پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن یک تا یک ونیم میلیارد تومانی از سوی شهرداری

 معاون شهرداری تهران گفت: اسکان اضطراری هزار نفر در هتل‌ها انجام وبرای ودیعه مسکن، مبلغی بین ۱ تا ۱.۵ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که پرداخت آن به زودی آغاز می‌شود. به گزارش گروه اقتصادی از  باشگاه خبرنگاران داود گودرزی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت اقدامات شهرداری در حوزه نوسازی و بازسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده ناشی از حملات رژیم صهیونیستی اظهار داشت: در حوزه اسکان اضطراری  اقدامات خوبی صورت گرفته به طوری که  برای قریب به هزار نفر اسکان موقت در هتل‌ها فراهم شده که شامل هتل‌های شهرداری و دیگر هتل‌ها می‌شود. وی به آواربرداری و تعمیرات واحدهای مسکونی اشاره کرد و گفت: بلافاصله پس از حادثه، آواربرداری انجام شد و تعمیرات اولیه برای واحدهایی که آسیب جزئی دیدند آغاز شده است. او بیان کرد: ۵۰۰ واحد نیاز به مقاوم‌سازی دارند و بر اساس توافق با مالکین، یا خود مالکین می‌توانند این کار را انجام دهند یا پیمانکاران شهرداری این اقدامات را انجام می‌دهند. گودرزی به پرداخت تسهیلات اشاره کرد و گفت: برای ودیعه مسکن، مبلغی بین ۱ تا ۱.۵ میلیارد تومان پیش‌بینی شده و همچنین هزینه‌های لوازم خانگی و کرایه مسکن نیز محاسبه شده است تا به خانواده‌ها کمک کند.

 

 بزرگترین مشکلات صنعت سی‌ان‌جی کشور کمبود تقاضا است

رئیس انجمن سی‌ان‌جی گفت: تأمین سوخت خودروهای سبک در مواقع بحران از طریق گاز به بهترین شکل ممکن قابل انجام است. اگرخودروها به سمت دوگانه‌سوز شدن بروند از بار جایگاه سوخت مایع کاسته می‌شود. محسن جوهری با اشاره به اینکه اکثر خودروهای فعال در کشور از سوخت بنزین استفاده می‌کنند، گفت: یکی از بزرگترین مشکلات صنعت سی ان جی در کشور کمبود تقاضا است که سالهاست به دنبال رفع این موضوع هستیم. وی ادامه داد: آن گروه از خودروهای دوگانه‌سوز بیشتر در بخش حمل و نقل عمومی فعالیت دارند البته دوگانه‌سوز شخصی هم داریم اما بخش عمده‌ای از خودروهای دوگانه‌سوز مربوط به حمل و نقل عمومی هستند. جوهری ادامه داد: اتفاقی که در ۱۲ روز جنگ تحمیلی افتاد جایگاه داران سی ان جی تقریباً ۵۰۰ جایگاه عرضه سی ان جی عرضه رایگان انجام دادند که باعث شد مقداری از بار جایگاه‌های سوخت مایع کم شود و به سمت سی ان جی سوق پیدا کنند. وی تاکید کرد: نکته‌ای که وجود دارد آنکه این موضوع تلنگری بود برای دولت که تأمین سوخت خودروهای سبک را در مواقع بحرانی از طریق سی ان جی به بهترین شکل ممکن قابل انجام است مانند اتفاقی که در دهه ۸۰ افتاد و دولت از دوگانه‌سوز شدن خودروهای سواری حمایت کرد دوباره تکرار شود و خودروها به سمت دوگانه‌سوز شدن بروند می‌توانیم در زمان بحران دغدغه‌ای بابت تأمین سوخت خودروهای سواری نداشته باشیم. 

