سعيد قليچي
روزنامه‌نگار
Saeedg6@gmail.com

يکي از مهمترين اهداف اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها تلاش براي رقابتي کردن اقتصاد بود. فضاي تصوير شده ابتدايي از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها به نحوي بود که توليدکنندگان و فعالان اقتصادي بايد براي حضور ماندگار و تاثيرگذار در بازار و جلب مشتري تلاش بيشتري مي‌کردند. رقابتي کردن بازارها همواره يکي از اولويت‌هاي اقتصادي دولت‌ها بوده‌اما تجربه سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد که بسياري از صنايع و واحدهاي توليدي در عمل نتوانسته‌اند عملکرد موفقي در اين زمينه داشته باشند.
در قانون هدفمندي يارانه‌ها آمده بود تا از منابع حاصل از اجراي اين قانون سهم توليد و صنعت نيز لحاظ شود. قرار بود تا حمايت صورت گرفته از واحدهاي توليدي در قالب پرداخت يارانه نقدي و يا تحويل سوخت رايگان و ارزان نباشد. در حقيقت قرار بر اين بود تا سهم صنعتگران از محل اجراي اين قانون در قالب جبران سود تسهيلات و پرداخت تسهيلات با سود کم براي خريد ماشين‌آلات و تغيير فناوري واحدهاي توليدي پرداخت شود تا بتواند از مزيت‌هاي آن براي حفظ فضاي رقابتي ميان واحدهاي توليدي و صنعتي کشور بهره گرفت. بيش از ۶ سال از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها مي‌گذرد اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد که نه در دولت قبل و نه در دولت يازدهم سهم مشخصي از منابع حاصل از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها به توليدکنندگان و صنعتگران پرداخت نشده است. اين موضوع در سه سال و نيم گذشته از عمر دولت تدبير واميد بارها مورد انتقاد نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته و حاشيه‌هايي را نيز ايجاد کرده است. عدم پرداخت منابع حاصل از هدفمندي به بخش‌هاي توليدي طي سال‌هاي گذشته در شرايطي اتفاق اتفاده که اين بخش از اقتصاد کشور مدت‌ها با تحريم مواجه بود و همزمان محدود شدن فرصت حضور آنها در بازارهاي جهاني به شدت نيازمند حمايت مالي بود. با درک اين ضرورت که واحدهاي توليدي و صنعتي براي ادامه فعاليت و خروج از چرخه رکود نياز به تامين منابع مالي دارند، وزير صنعت تلاش کرد منابع حاصل از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها را دريافت کند اما اين امر محقق نشد زيرا دولت نتوانست منابع کافي را براي پرداخت سهم صنعت از هدفمندي يارانه‌ها تامين کند. هر چند دولت اعتبار کافي در اختيار نداشت اما آيا اين موضوع موجب شد حمايت از توليد و صنعت در کشور رها شود و انجام نشود؟‌ هرچند معضلات دولت براي تامين مالي يارانه بخش توليد موجب شد حق قانوني بخش توليد به آنها داده نشود اما مهمترين نکته اين است که با همت مردان کابينه دولت يازدهم، شاهد بازگشت بيش از ۲۳ هزار واحد به چرخه توليد با تزريق نقدينگي و تامين منابع مالي هستيم.شايد اين روزها منتقدان بخواهند از حربه پرداخت نکردن حق قانوني بخش توليد برضد دولت استفاده کنند و عملکرد مردان اقتصادي دولت و کارنامه اقتصادي دولت را زير سوال ببرند اما مهم‌ترين نکته اين است که با تلاش‌ها و همفکري‌هايي که انجام شد، واحدهاي توليدي راکد و نيمه‌راکد به چرخه توليد بازگشتند و توانستند بار ديگر رونق را به اقتصاد بياورند.


اسوار پارساد
فايننشال تايمز
درحاليکه چين خود را براي انتقال رهبري کشور از شي جين پينگ به رئيس جمهور تازه‌اماده مي‌کند، ثبات يکي از کلمات اصلي مورد بحث در پکن است که بر همه چيز از سياستگذاري اقتصادي تا اصلاحات ديکته مي‌شود.کوچک کردن نوسانات از آزادسازي اقتصادي به عنوان موضوع مهمي‌درآرام کردن مسير انتقال قدرت مطرح شده است. درحاليکه کنگره حزب خلق چين به دنبال جايگرين براي شي است ، مقامات چيني با افکار اصلاح طلب نسبت به هرگونه ريسکي نگران هستند. حزب تلاش دارد از دشمن سازي جلوگيري کند زيرا از هر متحدي براي بقا استفاده مي‌کند. تناقض با تلاش براي اعمال ثبات از طريق کنترل سخت تر و محدوديت اصلاحات رخ مي‌دهد. دولت با اين رويکرد خطر بي ثباتي طولاني مدت را افزايش خواهد داد. اين شرط بندي خوبي است که رشد توليد ناخالص داخلي هماهنگ با هدف 6.5 درصدي دولت خواهد بود. دولت چين با روايت خود محدود شده است که مدعي است رشد توليد ناخالص داخلي نشانه مديريت عالي اقتصادي است. اين روايت مانورهاي رئيس جمهور چين براي تحکيم قدرتش براي دور دوم است. هدف رشد ثبات باعث سياستگذاريهاي خاصي شده است که شامل گسترش ناگهاني بدهي‌هاست که خطرهاي طولاني مدت و بي ثباتي اقتصادي را افزايش مي‌دهد.اصلاحات انتقادي چون بازسازي شرکت‌هاي دولتي باعث ازسقوط در بخش توليد و افزايش هزينه‌ها بوده است. حتي وقتي بحث هزينه‌ها باشد ، دولت چين به نظر باور دارد که ثبات به معني پايان است. از سال گذشته نوسان در بازار سهام کالا و ارز مشاهده شد و دولت هرتلاشي را که در قدرت خود داشت براي حفظ قيمت بورس و ارزش يوآن انجام داد. اين يک رويکرد وارونه به ثبات است و بسيار مهمتر از داشتن سياستگذاريهاي قابل پيش بيني و يا بازارها با ساختار حمايتي خوب است. درمقابل دولت از طرق عمل و کلام به دنبال تقويت بازارهاي مالي است امري که باعث شدت تنش در نوسانات و ثبات بازار مي‌شود. پاسخ به اين امر خروج گسترده سرمايه‌ها از کشور است. محدوديت سرمايه گذاريهاي خارجي در کشور نيز باعث نگراني و عقب نشيني سرمايه گذاران شده است و باعث افزايش خروج سرمايه و کاهش ورود سرمايه گشته است. رويکرد درست براي دولت تبليغ و تقويت ثبات اقتصاد کلان از طريق سياستگذاريهاي قابل پيش بيني و محيطي قانونمند است. همچنين کاهش دخالت‌هاي دولتي در بازارها باعث حمايت از اين بخش خواهد شد.
پس از امضاي تفاهم نامه ميان ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) و وزارت بهداشت در خصوص راه‌اندازي و تجهيز دو مرکز فوق تخصصي درمان سرطان، که طي شهريورماه‌امسال انجام پذيرفت، امروز دکتر محمد مخبر رييس ستاد اجرايي فرمان امام و دکتر قاضي زاده‌هاشمي‌وزير محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکي طي مراسم کلنگزني به صورت رسمي‌آغاز عمليات احداث مرکز درمان سرطان را در محل بيمارستان امام حسين (ع) اعلام نمودند.
اين مرکز جديد با حدود 20 هزار مترمربع و 130 تخت بستري و بخش‌هاي مختلف تشخيصي و شيمي‌درماني با سرمايه گذاري ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) تا دو سال آينده احداث و براي بهره برداري به دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي تحويل شود.  مخبر، رييس ستاد اجرايي فرمان امام (ره) در خصوص جزئيات اين طرح گفت: ستاد اجراي فرمان امام در طول سال ۹۵، ۱۳۵ ميليارد تومان از هزينه‌ داروي بيماران سرطاني را پرداخت کرده است.
 همچنين براي کمک به بيماران سرطاني نسخه ۵۰ هزار نفر از آنها را تامين کرده و در ساخت مراکز درماني سرطان نيز کمک کرده است.  وي ادامه داد: ساخت دومين مرکز جامع درمان سرطان نيز در غرب تهران به زودي آغاز مي‌شود. هزينه مرکز فعلي که در بيمارستان امام حسين (ع) کلنگ خورد، حدود ۱۸۷ ميليارد تومان است که به ۲۰۰ ميليارد نيز مي‌رسد. ما قول ساخت ۱۰ بيمارستان را در شهرهاي ديگر نيز داده بوديم که چهار مورد آن تاکنون به
بهره‌برداري رسيده است.
تا شهريور ماه نيز بهره‌برداري ۱۲۰۰ تخت در ۱۰ بيمارستان تمام مي‌شود که توليت آن نيز با وزارت بهداشت است. قاضي زاده‌هاشمي‌نيز پس از کلنگ زني اين پروژه در مورد مراکز سرطاني وزارت بهداشت در سرتاسر کشور گفت: 148 پروژه در کشور در حوزه شيمي‌درماني وجود دارند که 50 درصد آن مراکز هم اکنون ساخته شده و مشغول فعاليت هستند. 38 مرکز سطح دو سرطان که علاوه بر شيمي‌درماني کار راديوتراپي نيز انجام مي‌دهند، در سطح کشور وجود دارد.
 وزير بهداشت با اشاره به 14 مرکز فوق پيشرفته حوزه سرطان گفت: مراکز جامع درماني حوزه سرطان در کشور علاوه بر خدمات مراکز سطح يک و سطح دو، ساير خدمات لازم مکمل شيمي‌درماني و راديوتراپي چون خدمات تشخيصي، درماني و عمل جراحي در حوزه سرطان را ارائه مي‌کنند. مرکز درماني که‌امروز در بيمارستان امام حسين عليه السلام با همکاري ستاد اجرايي حضرت امام کلنگ زني شد جزو همين مراکز جامع براي درمان سرطان مي‌باشد.
سونامي قاچاق اینبار در بازار البسه
گروه صنعت، معدن و تجارت: مشكلات صنعت نساجي و پوشاك موضوع جديدي نيست. همين چند روز پيش بود كه فعالان اين صنعت از برخي دستورالعمل‌هاي دولت كه موجب تضعيف اين صنايع شده گلايه مي‌كردند. حالا كار به جايي رسيده كه محمدجواد صدق‌آميز، رئيس مركز پژوهش‌هاي اتحاديه پوشاك آمار عجيبي از واردات پوشاك قاچاق را مطرح مي‌كند.
به گزارش تجارت، چند سالي مي‌شود كه گوش‌هايمان به اعداد نجومي‌و رقم‌هاي ميلياردي عادت كرده است. با اين حال اگر اطلاعات عنوان شده از سوي صدق‌آميز را مورد بررسي قرار دهيم با با يک حساب سرانگشتي مي‌توان فهميد که در هر ساعت شش کانتينر پوشاک قاچاق وارد کشور مي‌شود که اختلاف فاحشي با واردات رسمي‌دارد. «سونامي‌پوشاك قاچاق» شايد ساده‌ترين تعبير از حجم ورودي باشد كه مورد اشاره رئيس مركز پژوهش‌هاي اتحاديه پوشاك قرار گرفته است.
سالانه بيش از 5 ميليارد دلار پوشاک قاچاق وارد بازار ايران مي‌شود. در مقابل اين حجم کالاي قاچاق، تنها حدود 3 ميليون دلار واردات رسمي‌از سوي نمايندگي‌هاي رسمي‌برخي برندهاي خارجي صورت مي‌گيرد.
 به گفته مسئولان اتحاديه حوزه نساجي و پوشاک، اين صنعت در ايران رو به ورشکستگي مي‌رود که مهم‌ترين عامل آن قاچاق پوشاک است. مدتي قبل بود كه وزارت صنعت، معدن و تجارت طرح جديدي ارائه کرد که به موجب آن قرار شد از عرضه کالاي قاچاق در سطح واحدهاي صنفي جلوگيري شود. بدين ترتيب پوشاکي که به صورت قاچاق در سطح بازار و بخصوص برندهاي بنام وجود دارد، جمع‌آوري و با فروشندگان برخورد شود.
طرحي که به گفته بسياري از فعالان اقتصادي در حوزه پوشاک چندان موفق نبوده و با متخلفان و کساني که پوشاک قاچاق را وارد بازار مي‌کنند، برخورد جدي و قاطعي صورت نگرفته است. گذشته از اين کارشناسان اين حوزه عنوان مي‌کنند تحريم‌هاي چند سال گذشته ضربه مهلکي بر پيکره صنعت نساجي و پوشاک وارد کرده و اين صنعت چند سال زمان نياز دارد تا با کمک دولت و بخش‌هاي خصوصي، بتواند روي پاي خودش بايستد.
