افزایش قیمت بنزین «فعلا» منتفی است
سخنگوی دولت درباره طرح احتمال افزایش قیمت بنزین برای دهکهای بالاتر توضیحاتی ارائه کرد. فاطمه مهاجرانی در ابتدای نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه گفته میشود قیمت بنزین برای دهکهای بالاتر افزایش مییابد، اظهار کرد: در اینکه باید درباره موضوع بنزین بیشتر صحبت کنیم، شکی نیست اما زمان تصمیمگیری الان نیست. هنوز موضوع در سطح طرح مسئله است و هیچ تصمیمگیری در این زمینه انجام نشده است. بنزین ۱۵۰۰ تومانی برای کسی که ماشین آفرود دارد ارزان است. آیا میتوان سهم دهکهای پایین را به این ترتیب، اختصاص داد؟ وی یادآور شد: رئیسجمهوری، رئیسجمهوری همه مردم است، چه کسانی که برخوردارند و چه کسانی که برخورداری کمتری دارند؛ باید به شکلی عمل کرد که از آنان که برخورداری کمتری دارند حمایت شود. مهاجرانی تاکید کرد: ما خوشحالیم از اینکه مردم بتوانند به آفرود بروند و شاد باشند ولی هیچکس این را تأیید نمیکند که سهم دهکهای پایین به چنین امری اختصاص دهیم. سخنگوی دولت یادآور شد: با اقدامات وزیر فرهنگ و ارشاد بسته حمایتی از خبرنگاران تهیه شده است. رئیس شورای اطلاعرسانی هم اعلام کرده بیمه خبرنگاران بهصورت جدی پیگیری خواهد شد.
غنیسازی صفر قابل طرح نیست
معاون سیاسی وزیر خارجه با بیان این که «تحت هیچ شرایطی غنیسازی صفر را نمیپذیریم» تاکید کرد: غنیسازی یک الزام است و تحت هیچ شرایطی غنیسازی در ایران قابل چشمپوشی نیست. این یک عنصر مهم برنامه ماست، اما میتوانیم در خصوص ظرفیت و سطح غنیسازی، انعطاف به خرج دهیم. «مجید تختروانچی» در گفتوگو با خبرگزاری کیودو ژاپن که روز شنبه (۱۸ مرداد) انجام و پیش از این بخشی از آن منتشر شده تاکید کرد که ایران ترجیح میدهد با آمریکا مذاکره کند، اما آنها هم باید تضمین بدهند که مجدداً به ما در فرایند مذاکرات حمله نمیکنند و دوم اینکه طرف مقابل نیز فرمول برد- برد را بپذیرد. وی همچنین تصریح کرد: غنیسازی صفر قابل طرح نیست. ما تحت هیچ شرایطی نمیتوانیم غنیسازی صفر را بپذیریم. معاون سیاسی وزیر خارجه در این گفتوگو با بیان که «ما یک موضع روشن و شفاف در مورد مکانیزم ماشه داریم» تاکید کرد: به اعتقاد ما سه کشور اروپایی نمیتوانند مکانیزم ماشه را فعال کنند چون آنها تعهدات خود در برجام را نقض کردهاند.
تاکید وزیر اطلاعات
بر رفتار هوشیارانه با رسانهها
وزیر اطلاعات با گرامیداشت مقام شهدای رسانه، به تشریح دستاوردهای دفاع مقدس ۱۲ روزه و نقش بیبدیل رسانههای انقلابی در افشای چهره دشمن پرداخت. حجتالاسلاموالمسلمین «سید اسماعیل خطیب» وزیر اطلاعات در گفتوگو با دفاعپرس، با تبریک روز خبرنگار و تسلیت شهادت «فرشته باقری»، خبرنگار شهید خبرگزاری دفاع مقدس و شهدای رسانه اظهار کرد: خبرنگاران تلاش میکنند که صدای حق و حقیقت باشند. خطیب در ادامه با اشاره به شگفتیهای دفاع مقدس ۱۲ روزه که تاریخساز شد، گفت: شکست رژیم صهیونیستی و آمریکا یکی از این شگفتانهها بود که نیروهای مسلح ایران با سیلی محکمی که به رژیم صهیونیستی و آمریکا زدند، ادعاهای دروغین آنها را باطل کردند. خطیب تأکید کرد: باید در رسانه هوشیارانه عمل کنیم؛ چرا که هوشمندی خبرنگاران در میدان نقش تعیینکننده و برجستهای دارد. وی درباره نقش مردم در تأمین امنیت ملی، بیان کرد: در جنگ ۱۲ روزه حدود هفت میلیون خبر مردمی داشتیم که این تعداد خبر، مربوط به تماسهای مردمی و پیامهای مجازی با همه نهادهای امنیتی بود؛ این همراهی مردمی، احساس تعهد و مسئولیت و غیرت جای تحسین دارد و همین عوامل، پیروزیهای ما را رقم زده است.
