ارز ترجیحی برنج خارجی حذف شد
وزیر جهاد کشاورزی گفت: ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی واردات برنج حذف شد. دیروز شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۴ در همایش مبارزه با ملخ صحرایی در حاشیه مراسم درباره ارز ترجیحی واردات برنج، گفت: ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی برتج حذف شده است. گفتنی است، پیش تر تیر ۱۴۰۴ ارز ترجیحی گوشت قرمز حذف شده بود. با حذف ارز ترجیحی برنج خارجی، واردکنندگان این محصول باید از نرخ آزاد ارز برای تأمین نیاز بازار استفاده کنند که به گفته کارشناسان میتواند منجر به افزایش قیمت برنج وارداتی در بازار داخلی شود. وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد هدف این تصمیم، جلوگیری از رانت و فساد ناشی از تخصیص ارز ترجیحی و همچنین حمایت از تولیدکنندگان داخلی برنج است. وی افزود دولت در نظر دارد با تقویت زیرساختهای کشت برنج در استانهای شمالی و ارائه تسهیلات به کشاورزان، بخشی از نیاز کشور را از تولید داخلی تأمین کند. این سیاست بخشی از برنامه اصلاح نظام یارانهای کالاهای اساسی محسوب میشود. این تصمیم بخشی از سیاست کلان دولت برای اصلاح ساختار یارانهها و کاهش فشار بر منابع ارزی کشور است. کارشناسان معتقدند حذف ارز ترجیحی میتواند موجب شفافیت بیشتر در بازار، کاهش قاچاق و افزایش رقابت سالم میان تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان شود.
هندیها کار در بندر چابهار را به بنیاد مستضعفان واگذار کردند
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار از اتصال چابهار به شبکه ریلی و کریدورهای ترانزیتی تا چند ماه آینده خبر داد و اعلام کرد: در قرارداد ایران با هند در بندر چابهار، هندیها به صورت کامل تعهدات مالیشان را انجام دادهاند و اینگونه نبوده که کل بندر در اختیار آنها باشد. اکنون هم کارشان را به بنیاد مستضعفان واگذار کردهاند. محمدسعید اربابی گفت: اولویت اول در منطقه آزاد چابهار، ساخت فرودگاه است؛ چرا که فرودگاه فعلی در شأن منطقه آزاد نیست و تا زمانی که معضل فرودگاه حل نشود صحبت از توسعه سواحل مکران بیمعناست. وی اعلام کرد: موافقتهای عملیاتی برای ساخت ترمینال جدید صادر شده، اعتبارات آن در سال جاری دیده شده است و باید عملیات اجرایی را شروع کنیم. به گفته اربابی، در قسمت شمالی فرودگاه فعلی ترمینال جدید به مساحت ۳۰۰۰ هکتار احداث میشود که این ترمینال حدود ۳۰ کیلومتر با شهر چابهار فاصله دارد و فاصله شهر تا فرودگاه کمتر میشود. مدیرعامل منطقه آزاد چابهار احداث منطقه آزاد مشترک با پاکستان را دومین اولویت عنوان و اظهار کرد: پاکستان، کشوری ۲۵۰ میلیون نفری است که به راحتی میتوانیم کالاهای اساسیمان را از آنجا تامین کنیم و متقابل هرچه تولید کنیم در پاکستان بازار دارد.
کاهش ۱۰ درصدی تولید سیمان
در نیمه نخست سال
دبیر انجمن سیمان با بیان اینکه در ششماهه نخست امسال، تولید سیمان کشور حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است، گفت: اکنون قیمتها نسبت به اردیبهشت که برق قطع شد، تقریباً تثبیت شده است. علی اکبر الوندیان دبیر انجمن سیمان درباره وضعیت تولید سیمان اظهار کرد: در ششماهه نخست امسال، تولید سیمان کشور حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است؛ بهطوریکه در سال ۱۴۰۳ حدود ۳۵.۱ میلیون تن سیمان تولید شد، اما این رقم در ششماهه ۱۴۰۴ به ۳۱.۷ میلیون تن رسیده است؛ یعنی حدود ۹.۶ درصد کاهش. بخشی از این افت ناشی از رکود در مصرف داخلی و بخشی دیگر مربوط به محدودیتهای انرژی است که از ابتدای سال تحمیل شده است. الوندیان ادامه داد: در بخش کلینکر نیز در سهماهه نخست امسال حدود ۱۰ درصد کاهش تولید داشتیم، اما در تیر و مرداد بخشی از این عقبماندگی جبران شد و تقریباً به سطح سال گذشته رسیدیم. با این حال در شهریورماه مجدداً تولید کلینکر حدود ۴.۵ درصد کاهش یافت. در مجموع، هرچند وضعیت کلینکر نسبتاً مشابه سال گذشته بوده، اما در تولید سیمان کاهش ۱۰ درصدی تثبیت شده است.