سهم 60 درصدي پوشاك قاچاق در شب عيد
در همين حال محمدجواد صدق‌آميز، رييس مرکز پژوهش‌هاي اتحاديه پوشاک در گفتگو با ايسنا، با اشاره به واردات پوشاک قاچاق و سهم توليدکنندگان داخلي در بازار شب عيد، اظهار کرد: در مورد واردات قاچاق به دليل غيررسمي‌بودن اين کالاها نمي‌توان اظهارنظر دقيقي داشت اما به طور تخميني حدود ۶۰ درصد بازار پوشاک شب عيد در اختيار واردات و ۴۰ درصد در اختيار توليدکنندگان داخلي است. وي درباره کشورهايي که بازار پوشاک ايران را در اختيار دارند، گفت: تا چند سال گذشته چيني‌ها بيشتر بازار ايران را در اختيار داشتند اما از پنج سال گذشته تاکنون اجناس ترک جاي آنها را گرفته است و اکنون ترک‌ها توانسته‌اند بازار ايران را از دست چيني‌ها در آورند.
نصب برندهاي تقلبي روي پوشاك داخلي
رييس مرکز پژوهش‌هاي اتحاديه پوشاک درباره نصب برندهاي تقلبي روي پوشاک ايراني خاطرنشان کرد: به دليل مشکلات فرهنگي و سياست‌هاي غلط دولت‌هاي قبلي در حوزه مصرف نسبت به پوشاک داخلي بي‌اعتمادي ايجاد شده است اما اين بي‌اعتمادي به دليل ضعف توليدکنندگان داخلي و بي‌کيفيتي پوشاک داخلي نيست. صدق‌آميز در همين رابطه افزود: همين شرايط باعث شده است توليدکننده داخلي به ترور اقتصادي دست بزند و ضمن تحمل هزينه و توليد محصول باکيفيت از برندهاي ديگر براي تبليغ کالاي خود استفاده کند تا مردم آن کالا را خريداري کنند. وي با بيان اينکه اتحاديه پوشاک با کسي جنگ آماري ندارد، ادامه داد: طبق آماري که رييس اتحاديه صادرکنندگان پوشاک در سفر به ايران و در ديدار با رييس سازمان توسعه تجارت وقت اعلام کرد پنج ميليارد دلار واردات از کشور ترکيه به ايران داشته‌ايم.
واردات ميلياردي پوشاك به ايران
رييس مرکز پژوهش‌هاي اتحاديه پوشاک در اين رابطه افزود: گويا به ارقام ميلياردي حتي هنگامي‌که با پايه دلار داده شود عادت کرده‌ايم و وخامت اوضاع را درک نمي‌کنيم. اگر به ادعاي ترک‌ها پنج ميليارد دلار واردات پوشاک از ترکيه داشته باشيم و ارزش هر کانتينر پوشاک وارداتي از ترکيه ۱۰۰ هزار دلار قيمت داشته باشد با يک تقسيم ساده مي‌فهيم که ۵۰ هزار کانتينر در سال پوشاک ترک به صورت قاچاق وارد ايران مي‌شود. اگر همين رقم را تقسيم بر ۳۶۵ روز سال کنيم نشان مي‌دهد که در هر روز ۱۳۶ کانتينر و در هر ساعت شش کانتينر پوشاک ترک وارد بازار ايران مي‌شود.
صدق‌آميز درباره‌امار رسمي‌واردات پوشاک خارجي به ايران گفت: طبق آمار رسمي‌گمرک در سال ۱۳۹۴ نيز ۱۴ ميليون دلار کالاي وارداتي و در ۱۰ ماهه‌امسال ۵۰ ميليون دلار کل واردات رسمي‌پوشاک به کشور بوده است. در صورتيکه طبق ادعاي رييس اتحاديه صادرکنندگان پوشاک ترکيه اين رقم تنها براي يک کشور (ترکيه) پنج ميليارد دلار بوده است که اختلاف فاحشي با آمار رسمي‌گمرک دارد.
اختلاف آمار واردات قاچاق به كشور
صدق‌آميز در همين رابطه افزود: اختلاف اين آمار به دليل واردات قاچاق به کشور است. هزينه واردات مواد اوليه براي توليدکننده داخلي ۵۰ درصد محاسبه مي‌شود در صورتي که هزينه واردات پوشاک آماده خارجي به صورت قاچاق ۲۰ درصد است. قاچاق شرايط نابرابري رقابت را ايجاد کرده است و با اين آمار توليدکننده داخلي قبل از ورود به چرخه توليد بازي را باخته است.
رييس مرکز پژوهش‌هاي اتحاديه پوشاک با بيان اينکه وضعيت توليدکنندگان داخلي وخيم است، ادامه داد: قاچاق همه چيز توليدکنندگان داخلي را از بين برده است و اکنون در نقطه بحران هستيم اما مسئولان وخامت وضعيت کنوني را درک نمي‌کنند. اگر همين وضعيت ادامه پيدا کند در آينده نه چندان دور بخش اعظم توليد داخلي از بين خواهد رفت. وي در همين رابطه افزود: اگر بخش‌هاي توليدي از بين بروند احيا کردن آنها هزينه زيادي از دولت خواهد برد.
اکنون بيش از ۲۰ هزار واحد توليدي در کشور در معرض نابودي قرار دارند و اگر راه‌حل عاجلي در نظر گرفته نشود اين توليدکننده‌ها از بين خواهند رفت. صدق‌آميز در رابطه با ظرفيت اشتغالزايي صنعت پوشاک، گفت: با تاسيس يک کارخانه چندصد نفر به کار گرفته مي‌شوند در صورتيکه طبق آمار رسمي‌سازمان تامين اجتماعي صنعت پوشاک توانسته است به طور مستقيم و غيرمستقيم ۸۵۰ هزار شغل ايجاد کند. رييس مرکز پژوهش‌هاي اتحاديه پوشاک با انتقاد از واردات بي‌رويه قاچاق پوشاک به کشور، گفت: به چه دليل هنگامي‌که ظرفيت توليد محصول باکيفيت را در داخل کشور داريم بايد پول نفت و ارز کشور صرف خريد پوشاک شود.

سود سهام عدالت سالانه 90هزار تومان
رئيس سازمان خصوصي سازي گفت: کمترين سود در طول ۳ سال گذشته ۴ هزار ميليارد و بيشترين سود ۷ هزار ميليارد بوده است که بين ۴۹ ميليون نفر تقسيم مي‌شود و حدود ۹۰ هزار تومان ميانگين سهم هر نفر خواهد بود.
به نقل از ايلنا، پوري حسيني رئيس سازمان خصوصي‌سازي گفت: تعداد کل مشمولاني که در سهام عدالت ثبت نام قطعي کردند ۴۹ ميليون و ۲۲۶ هزار و ۱۹۳ نفر است و حدود ۲ ميليون نفر از دنيا رفته‌اند و وراث آنها بايد حضوري مراجعه و صورت حساب را دريافت کنند.
او افزود: تا امروز حدود ۴۷ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر در قيد حيات هستند که مي‌توانند وارد سامانه سهام عدالت به نشاني www.samanese.ir شوند که‌امروز ششمين روز رونمايي آن را پشت سر گذاشتيم و مشمولان با رقم يکان کد ملي خود وارد اين سامانه شوند و صورتحساب خود را مشاهده کنند.
پوري حسيني با اشاره به بازديد مشمولان سود سهام عدالت از اين سامانه گفت: تا امروز ۲۲ ميليون نفر وارد سامانه شدند و وضعيت خودشان و سود تعلق گرفته را مشاهده کردند که خود يک رکورد جهاني به حساب مي‌آيد و علاوه بر اين در مدت دو هفته گذشته ۳۰۰ هزار تماس با تلفن گوياي سازمان خصوصي سازي به شماره ۸۳۳۳۸ گرفته شد و کارشناسان به سوالات مردمي‌پاسخ دادند. او ادامه داد: اتفاقي که افتاده اين است که به مشمولان سهام عدالت بعد از ۱۰ سال گفته شد چه مقدار سود به آنها تعلق گرفته است که براي افراد مختلف متفاوت است و براي مددجويان کميته‌امداد و بهزيستي اين رقم ۱ ميليون تومان و براي ديگر افراد ۵۳۰ هزار تومان است. پوري حسيني افزود: ۶۰ شرکت سرمايه پذير داريم که از يک درصد تا ۹۰ درصد به سبد سهام عدالت اختصاص يافته است و نکته مهم اينکه در حال حاضر سهم هيچ شرکتي متعلق به هيچ يک از مشمولان نيست. او با اشاره به نحوه توزيع سود سهام عدالت گفت: سود تا پايان سال ۹۴ که پايان ۱۰ ساله بود دريافت و به حساب خزانه واريز مي‌شد اما بعد از اتمام ۱۰ ساله بايد به اطلاع مردم مي‌رسيد که اين کار انجام شد و سود سال ۹۴ در سال ۹۵ و سود سال ۹۵ در سال ۹۶ واريز مي‌شود و به برگزاري مجمع شرکت‌ها برمي‌گردد. پوري حسيني افزود: کمترين سود در طول ۳ سال گذشته ۴ هزار ميليارد و بيشترين سود ۷ هزار ميليارد بوده است که بين ۴۹ ميليون نفر تقسيم مي‌شود و حدود ۹۰ هزار تومان ميانگين سهم هر نفر خواهد بود.
او گفت: تا امروز هيچ برگه سهمي‌بين مشمولان توزيع نشده و آنها اجازه خريد و فروش را تا زمان تعيين شرکت‌هاي واسط ندارند همچنين ما اجازه براي ثبت نام جديد نداريم و بعد از تعيين تکليف اين به جامانده‌ها خواهيم پرداخت.
پوري حسيني افزود: اگر امروز سهام را آزاد مي‌کرديم و به مردم مي‌داديم مشخص نبود سهام کدام شرکت را به مردم مي‌دهيم اما قطعا بايد به صورت استاني سهام واگذار مي‌شد که شرکت‌هاي استاني قابليت واگذاري سهام را نداشتند و اين مسائل از حوزه اختيارات سازمان خصوصي سازي خارج است.
* ۲ نان سنگک يا ۵ تا؟!
عده‌اي از مشمولان سهام عدالت که نه از سهام سر در مي‌آورند و نه از صحبت‌هاي مسوولان، بعد از گذشت ۱۰ سال‌هاج و واج مانده‌اند که حالا بعد از گذشت اين مدت يک صورت‌حساب که ارزش نقدي ندارد به چه دردشان مي‌خورد. در اين ميان عده‌اي از اقشار کم‌درآمد جامعه که مشمول سهام عدالت نشدند از اين و آن مي‌پرسند که سهام عدالت چيست؟ عده‌اي وقتي مي‌بينند قرار است بعد از ۱۰ سال وعده دولت‌ها به جاي آنکه سود سهام عدالت کام‌شان را شيرين کند بايد مبلغي هم به حساب خزانه بريزند و بعد ببينند چه اتفاقي در آينده رخ خواهد داد صدچندان تعجب مي‌کنند.
در اين ميان بين دولت و مجلس درباره‌ سود سهام عدالت اختلاف وجود دارد. آن‌طور که سازمان خصوصي‌سازي پيش‌بيني و اعلام کرده اين سهام سالانه حدود ۹۰ هزار تومان براي مشمولانش سود به همراه دارد. اين در حالي است که رئيس کميسيون اقتصادي مجلس ديروز در نطق ميان دستورش براي چندمين بار از پشت تريبون مجلس اعلام کرد اين رقم نه ۹۰ هزار تومان بلکه تنها ۳۶ هزار تومان است.
وي گفت که «اگر اين ۳۶ هزار تومان سود سالانه را بر ۱۲ تقسيم کنيم مبلغ آن معادل ۳۰۰۰ تومان و برابر خريد دو نان سنگک مي‌شود.» در عين حال اگر فرض را بر همان ۹۰ هزار تومان بگذاريم سود ماهانه اين سهام ۷۵۰۰ تومان مي‌شود که اين مبلغ معادل خريد پنج نان سنگک است. بارها از تريبون‌هاي مختلف بين مقامات سازمان خصوصي‌سازي و مجلس بابت تفاوت دو نان سنگک و پنج نان سنگک کشمکش‌هايي لفظي پيش آمده و شايد خيلي‌ها ندانند اين صحبت‌ها تنها بر سر اختلاف مبلغي معادل با خريد سه نان سنگک است. مبلغي که افراد کم‌درآمد جامعه ۱۰ سال منتظر برآورده شدنش بودند.
آن‌طور که تاکنون مشخص شده قرار است در جلسه‌اي قبل از پايان سال ۱۳۹۵ اين موضوع در کميسيون اقتصادي مجلس مورد بحث و بررسي قرار گيرد و جزئيات بيشتري در اين مورد مشخص شود. در آن جلسه علي طيب‌نيا – وزير امور اقتصادي و دارايي، پوري‌حسيني – رئيس سازمان خصوصي‌سازي به مجلس خواهند رفت و در نهايت بايد ديد که اين جلسه با چه نتيجه‌اي روبه‌رو خواهد شد.
اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس جمهور در مراسم رونمايي از طرح ساماندهي سهام عدالت از برنامه دولت براي اخذ مجوز ويژه از مقام معظم رهبري براي رفع موانع سهام عدالت خبر داده بود. جهانگيري از دستور ويژه حسن روحاني، رئيس جمهور به وزارت اقتصاد خبر داده بود تا اين وزارتخانه بر روي پروژه سهام عدالت وقت کافي گذاشته و ساماندهي کار را صورت دهد؛ به نحوي که بسته کاملي براي سهام عدالت فراهم آورد که بخشي از آن، هفدهم اسفندماه در قالب طرح ساماندهي سهام عدالت رونمايي شد.