تاکید پزشکیان بر استاندارد دوگانه حقوقبشری غرب
مسعود پزشکیان صبح دیروز -سهشنبه- با حضور در یادمان شهدای دانشمند دانشکده مهندسی هستهای دانشگاه شهید بهشتی، ضمن ادای احترام به تمثال دانشمندان شهید این دانشکده و امضای دفتر یادبود گفت: با افرادی که تصاویرشان در اینجا نصب شده است، به خاطر جایگاه و مسئولیتی که داشتند ارتباطاتی داشتیم. این عزیزان هیچ گناهی نداشتند جز آنکه میدانستند و میتوانستند اراده کنند تا کشور خود را به فناوریهای پیشرفته مجهز سازند. رئیس جمهور با انتقاد از رفتار مدعیان دموکراسی، حقوق بشر و صلح و امنیت اظهار کرد: این ادعا دروغی بیش نیست. امروز کسانی که تصاویرشان اینجا نصب شده، هیچ اقدامی جز خدمت به مردم ایران و تلاش برای حفظ کشور از تجاوزهای ناجوانمردانه در دنیا انجام ندادهاند، اما توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند. پزشکیان با اشاره به تجاوزگری رژیم صهیونیستی و حمایت آمریکا و کشورهای اروپایی از این رژیم تصریح کرد: اسرائیلیها متجاوزانی هستند که از پشتیبانی کامل آمریکا برخوردارند. آنها تریبون، پول، زور و قدرت دارند و امروز علاوه بر کلی کشتار انسانها، راه آب، دارو، نان و غذا را میبندند و مردم را گرفتار گرسنگی میکنند و این رفتار شرمآور است.
گفتوگوی عراقچی با همتای ارمنستانی خود درباره کریدور قفقاز
وزیرخارجه ارمنستان در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان، عراقچی را از آخرین تحولات اخیر از جمله موافقتنامه صلح با جمهوری آذربایجان و توافقات در خصوص رفع انسداد از مسیرهای حمل و نقل منطقهای، توسعه ارتباطات و گامهای بعدی برای اجرای این توافقات مطلع نمود. «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان با تأکید بر اینکه «ارمنستان کشور دوست و همسایه ایران است»، تصریح کرد که ایروان حفظ روابط دوستانه و مبتنی بر حسن همجواری و منافع متقابل با تهران را در اولویت قرار داده و برای این روابط ارزش زیادی قائل است. «سید عباس عراقچی»، وزیر امور خارجه کشورمان ضمن استقبال از برقراری صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان و با اشاره به ملاحظات ایران در خصوص مسیرهای ارتباطی و رفع انسداد شبکههای مواصلاتی، تأکید کرد که این مسیر نباید موجب تغییر ژئوپلیتیک منطقه یا قطع دسترسی ایران به سایر مسیرهای مواصلاتی شود. عراقچی خاطرنشان کرد در هر تصمیم و اقدامی باید احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورها کاملا رعایت شود.
