وعده محسن نريمان برای 9سال آینده:
مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد با بيان اينکه طي هفتههاي آينده در پرديس و پرند واحدهايي از مسکن مهر افتتاح خواهيم کرد گفت: تا پايان سال در 15 شهر و تا پايان دولت، پرونده مسکن مهر در 19 شهر جديد بسته خواهد شد.
به گزارش ايسنا، محسن نريمان اظهار کرد: طي هفتههاي اخير دستگاههاي اجرايي براي تامين زيربنايي و روبنايي مسکن مهر تعامل مناسبي با شرکت عمران برقرار کردهاند. سازمان مديريت و برنامه ريزي نيز قول کمک 130 ميليارد توماني براي پرديس داده است. وزارت نيرو هم اوراق خزانه را براي طرحهاي زيربنايي و روبنايي منتشر ميکند. با اين شرايط ميتوانيم تا پايان دولت، مسکن مهر را به طور کامل تحويل دهيم.
وي افزود: شرکت عمران حدود 19 شهر جديد را راهبري و مديريت ميکند که تقريبا در بيش از 15 شهر تا قبل از پايان سال مسکن مهر را تمام ميکنيم و مقدار باقي مانده را هم تا پايان دولت تحويل ميدهيم. هفتههاي آينده در پرديس و پرند افتتاح داريم و به تدريج متقاضيان مسکن مهر را به سرپناه ميرسانيم.
مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد درخصوص چگونگي افزايش وام مسکن مهر از 30 به 40 ميليون تومان گفت: بر اساس مصوبه شوراي پول و اعتبار قرار است وام از 30 ميليون به 40 ميليون افزايش يابد. بانک مرکزي اين موضوع را بايد به بانک عامل که بانک مسکن است ابلاغ کند. معمولا بانک عامل با ما هماهنگي ميکند که چه کساني اولويت استفاده دارند. ما نيز کساني که آورده بيشتري دارند و در شرف تحويل هستند را در اولويت قرار ميدهيم. از اين جهت خواهش ميکنم متقاضيان از اين فرصت مناسب استفاده کنند و آورده خود را به حدنصاب برسانند.
نريمان تاکيد کرد: اين افزايش وام به هيچ وجه افزايش قيمت مسکن مهر نيست بلکه فقط کمک به متقاضي است و تسهيلات 10 ميليون توماني جزو آورده متقاضيان محسوب ميشود.
وي درباره اين موضوع که چرا شرکت عمران از متقاضيان خواسته تا خودشان دنبال آب و برق بروند، در برنامه "تيتر امشب" شبکه خبر گفت: بعضي از مشتريان مراجعه ميکنند ما واحد را به آنها تحويل ميدهيم و ديگر مراجعه نميکنند. هم اکنون در فاز 11 واحدها تکميل شده و آب، برق، گاز، مدرسه، مسجد، پارک، کلانتري و ساير خدمات آماده است اما بايد در نظر بگيريم که برج نگهداري ميخواهد. مثلا شرکت گاز ميگويد بايد متقاضيان در واحدها بنشينند تا ما بتوانيم گاز را وصل کنيم؛ زيرا در غير اين صورت از لحاظ ايمني مشکل دارد.
مديرعامل شهرهاي جديد ادامه داد: اگر عده اي تعهد کنند که کارها را ما به عهده ميگيريم ميتوانند مراجعه ميکنند و ما اين افراد را به هم معرفي ميکنيم تا با هم تعامل داشته باشند. 15 نفر ميتوانند با يکديگر هماهنگ باشند که اين موضوع براي سرويس دهي صحيح به نفع خودشان است. حضور اين افراد باعث ايجاد امنيت ميشود و تا به حال مشکلي بابت معرفي افراد به يکديگر ايجاد نشده است.
نريمان با بيان اينکه مسکن مهر پرديس را با پيشرفت حدود 35 درصد از دولت قبل تحويل گرفتيم خاطرنشان کرد: امروز يکي از سايتهايي که بيشترين پيشرفت فيزيکي را در کل کشور دارد پرديس است که به بالاي 80 درصد رسيده و بخشهايي آماده تحويل است.
