زيان قطعه‌سازان از خريد قطعات خارجي
عضو هيات مديره انجمن قطعه‌سازان معتقد است که خريد قطعات خارجي و عرضه قطعاتي از کانال‌هاي غيررسمي، باعث ضرر و زيان به کل زنجيره خودروسازي و قطعه‌سازي کشور خواهد شد. پيمان يزدان‌بخش با تاکيد بر اينکه بايستي زنجيره تامين خودروسازان مصمم به تامين از قطعه‌سازان باکيفيت باشند، اظهار داشت: يکي از مواردي که قطعه‌سازان و انجمن دنبال كرده، تاکيد بر اين مساله بوده که قطعه‌سازان ايراني قطعات باکيفيتي را توليد مي‌کنند و بايستي زنجيره تامين خودروسازان به تامين از قطعه‌سازان باکيفيت مصمم باشد و با اين روش تامين قطعات صورت گيرد. وي افزود: با ادامه ورود قطعات به صورت قاچاق به کشور نمي‌توان گارانتي ارائه كرد.

ابقاي قطعه‌سازان کوچک در گرو ادغام
يک فعال صنعت قطعه‌سازي کشور با اشاره به لزوم اجراي ادغام قطعه‌سازان کوچک گفت: نبود بستر فرهنگي مهمترين عامل عدم ادغام‌پذيري قطعه‌سازان کوچک است. محمدرضا نجفي‌منش افزود: با تشويق واحدهاي قطعه‌سازي کوچک به ادغام مي‌توان شاهد تحولي عظيم در صنعت قطعه‌سازي بود. وي در ادامه تصريح کرد: خودروسازان داخلي مي‌توانند از طريق جوينت شدن با واحدهاي قطعه‌سازي و تسهيل در انعقاد قراردادها با قطعه‌سازان ادغام شده نقش بسزايي در انجام اين پروسه داشته باشند. وي گفت: کاهش هزينه‌هاي توليد، افزايش تيراژ توليد، ارتقاي سطح کيفيت طراحي قطعات و رشد صادرات از مزاياي ادغام واحدهاي قطعه‌سازي کوچک هستند.

قاچاق سالانه يك ميليارد دلار قطعه به كشور
دبير انجمن قطعه‌سازان همگن گفت: خودروسازان سالانه 2 ميليارد دلار قطعه وارد کشور مي‌کنند که حدود يک ميليارد دلار آن از مبادي رسمي‌و يک ميليارد دلار ديگر به صورت قاچاق وارد کشور مي‌شود. آرش محبي‌نژاد درخصوص اولين خودروي توليدي مشترک شرکت پژو و ايران‌خودرو (پژو 2008) گفت: اولين تخلف درخصوص مصوبه وزارت صنعت در همين خودرو رخ داد که به‌جاي 40 درصد با 20 درصد قطعات داخلي وارد بازار مي‌شود که از اين رقم 14 درصد مونتاژ و رنگ است که خودروساز انجام مي‌دهد. 6 درصد سهم قطعه‌ساز مي‌ماند که آن‌هم شرکت‌هاي قطعه‌ساز تابعه خودروسازها انجام مي‌دهند در واقع سهم قطعه‌سازان واقعا خصوصي صفر است.





سونامي قاچاق اینبار در بازار البسه
گروه صنعت، معدن و تجارت: مشكلات صنعت نساجي و پوشاك موضوع جديدي نيست. همين چند روز پيش بود كه فعالان اين صنعت از برخي دستورالعمل‌هاي دولت كه موجب تضعيف اين صنايع شده گلايه مي‌كردند. حالا كار به جايي رسيده كه محمدجواد صدق‌آميز، رئيس مركز پژوهش‌هاي اتحاديه پوشاك آمار عجيبي از واردات پوشاك قاچاق را مطرح مي‌كند.