همچنين معاون اول رئيس جمهور اعلام کرده بود که بر اساس فهم و درک اينجانب از مقام معظم رهبري، براي اين بسته حمايتي از ايشان کمک خواهيم خواست و با مجوزي که صادر خواهد شد، ساير موانع برطرف مي‌شود و سال ۹۶ سال جشن اين کار بزرگ خواهد بود.
در همين رابطه، ميرعلي اشرف عبدالله پوري حسيني در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص ارايه گزارش سهام عدالت به مقام معظم رهبري گفت: معاون اول رئيس جمهور به درستي به اين امر اشاره کرده و به دقت هم اشاره نمودند که بايد موانع پيش روي آزادسازي سهام عدالت برطرف شود. اين کار هم اکنون در حال انجام است و به محض اينکه مذاکرات با مقام معظم رهبري صورت گيرد، اعلام عمومي‌خواهد شد. وي افزود: بسته همه جانبه دولت براي سهام عدالت آماده شده و هر زماني که فرصت پيش آيد، خدمت مقام معظم رهبري ارايه خواهد شد. همچنين جعفر سبحاني، مشاور سازمان خصوصي سازي نيز در گفت‌وگو با مهر گفت: بحث صندوق‌هاي ETF و قابل معامله، از جمله يکي از موارد لحاظ شده در بسته دولت براي سهام عدالت است که با ايجاد اين صندوق‌ها بتوانيم به فعال سازي و سرعت بخشيدن به سهام عدالت کمک کنيم. در مراحل بعدي اگر لازم باشد ساير نکات اين بسته اطلاع رساني مي‌شود.
با همت مبتکران کشورمان صورت گرفت؛
دانش فني ساخت سامانه اتوماسيون و مانيتورينگ شبکه توزيع بوسيله کليدهاي هوشمند با پشتيباني صندوق حمايت از تحقيقات و توسعه صنايع الکترونيک (صحا) توسط فناوران ايراني کسب شد.
به نقل از ايسنا، هدف از انجام اين طرح، تأمين بخشي از نقدينگي لازم جهت تکميل طراحي و نمونه‌سازي سامانه اتوماسيون و مانيتورينگ شبکه توزيع بوسيله کليدهاي هوشمند است. دکتر اسفنديار بامداد، مديرعامل شرکت مجري طرح با بيان اينکه سامانه اتوماسيون و مانيتورينگ شبکه توزيع شامل بخش‌هاي ترانسديوسر پارامترهاي الکتريکي مدل 772 B، آلارم يونيت مدل 971 B، سيستم تجميع و ارسال داده (DCU) مدل 451 B است، گفت: يک ترانسديوسر (مبدل) بنا به تعريف، وسيله‌اي است که سيگنال الکتريکي حاصله از سنسور را به يک سيگنال الکتريکي استاندارد (ولتاژ ۵-۰، جريان ۲۰-۴ ميلي آمپر) تبديل مي‌کند. وي افزود: اين دستگاه در پست‌هاي فشار قوي نصب مي‌شود و پارامترهاي الکتريکي فيدرها را اندازه‌گيري مي‌کند و به صورت سيگنال‌هاي 4-20 ميلي آمپر مي‌توان اين پارامترها را به سمت RTU ارسال کرد. اين دستگاه با دارا بودن پورت 485 RS توانايي استفاده از مدباس را دارد و بدين وسيله نيز مي‌تواند با DCU يا RTU ارتباط برقرار کرده و تمامي‌پارامترها را قرائت کند.
دکتر بامداد درباره آلارم يونيت مدل 971 B توضيح داد: اين محصول وظيفه جمع‌آوري آلارم‌ها و وضعيت‌هاي فيدرهاي فشار قوي را بر عهده دارد و در ضمن توانايي فرمان قطع و وصل به کليد فيدر فشار قوي را داراست. اين دستگاه به DCU متصل مي‌شود و از اين طريق فرمان مي‌گيرد.
وي درباره اين بخش از سامانه اتوماسيون و مانيتورينگ شبکه توزيع تصريح کرد: نمايش و ثبت آلارم‌ها در پست‌هاي فشار قوي، مانيتورينگ آلارم‌ها در نيروگاه، ثبت و مانيتورينگ آلارم‌ها و وضعيت‌ها در پالايشگاه‌ها و پتروشيمي‌ها از جمله اين کاربردهاست و داراي امکاناتي همچون 17 ورودي آلارم يا وضعيت، 4 رله خروجي فرمان‌پذير، ثبت تمام آلارم‌ها و زمان وقوع با دقت 0.01 ثانيه، پورت 485 RS با پروتکل MODBUS، مانيتورينگ آنلاين تمام آلارم‌ها و وضعيت‌ها با نرم‌افزار سامانه و قابليت سينک شدن ساعت داخلي با پالس GPS است.
مديرعامل شرکت مجري طرح درخصوص سيستم تجميع و ارسال داده (DCU) مدل 451B نيز گفت: سيستم تجميع کننده داده (DCU) با هدف يکپارچه‌سازي و بهره‌برداري هوشمندانه از تجهيزات اندازه‌گيري و مانيتورينگ طراحـي و ارائه مي‌شود. اين سيستم وظيفه جمع‌آوري اطلاعات از دستگاه‌هاي مختلف در پست فشار قوي را برعهده دارد.
وي تابلوي هوشمند کنترل کليد را يکي از بخش‌هاي مهم سامانه اتوماسيون و مانيتورينگ شبکه توزيع عنوان کرد و افزود: اين تابلو وظيفه ارتباط با کليد فشار متوسط را بر عهده دارد و با دارا بودن قابليت‌هاي مختلف ارتباطي، مسير مطمئن براي ارتباط با مرکز کنترل را فراهم مي‌آورد.
مديرعامل شرکت مجري طرح درباره ساختار کلي تابلوي کنترل گفت: در طراحي تابلوي کنترل هوشمند سکسيونر به نيازهاي بومي‌ايران توجه کاملي شده است و از تجربيات پرسنل شرکت‌هاي توزيع برق نيز در اين زمينه استفاده شده است. از نکات قابل توجه‌امکان نصب تابلوي کنترل در زير سکسيونر (ارتفاع بالا) است و با استفاده از يک پانل کنترل پرتابل با دو رشته سيم 485 RS عمليات فرمان يا تنظيم سکسيونر انجام مي‌پذيرد و بدين صورت امکان دزديده شدن تابلو بسيار کم مي‌شود. در خود سکسيونر نيز يک برد رابط و کنترل قوي نيز ديده شده و ارتباط بين تابلو و سکسيونر نيز از طريق پورت 485 RS انجام مي‌گيرد و ديگر نيازي به کابل ارتباطي 25 يا 30 رشته کنترلي نيست. مي‌توان گفت که در طراحي اين سيستم به ماژولار بودن و ارتباط راحت زير سيستم‌ها توجه خاصي شده است.
به گفته دکتر بامداد، شرکت‌هاي برق منطقه‌اي، شرکت‌هاي توزيع، صنايع نفت و گاز و شهرک‌هاي صنعتي از جمله مصرف کنندگان اين سامانه به شمار مي‌روند.
وي درباره وضعيت توليد اين سامانه گفت: در حال حاضر سيستم جمع‌کننده و ارسال داده DCU مراحل طراحي و تست و صحه‌گذاري را طي کرده و در حال نصب در پست‌هاي فشار قوي شهر شيراز است و مراحل توليد کليد هوشمند به همراه تابلوي اتوماسيون آن سال آينده آغاز مي‌شود. همچنين قسمت مرکزي سامانه که همان نرم افزار مانيتورينگ و ديسپاچينگ با قابليت دريافت اطلاعات مکاني از سيستم اطلاعات جغرافيايي GIS است، در سال آينده کامل مي‌شود. بر اساس اعلام روابط عمومي‌صحا، مديرعامل شرکت مجري طرح درباره پتانسيل صادرات اين محصول توضيح داد: اين سامانه پس از اجرا و تکميل قابليت استفاده در کشورهاي همجوار را داراست ولي نياز به نمايندگي‌هاي قوي و خدمات پس از فروش در آن کشورها دارد.

با حضور روسای بانک مرکزی دو کشور؛
تفاهم نامه همکاري بين بانک مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران و عمان با هدف افزايش همکاري‌هاي بانکي روز گذشته به‌امضاي روساي کل بانک مرکزي دو کشور رسيد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک مرکزي، جلسه مشترک بانک‌هاي مرکزي ايران و عمان با حضور برخي از بانک‌هاي تجاري دو کشور برگزار شد.
در اين جلسه، رييس کل بانک مرکزي ضمن ابراز خرسندي از حضور «حمود بن سنجور» رييس کل بانک مرکزي عمان و «بدر بن حمد البوسعيدي» قائم مقام وزير امور خارجه عمان در ايران، گفت: در حال حاضر فرصت مناسبي براي ارتباط و مذاکره بين بانک‌هاي کشور ايران و عمان به وجود آمده و اين موضوع مي‌تواند زمينه ساز همکاري‌هاي آينده باشد.
سيف افزود: خوشبختانه روابط سياسي دو کشور سابقه طولاني دارد اما متناسب با اين روابط سياسي، روابط اقتصادي گسترش نيافته و ما بايد براي رسيدن روابط بانکي به سطح مورد انتظار، برنامه ريزي کنيم. رييس شوراي پول و اعتبار، روابط بانکي را پيش نياز روابط اقتصادي و تجاري دانست و گفت: اميدوارم جلسه‌امروز آغاز کار باشد و ما بتوانيم بستر لازم را براي توسعه روابط بانکي و متعاقب آن روابط تجاري بين دو کشور فراهم کنيم. وي تاکيد کرد: ما پيش بيني کرديم اينگونه جلسات را هر شش ماه يکبار بين دو گروه برگزار کنيم تا بتوانيم موانع و مشکلات احتمالي گسترش روابط را بررسي کنيم.
انجمن بانکداران دو کشور ارتباطات بيشتري داشته باشند
حمود بن سنجور رييس کل بانک مرکزي عمان نيز در اين جلسه ضمن تشکر از رييس کل بانک مرکزي ايران، ملاقات بانکداران ايراني و عماني را فرصت منحصر به فرد براي تبادلات بانکي و گسترش ارتباطات دانست و گفت: ما بايد روابط بانکي را به سطح مورد انتظار برسانيم چرا که روابط ديپلماتيک دو کشور در سطح مطلوبي قرار دارد.
رييس کل بانک مرکزي عمان در اين جلسه از بانکداران دو کشور خواست روابط في مابين را به بالاترين سطح ارتقا دهند. وي افزود: امضاي تفاهم نامه همکاري بين بانک مرکزي ايران و عمان مي‌تواند زمينه همکاري‌ها را بيش از پيش فراهم کند. همچنين براي گسترش روابط مي‌توان از ظرفيت انجمن بانکداران عمان و شوراي عالي هماهنگي بانک‌هاي دولتي و کانون بانک‌ها و موسسات خصوصي در ايران بهره برد.
حمود بن سنجور از علاقه مندي عمان براي گشايش شعب بانکي در ايران خبر داد و گفت: بانک‌هاي صادرات و ملي ايران از گذشته در عمان فعال بودند و ما منتظر فعاليت بانک‌هاي عماني در ايران هستيم.
رييس کل بانک مرکزي عمان تاکيد کرد: بانک مرکزي عمان و ايران تلاش زيادي مي‌کنند تا هماهنگي بين نظام بانکي دو کشور به سطح حداکثر برسد.
روابط سياسي بين ايران و عمان مبتني بر اعتماد متقابل است
بدر بن حمد البوسعيدي قائم مقام وزير امور خارجه عمان با بيان اينکه درخصوص گسترش روابط بانکي بين دو کشور خوش بين است، گفت: روابط سياسي بين ايران و عمان مبتني بر اعتماد متقابل است و همکاري‌هاي نظام بانکي مي‌تواند به تداوم همکاري‌هاي تجاري و اقتصادي دو کشور منجر شود.
قائم مقام وزير امور خارجه عمان تاکيد کرد: برگزاري اين جلسه مي‌تواند زمينه اي براي همکاري‌هاي آينده باشد چرا که ما خود را به برقراري روابط بانکي و تجاري با ايران، متعهد مي‌دانيم و به رفع هرگونه موانع بر سر راه همکاري‌ها کمک مي‌کنيم.
بانک‌هاي مرکزي دو کشور براي گسرش روابط بانکي تلاش مي‌کنند مرتضي سرمدي قائم مقام وزير امور خارجه کشورمان نيز با اشاره به جلسه 9 ماه گذشته دو طرف در عمان و توافقات صورت گرفته، گفت: در آن جلسه توافق شد روابط ايران و عمان به سطح مورد نظر مقامات سياسي دو کشور ارتقا يابد. براي تحقق چنين روابطي، تلاش‌هاي زيادي بايد انجام شود که از آن جمله، رفع کامل موانع بانکي است.
قائم مقام وزير امور خارجه ايران افزود: خوشحالم بعد از 9 ماه،‌ پايه‌هاي همکاري دو کشور در حال شکل گيري است و بدون ترديد در صورت عدم وجود روابط بانکي، فعاليت‌هاي تجاري و اقتصادي به سطح مطلوب نمي‌رسد.