حمایت لاریجانی از بسط همکاری میان ایران و کشورهای منطقه
«علی لاریجانی» در دومین روز سفرش به عراق در حالی که در نجف اشرف به سر میبرد، در گفتوگویی درباره نتایج سفرش به عراق به ویژه توافقنامه امنیتی مشترک میان ایران و عراق اظهار کرد: از جهات مختلف ایران و عراق با یکدیگر قرابت دارند، از جمله حضور زائران اربعین حسینی در عراق. معتقدیم هر چه بیشتر باید بستر همکاری میان دو کشور در زمینههای مختلف فراهم شود که زیربنای امنیت پایدار است و توافق مشترک بستر امنیت پایدار را فراهم میکند. وی درباره تحرک برخی گروههای تروریستی در مرزهای دو کشور و مذاکره با مقامات عراقی در این رابطه تصریح کرد: در گفتوگوهایی که داشتم، احساس کردم که این اراده در دوستان عراقی است که احترام میگذارند به امنیت پایدار ایران و ما هم مصمم به آن هستیم و توافق در این موضوع باعث میشود رشد همکاری ما در بخشهای عراق پیشرفت خوبی داشته باشد.
خروج ۳.۴ میلیون زائر از مرزهای کشور
وزیر کشور آخرین آمار خروج زائرین اربعین حسینی از مرزهای کشور را سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر و تعداد زوار ورودی را دو میلیون نفر اعلام کرد. سردار اسکندر مومنی، دیروز سه شنبه ۲۱ مرداد در نشست ستاد اربعین استان کرمانشاه در مرز خسروی با اشاره به تردد حدود پنج میلیون و ۴۰۰ هزار زائر اربعین حسینی از مرزهای کشور، اظهار کرد: باتوجه به اینکه در یک بازه زمانی کم، حجم بالای تردد زوار اربعین حسینی را داریم، باید تلاش زیادی انجام شود تا این برنامه مدیریت شود.
گروه سیاسی: در حالی که اقتصاد ایران همچنان با محدودیتهای بانکی بینالمللی، دشواری در جذب سرمایهگذاری خارجی و چالشهای شفافیت مالی دستوپنجه نرم میکند، گروه ویژه اقدام مالی (FATF) بار دیگر ایران را به مذاکره دعوت کرده است؛ دعوتی که میتواند نقطه عطفی در تعامل تهران با نهادهای مالی جهانی باشد.
پس از سالها بحث و تبادل نظر در پذیرش یا عدم پذیرش دستورالعملهای FATF، سرانجام با عنایت مقام معظم رهبری و دستور ایشان به مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴ کنوانسیون پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب و این قانون روز ۳۱ اردیبهشت از سوی مجلس به دولت ابلاغ شده است. پس از اعلام این موضوع به FATF، این نهاد مالی از رئیس مرکز اطلاعات مالی کشور برای مذاکره حضوری دعوت رسمی به عمل آورد.
رابطه پر تلاطم ایران و گروه ویژه اقدام مالی
ایران از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ در لیست سیاه FATF قرار داشت. در ژوئن ۲۰۱۶ شش ماه پس از آغاز برجام FATF اقدامات متقابل علیه ایران را به مدت ۱۲ ماه به حالت تعلیق درآورد. اما بعد از خروج ترامپ، رئیسجمهور ایالات متحده آمریکا از برجام شرایط عوض شد و با اقدامات جدید این سازمان، تلاش شد ایران از نظر مالی منزوی و حضورش در سیستم مالی جهانی دشوارتر شود. از فوریه سال ۲۰۲۰ مصادف با ۱۳۹۸ شمسی مجددا وارد لیست سیاه شدیم و از آن زمان تا کنون مرتبا FATF در بیانیههای خود شکل حرف ثابت مبنی بر کشور دارای ریسک بالا در سرمایهگذاری را برای ایران تکرار کرده است. اگر جمهوری اسلامی ایران کنوانسیونهای پالرمو و CFT را تصویب کند و به آنها ملحق شود FATF در خصوص تعلیق اقدامات تقابلی تصمیمگیری میکند. لیست سیاهی که اکنون ایران در آن قرار دارد به خاطر تعریف همین اقدامات تقابلی است؛ یعنی اقدام تقابلی مرز بین لیست سیاه و لیست خاکستری را تعیین میکند. اگر دو کنوانسیون مذکور را تصویب کنیم و به آن ملحق شویم میتوانیم اقدام تقابلی را تعلیق کنیم و عملاً از لیست سیاه به لیست خاکستری برویم.