به گزارش تجارت، چند سالي مي‌شود كه گوش‌هايمان به اعداد نجومي‌و رقم‌هاي ميلياردي عادت كرده است. با اين حال اگر اطلاعات عنوان شده از سوي صدق‌آميز را مورد بررسي قرار دهيم با با يک حساب سرانگشتي مي‌توان فهميد که در هر ساعت شش کانتينر پوشاک قاچاق وارد کشور مي‌شود که اختلاف فاحشي با واردات رسمي‌دارد. «سونامي‌پوشاك قاچاق» شايد ساده‌ترين تعبير از حجم ورودي باشد كه مورد اشاره رئيس مركز پژوهش‌هاي اتحاديه پوشاك قرار گرفته است.
سالانه بيش از 5 ميليارد دلار پوشاک قاچاق وارد بازار ايران مي‌شود. در مقابل اين حجم کالاي قاچاق، تنها حدود 3 ميليون دلار واردات رسمي‌از سوي نمايندگي‌هاي رسمي‌برخي برندهاي خارجي صورت مي‌گيرد.
 به گفته مسئولان اتحاديه حوزه نساجي و پوشاک، اين صنعت در ايران رو به ورشکستگي مي‌رود که مهم‌ترين عامل آن قاچاق پوشاک است. مدتي قبل بود كه وزارت صنعت، معدن و تجارت طرح جديدي ارائه کرد که به موجب آن قرار شد از عرضه کالاي قاچاق در سطح واحدهاي صنفي جلوگيري شود. بدين ترتيب پوشاکي که به صورت قاچاق در سطح بازار و بخصوص برندهاي بنام وجود دارد، جمع‌آوري و با فروشندگان برخورد شود.
طرحي که به گفته بسياري از فعالان اقتصادي در حوزه پوشاک چندان موفق نبوده و با متخلفان و کساني که پوشاک قاچاق را وارد بازار مي‌کنند، برخورد جدي و قاطعي صورت نگرفته است. گذشته از اين کارشناسان اين حوزه عنوان مي‌کنند تحريم‌هاي چند سال گذشته ضربه مهلکي بر پيکره صنعت نساجي و پوشاک وارد کرده و اين صنعت چند سال زمان نياز دارد تا با کمک دولت و بخش‌هاي خصوصي، بتواند روي پاي خودش بايستد.
سهم 60 درصدي پوشاك قاچاق در شب عيد
در همين حال محمدجواد صدق‌آميز، رييس مرکز پژوهش‌هاي اتحاديه پوشاک در گفتگو با ايسنا، با اشاره به واردات پوشاک قاچاق و سهم توليدکنندگان داخلي در بازار شب عيد، اظهار کرد: در مورد واردات قاچاق به دليل غيررسمي‌بودن اين کالاها نمي‌توان اظهارنظر دقيقي داشت اما به طور تخميني حدود ۶۰ درصد بازار پوشاک شب عيد در اختيار واردات و ۴۰ درصد در اختيار توليدکنندگان داخلي است. وي درباره کشورهايي که بازار پوشاک ايران را در اختيار دارند، گفت: تا چند سال گذشته چيني‌ها بيشتر بازار ايران را در اختيار داشتند اما از پنج سال گذشته تاکنون اجناس ترک جاي آنها را گرفته است و اکنون ترک‌ها توانسته‌اند بازار ايران را از دست چيني‌ها در آورند.
نصب برندهاي تقلبي روي پوشاك داخلي
رييس مرکز پژوهش‌هاي اتحاديه پوشاک درباره نصب برندهاي تقلبي روي پوشاک ايراني خاطرنشان کرد: به دليل مشکلات فرهنگي و سياست‌هاي غلط دولت‌هاي قبلي در حوزه مصرف نسبت به پوشاک داخلي بي‌اعتمادي ايجاد شده است اما اين بي‌اعتمادي به دليل ضعف توليدکنندگان داخلي و بي‌کيفيتي پوشاک داخلي نيست. صدق‌آميز در همين رابطه افزود: همين شرايط باعث شده است توليدکننده داخلي به ترور اقتصادي دست بزند و ضمن تحمل هزينه و توليد محصول باکيفيت از برندهاي ديگر براي تبليغ کالاي خود استفاده کند تا مردم آن کالا را خريداري کنند. وي با بيان اينکه اتحاديه پوشاک با کسي جنگ آماري ندارد، ادامه داد: طبق آماري که رييس اتحاديه صادرکنندگان پوشاک در سفر به ايران و در ديدار با رييس سازمان توسعه تجارت وقت اعلام کرد پنج ميليارد دلار واردات از کشور ترکيه به ايران داشته‌ايم.
