HIV، بیماری قابل کنترل با درمان بهموقع / انتقال صفر از مادر مبتلا به نوزاد؛ از دستاوردهای کشور
وزیر بهداشت با اشاره به درمان موفق HIV در کشور گفت: با تشکیل شبکه پزشکان درمانگر، ۹۴ درصد افراد تحت درمان به سطح سرکوب ویروسی رسیدهاند. به گزارش ایسنا، در وبینار روز جهانی ایدز ۱۴۰۴ که با حضور معاون بهداشت، مدیران و کارشناسان وزارت بهداشت و نمایندگان سازمانهای بینالمللی و دستگاههای همکار برگزار شد، پیام دکتر ظفرقندی، وزیر بهداشت قرائت شد. بنابر اعلام وبدا، وزیر بهداشت در این پیام تأکید کرد: اچآیوی یک بیماری قابل کنترل است و در صورت تشخیص بهموقع و درمان مؤثر، فرد مبتلا میتواند طول عمر طبیعی داشته باشد و با کاهش بار ویروسی، دیگر قادر به انتقال بیماری به دیگران نخواهد بود. ظفرقندی با اشاره به اهداف برنامه کنترل عفونت اچآیوی، دستیابی به شناسایی ۹۵ درصد مبتلایان، درمان ۹۵ درصد افراد شناساییشده و موفقیت درمان در ۹۵ درصد افراد تحت درمان را از ارکان اصلی این برنامه اعلام کرد. وزیر بهداشت وجود برنامه استراتژیک با مشارکت ۲۳ سازمان را نقطه قوت کشور در کنترل اچآیوی دانست و گفت: نظارت بر اجرای برنامه از سال ۱۳۹۵ بر عهده «کمیته نظارت بر اجرای برنامه کنترل عفونت اچآیوی» قرار گرفته و این کمیته با تعیین سهم هر سازمان و تدوین شاخصهای دقیق پایش، روند اجرای برنامه را بهصورت مستمر رصد میکند. وی تدوین دستورالعملهای یکسان برای سازمانهای مختلف و طراحی نظام مدیریت جامع اطلاعات (MIS) را از مهمترین ابزارهای نظارت عنوان کرد و افزود: سهم وزارت بهداشت در این برنامه، پوشش درمان موفق مبتلایان است؛ بهگونهای که با تشکیل شبکه پزشکان درمانگر، ۹۴ درصد افراد تحت درمان به سطح سرکوب ویروسی رسیدهاند. ظفرقندی پیشگیری از انتقال مادر به کودک را از دستاوردهای مهم برنامه دانست و اعلام کرد: تعداد نوزادان مبتلا متولدشده از مادران مبتلا از ۱۰ مورد در سال ۱۳۹۶ به یک مورد در سال ۱۳۹۹ کاهش یافته و در سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ هیچ موردی گزارش نشده است. وی افزود: سال گذشته در ۱۵۰ مادر مبتلا، امکان باروری سالم فراهم شد و همه نوزادان سالم به دنیا آمدند.وزیر بهداشت همچنین به چالش تشخیص اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۶۲ درصد موارد شناسایی شدهاند که نیازمند تقویت بیشتر برنامههای تشخیصی است.
نیویورکتایمز در آستانه قرعهکشی جام جهانی ۲۰۲۶، تیم ملی ایران را به عنوان تیمی که "بیشترین حواشی سیاسی" را با خود حمل میکند، معرفی کرده و همگروهی ایران و آمریکا را جنجال بزرگی میداند. این رسانه آمریکایی همچنین وابستگی قلعهنویی به بازیکنان کهنهکار را مطرح کرده است. به گزارش ایسنا، قرعهکشی جام جهانی روز جمعه برگزار میشود و کشورها حریفان خود را در مسابقات سال آینده خواهند شناخت. ۴۲ کشور تاکنون به این مسابقات راه یافتهاند و ۲۲ کشور دیگر در دو مرحله پلیآف در ماه مارس برای شش جایگاه باقیمانده رقابت خواهند کرد. این بزرگترین جام جهانی تاریخ است که با حضور ۴۸ تیم برگزار خواهد شد. نیویورکتایمز در آستانه قرعهکشی جام جهانی نگاهی به تیم های راه یافته به این رقابتها داشته است و تیم ملی ایران را نیز مورد بررسی و تحلیل قرار داده است. در طول مسیر چند مانع بر سر راه تیم ملی ایران وجود داشت و در برخی بازیها کمتر از حد انتظار در زمین ظاهر شد اما در نهایت بدون هیچ نگرانی زیادی و دو بازی مانده به پایان، صعودش به جام جهانی را قطعی کرد. تنها شکست ایران در کل این رقابتها مقابل قطر بود؛ آن هم در شرایطی که صعود ایران به دور بعدی قطعی شده بود. این چهارمین جام جهانی متوالی ایران خواهد بود، به این معنی که آنها از سال ۲۰۱۴ پای ثابت این رقابتها بودند. با این حال، ایران تا به حال از مرحله گروهی جام جهانی صعود نکرده است و بهترین عملکرد آنها در سال ۲۰۱۸ بود؛ زمانی که مراکش را شکست دادند و با پرتغال مساوی کردند اما شکست نزدیک مقابل اسپانیا آنها را از رسیدن به دور حذفی دور نگه داشت.
