دبيرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار عنوان کرد:
در اين روش سهام عرضه اوليه توسط کارگزاران به مشتريان تخصيص داده نميشود و مشتريان مستقيم يا غير مستقيم سفارش خود را ثبت ميکنند، بنابراين در اين روش شائبه غير منصفانه بودن تخصيصها در عرضه اوليه ديگر قابل تصور نيست.
به نقل از سنا، دبيرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار تصريح کرد: با روش بوک بيلدينگ بسياري از ايرادات گذشته در عرضههاي اوليه برطرف شدهاما طبيعي است تا فراگيري تخصص لازم براي استفاده از روش "ثبت سفارش" در ابتداي راه با محدوديتهايي روبرو باشيم.
سيد روح الله مير صانعي گفت: انتظار بر اين است که هر چقدر جلوتر ميرويم و بازيگران بازار حرفه اي تر ميشوند و با روش ثبت سفارش آشنا تر ميشوند، محدوديتها کمتر و تاثيرات مثبت اين روش عرضه اوليه بر بازار سرمايه بيشتر نمايان شود.
وي اظهار داشت: در گذشته بعضا مشکلات عرضه اوليه، ذهن مشتريان را نسبت به بازار سرمايه و شرکتهاي کارگزاري منفي ميکرد و تبعاتي به همراه داشت که خوشبختانه با تغيير روش به سمت "بوک بيلدينگ" يا "روش ثبت سفارش" اين مشکلات برطرف شده است. در واقع با اين روش اعتماد عموميبه بازار سرمايه و کارگزاران افزايش خواهد داشت و همه شائبهها و تضاد منافع در عرضههاي اوليه ازميان ميرود.
دبيرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با بيان مشکلات روش قبلي عرضه اوليه افزود: در روش قبلي همه فعالين بازار سرمايه مستقيما در کشف قيمت سهام دخالت داده نميشدند يا مشارکت نداشتند و در ابتدا کارگزاران بر مبناي پيشنهادهاي سرمايه گذاران کشف نرخ کرده و سپس مشتريان برخط با اين قيمت کشف شده معامله ميکردند.
وي با اشاره به اينکه يکي ديگر از مشکلات روش قبلي عرضه اوليه، موضوع سرعت در اتصال به سامانه معاملات و ثبت سفارش بود، عنوان کرد: براي اينکه سرمايه گذاران بتوانند سهاميرا در عرضه اوليه خريداري کنند لازم بود به سرعت وارد سامانه شوند و درخواست خود را ثبت کنند و آنهايي که ديرتر درخواست خريد ارائه ميکردند نميتوانستند سهام خريداري کنند.
ميرصانعي ادامه داد: اين روند نارضايتي سرمايه گذاران را به همراه داشت و آن دسته از مشتريان بر خطي که نميتوانستند سهام را دريافت کنند نسبت به آن معترض بودند و بعضا تصور ميشد کارگزار دسترسي آنها را محدود کرده و چون به دليل محدوديت در عرضه تعداد قابل توجهي از مشتريان موفق به دريافت عرضه اوليه نميشدند اين موضوع در هر صورت نارضايتي در بازار سرمايه را به وجود ميآورد.
دبيرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با اشاره به سومين مشکل روش قبلي عرضههاي اوليه گفت: برخي از مشتريان به نحوه تخصيص سهام از سوي کارگزاران به مشتريان اعتراض داشتند و فکر ميکردند ممکن است اين تخصيص غير منصفانه باشد.
وي با تاکيد بر اينکه روش "ثبت سفارش" در عرضه اوليه نماد شفافيت بازار است و در آن همه بازيگران بازار در کشف قيمت سهام مشارکت دارند اظهار داشت: با روش "بوک بيلدينگ" چه معامله گران کارگزار چه سرمايه گذاران برخط و عادي ميتوانند با ثبت درخواست خود، در کشف قيمت سهام مشارکت کنند. در اين روش سهام عرضه اوليه توسط کارگزاران به مشتريان تخصيص داده نميشود و مشتريان مستقيم يا غير مستقيم سفارش خود را ثبت ميکنند، بنابراين در اين روش شائبه غير منصفانه بودن تخصيصها در عرضه اوليه ديگر قابل تصور نيست.
به گفته دبيرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار از آنجا که روش ثبت سفارش مانند داد و ستد در اتاق تاريک است و سرمايه گذار هنگام ثبت سفارش از سفارشهاي ديگر سرمايه گذاران بي خبر است. بنابراين سرمايه گذار تحت تاثير جو بازار قرار نميگيرد و لازم است قبل از ثبت سفارش سهام مورد نظر را ارزشگذاري و تحليل کند و سفارش خود را بر مبناي تحليل وارد سامانه کند.
ميرصانعي فرآيند روش ثبت سفارش را تشريح کرد و گفت: در روش ثبت سفارش سرعت ثبت درخواست بلا اثر و درخواستها در يک بازه زماني قابل ثبت است و همه مشتريان از جمله کارگزاران و معامله گران بر خط و عادي ميتوانند در فرصت مناسب تعيين شده سفارش خود را ثبت کنند و هيچ تفاوتي ندارد که کدام سفارش زودتر ثبت شده است.
وي افزود: بعضا نسبت به روش قبلي عرضههاي اوليه تصور تخصيص يا توزيع غير منصفانه اي وجود داشت که در اين روش تصورش هم حذف ميشود و قطعا به سلامت و شفافيت بازار سرمايه کمک خواهد کرد.
دبيرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار تصريح کرد: با روش بوک بيلدينگ بسياري از ايرادات گذشته برطرف شدهاما طبيعي است تا فراگيري تخصص لازم براي استفاده از روش "ثبت سفارش" در ابتداي راه با محدوديتهاي روبرو باشيم، اما انتظار بر اين است که هر چقدر جلوتر ميرويم و بازيگران بازار حرفه اي تر ميشوند و با روش ثبت سفارش آشنا تر شده، محدوديتهاي دامنه قيمتي کمتر و تاثيرات مثبت اين روش عرضه اوليه بر بازار سرمايه بيشتر نمايان شود.
وي در پايان خاطر نشان کرد: يکي از مواردي که در ثبت سفارش عرضه اوليه بايد مورد توجه قرار بگيرد موضوع دامنه قيمت است.
در واقع مشتري نميداند سايرين روي چه نرخي سفارش خود را وارد کردند. هر مشتري ميبايست قيمتي را براي سهم مورد نظرش وارد کند و ممکن است آن قيمت مناسب و يا بيراه باشد در نتيجه مشتريان ملزم هستند ابتدا اطلاعات لازم در خصوص سهام را کسب کرده و تحليلهاي لازم را انجام دهند و سپس به رقابت وارد شوند و بنابراين سطح تحليل بازار نيز عميق تر خواهد شد.
لذا با توجه به رقابت تاريک اين روش به نظر ميرسد که لازم است به مرور دامنه قيمت سهام در عرضه اوليه افزايش يابد تا نرخ گذاري سفارشات در اين روش بر مبناي تحليل انجام پذيرد.