  پروازهای ترکیش ایرلاین به ایران برقرار است
در پی انتشار خبری در خصوص لغو همه پروازهای شرکت‌هواپیمایی ترکیه به ایران و چند کشور، سازمان هواپیمایی کشوری این خبر را رد و اعلام کرد: پروازهای ترکیش ایرلاین به ایران برقرار است.
مهدی رمضانی - سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این سوال که آیا شرکت هواپیمایی ترکیه پروازهای خود را به ایران لغو کرده است یا خیر؟ گفت: پروازهای ترکیش ایرلاین به ایران برقرار است و هرگونه لغو پرواز توسط این شرکت هواپیمایی تکذیب می‌شود. به گفته وی، پرواز سایر شرکت‌های هواپیمایی خارجی نیز در حال انجام است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

خاموشی بخشی از فلر نفتی در غرب ایران
برای نخستین‌بار در منطقه غرب کشور، بخشی از فلر سوزان گازهای همراه نفت با بهره‌برداری از فاز اول پالایشگاه NGL ۳۱۰۰ دهلران خاموش شدند، اقدامی که در کاهش فلرینگ و بازیافت گازهای همراه در نواحی نفت‌خیز مرزی به‌شمار می‌آید. به‌گزارش گروه اقتصادی از وزارت نفت ، با راه اندازی فاز اول پروژه پالایشگاهی NGL ۳۱۰۰ دهلران، بخشی از مشعل‌های گازهای همراه نفت خاموش شدند. با این خاموشی‌ها ۸۴ میلیون فوت مکعب گاز در روز به مدار تولید می‌آید. این پروژه که با سرمایه‌گذاری و مدیریت شرکت اهداف وابسته به صندوق بازنشستگی صنعت نفت، طراحی و اجرا شده، در ادامه‌ مسیر توسعه پالایشگاه‌های گاز طبیعی مایع‌شده (NGL) در کشور است. هدف از اجرای این پروژه تمرکز بر فلرینگ مناطق غربی و مرزی، حجم بالای گازهای ترش و شیرین جذب‌شده و پیوند آن با توسعه نیروگاه برق و زنجیره صنایع پتروشیمی در منطقه است. این اقدام نه تنها یک گام فنی بلکه نشان دهنده رویکرد راهبردی و محیط‌زیستی جدیدی در صنعت نفت ایران است. رویکردی مبتنی بر بهره‌وری، کاهش آلودگی و خلق ارزش افزوده ازمنابعی که تاکنون هدررفته است. آنطور که محسن پاکنژاد - وزیر نفت اعلام کرده جمع‌آوری گازهای مشعل یکی از موضوعات بسیار مهمی است که هم‌اکنون ارقام و اعداد بالایی در حوزه بالادست نفت با عنوان گازهای فلر یا مشعل سوزانده می‌شود که به‌معنای هدررفت منابع طبیعی کشور است؛ برای به نتیجه رسیدن این موضوع پروژه‌ها و اقدام‌هایی در قالب طرح‌های کوتاه و بلندمدت تعریف شده است. هم‌اکنون سالانه ۴ میلیارد مترمکعب گاز همراه جمع‌آوری می‌شود که طبق هدف کمّی در قانون برنامه هفتم پیشرفت این عدد باید به ۱۶ میلیارد مترمکعب در سال برسد. آنطور که وعده داده شده تا پایان امسال ۱۴ تا ۱۵ میلیون مترمکعب گاز همراه نفت از محل پروژه‌های جدید جمع‌آوری خواهد شد.

پایان فرآیند بازسازی باند فرودگاه تبریز
آذربایجان شرقی مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌ شرقی از پایان فرآیند بازسازی باند فرودگاه تبریز خبر داد و گفت: باند آسفالت فرودگاه تبریز که در حملات رژیم صیهونیستی آسیب دیده بود، بازسازی شد. به گزارش گروه اقتصادی رامین آذری دیروز در گفت‌وگو با خبرنگاران از اعزام و پذیرش مسافر و بازگشت فرودگاه تبریز به چرخه عملیاتی از روز ۱۴ تیر ماه سال‌جاری خبر داد و افزود: تلاش شبانه روزی نیروهای فرودگاه تبریز و پیمانکار مربوط هم اکنون هر دو باند این فرودگاه آماده نشست و برخاست پروازها است.
 وی تصریح کرد: هم اکنون ۱۰ شرکت هواپیمایی آتا، ایران ایرتور، کارون، معراج، ماهان، کاسپین، فلای پرشیا، آسمان، قشم ایر و زاگرس در مسیرهای تهران، مشهد، اهواز، عسلویه، بندرعباس، جزیره کیش و شیراز پروازهای خود از فرودگاه تبریز را انجام می دهند. وی خبر ابطال پروازهای شرکت هواپیمایی ترکیش به ایران را تکذیب کرد و افزود: پروازهای این شرکت هواپیمایی در مسیر استانبول تبریز و بالعکس طبق برنامه برقرار است.

