقتدار، مدیریت هوشمندانه و بازگشت آرامش به فضای هوانوردی کشور پس از روزهای پرتنش اخیر محسوب میشود. ارائه خدمات به مسافران این پرواز نیز با رعایت کامل ضوابط ایمنی، امنیتی و خدماتی، با موفقیت انجام شد.سازمان هواپیمایی کشوری ضمن اعلام این خبر، تأکید کرد که از این پس و با بهبود شرایط پروازی، پروازهای بینالمللی به مقاصد مشخص و با هماهنگی کامل با مراجع ذیربط از سر گرفته خواهد شد. پروازهای شرکت هواپیمایی «امارات» به ایران، با بازگشایی حریم هوایی از سر گرفته میشود و «فلای دبی» هم اعلام کرد که خدمات کامل به ایران را آغاز کرده است.شرکت هواپیمایی فلای دوبی اعلام کرد که از چهارم جولای (۱۳ تیر)، پروازها به بندرعباس، مشهد و تهران از سر گرفته شده و در ادامه تاکید کرد همچنان وضعیت را رصد می کند و در صورت لزوم ظرفیت پرواز و رزرو بلیط را افزایش داده یا هر جا لازم باشید، بازبینی می کنیم.
به گزارش گروه اقتصادی از سایت نشنال، «فلای دبی» به مشتریان توصیه کرد با مراجعه به سایت این شرکت، از بهروز بودن اطلاعات تماس خود اطمینان حاصل کنند و وضعیت پروازهای خود را قبل از سفر مورد بررسی قرار دهند.شرکت هواپیمایی «امارات» نیز که تمام پروازهای خود به تهران را تا ۹ جولای لغو کرده بود، قرار است از ۱۰ جولای (۱۹ تیر) فعالیت خود را از سر بگیرد.شرکت هواپیمایی «ایر عربیا» نیز اعلام کرد که پروازهای شارجه به تهران و شیراز از روز یکشنبه ۱۵ تیر به بعد برنامهریزی شدهاند؛ این شرکت هواپیمایی اماراتی به مشهد و لار پرواز دارد.«ایر عربیا» هفته گذشته اعلام کرد:« با ادامه باز شدن حریم هوایی منطقهای، به تدریج پروازهایی را که قبلا به حالت تعلیق درآمده بودند، از سر میگیرد و به مشتریان توصیه میشود برای بررسی آخرین بهروزرسانیها و وضعیت پروازهای خود به سایت این شرکت مراجعه کنند.گفتنی است ایران، عراق و اردن پس از تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران در ۱۳ ژوئن، حریم هوایی خود را بستند.»
بازگشایی مسیرهای هوایی در کل کشور
بسته شدن مسیر هواپیماها همزمان با آغاز جنگ تحمیلی ۱۲ روزه ایجاد شده بود که در همین بازه زمانی بسیاری از حاجیان قصد بازگشت به کشور را داشتند که با بسته شدن مسیر هوایی بخش عمده ای از آنها از طریق مرزهای زمینی از کشور عراق و یا با باز شدن مسیر هوایی در شرق کشور بسیاری از آنها از مشهد وارد کشور شده و از آنجا با اتوبوس به شهرهای مبدا بازگشتند.بالاخره با اطمینان از امنیت مسیرهای هوایی در مناطق مختلف روز یکشنبه در جلسه هوانوردی کشور مسیر هوایی در کل کشور بازگشایی شد.
