پرداخت معوقات پرستاران در انتظار فروش اوراق بهادار

 معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت مطالبات پرستاران و همچنان فوق‌العاده خاص برای کارکنان نظام سلامت توضیحاتی ارائه داد.  دکتر عباس عبادی در گفت‌وگو با ایسنا،  درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات پرستاران اظهار کرد: میزان معوقات پرستاران نسبت به چند ماه گذشته افزایش یافته؛ متوسط معوقه دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور در زمینه کارانه پرستاران حدود ۷ ماه است و میزان معوقه اضافه‌کار پرستاران نیز کمتر از ۳ ماه است. شتاب دولت در ارتباط با پرداخت معوقات پرستاران نسبت به روزهای نخست دولت کاهش یافته است.  
 وی درباره تخصیص اعتبار ۸۵هزار میلیارد تومانی (۸۵ همت) به وزارت بهداشت در قالب اوراق بهادار توضیح داد: مجلس شورای اسلامی، اعتبار ۸۵ همتی را به منظور پرداخت مطالبات نیروی انسانی نظام سلامت و مطالبات حوزه غذا و دارو به وزارت بهداشت تخصیص داده است. با توجه به نیمه‌تعطیل بودن سازمان بورس و اوراق بهادار، فروش اوراق بهادار تخصیص یافته با تاخیر مواجه شده و پیش‌بینی می‌کنیم که این فروش این اوراق طی یک تا دو هفته آینده عملیاتی شود.  
 عبادی درباره اعتبار مطلوب مدنظر معاونت پرستاری برای پرداخت مطالبات پرستاران، توضیح داد: مبلغی در قالب اعتبار در اختیار معاونت پرستاری به منظور پرداخت مطالبات پرستاران قرار نمی‌گیرد؛ بلکه این اعتبار برای پرداخت مطالبات تمام گروه‌های شاغل نظام سلامت یعنی پرشکان، پیراپزشکان و پرستاران است. بخشی از اعتبار تخصیص‌یافته به صورت تجمیعی برای پرداخت مطالبات در نظر گرفته می‌شود. اگر فروش اوراق بهادار عملیاتی شود، پرداخت مطالبات به سرعت انجام می‌شود.
 وی درباره آخرین وضعیت فوق‌العاده خاص پرستاران توضیح داد: پرداخت فوق‌العاده خاص فقط مختص پرستاران نیست؛ بلکه موضوع « فوق‌العاده خاص برای کارکنان نظام سلامت» برای تمام گروه‌های شاغل در نظام سلامت است. اگرچه مجلس شورای اسلامی «فوق‌العاده خاص پرسنل نظام سلامت» را تصویب کرده اما اعتباری برای آن در نظر نگرفته‌اند. پیش‌بینی می‌کنیم که اعتبار این موضوع در بودجه سال ۱۴۰۵ لحاظ شود.  

در حالی که خرداد ماه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وعده‌ اجرای سازوکار شفاف قیمت‌گذاری بلیت کنسرت‌ها را داده بود، هنوز خبری از انتشار این شیوه‌نامه نیست. با آغاز دوباره اجراها پس از دو ماه تعطیلی، برگزارکنندگان به دنبال افزایش قیمت برای جبران هزینه‌ها هستند اما ممنوعیت فعلی این اقدام، چالش جدیدی میان تهیه‌کنندگان، مسوولان سالن‌ها و نهادهای نظارتی ایجاد کرده است.  به گزارش ایسنا، خردادماه ۱۴۰۴، در پی افزایش بی‌رویه قیمت بلیت برخی کنسرت‌ها، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ورود جدی این نهاد به ماجرای قیمت‌گذاری خبر داد. بابک رضایی با اشاره به بی‌نظمی‌ها در فرآیند فروش بلیت و اجاره سالن‌ها وعده داد که پس از ایام محرم و صفر، سازوکار جدید و شفافی برای تعیین قیمت‌ها اجرایی خواهد شد. 
در آن زمان، قیمت بلیت‌های کنسرت به یک‌میلیون و ششصد و پنجاه هزار تومان رسیده بود؛ این در حالی است که آخرین افزایش قیمت بلیت کنسرت در اسفندماه سال ۱۴۰۳، سقف یک‌میلیون و سیصد هزار تومان را تجربه کرده بود.