انجام تمامی پروازهای خارجی
 و داخلی در آسمان ایران بدون وقفه
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: تمامی پروازهای داخلی و خارجی در کشور بدون وقفه در آسمان ایران در حال انجام است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. باشگاه خبرنگاران مهدی رمضانی سخنگوی سازمان هواپیمایی با بیان اینکه تمامی پرواز‌های داخلی و خارجی در کشور فعال هستند گفت: در حال حاضر  تمامی پرواز‌ها از سوی تمامی شرکت‌های هواپیمایی که درخواست انجام پرواز به ایران را داشتند انجام می‌شود. وی ادامه داد: در حال حاضر پرواز‌های خارجی توسط شرکت‌های هواپیمایی ترکیش ایر، فلای دوبی وامارات، قطر ایرویز و... انجام می‌شود. او بیان کرد: در حال حاضر پرواز‌ها از ساعت ۵ صبح تا ۱۸ در نواحی غربی و مرکزی کشور برقرار بوده، اما پرواز‌ها در نواحی شرقی کشور به صورت ۲۴ ساعته انجام می‌شود. وی افزود: پرواز‌های این شرکت طبق روالِ بعد از ایام جنگ ۱۲ روزه تحمیلی رژیم صهیونیستی علیه کشورمان و بازگشایی پروازها، در حال انجام است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

قطارهای کانتینری بین 
ایران و چین افزایش می‌یابد
 مدیرعامل راه‌آهن ایران در دیدار با رئیس راه‌آهن چین، بر افزایش تعداد قطارهای کانتینری بین دو کشور تاکید کرد.
به گزارش گروه اقتصادی و به نقل از راه آهن ایران، جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در جریان سفر خود به چین برای شرکت در مجمع عمومی اتحادیه بین المللی راه آهن‌ها (UIC) و نیز دوازدهمین کنگره جهانی راه آهن‌های سریع السیر با گوژوکسو، رئیس راه‌آهن چین، دیدار و گفت‌وگو کرد. 

