افزایش آلودگی هوا، پایش صنایع یزد را تشدید کرد

یزد- کاظم صادقپور -در پی افزایش شاخص‌های آلودگی هوا در روزهای اخیر، اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان یزد نظارت بر واحدهای صنعتی را شدت بخشیده و ارزیابی‌های میدانی گسترده‌ای را در دستور کار قرار داده است.حسین زارع ارنانی، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان یزد، با اشاره به ضرورت کنترل منابع آلاینده گفت: با توجه به روند افزایشی آلودگی هوا، تیم‌های پایش این اداره نظارت بر صنایع را تشدید کرده‌اند.وی افزود: در این بازدیدها، عملکرد سیستم‌های کنترل آلایندگی، نحوه مدیریت پسماند و پساب، و میزان رعایت استانداردهای زیست‌محیطی به‌طور دقیق بررسی شد. برخی واحدها دارای انتشار آلاینده بیش از حد مجاز بودند که برای آنها اخطار کتبی صادر و مهلت مشخصی برای رفع نواقص و اصلاح فرآیندها تعیین شد.زارع ارنانی تأکید کرد: در صورت بی‌توجهی به اخطارها و عدم تمکین به ضوابط، پرونده واحدهای متخلف برای اجرای برخوردهای قانونی از جمله اعمال محدودیت یا توقف فعالیت، به مراجع ذی‌صلاح ارجاع خواهد شد.رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان یزد با بیان اینکه وضعیت کیفیت هوا در روزهای اخیر ناپایدار است، گفت: نظارت‌ها به‌صورت مستمر و ویژه ادامه دارد و هیچ‌گونه اغماضی در برخورد با منابع آلاینده صورت نخواهد گرفت. حفظ سلامت شهروندان و کاهش آثار آلودگی هوا از اولویت‌های اصلی این اداره است

 

زمینه ثبت جهانی مسجد جامع ارومیه تسهیل شد

مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: با برطرف شدن روند ثبت جهانی مسجد جامع ارومیه، امیدها برای ثبت این اثر افزایش یافت.علیرضا ایزدی در بازدید از مسجد جامع ارومیه اظهار کرد: برای بررسی مصوبات سفر چند ماه گذشته وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به آذربایجان غربی که به دعوت استاندار انجام شد امروز سفری را به ارومیه داشتیم.مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: یکی از این مصوبات مربوط به مرمت و ساماندهی بازار ارومیه بوده که بررسی این موضوع در دستور کار قرار گرفت.وی ادامه داد: در ارتباط با مرمت و احیای بخشی از بازار کارهایی انجام و اعتباراتی نیز تخصیص پیدا کرده است که با ادامه تخصیص اعتبار و انجام مرمت در بازار امید است با تسریع بهتر در حوزه مرمتی شاهد احیا و رونق بهتر بازار و ارائه خدمات بهتر به مردم ارومیه گردشگران باشیم.ایزدی با بیان اینکه بررسی روند ثبت جهانی مسجد جامع ارومیه نیز یکی دیگر از برنامه‌های سفر بود، گفت: هدف ما ثبت جهانی مسجد جامع ارومیه به‌عنوان یکی از شاخص‌های معماری ارزشمند ایرانی اسلامی است و امیدواریم با همکاری تمامی نهادها، این هدف به‌زودی محقق شود.

