کورش شرفشاهي
k.sharafshahi@gmail.com

مدتهاست تسويه حسابهاي جناحي و سياسي چشمها را بسته و باعث شده که نه تنها واقعيتها ديده نشود، بلکه پا را فراتر مي‌گذارند و به تخريب و توهين روي مي‌آورند. از روزي که حسن روحاني با حمايت اصلاح طلبان توانست رياست دولت يازدهم را به دست بياورد، برنامه‌هاي جديدي در تمامي‌عرصه‌هاي مديريتي پيش بيني کرد که البته اصل کار را بر ديپلماسي خارجي گذاشت زيرا مدتها بود که تحريمها، اقتصاد بيمار ايران را آزار مي‌داد. تحريمهايي که مسبب اصلي آن يعني محمود احمدي نژاد، در ماههاي پاياني دولتش بر تاثيرگذاري آنها اعترافي تلخ کرد. البته منظور از اقتصاد بيمار ايران، اقتصادي است که به شدت وابسته به دولت بوده و با توجه به ابلاغ سياستهاي مقام معظم رهبري در مورد جدي گرفتن اصل 44 قانون اساسي، همچنان سايه سنگين دولت بر اقتصاد، باعث گلايه شديد بخش خصوصي شده است. در اين شرايط هرچقدر مذاکرات هسته اي به نتايج نهايي خود نزديک مي‌شد، عده اي به نام دلواپس سعي در تخريب آن داشتند. اما به محض آنکه مذاکرات به نتيجه رسيد و دست دلواپسان خالي شد، به سراغ اقتصاد رفته و تاکيد کردند که دولت يازدهم اقتصاد کشور را به فراموشي سپرده و نقطه ثقل خود را بر سياست خارجي گذاشته است. منتقدان سعي داشته و دارند تا اثبات کنند که دولت يازدهم اقتصاد را فراموش کرده و در سياست غرق شده است. اما آمارها چيز ديگري مي‌گويند. خط توليد خودرو داخلي افزايش 950 دستگاه را تجربه مي‌کند، قرارداد خريد هواپيما از بويينگ و ايرباس، افزايش توليد و صادارت نفت، رشد دارايي‌هاي خارجي و بسياري موارد ديگر که قابل انکار نيست، بيانگر آن است که دولت يازدهم در عرصه اقتصاد نيز همپاي سياست خارجي حرکت کرده است. اگرچه بايد بپذيريم که عملکرد دولت در برخي موارد ايده آل نبوده‌اما از دولت دهم جلوتر رفته است. با اين وصف بايد به اين سوال پاسخ داده شود که چرا منتقدان دلواپس، به سراغ اين پيشرفتها نمي‌روند و دايم به دنبال يافتن روزنه اي براي تخريب هستند تا از کاه، کوه بسازند؟ بي شک اين رفتارها دلايل خاص خودش را دارد. آنها در عرصه انتخابات با وجود داشتن پنج گزينه، عرصه را به حسن روحاني واگذار کردند و اکنون سعي دارند به هر بهانه اي که شده، کارشکني کنند که ابزار اين کارشکني، فرافکني است. تاکنون کداميک از دلواپسان به جزيي‌ترين پيشرفتهاي دولت يازدهم اشاره کرده‌اند؟ به قول جهانگيري معاون اول رييس جمهور، چرا عده اي از پيشرفت‌هاي دولت عزا ميگيرند؟ چرا بايد نگاه سياه به تلاشهاي مسوولان نظام داشته باشيم؟ آيا دلواپسان نمي‌دانند در فضاي فعلي که مردم نيازمند اميدواري هستند، کاشتن تخم ياس و بدبيني، دشمني و بدبيني به بار مي‌آورد که به نفع نظام نيست؟ البته بايد واقعيتها را بر زبان آورد و اگر مشکلي وجود دارد، با مردم به صراحت مطرح کرد. چرا همانهايي که انتقاد مي‌کنند و دلواپس هستند، در اظهاراتشان حداقل يکي از پيشرفتهاي دولت و صد البته کشور را در سه سال گذشته بر زبان نمي‌آورند تا بدانيم به دنبال واقعيت هستند. دلواپسان بايد حداقل به يکي از پيشرفتهاي دولت اعتراف کنند تا باور کنيم که مغرض نيستند و دلشان به حال کشور مي‌سوزد. دلواپسان بايد ثابت کنند که به دنبال نشستن بر صندلي‌هاي مجلس شوراي اسلامي، شوراهاي اسلامي‌شهر و روستا، پستهاي مديريتي يا رياست جمهوري نيستند و انتقاداتشان از سر دلسوزي است.


ديويد گاردنر
فايننشال تايمز

روسيه و ايران سال خوبي را در گيج کردن رقباي خود در خاورميانه داشتند. مقامات روسيه، ايران و ترکيه خود را آماده ديداري سه جانبه وزراي خارجه در مسکو مي‌کنند تا درباره وضعيت سوريه پس از آزادي حلب گفتگو کنند. اما آيا خبري از همتايان آمريکايي آنها هست؟ خير. اين بازيگر سياسي جايي براي به تاخير انداختن امور و بيشتر از آن خراب کردن پيروزي روسيه و ايران ندارد. ترکيه نيز سعي در تمرکز بر سياست پس از پيروزي کرد. آنکارا حمايت خود از شورشيان سوري را که به دنبال عزل بشار اسد بودند رها کرده است و به سوي ايران و روسيه رفته تا از حمله کردهاي سوري و متحدان کردشان در ترکيه جلوگيري کند. پيش از زمان ديدار وزراي خارجه سه کشور، آندري کارلوف سفير روسيه توسط پليسي ترک ترور شد که فرياد " حلب را فراموش نکن" سرداد و در فاصله کم حمله کاميون به بازارچه کريسمس برلين رخ داد. اگرچه درکنار حملات تروريستي پاريس ، نيس، بروکسل و استانبول يک هواپيماي روسي به دليل دخالت کرملين در سوريه نيز ساقط شد. مقامات اروپايي اعلام کردند که هواپيما هدف اصلي نبوده است اگرچه اين امر اکنون با ترور سفير روسيه تغيير کرده است که به گفته پوتين باهدف کاهش مراحل صلح در سوريه صورت گرفت. امري که با هدف به يادآوردن حلب صورت گرفت. درحاليکه ايران و روسيه به سال 2017 مي‌نگرند بايد گفت که آنها سال خوبي را در گيج کردن دشمنان خود در خاورميانه ، غرب و متحدينشان در منطقه داشتند. به نظر مي‌رسد کرملين از دردسر اتهامات دخالت سايبري در انتخابات آمريکا رها شده است و موفقيت‌هايي در تقسيم شدن اروپاي تک قطبي در درون اتحاديه اروپا داشته است و دونالد ترامپ رئيس جمهور منتخب آمريکا از تحسين کنندگان تازه ولاديمير پوتين است.رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه و عبدالفتاح السيسي رئيس جمهور مصر نيز از طرفداران پوتين بوده‌اند و حتي وليعهد عربستان سعودي محمد بن سلمان رابطه اي کاربردي با پوتين را شروع کرده است. گروه تروريستي داعش در عراق و سوريه احتمالا در سال 2017 سقوط مي‌کند اما پس از شکست داعش در موصل و رقعه اين گروه به تروريسم بين المللي روي خواهد آورد.داعش و القاعده رابطه زيادي دارند.اسد و دولت‌هاي بغداد و بيروت برسرقدرت هستند. آمريکا، روسيه، ترکيه و ايران درحال گرفتن نيرو هستند. دراين ميان کشورهاي مرتبط با درگيري خالي شدند و خطر پرشدن اين خلا با شبه نظاميان و جنگ سالاران زياد است. بعداز همه اين‌ها دولت ترامپ با تبعيض خلل ناپذير و مسيري نامعلوم شروع به کار خواهد کرد.
ترجمه: فاطمه مهتدي
يک عضو سابق کميسيون حقوقي و قضايي مجلس:
يک عضو سابق کميسيون حقوقي و قضايي در مجلس نهم گفت: فقط دولت نبايد اجرا کننده منشور حقوق شهروندي باشد، بدون شک ساير قوا هم بايد در اجراي منشور متعهد باشند؛ چراکه مواردي که در منشور آمده مربوط به قواي ديگر هم هست.
به گزارش ايسنا، محمدعلي اسفناني ، درباره رونمايي از منشور حقوق شهروندي که توسط رييس‌جمهور انجام شد، اظهار کرد: بحث منشور حقوق شهروندي چند سال پيش توسط رييس‌جمهور مطرح شد که اخيراً از آن رونمايي شد. در سيستم حقوقي ايران منشور تعريفي ندارد و هنوز در قالب يک مجموعه‌اي که بشود به آن براي اجرا استناد کرد در نيامده است و علتش هم اين است که قوانين ما به شکلي است که موضوع يا هر مصوبه لازم‌الاجرا در قانون يک تعريفي دارد. وي در همين‌باره افزود: در خصوص منشور حقوق شهروندي بيان يا تعريفي در منابع حقوقي‌مان نديديم که اصلاً منشور در چه قالبي است. آيا در قالب قانون، تصويب‌نامه و يا بخشنامه يا دستورالعمل دولتي است؟ لذا اين يک مقداري جاي تحليل دارد و بايد از نظر حقوقي جايگاهش مشخص شود. يک منشوري سواي محتواي آن توسط رييس جمهور مطرح شده است که هنوز نمي‌دانيم آينده آن به چه شکلي خواهد بود. يعني نمي‌دانيم که به‌صورت يک لايحه در دولت تصويب خواهد شد که اگر چنين شود بايد به مجلس برود و در صورت تصويب مجلس به شوراي نگهبان مي‌رود و بعد به شکل قانون در مي‌آيد. وي تصريح کرد: اگر منشور به شکل لايحه هم در دولت تصويب شود باز هم ابعاد حقوقي آن بايد بررسي شود. از جمله اين‌که اين منشور مشتمل بر مطالب و مسائلي است که در قوانين ديگر موجود است؛ لذا آن بخشي که در منشور وجود دارد از نظر حقوقي جاي سؤال دارد که مثلاً در حمايت از حقوق زنان ما قانون داشته باشيم و بعد بياييم آن را در منشور تصويب بکنيم که در اين صورت دو قانون موازي هم مي‌شود که قابل توجيه نيست. نماينده سابق مردم فريدن، فريدونشهر و چادگان در مجلس شوراي اسلامي‌افزود: اگر منشور حقوق شهروندي در قالب لايحه در دولت تصويب نشود و به عنوان يک تصويب‌نامه دولتي تصويب شود باز هم اين ابهام وجود دارد که در کنار قوانيني که مجلس و مجمع تشخيص مصلحت نظام تصويب کرده‌اند قوانين موجود در منشور در کنار اين قوانين چه جايگاهي دارد؟ اگر تعارض پيدا کرد آن وقت با قوانين موجود طبيعتاً هيئت تصويب قوانين، براي رفع اختلاف منشور را بطلان مي‌کند و درنتيجه از جايگاه اجرايي خارج خواهد شد. وي با بيان اين‌که «برخي از مسائلي که در منشور آمده خيلي کلي است»، گفت: مباحثي مثل اديان ديگر مقداري در قالب منشور نمي‌گنجد و در واقع منشور به آن فراخي نيست که بتواند اين قوانين را در خود جاي دهد. اين مسائل در قانون اساسي مطرح شده است. از نظر حقوقي بايد به مباحث منشور حقوق شهروندي پرداخته شود، اما از حيث اين‌که يک چارچوبي براي حفظ حقوق شهروندي دارد اين هم جاي خوشحالي دارد که حاکميت به حقوق شهروندي بها مي‌دهد. وي ادامه داد: گاهي در جامعه نگاه‌مان ارزيابي حقوق اشخاص است، اما به تکاليف اشخاص نپرداخته‌ايم، اگر حقوق شهروندي را تدوين مي‌کنيم بايد تکاليف شهروندان نيز مشخص شود. يعني ما در عين حالي که به حقوق افراد توجه داريم به همان اندازه هم تکاليف اشخاص را بايد مشخص کنيم. وقتي به حوزه‌هاي ديني نگاه مي‌کنيم محال است وقتي حقي مطرح مي‌شود تکليفي مقرر نشده باشد.