تجارت وقوع برخی مشکلات در موقعیت های مکان یاب را بررسی می کند

  گروه اقتصادی: دلایل اخلال در سامانه های GPS به چه دلیلی است؟ ایا این اخلال به جنگ 12 روزه ارتباطی دارد یا نه؟‌این مشکل تا چه زمانی استمرار خواهد داشت؟ در حال حاضر دلیل اصلی اختلال در جی‌پی‌اس در ایران، جنگ الکترونیک ناشی از تنش‌های منطقه‌ای، بخصوص در اطراف خلیج‌فارس و تنگه هرمز، است. اختلالات اخیر بر بخش‌هایی از اینترنت TD-LTE و سرویس‌های مکان‌یابی تأثیر گذاشته است. این روزها بسیاری از شهروندان که بنا به دلیلی با بحث حمل و نقل در ارتباط هستند با معضل اخلال در سامانه های مکان یاب مواجه شده اند.اساسا یکی از موضوعاتی که طی روزهای اخیر برای بسیاری از ایرانیان، رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی و حتی هواپیماها مشکلاتی را ایجاد کرده است. بسیاری از شهروندان این روزها برای دادن آدرس به رانندگان اسنپ دچار مشکلات عدیده ای می شوند و قادر نیستند روی مکان نما آدرس مورد نظر خود را مشخص کنند. در پی اختلال gps اصفهان و اختلال gps در تهران و اختلال gps مشهد و اختلال gps در ایران زندگی روزمره بسیاری از رانندگان، پیک‌های موتوری و کاربران عادی دچار اختلال جدی شده است. این مشکلات که خود را در قالب نمایش مسیرهای اشتباه، ثبت موقعیت مکانی غیرواقعی و گمراهی در مسیریابی نشان داده‌اند، افزایش زمان سفر، مصرف بیشتر سوخت و سردرگمی در ترددهای شهری را به دنبال داشته‌اند.
یکی از مخاطبان در گفتگو با تجارت درباره شکل و شمایل این مشکل می گوید:« امروز راننده تاکسی اینترنتی ، نزدیک خانه ما ناگهان آدرس را اشتباهی رفت و کلی دور شد! به من زنگ زد با استرس بسیار خواهش کرد که لطفا کنسل نکنید،  از من خواست که تلفن آدرس را به او بدهم! هفت دقیقه پای تلفن داشتم تلاش می کردم آدرس را به او بدهم .»مسافر دیگری می گوید:« اختلال در GPS به قدری شدید است که یک ساعت است درخواست پیک ثبت کردم هیچ درخواستی برای راننده پیک موتوری ارسال نمی شود. با این وضعیت کسب و کارهای خدماتی آسیب شدید خواهند دید.» اما دلیل این اخلال ها چیست و مسئولان چه راهکاری برای حل آن تدارک دیده اند؟ مقامات دولتی، از جمله سخنگوی دولت، اختلالات GPS را به دلایل امنیتی عنوان کرده‌اند. فاطمه مهاجرانی توضیح داد که این اختلالات به دلیل حملات سایبری خارجی و تهدیدات امنیتی است که مراجع امنیتی و اطلاعاتی کشور در حال پیگیری آن هستند. با این حال، مهاجرانی تاریخ دقیقی برای پایان این اختلالات اعلام نکرد و به نظر نمی‌رسد که در حال حاضر برنامه مشخصی برای رفع کامل این محدودیت‌ها وجود داشته باشد.
 جی پی اس چه کاربردی دارد؟
اخلال در فعالیت های روتین جی پس اس یکی از روش هایی است که کشورها برای مقابله با ریزپرنده های دشمن است. امروزه بسیاری از کشورها با استفاده از جی پی اس ها موشک ها و ریزپرنده هایشان را رمزگذاری می کنند. بسیاری از کشورها از این راهبرد برای مقابله با تحرکات مخرب دشمن جلوگیری می کنند. مثلا اخباری از اخلال در جی پی اس در روسیه در جنگ با اوکراین مخابره شده است. در نمونه ای دیگر خبرگزاری فارس به نقل از سی ان ان طی گزارشی اعلام کرد « اسرائیل از ترس حملۀ احتمالی ایران و برای مقابله با پهپاد و موشک‌ها، جی‌پی‌اس را مُختل کرده. کارشناسان می‌گویند این پارازیت گسترده نشان‌دهندۀ اعتماد نداشتن صهیونیست‌ها به کارآمدی گنبد آهنین است.»
ماهواره GPS یا سامانه موقعیت‌یاب جهانی ، فناوری مدرنی است که از سالهای پایانی دهه 780 میلادی وارد چرخه سرویس دهی به حوزه های نظامی ایالات متحده شد.  اهمیت این فناوری اما زمانی روشن شد که ایالات متحده در جنگ خلیج فارس برای عقب راندن صدام از کویت وارد عمل شدند. در جریان عملیات طوفان صحرا در سال 91میلادی شن‌های معلق در هوا قدرت دید سربازان آمریکایی را تا زیر پنج متر کاهش داد. آنجا جی‌پی‌اس به سربازها کمک کرد بدون قرار گرفتن بر سر راه هم، مکان مین‌ها را شناسایی کنند و راه بازگشت به منابع آب را بیابند و جان خود را نجات دهند. این سیستم ابتدا فقط در اختیار نیروهای نظامی آمریکا بود و شهروندان سیگنال‌های ضعیف‌تری دریافت می‌کردند تا زمانی که عمومی شد. امروز جی پی اس متشکل از ۲۴ ماهواره مجهز متعلق به وزارت دفاع دولت آمریکا است که اطراف زمین می‌چرخند و با استفاده از اطلاعات و داده‌های ریاضی به گیرنده‌های جی‌پی‌اس برای مکان‌یابی و حتی تشخیص زمان کمک می‌کنند. طی سالهای اخیر تعداد ماهواره‌ها به بیش از ۳۰ افزایش یافته که دقت عمل این سیستم را بیشتر می‌کند. هر ابزار دیجیتالی و ارتباطی در کره زمین از جمله گوشی های تلفن همراه، خودروها، لپ تاپ ها ، تلویزیون ها و... ، برای پیدا کردن موقعیت فیزیکی از ماهواره سیگنال می‌گیرد و محاسباتش را بر اساس زمان فرستاده شدن این سیگنال‌ها و مکان قرارگیری ماهواره‌ها انجام می‌دهد. در جنگ 12 روزه آمریکا و اسراییل از این ویژگی علیه ایران استفاده کرده و ترورهایی را برنامه ریزی کردند. زمانی که اسراییل با تکیه بر ظرفیت فناورانه ایالات متحده با استفاده از موقعیت های مکان یاب های دیجیتالی، حملاتی را با ریزپرنده ها علیه کشورمان برنامه ریزی و اجرا کرد، مسئولان ایرانی راهکارهایی را برای مسدود ساختن این ظرفیت تدارک دیدند. با مشخص شدن سوءاستفاده اسراییل و آمریکا از این ابزارها، مسئولان امنیتی و اطلاعاتی کشور تلاش کردند با اعمال برخی موقعیت های صوری ، کاری کنند که دشمنان نتوانند از این ابزارها برای ضربه زدن به کشور استفاده کنند. این عملیات فریب، اما در برخی موارد باعث شده تا دستگاه های داخلی کشور مانند  رانندگان اسنپ یا ادارات پست و... هم در تعیین موقعیت در نظر گرفته شده اشتباه کنند.

