پیوند آموزش و تجربه در کارگاه آموزشی بررسی مفاهیم مالی
دومین جلسه کارگاه آموزشی بررسی مفاهیم مالی در اتکائی با تدریس مدیر اتکائی بیمه پاسارگاد و تجربه نگاری پیشکسوتان و متخصصان صنعت بیمه برگزارشد.این رویداد آموزشی برای اولین بار در حوزه اتکایی برگزار و با استقبال بی سابقه فعالان این حوزه مواجه شد.امین ضمیری مدرس دوره به تشریح مفاهیم مالی در اتکائی و اهمیت آن در نحوه پذیرش ریسک و محاسبات مرتبط با این حوزه پرداخت.به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بیمه پاسارگاد، این کارگاه آموزشی با هدف ارتقای دانش تخصصی مدیران و کارشناسان حوزه بیمه با تمرکز بر مفاهیم کلیدی مالی مرتبط با امور اتکائی، نحوه تحلیل نسبتهای مالی، اصول شناسایی درآمد و هزینه در قرار دادهای اتکایی و روش ارزیابی عملکرد مالی این حوزه مورد بررسی قرار گرفت.یکی از بخشهای برجسته این رویداد، برگزاری پنل تخصصی با حضور پیشکسوتان و متخصصان و صاحبنظران صنعت بیمه بود که تجربههای ارزشمند خود را در زمینه چالشهای مالی و مدیریتی بیمههای اتکایی با شرکتکنندگان به اشتراک گذاشتند.
تقدیر از بانک مسکن به عنوان دستگاه فعال در حوزه سلامت
سومین گردهمایی سالانه «رسم مهربانی» با هدف ترویج فرهنگ مهرورزی با حضور مدیر شعب بانک مسکن استان لرستان و تعدادی از مسئولین استانی توسط مدیریت شعب بانک مسکن این استان برگزار شد. از بانک مسکن به عنوان دستگاه فعال در حوزه سلامت قدردانی شد.
به گزارش تجارت به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن؛ سومین گردهمایی سالانه رسم مهربانی با هدف ترویج فرهنگ مهرورزی و مشارکت در حوزه سلامت، ایجاد نشاط در کودکان تحت پوشش انجمنهای بیماریهای خاص با حضور معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان، مدیر شعب بانک مسکن استان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی لرستان، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین سلامت استان، مدیرکل بیمه سلامت و جمعی از حامیان این مراسم به همت بانک مسکن استان لرستان و در سالن شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد.داریوش عالیپور مدیر شعب بانک مسکن استان ضمن قدردانی از برپایی این همایش گفت: بانک مسکن علاوه بر رسالت اصلی خود که تامین مسکن اقشار مختلف جامعه است در حوزه مسئولیت اجتماعی نیز همواره همراه و همیار خانوادههای دارای بیماران خاص و صعبالعلاج بوده است.
برنامه جامع راهبردی، نتیجه کار علمی و عملیاتی مشترک ستاد و استانهاست
با حضور دکتر «غلامرضا فتحعلی» مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران و اعضای هیأت عامل، همایش واحدهای صف و ستاد مدیریت شعب استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران، با اشاره به اجرای برنامه جامع راهبردی، اظهار داشت: این برنامه نتیجه کار علمی و عملیاتی مشترک میان ستاد مرکزی و استانهاست که پس از هجده سال با هدف رشد پایدار و کاهش ریسک تدوین شده است.فتحعلی با اشاره به تحول منابع انسانی و اصلاح ساختار سازمانی در بانک، گفت: تغییرات ساختاری بانک با دقت و کمترین ریسک انجام شد تا ضمن حفظ انسجام، زمینه رشد و انگیزه همکاران تقویت شود.وی از برنامههای بانک برای توسعه بانکداری دیجیتال خبر داد و افزود: بانک قرضالحسنه مهر ایران از مرحله صندوقمحوری عبور کرده و در مسیر توسعه خدمات نوین نظیر ضمانتنامهها، تأمین مالی جمعی و خدمات ارزی گام برمیدارد.