امضای تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری جمع‌آوری مواد زائد کشتی‌ها در بندر امیرآباد
شهره حقی – تجارت:   با حضور یک شرکت دانش بنیان و مسئولین اداره کل بنادر و دریانوردی امیرآباد، تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری جمع‌آوری مواد زائد کشتی‌ها در این بندر به امضا رسید.به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی امیرآباد، ظهر روز (چهارشنبه 12 آذرماه 1404) تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری احداث سایت جمع‌آوری مواد زائد کشتی‌ها، فیمابین یک شرکت دانش‌بنیان و فعال در حوزه محیط زیست و بندر امیرآباد به ارزش 280 میلیارد ریال منعقد شد.در آئین امضای این تفاهم نامه، ابتدا محمد علی موسی پور گرجی، مدیر کل بنادر و دریانوردی امیرآباد با اشاره به ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری ابراز امیدواری کرد، مطمئنا این سرمایه‌گذاری موجبات بهبود محیط زیست دریایی و ساحلی این منطقه را فراهم خواهد نمود و امیدواریم با توجه به مجاورت در زیست گاه حیات وحش میانکاله، گامهای موثرتری در حفظ محیط زیست این منطقه جغرافیایی برداریم.سرمایه‌گذار بخش خصوصی نیز که به عنوان یک شرکت دانش بنیان در حوزه محیط زیست و دانشگاه فعالیت می نماید اظهار داشت : با اجرای این تفاهم‌نامه که به زودی منتج به عقد قرارداد خواهد شد امیدواریم، گام‌های موثری در زمینه حفظ محیط زیست و مدیریت پسماندهای کشتی‌ها با هدف بهبود فرآیند جمع‌آوری و بازیافت مواد زائد، کاهش تأثیرات زیست‌محیطی و ارتقاء سطح پایش و مدیریت پسماندها طراحی شده برداشته شود.لازم به ذکر است، بر اساس اطلاعات و پیش‌بینی طرح اولیه سرمایه گذاری، مبلغ سرمایه‌گذاری این پروژه بالغ بر 280 میلیارد ریال می باشد که در زمینی به مساحت حدود 5 هزار متر مربع احداث و برای 10 نفر بصورت مستقیم  فرصت شغلی ایجاد خواهد نمود.

جلسه ارزیابی عملکرد ۶ ماهه مخابرات منطقه کرمان با حضور دکتر هاشمی
عبدالهی – تجارت: جلسه ارزیابی عملکرد۶ ماهه مخابرات منطقه کرمان با حضور دکتر هاشمی معاون راهبرد شرکت مخابرات ایران و مدیر مخابرات منطقه کرمان و کارگروه پروژه برگردان(swap) برگزار شد. به گزارش روابط عمومی مخابرات منطقه کرمان در حاشیه سفر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دکتر هاشمی معاونت راهبرد شرکت مخابرات ایران در مخابرات منطقه کرمان طی جلسه ای با مدیر مخابرات این منطقه و کارگروه پروژه برگردان اظهار داشت: «به دلیل اهمیت این پروژه و تحولی که در جامعه ایجاد می‌کند، مدیران و کارکنان منطقه برای تحقق اهداف پروژه برگردان باید حساسیت و دقت لازم را داشته باشند.» دکتر هاشمی با اشاره به عملکرد مخابرات منطقه کرمان افزود: «باید مخابرات استان به‌ویژه در شاخص‌های کلیدی که در عملکرد مخابرات کشور موثر هستند، از جمله در حوزه فیبر،FTTH  و برگردان تلاش بسیاری کند وی همچنین درخصوص تشکیل کمیته مراقبتی مشتریان مطالبی را عنوان نمود تا در راستای اجرای این پروژه نارضایتی برای مشتریان ایجاد نشود.»دکتر هاشمی در ادامه با بررسی و تحلیل شاخص های عملکردی منطقه با حضور جمعی از مدیران پیمانکاران، روسای مراکز بر نقش مؤثر رؤسای مراکز تصریح کرد و افزود: «روسای مراکز باید محله‌محور عمل کرده و نظارت مستمر و میدانی بر محدوده تحت پوشش خود داشته باشند تا پروژه برگردان با کیفیت و سرعت مناسب پیش رود.» در ادامه این جلسه دکتر ساجدی فر مدیر مخابرات منطقه کرمان درخصوص پروژه برگردان که مهم ترین و اصلی ترین مسئولیت مخابرات منطقه می باشد عنوان کرد : در این منطقه با آغاز پروژه برگردان تیم عملیاتی از جمله معین، ناظر، روسای مراکز و پیمانکاران در منطقه تشکیل شده است همگی تلاش در اجرای بموقع این پروزه را دارند تا بتواند به اهداف شرکت مخابرات ایران دست پیدا کنیم .گفتنی است در این جلسه مدیران، روسا و پیمانکاران نقطه نظرات و پیشنهادات خود را مطرح نمودند.