 همچنین، در همان بازه زمانی، روزبه نعمت‌اللهی ـ خواننده پاپ ـ قرار بود در حیاط هنر کاخ نیاوران کنسرتی با بلیت‌های ۸۰۰ هزار تومانی تا سه‌میلیون تومانی برگزار کند؛ رقمی که جهشی دوبرابری نسبت به آخرین افزایش قیمت بلیت کنسرت محسوب می‌شد.
 در همان زمان، رضایی در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که از آغاز مسوولیتش در دفتر موسیقی، یکی از مشکلات اصلی، مساله قیمت‌گذاری بلیت کنسرت‌ها بوده و این موضوع به‌طور جدی در دفتر موسیقی در حال بررسی است. او این ارقام را برای قیمت بلیت یک کنسرت غیرقابل‌ تایید دانست و به همین جهت، بلافاصله دستور توقف بلیت‌فروشی این کنسرت با بهای سه‌میلیون تومانی را صادر کرد.
 رضایی همچنین تأکید داشت که برای بلیت‌فروشی کنسرت‌ها باید یک تعرفه مشخص وجود داشته باشد و نباید این‌گونه باشد که هر کسی صبح که از خواب بیدار می‌شود، تصمیم بگیرد همان روز با هر قیمتی که می‌خواهد بلیت‌فروشی کند. به گفته او، حداقل باید هماهنگی‌های لازم با دفتر موسیقی انجام شود تا شاهد جهش ناگهانی قیمت‌ها، آن هم دوبرابری، در کمتر از یک ماه نباشیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از برنامه‌ریزی برای جایگزینی نیروهای ایرانی به‌جای اتباع خارجی خبر داد و گفت: با افزایش حقوق و انتشار فراخوان، پیمانکاران در تلاش هستند نیروهای جدید را جذب کنند.
 محسن قضاتلو در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مشکل کاهش پاکبان‌ها در سطح شهر به دلیل خروج اتباع خارجی از کشور، اظهار کرد: بعد از خروج تعدادی از اتباع از شرکت‌های پیمانکاری ما در سطح شهر تهران به سرعت برای جایگزینی نیروهای ایرانی اقدام کردیم و پیمانکاران در تلاش هستند تا نیروها را اضافه کنند.
 وی ادامه داد: بنای ما بر این مبنا است که حقوق نیروهای ایرانی را افزایش دهیم تا انگیزه خوبی برای حضورشان در شهر تهران ایجاد شود. فراخوان داده‌ایم تا متقاضیان، هم به پیمانکاران و هم به سازمان مراجعه داشته باشند.
   مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره وضعیت رفت و روب شهر تهران گفت: پیامک‌های ارسالی به شهرداری تهران در خصوص رفت و روب شهر نسبت به سال گذشته کمتر است و در این خصوص وضعیت بهتری داریم. شاید به صورت نقطه‌ای مشکلاتی ایجاد شود، اما به سرعت نسبت به پاکیزه‌سازی آن اقدام می‌کنیم. 

رئیس پلیس راه راهور فراجا اعلام کرد: از آغاز طرح ویژه اربعین (۴ مرداد) تا ساعت ۰۹:۰۰ صبح سه‌شنبه ۲۱ مرداد، مجموع عبور و مرور زائران از مرزها به ۵.۴۱۹.۰۰۰ نفر رسیده است و همچنین در بازه ۴ تا ۲۰ مرداد در پنج استان مرزی ۱۲۵ فوتی و ۲.۹۱۷ مجروح ناشی از تصادفات جاده‌ای ثبت شده است.
 به گزارش ایسنا، سرهنگ احمد کرمی‌اسد اعلام کرد: از آغاز طرح ویژه اربعین (۴ مرداد) تا ساعت ۰۹:۰۰ صبح سه‌شنبه ۲۱ مرداد، مجموع کل خروج و ورود زائران از مرزهای کشور ۵,۴۱۹,۰۰۰ نفر بوده است؛ در بازه ۴ تا ۲۰ مرداد در پنج استان مرزی مجموعاً ۱۲۵ فوتی و ۲.۹۱۷ مجروح ناشی از سوانح جاده‌ای ثبت شده است. براساس آمار رسمی پلیس راهور فراجا، کل خروج از کشور تا کنون ۳.۴۰۵.۰۰۰ نفر و کل بازگشت به کشور ۲.۰۱۵.۰۰۰ نفر گزارش شده است.   رئیس پلیس راه کشور تأکید کرد: در بازه ۱۷ روزه (۴ تا ۲۰ مرداد) در پنج استان مرزی مرتبط با تردد زائران، ۱۲۵ فوتی و ۲,۹۱۷ مجروح بر اثر تصادفات ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش کلی را نشان می‌دهد؛ از این میان، فوتی‌های زائر ۱۵ نفر و مجروحان زائر ۱۰۶ نفر بوده است. 