محورهای احتمالی مذاکره میان ایران و FATF
محورهای احتمالی مذاکره میان ایران و گروه ویژه اقدام مالی (FATF) میتواند عمدتاً حول چهار حوزه کلیدی باشد که هر یک نقش تعیینکنندهای در ارزیابی ریسک مالی کشورها دارد. نخست، موضوع شفافیت مالی و مبارزه با پولشویی است؛ FATF انتظار دارد ایران سازوکارهای مؤثری برای شناسایی، گزارش و پیگیری تراکنشهای مشکوک در نظام بانکی خود ایجاد کند. این شامل تقویت نهادهای نظارتی، آموزش کارکنان بانکی، و ایجاد پایگاههای داده قابل اعتماد برای رصد جریانهای مالی است. دوم، مقابله با تأمین مالی تروریسم است که حساسترین بخش مذاکرات محسوب میشود. FATF خواهان تضمینهایی از سوی ایران است مبنی بر اینکه هیچ نهاد یا فردی در داخل کشور از طریق سیستم مالی رسمی یا غیررسمی، منابعی را در اختیار گروههای تحریمشده بینالمللی قرار نمیدهد. این محور، بهویژه با توجه به اختلافنظرهای سیاسی و امنیتی میان ایران و برخی کشورهای عضو FATF، پیچیدگیهای خاص خود را دارد.
سومین محور، اصلاحات قانونی و تطبیق مقررات داخلی با استانداردهای بینالمللی است. FATF تأکید دارد که قوانین ایران در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم باید نهتنها تصویب، بلکه بهطور مؤثر اجرا شوند. در این زمینه، لوایحی چون «پالرمو» و «CFT» که سالهاست در مجمع تشخیص مصلحت نظام معطل ماندهاند، نقش کلیدی دارند. چهارمین محور، همکاریهای بیننهادی و تبادل اطلاعات با سایر کشورهاست. FATF از ایران میخواهد در چارچوب توافقهای چندجانبه، اطلاعات مالی مرتبط با جرایم سازمانیافته و شبکههای مشکوک را با نهادهای بینالمللی به اشتراک بگذارد؛ اقدامی که مستلزم اعتمادسازی و اصلاح نگرشهای امنیتی در داخل کشور است.
در مجموع، مذاکره با FATF نهتنها به اصلاحات فنی و حقوقی نیاز دارد، بلکه مستلزم تصمیمگیریهای سیاسی دشوار و بازنگری در برخی اصول سیاست خارجی و داخلی است. موفقیت در این مذاکرات میتواند زمینهساز خروج ایران از فهرست کشورهای پرریسک و تسهیل تعاملات بانکی و مالی با جهان باشد؛ اما شکست در آن، احتمالاً به تداوم انزوای مالی و افزایش هزینههای اقتصادی منجر خواهد شد.در وضعیت کنونی، تعاملات پولی و مالی ایران با سایر کشورها و موسسات پولی و مالی به سختی انجام میشود. ما حتی با کشورهای عضو در بریکس و شانگهای نمیتوانیم تعاملات اقتصادی انجام دهیم؛ چراکه این کشورهای جزو گروههای منطقهای FATF هستند و خود را ملزم میدانند به توصیه ۱۹ FATF مبنی بر اقدام تقابلی علیه کشورهای پرخطر مثل ایران عمل کنند. اگر تحریمهای آمریکا همین امروز لغو شود، مانع بزرگی به اسم FATF داریم که اجازه نمیدهد بتوانیم به این راحتی با کشورهای مختلف و موسسات پولی تعاملات مالی داشته باشیم. از طرف دیگر درخصوص رتبهبندی اعتباری کشورها در FATF، قرار داشتن ایران در لیست سیاه باعث شده کشور ما تبدیل به سیبل شود؛ به طوری که ایران به یک کیس جذاب برای افزایش رتبه اعتباری کشورها تبدیل شده است. به این صورت که برای بهبود رتبه اعتباری خود گزارشهای متعددی از نحوه محدود کردن ایرانیها، برخورد با حسابهای بانکی متعلق به اتباع ایرانی و فعالیت اقتصادی ایرانیها به FATF ارائه میدهند.