اختلال جی‌پی‌اس در ایران چه دلیلی دارد؟
بر اساس اعلام مسئولان وزارت ارتباطات و برخی متولیان سیاسی ، در شرایطی که برخی از پهپادهای تجسس و موشک‌های هدایت‌شونده از GPS باز استفاده می‌کنند که قابل انحراف است، اختلال در GPS به یکی از ابزارهای جدی جنگ الکترونیکی نه فقط در ایران که در تمام کشورها تبدیل شده است.  در همین خصوص مدیرکل توسعه فناوری‌های نوین وزارت ارتباطات می گوید:« پس از اختلال رخ داده در سیستم‌ها و مسیریاب‌ها، کاربران تاکسی‌های اینترنتی و پیک‌های موتوری دچار مشکلات بسیاری شدند اما باید بپذیریم که یک اتفاقی در کشور ما رخ داده و به دستگاه‌هایی که در این زمینه حساس هستند حق داد تا عادی شدن شرایط محدودیت‌هایی را وضع کنند.»
به گزارش گروه اقتصادی، حسن میثمی درباره اختلال در GPSها اظهار می کند: «پس از اختلال رخ داده در نویگیشن سیستم‌ها یا مسیریاب‌ها، کاربران تاکسی‌های اینترنتی و پیک‌های موتوری دچار مشکلات بسیاری شدند.» میثمی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد ادامه داد: «اما باید بپذیریم که یک اتفاقی در کشور ما رخ داده و به دستگاه‌هایی که در این زمینه حساس هستند باید حق داد تا عادی شدن شرایط محدودیت هایی را وضع کنند.  چیزی که در ۱۲ روز مشاهده کردیم نیازمند این است که بررسی و بعد محدودیت‌ها برطرف شود چراکه امنیت مردم بسیار مهم است.» او یادآور می شود:« اساساً سران رده بالای کشوری و لشکری به هیچ وجه نباید از این ابزارها با پروتکل‌های مشخصی استفاده کنند؛ اما درباره آن چیزی که برای مردم نگران کننده باشد تأکید می‌شود که به دلیل اینکه قانون اجازه داده و همه جوانب سنجیده شده می‌توانند با خیال راحت و با حفظ ملاحظات لازم مانند اینکه اطلاعات شخصی خود را به هر کسی ندهند؛ استفاده کنند.»