سرمدي درخصوص نقش بانک‌هاي مرکزي دو کشور براي گسترش روابط و رسيدن به سطح مطلوب، خاطرنشان کرد: بانک‌هاي مرکزي ايران و عمان مي‌توانند به سيستم بانکي دو کشور براي افزايش سطح همکاري‌ها اطمينان دهند.

به گزارش يکي از مقامات سازمان ملل، جهان با بدترين بحران انساني خود از جنگ جهانی دوم تاکنون روبرو شده است. 20 ميليون نفر در يمن، سودان جنوبي، سومالي و نيجريه با خطر گرسنگي و مرگ روبرو هستند. سازمان ملل اعلام کرده قحطي باعث سوءتغذيه در 30 درصد از کودکان زير 5 سال شده و هرروزه 10 هزار نفر به اين دليل جان خود را از دست مي‌دهند. به دليل درگيريهاي منطقه 48 هزار نفر از يمن فراري و آواره شدند. در سومالي بيش از نيمي‌از جمعيت 6/3 ميليون نفري نيازمند کمک‌هاي بشردوستانه وحمايتی است. گروه تروريستي بوکو حرام در نيجريه 20 هزار نفر را کشته و باعث آوارگي 2/6 ميليون نفر شده است.در سودان جنوبي نيز جنگ داخلي باعث قحطي شده است و 7/5 ميليون نفر به کمک نياز دارند و 200 هزار تن از سودان آواره شدند. بياييد با عملکرد درست از بحران‌هاي مختلفي چون درگيري و فاجعه‌هاي طبيعي جلوگيري کنيم

عضو شورای شهر در نشست خبري فراكسيون اصلاح‌طلبان :
گروه اجتماعي: آخرين روزهاي سال 95 در حال سپري شدن است. در روزهايي كه حاشيه‌هاي زيادي پيرامون جلسات شوراي شهر و عملكرد شهرداري تهران ايجاد شده، چهره‌هاي اصلاح‌طلب شوراي شهر چهارم تهران دور هم جمع شدند و به ارائه گزارش از كارهاي خود در ساختمان خيابان بهشت پرداختند. ديروز 13 عضو اصلاح‌طلب شوراي شهر پايتخت اعلام كردند كه در اين مدت سعي داشته‌اند تا نگاه کارشناسي، اخلاق و رعايت قانون را به‌عنوان اولويت‌هاي اصلي در دستور کار قرار دهند.
ديروز احمد حكيمي‌پور، رييس فراکسيون اصلاح‌طلبان شوراي شهر بيان کرد: از سال اول شوراي چهارم سعي کرديم که به پاسخگويي پايبند باشيم و همه کميسيون‌ها گزارش عملکرد خود را در پايان سال اول اعلام کردند؛ اما متاسفانه با تغيير رييس شورا اين روند ادامه پيدا نکرد و سعي کرديم برخورد اخلاقي و رعايت قانون بر شورا حاکم باشد. حکيمي‌پور با بيان اينکه تلاش کرديم در سال اول شورا به صورت متعادل اداره شود، گفت: اين تعادل به گونه‌اي بود که حتي ما بارها به مسجدجامعي که رياست سال اول شورا را برعهده داشت ايراد مي‌گرفتيم که چرا در رعايت وقت و تذکرات هواي دوستان مقابل را بيشتر از ما دارد و حتي در تقسيم‌بندي کميسيون‌ها تلاش شد همه مجموعه‌ها ديده شوند و از آنجايي که تقسيم فراکسيون‌ها بر عهده رييس شوراي شهر است دوستان انصاف را رعايت کردند. وي با بيان اينکه دغدغه‌هاي ما در برنامه دوم شهرداري تهران ديده شده، گفت: شکل‌گيري کميسيون ويژه کلان‌شهرها در دولت محصول سال اول شوراي شهر است چراکه سعي کرديم مساله تهران به دليل موقعيت جغرافيايي، جمعيت و استراتژيک بودنش را به صورت ويژه ببينيم.
رييس فراکسيون اصلاح‌طلبان شوراي شهر با بيان اينکه يکي ديگر از دستاوردهاي فراکسيون حمايت از اصالت شوراياري‌ها بود چراکه در خصوص ردصلاحيت کانديداي انتخابات شوراياري 2550 نفر از اعضاي شوراياري سوم ردصلاحيت شدند که با راه‌اندازي هيات‌هاي نظارت صلاحيت 2450 نفر احصاء شد و براي ما اصولگرا يا اصلاح‌طلب بودن اين افراد فرقي نداشت چرا که معتقديم همه افراد با تضارب آراء بايد در مديريت شهري سهم ايفا کنند. وي گفت: معتقديم فراکسيون اصلاح‌طلبان شوراي شهر در بزنگاه‌هاي شهري همچون موضوع شوراياري و واگذاري املاک موفق عمل کرده و سعي کرده بدون تنش و حاشيه شورا را از اين گردنه‌ها عبور دهد.
رييس فراکسيون اصلاح‌طلبان شوراي شهر با بيان اينکه 153 تذکر کتبي در مورد مسائل مختلف شهري طي سه سال و نيم اخير به هيات رييسه تقديم شده است، گفت: در حوزه عمران و شهرسازي 46 تذکر، حقوقي 36، خدمات شهري 21، مالي 15، اجتماعي و فرهنگي 11، حمل و نقل 11 و در خصوص عملکرد روزنامه همشهري نيز هفت تذکر کتبي از سوي جريان اصلاح‌طلب شورا به هيات رييسه تقديم شده است، اين در حالي است که در مورد حوادث و آتش‌سوزي 6 تذکر، شوراياري 5 تذکر و منابع انساني نيز 5 تذکر داشته‌ايم و همه اعضاي اصلاح‌طلب کارنامه خود را مکتوب کرده‌اند و به زودي آن را در اختيار مردم و نهادهاي بالادستي قرار خواهند داد. حکيمي‌پور در مورد سرانجام طرح تحقيق و تفحص از شهرداري تهران در خصوص واگذاري املاک، گفت: هنوز بررسي‌ها از کميسيون‌ها به صحن نيامده و ما منتظر هستيم که در مورد املاک گزارش کارشناسي آماده شود هر چند که بنده به طور شخصي گزارش کارشناسي آماده کرده و هفته قبل آن را به چمران داده‌ام و در مورد حادثه پلاسکو نيز دو کميته تشکيل شد که قرار است به زودي گزارش آنها در صحن قرائت شود.
محمد سالاري نيز در نشست فراکسيون اصلاح‌طلبان شوراي اسلامي‌شهر تهران، گفت: بعد از انتخاب دوره چهارم شورا شهر، اصلاح‌طلبان حاضر شدند از حق خودشان بگذرند تا شورا سياسي نشود. وي با بيان اينکه يکي از مهمترين دستاوردهاي اصلاح‌طلبان شورا اين بود که نظارت رسانه‌اي و اجتماعي را با نظارت مديران همراه کرد، گفت: شوراي شهر تهران بايد درخواست تحقيق و تفحص از وضعيت شهرسازي مناطق 22 گانه را هرچه زودتر ارائه کند. در ادامه محمد حقاني، در ارتباط با مشکلات شهر تهران اظهار کرد: حتي بزرگراه‌هاي اين شهر در برابر اندک لرزه‌اي، غيرقابل استفاده است. مديريت بحران، ساخت سوله نيست. اين عضو شوراي شهر گفت: طبق طرح تفصيلي حق نداريم روي گسل يا حتي در حريم گسل ساخت و ساز کنيم. فضاهاي عمومي‌شهر، ذخيره گاه و تنفسگاه‌هاي اين شهر هستند. وي افزود: ما سرمايه‌هاي شهرمان را مصرف کرديم و براي آيندگان چيزي را باقي نگذاشته‌ايم.
همچنين غلامرضا انصاري در نشست خبري روز گذشته فراکسيون اصلاح‌طلبان شوراي شهر با بيان اينکه از مهمترين اهداف انقلاب اسلامي‌و به تبع آن اصلاح‌طلبان؛ شفاف‌سازي تصميم‌گيري‌ها و تصميم‌سازي‌ها بوده،‌ گفت: يکي از اقداماتي که بطور نسبي توانستيم در شوراي چهارم به آن عمل کنيم ايجاد حساسيت در بين مردم درخصوص شورا و مديريت شهري است. اين عضو شوراي شهر با اشاره به وجود مشکلاتي در حوزه مديريت شهري، فقدان ديوان ذيحسابي شهر براي نظارت بر عملکرد بودجه، نبود ديوان محاسبات شهر و نبود مرکز پژوهش‌هاي مستقل شوراي شهر را ازجمله اين مشکلات خواند. وي تاسيس کميسيون نظارت و تعامل ميان شوراي شهر، دولت و مجلس را از دستاوردهاي مثبت دوران رياست مسجدجامعي بر شوراي شهر خواند و افزود: تدوين لايحه مديريت يکپارچه شهري و لايحه درآمد پايدار شهري ازجمله مواردي است که با هماهنگي دولت، مجلس و شوراي شهر انجام شده است. انصاري، ساماندهي رديف‌هاي بودجه، پرداختن به حسابرسي‌ها و به‌روز رساني آنها و موضوع تفريق بودجه را از اقدامات مثبت شوراي چهارم برشمرد و افزود: اميدواريم در تدوين برنامه سوم شهرداري تهران بتوانيم نواقص موجود را رفع کنيم.
در ادامه اسماعيل دوستي (نائب رئيس کميسيون حمل و نقل و عمران شوراي شهر تهران) با اشاره به نقشه راه ترسيم شده براي شوراي شهر درخصوص هدايت، حمايت و نظارت بر شهرداري، اظهار کرد: در حوزه هدايت و حمايت ما و اصولگرايان اقدامات خود را انجام داديم اما در بعد نظارت به دليل فقدان قانون و وقت کمي‌که گذاشتيم و عدم تخصص بر امور مديريت شهري عملکرد ضعيفي داشتيم. وي با تاکيد بر اينکه در کميسيون عمران کارنامه خوبي ارائه داديم، افزود: ما در طول 4 سال توانستيم 42 درصد از بودجه را به سمت عمران و حمل و نقل سوق دهيم. دوستي خاطرنشان کرد: شوراي چهارم شوراي خوب و کارآمدي بود و مهمترين امتياز آن ورود کمتر به مسائل سياسي بود.
در ادامه علي صابري (عضو حقوقدان شوراي شهر تهران) با انتقاد ازاينکه تاکنون 8 بار قانون شوراها تغيير کرده است، گفت: همچنين ما نتوانستيم از پتانسيل شوراي عالي استان‌ها به خوبي استفاده کنيم. وي خاطرنشان کرد: پيگيري مسائل معلولان و سالمندان و مسائل حقوقي برعهده من گذاشته شده که پيگير آن هستم همچنين در پايان دوره از تمام ضعف‌هاي خود عذرخواهي مي‌کنم زيرا اعتقاددارم عذرخواهي بايد تبديل به يک فرهنگ شود.
در ادامه نشست خبري روز گذشته احمد دنيامالي با بيان اينکه ما يک شورا هستيم و به‌رغم آنکه در سه دوره قبلي شوراي شهر هر بار اين نهاد با اکثريت يک جناح خاص تشکيل شد، گفت: در شوراي اول اين نهاد با اصلاح‌طلبان و در دو دوره بعدي با اصولگرايان شوراي شهر بود اما شوراي چهارم از اين نظر به توازن رسيد و همه سعي کردند مبناي کار عقلانيت باشد و در اين شورا مسائل سياسي مطرح نيست. وي با بيان اينکه ما در شوراي شهر درجهت ارتقاي شاخص‌هاي زندگي مردم فعاليت مي‌کنيم،‌ ادامه داد: در بسياري از طرح‌ها و لوايح اصلاح‌طلبان و اصولگرايان همگرا بودند. دنيامالي تصريح کرد:‌ ما سعي کرديم شوراي شهر باشيم و نه شوراي شهرداري اما به دليل وجود خلاءهاي قانوني بسيار زياد چندان موفق نبوديم.
در ادامه عبدالحسين مختاباد (ديگر عضو اصلاح‌طلب شوراي شهر تهران) با تاکيد بر اينکه تهران پايتخت فرهنگي ايران است و تمام انديشمندان از سراسر کشور در اين شهر جمع شده‌اند،‌ گفت: در حال حاضر بودجه فرهنگي در شوراي شهر يک دوم بودجه است که اين يادگار خوب از زمان دوران شهرداري آقاي کرباسچي به يادگار مانده است. مختاباد تاکيد کرد: ‌در شهر هر پروژه‌‌اي بايد پيوست فرهنگي داشته باشد در غير اين صورت شهر آن پروژه از هم گسيخته خواهد بود.