واردات ميلياردي پوشاك به ايران
رييس مرکز پژوهش‌هاي اتحاديه پوشاک در اين رابطه افزود: گويا به ارقام ميلياردي حتي هنگامي‌که با پايه دلار داده شود عادت کرده‌ايم و وخامت اوضاع را درک نمي‌کنيم. اگر به ادعاي ترک‌ها پنج ميليارد دلار واردات پوشاک از ترکيه داشته باشيم و ارزش هر کانتينر پوشاک وارداتي از ترکيه ۱۰۰ هزار دلار قيمت داشته باشد با يک تقسيم ساده مي‌فهيم که ۵۰ هزار کانتينر در سال پوشاک ترک به صورت قاچاق وارد ايران مي‌شود. اگر همين رقم را تقسيم بر ۳۶۵ روز سال کنيم نشان مي‌دهد که در هر روز ۱۳۶ کانتينر و در هر ساعت شش کانتينر پوشاک ترک وارد بازار ايران مي‌شود.
صدق‌آميز درباره‌امار رسمي‌واردات پوشاک خارجي به ايران گفت: طبق آمار رسمي‌گمرک در سال ۱۳۹۴ نيز ۱۴ ميليون دلار کالاي وارداتي و در ۱۰ ماهه‌امسال ۵۰ ميليون دلار کل واردات رسمي‌پوشاک به کشور بوده است. در صورتيکه طبق ادعاي رييس اتحاديه صادرکنندگان پوشاک ترکيه اين رقم تنها براي يک کشور (ترکيه) پنج ميليارد دلار بوده است که اختلاف فاحشي با آمار رسمي‌گمرک دارد.
اختلاف آمار واردات قاچاق به كشور
صدق‌آميز در همين رابطه افزود: اختلاف اين آمار به دليل واردات قاچاق به کشور است. هزينه واردات مواد اوليه براي توليدکننده داخلي ۵۰ درصد محاسبه مي‌شود در صورتي که هزينه واردات پوشاک آماده خارجي به صورت قاچاق ۲۰ درصد است. قاچاق شرايط نابرابري رقابت را ايجاد کرده است و با اين آمار توليدکننده داخلي قبل از ورود به چرخه توليد بازي را باخته است.
رييس مرکز پژوهش‌هاي اتحاديه پوشاک با بيان اينکه وضعيت توليدکنندگان داخلي وخيم است، ادامه داد: قاچاق همه چيز توليدکنندگان داخلي را از بين برده است و اکنون در نقطه بحران هستيم اما مسئولان وخامت وضعيت کنوني را درک نمي‌کنند. اگر همين وضعيت ادامه پيدا کند در آينده نه چندان دور بخش اعظم توليد داخلي از بين خواهد رفت. وي در همين رابطه افزود: اگر بخش‌هاي توليدي از بين بروند احيا کردن آنها هزينه زيادي از دولت خواهد برد.
اکنون بيش از ۲۰ هزار واحد توليدي در کشور در معرض نابودي قرار دارند و اگر راه‌حل عاجلي در نظر گرفته نشود اين توليدکننده‌ها از بين خواهند رفت. صدق‌آميز در رابطه با ظرفيت اشتغالزايي صنعت پوشاک، گفت: با تاسيس يک کارخانه چندصد نفر به کار گرفته مي‌شوند در صورتيکه طبق آمار رسمي‌سازمان تامين اجتماعي صنعت پوشاک توانسته است به طور مستقيم و غيرمستقيم ۸۵۰ هزار شغل ايجاد کند. رييس مرکز پژوهش‌هاي اتحاديه پوشاک با انتقاد از واردات بي‌رويه قاچاق پوشاک به کشور، گفت: به چه دليل هنگامي‌که ظرفيت توليد محصول باکيفيت را در داخل کشور داريم بايد پول نفت و ارز کشور صرف خريد پوشاک شود.