درخواست قطعه سازان کوچک و متوسط
برای پرداخت مطالبات
نایبرئیس انجمن قطعهسازان استان تهران با تاکید بر ضرورت چابکسازی صنعت خودرو و حمایت از بنگاههای تولیدی گفت: در صورت پرداخت هفتگی خودروسازان، شرکت های قطعه ساز نیز با برنامه ریزی بهتری می توانند برای تولید تصمیم گیری کنند. امیرحسن جلالی با اشاره به اینکه دو خودروساز اصلی کشور یعنی ایرانخودرو و سایپا مهمترین مشتری صنعت خودروسازی کشور هستند و هرگونه کاهش تولید آنها می تواند شرکت های قطعه سازی را تحت تاثیر قرار دهد، اظهار داشت: قطعهسازان کوچک و متوسط حدود ۳۰ درصد کل بدهیهای زنجیره تأمین را تشکیل میدهند و امکانات و ابزارهای قطعه سازان بزرگ را برای تامین مالی خود ندارند. وی با اشاره به شرایط مالی خودروسازان، سایپا را نیازمند پشتیبانی دانست و افزود: در این مدت ایران خودرو تلاش کرده که با افزایش تیراژ، پرداختهای منظم هفتگی و توسعه محصول بخشی از مشکلات را پشت سر بگذارد که انتظار می رود این روند برای سایپا نیز تکرار شود.
گروه صنعت و تجارت: آیین افتتاح رسمی ابرپروژه انتقال آب دریا به مجتمع فولاد مبارکه دیروز، شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۴برگزار شد؛ رویدادی که نقطه عطفی در مدیریت منابع آبی کشور و سیاست دریامحور دولت چهاردهم به شمار میرود. بحران آب در فلات مرکزی ایران طی دهههای اخیر به یکی از جدیترین چالشهای ملی تبدیل شده و فشار صنایع بزرگ بر رودخانهها، بهویژه زایندهرود، حیات زیستی و کشاورزی منطقه را تهدید کرده است. در چنین شرایطی، بهرهبرداری از این پروژه عظیم، مسیر تازهای برای تأمین پایدار آب صنایع و کاهش وابستگی به منابع محدود داخلی ترسیم میکند. به گزارش «تجارت»، پروژه انتقال آب دریا به فولاد مبارکه نه تنها وابستگی این مجتمع به زایندهرود را به صفر رسانده، بلکه الگویی برای سایر صنایع بزرگ در استان اصفهان و فلات مرکزی ایران فراهم کرده است. اهمیت این اقدام در آن است که با کاهش فشار بر منابع سطحی و زیرزمینی، امکان احیای بخشی از ظرفیتهای زیستمحیطی و فرهنگی زایندهرود فراهم میشود. این پروژه، با شعار «از شوری دریا تا شیرینی تولید»، نگاه آیندهنگرانهای به بهرهبرداری از ظرفیتهای دریایی کشور ارائه میدهد. اجرای این طرح ۳۵ هزار میلیارد تومانی، که با هماهنگی ملی و تخصصی طراحی و عملیاتی شده، نشاندهنده عزم جدی دولت و بخش خصوصی برای عبور از بحران آب و حرکت به سمت توسعه پایدار است. افتتاح امروز، نماد همگرایی سیاستگذاران و صنعتگران در مسیر اصلاح الگوی مصرف آب و تضمین آیندهای پایدار برای صنایع حیاتی کشور است؛ مسیری که میتواند بهعنوان الگوی جدیدی در سیاستگذاری صنعتی و زیستمحیطی ایران در دهههای پیشرو مورد توجه قرار گیرد.