سالن ۶۰۰۰ نفری ساری برای تکمیل
 ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبارنیاز دارد
مدیرکل ورزش و جوانان مازندران گفت: پروژه سالن چندمنظوره شش هزار نفری ماهفروجک ساری با وجود پیشرفت قابل توجه، برای بهره‌برداری نهایی نیازمند ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار جدید است.حسین بریمانی در حاشیه بازدید از پروژه نیمه‌تمام سالن ورزشی ماهفروجک ساری بیان کرد: پروژه سالن ۶ هزار نفری که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۴ آغاز شده، طی سال‌های گذشته به دلیل چالش‌های مالی و اجرایی با وقفه‌های متعدد مواجه بوده است.وی با اشاره به هزینه‌های صورت‌گرفته افزود: تاکنون حدود ۱۵۵ میلیارد تومان برای اجرای این طرح هزینه شده و بر اساس برآوردهای جدید، بخش‌های تکمیلی همچنان نیازمند تأمین اعتبار است.مدیرکل ورزش و جوانان استان میزان مطالبات پیمانکار را بیش از ۳۵ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: مطابق بررسی‌های فنی، برای تکمیل کامل پروژه در مجموع حدود ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است تا این سالن به بهره‌برداری نهایی برسد.بریمانی با تشریح بخش‌های باقی‌مانده پروژه توضیح داد: این سالن با وجود پیشرفت قابل توجه، هنوز دارای عملیات مهم و زیرساختی ناتمام است که شامل محوطه‌سازی و اجرای سردر ورودی، احداث پست اختصاصی برق، تکمیل موتورخانه، نصب آسانسورها، تکمیل سیستم اعلام حریق، تکمیل سیستم صوتی، انشعاب آب، تهیه دیزل‌ژنراتور و رفع مشکلات فنی موتورخانه می‌شود.

آیین بهره‌برداری از پروژه اصلاح شبکه آب کوی سرحانیه و کلنگ‌زنی تکمیل شبکه فاضلاب مناطق دُربند شرقی، صد دستگاه و سرحانیه امروز با حضور مسئولان شهری، نماینده مردم خرمشهر و مدیران شرکت نفت و گاز اروندان برگزار شد. این پروژه‌ها با اعتباری بالغ بر ۴ هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی و مسئولیت‌های اجتماعی شرکت ملی نفت ایران اجرایی شد. به گزارش روابط عمومی شرکت نفت و گاز اروندان، آیین بهره‌برداری از پروژه اصلاح شبکه آب کوی سرحانیه و کلنگ‌زنی تکمیل شبکه فاضلاب مناطق دُربند شرقی، صد دستگاه و سرحانیه با حضور مسئولین شهری، نماینده مردم خرمشهر در‌ مجلس شورای اسلامی، نماینده مسئولیت‌های اجتماعی شرکت ملی نفت ایران و برخی از مدیران و روئسای شرکت نفت و گاز اروندان برگزار شد. در این آیین، سعید مجدم مدیر امور فنی شرکت نفت و گاز اروندان با اشاره به سیاست‌های وزارت نفت در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی گفت: رویکرد مدیریت شرکت ملی نفت ایران و اروندان این است که علاوه بر فعالیت‌های تولیدی، در بهبود زیرساخت‌های مناطق حوزه تاسیساتی خود نیز نقش‌آفرین باشد. خرمشهر با پیگیری نماینده مجلس و حمایت استاندار در اولویت اجرای پروژه‌های عمرانی قرار گرفت و امروز خوشحالیم که نتیجه این هم‌افزایی در قالب طرح‌های خدماتی و زیربنایی به‌صورت ملموس دیده می‌شودوی افزود: در این آیین با استفاده از اعتبارات مسئولیت‌های اجتماعی شرکت ملی نفت ایران ۴۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی و خدماتی خرمشهر اختصاص داده شده است.مجدم با بیان اینکه نگاه مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان به توسعه شهری، نگاه بلندمدت و زیربنایی است، گفت: ما در اروندان توسعه را فقط در افزایش تولید نمی‌بینیم، بلکه در ارتقای شاخص‌های رفاه مردم عزیزمان جست‌وجو می‌کنیم. هماهنگی میان مجموعه نفت، آبفا، فرمانداری و نماینده مجلس موجب شد طرح‌هایی که سال‌ها متوقف مانده بود، دوباره فعال شود. امیدواریم با تداوم این همکاری ها، بتوانیم به تعهدات خود در قبال مردم شریف خرمشهر عمل کنیم.در ادامه، مصطفی مطورزاده نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی، ضمن قدردانی از حمایت‌های وزارت نفت و شرکت اروندان اظهار کرد: بخش قابل توجهی از پروژه‌های عمرانی خرمشهر با اتکا به اعتبارات نفت در حال اجراست و این همراهی نشان‌دهنده نگاه جدی صنعت نفت به رفع محرومیت و توسعه پایدار است. او همچنین به تخصیص حدود ۱۰۰ میلیارد تومان از محل حق آلایندگی توسط اروندان برای بهبود زیرساخت‌های شهری اشاره کرد.

