پیگیر تمدید بسته حمایت از صنایع هستیم

معاون وزیر صمت گفت: هم‌اکنون بسته حمایت از صنایع در حال اجراست و پیگیری‌های لازم برای تمدید این بسته در دستور کار ما قرار دارد. ابراهیم شیخ، معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اینکه بسته حمایتی دولت از صنایع (پس از جنگ ۱۲ روزه) در حال اجراست یا خیر اظهار کرد: بله؛ در حال حاضر این بسته در دست اجرا قرار دارد و بر اساس آن مجموعه‌ای از سیاست‌ها و اقدامات حمایتی در دستور کار قرار گرفته که شامل محورهایی همچون تأمین انرژی، ارائه تسهیلات سرمایه در گردش و تسهیل شرایط برای فعالان اقتصادی دارای چک‌های برگشتی است؛ به گونه‌ای که حساب‌های بانکی آن‌ها دچار محدودیت نشود. وی افزود: از دیگر بخش‌های مهم این طرح، تسهیل در امور گمرکی و فراهم‌سازی امکان ترخیص صددرصدی کالاها از گمرک است که نقش قابل‌توجهی در تسریع فرآیندهای تولید و عرضه دارد. شیخ درباره تمدید بسته نیز تأکید کرد: این مجموعه اقدامات فرصت‌های مناسبی را برای فعالان صنعتی ایجاد کرده و با توجه به استقبال و نیاز موجود، به دنبال آن هستیم که مهلت اجرای آن‌ها تمدید شود.

 

وزارت صمت پای کار بازسازی صنایع آسیب‌دیده از جنگ ایستاده است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت صمت پای کار بازسازی صنایع آسیب‌دیده از جنگ ایستاده است. سعید شجاعی شنبه، ۱۱ مرداد در حاشیه بازدید از کارخانه ماشین‌سازی بروجرد گفت: روحیه ایثار و سازندگی در این کارخانه موج می‌زند، این واحد یک تولیدکننده حرفه‌ای است و باید حمایت شود. ستاد بازسازی صنایع در جنگ ۱۲ روزه در دولت تشکیل شده است و پیگیری‌ها انجام و جبران خسارت‌ها در سازمان برنامه و بودجه پیگیری می‌شود. همچنین سید شمس‌الدینی حسینی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید گفت: یکی از صنایع بزرگ که در خلال جنگ ۱۲ روزه مورد اصابت و آسیب قرار گرفت کارخانه ماشین‌سازی بروجرد بود. این کارخانه بهتر از گذشته راه‌اندازی می‌شود و توسعه می‌یابد.  وی با بیان اینکه این صنعت در حال توسعه و رونق بود، خاطرنشان کرد: اتفاق خوب اینکه با وجود خسارت جدی واردشده، واحد تولیدی خودش را جمع کرد و تولید آغاز شد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: جلساتی با وزیر صمت برگزار شده و هدف اصلی این است که بازسازی و توسعه سرعت بگیرد. همچنین گزارش بازدید امروز از کارخانه خودروسازی سه‌شنبه در صحن علنی مجلس مطرح و بررسی خواهد شد.