آخرين اعداد و ارقام مربوط به تسهيلات اختصاص يافته به واحدهاي توليدي در بخش صنعت، معدن و کشاورزي در طرح رونق توليد اعلام شد.
به گزارش ايسنا، در آخرين آمار به دست آمده از ميزان تسهيلات پرداخت شده به واحدهاي کوچک و متوسط در طرح رونق توليد تا ۱۸ اسفندماه سال جاري ميزان ۲۳ هزار و ۴۳۳ واحد کوچک و متوسط در بخش صنعت، معدن و کشاورزي مبلغي معادل ۱۶ ميليارد و ميليون تومان تسهيلات دريافت کرده‌اند. در طرح رونق توليد حدود ۵۹ هزار واحد توليدي در بخش صنعت، معدن و کشاورزي (چه در بخش طرح‌هاي توليدي و چه در بخش واحدهاي در حال توليد) ثبت‌نام به عمل آورده‌اند و اين در حالي است که ۴۶ هزار و ۵۰۰ واحد توليدي در حال بهره‌برداري و ۱۲ هزار و ۴۰۰ طرح توليدي نيز نيمه‌تمام هستند. در مورد ۴۶ هزار و ۵۰۰ واحد توليدي در حال بهره‌برداري نيز ۱۶ هزار واحد مربوط به بخش صنعت و معدن و ۳۰ و ۵۰۰ واحد نيز مربوط به بخش جهاد کشاورزي بودند.
از ۲۳ هزار و ۴۳۳ واحد توليدي که تسهيلات دريافت کرده‌اند، ۱۱ هزار واحد در بخش صنعت و معدن و ۱۲ هزار و ۴۳۳ واحد نيز در بخش کشاورزي بوده‌اند اين در حالي است که از واحدهاي اخذکننده تسهيلات در طرح رونق توليد نيز در مجموع ۱۶ ميليارد و ۸ ميليون تومان تسهيلات بانکي پرداخت شده که ۱۲ هزار ميليارد تومان به واحدهاي صنعتي و معدني و ۴۰۰۰ ميليارد تومان نيز به واحدهاي بخش کشاورزي اختصاص يافته است. ميانگين تسهيلات پرداختي به واحدهاي توليدي نيز يک ميليارد و ۹۰ ميليون تومان در بخش صنعت و معدن بوده و اين ميانگين در بخش کشاورزي معادل ۳۰۸ ميليون تومان بوده است. طرح رونق توليد با اختصاص تسهيلات بانکي به واحدهاي صنعتي و کشاورزي در حالي طي سال ۹۶ نيز ادامه خواهد يافت که واحدهاي صنفي نيز مشمول دريافت تسهيلات خواهند شد. طرح رونق توليد در نيمه اول سال جاري کليد خورد تا در ابتداي امر پرداخت تسهيلات ۱۶ هزار ميليارد توماني به ۷۵۰۰ واحد توليدي کوچک و متوسط اختصاص يابد. طرح مذکور يکي از پروژه‌هاي اقتصادي کشور بود که از سوي ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي در کنار شش برنامه ديگر براي وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته شد. با توجه به نياز واحدهاي توليدي براي احيا و رونق چرخه توليد ميزان متقاضيان براي اخذ تسهيلات بيشتر از ۷۵۰۰ واحد در نظر گرفته شد تا بدين منظور بر اساس رايزني‌هاي انجام شده نه‌تنها سقف واحدهاي توليدي دريافت کننده وام برداشته شود بلکه در مورد ميزان ۱۶ هزار ميليارد توماني تسهيلات نيز تجديد نظر شد. تاکنون و براساس آخرين آمار رسمي‌۲۳ هزار و ۵۰۰ واحد توليدي در بخش صنعتي و کشاورزي مشمول دريافت تسهيلات شده‌اند و علاوه بر اين به ميزان ۱۶ ميليارد و هشت ميليون تومان نيز به واحدهاي مربوطه وام رونق توليد پرداخت شده است. هرچند به نظر مي‌رسيد که طرح رونق توليد در سال ۱۳۹۵ آغاز و به پايان برسد اما با توجه به استقبال واحدهاي توليدي به منظور بازگشت به چرخه توليد تصميم بر اين شده که طرح مذکور در سال ۱۳۹۶ نيز ادامه يابد و به متقاضيان دريافت تسهيلات، پرداخت‌هاي مربوطه توسط بانک‌ها صورت گيرد.