مراسم رونمایی از تاکسی هابی برقی شرکت« دات وان» در استان البرز با حضور مدیران شرکت،«دات ران ها»،جمعی از شهروندان و اصحاب رسانه در سالن نهال و بذر کرج برگزار شد. مدیرعامل شرکت «دات وان تریپ» در این مراسم  با اعلام آغاز رسمی فعالیت این شرکت، گزارشی از روند شکل‌گیری، برنامه‌ها و ویژگی‌های این مجموعه ارائه داد.  محمود ترفع با اشاره به اینکه امروز بسیار خرسندیم که فعالیت رسمی خود را در کرج آغاز می‌کنیم و امیدواریم با توسعه خدمات، به‌زودی در سراسر استان البرز و سپس سایر شهرهای کشور نیز در خدمت مردم عزیز باشیم، افزود: «شعب رسمی شرکت تاکنون در استان البرز، اصفهان و چابهار ثبت شده و در حال برنامه‌ریزی برای توسعه فعالیت در دیگر شهرستان‌ها هستیم. همچنین مجوز ارائه خدمات جابه‌جایی هوشمند در سطح ملی اخذ شده و در هر شهری که وارد می‌شویم، مجوزهای لازم از شهرداری و سازمان‌های مرتبط نیز دریافت می‌شود. وی با بیان اینکه لازم می‌دانم از همکاری شهرداری کرج در این مسیر تشکر کنم.،ادامه داد: «دات وان تریپ» یک شرکت حمل‌ونقل ثبت‌شده است، نه صرفاً یک نرم‌افزار واسطه. در نتیجه، تمامی مراحل جذب رانندگان، آموزش‌ها و کنترل ناوگان، استانداردسازی‌شده و منطبق با ضوابط رسمی انجام می‌شود.»  به گفته دکتر ترفع، تمامی رانندگان پس از طی مراحل ارزیابی و فیلترهای حرفه‌ای جذب شده‌اند و هیچ‌گونه جذب کنارخیابانی یا بدون استاندارد انجام نشده است.ضمن اینکه آموزش‌های رفتاری، خدماتی، و نحوه برخورد با مسافران توسط کارشناسان زبده شرکت آموزش داده می شود. مدیرعامل «ات وان تریپ »با اشاره به تجهیزات پیشرفته ناوگان توضیح داد:«خودروهای ما مجهز به انواع فناوری‌های نظارتی و ایمنی هستند. چند لایه سیستم GPS در خودرو نصب شده که حتی در صورت خاموش بودن موبایل راننده یا مسافر، موقعیت خودرو رصد می شود. ترفع افزود: «جهت ایجاد هویت ثابت برای شرکت، تمامی رانندگان از لباس فرم یکسان استفاده می‌کنند. همچنین رایحه اختصاصی شرکت در خودروها نصب شده تا مسافران با اطمینان از ورود به خودروی دات وان تریپ مطمئن شوند.»  وی با اشاره به اینکه علاوه بر این، سیستم‌های هوشمند تشخیص خستگی یا خواب‌آلودگی راننده فعال هستند و در صورت نیاز، آموزش‌های تکمیلی برای راننده تکرار می‌شود،خاطرنشان کرد: شرکت دات‌وان‌تریپ با تکیه بر مجوزهای قانونی، استفاده از رانندگان گزینش‌شده و بهره‌گیری از فناوری‌های نظارتی، قصد دارد الگوی تازه‌ای از خدمات جابه‌جایی هوشمند را در استان‌های کشور ارائه کند.