کاهش تقاضا و خروج اتباع خارجی تقاضای مسکن را متوازن ساخت

  بازار مسکن به‌ویژه بخش اجاره در مناطق کم‌برخوردار با افزایش فایل و کاهش تقاضا به‌ سوی تعادل قیمتی و بازتنظیم مجدد درحال حرکت است. به‌دنبال جنگ ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی علیه ایران‌ بازار مسکن کشورمان نیز از تبعات مستقیم و غیرمستقیم تحولات اخیر بی‌نصیب نمانده است. در این بین یکی از مؤثرترین عوامل کنونی موج گسترده خروج اتباع خارجی به‌ویژه افغانستانی‌ هاست که هم بازار اجاره و هم زنجیره تأمین ساخت‌وساز را با تغییراتی مواجه کرده است. فرشید ایلاتی کارشناس سیاست‌گذاری مسکن درباره تأثیرات خروج اتباع افغانستانی بر بازار مسکن و صنایع کشور می‌گوید: بررسی دقیق تأثیر این مسئله بر بازار مسکن اعم از خرید و فروش و اجاره، نیازمند زمان و تحلیل داده‌های معاملاتی رسمی است.
وی با اشاره به برخی مشاهدات میدانی افزود: در شرایط فعلی بخشی از آگهی‌های منتشر شده در بازار مسکن ناشی از هیجانات اخیر است و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد مالکان صرفاً قصد فروش دارند، اما هنوز مشخص نیست چند درصد از این آگهی‌ها منجر به معامله شده‌ است. بنابراین آمار رسمی معاملات باید منتشر شود تا بتوان درباره تغییرات قیمتی اظهارنظر دقیق‌تری داشت. ایلاتی با اشاره به تحولات اخیر در بازار اجاره مسکن یادآور شد: در مناطق جنوبی تهران و شهرهای حاشیه‌ای برخی خانه‌های کلنگی به‌صورت گروهی توسط اتباع اجاره می‌شدند؛ مواردی با سکونت ۱۰ تا ۲۰ نفر در یک ملک. این خانه‌ها اغلب نیازمند بازسازی‌ هستند و بعضا در سلیقه یا نیاز خانوارهای ایرانی نمی‌گنجند. اما به‌تدریج با خروج اتباع افعانستانی فایل‌های بیشتری وارد بازار اجاره شده که در صورت تداوم این روند، می‌تواند به کاهش قیمت اجاره در برخی مناطق منجر شود. وی تأکید کرد: اگرچه اکنون برای قضاوت قطعی زود است، اما پیش‌بینی می‌شود در اواخر تابستان و با انتشار داده‌های رسمی، بتوان تأثیرات دقیق‌تری را مشاهده کرد. شروع این روند از هم‌اکنون قابل رصد است و فایل‌های جدیدی به بازار اجاره وارد شده‌اند، گرچه بعضاً کیفیت پایین یا چالش‌های خاصی دارند. ایلاتی در ادامه خاطرنشان کرد: گفته می‌شود تا کنون حدود ۵۰۰ هزار نفر از اتباع افغانستانی ایران را ترک کرده‌اند. این مسئله می‌تواند دست‌کم ۵۰ هزار واحد مسکونی را در مناطق خاصی از جمله جنوب تهران، ورامین، پاکدشت و حواشی کلان‌شهرها تحت تأثیر قرار دهد. وی همچنین با اشاره به پیامدهای این روند بر صنایع کشور گفت: مسئله اشتغال اتباع به‌ خصوص در صنعت ساختمان و برخی صنایع تولیدی، بسیار مهم است. در حال حاضر در شهرک‌های صنعتی اطراف تهران آگهی‌هایی برای جذب نیروی جایگزین منتشر شده و برخی کارخانه‌ها با چالش جدی مواجه‌اند.
این کارشناس سیاست‌گذاری مسکن تصریح کرد: خروج ناگهانی نیروی کار بدون برنامه‌ریزی می‌تواند فشار قابل توجهی بر تولید وارد کند. باید برای این مسئله چاره‌اندیشی شود و فرصت زمانی حداقل دوماهه به صنایع داده شود تا نیروی جایگزین جذب کنند و چرخه تولید دچار وقفه نشود. در فضای خاص فعلی کشور، مهم‌ترین اولویت، حفظ تولید پایدار و جلوگیری از شوک در بازار نیروی کار است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در مناطق جنوبی تهران مانند شوش، مولوی، نازی‌آباد، خزانه، شهر ری مالکان برخی خانه‌های کلنگی که قبلاً به‌صورت دسته‌جمعی با واسطه به اتباع اجاره داده می‌شد، اکنون مجبور به تعدیل نرخ اجاره و حتی بازگشت به قیمت‌های سال گذشته شده‌اند. در این مناطق، آگهی‌هایی با کاهش تا ۳۰ درصدی مشاهده شده که به دلیل کاهش ناگهانی تقاضای قبلی است. بازار اجاره مسکن به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار شهری که در سال‌های گذشته عمدتاً میزبان بخش قابل توجهی از اتباع افغانستانی بودند، این روزها در حال تجربه نوعی بازتنظیم و تعادل مجدد است. کارشناسان معتقدند خروج بخشی از تقاضای متراکم و موقت، به افزایش فایل‌های اجاره‌ای و در نتیجه ثبات یا کاهش نسبی قیمت‌ها منجر شده است. در برخی مناطق، کاهش نرخ اجاره به‌ویژه برای خانه‌های کلنگی و واحدهای کوچک که سابقاً به‌صورت گروهی اجاره می‌شدند، تا ۳۰ درصد نیز گزارش شده است. این در حالی است که به گفته تحلیل‌گران بازار، هرچند ممکن است در ماه‌های آینده عواملی مانند تورم، سیاست‌های مالی و تغییرات ارزی بر روند کلی قیمت‌ها تأثیرگذار باشند، اما تا اطلاع ثانوی، نشانه‌های ثبات و تعدیل نرخ‌ها در بخش قابل‌توجهی از مناطق هدف مشاهده می‌شود. این روند می‌تواند فرصت جدیدی برای خانوارهای کم‌درآمد و فاقد مسکن باشد تا با گزینه‌های متنوع‌تری برای اجاره مسکن مواجه شوند، هرچند استمرار این وضعیت نیازمند نظارت دقیق، سیاست‌گذاری هوشمندانه و مدیریت عرضه در بازار اجاره است.

 معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: استانداردهایی برای ورود ناوگان اتباع خارجی به کشور و تردد از مسیر جاده‌ای کشورمان در مسیر عراق را اعلام کرده‌ایم. یکی از شرایط، سن حداکثر ۱۵ سال ناوگان است البته اتوبوس‌ها تا ۱۸ سال هم امکان ورود به کشور را دارند اما باید برگه معاینه فنی معتبر برای ارایه داشته باشند. مهدی خضری، درباره امکان انتقال و جابه جایی زائران اتباع افغانستانی و پاکستانی از طریق مسیرهای جاده‌ای ایران به عراق به مقصد نجف و کربلا در ایام اربعین با توجه به شرایط امنیتی کشور اظهار داشت: در این باره هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده و ستاد اربعین کشور باید درباره ورود اتباع خارجی به ایران برای اعزام به عراق تصمیم بگیرد. وی ادامه داد: سه مرز شرق کشور اعم از مرز ریمدان، میرجاوه و دوغارون مختص زائران افغان و پاکستان هستند و سال گذشته برای ورود زائران اتباع این کشور اعلام کردیم که باید از ظرفیت ناوگان حمل و نقل کشور خودشان استفاده کنند. هم اتباع پاکستانی و هم اتباع افغانستانی باید از ناوگان کشورشان وارد ایران و از مسیر کشورمان به عراق بروند. معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه سال گذشته دو میلیون زائر اربعینی در مسیر رفت و برگشت با ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای جا به جا شدند که بخشی از این هم زائران افغان و پاکستان بودند، گفت: استانداردهایی برای ورود ناوگان اتباع خارجی به کشور و تردد از مسیر جاده‌ای کشورمان در مسیر عراق را اعلام کرده‌ایم.