همچنين محمدمهدي تندگويان با بيان اينکه وقتي يک فراکسيون و گروهي در اقليت قرار داشته باشند مي‌توانيم با يک مديريت بهينه موضوعات را تخصصي بررسي و شفاف کنيم گفت: من در مورد کميسيون شهرسازي خودمان مي‌گويم که اقدامات خوبي داشته‌ايم و ابطال 2000 مصوبه شوراي توافقات مناطق که غير قانوني بود کار ارزشمند و بي سابقه اي است که در اين دوره انجام شده است. وي با بيان اينکه دروغگويي مشکل اصلي ما و آفتي است که مي‌تواند هر تفکري اعم از اصلاح طلب، اصولگرايي و حتي انسانيت را تحت الشعاع قرار دهد گفت: مشکل ما با يکي از اعضاي قبلي فراکسيون اصلاح طلب شوراست که عدم شفاف بودن ايشان مشکلاتي را ايجاد کرد و اين در حاليست که دنيامالي از همان ابتدا اعلام کرده بود که رأيش را به سبد قاليباف مي‌اندازد و اگر آن عضو هم با ما چنين رفتاري به مانند دنيامالي داشت مشکلي نداشتيم و در واقع مشکل ما با دروغگويي است که به دور از شأن انسانيت است و ما اعتماد کرديم و صداقت را پيشه کار خود کرديم و نمي‌توانيم با انگ زدن فضا را به سمت ديگر پيش ببريم.
با اجرای طرح کمک اجاره از سال آینده صورت می‌گیرد؛
طرح کمک ساليانه به ۶۰ هزار مستاجري که بعضا اجاره بها تا ۵۰ درصد درآمدهاي آنها را مي‌بلعد از سال آينده کليد مي‌خورد.
به گزارش ايسنا، خانوارهاي اجاره‌نشين که بعضا بين ۳۰ تا ۵۰ درصد از درآمدهاي خود را صرف پرداخت اجاره بها مي‌کنند مي‌توانند گروه هدف مسکن اجتماعي (استيجاري) باشند که بناست از اين طريق تا سال ۱۴۰۴ ساليانه به ۶۰ هزار خانوار براي تامين هزينه‌هاي اجاره بها کمک شود.
طبق آمارهاي رسمي‌هم‌اکنون مسکن (اعم از استيجاري و ملکي) ۲۸.۴ درصد از هزينه‌هاي خانوارهاي ايراني را به خود اختصاص مي‌دهد اما اين ميانگين مربوط به کل کشور است که نمي‌تواند مبناي دقيقي از برآورد فشار اجاره بها بر روي دهک‌هاي پايين باشد. با اين حال برآوردها نشان مي‌دهد در کشورهاي توسعه يافته مسکن حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از کل هزينه اقتصادي مردم را در بر مي‌گيرد و اين رقم هم‌اکنون در ايران ۲۸.۴ درصد است. البته در سال ۱۳۷۵ اين عدد ۳۷ درصد بود که تا سال ۱۳۸۴ به ۳۱ درصد رسيد و با روي کار آمدن دولت نهم، سهم مسکن در اقتصاد خانوار به ۴۵ درصد در سال ۱۳۹۲ افزايش يافت.
بر اين اساس مشخص شد مسکن مهر به دلايلي همچون در برگيري گسترده از آحاد جامعه، طولاني شدن پروژه و تاثير ديابتي بر اقتصاد کلان، اثر معکوس در اقتصاد خانوارها ايجاد کرده است. بنابراين دولت يازدهم ضمن تصميم بر کنار گذاشتن طرح مسکن مهر، مسکن اجتماعي (استيجاري) و حمايتي (کمک به ساخت و خريد مسکن ملکي و کمک بلاعوض) را جايگزين آن کرد و در نظر دارد تا سال ۱۴۰۴ تامين ۵۰۰ هزار مسکن اجاري و خودمالکي افرادي که نيازمند واقعي مسکن هستند را بر عهده بگيرد.
در اين خصوص معاون وزير راه و شهرسازي گفته است: در طول برنامه ششم و از سال آينده (۹۶) تا سال ۱۴۰۰، حمايت ساليانه از ۱۰۰ هزار واحد مسکوني اقشار کم‌درآمد در دو قالب ياد شده (مسکن‌حمايتي و مسکن‌اجتماعي) در دستور کار است که در مجموع تا پايان ۱۴۰۰ ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکوني در اين طرح مورد حمايت قرار خواهد گرفت.
حامد مظاهريان با بيان اين‌که در اين طرح بخش‌هاي مختلفي مورد توجه قرار گرفته که يک بخش آن مسکن حمايتي است، اظهار کرد: در اين بخش کمک به ساخت و خريد مسکن ملکي و کمک بلاعوض مطرح است و وظايفي را برعهده بانک‌مرکزي براي تعيين بانک‌عامل و اعطاي تسهيلات موضوع مورد تصويب، گذاشته است.
وي نوع کمک‌ها در طرح مسکن‌حمايتي را شامل تسهيلات ساخت مسکن ملکي، تسهيلات خريد مسکن ملکي، کمک بلاعوض به متقاضيان مسکن مهر فاقد متقاضي به هر واحد مسکوني تا ۷۰ ميليون ريال عنوان کرد و افزود: تعداد تسهيلات ساخت ملکي ساليانه از سال آتي تا ۱۴۰۰، براي ۱۰ هزار واحد مسکوني است که در جمع پنج سال، ۵۰ هزار فقره وام خواهد شد. همچنين تعداد تسهيلات خريد مسکن ملکي براي سال‌هاي ۹۶ تا ۱۴۰۰ به ازاي هر سال، ۲۰ هزار واحد مسکوني و جمعاً ۱۰۰ هزار فقره طي ۵ سال آتي مي‌باشد. در کمک بلاعوض به متقاضيان مسکن مهر که به ازاي هر واحد مسکوني ۷۰ ميليون ريال تعلق مي‌گيرد در طي ۵ سال آتي، ساليانه ۵ هزار واحد و جمعا براي ۲۵ هزار واحد مسکوني است.
مظاهريان يکي ديگر از ابعاد تامين مسکن اقشار کم درآمد را مسکن اجتماعي و کمک به ساخت مسکن استيجاري برشمرد و گفت: ما در زمينه مسکن استيجاري نهادهاي خوب و حرفه‌اي نداريم و در حقيقت مسکن استيجاري به صورت شخصي اداره مي‌شود و افراد ساختمان‌هاي مازاد خود را اجاره مي‌دهند. در حالي‌که اين طرح در تلاش است تا ساخت مسکن استيجاري را در دستور کار قرار داده و اين فعاليت را در بازار مسکن بصورت حرفه‌اي نهادينه کند. همچنين پرداخت کمک اجاره و وام قرض‌الحسنه از ديگر ابعاد اين برنامه است.
معاون وزير راه و شهرسازي ساخت مسکن استيجاري- ملکي به نسبت ۴۰-۶۰ از کل واحدهاي ساخته شده، پرداخت تسهيلات به سازندگان مسکن‌اجتماعي در برابر تسهيلات مسکن حمايتي در اين طرح، پرداخت کمک‌اجاره متناسب به شهرهاي زير ۵۰۰ هزار نفر و شهرهاي بالاي ۵۰۰ هزار نفر و وام قرض‌الحسنه وديعه مسکن را از انواع کمک‌هاي مسکن‌اجتماعي برشمرد.
وي گفت: ساخت مسکن استيجاري- ملکي به نسبت ۴۰-۶۰ از کل واحدهاي ساخته شده طي ۵ سال و هر سال ۱۰ هزار واحد مسکوني است که جمعاً در پايان ۵ سال، ۵۰ هزار واحد مسکوني را در بر مي‌گيرد. همچنين پرداخت تسهيلات به سازندگان مسکن اجتماعي طي سال‌هاي ۹۶ تا ۱۴۰۰ ساليانه به ميزان ۱۵ هزار واحد مسکوني پيش بيني شده است.
مظاهريان افزود: پرداخت کمک اجاره در شهرهاي زير ۵۰۰ هزار نفر در سال‌هاي ۹۶ تا ۱۴۰۰، ساليانه ۱۵۰۰۰ هزار با مجموع ۷۵ هزار واحد مسکوني است. در شهرهاي بالاي ۵۰۰ هزار نفر جمعيت، طي سال‌هاي ۹۶ تا ۱۴۰۰، هر سال ۲۰ هزار واحد مسکوني با مجموع ۱۰۰ هزار واحد مسکوني مورد نظر خواهد بود. وي ميزان وام قرض الحسنه وديعه مسکن را ساليانه ۵ هزار واحد مسکوني عنوان کرد.
معاون وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: پرداخت کمک‌اجاره به شهرهاي زير ۵۰۰ هزار نفر و هم شهرهاي بالاي ۵۰۰ هزار نفر از برنامه‌هاي ما در طرح مسکن‌اجتماعي است که در هيات‌دولت تصويب شد.
نشست آستانه امروز شاید بدون نمایندگان هیات نظامی درگیر سوریه برگزار شود
گروه بين الملل - دور تازه مذاکرات آستانه با محور حل بحران سوريه درحالي برگزار مي‌شود که کشورهاي شرکت کننده خواستار پيشبرد طرح صلح سازمان ملل هستند.
سومين دور مذاکرات آستانه با هدف آتش بس در پايتخت قزاقستان برگزار مي‌شود. به گزارش صليب سرخ خسارت جنگ سوريه همانند مقياس جنگ جهاني دوم بوده است . استفن دي ميستورا مذاکره کننده ارشد سازمان ملل پيش از شروع مذاکرات نسبت به پيشرفت در حل اين بحران ابراز اميدواري کرد.هيئت اعزامي‌دمشق براي شرکت در دور جديد مذاکرات آستانه، به قزاقستان رفت، اين در حالي است که مخالفان خواهان تعويق نشست شده بودند.
به گزارش روزنامه مستقل رأي اليوم، با وجود درخواست‌هاي مکرر هيئت نظامي‌مخالفان سوريه براي به تأخير انداختن دور جديد مذاکرات آستانه، غيرت عبدالرحمانف، وزير خارجه قزاقستان اعلام کرد که اين مذاکرات در موعد مقرر خود يعني ۱۴ و ۱۵ مارس جاري(۲۴ و ۲۵ اسفند) برگزار
مي‌شود.
هيئت اعزامي‌دولت سوريه نيز به رياست بشار جعفري، نماينده دائم سوريه در سازمان ملل براي شرکت در اين مذاکرات به آستانه رفت.يک منبع در اين هيئت اعلام کرد که هيچ گونه تغييراتي در هيئت اعزامي‌دمشق صورت نگرفته است.
هيئت نظامي‌مخالفان سوريه با اينکه دعوتنامه‌اي را براي شرکت در اين مذاکرات دريافت کرده‌اند اما مشارکتشان را به اجراي چند خواسته از جمله پايبندي به آتش‌بس و "پايان دادن به مهاجرت اجباري سوري‌ها" در مناطق تحت سيطره مخالفان مشروط کرده‌اند.وزارت خارجه قزاقستان اعلام کرده بود که روسيه، ترکيه و ايران در مذاکرات آتي آستانه شرکت خواهند کرد.
نشست نخست آستانه ژانويه گذشته با نظارت ترکيه و روسيه و مشارکت ايران، آمريکا و حضور دولت دمشق و مخالفان سوري براي بررسي تثبيت آتش‌بس برگزار شد. آتش‌بس در سوريه از ۲۹ دسامبر گذشته با تلاش‌هاي روسيه و ترکيه اجرايي شد. از جمله نتايج اين نشست‌ها توافق روسيه، ايران و ترکيه با ايجاد مکانيسمي‌جدي براي نظارت بر آتش‌بس سوريه است.
وزير خارجه قزاقستان بر نقش مهم و تعيين کننده کشورهاي ضمانت دهنده در دور بعدي مذاکرات در شهر آستانه براي حل و فصل بحران سوريه تاکيد کرد. غيرت عبدرحمانوف وزير خارجه قزاقستان امروز دوشنبه در سخناني تاکيد کرد: دور بعدي مذاکرات بين طرف‌هاي سوري در شهر آستانه به کشورهاي تضمين دهنده بستگي خواهد داشت. وزير خارجه قزاقستان گفت: هيات‌هاي مذاکره کننده قرار است ديروز وارد آستانه شوند تا در مذاکرات سه شنبه و چهارشنبه شرکت کنند.
وي اظهار داشت: روسيه شرکت خود در مذاکرات آستانه را تاييد کرده و معاونان وزير خارجه ايران و ترکيه نيز قرار است در اين نشست شرکت کنند.
ما پيام رسمي‌را از روسيه دريافت کرده‌ايم که فرستاده ويژه وزارت خارجه روسيه در اين نشست شرکت مي‌کند.دور سوم مذاکرات آستانه با هدف حل و فصل بحران سوريه قرار است سه شنبه و چهارشنبه برگزار شود.
يونيسف: ۲۰۱۶ بدترين سال براي کودکان سوري
يونيسف اعلام کرد، سال گذشته ميلادي با ۶۵۲ کشته در ميان کودکان سوري در جريان درگيري‌ها، اين کشور شاهد بالاترين سطح خشونت عليه اين کودکان طي سه سال گذشته بوده است.
به گزارش شبکه خبري الجزيره، صندوق حمايت از کودکان سازمان ملل (يونيسف) در گزارشي که در ژنو در آستانه هفتمين سالگرد انقلاب سوريه اعلام کرد، دست‌کم ۶۵۲ کودک در جريان درگيري‌ها در سوريه در سال گذشته ميلادي (۲۰۱۶) کشته شدند که اين عدد بالاترين آمار ثبت شده طي سه سال گذشته است.در ادامه اين گزارش آمده است، جنگ هيچ تفاوتي ميان اماکني که اين کودکان در آنجا کشته شده‌اند چه مدرسه، چه زمين ورزشي، چه پارک و يا خانه‌هاي اين کودکان قائل نيست.