نمونه‌ای بی‌نظیر از مهندسی آب در ایران باستان که خشکسالی دامن آن را گرفته است

 مدیر پایگاه جهانی قنات‌های اکبرآباد و قاسم‌آباد کرمان با اشاره به نقش قنات‌ها در تداوم چرخه طبیعی آب و مقابله با بحران خشکسالی گفت: وضعیت قنات‌های ثبت جهانی‌شده نسبت به سایر نقاط کشور خوب و پایدار است، هرچند تغییرات اقلیمی و خشکسالی موجب کاهش سالانه آب‌دهی آن‌ها می‌شود.  منیره ستارزاده، مدیر پایگاه جهانی قنات‌های «اکبرآباد» و «قاسم‌آباد» کرمان،  در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه قنات‌ها نه‌تنها آب را از اعماق زمین به سطح می‌رسانند، بلکه با بازگشت بخشی از آن به سفره‌های زیرزمینی، چرخه طبیعی آب را پایدار می‌سازند، تأکید کرد: حفظ این سازه‌های آبی که ریشه در دانش بومی و مهارت گذشتگان دارد، امروز در شرایط خشکسالی اهمیتی دوچندان یافته است. بم، به‌عنوان یک منظر فرهنگی ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو، به‌واسطه وجود ده‌ها رشته قنات با ویژگی‌های منحصربه‌فرد، نمونه‌ای بی‌نظیر در مهندسی پایدار آب در مناطق خشک جهان به شمار می‌رود.  ستارزاده گفت: قنات بخشی از یک چرخه طبیعی را تشکیل می‌دهد و به‌نوعی آن را ایجاد و پایدار می‌سازد. به این معنا که ما به‌وسیله قنات، آب موجود در سفره‌های زیرزمینی را از اعماق زمین به سطح زمین منتقل می‌کنیم تا اراضی، باغات و مزارع را آبیاری کنیم و این آب، دوباره از طریق نفوذ به زمین به چرخه آبی اعماق بازمی‌گردد. از این نظر، حفظ قنات‌ها هم از نظر اقتصادی و هم از نظر مصرف بهینه آب و تداوم چرخه طبیعی بسیار مقرون‌به‌صرفه است.
 او افزود: در این زمینه، طرح‌هایی وجود دارد که بر اساس آنها، قنات‌ها برای آبیاری باغات و زمین‌های کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به بحران خشکسالی که نه‌تنها در کشور ما، بلکه در سراسر جهان وجود دارد، اجازه دهید نمونه‌ای خاص را مطرح کنم. در جنوب‌ شرق استان کرمان، به‌ویژه در بم که منظر فرهنگی آن به ثبت جهانی رسیده است، یکی از معیارهای اصلی ثبت جهانی، وجود شبکه گسترده قنات‌ها بوده است. در هیچ جای جهان نمی‌توان مشابه منطقه بم را یافت که در یک موقعیت جغرافیایی مشخص، آن هم در دل کویر، این تعداد قنات به‌صورت متمرکز وجود داشته باشد.
 مدیر پایگاه جهانی قنات‌های کرمان درباره ویژگی‌های قنات‌های این منطقه توضیح داد: قنات‌های شهر بم از نوع دشتی هستند. طول بسیار زیاد، عمق زیاد، آب‌دهی بالا و شیب اندک دارند. از نظر توپوگرافی، شهر بم در یک گودی قرار گرفته و ارتفاعات اطراف آن، که همان جبال و بلندی‌های رایج منطقه هستند، به‌عنوان منابع تغذیه‌کننده سفره‌های زیرزمینی عمل می‌کنند. در محدوده این منطقه دو گسل اصلی وجود دارد؛ یکی گسل باغچمک و دیگری گسل افراز. گسل افراز با طول ۱۲ کیلومتر و عرض ۲ کیلومتر، همانند یک سد طبیعی عمل می‌کند و در این گودی، هرچه آب از بالادست وارد سفره‌های زیرزمینی شود، دقیقاً در زیر شهر توسط این گسل نگهداری می‌شود و به‌یک‌باره وارد نرماشیر نمی‌شوند. همین ویژگی سبب شده است که گذشتگان ما با دانش و مهارت خاص خود، تعداد زیادی قنات در این منطقه حفر کنند و با این علم و مهندسی، باغات و نخلستان‌های کنونی را شکل دهند.