 مشکل تلویزیون‌های اسنوا و دوو حل شد
دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: پس از بررسی‌های فنی، منشأ اختلال در تلویزیون‌های اسنوا و دوو شناسایی شده و از دیروز نیز مشکل تقریباً به طور کامل حل شده است. امید فاضلی‌نیا، دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، در خصوص اینکه آیا مشکل ایجاد شده برای تلویزیون‌های اسنوا و دوو حل شد یا خیر اظهار کرد: نکته اول اینکه مشکلی که پیش آمد، به هیچ عنوان ناشی از حمله سایبری یا ویروس نبوده و کاربران نگران این موضوع نباشند. موضوع صرفاً یک اختلال فنی بوده است. وی افزود: برای رفع کامل این مشکل، لازم بود به‌روزرسانی نرم‌افزاری روی دستگاه‌ها انجام شود. این اقدام نه تنها مشکل موجود را حل می‌کند، بلکه باعث ارتقای کیفیت خدمات و بهبود تجربه کاربری خواهد شد. فاضلی‌نیا در ادامه گفت: این اختلال تنها ۲۰ درصد از شبکه کاربران را تحت تأثیر قرار داده و امکان ارائه راهکار یکسان برای همه کاربران وجود نداشت. با توجه به اینکه در ساعات اولیه اطلاعات دقیقی از منشأ مشکل در دست نبود، اطلاع‌رسانی با اندکی تأخیر صورت گرفت. وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه پس از بررسی‌های فنی، منشأ اختلال شناسایی شده و از دیروز نیز مشکل تقریباً به طور کامل حل شده است. فاضلی‌نیا گفت: همچنین تأکید می‌کنم که این اختلال مربوط به برخی مدل‌های خاص تلویزیون بوده و هیچ ارتباطی با فناوری اینترنت اشیا یا IoT ندارد.

ضرورت تسهیل فرایند صدور مجوز تاسیس شهرک‌های صنفی
رئیس اتاق اصناف ایران از مطالبه‌ای جدی از سوی اصناف برای رفع موانع و چالش‌های تأسیس شهرک‌های صنفی خبر داد. قاسم نوده فراهانی گفت: جامعه صنفی، که با خود اتکایی و بدون تکیه بر بودجه دولتی، به امر مهم تولید، توزیع و ارائه خدمات به مردم شریف ایران می‌پردازد؛ اما متأسفانه در فرایند صدور مجوز تأسیس شهرک‌های صنفی با موانع و چالش‌هایی مواجه است که موجب تأخیر در اجرای این طرح مهم شده است. رئیس اتاق اصناف ایران با تاکید بر این که طی مکاتبه‌ای، از (محمدرضا عارف) معاون اول رئیس جمهور خواستار رسیدگی و پیگیری به این موانع و چالش‌ها شده است، گفت: بر اساس بند «ک» ماده ۳۰ قانون نظام صنفی مصوب ۱۳۸۲، اصلاحی ۱۳۹۲، تأسیس شهرک صنفی، یکی از راهکارهای قانونی و مؤثر برای توسعه فعالیت‌های اصناف در محیط‌های ساختارمند به ویژه در شهرهای بزرگ است. 

تسلا محکوم به پرداخت جریمه شد
هیئت منصفه دادگاهی در فلوریدا، روز جمعه، «تسلا» را در تصادف مرگبار سال ۲۰۱۹ خودرو « مدل اس» (Model S) مجهز به سیستم اتوپایلوت، مقصر شناخت و به این خودروساز دستور داد، ۳۲۹ میلیون دلار به خانواده زن فوت شده و بازمانده مجروح، بپردازد. هیئت منصفه دادگاه فدرال میامی، شرکت خودروسازی «تسلا» را به پرداخت ۱۲۹ میلیون دلار غرامت و ۲۰۰ میلیون دلار خسارت تنبیهی به ورثه فرد فوت شده و بازمانده، محکوم کرد. 