وي يادآور شد: دولت قبل با متقاضيان قرارداد بست و وجوه را گرفت و قرار بود خرداد 92 واحدها را تحويل دهد. همانطور که ميدانيم دولت يازدهم نيز از شهريور سر کار آمد.
مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد تصريح کرد: ما مواجه شديم با اين موضوع که در پرديس در جايي با تپه ماهورهاي گسترده و جغرافياي وحشي اقدام به ساخت و ساز کرده بودند. به همين دليل امکان اينکه به سرعت بتوانند به تعهداتشان عمل کنند وجود نداشته است. حتي در بعضي بلوکها بدون ريختن فوندانسيون به ما تحويل دادند. من هم خيلي به آنها خرده نميگيرم؛ چون در جايي اين کار را کردند که بسيار سخت بود. الان در پرديس برجها آماده است ولي شبکه ارتباطي، تامين آب، گاز و شبکه مخازن باعث کندي کار شده است.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: با پايان يافتن احداث راه آهن آستارا و برقراري ارتباط با کشورهاي حاشيه درياي خزر، صادرات و همچنين واردات محصولاتي که ايران به آنها نياز دارد، توسعه خواهد يافت.
به گزارش ايرنا، محمود واعظي پنجشنبه شب در نشست بررسي نقش گيلان در برون گرايي اقتصاد مقاومتي که در سازمان برنامه و بودجه استان برگزار شد، بيان کرد: راه آهن قزوين - رشت - آستارا در توسعه اقتصادي گيلان موثر خواهد بود و ما بايد به دنبال نرخ تعرفه محصولات باشيم و کيفيت را افزايش بخشيم.
وي ادامه داد: مهمترين ظرفيت گيلان گردشگري، کشاورزي و صنايع تبديلي کشاورزي است اما بايد توجه داشت کهامروز در دنيا ، مهمترين صنعت گردشگري است و ميتوان امکاناتي را براي اقامت و هزينه کرد گردشگران فراهم ساخت و بر اساس برنامه ريزيها در اين حوزه، از راه درآمد آن، به توسعه اقتصادي رسيد.
واعظي افزود: اگر بتوانيم ياد بگيريم که چگونه کالايمان را صادر کنيم، در بخش کشاورزي و عرضه آن موفق خواهيم بود.
وي پرورش ماهي در قفس را يکي ديگر از ظرفيتهاي گيلان ذکر و وجود درياي خزر را پتانسيلي عنوان کرد که ميتوان از آن براي نيل به اهداف توسعه بهره جست.
وي ادامه داد: بايد نيازمنديهاي کشورهاي روسيه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قزقيزستان را بفهميم و تعرفه بهاي محصولات را براي عرضه کاهش دهيم. وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در بخش ديگري از سخنانش، دانش آموختگان رشتههاي ICT را ظرفيتي براي رشد کشور خواند و افزود: امروز شرکتهاي فناوري اطلاعات (IT) در دنيا حرف اول را ميزنند و اين بحث در ايران نيز شروع شدهاما هنوز به آن ميزان نرسيده است.
وي خاطرنشان کرد: با توجه به اينکه شمار دانش آموختگان استان گيلان بالاست، ميتوانند در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات (ICT) فعاليتهاي خوبي انجام دهند و با همکاري دانشگاه گيلان، کار در اين بخش اغاز شود.
وي در زمينه مشکل پسماند گيلان اظهار داشت: معضل پسماند در همه جا وجود دارد و ما ناگزير خواهيم بود که همان سمت و سوي ساير کشورهاي دنيا را پيش بگيريم و آن هم، فرهنگ سازي تفکيک زباله از مبدأ و روشهاي ديگر در بخش ساماندهي پسماند است.
به گفته واعظي، بايد ياد بگيريم که چگونه بتوانيم از بستههاي صادراتي، کشاورزي، گردشگري و صنايع تبديلي به سودآوري برسيم.
معاون سابق وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر اينکه اطلاعات برخي مسئولان درباره بنادر کافي نيست، گفت: براي اينکه سهم حداقلي را از حملنقل دريايي دنيا داشته باشيم بايد زيرساختها و تجهيزات مورد نياز بنادر را دولت تامين کند.