عرب عامری – تجارت: در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان سمنان به ریاست محمدجواد کولیوند، استاندار سمنان، مهدی پاک‌طینت مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان، گزارشی مبسوط از وضعیت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در استان و الزامات قانونی دستگاه‌های اجرایی ارائه کرد. این جلسه با حضور معاونین استاندار، فرمانداران، مدیران کل ستادی و جمعی از مدیران اجرایی استان در سالن جلسات یادگار امام استانداری برگزار شد.دکتر مهدی پاک‌طینت با اشاره به رویکرد ملی وزارت نیرو در تقویت زیرساخت‌های تولید انرژی پاک، اظهار کرد: «استان سمنان با دارا بودن ظرفیت‌های اقلیمی مناسب، یکی از مناطق مستعد کشور برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی است. در سال‌های اخیر اقدامات مهمی در حوزه احداث نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس، سامانه‌های خورشیدی خانگی، نیروگاه‌های مقیاس متوسط و همچنین طرح‌های بزرگ سرمایه‌گذاری آغاز شده و بخش قابل توجهی از آن‌ها وارد مدار یا در مراحل نهایی اجراست.»وی با اشاره به رشد تقاضای برق و ضرورت تنوع‌بخشی به منابع تولید افزود:«اتکا به تولید سنتی پاسخگوی نیاز آینده استان نیست. امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند مشارکت دستگاه‌های اجرایی، شهرداری‌ها و بخش صنعت در توسعه سامانه‌های خورشیدی هستیم. تکالیف قانونی در این حوزه کاملاً مشخص است و انتظار داریم دستگاه‌ها با سرعت بیشتری نسبت به نصب پنل‌های خورشیدی در ساختمان‌های اداری، فضاهای بلااستفاده و پشت‌بام‌ها اقدام کنند.» مدیرعامل شرکت توزیع برق با ارائه گزارشی از آخرین آمار نیروگاه‌ها گفت: «تعداد قابل‌توجهی نیروگاه خورشیدی تاکنون در استان نصب و بهره‌برداری شده و چندین طرح بزرگ نیز در دست اجراست. نیروگاه‌های خانگی و انشعابی با استقبال خوبی مواجه شده و حمایت‌های دولتی باعث تسهیل سرمایه‌گذاری در این حوزه شده است. در برخی شهرستان‌ها ظرفیت‌های جدید در حال واگذاری بوده و شرکت توزیع آماده است تا با سرعت فرایند صدور مجوزها و اتصال به شبکه را انجام دهد.»وی همچنین افزود:«پروژه‌های صنعتی و طرح‌های بزرگ‌مقیاس نقش مهمی در افزایش پایداری شبکه دارند. با اجرای کامل برنامه‌های پیش‌بینی‌شده، تا چند سال آینده سهم انرژی خورشیدی در سبد برق استان دو برابر خواهد شد». پاک‌طینت در بخش دیگری از سخنان خود به تصریح قوانین پرداخت و گفت:«براساس مصوبات قانونی، تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند حداقل بخشی از برق مصرفی خود را از طریق سامانه‌های خورشیدی تأمین کنند. این تکلیف نه‌تنها جنبه الزام قانونی دارد، بلکه اقدامی ضروری برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری انرژی است. شرکت توزیع آماده ارائه مشاوره فنی، طراحی و اتصال سامانه‌ها برای تمامی دستگاه‌ها است.»او تأکید کرد:«بی‌توجهی به این تکلیف باعث افزایش بار شبکه در ساعات اوج، کاهش پایداری و افزایش هزینه‌ها می‌شود. از فرمانداران محترم درخواست شده است موضوع نصب سامانه‌های خورشیدی را در شهرستان‌ها پیگیری و گزارش عملکرد دستگاه‌ها را به استانداری و شرکت توزیع ارائه کنند.»پاک‌طینت توسعه انرژی‌های خورشیدی را یکی از اولویت‌های مهم استان دانست و گفت:«مسیر آینده صنعت برق استان وابسته به گسترش تولیدات پاک است. با همکاری استانداری، دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی، می‌توانیم استان سمنان را به یکی از قطب‌های انرژی خورشیدی کشور تبدیل کنیم.»