حضور هدفمند بانک صادرات ایران
در «تراکنش یازدهم»
یازدهمین رویداد بزرگ «تراکنش ایران» با شعار «آینده باهوش است» با حضور مؤثر و هدفمند بانک صادرات ایران و ارائه تازهترین دستاوردهای بانک در حوزه بانکداری دیجیتال و نوآوریهای بانکداری باز، از ۵ تا ۷ آبانماه ۱۴۰۴ در مرکز آفرینشهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار میشود. به گزارش تجارت به نقل از روابطعمومی بانک صادرات ایران، در رویداد امسال، شرکتهای زیرمجموعه بانک صادرات ایران از جمله هلدینگ فناوری و نوآوری صاد، فناوری و راهحلهای هوشمند سپهر، پرداخت الکترونیک سپهر، رایان همافزا، پیشگامان فناوریهای نوین صاد، دادهپردازی خوارزمی، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی و شرکت مدیریت و راهبری زیرساخت صاد، مجموعهای از خدمات و راهحلهای نوین مالی را معرفی میکنند.
گروه بانک و بیمه: معاون تنظیمگری و نظارت بانک مرکزی با اشاره به تاثیر ناترازی بانک آینده بر شبکه بانکی، گفت: ۴۲ درصد از اضافه برداشت و ۴۱ درصد از ناترازی سرمایه نظام بانکی نظام بانکی مربوط به بانک آینده بود. همچنین با انجام فرآیند گزیر در این بانک و خروج آن از نظام بانکی کشور نسبت کفایت سرمایه شبکه بانکی 3.5 برابر می شود. در فرآیند گزیر بانک آینده، بانک ملی به عنوان بانک عامل انتخاب شد و دارایی ها به صندوق ضمانت سپردهها منتقل میشود. به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، معاون تنظیمگری و نظارت بانک مرکزی با اشاره به اینکه به عنوان بانک مرکزی، یکی از مهمترین مسئولیتها و وظایفی که بر عهده داریم، ارزیابی مستمر عملکرد نظام بانکی و احصاء بانکهای تراز و ناتراز است، گفت: ارائه روشها و نظارت دقیق در جهت اصلاح بانکهای ناتراز است. یکی از مهمترین تفاوتهایی که همه نهادها با نهاد بانک دارند، این است که در بانکها ذینفعی وجود دارد که این ذینفع با بقیه نهادها متفاوت است. در بانکها سپردهگذار داریم که یکی از مهمترین ذینفعان بانکها هستند، در حالی که در بنگاههای دیگر این ذینفعان را نداریم.دکتر فرشاد محمدپور با اشاره به وضعیت بانک آینده در گذشته، بیان داشت: وضعیت این بانک از روز آغاز فعالیت نامناسب بود و آغاز توقف وضعیت نامطلوب این بانک از سال ۱۳۹۸ شروع شد. هنگامی که فعالیت بانک آینده در سال ۱۳۹۲ آغاز شد، سهم آن از کل سپردههای بانکی کشور معادل ۳.۲ درصد بود. نمودار رشد سهم این بانک هرساله افزایش یافت تا اینکه در اوج خود در سال ۱۳۹۸، حدود ۷.۶ درصد از سهم سپردههای نظام بانکی متعلق به بانک آینده بود. به عبارتی، با توجه به شیب رشد مذکور، اکنون این بانک از نظر سپردهها میتوانست بزرگترین بانک کشور باشد.وی در تشریح دلایل دو برابر شدن سهم سپردهها در چهار یا پنج سال آغاز فعالیت بانک آینده تصریح کرد: علت این امر آن است که بانک آینده به طور میانگین از سال ۱۳۹۲ و بهویژه تا سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۳۹۹ در جذب سپردهها نسبت به میانگین نظام بانکی، حدود ۶ تا ۷ درصد مازاد عملکرد داشت. در زمانی که میانگین جذب سپرده در نظام بانکی ۱۶ درصد بود، میانگین این میزان در بانک آینده ۲۲ درصد بود و نرخهای سود بیشتری ارائه میکرد که به این ترتیب، رشد سپردهها محقق میشد.دکتر محمدپور درادامه تصریح کرد: در بانکها با یک ذینفع بسیار مهم سروکار داریم که هم از لحاظ گستردگی بسیار بااهمیت است و هم از لحاظ مالی بسیار ذینفع مهمی است. عموماً اهمیت این ذینفع از سهامدار بانک نیز بالاتر است. برای اینکه منافع این ذینفع دیده شود، مدیریت شود و همچنین همه آن منافعی که این ذینفع دارد باقی بماند و از بین نرود، در ادبیات بانکی دنیا و همچنین در مقررات بانک مرکزی و قانون بانک مرکزی کشورمان مرحلهای اضافه میشود. یعنی بعد از اینکه یک بانکی ناتراز شد، قبل از اینکه به نقطه انحلال و سپس تسویه برسد، یک مرحله قبل از این داریم که این مرحله را «مرحله گُزیر» یا «فِیصَله» مینامند.