معمولاً وقتي به حقوق اشخاص توجه مي‌شود و به تکليف آن‌ها توجه نمي‌شود گاهي سبب قانون‌شکني و بروز اشکالاتي مي‌شود. حتي در مسائل ساده مثل مسائل زناشويي هر حقي در کنار تکليف آمده است. اسفناني افزود: در عين حالي که رونمايي از منشور کار مثبتي است و خود رييس جمهور هم از حقوق‌دانان مطرح هستند ولي بايد چارچوب آن
 مشخص شود.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: امت اسلامي‌نبايد پايين‌تر از ديگران باشد بلکه بايد در مقام و جايگاه رفيعي قرار داشته باشد.
به گزارش ايسنا، آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني در جشنواره تجليل از تلاشگران کيفيت کشور به بيان جايگاه کيفيت از ديدگاه اسلام و قرآن پرداخت و خطاب به کساني که در اين عرصه فعال هستند، گفت: شما راه رو به تکاملي را انتخاب کرديد و مسئوليت بزرگي در اين عرصه بر عهده داريد.
وي با بيان اينکه زندگي ما در عرصه‌هاي مختلف بايد رو به جلو و پيشرفت باشد، افزود: انسان راه بي‌پاياني در پيش‌رو دارد و اين راه به خداوند منتهي مي‌شود. خداوند بشر را خلق کرد که مثل خودش يا مثل خودش باشد.
رفسنجاني با بيان اينکه خداوند از بشر خواسته که در مسير تکامل حرکت کند، به موضوع عمل صالح و احسن تاکيدي که بر اين موضوع در قرآن شده اشاره کرد و در بخشي از صحبت‌ها خود، گفت: در قرآن کم‌فروشي تقبيح شده و خداوند خطاب به کساني که در زندگي خود و مسئوليتي که بر عهده دارند کم مي‌گذارند مي‌گويد واي بر آنها.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه متاسفانه در دنياي اسلام به خاطر کم فروشي‌ها و عدم توجه دقيق به انجام رهنمودها و سفارش‌هاي قرآن و اسلام، گرفتار عقب‌ماندگي‌هايي شده‌ايم، اظهار کرد: امت جهان اسلام در حال حاضر يک چهارم جمعيت دنيا را شکل مي‌دهد و در برگيرنده حدود 60 کشور مستقل است که هر کدام داراي راي در مجامع بين‌المللي هستند ولي ما وضع خوبي را در جهان اسلام مشاهده نمي‌کنيم.
وي با بيان اينکه اگر اسلام به صورت دقيق اجرا مي‌شد ما در زمينه‌هاي مختلف جلو بوديم و دست بالاتر را داشتيم، ادامه داد: هر يک از اديان در زمان‌ خود دعوت به پيشرفت مي‌کردند و دين اسلام به عنوان دين خاتم آمده تا بشريت را تا قيامت هدايت کند و مبناي ما در حرکت به اين سمت اسلام، قرآن و رهنمودهاي ائمه و صحابه بزرگوار ايشان است. البته بايد به اين مساله نيز توجه داشت که عقل را نيز در کنار قرآن براي ما به عنوان حجت قرار داده و در واقع عقل پيغمبري در وجود ماست.
اين عضو مجلس خبرگان گفت: برخي رواياتي که در جهان اسلام مطرح مي‌شود مخدوش است و در واقع از سوي کساني مطرح شده است که سعي در ايجاد انحراف و اشتباه در جهان اسلام داشته‌اند. بعضا کساني اين روايات را مطرح مي‌کنند که تاريخ را نمي‌دانند و به عقل و شرايط زماني توجه ندارند و فکر مي‌کنند که حجت است در حالي که دستور به ما اين است که اگر روايتي را ديديد اول آن را به قرآن عرضه کنيد و اگر با قرآن مغايرتي نداشت آن را بپذيريد. اگر روايتي قرآن را نقض کند ارزشي ندارد. وي با بيان اينکه قرآن بحث کيفيت را به بهترين نحو در آيات خود آورده است، خطاب به کساني که در حوزه کيفيت مي‌کنند، گفت: گروه تخصصي را تشکيل دهيد تا آنها مباني شرعي، ديني و اخلاقي که در قرآن در اين زمينه وجود دارد را پيدا کنند.
هاشمي‌رفسنجاني با بيان اينکه‌امت اسلامي‌نبايد پايين‌تر از ديگران باشد بلکه بايد بالاتر باشد، گفت: مي‌بينيم که ديگران آنچه براي اسلام بوده است را اکنون با کار و مطالعه و تحقيق با عبارتي ديگر از زبان خود بيان مي‌کنند و ما متاسفانه در جهان اسلام بعضا اين مسائل را فراموش کرده‌ايم و به چيزهاي سطحي بسنده کرده‌ايم.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه بحث کيفيت فقط منحصر به کالا و خدمات معمولي نيست بلکه بايد در تمام شئونات زندگي، کيفيت بالا حاکم باشد که اين امر کارهاي سياسي، اداري، خدماتي، تحصيلاتي، آموزشي و ... را نيز در بر مي‌گيرد، خاطرنشان کرد: امت اسلامي‌بايد به راه قرآن برود نه اينکه تفسيرهاي غلط و افکار منحط بر آن تسلط شود؛ افکار و تفسيرهايي که نه قرآن را مي‌فهمند، نه صلاح مردم را مي‌دانند.
وي با بيان اينکه در قرآن در آيات مختلف بارها از عقل، علم و تفکر ياد شده و جهل و خرافه‌پرستي مورد نکوهش قرار گرفته است، ادامه داد: ما ايراني‌ها نيز بايد قدر خود را بدانيم. ما صاحب تمدني ريشه‌دار هستيم که در تاريخ نظير ندارد. کشور ما داراي ظرفيت‌ها و پتانسيل خوبي است، در جغرافياي خوبي قرار گرفته و ما راهنماهايي چون قرآن، اسلام و ائمه داريم. هاشمي‌رفسنجاني با بيان اينکه اسلام، قرآن و عقل از هم جدا نمي‌شوند، تصريح کرد: در موضوع استانداردها ما اکنون از کساني تقليد مي‌کنيم که از ما جلو زده‌اند در حاليکه خودمان از ظرفيت علمي‌و توانايي خوبي برخوردار هستيم. ما بايد راهي را براي زندگي خود انتخاب کنيم که محور آن اسلام، قرآن و عقل باشد و همان‌طور که اشاره شد اينها از يکديگر جدا نمي‌شوند.

جنگ سرد واشنگتن – مسکوگرم شد
آمريکا ۳۵ ديپلمات روس را به دليل حملات سايبري وآنچه "دخالت روسيه درانتخابات رياست جمهوري آمريکا" خوانده شده از اين کشور اخراج کرد.
به گزارش ايسنا، بي‌بي‌سي اعلام کرد آمريکا به دليل آنچه دخالت سايبري روسيه درانتخابات آمريکا خوانده، ۳۵ ديپلمات اين کشور را از ايالات متحده اخراج کرده است.آمريکا مدعي است که روسيه با هک‌کردن سيستم اينترنتي کمپين انتخاباتي هيلاري کلينتون و حزب دموکرات، در انتخابات رياست جمهوري اين کشور دخالت کرده‌اما روسيه همواره اين اتهام را رد کرده است.این در حالی است که مقامات امنيتي آمريکا اقدام به انتشاراولين گزارش دقيق خود درباره "تلاش‌هاي روسيه براي مداخله درانتخابات رياست جمهوري آمريکا از طريق حمله سايبري عليه سيستم‌ها و حساب‌هاي پست الکتريکي سياستمداران اين کشور" پرداختند.به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، اين تحليل 13 صفحه‌اي به طور مشترک توسط وزارت امنيت کشور و دفتر تحقيقات فدرال آمريکا (FBI) تهيه شده و اولين گزارش نهادهاي امنيتي آمريکا به منظور نسبت دادن فعاليت‌هاي مخرب سايبري به يک کشور يا عاملان خاص محسوب مي‌شود.همچنين اين براي نخستين بار است که‌امريکا رسماً و مشخصاً نفوذ به سيستم‌هاي حزب دموکرات آمريکا را به هکرهاي وابسته به نهادهاي اطلاعاتي روسيه يعني FSB و GRU نسبت مي‌دهند.اين گزارش تصريح مي‌کند که "سرويس‌هاي اطلاعاتي روسيه در يک کمپين مداوم داراي قابليت سايبري عليه دولت آمريکا و شهروندانش" دست داشته‌اند.در اين گزارش آمده است: در برخي موارد عاملان نهادهاي اطلاعاتي روسيه با پوشش يک طرف سوم هويت خود را مخفي کرده و پشت هويت‌هاي اينترنتي دروغين پنهان شده‌اند تا قرباني خود را گمراه ساخته تا عامل حمله را طور ديگري ببيند.با اين حال اين گزارش چيزي بيشتر از مطالب افشا شده در گزارش شرکت امنيت سايبري CROWDSTRIKE که براي تحقيق درباره هک شدن سيستم‌هاي حزب دموکرات به خدمت گرفته شده، مطرح نکرده است.اين گزارش يکسري سرنخ‌ها را براي کارکنان امنيت سايبري در بخش خصوصي به منظور شناسايي سيستم‌هاي به خطر افتاده و پيشگيري ازنفوذهاي بيشتر ارائه کرده است. همچنين مقامات آمريکايي به فروشندگان آنتي‌ويروس در آمريکا دو نمونه از نرم افزارهاي مخرب مورد استفاده سرويس‌هاي اطلاعاتي روسيه ارائه کرده‌اند.
حمايت از تحريم‌هاي جديد عليه روسيه
اما رهبراکثريت سناي آمريکا دربيانيه‌اي در پي اعمال تدابير تنبيهي جديد باراک اوباما عليه روسيه گفت، روسيه در هشت سال رياست جمهوري اوباما به دنبال گسترش حوزه نفوذ خود در سراسر جهان بوده و دوست آمريکا نيست.به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري اسپوتنيک، ميچ مک کانل، رهبر اکثريت سناي آمريکا در بيانيه خود که ساعاتي بعد از اقدام دولت اوباما در اعمال تحريم‌هاي جديد عليه روسيه از جمله اخراج 35 ديپلمات روس از آمريکا منتشر شد گفت: روس‌ها دوستان ما نيستند. دولت اوباما آشکارا هنوز نتوانسته آنها را از تلاش براي نفوذ به سيستم‌هاي امنيت سايبري ما يا آزار دادن ديپلمات‌هاي ما در مسکو باز دارد.مک‌کانل که از رهبران اصلي حزب جمهوري‌خواه‌امريکاست دولت اوباما را به "تلاش براي بازسازي روابط با روسيه در حالي که مسکو به دنبال افزايش نفوذش در جهان بوده" متهم کرد.وي اظهار داشت: دولت اوباما براي هشت سال تلاش کرد روابط با روسيه را از سر بگيرد و منفعلانه شاهد افزايش حوزه نفوذ روسيه در جهان، مداخله‌اش در کريمه، شرق اوکراين، سوريه و تلاش براي قلدري کردن عليه کشورهاي حوزه بالتيک بود.مک‌کانل تاکيد کرد: اعمال تحريم‌هاي آمريکا عليه روسيه يک قدم اول خوب است اما با تاخيري طولاني صورت گرفت.