 او افزود: پس از وقوع زلزله، اگرچه بخشی از قنات‌ها آسیب دیدند اما این خسارات قابل جبران بود و بسیاری از قنات‌های آسیب‌دیده، مرمت و بازسازی شدند و دوباره مورد بهره‌برداری قرار گرفتند. در مناطقی که قابلیت تغذیه سفره‌های زیرزمینی وجود داشته باشد و مطالعات زمین‌شناسی انجام شود، امکان احیای قنات وجود دارد. در شهرستان بم و شهر بروات، تعدادی قنات شناسایی، مطالعه و حتی برخی از آن‌ها حفر و بازگشایی شده‌اند که دارای قابلیت احیا هستند. البته این امر مشروط به آن است که فعالیت‌های لازم توسط مالکان، مقنیان، مسئولان و مردم به‌صورت هماهنگ انجام شود.
 ستارزاده ادامه داد: شهر بم ساختاری دارد که در گذشته، محلات مختلفی در آن وجود داشت. شهر در داخل ارگ قرار داشت و اطراف آن را روستاهایی احاطه کرده بودند که امروز همان روستاها به محلات کنونی شهر بم تبدیل شده‌اند. هر روستا، مالک یا اربابی داشت که قناتی را برای خود حفر کرده است و نام آن قنات معمولاً به نام همان ارباب، محله یا شخصی که قنات را حفر کرده است، شناخته می‌شود، مانند قنات فخرآباد، قنات اکبرآباد و قنات قاسم‌آباد. به همین دلیل، تعداد زیادی قنات در یک نقطه جغرافیایی متمرکز شده‌اند.
 مدیر پایگاه جهانی قنات‌های «اکبرآباد» و «قاسم‌آباد» کرمان با اشاره به اینکه برخی از قنات‌ها در فاصله بسیار کمی از یکدیگر قرار دارند و مشکلی که وجود دارد این است که در سال‌های آینده، حریم برخی قنات‌ها با یکدیگر تداخل پیدا می‌کند، اضافه کرد: هر قنات حریمی دارد و وقتی محدوده شهری گسترش می‌یابد و قنات‌ها از داخل شهر عبور می‌کنند، گاهی حریم آن‌ها در هم تداخل پیدا می‌کند که این موضوع، کار را دشوار می‌کند.  
 ستارزاده گفت: اکنون با توجه به کمبود آب باید بگویم که منطقه بم، به‌ویژه بخش‌های شمالی و شمال‌غربی آن، از نظر قنات‌ها و وضعیت آب نسبتاً خوب و پایدار است اما بخش‌های جنوبی و شرقی آن تا حدودی دچار تنش آبی است. هر ساله، در برخی سال‌ها آب قنات‌ها کاهش می‌یابد و اگر مالک قناتی یا فردی با مجوز، عملیات لایروبی را به‌صورت غیرحرفه‌ای انجام دهد، ممکن است مسیر قنات ریزش کند و قنات، کم‌آب یا حتی خشک شود. از سال ۱۳۹۷، پایگاه میراث جهانی قنات‌ها در محل قنات‌های ثبت جهانی، به دستور یونسکو راه‌اندازی شد. این پایگاه ساختمانی فرهنگی دارد که زمین آن را شهرداری واگذار کرده است. از آن زمان، دفتر پایگاه فعال شده و در حوزه‌های مطالعات، مستندسازی و گردشگری فعالیت می‌کند. یکی از اقدامات مهم ما، آسیب‌شناسی قنات‌ها بوده است.  او افزود: مطالعات نشان داد که نیروی انسانی متخصص در حوزه مقنی‌گری رو به کاهش است و پس از زلزله، به‌جز یکی دو نفر، نیروی جوان به این حرفه افزوده نشده است. ما با شناسایی مقنیان و ثبت قنات‌ها، مختصات آنها را تعیین و نقشه مسیرشان را تهیه کردیم. این نقشه‌ها کمک می‌کند که فعالیت‌های عمرانی با کمترین آسیب به قنات‌ها انجام شود و حریم قنات‌ها رعایت شود. از نظر آلودگی‌های زیست‌محیطی و آسیب‌های عمرانی نیز تلاش شد تا تمهیداتی اتخاذ شود.    مدیر پایگاه جهانی قنات‌های کرمان درباره وضعیت مدیریت و بودجه نگهداری از این قنات‌ها گفت: بر اساس توافق‌نامه جهانی، جهاد کشاورزی مسئول تامین اعتبار هزینه‌های مرمت و لایروبی است، آب منطقه‌ای مسئول صدور مجوزها و تعیین حریم قنات‌هاست و هیأت امنای هر قنات موظف به پیگیری امور مربوط به آن است. در زمینه آموزش، خوشبختانه از سال گذشته تعدادی از مقنیان منطقه با پایگاه همکاری می‌کنند و هر یک حدود ۱۰ تا ۱۵ نفر را آموزش می‌دهند. این افراد در مناطق مختلف استان کرمان از جمله جیرفت و نرماشیر نیز مشغول به فعالیت هستند. 

