ايران دومين صادرکننده بزرگ نفت به هند
آمار کشتيراني نشان داد واردات نفت هند از ايران در فوريه نسبت به ماه پيش از آن حدود ۱۷ درصد رشد کرد.
به گزارش ايسنا به نقل از رويترز، افزايش واردات نفت هند از ايران به معناي آن است که ايران جاي عراق به عنوان دومين تامين کننده بزرگ نفت براي هند را گرفته است.
در حاليکه عربستان سعودي همچنان بزرگترين صادرکننده نفت به هند است، طبق آمار کشتيراني و گزارش واحد تحقيقات و پيش‌بيني‌هاي نفتي تامسون رويترز، واردات نفت هند از ايران در فوريه به ۶۷۴ هزار بشکه در روز افزايش يافت که ۱۶.۷ درصد نسبت به ژانويه رشد داشت و تقريبا سه برابر ميزان واردات در فوريه سال ۲۰۱۶ بود.


فاصله ۱۵ ميليون ليتري بين مصرف و توليد بنزين
مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي گفت: در حال حاضر روزانه فاصله ۱۵ ميليون ليتري بين توليد و مصرف بنزين در ايران وجود دارد.
منصور رياحي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينکه ميانگين بنزين مصرفي امسال ۷۴ ميليون و ۲۰۰ هزار ليتر بوده است، درمورد واردات بنزين اظهار کرد: ميزان واردات بنزين در حال حاضر ۱۲ ميليون ليتر است که اين ميزان با به مدار آمدن پالايشگاه ستاره خليج فارس کم‌تر خواهد شد.
وي درمورد فاصله بين ميزان مصرف و واردات بنزين اظهار کرد: فاصله ميان توليد و مصرف روزانه ۱۵ ميليون ليتر است که براي جبران آن از ذخاير استراتژيک هم استفاده مي‌کنيم.

کنفرانس فناوري نانو در صنعت برق و انرژي
پنجمين کنفرانس فناوري نانو در صنعت برق و انرژي، ۲۶ تا ۲۸ ارديبهشت‌ماه ۹۶ در محل اين پژوهشگاه برگزار مي‌شود. به گزارش ايسنا، مرکز توسعه فناوري نانوي پژوهشگاه نيرو با همکاري ستاد توسعه فناوري نانوي معاونت علمي‌وفناوري، پنجمين کنفرانس فناوري نانو در صنعت برق و انرژي را با هدف تجاري‌سازي فناوري نانو در صنعت برق و انرژي، آينده‌نگاري فناوري نانو در صنعت برق و انرژي، توسعه کاربردهاي جديد فناوري نانو در صنعت برق و انرژي و تسهيل ارتباط ميان فناوران حوزه نانو و بهره‌برداران اين حوزه برگزار مي‌کند. «فناوري نانو در حوزه‌هاي توليد، انتقال و توزيع برق و انرژي» و ... از مهم‌ترين محورهاي اين کنفرانس است.