احیای وجهه ایران با خروج از لیست سیاه FATF
یکی دیگر از مهمترین مزیتهای خروج ایران از لیست سیاه گروه بینالمللی ویژه اقدام مالی موسوم به FATF این است که شهرت و اعتبار ایران را در دنیا حفظ میکند. متاسفانه در حال حاضر به دلیل قرار داشتن ایران در لیست سیاه FATF برچسب بدنامی به اتباع ایرانی چسبانده شده که به زعم نهادهای بینالمللی، ایرانیها پرخطر هستند و هر جای دنیا میروند برای دریافت خدمات پولی و مالی باید تحت نظارت و کنترلهای شدید باشند؛ لذا با پیوستن به FATF این برداشت اشتباه از بین میرود و میتوانیم تعاملات پولی مالی خود را با دنیا هموار کنیم. مذاکرات ایران با گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، چالشهای سیاسی نقش تعیینکنندهای دارند و گاه حتی از موانع فنی و حقوقی نیز پیچیدهتر هستند. این چالشها را میتوان در چند محور اصلی دستهبندی کرد: نخست، اختلافنظرهای داخلی درباره همکاری با FATF است. برخی جریانهای سیاسی و نهادهای تصمیمگیر در ایران، همکاری با این نهاد را تهدیدی برای استقلال اقتصادی و امنیت ملی تلقی میکنند. بهویژه نگرانیهایی درباره افشای اطلاعات مالی و تضعیف ابزارهای دور زدن تحریمها وجود دارد که باعث شده تصویب لوایح کلیدی مانند CFT سالها در مجمع تشخیص مصلحت نظام معطل بماند. دوم، ساختار تصمیمگیری در FATF مبتنی بر اجماع ۳۹ کشور عضو است؛ به این معنا که حتی یک رأی مخالف میتواند مانع خروج ایران از لیست سیاه شود. حضور کشورهایی مانند آمریکا و اسرائیل در این جمع، با توجه به تنشهای سیاسی موجود، احتمال مخالفت با عضویت یا ارتقاء وضعیت ایران را افزایش میدهد. سوم، تحریمهای یکجانبه آمریکا و فشارهای سیاسی بینالمللی، فضای مذاکرات را تحت تأثیر قرار دادهاند. حتی اگر ایران تمام الزامات فنی و حقوقی FATF را رعایت کند، تا زمانی که روابط سیاسی با برخی قدرتهای جهانی بهبود نیابد، امکان خروج از لیست کشورهای پرریسک بسیار محدود خواهد بود. چهارم، تجربههای گذشته نشان داده که مذاکرات با FATF بدون پشتوانه سیاسی قوی، به نتیجه ملموسی منجر نمیشود. در سال ۱۳۹۷، ایران بخشی از برنامه اقدام FATF را اجرا کرد، اما به دلیل عدم تصویب لوایح کلیدی و مخالفتهای سیاسی، دوباره به لیست سیاه بازگشت. در مجموع، چالشهای سیاسی مذاکرات با FATF نهتنها در سطح داخلی، بلکه در سطح بینالمللی نیز پیچیده و چندلایهاند. موفقیت در این مسیر، نیازمند اجماع داخلی، دیپلماسی فعال و کاهش تنشهای خارجی است. شرایطی که تحقق آنها دشوار اما حیاتی برای بازگشت ایران به نظام مالی جهانی خواهد بود.
گروه سیاسی:بعد از اعلام دونالد ترامپ درباره مکان و زمان دیدار وی با ولادیمیر پوتین، کاخ کرملین نیز تایید کرد که آلاسکا محل برگزاری نشست روسای جمهور روسیه و آمریکا در تاریخ ۱۵ آگوست انتخاب شده و پوتین نخستین رئیسجمهور روسیه است که به این منطقه سفر میکند.
به نقل از خبرگزاری «تاس»، یوری اوشاکوف، دستیار رئیسجمهور روسیه بامداد امروز، شنبه، تایید کرد که ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ، روسای جمهور روسیه و آمریکا، در تاریخ 15 ماه آگوست در ایالت آلاسکا با یکدیگر دیدار خواهند کرد. اتحادیه اروپا در آستانه مذاکرات صلح اوکراین بین رهبران آمریکا و روسیه در آلاسکا تلاش ناامیدانهای را برای اعمال نفوذ بر این مذاکرات و جلوگیری از توافقی ناخوشایند برای بروکسل و کییف دنبال میکند.