مدیر عامل شرکت قطار شهری شهر مشهد گفت:

مدیر عامل شرکت قطار شهری شهر مشهد گفت: تامین مالی پروژه های قطارشهری مشهد از محل اوراق مشارکت و حمایت‌های دولتی است.شبنم مقدم ، روزنامه تجارت - کیانوش کیامرز ، مدیر عامل شرکت قطار شهری شهر مشهد در نشست خبری اظهارکرد: شهر مشهد در زمینه خطوط قطار شهری جزو پیشتازان کشور است.مدیر عامل شرکت قطار شهری شهر مشهد اظهار کرد: قرارداد تکمیل واگن های خط یک قطار شهری با «مپنا» منعقد شده و 60 دستگاه واگن به این خط افزوده  می شود. وی افزود: تعداد واگن های خط یک در حال تکمیل است وبا انتشار اوراق مشارکت برای تکمیل خط ۲ قطار شهری مشهد، این پروژه طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده تا پایان سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری می‌رسد و پس از این تمرکز ما بر روی خطوط 2 و 3 است. کیامرز گفت :هم‌اکنون عملیات اجرایی هر چهار خط مترو مشهد فعال است و بخش زیادی از تأمین مالی از محل اوراق مشارکت و حمایت‌های دولتی انجام می‌شود.وی اظهار کرد:خط دو قطارشهری مشهد چهارده کیلومتر و همه ایستگاه‌های آن راه اندازی شده.  فقط تجهیزات و ساختمان داخل دپو است که با تامین اوراق این دپو در حال ساخت است.کیامرز با بیان اینکه خط سه طولانی‌ترین خط مشهد است، گفت: این خط به طول ۳۰ کیلومتر از انتهای الهیه آغاز می‌شود و تا شهرک ابوذر امتداد دارد تا امروز ۲۳ کیلومتر از این خط حفاری شده و با توجه به گران بودن ساخت مترو وارد چهار فاز شده است. در این مسیر حدود ۶۰۰ متر پایانی حفاری باقی مانده که با فعالیت شبانه‌روزی بدون توقف تا پایان سال تکمیل می‌شود.وی ادامه داد: فاز اول خط 3 به طول 6 کیلومتر با سه ایستگاه را از اردیبهشت ماه بهره برداری آزمایشی آن شروع شده است.کیامرز خاطر نشان کرد: سه ایستگاه جدید دیگر در فاز دوم خط ۳ نیز با چشم‌انداز بهره‌برداری در سالآیندهبرنامه‌ریزی  شده و هم‌اکنون عملیات اجرایی هر چهار خط مترو مشهد فعال است و بخش زیادی از تأمین مالی از محل اوراق مشارکت و حمایت‌های دولتی انجام می‌شود.وی با اشاره به همراهی های دولت گفت:خط چهار مترو  مشهد از انتهای مهرماه سال آینده آغاز می‌شود و تا شهرک شهید باهنر به طول سی کیلومتر ادامه دارد و مجوز ۱۴ کیلومتری حفاری را گرفتیم و شش کیلومتر حفاری انجام شده است .کیامرز با اشاره به هزینه های احداث خطوط تصریح کرد: خط یک قطار شهری هزار میلیارد تومان، خط دو(تاکنون) ،هفت هزار میلیارد تومان هزینه داشته اما فقط 6 کیلومتر خط 3 تا کنون بیش از 12 هزار میلیارد تومان هزینه داشته در بر داشته است.وی با اشاره به اینکه خط ۲ مترو مشهد تا پایان سال  آینده به طور کامل تکمیل ، تحویل و بهره‌برداری می شود ،اظهارکرد: هم‌اکنون فاز نخست خط ۳ به طول ۶ کیلومتر در حال مسافرگیری آزمایشی است و همچنین عملیات اجرایی چهار خط مترو مشهد به صورت همزمان فعال است.مدیرعامل شرکت قطارشهری شهرداری مشهد افزود: خط ۲ مترو مشهد به طور کامل احداث شده و مسیر آن راه‌اندازی شده است و تنها تکمیل تجهیزات تعمیر و نگهداری آن باقی مانده و تلاش‌ها برای تأمین ۶۰ واگن باقیمانده این خط ادامه دارد.