مديرعامل گروه خودروسازي سايپا با بيان اينکه کوييک نام کهن ايراني است، از عرضه اين خودرو با سطح قيمتي ۳۴ تا ۴۰ ميليون تومان خبر داد.
به گزارش ايسنا، مهدي جمالي اظهار کرد: کوييک نامي‌ايراني و متعلق به ۴۰۰۰ سال قبل است.
بنابراين اميدواريم که واگذاري خودروهاي جديد به اين نام خاطره خوبي را براي مردم ايجاد کند. وي با بيان اينکه تلاش مي‌شود اين خودرو با آپشن‌هاي مختلف آن در قيمت بين ۳۴ تا ۴۰ ميليون تومان عرضه شود، خاطرنشان کرد: عرضه اين خودروي جديد از ابتداي تيرماه سال آينده آغاز خواهد شد. مديرعامل گروه خودروسازي سايپا ادامه داد: طبق برنامه‌ريزي صورت گرفته سال آينده ۴۵ هزار دستگاه خودروي کوييک و سال ۱۳۹۷ نيز بيش از ۸۰ هزار دستگاه خودروي کوييک توليد خواهد شد.
وي در رابطه با آخرين وضعيت قرارداد سايپا با سيتروئن اظهار کرد: اين قرارداد در مراحل نهايي است و تا پايان سال جابه‌جايي مبالغ يورويي و انتقال سهام به طرف فرانسوي صورت خواهد گرفت. جمالي درباره زمان بازنشستگي پرايد همچنين خاطرنشان کرد: اين موضوع بستگي به تقاضاي اين خودرو دارد. بنابراين تا زماني که تقاضاي اين خودرو وجود دارد تلاش مي‌کنيم که آن را مرتبا ارتقا داده و نياز مصرف‌کنندگان را تامين کنيم.

اکبر باقري، رايزن سابق بازرگاني ايران در بلاروس توضيحاتي در مورد بازار در حال توسعه روسيه، وجود فرصت‌ها، مزيت‌ها و همچنين قدرت بالاي خريد مردم اين کشور ارائه کرد. از جمله توصيه‌هاي رايزن بازرگاني ايران در بلاروس براي بهره‌برداري مناسب از اين بازار، لزوم تبليغ براي کالاهاي ايراني و ايجاد پايگاه ارائه خدمات مشاوره‌اي به تجار در کشور روسيه توسط اتاق‌هاي بازرگاني بود.
ضعف در هماهنگي و اطلاع‌رساني، عدم استفاده مناسب از ابزارهايي مانند استفاده از وکيل و مشاور و کيفيت نامناسب برخي محصولات غذايي يا کشاورزي به‌دليل عدم استفاده از بسته‌بندي مناسب از جمله مسائلي است که رفع آنها به استمرار و تقويت حضور ايران در بازارهاي روسيه کمک خواهد کرد. وي گفت: در شرايط فعلي هيچ مشکلي در زمينه ارتباطات بانکي با کشور روسيه وجود ندارد و تجار ايراني مي‌توانند از بانک‌هاي پارسيان، ملت و توسعه صادرات براي مبادلات خود با طرف‌هاي روسي استفاده کنند. همچنين با توجه به موافقت تجاري بين کشورهاي اوراسيا (بلاروس، قزاقستان، قرقيزستان، روسيه، تاجيکستان و ازبکستان) در صورت پرداخت عوارض گمرکي در يکي از اين کشورها، حرکت کالا در ساير کشورهاي مذکور آزاد بوده و نياز به پرداخت عوارض مجدد ندارد و از اين حيث برخي از مشکلات تجار، رفع مي‌شود.  