ارزان‌ترین خودروی وارداتی یک میلیارد تومان قیمت خورد

  گروه صنعت و تجارت: خودروهای وارداتی که در نخستین دوره فروش آن در سال جاری از طریق سامانه وزارت صمت عرضه شده اند، در بازه قیمتی یک میلیارد تومان تا سه میلیارد تومان قرار دارند و البته خریدار باید هزینه های جانبی از جمله بیمه و پلاک خودرو را هم بپردازند. به گزارش «تجارت»، پس از چهار ماه انتظار در سال جاری برای خرید خودروهای خارجی در نهایت آغاز عرضه خودروهای وارداتی از امروز - شنبه ۱۱ مردادماه - آغاز شد و متقاضیان تا روز چهارشنبه ۱۵ مردادماه می توانند با بلوکه کردن یکی از حساب های بانکی خود به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان، اقدام به ثبت نام کرده و سه اولویت از سبد محصولات اعلامی را انتخاب کنند. این نخستین دوره عرضه خودروهای وارداتی سال جاری است که مردادماه امسال کلید زده شد؛ اسفندماه سال گذشته، آخرین باری بود که خودروهای خارجی برای خریداران عرضه شده بود. در این دوره ۱۷ شرکت خودرویی اقدام به واردات ۲۸ مدل خودرو خارجی از نوع بنزینی و هیبریدی کرده‌اند که بخت آزمایی برای شرکت کنندگان است تا از میان خودروها موفق به خرید خودرو شوند. متقاضیان برای مشاهده لیست خودروها و کسب اطلاعات تکمیلی می‌توانند به سایت جدید سامانه خودروهای وارداتی به نشانی Salecars.ir مراجعه کنند این تنها سایت رسمی عرضه خودروهای خارجی است که زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می کند.

گرانترین خودروهای بنزینی و هیبریدی
بررسی لیست خودروهای خارجی در سامانه تخصیص خودروهای وارداتی نشان می دهد که گرانترین خودروهای بنزینی به انواع خودروها به ساخت کشورهای چین و ژاپن باز می‌گردد. قیمت خودروهای وارداتی بنزینی از یک میلیارد تومان شروع می شود و در نهایت به سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان ختم می شود هر چند این قیمت ها بدون احتساب هزینه های نقل و انتقال پلاک و بیمه است. گرانترین خودروهای بنزینی به خودروهایی فولکس واگن تیراک (T-Roc) با سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان ساخت آلمان، التیما (NIssan Altima) با ۲ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان ساخت ژاپن و خودروی میتسوبیشی اکلیپس(Eclips) ساخت ژاپن با قیمت ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اختصاص دارد. ارزانترین خودروهای خارجی بنزینی نیز به مدل های چینی و جمهوری چک از جمله چانگان CS۳۵ ، CS۵۵ و اشکودا اکتاویا (OCTEVIA) قیمت های یک میلیارد تا یک میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان باز می گردد.
یکی دیگر از بخش های عرضه خودورهای وارداتی به خودروهای هیبریدی یا همان خودروهای پاک با آلایندگی های کمتر و محیط زیستی اختصاص دارد، خودروهای هیبریدی برای حرکت از دو یا چند منبع انرژی استفاده می‌کند، این منابع شامل یک موتور احتراق داخلی (مانند بنزین یا دیزل) و یک موتور الکتریکی هستند. 
بررسی سامانه عرضه خودروهای وارداتی نشان می دهد که گرانترین خودروهای خارجی هیبریدی به مدل های بی وای دی سانگ پلاس (SING PLUS) با قیمت ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان، مدل Qin L با قیمت ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیارد تومان و مدل EZ-۶ با قیمت ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اختصاص دارد. ارزانترین خودروهای هیبریدی در مدل های erx۵ با قیمت یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان، EMPOW با قیمت یک میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان و مدل کرولا Corolla با قیمت یک میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان عرضه شده است.