با همت مبتکران کشورمان صورت گرفت؛
دانش فني ساخت سامانه اتوماسيون و مانيتورينگ شبکه توزيع بوسيله کليدهاي هوشمند با پشتيباني صندوق حمايت از تحقيقات و توسعه صنايع الکترونيک (صحا) توسط فناوران ايراني کسب شد.
به نقل از ايسنا، هدف از انجام اين طرح، تأمين بخشي از نقدينگي لازم جهت تکميل طراحي و نمونه‌سازي سامانه اتوماسيون و مانيتورينگ شبکه توزيع بوسيله کليدهاي هوشمند است. دکتر اسفنديار بامداد، مديرعامل شرکت مجري طرح با بيان اينکه سامانه اتوماسيون و مانيتورينگ شبکه توزيع شامل بخش‌هاي ترانسديوسر پارامترهاي الکتريکي مدل 772 B، آلارم يونيت مدل 971 B، سيستم تجميع و ارسال داده (DCU) مدل 451 B است، گفت: يک ترانسديوسر (مبدل) بنا به تعريف، وسيله‌اي است که سيگنال الکتريکي حاصله از سنسور را به يک سيگنال الکتريکي استاندارد (ولتاژ ۵-۰، جريان ۲۰-۴ ميلي آمپر) تبديل مي‌کند. وي افزود: اين دستگاه در پست‌هاي فشار قوي نصب مي‌شود و پارامترهاي الکتريکي فيدرها را اندازه‌گيري مي‌کند و به صورت سيگنال‌هاي 4-20 ميلي آمپر مي‌توان اين پارامترها را به سمت RTU ارسال کرد. اين دستگاه با دارا بودن پورت 485 RS توانايي استفاده از مدباس را دارد و بدين وسيله نيز مي‌تواند با DCU يا RTU ارتباط برقرار کرده و تمامي‌پارامترها را قرائت کند.
دکتر بامداد درباره آلارم يونيت مدل 971 B توضيح داد: اين محصول وظيفه جمع‌آوري آلارم‌ها و وضعيت‌هاي فيدرهاي فشار قوي را بر عهده دارد و در ضمن توانايي فرمان قطع و وصل به کليد فيدر فشار قوي را داراست. اين دستگاه به DCU متصل مي‌شود و از اين طريق فرمان مي‌گيرد.
وي درباره اين بخش از سامانه اتوماسيون و مانيتورينگ شبکه توزيع تصريح کرد: نمايش و ثبت آلارم‌ها در پست‌هاي فشار قوي، مانيتورينگ آلارم‌ها در نيروگاه، ثبت و مانيتورينگ آلارم‌ها و وضعيت‌ها در پالايشگاه‌ها و پتروشيمي‌ها از جمله اين کاربردهاست و داراي امکاناتي همچون 17 ورودي آلارم يا وضعيت، 4 رله خروجي فرمان‌پذير، ثبت تمام آلارم‌ها و زمان وقوع با دقت 0.01 ثانيه، پورت 485 RS با پروتکل MODBUS، مانيتورينگ آنلاين تمام آلارم‌ها و وضعيت‌ها با نرم‌افزار سامانه و قابليت سينک شدن ساعت داخلي با پالس GPS است.
مديرعامل شرکت مجري طرح درخصوص سيستم تجميع و ارسال داده (DCU) مدل 451B نيز گفت: سيستم تجميع کننده داده (DCU) با هدف يکپارچه‌سازي و بهره‌برداري هوشمندانه از تجهيزات اندازه‌گيري و مانيتورينگ طراحـي و ارائه مي‌شود. اين سيستم وظيفه جمع‌آوري اطلاعات از دستگاه‌هاي مختلف در پست فشار قوي را برعهده دارد.
وي تابلوي هوشمند کنترل کليد را يکي از بخش‌هاي مهم سامانه اتوماسيون و مانيتورينگ شبکه توزيع عنوان کرد و افزود: اين تابلو وظيفه ارتباط با کليد فشار متوسط را بر عهده دارد و با دارا بودن قابليت‌هاي مختلف ارتباطي، مسير مطمئن براي ارتباط با مرکز کنترل را فراهم مي‌آورد.
مديرعامل شرکت مجري طرح درباره ساختار کلي تابلوي کنترل گفت: در طراحي تابلوي کنترل هوشمند سکسيونر به نيازهاي بومي‌ايران توجه کاملي شده است و از تجربيات پرسنل شرکت‌هاي توزيع برق نيز در اين زمينه استفاده شده است. از نکات قابل توجه‌امکان نصب تابلوي کنترل در زير سکسيونر (ارتفاع بالا) است و با استفاده از يک پانل کنترل پرتابل با دو رشته سيم 485 RS عمليات فرمان يا تنظيم سکسيونر انجام مي‌پذيرد و بدين صورت امکان دزديده شدن تابلو بسيار کم مي‌شود. در خود سکسيونر نيز يک برد رابط و کنترل قوي نيز ديده شده و ارتباط بين تابلو و سکسيونر نيز از طريق پورت 485 RS انجام مي‌گيرد و ديگر نيازي به کابل ارتباطي 25 يا 30 رشته کنترلي نيست. مي‌توان گفت که در طراحي اين سيستم به ماژولار بودن و ارتباط راحت زير سيستم‌ها توجه خاصي شده است.
به گفته دکتر بامداد، شرکت‌هاي برق منطقه‌اي، شرکت‌هاي توزيع، صنايع نفت و گاز و شهرک‌هاي صنعتي از جمله مصرف کنندگان اين سامانه به شمار مي‌روند.
وي درباره وضعيت توليد اين سامانه گفت: در حال حاضر سيستم جمع‌کننده و ارسال داده DCU مراحل طراحي و تست و صحه‌گذاري را طي کرده و در حال نصب در پست‌هاي فشار قوي شهر شيراز است و مراحل توليد کليد هوشمند به همراه تابلوي اتوماسيون آن سال آينده آغاز مي‌شود. همچنين قسمت مرکزي سامانه که همان نرم افزار مانيتورينگ و ديسپاچينگ با قابليت دريافت اطلاعات مکاني از سيستم اطلاعات جغرافيايي GIS است، در سال آينده کامل مي‌شود. بر اساس اعلام روابط عمومي‌صحا، مديرعامل شرکت مجري طرح درباره پتانسيل صادرات اين محصول توضيح داد: اين سامانه پس از اجرا و تکميل قابليت استفاده در کشورهاي همجوار را داراست ولي نياز به نمايندگي‌هاي قوي و خدمات پس از فروش در آن کشورها دارد.