کاهش فشار بر منابع آب محلی
در ارتباط با اهمیت افتتاح ابرپروژه انتقال آب دریا، مسعود پزشکیان، دیروز ۱۵ آذر در جریان ویدئوکنفرانس مراسم افتتاح پروژه انتقال آب دریا به صنایع اصفهان ضمن تقدیر از تلاشهای صورتگرفته اظهار کرد: این پروژه را باید گامی مهم در کاهش فشار بر منابع آبی، تأمین نیاز صنایع و توسعه پایدار استان دانست. وی با بیان اینکه این پروژه حاصل تلاش دقیق و سریع تمامی دستاندرکاران است، افزود: تشکر میکنم از افرادی که زحمت کشیدند، تلاش کردند و با این سرعت و دقت تلاش کردند که آب را از خلیجفارس به اصفهان برسانند و نیاز صنعت را از آبهای زیرزمینی و آبهای که حوضه زایندهرود و مردم منطقه است را کاهش دهند. رئیسجمهور با اشاره به پیگیری مداوم حل مشکل آب در منطقه بیان کرد: در رابطه با حل مشکل آب منطقه همانگونه که قبلاً جلسه داشتیم، بازم داریم پیگیری میکنیم. در حقیقت کارهای دانشگاهیان، اساتید دانشگاه در حال انجام هستند و بر همین مبنا پیش خواهیم رفت و امیدوارم که با منطق علمی و با نگاه در حقیقت ماندگاری که باید در توسعه در نظر بگیریم، بتوانیم مشکلات موجود را به نحو مقتضی و با چارچوب آیندهنگرانه حل کنیم. پزشکیان تأکید کرد: نگرانیهای موجود بین استانهای مختلف با کمک و مشارکت یکدیگر قابلرفع است، نگرانیهایی که در منطقه در بین استانهای مختلف وجود داره، به امید خدا بدون نگرانی و با کمک و مشارکت همدیگر بتوانیم این گرفتاریهایی که الان در مقابلش قرار گرفتیم را حذف کنیم و قطعاً همه اینها قابل حل است.
قطع وابستگی فولاد مبارکه به زایندهرود با انتقال آب دریا
در سطحی دیگر، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: انتقال آب دریا به فولاد مبارکه، استفاده این مجتمع از زایندهرود را به صفر رساند. محمد اتابک دیروز شنبه در آئین افتتاح رسمی ابرپروژه انتقال آب از دریا به مجتمع فولاد مبارکه که بهصورت آنلاین سخنرانی میکرد، اظهار کرد: این پروژه عظیم، گام بلندی در تضمین تأمین آب پایدار برای فلات مرکزی ایران و صنایع حیاتی مستقر در آن برداشته است. وی با تأکید بر اینکه بهرهبرداری از این طرح، استفاده فولاد مبارکه از آب زایندهرود را بهطور کامل به صفر میرساند، افزود: این اقدام نهتنها از فشار بر منابع آب سطحی و زیرزمینی منطقه بهشدت میکاهد، بلکه صیانت از هویت زیستی و فرهنگی سرزمین را نیز تقویت میکند. وزیر صمت با اشاره به سیاست دریامحور دولت چهاردهم اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه توسعه صنعتی کشور را بر اساس اسناد بالادستی و برنامه هفتم توسعه بازنگری کرده و استفاده از ظرفیتهای دریایی را در اولویت قرار داده است. هزینههای سنگین این خط لوله نتیجه جانماییهای گذشته بوده و امیدواریم در توسعههای آتی، تمام صنایع بزرگ از ابتدا با تکیه بر ظرفیت دریا طراحی و اجرا شوند. در سطحی دیگر، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در آیین افتتاح ابرپروژه انتقال آب دریا و قطع وابستگی صنایع بزرگ اصفهان از حوضه آبریز زایندهرود از قطع وابستگی صنایع استان اصفهان به حوضه آبریز زایندهرود با تأمین آب از دریا خبر داد.