اولين واکنش ترامپ به اقدامات اوباما عليه روسيه
دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور منتخب آمريکا هم که پيش از اين ارزيابي‌ها درخصوص حملات هکري روسيه عليه حزب دموکرات کشورش را کم اهميت دانسته بود، در اظهارنظري بعد از اعلام تدابير تنبيهي دولت اوباما عليه مسکو گفت، چند روز ديگر با مقامات اطلاعاتي ديدار خواهد کرد تا "اطلاعات به روزي درباره حقايق" کسب کند.ترامپ در بيانيه‌ کوتاهش تاکيد کرد: کشور ما بايد به سمت مسائل بهتر و بزرگتر حرکت کند اما اين مسائل بايد به نفع کشور و مردم بزرگ ما باشند.اين بيانيه ترامپ شبيه حرف‌هايي است که اواخر روز چهارشنبه درباره طرح خود براي مقابله با روسيه مطرح کرد. ترامپ در آن اظهارات نيز بر لزوم ايمني بيشتر سيستم‌هاي کامپيوتري در آمريکا تاکيد کرده بود.همچنين پل راين، رئيس مجلس نمايندگان آمريکا نيز گفت: تحريم‌هاي جديد آمريکا عليه روسيه بايد از مدت‌ها قبل اجرا مي‌شدند و همچنين اوباما را مقصر 8 سال سياست شکست خورده در قبال روسيه دانست.پل راين در بيانيه‌اي گفت:روسيه در منافع آمريکا شريک نيست و درحقيقت به شکل مدوام به دنبال تضعيف اين منافع و گسترش بي‌ثباتي خطرناک در جهان بوده است.جان مک‌کين و ليند سي گراهام، سناتورهاي تندروي جمهوري‌خواه‌امريکا نيز تاکيد کردند که در کنگره به دنبال تحريم‌هاي سخت‌ترازچيزي که اوباما جستجو مي‌کند، عليه روسيه خواهند بود.ترامپ همچنين در پاسخ به يک اظهارنظر اخير ليند سي گراهام درباره اينکه ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه بايد شخصا به خاطر حملات سايبري مجازات شود، گفت: اطلاعي از اظهار نظر گراهام ندارد.ترامپ گفت: من نمي‌دانم او چه کار مي‌کند همانطور که مي‌دانيد او پيش از اين عليه کانديداتوري من در حزب جمهوري‌خواه کانديدا شده بود.
واکنش روسيه به اقدام آمريکا
اما به دنبال اخراج 35 ديپلمات روسيه توسط دولت آمريکا وتشديد تنش‌ها ميان دوکشور، مسکو با هشدار به مسئولان کاخ سفيد تاکيد کرد که‌امريکا به دنبال "نابودي نهايي"روابط ميان دو کشوراست.به گزارش ايسنا، به نقل از شبکه اسکاي نيوز عربي، در بيانيه صادر شده از سوي کاخ کرملين آمده است:واشنگتن به دنبال نابودي نهايي روابط ميان آمريکا و روسيه است. مسکو به شکل قاطع اتهامات بي‌اساسي که ازجانب آمريکا عليه مسکو مطرح شده، رد مي‌کند.در اين بيانيه که از سوي ديميتري پسکوف، سخنگوي کاخ رياست جمهوري روسيه قرائت شدهمچنين آمده است: تصميمات اخير واشنگتن دو مساله را دنبال مي‌کند نابودي نهايي روابط ميان آمريکا و روسيه که هم اکنون نيزدرواقع قطع شده است و دوم وارد آوردن ضربه‌اي مهلک به برنامه‌هاي رئيس‌جمهور منتخب آمريکا در سياست خارجه اين کشور.روسيه همچنين در اقدامي‌که احتمالا اولين مرحله از پاسخ عملي عليه اقدام آمريکا محسوب مي‌شود، مدارس انگليسي-آمريکايي در مسکو را تعطيل کرد.به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري وستي، به دنبال افزايش تنش ميان روسيه و آمريکا و اخراج ۳۵ ديپلمات روس از خاک آمريکا، دولت روسيه از برنامه خود براي مقابله به مثل با آمريکا خبر داد.در اولين اقدام در اين چارچوب، مدرسه انگليسي‌ـ‌آمريکايي در مسکو که فرزندان کارمندان نمايندگي‌هاي ديپلماتيک آمريکا، بريتانيا و کانادا در آن تحصيل مي‌کنند بسته شد.همچنين مقامات امنيتي روسيه راه دسترسي به اقامتگاه سفير آمريکا در محله سربرني بور مسکو را مسدود کرده‌اند.دولت آمريکا روز پنجشنبه به دليل آنچه که "دخالت سايبري روسيه در انتخابات آمريکا خوانده" ۳۵ ديپلمات اين کشور را ازايالات متحده اخراج کرده است.پسکوف با ابراز تاسف از اينکه اين تصميم را دولت اوباما و شخص وي اتخاذ کرده‌اند، متعهد شد که کرملين پاسخي مناسب به آن خواهد داد.پسکوف گفت: بدون شک پاسخي مناسب براساس اصل مقابله به مثل در قبال اين تصميم ايالت متحده اتخاذ خواهد شد.

جمع‌آوري روزانه 200 اتوبوس و ون کارتن‌خواب در تهران
گروه اجتماعي: مراكز بهاران نام مجموعه‌اي واحدهاست كه براي نگهداري آسيب‌ديدگان اجتماعي در پايتخت راه‌اندازي شده است.
واحدهايي كه هم محيطي گرم را براي كارتن‌خواب‌ها در اين شب‌هاي سرد فراهم مي‌آورد و هم به افراد گرفتار در دام اعتياد كمك مي‌كند كه تا ترك اعتياد هرچه سريع‌تر به مسير عادي زندگي خود بازگردند. از سوي ديگر اين روزها خبرهايي مبني بر ايجاد كمپ‌هاي ترك اعتياد براي دانش‌آموزان مطرح شده است. خبرگزاري ايسنا با انتشار گزارشي درباره بازديد برخي خبرنگاران از گرمخانه‌هاي تهران به سراغ موضوع بهبوديافتگان از دام اعتياد رفته و از هزينه‌هاي هفتگي معتادان متهاجر براي شهرداري تهران نوشته است. در اين گزارش آمده است كه شايد اولين مشخصه از معتاد که به ذهن مي‌رسد بي‌مسئوليتي و عدم کارايي است لذا شايد زماني بهبوديافته از دام اعتياد در جامعه پذيرفته مي‌شود که جذب بازار کار شده باشد و خدمت يا محصول بهبوديافته به‌عنوان نشاني از مسئوليت و کارايي وي ديده شود، آنچه که در مراکز بهاران شهرداري تهران و در دوران خلاصي از اعتياد ديده مي‌شود.
درمان 9 ماهه در مركز بهاران
توسل، رييس يكي از مراکز بهاران در تشريح سير درمان معتادان در اين مراکز مي‌گويد: طول مدت درمان در بهاران 9 ماه است و هيچ مددجوي معتادي اينجا نداريم بلکه همه ترک مي‌کنند و بعد به مراکز بهاران مي‌آيند. در حال حاضر يک سال از تاسيس و آغاز به کار اين مرکز مي‌گذرد و چند روز پيش جشن يک‌سالگي بهبود مددجويانمان را گرفتيم. مددجوها تا 3 ماه اول براي تردد به بيرون بايد اجازه تردد بگيرند اما بعد از آن مانيتورينگ نامحسوس و تردد به بيرون مجاز است. در اين مرکز افراد از 19 سال تا 50 سال حضور دارند. وي افزود: در ابتداي کار حدود 200 مددجو داشتيم و بسياري از آنها پس از بهبود به خانواده برگردانده شدند و نهايتا امروز حدود 40 نفر باقيمانده‌اند که در همين مرکز مشغول کار شده‌اند؛ در حال حاضر عمده کاورهاي محصولات برندهاي چرم کشور در اين مرکز و توسط مددجوها توليد مي‌شود. امروز بچه‌ها به لحاظ نفساني و اعتقادي به مرحله‌اي رسيده‌اند که مي‌توانند کارهاي موثر انجام دهند و به‌طور پراکنده نيز کارهاي ساير شرکت‌ها نيز پذيرفته و در اين مرکز انجام مي‌شود. وي تاکيد کرد: تنها شهرداري تهران از مراکز بهاران حمايت مي‌کند و ساير دستگاه‌هاي ذيربط در امر مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي مانند بهزيستي هيچ کمکي به مراکز نداشته‌اند. بخشي از مددجوها در صنوف جذب شده‌اند و برخي نيز به بخش‌هايي در شهرداري مثل خدمات شهري براي کار فرستاده شدند اما بيشتر تمايل به کار در همين مرکز دارند.
اما روي ديگر سکه آسيب اعتياد که تلخ است معتادان متجاهر پايتخت و حضورشان در گرمخانه‌هاست. افرادي که به گفته مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهر تهران آخر خط هستند. افرادي که ممکن است هر يک ساعت مجبور به مصرف مواد باشند. با نگاهي به آنچه در بهاران اتفاق افتاده و آنچه که در گرمخانه‌هاي شهرداري تهران روي مي‌دهد شکاف بزرگي قرار دارد که شايد اگر کمي‌دستگاه‌هاي ذيربط در بحث اعتياد هماهنگ باشند وضعيت بهتري را شاهد باشيم.
جمع‌آوري روزانه 200 اتوبوس و ون کارتن‌خواب
رضا قديمي، مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تهران درباره فعاليت‌هاي شهرداري تهران گفت: حدود 50 اتوبوس و 150 ون روزانه کارتن خواب‌ها را از سطح شهر جمع‌آوري و به گرمخانه‌ها منتقل مي‌کنند و افرادي که به هر دليلي نخواهند به گرمخانه بيايند مي‌توانند در اتوبوس‌هايي که براي اين کار تجهيز شده‌اند حضور پيدا کنند. براساس آمار در شهر تهران حدود 6 هزار کارتن خواب وجود دارد که در روزهاي سرد و بارندگي‌ها حداکثر نفرات به گرمخانه‌ها مراجعه مي‌کنند. وي افزود: در گرمخانه‌ها افراد در هنگام مراجعه علاوه‌بر استحمام مورد معاينه پزشکي قرار مي‌گيرند و در صورت سلامت مي‌توانند شب را در گرمخانه سپري کنند البته در صورت تمايل مي‌توانند طول روز را هم بمانند ولي خود اين افراد چون مصرف‌کننده هستند صبح‌ها اينجا را ترک مي‌کنند؛ اما افرادي که بيماري داشته باشند به بيمارستان منقل مي‌شوند. شهرداري تهران هفتگي حدود 30 ميليون تومان براي درمان اين افراد هزينه مي‌کند.