به گزارش تسنيم، سيدعطالله صدر در پاسخ به اين پرسش که يکي از شعارهاي وزير راه از همان ابتدا "تغيير پارادايم و انگاره در بنادر و ايجاد پنجره واحد" بوده آيا چنين چيزي در بنادر کشور افتاق افتاده است، اظهار کرد: يک نکته اي وجود دارد؛ اينکه ما از نظر بندري و فعاليتهاي آن موقعيتي را در منطقه براي خودمان تعريف کنيم. بر اساس اهداف چشم انداز 1404 مشخص شده که ايران بايد در برخي از شاخصها مقام برتر را داشته باشد. وي تصريح کرد:يکي از مسائلي که خيلي مهم است با توجه به موقعيت استراتژيک کشور به لحاظ دريايي بايد به آن توجه شود ارتقاي موقعيت است. براي اين کار بايد در بخش دريايي زيرساختهاي حمل ونقل و ترانزيت را توسعه دهيم، اين که گفته ميشود "ما در اين زمينه نياز نداريم" اتفاقا بايد نيازهاي کشور را در بخش زيرساختها تامين کنيم. وي با يادآوري اينکه احتمالا اطلاعات برخي مسئولان در خصوص بنادر کافي نيست، افزود: بايد خودمان را با کشورهايي مقايسه کنيم که از ما جلوتر هستند و سهم بازار بيشتري دارند. رئيس سابق سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اين که ايران حدود يک درصد جمعيت جهان را دارد و بايد حداقل سهم يک درصدي از تجارت و حمل ونقل دريايي را داشته باشيم، گفت: آيا الان اين گونه است؟ براي اينکه به اين سمت برويم و يک سهم بازار حداقلي را داشته باشيم بايد زيرساختهاي لازم را فراهم کنيم. صدر ادامه داد: مثل اين که بگوييم تجارت و ترانزيت بايد توسعه يابد اما هيچ راه، راهاهن و... نداشته باشيم. بنادر پايانههاي دريايي هستند و اگر بخواهيم حمل ونقل ترکيبي را توسعه دهيم بايد دريا به زمين متصل شود و امکانات و تجهيزات متناسب با نيازهاي روز تامين شود.
وي با يادآوري اين که براي ورود کشتيهاي 14 هزار تني در بندر شهيد رجايي بايد تجهيزات مورد نياز را در اختيار داشته باشيم، اظهار کرد: اين بندر بايد عمق لازم را داشته باشد، ضمن ان که بايد تجهيزات تخليه و بارگيري مناسبي را نيز در اختيار داشته باشد.
وي با تاکيد بر اين که بايد زيرساختهاي بندري کشور توسعه يابد، افزود: سازمان بنادر به عنوان متولي توسعه زيرساختهاي دريايي کشور، اينکه گفته شود تجارت بايد توسعه يابد قبل از آن بايد زيرساختها مورد نياز تامين شده باشد. براي مردم و بخش خصوصي هم ساخت بندر به صرفه نيست چون هزينههاي بسيار بالايي دارد.
يک نماينده مجلس خبر داد
يک نماينده مجلس گفت: درباره تأسيسات زيربنايي و زيرساخت، هيچ تصوير روشني در برنامه وجود ندارد که منابع آن چگونه تأمين خواهد شد مگر اينکه در بودجه سنواتي حدود ۷ هزار ميليارد تومان نياز مسکن مهر براي دستگاههاي اجرايي پيش بيني شود.
به گزارش تسنيم، کمال الدين شهرياري نماينده مجلس شوراي اسلاميگفت: در کميسيون تلفيق مجلس بند دال ماده 73 به مسکن مهر اشاره کرده و مقرر ميدارد بانک مسکن موظف است نسبت به تأمين باقيمانده تعهدات خود و تأمين منابع مورد نياز مسکن مهر با تشخيص وزارت راه و شهرسازي به گونه اي اقدام کند تا متعهد احداث واحدهاي جديد ايجاد نشود.
وي افزود: با اين کار پرونده طرح مسکن مهر بسته خواهد شد و طرح جديدي به عنوان مسکن مهر احداث نخواهد شد.
