رئیس پلیس فتا تهران بزرگ با اشاره به فرصتطلبی شیادان مجازی در 48 ساعت گذشته گفت: پیامکی که در خصوص قطع فوری برق برای شما ارسال میشود، از سوی کلاهبرداران است. سردار داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت اظهار کرد: بدافزارها با عناوینی نظیر «پرداخت قبض»، «اعتراض به یارانه»، «سامانه ابلاغ ثنا»، «سبد کالا» و... توسط مجرمان ایجاد و از طریق لینک موجود در پیام، از راه پیامک یا در بستر شبکههای اجتماعی برای شهروندان ارسال میشود که بلافاصله پس از کلیک روی آن، امکان آلوده شدن تلفن همراه و در نهایت سرقتهای بانکی و نقض حریم خصوصی دریافتکنندگان پیام وجود خواهد داشت. این مقام انتظامی با تأکید بر اینکه شهروندان به هیچ عنوان پیامهای حاوی لینک، که در خصوص قطع شدن برق و پرداخت قبض برایشان ارسال میشود، را باز نکنند و به سرشمارهای که پیامک را ارسال کرده توجه کنند، افزود: مجرمان با ارسال پیامک حاوی لینک با محتوای مرتبط با قطع فوری برق، اقدامات خود را آغاز کرده و کاربران را به مسیری برای برداشت غیرمجاز از حساب بانکیشان هدایت میکنند یا اطلاعات هویتی آنان را دریافت کرده و از آن سوءاستفاده میکنند. رئیس پلیس فتا تهران بزرگ با اشاره به اینکه لینک معرفیشده در این پیامکها حاوی یک بدافزار است، خاطرنشان کرد: در این روش از کلاهبرداری، فرد کلاهبردار با جعل آدرس اینترنتی به نام اداره برق، پیامکی که در نهایت به یک لینک پرداخت آنلاین منتهی میشود برای شهروندان ارسال میکند و از آنجایی که برخی شهروندان از این سامانهها و نحوه پیگیری آنها آگاهی ندارند، روی لینک کلیک کرده و مورد کلاهبرداری قرار میگیرند و حریم خصوصی آنان نقض میگردد. معظمی گودرزی با اشاره به لزوم افزایش سطح سواد رسانهای و توجه به هشدارهای پلیس به شهروندان توصیه کرد: در صورت مواجه شدن با اینگونه سرقتهای اینترنتی، بلافاصله اینترنت تلفن همراه خود را غیرفعال کرده و با بررسی نرمافزارهای نصبشده بر روی گوشی، بدافزار مخرب را شناسایی و سریعا حذف کنند. همچنین در همان ساعات اولیه، جهت پیجویی و ردیابی تراکنشهای سرقتشده، بهصورت 24 ساعته به پلیس فتا تهران بزرگ مراجعه کنند تا زمان طلایی پیجویی از دست نرود.
در پی صدور بخشنامهای از سوی وزارت آموزش و پرورش برای ثبتنام دانشآموزان ایرانی فاقد مدارک هویتی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از ثبتنام بیش از ۱۴ هزار و ۸۰۰ دانشآموز از زمان ارسال این بخشنامه تا ۱۶ مهر با تأکید بر ثبتنام این کودکان خبر داد و گفت: هیچ کودک ایرانی نباید به دلیل نداشتن مدارک هویتی از تحصیل بازبماند.
به گزارش ایسنا، در راستای تحقق عدالت آموزشی و تأکید رئیسجمهور بر فراهمسازی فرصت برابر جهت تحصیل برای همه کودکان ایرانی، وزیر آموزش و پرورش با صدور بخشنامهای به ادارات کل استانها، مدارس ابتدایی را موظف کرد تا دانشآموزان ایرانی فاقد مدارک هویتی در مدارس ثبتنام کنند. رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در گفتوگو با ایسنا، درباره جزئیات این بخشنامه گفت: بخشنامه طبق دستور وزیر آموزش و پرورش ارسال شده، پیرو دستورالعمل اجرایی ثبتنام دانشآموزان در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵، با هدف جذب حداکثری افراد واجبالتعلیم در مدارس و کاهش آمار بازماندگان از تحصیل صادر شده است. وی با اشاره به استمرار سیاست ثبتنام این گروه از دانشآموزان در سالهای گذشته افزود: ترتیبی اتخاذ شده تا در سال تحصیلی جاری نیز ثبتنام دانشآموزان ایرانی فاقد مدارک هویتی مانند سالهای گذشته و بر اساس ماده ۴۵ آییننامه اجرایی مدارس در اسرع وقت انجام شود. این ماده به مدیر مدرسه اجازه میدهد در موارد استثنا از دانشآموزی که فاقد مدارک هویتی و تحصیلی است، به صورت مشروط ثبتنام کند تا مدارک لازم در ادامه تحویل داده شود. معاون آموزش ابتدایی با اشاره به روند اجرای این بخشنامه ادامه داد: از زمان ارسال بخشنامه و تأکید بر ثبتنام این دانشآموزان، تا روز چهارشنبه گذشته، ثبتنام ۱۴ هزار و ۸۰۰ دانشآموز انجام شده و بقیه افراد نیز در حال انجام مراحل ثبتنام هستند.