کمیته انتخاب فیلم از سینمای ایران برای معرفی به آکادمی اسکار تشکیل شد.  به گزارش ایسنا، آکادمی علوم و هنرهای سینمایی، مهلت ارسال اثر برای بخش فیلم‌های سینمایی بین‌المللی را تا اول اکتبر امسال (نهم مهرماه ۱۴۰۴) اعلام کرده و براین اساس کشورها باید نماینده سینمای خود را تا این تاریخ، به آکادمی معرفی کنند.  در این راستا کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران هم به تازگی تشکیل شده و نمایندگان خانه سینما و بخش دولتی برای عضویت در این کمیته معرفی شده‌اند. نکته قابل توجه درباره کمیته این است که طبق پیگیری ایسنا، کمیته انتخاب فیلم برای اسکار پس از چند سال به خانه سینما برگشته و تعداد نمایندگان خانه سینما در این کمیته در اکثریت است.  در سال‌های گذشته حاشیه‌هایی که در پروسه انتخاب فیلم و نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار به وجود آمد، سبب شد بار دیگر موضوع بازگشت کمیته و مسئولیت انتخاب فیلم از بنیاد سینمایی فارابی به خانه سینما به عنوان یک نهاد صنفی و غیردولتی مطرح شود.

نامه جیرانی به پرویز شهبازی: متاسفم
 سال ۱۳۹۷ کانون کارگردانان خانه سینما در نامه‌ای رسمی به محمدمهدی حیدریان - رئیس وقت سازمان سینمایی - خواستار واگذاری هیأت انتخاب فیلم برای اسکار فیلم خارجی به خانه سینما شد. این درخواست با این توضیح مطرح شده بود که مسئولیت معرفی فیلم برای شرکت در اسکار فیلم خارجی بر اساس قوانین اسکار می‌بایست توسط هیأت داوری یا کمیته‌ای متشکل از هنرمندان و دست‌اندرکاران صنعت سینما مانند کارگردان، تهیه کننده، بازیگر، فیلمبردار، فیلمنامه‌نویس، تدوینگر، سازنده موسیقی، صداگذار و … بدون حضور مدیر و مسئول باشد.  در آن مقطع این توضیح بیان شد که «به استناد مقررات فرهنگستان، معرفی فیلم باید از طریق یک سازمان مورد تایید، یک کمیته انتخاب و یا یک هیات داوری صورت پذیرد که اهالی هنر و صنعت سینما را نیز در بر بگیرد. با توجه به آنکه از آغاز این روند، فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی آمریکا با بنیاد سینمایی فارابی در مقام سازمان مورد تایید در ارتباط بوده است، همواره به شکل رسمی از بنیاد سینمایی فارابی برای معرفی فیلم ایرانی دعوت به عمل آورده و فرم‌ها را برای بنیاد ارسال کرده است – حتی در دو موردی که بنیاد میزبان نبوده، فرم‌ها برای بنیاد ارسال شده است.»‌  به این ترتیب، درخواست رسمی کانون کارگردانان برای نخستین بار در شرایطی مطرح شد که در دو دهه پیش از آن، بنیاد سینمایی فارابی متولی انتخاب فیلم از ایران برای اسکار بود اما حالا خبر می‌رسد که این کمیته به خانه سینما برگشته است و اعضاء آن هم مشخص شده‌اند.    طبق قوانین اسکار، فیلم‌هایی که دست‌کم هفت روز در بازه زمانی ۱۰ مهر ۱۴۰۳ تا هشتم مهرماه ۱۴۰۴ در کشور مبدأ به نمایش درامده‌ باشند، می‌توانند برای معرفی به اسکار بررسی شوند.