ايجاد كمپ ترك اعتياد برذاي دانش‌آموزان
وي با تأکيد بر اينکه 80 درصد کارتن‌خواب‌ها در تهران، شهرستاني هستند، گفت: 20 درصد از اين کارتن‌خواب‌ها که اکثراً معتاد هستند تمايل به ترک اعتياد دارند. قديمي‌همچنين درباره ايجاد کمپ ترک اعتياد ويژه دانش‌آموزان با تاکيد بر اينکه نبايد آسيب را پنهان کرد افزود: ما در حال ايجاد کمپ دانش‌آموزي هستيم و اين موضوع را پيگيري خواهيم کرد. نبايد آسيب‌هاي موجود در جامعه را کتمان کنيم، بلکه بايد از ابتدا جلوي آن را بگيريم. وي در پاسخ به پرسشي مبني بر تأکيد آموزش و پرورش در خصوص کمپ‌هاي دانش‌آموزي گفت: کتمان کردن چنين موضوعي درست نيست و ما مکاتباتي با آموزش و پرورش داشته‌ايم. وي درباره همکاري ديگر دستگاه‌هاي ذيربط در حوزه کارتن‌خواب‌ها و معتادين متجاهر گفت: بهزيستي و دستگاه‌هاي ذيربط به شهرداري کمکي نمي‌کنند اما با اين حال دست ياري و کمک به سوي همه ارگان‌هاي ذيربط دراز مي‌کنم. وي در ادامه بر لزوم حفظ احترام کارتن‌خواب‌ها تاکيد کرد و ادامه داد: پذيرش افراد در گرمخانه‌ها براساس حفظ احترام و حرمت آنها خواهد بود.
تخليه گرمخانه خاوران تا پايان امسال
آنطور كه ايسنا در گزارش خود آورده در ادامه بازديد خبرنگاران از گرمخانه‌هاي شهرداري تهران علي‌اکبر انجمني، شهردار منطقه 15 که خبرنگاران را همراهي مي‌کرد از تخليه گرمخانه خاوران تا پايان سال‌جاري خبر داد و افزود: حداکثر تا پايان امسال براساس دستور شهردار تهران، گرمخانه خاوران به مکان ديگري منتقل مي‌شود. به گفته وي در حال حاضر در اين گرمخانه بيش از 600 نفر از کارتن‌خواب‌ها که 90 درصد آنها معتاد هستند، وجود دارند. انجمني ادامه داد: گرمخانه ديگري در مکاني مناسب در حال تکميل است و همانطور که وعده داده شده بود، تا پايان سال اين گرمخانه به آنجا منتقل مي‌شود.

ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی جواب داد؛
روزگذشته درحالي که هيات مذاکره کننده ايراني پس اززياده خواهي ترکمن‌ها درمذاکرات گازي، با ترک مذاکرات درحال بازگشت به ايران بود،ترکمن‌ها در مواجهه با مواضع هيات ايراني از مواضع خود کوتاه‌امده و با پذيرفتن شرايط ايران آماده‌امضاي توافق جديد هستند.
هيات ايراني به سرپرستي حميدرضا عراقي،معاون وزيرنفت که صبح روزگذشته وپس ازاصرارترکمنستاني‌ها بر مواضع زياده خواهانه اين کشور، درهماهنگي با وزيرنفت مذاکرات را ترک کرده و درحال بازگشت به ايران بود، با اصرار ترکمنستاني‌ها ازفرودگاه بازگردانده شد تا با پذيرفته شدن شرايط ايران، زمينه براي امضاي توافق دوجانبه بار ديگر فراهم شود.گفته مي‌شود توافق دو کشور براي تاييد نهايي توسط رييس جمهوري ترکمنستان در اختيار اين مرجع قرار گرفته و درصورت تاييد نهايي، امشب توافق گازي جديد ايران و ترکمنستان امضا خواهد شد.دراين صورت ترکمنستان مقيد خواهد بود که جريان صادرات گاز به ايران به هيچ وجه با وقفه مواجه نشود.
مذاکرات دو کشورکه ازچهارشنبه شب آغازشده بود وتا پنجشنبه شب به طول انجاميد درنهايت به حصول توافق منجر شد، اما طرف ترکمن صبح جمعه به جاي امضاي توافق صورت گرفته،بارديگربرمواضع اوليه خودتاکيد کرده بودکه هيات ايراني نيز با نپذيرفتن اين شرايط مذاکرات را ترک کرد.ترکمنستان مبلغي را به عنوان بدهي در دولت گذشته مطرح ميکند و خواستار دريافت يکجاي اين مبلغ است،اين درحالي است که از زمان آغاز به کار اين دولت، حساب گاز دريافتي به طور کامل پرداخت شده است واکنون نيزهيات ايراني پذيرفته بود که ميزان بدهي مورد ادعاي ترکمنستان را پس از تاييد درنهادي بين‌المللي به صورت تقسيط شده پرداخت کند که ترکمن‌ها ابتدا اين شرايط را پذيرفتند، اما درنهايت بار ديگر بر مواضع اوليه خودتاکيد کردند که منجربه ترک مذاکرات ازسوي هيات ايراني شد.
بدعهدي همسايگان شمالي کشورمان در فروش گاز به ايران علاوه بر دولت، صداي اعتراض مجلس نشينان را هم بلندکرده است. به طوريکه فريدون حسنوند، رييس کميسيون انرژي مجلس، تهديد دولت ترکمنستان (ترکمن‌گاز) در موضوع قطع گاز به ايران را خلاف تعهدات عرف ديپلماتيک دانسته و بهروز نعمتي عضو ديگر اين کميسيون نيز اعلام کرده است امکان قطع واردات گاز از ترکمنستان وجود دارد.
براساس اين گزارش، واردات گاز از ترکمنستان از زماني آغاز شد که ايران با وجود دارا بودن بزرگترين ذخاير گازي، به دليل به بهره‌برداري نرسيدن کامل اين ذخاير همواره با آغاز فصل سرما به دليل افزايش مصرف گاز در بخش خانگي دچار مشکلاتي از قبيل قطع و يا افت فشار گاز درديگر بخشها ميشد و براي آنکه مشکلي در مناطق شمالي کشور ايجاد نشود قرارداد واردات گاز از ترکمنستان را امضاکرد. قراردادي که باعث شده ترکمنها هر سال با آغاز سرما، لرزه به تن کشور مان و به خصوص مناطق شمالي آن بياندازند و تهديد کنند که شير گاز خود را با هدف افزايش قيمت روي ايران مي‌بندند. بايد گفت سناريوي بازوبسته کردن شير گاز ترکمنستان روي ايران از زمستان سال ۸۶ دنباله دار شد که ترکمنها در شرايط بحراني دست به کار شده و خواسته‌هاي غيرمعقولي براي تامين گاز دراوج سرما مطرح کرده ومتاسفانه به هدف خود نيز رسيده بودند، ازآن سال به بعد نيز چندين بار تلاش خود را کردند که درشرايط سخت دست کشورمان را درپوست گردو بگذارند و درخواستهاي غيرمعقولي را مطرح کنند که البته چندان موفق نبودند.
داستان غيرمنطقي اين سناريو مجددا امسال ازسوي ترکمنها مطرح شد و شنيده‌ها حاکي از ادعاي ترکمنستان براي پرداخت ۲ ميليارد دلار ازسوي ايران بابت مابه‌التفاوت افزايش قيمت گاز وارداتي از اين کشور حکايت ميکرد، اما اين درحالي است که قراردادهاي خريد و فروش گاز قراردادهاي بلندمدتي هستند که موارد اختلاف طرفين درآن صرفا ازطريق مراجعه به داور مرضي الطرفين امکانپذير است و اين روش معمول نيست که همزمان با اوج نياز کشورخريدار، فروشنده به نوعي اقدام به مطرح کردن شرايط غيرمنطقي وغيرقانوني کند.
وزارت نفت در اين راستا برخي رفتارهاي طرف ترکمن را برخلاف چارچوب قرارداد و برخلاف روح معاضدت، حسن همجواري وهمکاري دو کشور دانسته وعملا تصريح کرده است که درصورت عمل نکردن آنها به تعهداتشان آن را مصداق پيمان شکني و موجب فسخ دائم قرارداد تجارت گاز با اين کشورخواهد دانست.
شواهد و قرائن حاکي ازآن است که تمهيدات لازم براي تامين سوخت زمستاني به‌ويژه دراستانهاي شمالي صورت گرفته واين اطمينان وجود دارد که با همکاري مردم مشکلي براي تامين سوخت زمستاني وجود نخواهد داشت.
 معاون زنگنه: نگراني نداريم
معاون وزير نفت با اشاره به تهديد ترکمنستان براي قطع صادرات گاز به ايران، گفت: در صورت قطع گاز ترکمنستان نگراني نداشته و بحران گازي در شمال کشور به وجود نخواهد آمد.
به نقل از وزارت نفت، حميدرضا عراقي‌ درباره آخرين وضعيت مذاکرات گازي ايران-ترکمنستان، گفت: ترکمنستان در دولت قبل مقداري طلب از ايران داشته است که هم اکنون به دليل اين طلب، تهديد به قطع گاز ايران مي‌کند.
مديرعامل شرکت ملي گاز با اعلام اينکه به طور قطع با تلاش‌هايي که در حال انجام بوده و با همراهي و کمک مردم، اجازه به وجود آمدن بحران در استان‌هاي شمالي کشور را نخواهيم داد، تصريح کرد: ايران در صورت قطع گاز از سوي ترکمنستان در ارتباطات کاري خود با اين کشور بازنگري خواهد کرد و در نهايت ضرر نهايي را ترکمنستان مي‌کند.
معاون وزير نفت در امور گاز از مذاکره با مقام‌هاي ترکمنستان براي حل اين موضوع خبر داد و افزود: اميدواريم ترکمنستان نسبت به اجراي کامل قرارداد و تفاهم‌هايي که داشته‌ايم، اهتمام ورزد. اين مقام مسئول، تاکيد کرد: اين در حالي است که ما در سه سال گذشته، همه بدهي خود را پرداخته‌ايم و بقيه موارد بايد به صورت کارشناسي بررسي و تصميم گيري شود.
وي با اشاره به توليد و مصرف ۷۰۰ ميليون مترمکعب گاز در کشور، بيان کرد: از اين ميزان حدود سه درصد آن، يعني ۱۲ ميليون مترمکعب واردات از ترکمنستان است که خيلي قابل توجه نيست. عراقي با بيان اينکه اگر چه ميزان واردات گاز از ترکمنستان ناچيز است اما بخشي از نيازهاي ما را در شمال تأمين مي‌کند، تاکيد کرد: هر چند که ايران از اين کشور، امکان دريافت بيشتر گاز را داريم و همچنان تلاش مي‌کنيم به صورت برد – برد ارتباط با اين کشور را حفظ کنيم.
مديرعامل شرکت ملي گاز ايران با بيان اينکه با انجام پروژه‌هاي جديد گازرساني، طول شبکه انتقال و انشعاب کشور به بيش از ۳۰۰ هزار کيلومتر رسيده است، خاطرنشان کرد: هم اکنون ۶۸ درصد روستاها از اين نعمت طبيعي بهره‌مند هستند.

توليد بيش از 950 هزار دستگاه خودرو طي 9 ماهه سال‌جاري در ایران
گروه صنعت، معدن و تجارت: در حالي كه هنوز برخي واحدها درگير ركود هستند، آخرين آمارهاي منتشر شده از سوي وزارت صنعت نشان دهنده رشد 39 درصدي توليد خودرو در واحدهاي خودروسازي داخلي نسبت به سال گذشته هستند.