بیست و یکمین دوره نمایشگاه بینالمللی تبلیغات و برندسازی هفته آینده در تهران برگزار میشود، رویدادی با حضور شرکتهای داخلی، خارجی و دانشبنیان که مأموریت دارد مسیرهای جدید فروش، توسعه صادرات و تاکتیکهای نوین بازاریابی را پیشروی فعالان اقتصادی قرار دهد. به گزارش ستاد خبری و اطلاع رسانی: دکتر سید علی اعتدالی،رئیس ستاد برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات و بازاریابی با اشاره به اینکه این رویداد با شعار" تبلیغات، تحول، رونق کسب کار" برپا می شود،گفت: در این نمایشگاه علاوه بر شرکت های داخلی، شرکت ها و نمایندگی کشورهای چین و هنگ کنگ حضور و مشارکت دارند. وی افزود: این نمایشگاه با حضور و مشارکت بیش از 150 شرکت داخلی و خارجی و همچنین مشارکت شرکت های دانش بنیان از 22 تا 25 آذرماه، در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود. اعتدالی با بیان اینکه همزمان با این نمایشگاه بیش از بیست کارگاه علمی آموزشی با حضور استادان نامی این حوزه برگزار خواهد شد، گفت: در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات که با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صمت برگزار می شود، برترین شرکت ها در حوزه های صنعت تبلیغات و بازاریابی و برند سازی گردهم می آیند و نوین ترین دستاوردهای خود را عرضه و به نمایش می گذارند. وی افزود: در این نمایشگاه آژانس های تبلیغاتی، بازاریابی و مشاوره،کانون های تبلیغاتی،دیجیتال مارکتینگ، مولتی مدیا، فن آوری اطلاعات، تبلیغات محیطی، محاطی،ماشین آلات و تجهیزات وابسته، هدایای تجاری، تبلیغات کالاهای صادراتی، برندهای تجاری و تبلیغاتی و دیگر شاخه های مرتبط ارائه خواهد شد. رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه خاطر نشان کرد: ارائه راهکارهای حفظ بازارهای صادراتی، آشنایی با فنون نوین بازاریابی، ارتقاء سطح دانش بازاریابی و تبلیغات، حمایت از صنعت تبلیغات، شناخت تاکتیک های بازاریابی و ارتقاء فروش، آموزش تبلیغات و بازاریابی، آشنایی با جدیدترین تحولات بین المللی تبلیغات و بازاریابی و توسعه صادرات،مهمترین اهدافی برپائی این رویداد است. اعتدالی افزود: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، قرار است چند هیات بازرگانی از كشور های همسایه با حضور در این نمایشگاه، ضمن بازدید از غرفه ها و سالن ها، با شركت های ایرانی وارد مذاكره شوند. وی در ادامه با بیان اینکه اگر قرار است از تولید حمایت کنیم، باید پیش از هر چیز مسیر فروش را هموار کنیم، گفت: تولید زمانی جان میگیرد که بازارش زنده باشد، مشتری مسیرش را پیدا کند و برند بتواند روایت خود را بسازد و و اینجاست که نقش چنین نمایشگاهی برجسته میشود. وی افزود: نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی جایی است که تولیدکنندگان میتوانند دیده شوند، فروشندگان میتوانند فرصت بسازند و بازار میتواند دوباره نفس بکشد و در واقع این رویداد حلقهی اتصال ایده تا بازار است؛ پلی میان خلاقیت، تولید و اقتصاد واقعی. گفتنی است بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات و بازاریابی از 22 تا 25 آذرماه هر روز از ساعت 8 تا 16در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آماده بازدید علاقمندان خواهد بود.