شهرياري ادامه داد: درباره تأسيسات زيربنايي و زيرساخت، هيچ تصوير روشني در برنامه وجود ندارد که منابع آن چگونه تأمين خواهد شد مگر اينکه در بودجه سنواتي حدود 7 هزار ميليارد تومان نياز مسکن مهر براي دستگاههاي اجرايي مانند وزارتخانههاي راه و شهرسازي، نيرو و نفت براي تأمين آب، برق و گاز و راه سازي در بودجه پيش بيني شود زيرا در برنامه ششم توسعه چيزي براي آن در نظر گرفته شده است.
ايرج رهبر عضو هيئت مديره انجمن انبوه سازان نيز گفت: طرح مسکن مهر تعامل سه جانبه ميان انبوه سازان، وزارت راه و شهرسازي و شرکت عمران پرديس و بانک مسکن است.
وي افزود: مسکن مهر پرديس آخرين قراردادي بود که به تعداد 80هزار واحد در خرداد سال 1393 در دولت سابق بسته شد.
رهبر با اشاره به اينکه شرايط آماده سازي و ساخت مسکن مهر پرديس مشکل تر و هزينه برتر بوده، ادامه داد: در شهريور سال 1391 قيمت ميلگرد مصرفي بيش از سه برابر شد و هزينهها افزايش يافت.
عضو هيئت مديره انجمن انبوه سازان گفت: عرصه و زمين مسکن مهر در اجاره 99ساله است بنابراين آماده سازي زير ساختهاي آن جزو تعهدات دولت بود اما در دولت قبل ، بخشي از آورده متقاضي در اين زمينه استفاده شد و قرار بود برگرداند اما اين کار انجام نشد.
يک مقام مسئول به مهر خبر داد
مدير بخش زلزلهشناسي مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي، مناطق حاشيهاي جنوب، جنوبشرقي و جنوبغربي استان تهران را مستعد پديده فرونشست دانست و گفت: منطقه ۱۷ و۱۸ تهران درگير اين پديده هستند.
به گزارش مهر، علي بيتاللهي ، اظهار داشت:در استان تهران با دو پديده فرونشست و فروريزش روبرو هستيم که ساختارهاي متفاوتي با يکديگر دارند؛ فروريزش يا فروچاله، حفرههاي کوچکي هستند که پديداري آنها ناگهاني است و طي ماههاي گذشته در مناطقي مانند شهران، قيام و مولوي شاهد اين پديده بودهايم؛ در حالي که فرونشست مقياس ظاهري بزرگي دارد و در برخي مناطق استان تهران به ابعاد ۵۰ در ۵۰ کيلومتر يا در دشت شهريار به ابعاد ۱۰۰ کيلومترمربع ميرسد. مدير بخش زلزلهشناسي مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي افزود: فرونشست در مناطق شهري رخ نميدهد و بيشتر در حاشيه شهرها به وقوع ميپيوندد. در استان تهران هم، پديده فرونشست منطقه ۱۷ و ۱۸ را درگير کرده است و به سمت جنوب استان يعني اسلامشهر، ورامين در جنوب و دشت شهريار در جنوب غرب کشيده ميشود. وي اظهار داشت: دو عامل مهم براي پديده فرونشست، حفر چاههاي متعدد، غيرحساب شده و همچنين استحصال بيرويه آب است که با توجه به خشکسالي سالهاي گذشته، موجب فرونشست زمين ميشود و سپس بر سطح اين زمينها، ساختمان، پل يا جاده ساخته ميشود. بيتاللهي بيان کرد: پلها، ساختمانها و جادههاي ساختهشده در زمينهاي نشستکردهايمن نيستند، به عنوان نمونه بسياري از پلهاي جنوب تهران دچار شکست شده و جادههاي اين منطقه ترک برداشتهاند. وي به ديگر آثار پديده فرونشست اشاره و تصريح کرد: لولههاي انتقال نفت و گاز هم در اثر پديده فرونشست خم ميشوند؛ ضمن اينکه در اين ميان اراضي که دچار فرونشست ميشوند، از بين رفته و خلل و فرج و حالت آبگيري خود را از دست داده و امکان کشاورزي در آنها از ميان ميرود.