طبق اين گزارش، دست‌کم ۲۵۵ کودک در مدرسه‌هايشان و يا در نزديکي اين محل‌ها کشته شدند. علاوه بر اين، جنگ بسياري از کودکان سوري را مجبور به کار در سنين پايين کرد. از طرف ديگر با نبود خدمات درماني و بهداشتي تعدادي از کودکان به دليل شيوع بيماري‌هاي واگيردار جان خود را از دست دادند.يونيسف در ادامه تاکيد کرد، کودکان در سوريه نه فقط خمپاره و تيراندازي بلکه به دليل نبود پزشک و خدمات اوليه پزشکي مي‌ميرند.
اين سازمان در ادامه با اشاره به افزايش شديد قتل و زخمي‌شدن و به عضويت درآوردن کودکان در گروه‌هاي مختلف مسلح در سال گذشته ميلادي تاکيد کرد، مشکلات کودکان در سوريه به شکل چشمگيري افزايش يافته است.طبق گزارش سازمان مذکور، تعداد کودکاني که در درگيري‌ها در سوريه مشارکت داده مي‌شوند به بيش از ۸۵۰ کودک رسيده که اين به معناي افزايش دو برابري اين آمار نسبت به سال ۲۰۱۵ است.خيرت کابالاري، مدير منطقه خاورميانه و شمال آفريقاي يونيسف که در حال حاضر به سوريه سفر کرده است، گفت: تعداد کودکاني که تحت تاثير بحران سوريه هستند به حدود سه ميليون تن مي‌رسد که از اين تعداد بيش از ۲۲۰ هزار کودک در محاصره و وضعيتي هستند که تقريبا بدون کمک‌هاي بشردوستانه به سر مي‌برند.
کابالاري با اشاره به اينکه زندگي حدود شش ميليون کودک در سوريه متکي بر کمک‌هاي بشردوستانه است،‌ گفت: عمق فاجعه و مشکلات کودکان سوري بي‌سابقه
 است.
حدود يک چهارم کودکان در مناطق محاصره شده بود و از کمک‌هاي بشردوستانه محروم هستند، تعداد بسيار ديگري نيز در مناطق صعب الوصول زندگي مي‌کنند اکنون ميليون‌ها کودک در داخل سوريه آواره هستند و بيش از دو ميليون کودک نيز از طريق مرزها به ديگر کشورهاي منطقه
 گريخته‌اند.
افزايش نيروهاي آمريکايي در سوريه
دولت ترامپ حضور نيروهاي آمريکايي را در مناطق درگير در سوريه افزايش خواهد داد و 400 نيروي نظامي‌را براي جنگ عليه داعش به سوريه ارسال خواهد کرد.ارسال تازه نيروهاي ارتشي آمريکا پرسش‌هاي تازه اي را درباره مدت زمان حضور آمريکا در سوريه را مطرح مي‌کند زيرا تعداد نيروهاي آمريکا در سوريه به بالاترين حد خود رسيده است. واشنگتن تعداد دقيق اين نيروها را اعلام نکرده است و همچنين 2.500 نيروي ديگر در کويت در انتظار ارسال به عراق يا سوريه هستند.پنتاگون نيز در نظر دارد تا اجازه ارسال 500 گروهان به خاک سوريه را داده است. ائتلاف نيروهاي دموکراتيک سوريه در ادامه پيشروي خود کنترل بزرگراه ارتباطي رقه، شهر تحت کنترل داعش و ديرالزور در شرق کشور را در اختيار گرفتند.
اين ائتلاف متشکل از نيروهاي نظامي‌کرد و عرب به دنبال تنگ تر کردن حلقه محاصره رقه هستند و پيروزي اخير آنها به معناي قطع تمامي‌راه‌هاي زميني منتهي به رقه به جز جاده جنوبي است که از رودخانه فرات مي‌گذرد.ائتلاف نيروهاي دموکراتيک سوريه تحت حمايت ايالات متحده‌امريکا همچنين ادعا کرده است که کنترل شهر منبيج در شمال کشور را در اختيار دارد. به گفته شوراي نظامي‌منبيج در پي افزايش تهديدهاي نظامي‌ترکيه مبني بر اشغال اين شهر، حضور نيروهاي دموکراتيک سوريه فزوني گرفته است.

«تجارت» مصوبه مجمع تشخیص در خصوص حذف سقف حقوق مدیران را بررسی می‌کند؛
اگر حدود دو سه ماهي هست که گفت‌وگوهاي سه جانبه دولت، نمايندگان کارگران و نمايندگان کارفرمايان بر سر ميزان دستمزد سال 1396 کارگران در جريان است، ميان مجلس، شوراي نگهبان و مجمع تشخصي مصلحت نظام نيز تا همين ديروز موضوع سقف حقوق مديران دست به دست مي‌شد. موضوعي که محل دعواي اين دو سه نهاد بود.
اگر دولت و کارفرمايان مخالف جهش حقوق کارگران هستند، اما در اين سو دعوا بر سر تعيين نحوه افزيش ميزان حقوق مديران است.
تناقضي به اين واضحي که گويايي استيلاي حضور ئوليبرالها بر اقتصاد است. موضوعي که کارشناسان نيز بر آن تاکيد دارند و بر اين عقيده‌اند که نظام سرمايه‌داري چنان بر تار و پود اقصاد به خواب رفته ايران چنبره زده است که حالا حتي حاضر به کاهش حقوق مديران نيستند.
در حالي‌که نابرابري اجتماعي و توزيع ثروت در طي بيست سال گذشته در کشور به طور فاجعه‌باري با شکاف گسترده مواجه شده است، در چند سال گذشته نيز حضور قدرتمند سرمايه‌داري راست‌گراها باعث شده است تا مديران نيز از اين رانت بهره برده و جريان سوداگرايانه ضد توسعه‌اي را در کشور به وجود بياورند.
شايد فيش‌هاي نجومي‌يکي از مهمترين پديده‌هايي هست که ناشي از اين رانت بود.
حسين کمالي، وزير اسبق کار و امور اجتماعي در اين باره مي‌گويد: «وقتي نظم اقتصادي در جامعه ناديده گرفته شود و بي‌بندوباري اقتصادي حاکم شود، امثال بابک زنجاني زاييده مي‌شود که معلول سيستم اقتصادي بيمار است. سيستمي‌که از لحاظ ساختار مشکل دارد اين‌گونه مي‌شود که بابک زنجاني مي‌رود و يکي ديگر مي‌آيد و دايم افراد اين گونه خلق مي‌شوند».
وي با اشاره به اينکه مرحوم بهشتي در جلسه‌اي رسمي‌اعلام کرد که فاصله حداکثر با حداقل حقوق بايد يک به سه باشد گفت: فرض که اکنون يک به 10 باشد، اما قرار نيست يک به 24 يا 30 باشد. وقتي کارگري 800 هزار تومان حقوق مي‌گيرد، چراي يک مدير بايد روزي 800 هزار تومان بگيرد.
کمالي با انتقاد از کساني که انتقاد به حقوق‌هاي نجومي‌را جناحي مي‌کنند گفت:اين مسأله اصولگرا و اصلاح‌طلب ندارد و هرکس عدالتخواه باشد، بايد به اين قضيه ورود کند.
دبيرکل حزب اسلامي‌کار با تاکيد براينکه برخي‌ها از هم گسيختگي درآمدهاي بخش خصوصي را بهانه قرار مي‌دهند و تحليل مي‌کند که اگر درآمد بخش دولتي کم باشد، مديران دولتي نمي‌مانند گفت: اگر بخش خصوصي درست کنترل شود و کارها با حساب‌هاي پنهاني پيش نرود و به درستي ماليات بدهند و مسائلي که همه مي‌دانيم، اتفاق نيفتد، بخش خصوصي نمي‌تواند پرداخت‌ها آنچناني داشته باشد.
وي به سازماندهي درآمدها و حقوق‌ها توجه کنيم گفت: اکنون دو نفر که در يک اداره، يک بخش و با يک مدرک کار مي‌کنند،500 درصد تفاوت حقوق دارند، چرا بايد اين گونه باشد و چرا کسي به اين موارد رسيدگي نمي‌کند؟
موضوعي که حالا ساختار اقتصادي به سمت ضد توليد و به نفع رانت، ربا و فساد سوق داده شده است. موضوعي که از بيست سال گذشته آغاز و در دولت‌هاي نهم و دهم همه گير شد و حالا زبانه‌هاي آتشين اين پديده خوفناک رانتي اقتصاد را احاطه کرده است. فرشاد مومني، اقتصاددان در اين باره مي‌گويد: «در شرايط کنوني ما با چند مؤلفه بسيار پيچيده کننده دور باطل رکود تورمي‌موجود روبرو هستيم و هر کدام از اينها نشان مي‌دهد که ما فقط و فقط بايد رانت‌خواران را در ايران را متوجه کنيم که اين ساختار نهادي موجود که محور برخورداري را روي ربا، فساد و رانت قرار داده است پايداري نظام ملي را به خطر انداخته است».
مومني به موضوع معيشت و افزايش نابرابري اجتماعي اشاره مي‌کند و مي‌گويد: «ما در سطح خانواده‌ها با يک بحران حاد تقاضا روبرو هستيم و شواهد آن اين است از نظر درآمدي وقتي گزارش‌هاي بودجه خانوار را نگاه مي‌کنيم در فاصله سال‌هاي ۸۴ تا ۹۱ کسري سرانه بودجه خانوارها ۴.۵ برابر افزايش پيدا کرده است.
وي افزود: همچنين در مورد تمام اقلام مصرفي خانوارها ايران طي اين سال‌ها رويه مدارا با فقر را در دستور کار قرار داده‌اند و خانوارهاي ايراني از نظر سلامت وضعيت بسيار نگران کننده‌اي پيدا کرده‌اند». حالا با اين همه استدلال سخنگوي کميسيون تلفيق برنامه ششم توسعه از حذف تعيين سقف حقوق مقامات و مديران از برنامه ششم خبر داده است. محمد خدابخشي با اعلام اين خبر به ايسنا گفت:‌ پيش از اين شوراي نگهبان مصوبه مجلس در ماده 38 برنامه ششم را مغاير قانون اساسي و نظام اداري صحيح عنوان کرده بود و به آن ايراد گرفته بود که با اصرار مجلس بر نظر قبلي خود در اين رابطه، اين مصوبه جهت داوري بين مجلس و شوراي نگهبان به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع شد.
وي افزود: مجمع تشخيص مصلحت نظام نظر شوراي نگهبان را تأييد کرد و اين استدلال را آورد که جاي چنين مصوبه‌اي در قانون برنامه نيست و بايد قانون جامعي در اين زمينه تدوين شود. لذا با نظر مجمع تشخيص مصلحت نظام کل ماده 38 و تبصره‌هاي آن که قاعده‌گذاري براي پرداخت حقوق مديران، مقامات و کارکنان دستگاه‌هاي اجرايي بود از متن برنامه ششم حذف شد.
در ماده 38 برنامه ششم آمده بود: "مجموع پرداختي ماهانه مقامات و مديران و کارکنان دستگاه‌هاي موضوع ماده ۵ قانون مديريت خدمات کشوري و ماده ۳۵ اين قانون حداکثر دو برابر حداکثر حقوق و مزاياي مستمر قابل پرداخت به کارکنان موضوع تبصره ماده ۷۶ قانون مديريت خدمات کشوري مي‌باشد و براساس تبصره اين ماده شوراي حقوق و دستمزد مي‌تواند با پيشنهاد روساي قوا، وزرا، معاونان رئيس جمهور که رياست دستگاه‌هاي اجرايي را بر عهده دارند و بالاترين مقامات دستگاه‌هاي اجرايي براي مشاغل تخصصي واحدهاي عملياتي مناطق مرزي و محروم تا ۳۰ درصد دريافت‌هاي موضوع اين ماده علاوه بر سقف مقرر در اين ماده منظور نمايند."
يکي از دلايل مخالفان تعيين سقف مديران اين است که اين موضوع موجب فرار نخبه‌ها خواهد شد؟! مقوله‌اي که هيچ توجيه پذير نيست چرا که اصولا در سي و هفت ساله گذشته از پيروزي انقلاب آيا فرار مغزها شکل نگرفته است.
اين مقوله را بسياري از کارشناسان و تحليل گران اقتصادي رد کرده و با استدلال‌هاي منطقي و علمي‌بر اين موضوع تاکيد دارند که فرار مغزها دلايل متعددي دارد و يکي از عمده‌ترين دلايل نبود زير ساخت‌هاي مناسب اقتصادي، اجتماعي و سياسي است که حقوق يکي يکي از پازل‌هاي کوچک اين موضوع است. پازلي که در بسياري از مواقع مي‌توان ناديده گرفت.
سياست ضد توسعه‌اي و افزايش نابراري اجتماعي، نه تنها شکاف درآمدي را افزايش داده است حالا تداوم جولان مديران در رانتي که برايشان فراهم شده اقتصاد را در قيف قرار داده است.