گمرک ايران از ۲۴ ساعته شدن ترخيص کالا تا انتهاي سال جاري خبر داد و تاکيد کرد که در صورت افزايش تعرفه و حقوق ورودي برخي کالاها از سوي دولت، کالاهايي که از قبل در انبار گمرک مانده است، مشمول افزايش تعرفه، محدوديت يا ممنوعيت‌هاي جديد نمي‌شوند.
مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ويژه گمرک با توجه به نزديک شدن به روزهاي پاياني سال، در راستاي ارائه خدمات گمرکي مطلوب به مراجعان و تسهيل و تسريع در انجام خدمات گمرکي اطلاعيه‌اي صادر کرد.
بر اين اساس، با توجه به نزديک شدن به ايام پاياني سال و احتمال تغيير مأخذ تعرفه‌هاي گمرکي، ترخيص کالا تا پايان سال در گمرکات کشور بصورت ۲۴ ساعته انجام مي‌شود. همچنين در ايام نوروز گمرکات اجرايي با استقرار پرسنل کشيک به نحوي اقدام خواهند کرد که ترخيص کالاهاي صادراتي و وارداتي به صورت مستمر انجام پذيرد. از سوي ديگر، گمرکات مستقر در مبادي ورودي و خروجي مسافري نيز با بکارگيري حداکثر نيرو بصورت شبانه روزي در خدمت به مسافران خواهند بود و ضروري است مسافران خروجي نسبت به مطالعه قوانين کشورهاي مقصد در خصوص کالاهاي ممنوعه همراه مسافر آگاهي لازم داشته باشند.
همچنين مسافران بايد نسبت به رعايت مقررات مسافري در هنگام ورود به کشور نيز اقدام لازم مبذول کنند. جهت بهره‌برداي مسافران به منظور اطلاع از مقررات موصوف، گمرک ايران نسبت به تهيه کاتالوگ و بروشور مربوطه اقدام و در مبادي ورودي و خروجي در اختيار مسافران قرار داده است. براساس اين اطلاعيه، با عنايت به تبصره يک ذيل ماده شش قانون امور گمرکي، افزايش حقوق ورودي شامل کالاهاي موجود در اماکن گمرکي نيست. همچنين با استناد به ماده ۱۱ آئين‌نامه اجرايي مقررات صادرات و واردات، کالاهايي که سود بازرگاني آن‌ها به موجب جدول پيوست آئين‌نامه يا تصويب‌نامه‌هاي خاصي از طرف دولت در جهت افزايش تغيير مي‌يابد و کالاهايي که ممنوع اعلام مي‌شود و همچنين کالاهايي که شرط ورود آنها در جهت محدوديت تغيير مي‌کند، در صورت انطباق با يکي از شرايط مندرج در بندهاي ذيل ماده مذکور و با رعايت مقررات قبل از ممنوعيت توسط دولت يا تغيير شرط ورود يا افزايش سود بازرگاني قابل ترخيص خواهد بود.
لازم به ذکر است نظر به اينکه کالاهاي وارده به مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در صورت اظهار به گمرک و اخذ شماره ثبت (کوتاژ) به منزله ورود به قلمرو گمرکي محسوب مي‌شوند، لازم است جهت استفاده از تسهيلات ذکر شده تا قبل از پايان سال جاري نسبت به اظهار کالاهاي وارده و اخذ شماره ثبت (کوتاژ) اقدام شود.