حکیم زاده گفت: کودکان فاقد مدارک هویتی که در سن ثبتنام قرار دارند باید طبق بخشنامه ارسالی وزیر در مدارس ثبتنام شوند. درباره افرادی که از نظر سنی در بازه تعریفشده نیستند، مدارس طبق ضوابط خاص خود تصمیم میگیرند و این موضوع ارتباطی با مدارک هویتی ندارد.
یک مرمتگر پیشکسوت از افت کیفیت مرمتها و غلبه نگاه اداری و پیمانکاری بر این حوزه انتقاد و تأکید کرد که حفظ میراث فرهنگی در ساختار دولتی ممکن نیست و باید به سازمانی مستقل با حضور استادکاران خبره و متخصصان دانشگاهی سپرده شود. مرمت و بازسازی بناهای تاریخی در سالهای اخیر بیش از هر زمان دیگری با نقد و اعتراض کارشناسان، پژوهشگران حوزه میراث فرهنگی و حتی مردم محلی مواجه شده است. از مرمتهای شتابزده و غیراصولی گرفته تا استفاده از مصالح نامناسب و حذف استادکاران و معماران سنتی از روند کار، همگی باعث شدهاند بسیاری از پروژهها بهجای احیای هویت تاریخی، به تخریب تدریجی و تحریف اصالت آثار منجر شوند. در برخی موارد، مرمتها به حدی از معیارهای فنی و هنری فاصله گرفتهاند که نهتنها کمکی به حفظ میراث فرهنگی نکردهاند، بلکه خود به عاملی برای زوال و بیهویتی تاریخی تبدیل شدهاند. در چنین فضایی، پرسش اصلی همچنان باقی است، متولی واقعی مرمت آثار تاریخی کیست؟ چرا با وجود تکرار اشتباهها و هشدارهای مداوم متخصصان، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هنوز در روشها و ساختار اجرایی خود تجدیدنظر نکرده است؟ ایسنا در ادامه پیگیریهای خود درباره وضعیت حفاظت و مرمت آثار تاریخی، با ابوالحسن میرعمادی از معماران نسل اول و از نخستین مرمتگران بناهای تاریخی پیش از انقلاب، گفتوگو کرد. میرعمادی نخست به پیشینه حضورش در حوزه مرمت اشاره کرد و گفت: من تجربهای دارم که از سال ۱۳۴۵ آغاز شد و حدود ۱۰ سال ادامه داشت. در این مدت در زمینه مرمت آثار تاریخی هم در تهران و هم در آثار ثبتشده جهانیِ یونسکو فعالیت داشتم، مانند گنبد قابوس، گنبد رادکان و ساختمانهای مهم دیگری که در آن دوران مرمت میشدند. آخرین کار من نیز مربوط به کاخ گلستان بود؛ عمارت بادگیر، باب عالی، اندرونی و تالار آیینه. اتفاقاً اخیراً جلساتی با مسئولان میراث فرهنگی داشتیم در خصوص همین موضوع؛ یعنی کیفیت کارهایی که در آن دوران انجام میشد و مقایسه آن با وضعیت امروز. اکنون میبینیم که در کار مرمت اشتباهات بزرگی وجود دارد، بعضی از آنها واقعاً تأسفبرانگیز است. در آن زمان روش اجرای کار کاملاً متفاوت بود. ما بهعنوان دفتر فنی هر استان، با بودجه مشخصی فعالیت میکردیم اما در عین حال اختیار بسیاری داشتیم، بهویژه در انتخاب تیم اجرایی. این معمار ادامه داد: مدیر پروژه که مسئولیت یک طرح مرمتی را میپذیرفت، خودش تیمش را انتخاب میکرد. منظورم از تیم اجرایی، همان معمار، نقاش، گچبر، آجرکار و دیگر استادکاران است. نمونه بارز آن، مرمتی است که در عمارت بادگیر کاخ گلستان انجام دادیم. کیفیت کار بهقدری بالا بود که حتی امروز تشخیص اینکه کدام بخش مرمت شده و کدام بخش اصلی است، تقریباً غیرممکن است، مگر با استفاده از اسناد تاریخی. در آن زمان، تیم کارشناسی با مسئولیت کامل خود کار را انجام میداد و استادکاران بسیار ماهری را وارد پروژه میکردیم. مثلاً برای آجرکاری، سراغ بهترین استادان میرفتیم یا معماران و نجارانی از شهرهایی مانند کاشان میآوردیم که در کار خود استاد بودند. هرگاه کاری به آنها واگذار میشد، با دقت و مهارت و در چارچوب همان سبک کلاسیک ایرانی انجامش میدادند.