به گزارش تجارت به نقل از تسنیم، روزنامه دیولت در مطلبی نوشت: روز جمعه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا قصد دارد با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود درباره پایان دادن به جنگ اوکراین احتمالاً بدون مشارکت اتحادیه اروپا صحبت کند. البته مسئله چه درباره اوکراین باشد، چه خاورمیانه، قفقاز یا تجارت جهانی، همیشه همینطور است و رئیس جمهور آمریکا در حالی که اروپا تماشا میکند امور را در دست می گیرد.
بنابراین، در آلاسکا، دو قدرت بزرگ میخواهند در مورد سرنوشت یک کشور اروپایی بدون در نظر گرفتن اتحادیه اروپا مذاکره کنند. این در حالی است که این اتحادیه بسیاری از بارهای مالی این بحران را بر دوش میکشد.
بروکسل از سال 2024، بیش از 28 میلیارد یورو به اوکراین کمک کرده است. بخشی از این کمکها به صورت وام و بخشی به صورت کمکهای بلاعوض بوده که نیازی به بازپرداخت ندارند. با این وجود، مذاکرات حیاتی کنونی حالا نه در بروکسل یا کی یف، بلکه در حاشیه قطب شمال و هزاران کیلومتر دورتر، برگزار می شود.
اروپا احتمالاً تنها زمانی دوباره نقشی ایفا خواهد کرد که به پول تازه نیاز باشد از جمله به طور خاص، در تأمین مالی بازسازی اوکراین. کمیسیون اتحادیه اروپا تخمین میزند که در ده سال آینده به بیش از 500 میلیارد یورو برای این منظور نیاز است.
یکی از مقامات اتحادیه اروپا درباره نادیده گرفته شدن نقش بروکسل در این مذاکرت به صورت نیمی شوخی، نیمی جدی گفته است: آلاسکا زیبا و دور از اروپا است.
بسیاری در بروکسل بیم آن دارند که آمریکا و روسیه روز جمعه، برخلاف میل زلنسکی و خواست اتحادیه اروپا، اوکراین را تقسیم کنند. ترامپ آخر هفته پیشنهاد داد که اوکراین باید برخی اراضی خود را واگذار کند.
در یک سناریوی افراطی، اوکراین در معرض خطر از دست دادن یک پنجم خاک خود قرار دارد، چیزی که قبلاً برای زلنسکی تابو بود. زلنسکی نمی تواند به تنهایی در مورد این واگذاری تصمیم بگیرد؛ این امر مستلزم تغییر قانون اساسی است که احتمالاً باعث ایجاد تحولات سیاسی داخلی خواهد شد. با این وجود، ترامپ بر این مسئله اصرار دارد.
در این شرایط روزنامه تلگراف بریتانیا و پایگاه خبری اوکراینی «کی یف پست» گزارش دادهاند که ولادیمیر زلنسکی، ظاهراً به شرکای اروپایی خود گفته است که اوکراین حاضر است در ازای صلح، برخی از سرزمینهای اشغالی را به روسیه واگذار کند.
یک مقام غربی ناشناس در این باره به کی یف پست گفت: این یک انحراف آشکار از وعده علنی زلنسکی مبنی بر عدم واگذاری سرزمینهای مستقل است.
به گفته منبعی که رسانههای اوکراینی به آن استناد کردهاند، طرح صلحی که گفته میشود توسط زلنسکی پیشنهاد شده است، خط مقدم نبرد را در موقعیتهای فعلی آن مسدود میکند و بخشهایی از دونتسک، زاپوریژیا و خرسون - به همراه تمام لوهانسک و کریمه - را تحت کنترل روسیه قرار میدهد.
همچنین گفته میشود که زلنسکی از متحدان اتحادیه اروپا خواسته است هرگونه توافق صلح پیشنهادی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را رد کنند.
کایا کالاس در آستانه مذاکرات صلح آلاسکا همچنین گفته است: تا زمانی که روسیه با آتشبس کامل و بیقید و شرط موافقت نکرده است، ما حتی نباید در مورد هیچ امتیازی صحبت کنیم. آتشبس باید به شدت تحت نظارت باشد و تضمینهای امنیتی قاطع مورد نیاز است.