جرايم سنگين بانکي که به قطعه‌سازان تحميل مي‌شود
يک فعال در صنعت قطعه‌سازي ايران معتقد است که قطعه‌سازان همچنان در روزهاي پاياني سال با شرايط بسيار سختي به لحاظ نقدينگي مواجه هستند. بهرام شهرياري در گفتگو با خبر خودرو با اشاره به نگراني قطعه‌سازان از وضعيت پرداخت مطالبات اظهار داشت: تاکنون خودروسازان عملکرد مورد انتظاري در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان نداشتند از اين رو بسياري از قطعه‌سازان در روزهاي پاياني سال به لحاظ فشار نقدينگي با سرگرداني مواجه شدند. وي با توجه به عدم وجود شرايط مناسب قطعه‌سازان تاکيد کرد: هر روز که مي‌گذرد متاسفانه وضعيت سخت‌تر و مشکلات مالي قطعه‌سازان بيشتر مي‌شود. وي تاکيد کرد: هرچند برخي از واحدهاي قطعه‌سازي به‌خصوص شرکت‌هاي بزرگ در اين اوضاع از شرايط نسبتا مناسبي برخوردارند اما غريب به اتفاق واحدهاي قطعه‌سازي اوضاع چندان خوبي را ندارند. وي با اشاره به تعيين جرايم سنگين ديرکرد بانک‌ها براي قطعه‌سازان، گفت: در جريان عدم پرداخت به موقع مطالبات قطعه‌سازان و تاخير شرکت‌ها در پرداخت اقساط بانک‌ها، متاسفانه بسياري از قطعه‌سازان متحمل پرداخت جرايم سنگين دير کرد به بانک‌ها و وزارت دارايي شده‌اند. شهرياري گفت: طبعا اين شرايط موجب ورشکستگي واحدهاي قطعه‌سازي خواهد شد.

توليد 45 ميليون تن فولاد ضد زنگ در سال 2016
توليد جهاني فولاد ضد زنگ در سال 2016 به مرز 45 ميليون تن رسيد اين در حالي است که انجمن بين المللي فولاد ضد زنگ اعلام کرده که هنوز آمار دقيق توليد اين محصول مشخص نشده است. به گزارش ايميدرو به نقل از مجله متال بولتن توليد جهاني فولاد ضد زنگ در سال2016 به 44 ميليون و 900 هزار تن رسيد. سخنگوي انجمن بين المللي فولاد ضد زنگ به متال بولتن گفت: داده‌هاي توليد اين محصول در آسيا (به جز چين) کامل نيست زيرا کشورهايي همچون هند تاکنون فقط قادر به ارائه‌امار دقيق توليد از ژانويه تا سپتامبر هستند. بنابر اين ارائه‌امار دقيق مقايسه اي سالانه بين سال‌هاي 2015 و 2016 وجود ندارد. در سال 2015 ميزان توليد اين محصول در مجموع 41 ميليون و 550 هزار تن بود. در سال 2016 توليد فولاد ضد زنگ آسيا (به جز چين)،9 ميليون و 80 هزار تن بود که پيش بيني مي‌شود به محض تاييد ميزان توليد طي سه ماهه پاياني سال در برخي کشور‌ها همچون هند اين رقم افزايش يابد. گفتني است که توليد اين محصول در سال 2015 رقم 9 ميليون و460 هزار تن بود.

عقبگرد 10 سال گذشته قطعه‌سازان در حوزه سرمايه‌گذاري
نايب رئيس انجمن تخصصي صنايع همگن قطعه‌سازي کشور معتقد است که آنچه که موجب شده که در اين سال‌ها قطعه‌سازان کمتر در حوزه تکنولوژي و به روزرساني ماشين‌آلات توليد، سرمايه‌گذاري نمايند عدم سودآوري در اين بخش بوده است. احمدرضا رعنايي در گفتگو با خبر خودرو اظهار داشت: بي‌شک سرمايه در جهتي حرکت مي‌کند که سودآوري تضمين شده و قابل قبول را به دنبال داشته باشد. وي تصريح کرد: قطعه‌سازي که طي 5 ، 6 سالي که توليد نموده است و همچنان براي نيمي‌از اين سالها بابت ارزش افزوده از خودروسازان مطالبات معوقه دارند و هنوز نيز پراخت‌ها چند ماهه صورت مي‌گيرد طبعا نمي‌تواند در اين سال‌ها سودآوري را داشته باشند که در حوزه تکنولوژي و به روزرساني توليد سرمايه‌گذاري نمايند. وي گفت: متاسفانه به دليل وجود برخي موانع در 10 سال گذشته در حوزه سرمايه‌گذاري در صنعت قطعه‌سازي عقبگرد داشته‌ايم چراکه سياست‌هاي اقتصادي کشور کاملا برخلاف طرح توسعه و به روزرساني قطعه‌سازي بوده است.