روحاني در ديدار فراکسيون اميد مجلس:
رييس‌ جمهوري با تاکيد بر اينکه اگر در برخورداري از ابزار تبليغاتي تعادل در جامعه وجود ندارد، بدان معناست که بايد با تلاش، جهاد و فعاليت بيشتر کمبودها را جبران کنيم و در اين مسير سکوت و نااميدي هيچ فايده‌اي ندارد گفت: همه بايد اميدوار به آينده بوده و دست به دست هم در مسير خدمت به مردم و تعالي کشور گام برداريم.
بايد از همه توان و امکانات خود براي بيان واقعيت‌ها به مردم استفاده کنيم. به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني در ديدار رييس و اعضاي فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به برخي از دستاوردهاي دولت در بخش‌هاي مختلف اقتصادي و با تأکيد بر اينکه همه اين اقدامات در چارچوب اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي قرار دارد، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتي به اين معناست که اقتصاد کشور در برابر تهاجم دشمنان مقاوم‌تر شود و اين در حالي است که در گذشته بخاطر فشار تحريم، مقدار فروش نفت تقريباً نصف شد و همگان شاهد بودند چه تلاطم بزرگي در بازارها و قيمت ارز بوجود آمد که اين آسيب‌پذيري و نامقاوم بودن اقتصاد را نشان مي‌دهد. روحاني اضافه کرد: در دولت يازدهم با وجود اينکه درآمد نفت حتي در مقطعي به حدود يک سوم الي يک چهارم کاهش يافت و از 120 دلار به حدود 30 دلار رسيد، اما تلاطمي‌در بازار بوجود نيامد و زندگي مردم دچار اختلال نشد که اين موضوع مي‌تواند بزرگترين معيار براي حرکت در مسير اقتصاد مقاومتي باشد. چرا که نشان‌دهنده آن است که اقتصاد کشور در برابر فشار خارجي مقاوم بوده و مي‌تواند امور خود را مديريت کند. رييس‌ جمهوري خاطر نشان کرد: براساس آمار بانک مرکزي و مرکز آمار به عنوان معيارهاي ارزيابي معتبري که در کشور وجود دارند، بايد عملکرد و کارآمدي دولت، مورد ارزيابي قرار بگيرد که آيا حرکت در بخش‌هاي مختلف طي 3.5 سال گذشته، رو به جلو بوده، متوقف شده و يا عقبگرد داشته است. امروز و بر اساس آمارهاي معتبر داخلي و خارجي، حتي يک مورد هم وجود ندارد که در 4 زمينه قدرت اقتصادي، سياسي، فرهنگي و دفاعي، شاهد رشد و توسعه نباشيم. روحاني با اشاره به گزارش روز گذشته بانک مرکزي در هيأت دولت، که رشد اقتصادي 9 ماهه کشور در سال جاري را 11.6 اعلام کرده است، گفت: دستيابي به رشد اقتصادي 2 رقمي‌را نه تنها دشمنان، بلکه بسياري از دوستان ما در داخل کشور هم باور نمي‌کردند و اين تحول بسيار بزرگي است. رييس‌ جمهوري اضافه کرد: ميزان رشد اقتصادي بر مبناي گزارش مرکز آمار هم بيش از 7 درصد است و اين در حالي است که وعده ما در ابتداي امسال رسيدن به رشد 5 درصدي بود و زماني هم که اين رقم را اعلام کرديم، بسياري دستيابي به آن را سخت مي‌دانستند. روحاني خاطر نشان کرد: در شتاب رشد و جهش علمي‌براساس آخرين آمار برخي مراکز، شتاب رشد علمي‌کشورمان در ميان 25 کشور بالاي جهاني، رتبه اول را داراست.
رييس‌ جمهوري با بيان اينکه بايد حقايق را براي مردم با شفافيت بيان کرد و در نهايت مردم به خوبي و آگاهانه به قضاوت مي‌نشينند، اظهار داشت: اگر در مسير حق حرکت ‌کنيم، توان ارايه گزارش به مردم را خواهيم داشت، چرا که‌امروز شرايط و امکانات ما بسيار بهتر و اميدبخش‌تر از گذشته بوده و مردم هم مثل هميشه، آگاهانه در صحنه حضور دارند. روحاني با اشاره به اقدامات دولت در بخش کشاورزي، اظهار داشت: امسال حدود 14 هزار و 700 ميليارد تومان به کشاورزان بابت خريد گندم داده شده و اين رقم حاکي از آن است که در سال جاري کشاورزان گندم‌کار 5 هزار ميليارد تومان دريافتي بيشتري داشته‌اند.
رييس‌ جمهوري خاطر نشان کرد: در 11 ماهه سال 95 به طور متوسط روزانه بيش از 2 ميليون و 600 هزار بشکه صادرات نفت خام و ميعانات گازي داشتيم در حالي که اين رقم در سال گذشته حدود يک ميليون و 300 هزار بشکه بود و از آنجايي که چند بند از سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي مربوط به برخورداري کشور از قدرت صادراتي بويژه در حوزه انرژي است، اقدام دولت در حوزه افزايش صادرات نفت و ميعانات بانکي به معناي حرکت ملموس در مسير اقتصاد مقاومتي است. روحاني با بيان اينکه در هفته‌هاي آينده چند فاز مهم در پارس جنوبي افتتاح مي‌شود، گفت: قبل از دولت يازدهم فقط 10 فاز در پارس جنوبي به بهره‌برداري رسيده بود و در اين دولت به‌اندازه همه دولت‌هاي گذشته در پارس جنوبي افتتاح فازهاي مختلف داريم و با افتتاحي که بزودي انجام خواهد شد در ميزان برداشت گاز از منابع مشترک پيش خواهيم افتاد. رييس‌ جمهوري افزود: رسيدن گاز به زاهدان آرزوي مردم سيستان بلوچستان در طول تاريخ بوده و اين کار عظيم و بزرگ در دوره دولت يازدهم به انجام رسيد؛ همچنين تا پايان امسال قرار بود 14 سد افتتاح و آبگيري شود که تاکنون 15 سد به مرحله آبگيري رسيده و 2.7 دهم ميليارد متر مکعب آب پشت اين سدها ذخيره‌سازي شده است که اينها نيز نمادهاي مهمي‌از عملي شدن اقتصاد مقاومتي هستند. رييس‌ جمهوري با بيان اينکه بين دولت، فراکسيون اميد و مجلس دهم، فاصله‌اي از لحاظ اهداف و آرمان‌ها وجود ندارد، اظهار داشت: البته ممکن است در شيوه اجرا و عمل، نظرات مختلفي وجود داشته باشد که بايد با همفکري، وحدت و اتحاد بيشتري را براي دستيابي به اهداف بوجود آوريم. روحاني گفت: دولت و مجلس در کنار هم مي‌توانند فضايي قانونمند، سالم، رقابتي و به دور از هرگونه تندروي را براي برگزاري انتخابات و حضور بانشاط و حداکثري مردم بوجود آورند. در اين ديدار محمدرضا عارف رييس فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي‌با تجليل از دستاوردها و تلاش‌هاي دولت تدبير و اميد در سال‌هاي گذشته، بر ضرورت اطلاع رساني مناسب و دقيق اين دستاوردها براي مردم تاکيد کرد. رييس فراکسيون اميد راهبرد اصلي اين فراکسيون را مبتني بر تعامل، نقد مشفقانه و حمايت از دولت دانست و گفت: ما موفقيت دولت را در راستاي موفقيت خود مي‌دانيم و با اين ديدگاه معتقديم بايد با استفاده از نقد درون سازماني و نقش نظارتي مجلس در مسير پيشبرد امور کشور گام برداريم. سخنگوي فراکسيون اميد نيز گزارشي از عملکرد اين فراکسيون ارائه و تصريح کرد: فراکسيون اميد بر اساس وعده اي که در انتخابات به مردم داده در مسير حمايت از دولت از هيچ تلاشي فروگذار نخواهد کرد. در اين نشست همچنين 12 نفر از اعضاي فراکسيون اميد و مستقلين مجلس شوراي اسلامي‌به بيان ديدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پيرامون موضوعات گوناگون سياسي، اجتماعي و اقتصادي کشور پرداختند.

رييس‌مجلس تمام قد از دولت روحانی حمایت کرد؛
رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با تشريح اهم مصوبات قانون برنامه ششم گفت: ساز و کارهاي شفاف براي مقابله با فساد در نظر گرفته شده است.
به گزارش ايسنا، علي لاريجاني در آغاز نشست خبري خود با اشاره به روند بررسي برنامه ششم توسعه در مجلس اظهار کرد: تلقي مجلس اين است که در برنامه اهداف کمي، کيفي و کلان کشور در نظر گرفته شود تا پايه ارزيابي قرار گيرد و نحوه نظارت هم خارج از روش‌هاي سليقه اي مشخص شود. وي گفت: برداشت‌هاي غيرقانوني خارج از چارچوب بودجه که بين سالهاي ۸۶ تا ۹۱ انجام شده است در کميته‌اي که مجلس با مشارکت وزارت خانه‌هاي مرتبط تشکيل داده زير ذره‌بين قرار مي‌گيرد و با متخلفان برخورد خواهد شد. لاريجاني در خصوص لايحه بودجه 96 گفت:‌ بودجه 96 در مجلس 6/5 درصد نسبت به پيشنهاد دولت افزايش داشته و 73 هزار ميليارد تومان براي بودجه عمراني در اين بخش پيش بيني شده است. همچنين سهم واريزي به صندوق توسعه نيز از 20 درصد دولت به 30 درصد افزايش يافته است.
رئيس مجلس درباره اينکه برخي مقامات در روزهاي اخير در مورد عملکرد مجلس و هيات نظارت بر انتخابات شوراها ابراز نگراني و شبهاتي را مطرح کرده‌اند، اين مساله چه تاثيري در فضاي انتخابات دارد؟ گفت: بعيد مي‌دانم. چنين شبهه اي را نديدم، سيستم مجلس براي اين است که هر چه بيشتر افراد حضور داشته باشند و ما در مجلس هم نحوه نظارتمان اين است که مانع از حضور سلايق نشويم و حتما از ورود سلايق مختلف در شوراها استقبال مي‌کنيم. لاريجاني در پاسخ به اينکه آيا طرحي بوده که تاکنون مجلس دهم به آن نپرداخته و قرار است در دستور کار قرار دهد؟ گفت: بله طرح‌هاي زيادي وجود دارد،‌ بايد به آنها رسيدگي مي‌کرديم اما به دليل در دستور کار بودن بودجه و برنامه نرسيديم از جمله لايحه هواي پاک که موضوع مهمي‌براي کشور است. رئيس قوه مقننه افزود: خوشبختانه قانون استاندارد تصويب شده و مراحل آخر آن بين مجلس و شوراي نگهبان را مي‌گذراند، لذا مسائلي از اين دست ان‌شاءالله در سال آينده در دستور کار قرار مي‌گيرد.
لاريجاني در باره ساز وکارهاي انتخاباتي اصولگرايان و معرفي چهره‌هاي شاخصي در جبهه نيروهاي مردمي‌و اينکه زمان تشکيل اين جبهه آيا به سراغ وي(لاريجاني) هم آمده‌اند يا خير گفت: برداشتم اين است مسائل کشور مخصوصا در حوزه اقتصاد پيچيده بوده و بايد براي آن وقت گذاشت. بنده از بعد از نماز صبح تا آخر شب مشغول کار مجلس هستم و واقعا فرصت پيدا نمي‌کنم، از طرفي اولويت خودم هم نمي‌دانم ضمن اينکه با عنوان کسي که رئيس مجلس است مصلحت نمي‌دانم به مسائل انتخاباتي ورود کنم. اينکه آيا در مورد اين جبهه به من خبر داده ‌ند يا نه بايد بگويم خبر نداده‌اند و تشکر هم مي‌کنيم که خبر ندادند.
رئيس مجلس در خصوص اقدامات مجلس در حوزه اقتصاد مقاومتي اظهار کرد: مجلس گزارش اقدامات خود در حوزه اقتصاد مقاومتي را شسته و رفته ارائه داد و اينکه کدام مواد چه کمکي به اقتصاد مقاومتي مي‌کند، ما گزارش خود را ارائه کرده‌ايم. در دولت هم ستادي تشکيل شده، مشغول کار هستند. فکر مي‌کنم حرکتي که شروع شده بايد حمايت کنيم تا در سال آينده نتايجي بهتري بگيريم.
لاريجاني درباره روابط بين ايران ومصر و از سرگيري روابط دو کشور گفت: مصر و ايران کشورهاي با سابقه و تمدني قوي هستند و از يک رشد يافتگي خوبي در جهات مختلف برخوردارند. هميشه توجه اين بوده که روابط ايران و مصر منطقي باشد، البته پس از کمپ ديويد دچار نقص در روابط شديم، لذا هر اقدامي‌که منجر به روابط عادي و دوستانه شود، استقبال مي‌کنيم.