اتحادیه اروپا همچنین با همکاری بریتانیا با مجموعهای از ابتکارات دیپلماتیک که با عجله آغاز شدهاند، در آخرین لحظه ها تلاش میکنند از بدترین نتیجه ممکن برای خود جلوگیری کنند و آن این است که ترامپ و پوتین در اجلاس روز جمعه خود، بدون هماهنگی با اروپا در مورد سازماندهی مجدد مرزهای سرزمینی اوکراین و معماری امنیتی اروپا تصمیم بگیرند.
وزیر امور خارجه اوکراین هم گفت که کییف سناریوهایی که درباره انتقال قلمروهای این کشور به روسیه باشد را بررسی نمیکند.به گزارش ایسنا، «آندری سیبیها» وزیر امور خارجه اوکراین روز سهشنبه گفت که کییف سناریوهایی که شامل انتقال بخشهایی از قلمروهای این کشور به روسیه برای پایاندادن به جنگ باشد را بررسی نمیکند.سیبیها که در یک کنفرانس خبری مشترک با «یان لیپافسکی» وزیر امور خارجه جمهوری چک شرکت کرده بود، اظهار داشت: رئیسجمهور «ولودیمیر زلنسکی» به این پرسش پاسخ داده و این موضوعی است که در قانون اساسی اوکراین آمده است
گروه سیاسی: در شرایطی که بر اساس گزارشهای میدانی دولت موقت سوریه تجهیزات نظامی را به حومه شرقی حلب و استان رقه در شمال شرق سوریه ارسال کرده، عشایر عرب علیه نیروهای دموکراتیک سوریه بسیج عمومی اعلام کردند. به گزارش «تجارت»، همزمان با تحرکات جدید اعراب، نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) نیز نسبت به تحرکات مشکوک و تحریکآمیز نیروهای ابومحمد الجولانی، سرکرده هیئت تحریر الشام که خود را رئیس دولت موقت سوریه میخواند، در برخی مناطق سوریه هشدار دادند. در ارتباط با آخرین تحولات میدانی سوریه، وبگاه خبرگزاری آلمان به نقل از منابعی نوشت وزارت دفاع دولت موقت سوریه تجهیزات نظامی بزرگی را به منطقه سد تشرین در حومه شرقی حلب و تجهیزات نظامی دیگری را به منطقه الزمله در حومه جنوبی رقه منتقل کرد. به گفته این منابع این تجهیزات نظامی بعد از آن ارسال شد که نیروهای وزارت دفاع دولت موقت سوریه در معرض حملات مکرر از سوی نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) قرار گرفتند. این منابع افزودند حملات مکرر نیروهای قسد به نیروهای وزارت دفاع سوریه و زیر پا گذاشتن توافق ۱۰ مارس و نتایج نشست حسکه نشان میدهد که نیروهای قسد برای راهکار سیاسی تلاش نمیکنند و در نتیجه گزینه نظامی تنها راه برای آزادسازی مناطق شرق سوریه است. همچنین ساکنان محلی در شهر منبج اعلام کردند صدها خودرو و تجهیزات نظامی از شهر منبج عبور کرده و به سمت سد تشرین در جنوب شرق این شهر منتقل شدند. طی ۲۴ ساعت گذشته، مجموعهای از بیانیهها توسط شخصیتها و قبایل عرب سوریه صادر شد که خواستار بسیج عمومی در حمایت از دولت موقت در دمشق و آمادگی برای رویارویی نظامی آشکار با نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) شدند. آنها بر تعهد خود به ادامه این بسیج عمومی تا دستیابی به اهدافشان تأکید کردند. «سلیمان الماشی»، نماینده قبیله «البوبنه شعبان» یکی از قبایل مذکور است که تأیید کرد این قبیله بسیج عمومی و دائمی اعلام کرده است تا زمانی که بیانیه رسمی برای لغو آن صادر شود. او تأکید کرد که «دشمنان هنوز شمشیرهای خود را غلاف نکردهاند.» قبیله البوجابر نیز به این جنبش پیوست و تعهد خود را به فراتر رفتن از اختلافات قبیلهای و اولویت دادن به میهن و سرزمین بر همه ملاحظات دیگر اعلام کرد. این قبیله خواستار مشارکت گسترده در بسیج «برای دستیابی به آزادی، عدالت و حمایت از حقوق» شد.