افزايش 34 درصدي توليد مس و 36 درصدي کنسانتره مس
مقايسه توليد نيمه اول سال 95 با نيمه اول سال 92 نشان از رشد توليد کنسانتره مس به ميزان 36.5 درصد، کاتد حدود 3.8 درصد و مس محتواي معدني به عنوان شاخص توليد شرکت به ميزان 34.2 درصد دارد. به گزارش ايميدرو، توليد کنسانتره مس در نيمه نخست سال 92 برابر با 389 تن بود، در نيمه نخست سال 95 به 531 هزار تن، مس محتواي معدني از 105 هزار تن به 141 هزار تن و کاتد از 92 هزار تن به 95.5 هزار تن افزايش يافته است. عملکرد شرکت ملي صنايع مس ايران حاکيست که در 11 ماه منتهي به پايان بهمن 95 ميزان توليد کنسانتره مس 986 هزار تن، مس محتواي معدني 259 هزار تن و کاتد 173 هزار تن بود که نسبت به هدف برنامه پيش بيني شده در کاتد 98 درصد برنامه محقق شده و در کنسانتره مس و مس محتواي معدني به ترتيب 3 و 7 درصد بالاتر از هدف برنامه پوشش داده شده است. بر اين اساس تا پايان سال 95 بيش از 280 هزار تن مس محتواي معدني توليد خواهد شد که اين ميزان 5.6 درصد بالاتر از برنامه توليد شرکت ملي صنايع مس است. برنامه توليد سال 1396 بيش از 284 هزار تن مس محتواي معدني است.

ورود خودروساز روس به بازار خودروي ايران
قرار است شرکت «يو اي زد» روسيه خط توليد خودروي شاسي بلند و وانت‌بار را در ايران راه‌اندازي کند. به گزارش مهر، قرار است شرکت «يو اي زد» روسيه که يک شرکت صاحب نام در عرصه توليد خودرو در اين کشور محسوب مي‌شود به زودي خط توليدي از اتومبيل‌هاي شاسي بلند و وانت‌بار خود را در جمهوري اسلامي‌ايران راه‌اندازي مي‌کند. اين توافقنامه در نمايشگاه خودرو سال ۲۰۱۷ ميلادي که در ماه فوريه در تهران برگزار شده به‌امضاء طرفين رسيده است. در همين حال «آندري دروفيف»، مدير فروش و صادرات «يو اي زد» گفت: اين شرکت در گام اول نياز به ارزيابي ظرفيت بازار ايران و نيز تخمين درباره ميزان تقاضاي براي توليدات اين شرکت را قبل از شروع توليد دارد. وي در ادامه گفت: صنعت خودروسازي ايران به خوبي توسعه يافته و دولت اين کشور با وضع ماليات سنگين بر روي خودروهاي وارداتي از اين صنعت حمايت مي‌کند؛ بنابراين براي کسب حجم فروش قابل توجه در ايران نيازمند مونتاژ خودروهاي خود در اين کشور هستيم. مدير فروش صادرات «يو اي زد» تصريح کرد: بمنظور درک از نياز مشتريان ايراني بايد اول فروش محصولات کامل و آماده را در ايران آغاز کنيم. ما و نمايندگي‌هاي فروش‌مان آماده اجراي اين کار بعد از اخذ مجوز هستيم.

توليد در يک خودروسازي متوقف شد
بهمن ماه‌امسال توليد خودرو در شرکت سازه‌هاي خودرو ديار متوقف شد. به گزارش ايسنا، در اين مدت توليد انواع سواري در سازه‌هاي خودرو ديار با کاهش ۱۰۰ درصدي همراه بوده و از ۵۲ دستگاه در بهمن ماه سال گذشته به صفر رسيد. بهمن ماه‌امسال توليد انواع وانت نيز در اين شرکت متوقف شده و از ۹ دستگاه در بهمن ۱۳۹۴ به صفر کاهش يافت. گذشته از اين شرکت اما بهمن ماه‌امسال توليد انواع سواري در باقي خودروسازان داخلي به جز گروه بهمن، با رشد همراه بوده است.