لاريجاني درباره خلاء‌هاي قانوني مربوط به مسائل اقتصادي اظهار کرد: خلاء‌هاي قانوني زيادي نداريم زيرا قوانين مهمي‌در مجلس مربوط به بهبود فضاي کسب و کار و رفع موانع توليد مصوب شده و فکر مي‌کنم ستاد اقتصاد مقاومتي که در دولت به وجود آمده گام‌هاي خوبي را شروع کرده‌اند و تصورم اين است که چند سالي مستمر روي اين مضوع کار کنيم زيرا برخي از کارخانجات ما خوابيده بودند اما اکنون راه افتادند البته هنوز مشکل رکود وجود دارد که بايد روي آن کار کنيم. لاريجاني در ادامه اظهار کرد: در سال 91 و 92 تشنجات اقتصادي شديد داشتيم، در حد 40 درصد تورم بوده‌اما اينها را الان نداريم و به نظر مي‌رسد که فکر و کار انجام شده و تاثير هم داشته است و بسياري از کارخانجاتي که تعطيل بوده‌اند راه افتاده‌اند اما همچنان مشکلات اقتصادي وجود دارد و تمرکز حکمرانان بايد همچنان مساله اقتصادي باشد. لاريجاني در مورد نقش مناطق آزاد در اقتصاد ملي و اينکه چه نقشي مي‌تواند در توسعه اقتصادي داشته باشد گفت: در اين زمينه دولت لايحه اي را براي مناطق آزاد در نظر گرفته و فکر مي‌کنم سال آينده در دستور مجلس قرار مي‌گيرد. مناطق آزاد آنقدري که انتظار بود تحرک نداشتند و اين اشکال است و در جلسه اي هم که با آقاي ترکان داشتيم اين مساله را قبول داشتند و مطرح کرديم که اگر مناطق آزاد وجهه صادراتي بگيرد مجلس مشوق‌هاي لازم را هم در نظر خواهد گرفت.
لاريجاني در پاسخ به اينکه صحبت‌هاي ضد و نقيضي نسبت به کانديداتوري آيت‌الله رئيسي توليت آستان قدس رضوي براي انتخابات سال آينده مطرح مي‌شود که از طرفي جبهه جمنا، وي را در صدر ليست خود قرار مي‌دهد، از طرفي دفتر ايشان مساله را تکذيب مي‌کنند، آيا مشکلي به لحاط استعفا وجود دارد يا خير؟ گفت: من در اين زمينه بي تقصيرم، مشکلي از نظر استعفا ندارد، مي‌توانند حضور پيدا کنند.
لاريجاني در مورد نحوه قانون مقررات زدايي و اينکه چرا مجلس نقش نظارتي خود را در سوال يا استيضاح وزير اقتصاد انجام نداد؟ گفت: قبول دارم ابتدا خوب شروع کرده‌اند اما جدي ادامه پيدا نکرد و مطابق قانون کميته اي براي مقررات زدايي بايد تشکيل شود و فشار بيشتري به کسي که مي‌خواهد سرمايه گذاري کند و تا اين اندازه مقررات دست و پاگير وجود دارد، وارد نيايد. وي درباره عملکرد دولت در اجراي اقتصاد مقاومتي گفت: رشد خوبي را در خودکفايي گندم و توليد و فروش نفت داشته‌ايم و سرمايه گذاري‌هايي هم در پارس جنوبي انجام مي‌شود و همين طور اقدامات در وزارت بهداشت انجام شده که بايد بخش‌هاي مختلف را باز هم تفکيک کنيم و در بعضي از بخش‌ها مي‌توان خوب ارزيابي کرد.
وي در مورد اظهاراتي که اخيرا در منطقه نسبت به عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي مطرح شده گفت: شايد در نظر برخي کشورها چنين چيزي بوده‌اما بعيد مي‌دانم که موفق باشند. شما به صحبت‌هاي نتانياهو با پوتين توجه کنيد که اجازه نمي‌دهند صلح در منطقه ايجاد شود. حرفي که رئيس رژيم صهيونيستي زده است نشان مي‌دهد ماجراجويي‌هايي که در منطقه انجام شده است هدف پشت صحنه داشته است.
لاريجاني گفت: بهتر است ترامپ و همکارانش اشتباهات گذشته را تکرار نکنند و حواسشان جمع باشد که در منطقه چطور رفتار مي‌کنند و خسارت‌هايي که از جنگ افروزي‌هاي قبلي که به آن‌ها وارد شده را مدنظر داشته باشند و در برخورد با تروريست نيز بايد با مراقبت ورود کرد و نبايد پابرهنه به آن وارد شد. بلکه بايد روشي عقلاني و درست در پيش گرفته شود و طبق ادعاي يکي از کانديداهاي رياست جمهوري آمريکا، گروه‌هاي تروريستي که خودشان ايجاد کرده‌اند را جمع کنند و اين مي‌تواند کار مهمي‌باشد. وي در خصوص تاثير برجام در عملکرد دولت در اين باره گفت: طرف‌هاي خارجي شيطنت‌هايي انجام دادند اما در مورد جذب سرمايه گذاري کارهايي انجام شده و طبق آخرين گزارشات 9 ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي عملياتي شده که شايد شما بگوييد اين کم است اما براي شروع مي‌تواند کم باشد اما در عين حال بايد زمينه‌هاي سرمايه گذاري در داخل و در حوزه ديپلماسي مهيا شود و توجه به اين موضوعات از اهميت بالايي برخوردار است. البته اتفاقات خوبي نيز نظير خريد ايرباس و تامين سرمايه براي اين بخش انجام شده و اين سرمايه گذاري‌ها بايد در برخي کارخانجات هم انجام شود. وي افزود:‌ عملکرد دولت داراي بخش‌هاي مختلفي است. دولت در برخي زمينه‌ها موفق عمل کرده و بخش‌هاي کشاورزي، بهداشت و سياست خارجي از جمله اين بخش‌هاست که به شکل مطلوبي از سوي دولت به آن توجه شد البته در حوزه سياست خارجي با توجه به شناخت رئيس‌جمهور از اين حوزه و سابقه فعاليت ايشان عملکرد مطلوب دور از ذهن نبود، اما در بخش اقتصادي بايد ستاد اقتصادي دولت در آينده با انسجام بيشتري همراه شود و هماهنگ تر عمل کند. وي تصريح کرد: برجام در زمان خود تصميم درستي بود و منافعي را براي ما به همراه داشت و در برخي زمينه‌ها نيز بايد دقت بيشتري شود اما در کلان موضوع با توجه به شرايط، برجام تصميمي‌صحيح بود که مي‌بينيد همه در عرصه بين‌الملل به آن تاکيد دارند که نبايد زيرپا گذاشته شود. رييس‌مجلس در خصوص نحوه عملکرد خود در عرصه انتخابات و حمايت از روحاني گفت:‌ من رفيق آقاي روحاني هستم اما اينکه در انتخابات فعاليت کنم به مصلحت قوه مقننه نمي‌بينم و در اين حوزه فعاليتي ندارم و حرف‌هايي که گفته مي‌شود منطبق بر واقعيت نيست.
وي در مورد گزارشات دولت در خصوص اقتصاد مقاومتي گفت:‌ گزارشات دولت در ستاد اقتصاد مقاومتي براي ما ارسال مي‌شود و اين نيست که هيچ گزارشي وجود نداشته باشد و ما نسبت به آن بي اطلاع نيستيم؛ اما درقضاوت در اين خصوص بايد وضعيت سالهاي 91 و 92 و تنش‌ها در بخش اقتصادي و حجم بدهي‌ها مورد توجه قرار گيرد و ببينيم دولت چه چيزي را به ارث گذاشت و توجه کنيد که حل اين مسائل ساده نيست و دولت تلاش‌هاي زيادي انجام داده و شاهديم اين تورم کنترل شد. اما چيزي که مهم است اين است که براي حل مسائل و رسيدن به مطالبات رهبري بايد چند سال به طور مجاهدانه در عرصه اقتصاد فعاليت شود.
لاريجاني در مورد نگاه جمهوري اسلامي‌ايران به روابط با همسايگان گفت:‌روابط ما با همسايگان و کشورهاي اسلامي‌مبتني بر عقلانيت و مسالمت است. حتي ممکن است برخي کشورها در گذشته جفاهايي به ما کرده باشند اما نگاه جمهوري اسلامي‌ايران برخورد مسالمت آميز و همدلانه با کشورهاي منطقه و اسلامي‌است و در اين چارچوب حرکت مي‌کند و سفر رئيس‌جمهور به کويت نيز در همين راستا بود. وي در ادامه با اشاره به موضوع ممنوع التصويري رئيس‌جمهور دولت اصلاحات تصريح کرد: اگر قانوني در اين موضوع باشد بايد از طريق مجلس به تصويب رسيده باشد. اما بالاخره جايي براي اين موضوع تصميم گرفته است. رئيس قوه مقننه افزود:‌ طرحي از سوي تعدادي از نمايندگان براي گفت‌وگوهايي بين جريان‌هاي مختلف ارائه شده و ما مشکلي با آن نداريم چرا که در مجلس جريان‌ها و نگاه‌هاي مختلفي وجود دارد که در عين حال روابط برادرانه اي نيز با يکديگر دارند و مسائل سرجاي خودش در اين چارچوب‌هاي مختلف مطرح مي‌شود و اين شان مجلس است که همه گروه‌ها و جريان‌ها در آن فعالند. رييس مجلس گفت: جوسازي‌ها در خصوص عملکرد مجلس تاثيري بر مسير حرکت ما ندارد و مجلس راه خود را مي‌پيمايد. علي لاريجاني در مورد تنش ميان دو کشور ارمنستان و آذربايجان خاطر نشان کرد: هميشه ما به اين دوکشور توصيه کرديم که منطقه ظرفيت تنش را ندارد و براي هر دو طرف مضر است که تنش جديدي در منطقه ايجاد شود و در شرايط فعلي ما معتقديم جنگ افروزي صدمات زيادي را به‌امنيت منطقه مي‌زند و اين دو کشور نيز بايد به اين موضوع توجه کنند و اجازه چنين اتفاقاتي را ندهند.
وي با انتقاد از بودجه فرهنگي در بودجه 96 گفت: در برنامه ششم بخش فرهنگي در لايحه دولت ضعيف بود و سه ماده داشت که مشخص بود چه مطالبه اي براي آن پيش‌بيني شده، اما مجلس فصلي را براي بخش فرهنگ در برنامه ششم پيش بيني کرد اما در کل بايد به بخش فرهنگ توجه بيشتري شود و من از بودجه فرهنگي در لايحه بودجه 96 راضي نيستم و اين مسئله بايد به طريقي جبران شود .
لاريجاني در خصوص وضعيت نابسامان صندوق‌هاي بازنشستگي گفت:‌ صندوق بازنشستگي تامين اجتماعي حدود 100 هزار ميليارد معوقه دارد که مبلغ کوچکي نيست و اين بدهي بايد پرداخت شود . صندوق بازنشستگي فولاد هم همين مشکلات را دارد و ما در برنامه براي حل اين موضوع پيش بيني‌هايي داشتيم اما قطعا کافي نيست . مشکلات صندوق بازنشستگي جدي است و همچنان بايد به آن‌ها کمک شود.
وي افزود:‌ برخي صحبت‌ها از سوي جرياني خاص نشان مي‌دهد که آن‌ها اصولگراي ناب نيستند البته اصولگرايان هرکدام نگاه‌هاي مختلفي دارند و طيف متفاوتي از اصولگرايان وجود دارد. اما آنچه که راه حل مسائل کشور است چيزي است که رهبري به آن تاکيد داشتند يعني اصولگرايي اصلاح‌طلبانه و ما نيز به اين قائليم و معتقديم برخي رفتارها از سوي جريانات سياسي نادرست و غيرواقع بينانه است، اما در خصوص ماهيت جريان جمنا ما به ماهيت کار کاري نداريم و اصل کار نادرست نيست. اما جوسازي‌ها در خصوص عملکرد مجلس تاثيري بر مسير حرکت مجلس ندارد و مجلس راه خود را مي‌پيمايد. رئيس مجلس در مورد مسئله سوريه گفت: ما منفعتي در سوريه نداريم، عده اي مي‌خواهند عقايد خودشان را تحميل کنند. نبايد انتظار داشته باشيم از کشوري که مردم سالاري ديني دارند ما موضعي نداشته باشيم. وي در خصوص تجمع‌هايي که مقابل مجلس انجام مي‌شود گفت: افرادي که جمع مي‌شوند درخواست‌هايي دارند و ما از آن‌ها دعوت مي‌کنيم هم با نمايندگان حرف‌شان را مي‌زنند و اگر نياز به تغيير قانون يا طرح و لايحه اي دارد بسته به شرايط اقدامات لازم به عمل مي‌آيد. لاريجاني در خصوص مجازات جايگزين اعدام گفت: ما همجوار افغانستان هستيم که قاچاقچي‌ها مواد مخدر را به داخل کشور قاچاق مي‌کنند و حتما بايد در مورد روش‌هاي مجازات و عوامل بازدارندگي تمهيداتي بينديشيم.
وي در پاسخ به اينکه چرا وزارت خارجه ايران و صدا و سيما مردم را از سفر به ترکيه منع مي‌کنند گفت:‌ زائراني که از ايران به عراق مي‌روند در مناطق امن هستند. در ترکيه در بعضي نقاط تحرکاتي ايجاد شده و نگراني‌هايي را ايجاد کرده است. ما مجبور هستيم براي صيانت از مردم مان هشدارهايي بدهيم که به جاهايي بروند که از امنيت برخوردار باشند.