کیامرز تصریح کرد: فاز نخست خط ۳ به طول ۶ کیلومتر و ۳ ایستگاه از اردیبهشت ماه وارد مدار مسافرگیری آزمایشی شده است و مجوزهای تکمیل چهار ایستگاه میانی نیز برای بررسی به دولت ارسال شده است.وی با بیان اینکه سه ایستگاه جدید دیگر در فاز دوم خط ۳ نیز با چشم‌انداز بهره‌برداری در سال  آینده برنامه‌ریزی شده‌اند ، خاطرنشان کرد: خط ۳ به طول ۳۰ کیلومتر از منطقه الهیه آغاز و تا شهرک ابوذر ادامه خواهد یافت. در این مسیر حدود ۶ کیلومتر پایانی حفاری باقی مانده که با فعالیت شبانه‌روزی بدون توقف تا پایان سال تکمیل می‌شود.مدیرعامل شرکت قطارشهری شهرداری مشهد افزود: هم‌اکنون عملیات اجرایی هر چهار خط مترو مشهد فعال است و بخش زیادی از تأمین مالی از محل اوراق مشارکت و حمایت‌های دولتی انجام می‌شود.کیامرز با اشاره به اینکه در این دوره اجرای ۶ کیلومتر از خط ۲ و ورود فاز اول خط ۳ به بهره‌برداری محقق شده و این عملکرد یکی از دوره‌های موفق توسعه ریلی مدیربت شهری است گفت: سرمایه‌گذاری برای توسعه خطوط مترو و تأمین تجهیزات، تاکنون ۷۵۰۰ میلیارد تومان منابع مشترک دولت و شهرداری تأمین شده، اما این میزان با توجه به نیازهای واقعی پروژه‌ها کافی نیست و اجرای طرح‌ها با چالش‌های مالی و اجرایی جدی مواجه است.وی گفت:. با محاسبه نرخ روزدلار، هزینه ساخت هر کیلومتر مترو در ایران به حدود ۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد.مدیرعامل شرکت قطارشهری شهرداری مشهد افزود: کیفیت بخش زیادی از تجهیزات داخلی به استانداردهای بین‌المللی نزدیک شده و توان تولید داخلی حدود ۸۰ درصد تجهیزات فنی و ۳۵ تا ۴۰ درصد ناوگان فراهم شده است.کیامرزاضافه کرد: در حوزه حمل‌ونقل، سهم حمل‌ونقل عمومی در بهترین حالت ۱۵ درصد است،. در مشهد این سهم تنها ۵ تا ۶ درصد برآورد می‌شود.مدیرعامل شرکت قطارشهری شهرداری مشهد افزود: به‌دلیل عدم واردات واگن در پنج سال گذشته و نیاز فوری ناوگان، پیگیری‌هایی برای انتقال بخشی از واگن‌های تهران به مشهد انجام شده و توافق اولیه برای ۵۰ دستگاه حاصل شده است، اما هنوز نهایی نشده است.وی اضافه کرد: با وجود محدودیت منابع، تلاش برای تکمیل اتصالات آینده شبکه و تسریع بهره‌برداری ادامه دارد، اما بدون افزایش تامین مالی، توسعه خطوط با کندی پیش خواهد رفت.مدیرعامل شرکت قطارشهری شهرداری مشهد در ادامه با اشاره به اینکه عملیات احداث و تکمیل خطوط متروی مشهد با وجود مشکلات ناشی از آب‌های زیرزمینی، حوادث کاری و محدودیت‌های مالی ادامه دارد خاطرنشان کرد: در این میان نقش کارگران و حمایت بانک شهر در تلاش برای بهره‌برداری ایمن و توسعه خطوط حیاتی است ..وی با بیان اینکه  گ خرید واگن‌ها برای خط ۳ به طور کامل بر عهده دولت است گفت: تولید انبوه واگن ملی هنوز کامل نشده است.کیامرز اضافه کرد: برنامه‌های توسعه‌ای از جمله تکمیل تونل‌های خط ۴ تا سال آینده و بررسی طرح‌های جدید در بلوار خیام و میدان امام حسین(ع) در دستورکار قرار دارد که اولویت اجرای پروژه‌ها با پیمانکاران ایرانی است و استفاده از دانش داخلی است.وی خاطر نشان کرد: تلاش داریم پروژه مترو را به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های حمل‌ونقل شهری به سرانجام برسانیم و رضایت شهروندان را جلب کنیم.