کار سخت اما ارزشمند؛ شروع اصلاح ساختار داراییهای بانک آینده با مدل جهانی AMC
وی با اشاره به ناترازی موجود در بانک آینده و تعیین تکلیف آن، بیان داشت: این موضوع در سطح جهانی و همچنین در ایران طبق قانون جدید بانک مرکزی پیشبینی شده است. نهادهایی چون صندوق ضمانت سپردهها و شرکت مدیریت دارایی (AMC) در نظر گرفته شدهاند که هرگاه در یک مجموعه نظارت و مدیریت به درستی صورت نگیرد و به هر دلیلی آن مجموعه دچار ناترازی شود، این ناترازی باید به یک نهاد غیربانکی منتقل شود. این امر بدان دلیل است که قرار نیست ناترازی به یک بانک دیگر منتقل شده و دوباره مردم را درگیر کند. در شرکت مدیریت دارایی، این ناترازی مدیریت میشود و داراییها ارزشافزایی و به فروش میرسند.عضو هیات عالی بانک مرکزی با طرح این پرسش که چنانچه این ناترازی به شرکت مدیریت دارایی منتقل شود و داراییهای بانک کمتر از بدهیها باشد، چه اتفاقی میافتد؟، خاطرنشان کرد: وقتی خروجی یک موضوع ناتراز است و داراییهای آن کمتر از بدهیها است، در ابتدا باید سهامداران پاسخگوی این موضوع باشند. اگر سهامداران نتوانند پاسخگو باشند، هزینه آن مجدداً به کل کشور تحمیل خواهد شد. اما در مورد خاص بانک آینده، از آنجا که عمده مسئله، ناترازی نقدینگی بوده، برآورد این است که داراییهای بانک آینده کمتر از بدهیهای آن نیست؛ هرچند که باید ارزشگذاری و دقیقاً مشخص شود. اگر کمتر نباشد، دارایی به شرکت مدیریت دارایی منتقل شده و کار اصلی این شرکت از اینجا آغاز میشود. اصولاً شرکت مدیریت دارایی برای همین منظور به وجود آمده است و در ادبیات اقتصاد جهانی نیز این نهاد تاسیس شده تا دارایی را در اختیار بگیرد و از طریق روشهای مختلف، آن را به فروش برساند.
مراحل اجرایی فرآیند گزیر چگونه عملیاتی میشود
وی افزود: این مرحله به عنوان مرحله گذر است که در اینجا باید بعضی از مسائل، موارد و موضوعات مانند داراییها سپردهگذاران، سهامداران و... تعیین تکلیف شود. بعد از اینکه همه اینها تعیین تکلیف شد به مرحله بعدی میرویم که این مرحله میتواند انحلال باشد. در حال حاضر بانک آینده وارد فرایند گُزیر شده است. اکنون در این مرحله موضوعات این بانک، تعیین تکلیف شده و همگی به بانک ملی منتقل شدهاند. منظور از اینکه سپردهگذار تعیین تکلیف شود یعنی سپردهگذار بداند که از روز بعد از گُزیر از کجا باید سپرده خود را پیگیری کند.معاون تنظیمگری و نظارت بانک مرکزی یادآور شد: بخشی از تسهیلاتگیرندگان بانک آینده (بخشی، چون همه تسهیلات بانک آینده به بانک ملی منتقل نشده است)، چون هدف اصلی این بود که مانند تجربهای که در مؤسسه نور داشتیم، به هیچ عنوان ناترازی را به بانک ملی منتقل نکنیم. در این زمینه، تسهیلات جاری که شفاف و قابل وصول است، هیچ مشکلی ندارند و تسهیلاتی که غیرجاری هستند را به بانک ملی منتقل نکردهایم.