براساس این گزارش پیرو هماهنگی های بین دستگاهی و جلسات متعدد نقش آفرینان صنعت هوانوردی، طی مصوبه کمیته هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری و در نتیجه بررسیهای دقیق امنیتی و ایمنی در شرایط کنونی کشور، فرودگاههای مهرآباد و امام خمینی (ره) به همراه فرودگاههای شمال، شرق، غرب و جنوب کشور مجدداً در چرخه فعالیت قرار گرفتند و آماده ارائه خدمات پروازی به هموطنان هستند.بر اساس برنامهریزی انجامشده، پروازهای داخلی و بین المللی کلیه فرودگاههای کشور به غیر از فرودگاههای اصفهان و تبریز در طول مدت روز از ساعت ۵ صبح الی ۱۸ (عصر) برقرار میگردد.همچنین بلافاصله پس از آماده شدن زیرساختهای فرودگاههای اصفهان و تبریز و در صورت عدم وجود سایر محدودیتها، این دو فرودگاه نیز به شبکه حمل و نقل هوایی کشور خواهند پیوست.در همین راستا آسمان مرکز و نیمه غربی کشور نیز در طول مدت روز از ساعت ۵ صبح الی ۱۸ (عصر) برای عبور پروازهای بینالمللی مجاز گردیده است.گفتنی است کماکان آسمان شرق کشور به صورت شبانهروزی به روی پروازهای عبوری باز و پرواز فرودگاههای شرق کشور بصورت ۲۴ ساعته و طبق روال قبل برقرار است.با توجه به برنامه بازگشت تدریجی پروازها به شرایط عادی از هموطنان عزیز درخواست میگردد که پس از هماهنگی با شرکتهای هواپیمایی و تهیه بلیت، به فرودگاهها مراجعه کرده و ازمراجعه به فرودگاهها بدون بلیت خودداری کننددر همین راستا، سازمان هواپیمایی کشوری با توجه به افزایش تقاضای سفر، تأکید می نماید *بدلیل احتمال سوء استفاده برخی از سایتها و کانالهای جعلی و فاقد مجوز قانونی، از عموم مردم شریف درخواست میشود تنها از طریق شرکتهای هواپیمایی، دفاتر خدمات مسافرت هوایی و سامانههای آنلاین دارای مجوز رسمی از این سازمان اقدام به تهیه بلیت نمایند و برای اطمینان از اصالت فروشندگان، مسافران میتوانند با مراجعه به درگاه رسمی سازمان هواپیمایی کشوری به نشانی www.caa.gov.ir فهرست کامل دفاتر و سایتهای دارای مجوز را مشاهده و به آنها به صورت مستقیم متصل شوند.سازمان هواپیمایی کشوری با هدف صیانت از حقوق مسافران و حفظ نظم بازار فروش بلیت اعلام میدارد که در برابر هرگونه تخلف اعم از فروش غیرقانونی، گرانفروشی و فریب مسافران از سوی هر یک از عوامل فروش، برخورد قاطع و قانونی خواهد نمود.
بازگشت فرودگاه تبریز به شبکه حمل و نقلی هوایی کشور
درپی انجام بازرسیهای میدانی گسترده طی روزهای ۱۳ و ۱۴ تیرماه سال جاری از باندهای آسیبدیده و ارزیابی دقیق شرایط فنی، عملیاتی و امنیتی فرودگاه بینالمللی شهید مدنی تبریز، با رفع محدودیتهای پروازی و آمادهسازی زیرساختهای کلیدی، مجوز بازگشت این فرودگاه مهم به چرخه خدماترسانی حملونقل هوایی کشور صادر شد. براساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، فرودگاه تبریز که یکی از شریانهای اصلی هوایی در شمالغرب کشور محسوب میشود، در جریان تجاوزات رژیم غاصب صهیونیستی طی جنگ ۱۲ روزه اخیر، دچار آسیبهایی جدی در بخشهایی از زیرساختها و تجهیزات هوانوردی به خصوص در سطوح پروازی شده بود.پس از چند روز تلاش شبانهروزی متخصصان شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی برای احیای زیرساختهای این فرودگاه، صبح امروز و در پی اعزام تیمهای تخصصی بازرسی و بررسی وضعیت باندها، سامانههای ناوبری و سایر سامانههای حیاتی فرودگاهی، مجوز بهرهبرداری مجدد از این فرودگاه توسط سازمان هواپیمایی کشوری صادر شد.