به گزارش تجارت آنلاين، موتور خودروسازان داخلي تازه گرم شده است. ماه‌هاست كه ركود در بازار خودرو حرف اول و آخر را مي‌زند. كمبود تقاضا موجب شده تا اين روزها خودرو، يكي از سردترين دوران بازار خود را تجربه كند. از طرف ديگر هنوز - به‌جز يك مورد - تكليف قراردادهاي نهايي خودروسازان ايراني با كمپاني‌هاي خارجي مشخص نيست. با اين حال به نظر مي‌رسد كه خودروسازان داخلي مشغول توليد و آماده رسيدن به هدف پيش‌بيني شده براي سال‌جاري هستند.
كارشناسان خودرو معتقدند كه بازارهاي خودروي ايران هنوز اشباع نشده و ظرفيت براي توليد محصولات بيشتر همچنان وجود دارد. اين در حالي است كه طي روزهاي گذشته زمزمه‌هايي مبني بر افزايش قيمت خودرو در برخي رسانه‌ها منعكس شده است، اتفاقي كه در صورت عملي شدن ممكن است به عميق‌ شدن ركود بازار خودرو ختم شود. از طرف ديگر مدتي است كه برخي از فعالان صنعت خودروسازي همسو با قطعه‌سازان داخلي نسبت به واردات قطعات خودروي بي‌كيفيت به كشور ابراز نگراني كرده و اين موضوع را عامل افزايش نارضايتي خريداران خودروهاي داخلي مي‌دانند. با اين حال رضا شيوا، رئيس شوراي رقابت همچنان معتقد است كه خبري از افزايش قيمت خودروهاي داخلي حداقل تا ارديبهشت‌ماه سال آينده نيست.
توليد ۹۵۰ هزار خودرو طي ۹ ماه
در همين حال گزارش‌هاي منتشر شده از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت ايران نشان مي‌دهد كه توليد خودرو کشور در ۹ ماهه فروردين تا آذر امسال با رشد ۳۹.۱ درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل به حدود ۹۵۰ هزار دستگاه رسيد. بر اين اساس 949 هزار و 497 دستگاه انواع خودرو از ابتداي امسال تا پايان آذرماه در کشور توليد شد که در مقايسه با مدت مشابه پارسال 39.1 درصد افزايش يافته است. از مجموع اين ميزان توليد، 881 هزارو 935 دستگاه خودروي سواري توليد شده که در مقايسه با مدت مشابه پارسال، 40.9 درصد افزايش يافته است. همچنين 58 هزارو 104 دستگاه وانت، 8 هزار و 216 دستگاه کاميون، 712 دستگاه اتوبوس، 530 دستگاه ميني‌بوس در اين مدت توليد شد که به ترتيب 20.9 درصد، 6.7 درصد ، 23.6 درصد و8.8 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزايش يافته است. 128 هزار و 857 دستگاه انواع خودرو نيز در آذرماه‌امسال توليد شد که در مقايسه با توليد 78 هزار 734 دستگاه خودروي توليد شده پارسال، 63.7 درصد افزايش يافت. براساس اين گزارش 121 هزار و 964 دستگاه انواع خودروي سواري در آذرماه در کشور توليد شد که نسبت به مدت مشابه پارسال 69.1 افزايش يافته، اين در حالي است که 72 هزار و 107 دستگاه خودروي سواري در آذرماه سال گذشته توليد شده است. همچنين به ترتيب 5 هزار و 969 دستگاه وانت، 792 دستگاه کاميون، 36 دستگاه ميني‌بوس و 96 دستگاه اتوبوس به ترتيب با نرخ رشد 2.1درصد، 19.5 درصد، 5.9 درصد و 12.9 درصد نسبت به آذرماه سال 94 افزايش يافت.
ايران، خودروساز اول منطقه مي‌شود
در اين ميان براساس هدف‌گذاري صورت گرفته ايران بايد تا حدود ۱۰ سال آينده به جايگاه نخست توليد خودرو در منطقه دست يابد.‌ ويرايش دوم سند «اهداف و سياست‌هاي توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴» در سال ۱۳۹۳ در شوراي سياست‌گذاري خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت به تصويب رسيده و به خودروسازان ابلاغ شد. در اين سند راهبردهاي کلان صنعت خودرو براي رسيدن به اهداف مربوطه در بازه زماني تا سال ۱۴۰۴ تعيين و پيش‌بيني شده است. براساس يکي از بندهاي اين سند، در سال ۱۴۰۴ ايران بايد رتبه نخست توليد خودرو در منطقه را در اختيار داشته باشد. در اين سند منظور از منطقه؛ حوزه خاورميانه، آسياي ميانه/غربي، قفقاز و کشورهاي همسايه عنوان شده است. همچنين در اين سال صنعت خودرو بايد در رتبه پنجم توليد خودرو در آسيا و رتبه يازدهم توليد خودروي جهان قرار داشته باشد. براساس تعاريف اين سند، صنعت خودرو نيز شامل صنايع قطعه‌سازي، مجموعه‌سازي، خودروسازي، خدمات مهندسي/مالي، خدمات پس از فروش و صنايع جانبي خودرو است.
افزايش قيمت در شرايط کمبود تقاضا
قيمت برخي خودروها تکان خورد و برخي خودروهاي داخلي و وارداتي افزايش قيمت پيدا کردند. نکته مهم اين است که قيمت خودروها در حالي افزايش يافته که بازار با تغيير قابل ملاحظه‌اي در تقاضا مواجه نشده و حتي به گفته برخي نمايشگاه‌داران با رکود نيز همراه است. افزايش قيمت خودرو در حالي اتفاق افتاده که قيمت‌ها از طرف کارخانه نيز بالا نرفته‌اند. چراکه به گفته رضا شيوا، رئيس شوراي رقابت ، قيمت کارخانه‌اي خودرو دست کم تا ارديبهشت‌ماه تغيير نخواهد کرد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد که سه عامل موجب افزايش قيمت خودرو را فراهم کرده است. نخستين عامل افزايش نرخ ارز به ويژه قيمت دلار است. خودروهاي وارداتي از اين ناحيه افزايش قيمت داشته‌اند. در بازار خودروهاي وارداتي قيمت‌ها به‌طور مستقيم با قيمت دلار مطابقت داده مي‌شوند.
عامل ديگر، محدوديت‌‌هاي موجود بر سر راه ثبت‌سفارش و شماره‌گذاري برخي خودروها بود. محدوديت شماره‌گذاري از آنجا روي قيمت خودرو اثر افزايشي مي‌گذارد که بازار مي‌داند بالاخره براي اين خودروها راه حلي پيدا شده و شماره‌گذاري انجام مي‌شود، اما اين محدوديت مي‌تواند مقدمه محدوديت اصلي يعني محدوديت واردات باشد. براي همين قيمت موجودي فعلي را که شايد آخرين موجودي باشد افزايش مي‌دهد. سومين عاملي که قيمت برخي خودروها را بالا برد، افزايش دلالي در بازار است. اين بخش به‌طور مستقيم خودروهاي داخلي را هدف قرار داد. و به‌طور ويژه خودروهايي که سرعت نقد شوندگي بالاتري به دليل پر تقاضا بودن در بازار دارند، مورد توجه دلالان قرار گرفتند.

اولتيماتوم بانک مرکزي به بازار فردوسی
بانک‌مرکزي در راستاي برخورد با فعاليت‌هاي سوداگرانه بازار ارز اسامي‌اشخاصي که مبادرت به خريد و فروش عمده مي‌کنند را به منظور بررسي، به سازمان امور مالياتي اعلام خواهد کرد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از خبرنگار مهر، بازار ارز يکي دو هفته‌اي هست که با تلاطم مواجه شده و اگرچه مقامات ارشد دولتي، نرخ‌ها در آن را غيرواقعي مي‌دانند؛ اما هنوز بازار متلاطم است و قيمت در جريان معاملات امروز به ۴۱۳۸ تومان هم رسيده است؛ اين در شرايطي است که بانک مرکزي اقداماتي را آغاز کرده که بتواند با متخلفان و سوداگران در بازار ارز برخورد کند.
به همين جهت، طي روزهاي گذشته بانک مرکزي با صدور اطلاعيه‌اي از فعالان اقتصادي درخواست کرد تا براي خريد و فروش ارز به بانکها مراجعه کنند و البته قول داد که ارز مورد نياز آنها در بانکها، به ميزان کافي تامين شود.
اکنون هم سياستگذار پولي و ارزي کشور اعلام کرده که در راستاي برخورد با فعاليت‌هاي سوداگرانه بازار ارز، اسامي‌اشخاصي که مبادرت به خريد و فروش عمده ارز مي‌کنند، به منظور بررسي به سازمان امور مالياتي اعلام خواهد شد. اما نکته حائز اهميت آن است که فعاليت برخي صرافي‌ها در بازار با تخلف مواجه شده که بانک مرکزي به اين گروه هم اولتيماتوم داده تا رفتار خود را اصلاح کنند، در غير اين صورت، او قرار است اسامي‌صرافي‌هاي متخلف را به نيروي انتظامي‌ارسال کند. اين تذکر بانک مرکزي به صرافي‌ها در شرايطي است که خبرگزاري مهر، طي هفته‌هاي گذشته از برخي رفتارهاي صرافي‌هاي متخلف در بازار ارز پرده برداشته بود که اين موضوع البته، با واکنش شديد کانون صرافان مواجه شد.
حال فرشاد حيدري، معاون نظارتي بانک مرکزي با اشاره به نوسانات هفته‌هاي اخير در بازار ارز مي‌گويد که مولفه‌هاي اقتصاد کلان کشور طي سال‌ جاري، مثبت ارزيابي مي‌شود و بر اساس شاخص‌هاي اقتصاد کلان کشور، قيمت برابري ريال در مقابل ساير ارزها نبايد از نوسان شديد روزهاي اخير برخوردار باشد؛ ليکن نوسانات هفته‌هاي اخير عمدتاً با مقاصد سوداگرانه ايجاد شده است. او مي‌افزايد: در حال حاضر منابع ارزي کشور از کفايت لازم براي تأمين ارز واردکنندگان کالا و تأمين خدمات برخوردار است و امکان تأمين ارز از طريق مجاري قانوني فراهم است.  حيدري، انطباق هر چه سريع‌تر شبکه بانکي کشور با شرايط جديد باتوجه به گشايش‌هاي ايجادشده را از الزامات فعاليت بانک‌ها دانست و اظهار کرد: شبکه بانکي کشور با توجه به گشايش‌هاي به وجود آمده بايد سريع تر خود را با شرايط جديد منطبق کند؛ به نحوي که واردات کشور به نرخ بازار هم بتواند از طريق گشايش اعتبارات اسنادي و از مبادي قانوني وارد کشور شود. در عين حال، باتوجه به نوسانات پيش آمده در نرخ برابري ريال در مقابل ساير ارزها و تسلط بانک مرکزي بر عمليات خريد و فروش ارز در صرافي‌ها طي هفته‌هاي اخير، کنترل و نظارت کافي از سوي اين بانک به عمل آمده است. وي در ادامه از برخورد قانوني نيروي انتظامي‌با صرافي‌هاي غيرمجاز خبر داده و خاطرنشان مي‌کند: در حال حاضر تعدادي از صرافي‌ها باتوجه به صحت عملکردشان تشويق شده‌اند و از سوي ديگر در برخي موارد پرونده‌ي صرافي‌هاي متخلف براي رسيدگي به مرجع مربوطه ارجاع شده است. همچنين در نامه‌اي به فرماندهي محترم نيروي انتظامي‌اسامي‌صرافي‌هاي غيرمجاز براي برخورد قانوني اعلام شده است. يادآوري اين نکته ضروري است که عمليات خريد و فروش ارز توسط صرافي‌ها بايد به صورت کامل در سامانه نظارت ارز «سنا» ثبت شود. حيدري در پايان مي‌گويد: در نظارت‌هاي به عمل آمده از سوي بانک مرکزي و نيز پايش عمليات خريد و فروش، اسامي‌اشخاصي که به صورت مستقيم و غيرمستقيم عمليات خريد و فروش عمده ارز را انجام مي‌دهند، به سازمان امور مالياتي کشور ارسال و حسب مورد، پس از رسيدگي، برگه تشخيص ماليات براي آنها صادر مي‌شود.