اختصاص بیش از نیمی از سهمیه خودروهای وارداتی به خودروهای خارجی ارزان قیمت
طبق آمار گمرک در سال ۱۴۰۳ حدود ۶۰ هزار دستگاه از انواع خودروهای برقی، بنزینی و هیبریدی به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار وارد کشور شد (اعم از خودروی سواری، سنگین، آمبولانس و ...) که نشان دهنده تقاضای برای خرید این نوع خودروها در داخل است. بر اساس قانون بودجه امسال، بانک مرکزی مکلف است حداقل ۲ میلیارد یورو از محل اجزاء (۱) و (۲) بند «الف» ماده ۱۱ قانون برنامه هفتم پیشرفت و یا سایر منابع مورد تأیید (در هر فصل سال حداقل ۲۰ درصد) برای واردات خودروی سواری نو و کارکرده (حداکثر پنج سال ساخت) اختصاص دهد.
طبق آیین نامه جدید واردات خودرو برای امسال، دولت ورود ۹۰ هزار دستگاه انواع خودروی بنزینی و هیبریدی به ارزش ۲ میلیارد و ۶۵ میلیون یورو را پیش بینی کرده است که نیمی از این خودروها به خودروهای اقتصادی یا همان ارزان قیمت اختصاص دارد. در راستای سرعت بخشی به واردات خودروهای وارداتی و تسهیل آن دولت، آیین نامه تعرفه واردات خودروهای خارجی را از ۱۰۰ درصد در قانون بودجه به ۱۶ درصد رسانده است. بر اساس این آیین نامه تعرفه‌ها برای واردات خودروهای بنزینی از ۱۶ درصد شروع می شود و تعرفه خودروهای هیبریدی ۱۱ درصد و برقی صفر درصد می شود. طبق این مصوبه، برای خودروهای بنزینی با حجم موتور تا ۱۵۰۰ سی‌سی، نرخ سود بازرگانی ۱۶ درصد و برای خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی برابر با ۳۶ درصد تعیین شده است. انتظار می رود دولت با تسهیلگری در واردات خودورهای خارجی زمینه را برای تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو را فراهم کند و بازار از رکود خارج شود. 

اعمال تعرفه ۱۵ درصدی آمریکا به کالاهای اسرائیلی

گروه صنعت و تجارت: رژیم صهیونیستی برخلاف انتظارش، هیچ برخورد ترجیحی در سیاست تعرفه‌ای آمریکا دریافت نکرد و اکنون با تعرفه ۱۵ درصدی صادرات به حامی بزرگش روبروست.
به گزارش «تجارت»، دولت «اسرائیل» تا دقیقه آخر، بر این باور بود که تعرفه واشنگتن بر صادرات محصولات اسرائیلی به آمریکا، ۱۰ درصد خواهد بود و به این رژیم نسبت به کشورهای دیگر، مزیت می‌دهد. اما این امید، با اعلام تعرفه ۱۵ درصدی واشنگتن، یک‌شبه بر باد رفت. در کمال ناامیدی مقامات مسئول مذاکرات با آمریکا شامل آوی سیمهون، مشاور اقتصادی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی و نیر بارکات، وزیر اقتصاد و صنعت رژیم صهیونیستی، تعرفه آمریکا برای صادرات محصولات اسرائیلی، ۱۵ درصد تعیین شد.
این شوک اسرائیلی‌ها در گزارش «گلوبز» منعکس شد. این وبگاه اقتصادی اسرائیلی نوشت:  نه تنها عدد نهایی، بلکه نحوه تعیین آن نیز نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها واقعا «اسرائیل» را در محاسبات خود در نظر نگرفته‌اند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرده بود کشورهایی که آمریکا با آنها کسری تجاری دارد و به توافق تجاری جدیدی نرسیده‌اند، به طور خودکار مشمول تعرفه ۱۵ درصدی خواهند شد. «اسرائیل» یکی از این کشورهاست، اما چرا هیچ توافق تجاری میان دو طرف امضا نشده است؟ «اسرائیل» در مذاکرات اولیه، مزایای تجاری زیادی را به آمریکا پیشنهاد داد. در واقع، تقریبا تمام جزئیات نهایی شده بود. هیچ شکاف واقعی میان دو طرف حداقل در مذاکرات در سطح حرفه‌ای وجود نداشت. امضای یک توافق تجاری می‌توانست «اسرائیل» را به تعرفه ۱۰ درصدی مورد نظر برساند، اما قبل از مرحله امضا، آمریکایی‌ها ناگهان ناپدید شدند. منابع اسرائیلی می‌گویند هیچ کسی نبود که با او توافق را امضا کنند. مذاکرات برخلاف هر چیزی بود که اسرائیلی تاکنون در مورد آمریکا شناخته بود و متناقض، ناهماهنگ و نامشخص بود.