در همین راستا، نخستین پرواز شرکت هواپیمایی آتا به شماره پروازی 6601 از باند ۱۲ چپ فرودگاه تبریز به مقصد استانبول ترکیه با موفقیت انجام شد. این پرواز که پس از توقف ۲۳ روزه پروازهای این فرودگاه عملیاتی شد، نماد بازگشت تدریجی پویایی به آسمان تبریز و ازسرگیری ارتباطات بینالمللی این مرکز مهم هوایی کشور محسوب میشود. فرودگاه بینالمللی شهید مدنی تبریز به عنوان یکی از پایگاههای کلیدی در غرب و شمالغرب کشور، همواره نقشی حیاتی در تسهیل جابجایی مسافران داخلی و خارجی، پشتیبانی لجستیکی، پروازهای عبوری و امدادی داشته و راهاندازی مجدد کامل آن گامی مهم در حفظ پایداری و تابآوری صنعت هوانوردی کشور به شمار میرود.سازمان هواپیمایی کشوری ضمن تأکید بر تداوم نظارتهای میدانی و فنی در این فرودگاه، اعلام کرد تمامی شرکتهای هواپیمایی موظف به رعایت کامل الزامات ایمنی، فنی و حقوق مسافر در پروازهای خود هستند.
مسافران چگونه و از کجا بلیط تهیه کنند؟
در همین راستا هم مهدی رمضانی سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفتوگو با خبرنگاران در خصوص نحوه خرید بلیت در این ایام اظهارداشت: مسافران همزمان با خرید بلیت هواپیما و باز شدن مسیرهای هوایی به نحوه خرید بلیت هواپیما توجه کرده و از سایت های معتبر خریداری کنند.مسافران از دفاتر شرکت های هواپیمایی، دفاتر مسافرت هوایی و سایت های آنلاین مجوز دار رسمی از سازمان هواپیمایی خریداری کنند.لیست تمامی سایت های دارای مجوز در صفحه حقوق مسافر ، به نشانی caa.gov.ir قرار داده شده و مسافران می توانند مراجعه و تهیه کنند.رمضانی گفت: مسافران حتما باید توجه کنند که از مبادی جعلی و فاقد مجوز با توجه به شرایط کنونی خرید نکنند.زمان خرید بلیت باید در بازه زمانی ۵ صبح تا ۱۸ عصر باشد چراکه به غیر این بازه زمانی پروازی انجام نمی شود. همچنین دیروز هم صانعی معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به این سوال که مردم برای خرید بلیت چه کاری باید انجام دهند؟ گفت: پیشنهاد من به مردم عزیز این است که حتماً برای خرید بلیت به شرکتهای هواپیمایی و درگاههای الکترونیکی که از قبل مشخص شده، مراجعه کرده و بهتر است از روشهای قبلی مانند مراجعه به فرودگاه و خرید بلیت خودداری کنند.وی ادامه داد: برای تهیه بلیت به سایتهای معتبر و منابعی که خود سازمان هواپیمایی کشوری معرفی کرده، مراجعه کنند و با بلیت های خریداری شده، به فرودگاه بیایند.
یک کارشناس حوزه انرژی گفت: به محض اینکه ترامپ برای نجات نتانیاهو به ایران حمله کرد بهای نفت به سمت قیمتهای بالای نگرانکننده برای اقتصاد بینالملل رفت بنابراین باعجله آتش بس اعلام کرد تا بهای نفت بالاتر نرود. محمود خاقانی درباره اینکه آیا نفت دنیا را به جنگ میکشاند، اظهار داشت: ترامپ در دولت اول خود بعد از اینکه در خاورمیانه عربی تغییرات حکومتی ایجاد و پایگاه نظامی را تقویت کرد، اعلام کرد که تمام منابع نفتی باید تحت تسلط امریکا باشد. اواخر ماه ژوئن ۲۰۱۷ اعلام کرد کنترل و مدیریت بازار نفت و گاز دست امریکا خواهد بود و اکنون در دوره دوم روزی ۱۳.۵ میلیون بشکه نفت و گاز مایع تولید و صادرات کرده و با قطع صادرات گاز روسیه به اروپا و تامین نیاز اتحادیه اروپا درواقع بازار را مدیریت میکند. وی افزود: به محض اینکه ترامپ برای نجات نتانیاهو به ایران حمله کرد بهای نفت به سمت قیمتهای بالای نگرانکننده برای اقتصاد بینالملل رفت بنابراین باعجله آتش بس اعلام کرد تا بهای نفت بالاتر نرود.