لیست خروجی ۹ میلیاردی سرخابی‌ها
بازیکنان حاضر در فهرست مازاد و جدا شده از دو تیم پرطرفدار پایتخت، با هزینه‌ای بالغ بر ۹ میلیارد تومان جذب این دو تیم شدند.
به‌ گزارش ‌ایسنا، با اتمام نیم فصل نخست فوتبال ایران، تکاپوی تیم‌ها برای ترمیم نقاط ضعف و قوت‌شان هم آغاز شده است. مذاکرات غیر رسمی تیم‌ها برای جذب ستاره‌های مورد نظرشان بیش از هر چیزی اهمیت پیدا کرده و هیچ تیمی قبل از جذب بازیکن مورد نظر خود علاقه‌ای به آزاد کردن بازیکن ندارد. مهم‌ترین نکته در بین تیم‌های ایرانی صرف هزینه‌های گزاف برای بازیکنانی است که بدون داشتن طرح و برنامه در ابتدای فصل این بازیکنان را جذب می‌کنند و به نیم فصل نرسیده دو طرف تصمیم به پایان همکاری می‌گیرند.
استقلال و پرسپولیس لیگ شانزدهم نمونه بارز تیم‌هایی هستند که توانستند در فصل نقل و انتقالات چند باییکن خوب و ارزشمند را به خدمت بگیرند اما شرایط در طول مسابقات برای این بازیکنان خوب پیش نرفت. تیم منصوریان به دلیل تغییرات زیاد و درگیر بودن با حواشی مختلف، نتوانست آن طور که باید و شاید نتیجه بگیرد و در نتیجه برخی از بازیکنان تازه وارد این تیم هم در چنین فضایی محو شدند. مطمئنا قابلیت‌های بازیکنی مانند بختیار رحمانی بر کسی پوشیده نیست اما او که در لیگ پانزدهم جزو بازیکنان شاخص تراکتورسازی بود، به هیچ وجود سایه‌ای از آن بازیکن خلاق در تراکتورسازی هم نبود و یا آرش افشین با وجود مصدومیت بلند مدت در ملوان، به یک‌باره سر از استقلال درآورد. همچنین چند بازیکن هم بدون داشتن سابقه‌ای مشخص، به عضویت استقلال درآمدند اما سطح فنی این بازیکنان پایین‌تر از بازیکنان آکادمی استقلال هم بود. اما عمده مشکل پرسپولیس از جنس دیگری بود و به دلیل وجود بازیکنان با قابلیت فنی بالا، این بازیکنان به نیمکت دوخته شدند و کمتر فرصت بازی به آن‌ها رسید. بیشترین ضعف پرسپولیس در جذب بازیکنان خارجی بود چرا که از بین چهار بازیکن خارجی این تیم یک بازیکن دیپورت شد، دو بازیکن دیگر در آستانه دیپورت شدن هستند و فقط رادوشوویچ بود که توانست رضایت هواداران را جلب کند. بازیکنانی مانند احمد نوراللهی و امید عالیشاه که در نیم فصل نخست کمتر میدان دیده بودند و آنطور که پیش می‌رفت قرار نبود تا پایان فصل به اندازه بازیکنان اصلی این تیم بازی کنند، ترک تحصیل کردند و برای سپری کردن دوران سربازی خود اقدام کردند تا در تیم دیگری به میدان بروند و از طرفی دوران خدمت سربازی خود را هم سپری کرده باشند. تاکنون و بر اساس اخبار منتشر شده، بختیار رحمانی، امین حاج محمدی، آرش افشین، فرشید باقری و سید مهدی رحمتی در لیست خروجی آبی پوشان پایتخت قرار گرفته‌اند و به احتمال زیاد از جمع این تیم جدا خواهند شد. در پرسپولیس نیز تاکنون آنتونی گولج بدون فسخ قرارداد از فهرست این تیم خارج شده و دو بازیکن اوکراینی هم به احتمال فراوان در نیم فصل دوم پرسپولیس را همراهی نمی‌کنند.  همچنین سید امین آرام طبع هم خواهان جدایی از این تیم شده و پیش از او هم احمد نوراللهی و امید عالیشاه از جمع بازیکنان این تیم کنار رفتند. بدون شک هر دو تیم با مشکلاتی در انتخاب بازیکنان خود مواجه بوده‌اند و اگر در جذب بازیکنان خود دقت می‌کردند تاکنون با ضرر مالی فراوانی هم مواجه نمی‌شدند.
تخريب‌ها عليه تيم مذاکره کننده هسته اي ادامه دارد
مذاکرات هسته اي به پايان رسيد و روند کاهش تحريمها به مرور ادامه يافت. البته از آنجا که قرار بود از همان روز اول امضاي برجام، تمامي‌تحريمها يک باره لغو شود، متاسفانه اين مهم انجام نشد و با تمديد قانون داماتو، برخي از تحريمها براي 10 سال ديگر تمديد شد. اما همين امر زمينه تسويه حسابهاي جناحي، سياسي و حتي شخصي شد.
کورش شرفشاهي
k.sharafshahi@gmail.com

عده اي مذاکرات را هدف گرفتند. عده اي ديگر دولت را تخريب کردند و عده اي نيز به سراغ شخص محمد جواد ظريف رفتند و به اسم برجام، ظريف را تخريب کردند. اما گويا قرار نيست اين روند کاهش يابد و گاهي روند تخريبها تند و گاهي نيز کند مي‌شود، اما مسيري ادامه دار را طي مي‌کند. اما تمام شدني نيست. در اين رابطه آيت الله محمدعلي موحدي کرماني در خطبه نماز جمعه تهران با بيان اين که مسوولان کشور مراقب باشند گول آمريکا را نخورند، به موضوع برجام و نقض آن از سوي آمريکايي‌ها اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب از همان روز اول مي‌فرمودند من خوشبين نيستم؛ چرا مسوولان اين سخن را جدي نگرفتند.به گزارش ايرنا، خطيب نماز جمعه تهران ادامه داد: معظم له پيوسته مي‌فرمودند آمريکا دشمن است و به دشمن نبايد اعتماد نمود. او گول مي‌زند، تعهد مي‌کند و در وقت عمل، عهد شکني مي‌کند؛ اين امر براي مسوولان ما درس باشد. وي افزود: بايد به درون کشور و به قدرت‌هايي که خودمان داريم توجه کنيم. امکانات فراواني در کشور است. چرا بايد جوانان هوشمند پراستعداد ما بيکار بمانند؟ چرا جوانان به کار گرفته نمي‌شوند؟ ما با بهره گيري از اين امکانات فراوان، مشکلات اقتصادي را خودمان حل کنيم. امام جمعه موقت تهران در تذکراتي به مسوولان گفت: مساله اشتغال جوانان بيکار را جدي بگيريد. توجه به قشرهاي آسيب پذير را سرلوحه اقدامات خود قرار دهيد. تعطيلي کارگاه‌هاي توليدي يک فاجعه است. مساله فرهنگ و پيشرفت علم از اهم امور است. وي خطاب به مسوولان افزود: شما امين مردم هستيد و اين حکومت امانت در دست شماست و در قيامت به وقت عبور از صراط پيوسته از امانات سوال مي‌شود خود را براي جواب دادن آماده کنيد.
ادعاي عجيب کريمي‌قدوسي درباره ظريف
البته حاشيه سازترين فرد براي مذاکرات هسته اي ، کريمي‌قدوسي نماينده مشهد و عضو جبهه پايداري بود. وي از هر اقدامي‌براي تخريب دولت کوتاهي نمي‌کند و هر آنچه در خيال دارد، برز بان مي‌آورد. اگرچه اعضاي کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي‌از اين نماينده مشهد شکايت کرده‌اند اما گويي کريمي‌ترسي از هيچ چيز ندارد به نوعي که کريمي‌قدوسي ادعاهاي جديدي را در مورد تلاش براي ارتباط ظريف با ترامپ، سقلمه فريدون به ظريف در جريان مذاکرات، تلاش‌هاي عراقچي براي سفارت فرانسه، تصويب برجام در پاويون فرودگاه و تماس روحاني با لاريجاني و بي اساس بودن بيانيه رسمي‌کميسيون امنيت ملي در مورد فايل صوتي منتسب به وزير خارجه مطرح کرد.
به گزارش ايسنا، جواد کريمي‌قدوسي در جمع خبرنگاران پارلماني حاضر شد و ضمن انتقاد از بيانيه رسمي‌کميسيون امنيت که از سوي سخنگوي کميسيون و نائب رئيس کميسيون تاييد شده عليه برخي از مسئولين کشور ادعاهاي جديدي را مطرح کرد. وي در اين مورد اظهار داشت: کميسيون امنيت هيچ گونه جلسه اي براي بيانيه اخير نداشته، در حالي که روال کميسيون اين است که در مورد اين گونه بيانيه‌ها جلسات متعددي تشکيل مي‌شود و در مورد آن راي گيري مي‌شود. اما اين بيانيه را تعدادي که براساس يک ضرورت پيش آقاي ظريف رفتند، تنظيم کردند و امضاء نمودند. وي افزود: بايد تنظيم کنندگان اين بيانيه توضيح دهند، بي اخلاق يعني چه؟ من فايل صوتي را کامل گوش دادم و براي اين که نگويم گزينشي عمل شده، همه مواد و بخشي که در مورد برجام در آن صحبت شده، پياده کرديم و تعدادي از نمايندگان را دعوت کرديم تا اين نوار را گوش دهند. البته آقاي بروجردي اجازه نداد خبرنگاران در کميسيون حضور پيدا کنند و ما درخواست داده‌ايم نوار در جلسه علني نيز پخش شود. نماينده مشهد با بيان اين ادعا که «جان کلام آقاي ظريف، اعتراف به اشتباه در اعتماد به آقاي کري بود»، گفت: ظريف در اين جلسه تاکيد کرد که من اشتباه کرده‌ام به اين بابا يعني آقاي کري اعتماد کردم و به وعده او اعتماد کردم که اين آقاي ظريف را بزرگ مي‌کند. او اعتماد کرد و حواشي که مي‌گويد اين صحبت‌هاي محرمانه بوده براي گم شدن اصل موضوع بوده است. نماينده مشهد در خصوص صحبت‌هاي سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد اين که کريمي‌قدوسي تاکتيک‌هاي مذاکرات را به‌امريکا گرا داد، با بيان اين‌که «تاکتيک مذاکرات از روز اول توسط آقاي ظريف آشکار و مطرح شد و ما بنامون بر اين بوده نقشي به کنگره و سناي آمريکا ندهيم» مدعي شد: اشتباه آقاي ظريف اين بود که به قول جان کري اعتماد کرد که گفته بود انتخابات آينده را خانم کلينتون مي‌برد و تمام تخم مرغ‌ها را در سبد راي آوردن خانم کلينتون گذاشتند. اما با انتخاب ترامپ دست‌شان براي ارتباط با ترامپ قطع شد و آقاي ظريف حالا در تلاش است، تا به نوعي با تيم ترامپ و وزير امور خارجه جديد آمريکا ارتباط بگيرد. اگرچه وزارت خارجه ادعاهاي کريمي‌قدوسي را گزينشي دانسته و از اين اظهارات کريمي‌ابراز تعجب کرده است اما کريمي‌همچنان به اين اظهارات خود ادامه مي‌دهد. نکته ديگر اينکه شاخه اي را مي‌بريم که رويش نشسته‌ايم. دولت و دستگاه ديپلماسي خارجي را به بهانه تسويه حسابهاي سياسي تخريب مي‌کنيم و آنچنان رفتار مي‌شود که گويي عده‌اندکي صاحب انديشه و تعقل هستند و تيم مذاکره کننده به همراه بسياري از شخصيتها، افرادي ساده لوح هستند. به راستي مشخص نيست اين افراد چه نفعي از اين گونه اظهارات مي‌برند و به دنبال چه مي‌گردند؟ چرا سعي مي‌کنند تيم مذاکره کننده را که با تعدادي بسياري کمتر از اعضاي 1+5 مذاکره کرد و آرامش را به فضاي سياسي ايران وجهان بازگرداند، تخريب کنند؟ آيا زمان آن فرا نرسيده که از خودزني دست برداريم و به جاي آنکه مذاکره کنندگان خودمان را ساده لوح بناميم تا به صورت غير مستقيم طرف مقابل را صاحب انديشه بدانيم، از نمايندگان کشورمان حمايت کنيم؟


بررسي شاخصهاي اقتصادي در سه ماهه اول سال 95؛
بانک مرکزي گزارشي از اوضاع اقتصادي کشور در سه ماهه ايتدايي سال 95 را منتشر کرد. در اين گزارش، شاخص‌هاي مهم اقتصادي کشور مورد بررسي قرار گرفته است. افزايش بدهي‌هاي خارجي دولت،کاهش ساخت و ساز و افزايش کل بهاي توليد کننده بيشتر نمود دارد.
در بخش نماگرهاي خارجي اين گزارش آمده است"تراز حساب جاري کشور در بهار امسال 5231 ميليون دلار، تراز بازرگاني هم در حوزه کالايي 6522 ميليون دلار بوده است. ارزش صادرات کالا به قيمت فوب در بهار سال 95 رقمي‌در حدود 18905 ميليون دلار و ارزش واردات به قيمت فوب در همين مدت حدود12383 ميليون دلار بوده است. ارزش کل بدهي‌هاي خارجي ايران در پايان خرداد ماه سال جاري به 7571 ميليون دلار است".
افزايش ميزان بدهي خارجي
بر اساس با احتساب معوقات بيش از ۲۵۰۰ ميليون دلاري، حجم بدهي‌هاي خارجي ايران به رقمي‌بالغ بر ۱۰ هزار ميليون دلار مي‌رسد. براساس گزارشي که اخيرا بانک مرکزي براي سه ماهه ابتداي امسال منتشر کرد، بررسي جزييات عملکرد خارجي حساب‌هاي ايران از اين حکايت داشت که کل بدهي‌هاي خارجي در پايان دوره از ۷۵۷۰ ميليون دلار عبور کرده است. با احتساب دلار حدود ۳۰۳۵ توماني در بازار بين‌بانکي در زمان مورد بررسي رقمي‌حدود ۲۳ هزار ميليارد تومان را دربرمي‌گيرد. تفکيک بدهي‌هاي خارجي بر اساس سررسيد اوليه‌شان مي‌دهد که حدود ۵۳۴۶ ميليون دلار مربوط به بدهي‌هاي ميان مدت و بلند مدت و حدود ۲۲۲۵ ميليون دلار هم براي بدهي‌هاي کوتاه مدت است. اما اگر معوقات اين بدهي را که حدود ۲۵۳۱ ميليون دلار است مورد محاسبه قرار گيرد در مجموع کل بدهي‌هاي خارجي ايران تا پايان خردادماه به ۱۰ هزار و ۱۰۲ ميليون دلار مي‌رسد. دولت يازدهم در بهار امسال 211،2 هزار ميليارد ريال درآمد داشته، پرداخت‌هاي هزينه اي دولت به 368،8 هزار ميليارد ريال رسيده، از محل فروش يا همان واگذاري دارايي‌هاي سرمايه اي 44،3 هزار ميليارد ريال درآمد کسب کرده و براي تملک دارايي‌هاي سرمايه اي که عمده آن را طرح‌هاي عمراني تشکيل مي‌دهند تنها 1،4 هزار ميليارد ريال پرداخت کرده است. به اين ترتيب کسري تراز عملياتي و سرمايه اي دولت به 160،4 هزار ميليارد ريال رسيده است.
افزايش 4.9 درصدي توليد نفت و رشد صادرات آن
دولت در بهار امسال روزانه 3 ميليون و 544 هزار بشکه نفت توليد کرده که 4.9 درصد بيشتر از بهار 94 بوده است. از اين مقدار توليد 2 ميليون و 8 هزار بشکه صادر شده که 12.8 درصد بالاتر از سه ماهه اول سال 94 است.
افزايش شاخص توليد در کارگاه‌هاي بزرگ صنعتي
شاخص توليد در کارگاه‌هاي بزرگ صنعتي با 2.7 درصد افزايش در بهار امسال نسبت به سال پايه 90 به 89.9 رسيده است. در فصل مورد بررسي 3111 فقره جواز تأسيس واحدهاي صنعتي صادر شده که 6.3 درصد کمتر از فصل مشابه در سال 94 است. در عوض سرمايه گذاري انجام شده در اين جوازها با 36.6 درصد افزايش به 298 هزار ميليارد ريال بالغ شده است. در بهار 95 حدود 1094 پروانه بهره برداري صنعتي با 81،9 هزار ميليارد سرمايه گذاري صادرشده که به ترتيب 10.6 درصد و 230.6 درصد بيشتر از بهار 94 بوده است.
کاهش ميزان سرمايه گذاري در بخش توليد مسکن
سرمايه گذاري بخش خصوصي در ساختمان‌هاي جديد طي بهار امسال با کاهش محسوس 23.6 درصدي مواجه بوده و به 151،3 هزر ميليارد ريال رسيده است. بيشترين کاهش سرمايه گذاري در تهران با منفي 35.6 درصد بوده و در شهرهاي بزرگ و ساير مناطق شهري به ترتيب 12.5 و 26 درصد کاهش سرمايه گذاري رخ داده است.
افزايش شاخص کل بهاي توليدکننده
شاخص کل بهاي توليدکننده در بهار 95 عدد 1 ثبت شده که 2.7 درصد نسبت به بهار 94 افزايش داشته است. شاخص بهاي توليدکننده درکشاورزي با 0.7 درصد رشد منفي به منفي يک، شاخص صنعت با 0.6 درصد رشد منفي به 2 و شاخص کل بهاي کالاهاي صادراتي با منفي 13.4 درصد رشد به 2.7 منفي رسيده است. به اين ترتيب بيشترين کاهش را در شاخص بهاي توليد کالاهاي صادراتي شاهد بوده‌ايم.
 رشد ۱۳.۵ درصدي دارايي‌هاي خارجي
همچنين در همين دوره بررسي خالص دارايي‌هاي خارجي شبکه بانکي نشان مي‌دهد که بانک مرکزي در پايان خردادماه حدود ۱۸۷ هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان دارايي خارجي داشته که با رشد ۱۳.۵ درصدي همراه بوده است. اين در حالي است که در مجموع شبکه بانکي حدود ۲۴۱ هزار ميليارد تومان دارايي خارجي دارد که از اين رقم ۱۸۷ هزار ميليارد تومان متعلق به بانک مرکزي است که تا ۱۳.۵ درصد در پايان بهار امسال رشد دارد. همچنين حدود ۵۳ هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان براي بانک‌ها ثبت شده است که بيانگر رشد ۱۲ درصدي است.

مديرعامل شرکت بورس با اشاره به جديت در ارتقاي سامانه‌هاي معاملاتي
نقش ابزارهاي مشتقه در تامين نيازهاي سرمايه­ گذاران و فعالان بازارهاي مالي در سال‌هاي اخير غيرقابل انکار بوده و نشان از کارايي و توسعه يافتگي بازار است.
بسياري از کارشناسان و فعالان بازار سرمايه معتقدند عدم وجود چنين ابزارهايي، در بازار به شدت احساس مي‌شود. وجود اين ابزار باعث مي­شود نه تنها سرمايه‌گذار خارجي، بلکه سرمايه‌گذاران داخلي هم اقبال لازم و پرشوري نسبت به بازار داشته باشند. اهميت و کارايي ابزارهاي مشتقه در پوشش ريسک، متنوع سازي سبد سرمايه گذاري و بهبود فرآيند کشف قيمت دارايي‌ها به‌اندازه‌اي است که در بسياري از کشورهاي توسعه يافته حجم معاملات آن بسيار بيشتر از بازارهاي نقدي گزارش ميشود.
سنا، به همين بهانه و با توجه به سابقه بورس اوراق بهادار تهران در طراحي و معرفي ابزارهاي نوين مالي پاي گفتگو با دکتر حسن قاليباف اصل مديرعامل بورس اوراق بهادار تهران نشسته است.
آيا با توجه به توافقنامه برجام و گشايش‌هايي که در روابط بين المللي ايجاد شده است، بهتر نبود پروژه طراحي و راه‌اندازي اختيارات معامله که به نوبه خود مي‌تواند نقطه عطفي در بازار سرمايه ايران قلمداد شود، بر اساس آخرين زيرساخت‌هاي فناوري دنيا دنبال مي‌شد؟
ارتقا يا تغيير سامانه‌هاي معاملاتي از جمله اهدافي است که بورس تهران در سال جاري با جديت پيگيري کرده و مذاکراتي را نيز در اين رابطه انجام داده است. تغيير سامانه معاملات نه تنها بازار مشتقه بلکه تمامي‌فرآيندهاي اجرايي پيش از معاملات، معاملات و پس از معاملات ساير ابزارهاي مالي موجود در بازار را متاثر مي‌کند. بنابراين تأمين سامانه معاملاتي جديد جزو تصميمات کلان بازار سرمايه به حساب آمده و نيازمند همکاري و همفکري تمامي‌ارکان بازار سرمايه بوده و در کوتاه مدت امکانپذير نيست.
همچنين تجربيات بورس‌هاي جهان نشان داده است که راه‌اندازي ابزار مشتقه به ويژه قراردادهاي اختيار معامله بايد به صورت گام به گام صورت گيرد. بنابراين بورس تهران در نخستين گام راه‌اندازي اين بازار با توجه به قابليت‌هاي سامانه معاملاتي فعلي، تصميم به معرفي قراردادهاي اختيار معامله خريد سهام کرده است تا به موازات ارتقاي دانش عمومي‌بازار و همچنين بهبود سامانه معاملاتي، امکان معرفي کامل اين ابزار فراهم شود.