این کارشناس حوزه انرژی تاکید کرد: همه میدانیم ایران همیشه حافظ امنیت تنگه هرمز و نفتکشهای عبوری از این منطقه بوده چون این تنگه برای اقتصاد کشورها اهمیت دارد، حتی در طول جنگ ۸ ساله همت جمهوری اسلامی بر این استوار بود که این تنگه بسته نشود زیرا نمیخواست تامین انرژی جهان به مخاطره بیفتد و هنوز هم همین سیاست را دارد. البته اسرائیل بدنبال این است که بحران توسعه پیدا میکند، برخی نیز در داخل اینگونه القا میکنند که ایران بدنبال به خطر انداختن امنیت تامین انرژی جهان است.وی بیان کرد: در هر حال قیمت نفت سقوط کرد و این در کنار تصمیمی است که بزودی اوپکپلاس اتخاذ خواهد کرد و دلیل آن این بود که ترامپ با روسیه چین و هند تفاهم کرد اگرچه چین در این مدت سکوت کرد و پوتین هم رفتار دوگانه اتخاذ کرده اما در مذاکرات با ترامپ تفاهم کرد که رئیسجمهور ایالات متحده تحریم هستهای روسیه را لغو کند، کمااینکه دولت مجارستان نیز از امریکا بابت مجوز به تکمیل نیروگاه هستهای توسط روسها قدردانی کرد.خاقانی تصریح کرد: قیمت نفت در حالی به شدت کاهش پیدا کرد که روبه افزایش میرفت و دلیل آن کمک امریکا به نتانیاهو برای بمباران تاسیسات هستهای ایران بود زیرا این موضوع افزایش قیمت نفت هم ترامپ ، هم چین و بویژه اروپا را نگران کرده بود. یعنی این کشورها پشتپرده مذاکره کردند که اقتصادشان نمیتواند شوک بهای نفت را تحمل کند از همه نگرانکنندهتر انتخاب ایران برای تلافی حمله امریکا؛ پایگاه امریکا در قطر بود. وی خاطرنشان کرد: قطر یکسوم گاز طبیعی مایع بازار چین را تامین میکند، چین و قطر قرارداد بلندمدت ۲۵ ساله دارند و پکن صنعت الانجی این کشور سرمایهگذاری کرده؛ بنابراین بیش از همه نگران بود. این کارشناس حوزه انرژی گفت: در مجموع در سال اخیر اوپکپلاس یک میلیون و ۷۸۰ هزار بشکه نفت بیشتر تولید کرده و اکنون نفت بیش از تقاضا؛ عرضه میشود. در انگلیس مصرف کم شده و صنعت اتومبیل رکود یافته، صادرات نفت خام روسیه به چین هم کاهش یافته است.وی بیان داشت: اکنون باید هوشیار باشیم همانها که کاسب تحریم بودند کاسب جنگ نیز هستند و وارد صحنه شده و بر طبل جنگ میکوبند.خاقانی گفت: هرچند قیمت نفت در حال سقوط است و این به نفع اقتصاد امریکا، اروپا و چین است اما این را نیز در نظر داشته باشیم که اسرائیل و امریکا نقشه داشتند که ایران را به غزه تبدیل کرده و ایرانیان را آواره کنند. در این شرایط ما باید تدبیر کرده و نارضایتی مردم را کاهش دهیم چراکه نفوذیها بدنبال نارضایتی مردم هستند.