قراردادهاي اختيار معامله در مقايسه با ساير مشتقات مالي از پيچيدگي‌هاي محاسباتي نسبتاً بيشتري برخوردار است. آيا به نظر شما بازار در اين سطح از دانش مالي قرار دارد که بتواند ابزار فوق را در معاملات خود لحاظ کند؟
بورس تهران در زمينه‌اموزش و توسعه دانش مشتقات مالي اقدامات گسترده اي را تا به حال انجام داده است. تهيه سوالات متداول و بروشورهاي آموزشي در بخش قراردادهاي آتي و اختيار معامله سهام، برگزاري دوره‌هاي آموزشي در سطوح مختلف کارگزاران و عموم سرمايه گذاران، آسيب شناسي دوره اي ابزارهاي فوق و بهبود رويه‌هاي اجرايي از جمله اقداماتي است که در گذشته انجام شده و همچنان با جديت پيگيري مي‌شود. بازخورد شرکت کنندگان نيز در اين دوره‌ها نشان داده است که سطح دانش خوبي در بين فعالان بازار در خصوص ابزارهاي مشتقه علي الخصوص قراردادهاي اختيار معامله سهام وجود دارد و اين جاي بسيار خوشحالي است البته دانش مالي به خصوص مهندسي مالي که تمرکز آن بر ابزار مشتقه است در سال‌هاي گذشته در دانشگاه‌ها و آموزش عالي بسيار مورد تأکيد قرار گرفته است و در ضمن معرفي اين ابزار و در نتيجه تقاضا براي اين دانش باعث ارتقا سطح تحليل و دانش سرمايه گذاري در بازار سرمايه مي‌شود.
 آيا محدوديت‌هايي در خصوص معاملات قراردادهاي اختيار معامله از سوي بورس تهران تعريف شده است؟
با توجه به برخي ملاحظات فني و صلاحديدها، امکان ارائه کامل قراردادهاي اختيار معامله سهام وجود نداشته و اميد است در مدت زمان کوتاهي تمامي‌موانع و محدوديت‌ها رفع شود. از جمله اين محدوديت‌ها، اخذ موقعيت فروش در قراردادهاي اختيار معامله است. نظر به اينکه سامانه مديريت ريسک هنوز نهايي نشده است، امکان فروش اين قراردادها در حال حاضر براي عموم سرمايه گذاران وجود ندارد. به همين خاطر بورس تهران جلسات متعددي با برخي از سهامداران عمده شرکت‌ها داشته و توافقاتي مبني بر مشارکت اين گروه از فعالان بازار در بخش فروش قراردادهاي اختيار معامله صورت گرفته است. لازم به ذکر است مديريت فناوري بورس تهران با جديت در حال آماده سازي سامانه مديريت ريسک بوده تا هرچه سريعتر مشارکت همه سرمايه گذاران امکانپذير شود ضمناً معرفي اوراق اختيار فروش بر روي سهام و همچنين اوراق اختيار معامله بر روي سبد سهام جزو برنامه‌هاي اصلي و فوري بورس تهران است.
 در صورتيکه فروشندگان اين قراردادها، سهامداران عمده شرکتها باشند، شائبه دستکاري قيمت در روزهاي منتهي به تاريخ سررسيد اختيارات توسط آنها وجود ندارد؟
با توجه به بحث‌هاي مديريت ريسک همانطور که توضيح داده شد در مرحله اول اين ابزار توسط نه تنها سهامداران عمده بلکه هر کسي که دارنده سهام پايه باشد قابليت انتشار دارد. با توجه به سطح ارزندگي سهم قاعدتا قيمت سهام بايد در بازار تعيين شود و اگر سهامدار عمده اي تلاش کند که قيمت سهام شرکت را پايين نگه دارد اگر سهام ارزنده باشد قاعدتا سهام خود را با قيمتهاي پايين از دست خواهد داد. ضمناً با توجه به اينکه در شروع کار اين بازار حجم اوراق اختيار نسبت به دارايي پايه بسيار کم است براي هيچ سهامدار عمده اي توجيه ندارد که ارزش دارايي خود را پايين نگه دارد. همچنين افزايش و کاهش قيمت سهام در بازار بر اساس معاملات و خريد و فروش سهام به معناي دستکاري قيمت نيست. دستکاري قيمت روشهاي خود را دارد که تخلف محسوب شده و با آن برخورد مي‌شود.
 ريسک اعتباري و نکول در اجراي تعهدات فروشنده چگونه پوشش داده مي‌شود؟
در حال حاضر فروشندگان قراردادهاي اختيار معامله، سهامداران عمده شرکتها هستند. طي توافقات صورت گرفته با اين شرکتها و همکاري ساير ارکان بازار سرمايه از جمله شرکت سپرده گذاري مرکزي و تسويه وجوه، مديريت فناوري و سازمان بورس و اوراق بهادار، تمهيدات لازم در خصوص دريافت وثايق و تضامين کافي انجام شده و لذا ريسکي از بابت نکول وجود ندارد.
آيا برنامه استراتژيک مدون و زمانبندي شده ‌اي براي توسعه بازار مشتقات تهيه شده است و اينکه گام بعدي بورس تهران در طراحي و معرفي ساير ابزارهاي مالي چيست؟
قطعاً بهبود و توسعه بازار مشتقه از اولويت‌هاي بورس تهران بوده و به همين منظور، واحدي مستقل در خصوص ابزارهاي نوين مالي ايجاد شده است. همچنين تشکيل کميته‌هاي تخصصي با حضور متخصصين اين بازار، تلاش براي ارتقاي سامانه‌هاي معاملاتي و بهبود دستورالعمل‌ها و رويه‌هاي مربوطه در کنار برگزاري دوره‌هاي آموزشي و اطلاع رساني به موقع همواره مدنظر بورس تهران بوده است.
در سال گذشته با تلاش همکاران در بورس تهران، مصوبه قراردادهاي آتي و اختيار معامله سبد سهام در کميته فقهي سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح شد و در نهايت موفق به دريافت مصوبه اين دو ابزار جديد در بازار شديم. دستورالعمل‌هاي مربوطه نيز تهيه و ارسال شده است و اميدواريم بتوانيم در سال جاري قراردادهاي آتي سبد سهام را به بازار ارائه کنيم. همچنين از جمله اقدامات مهم ديگر بورس تهران، دريافت تاييديه کميته فقهي در خصوص فروش استقراضي سهام بوده است که با اجرايي شدن آن انتظار مي‌رود توسعه بازار مشتقات نيز با سرعت بيشتري صورت گيرد.

هر سال 12 تا 15 هزار مزرعه پسته به دليل نبود آب از بين مي‌رود
کم آبي باغات پسته ايران را تهديد مي‌کند و اجراي طرح‌هايي مثل مديريت مصرف آب، کشت ارقام مقام تر در برابر کم آبي، و برداشتن محدوديت‌هاي گمرکي مي‌تواند جايگاه ايران در بازار پسته جهان را ارتقا دهد.
به گزارش تسنيم، المانيتور طي گزارشي نوشت: هرچند ايران در سطح جهان به داشتن منابع عظيم نفت و گاز معروف است، اما پسته با کيفيت و مرغوب ايران نيز يکي از محصولات شناخته شده اين کشور است. توليد بسته در ايران به قرن پنجم پيش از ميلاد بر مي‌گردد. در سال 1394، ايران 261 هزار تن پسته توليد کرد که 50 درصد از آن به خارج از کشور صادر شد. بر اساس آمارهاي رسمي، ايران 1.2 ميليارد دلار از محل صادرات 130 هزار تن پسته در سال گذشته درآمد کسب کرده که بزرگترين منبع درآمد اين کشور در بخش کشاورزي محسوب
 مي‌شود.
پسته ايران زماني بي رقيب بود و اين کشور مهمترين توليد کننده پسته جهان محسوب مي‌شد. استان کرمان به عنوان قطب توليد طلاي سبز به شمار مي‌رفت. اما اين روند در سال‌هاي اخير تغيير کرده است. در سال 2012، به دنبال کم آبي و استفاده کنترل نشده از سفره‌هاي آب زيرزميني، محصول پسته ايران کاهش يافت و آمريکا براي اولين بار به بزرگترين توليد کننده و صادر کننده پسته جهان تبديل شد.
تغييرات آب و هوايي موجب بروز خشکسالي گسترده در ايران شده و 85 درصد از سرزمين اين کشور به عنوان مناطق خشک يا نيمه خشک طبقه بندي شده‌اند. کاهش متوسط بارش‌هاي سالانه و کمبود آبهاي سطحي کشاورزان را وادار ساخته تا چاه‌هاي بيشتري حفر کنند و آب را با پمپ از زير زمين به بيرون بکشند. تقريبا نيمي‌از 750 هزار پمپ آب فعال در مزارع ايران غيرقانوني هستند و اين نشان مي‌دهد که چرا استفاده کنترل نشده از آب‌هاي زيرزميني در بخش کشاورزي دليل اصلي هدررفت آب در ايران
 است.
وضعيت در استان کرمان که 70 درصد از پسته کشور را توليد مي‌کند ناخوشايند
 است.
 محسن جلال پور، رئيس سابق اتاق بازرگاني ايران يکي از کارشناساني است که بارها درباره خطرات متوجه توليد پسته هشدار داده است. وي ماه گذشته گفت: «صنعت پسته کرمان بيش از 10 سال دوام نخواهد آورد.»
به گفته جلالپور، خشکسالي دارد مزارع پسته کرمان را خشک مي‌کند و هر سال 12 تا 15 هزار مزرعه پسته به دليل نبود آب از بين مي‌روند.
صنعت پسته ايران همچنين از تحريم‌هاي مرتبط با هسته اي نيز آسيب ديده است.
 اين صنعت به طور مستقيم هدف تحريم نبوده، اما فروش پسته به بازارهاي خارجي از جمله اروپا به دليل مشکلات و محدوديت‌هاي بانکي و کشتيراني با مانع مواجه بوده است. به رغم موانع داخلي و خارجي، ايران همچنان از توليد کنندگان و صادرکنندگان مهم پسته در جهان به شمار مي‌رود. پس از قرار گرفتن آمريکا در صدر توليد کنندگان پسته جهان در سال 2012، ايران در سال 2015 توانست در نتيجه دسترسي بهتر به بازارهاي جهاني به دليل لغو تحريم‌ها و کاهش توليد پسته‌امريکا مقام اولي خود را باز پس بگيرد. طرح‌هاي مختلفي از سوي دولت براي کاهش تاثير کمبود آب انديشيده شده که برخي از آنها با موفقيت اجرايي شده‌اند. اين طرح‌ها شامل مديريت استفاده از آب براي حفظ ذخاير آبي زيرزميني مي‌شود. به علاوه، دولت مي‌خواهد با اختصاص کمک به کشاورزان براي تجهيز مزارع به روش‌هاي آبياري مدرن، حفاظت از آب را در کشور تشويق کند. بسياري از کارشناسان طرفدار توسعه مزارع در مناطقي با خاک و منابع آب بهتر در کنار استفاده از شيوه‌هاي مدرن آبياري کشت انواع جديد پسته با مقاومت بالا در برابر کمبود آب و آفات مختلف
 هستند.
علاوه بر اقدامات پيش گفته، به اعتقاد کارشناسان ايران مي‌تواند با بهبود کيفيت پسته توليد خود از جمله از طريق کشت بهتر، ميزان صادراتش را افزايش دهد. برداشتن محدوديت‌هاي گمرکي، ايجاد ساز و کارهاي بانکي براي مرتبط ساختن توليد کنندگان و صادر کنندگان و حمايت از صادر کنندگان براي انعقاد قراردادهاي بلند مدت از ديگر اقداماتي هستند که مي‌تواند موجب رشد بيشتر صنعت پسته ايران
 شود.