شرکت بهينه‎سازي مصرف سوخت و سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران با هدف بهره‎گيري از توانمندي‎هاي مشترک و رشد کيفيت ساخت‎وساز مبتني بر اصول فني و مهندسي با رويکرد بهينه سازي مصرف انرژي تفاهمنامه همکاري امضا کردند.
 به نقل از شانا، اين تفاهمنامه همکاري با حضور علي وکيلي، مديرعامل شرکت بهينه سازي مصرف سوخت، به‌امضاي حامد حوري جعفري، مدير بهينه سازي انرژي در ساختمان اين شرکت و حسن قربانخاني، رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران رسيد. جعفري در اين زمينه گفت: بر اساس اين تفاهمنامه ۶ ماده‎اي، استفاده از روش‌هاي تبليغاتي و رسانه اي، اجراي قوانين و مقررات ملي ساختمان در قالب مباحث ۲۲ گانه، استفاده از ظرفيت اعضاي سازمان نظام مهندسي در حوزه نظارت، بازرسي، اندازه‎گيري و صحه‎گذاري مورد تفاهم واقع شد. وي افزود: در قالب اين تفاهمنامه، بهينه سازي مصرف انرژي در صنعتي سازي ساختمان، تامل در زمينه ساز و کار اجرايي ارائه برچسب انرژي به ساختمان‌ها و اجرايي کردن ماده ۱۸ قانون اصلاح الگوي مصرف انرژي، تدوين سازوکار عملياتي جهت اجراي اصولي و هدفمند مميزي انرژي در ساختمان‌هاي موجود، تدوين راهکارهاي تشويقي و حمايتي براي مالکان، تدوين قوانين و مقررات بازدارنده به منظور پيشگيري از مصرف بي رويه، استفاده از ظرفيت مجري حقيقي و شرکت‌هاي مجري حقوقي در حوزه اجرايي طرح‌هاي بهينه سازي، مشارکت در ايجاد زمينه‌هاي تحقق کامل مفاد فصل هشتم قانون اصلاح الگوي مصرف انرژي و ساير مسائل مرتبط اجرايي مي‌شود.

معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا گفت: با توجه به تدابير در نظر گرفته شده، بيش از ۹۰ درصد پروژه‌هاي اقتصاد مقاومتي وزارت نيرو تحقق يافته است.
رحيم ميداني در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينکه عمده‌ترين برنامه‌هاي وزارت نيرو در قالب اقتصاد مقاومتي تجلي يافت، اظهار کرد: اصلي‌ترين قسمت برنامه وزارت نيرو مختص آبرساني روستايي بود که با توجه به‌امار توانستيم موفقيت خوبي در اين زمينه به دست آوريم. وي ادامه داد: در حال حاضر هيچ برنامه‌اي در قالب اين طرح براي سال آينده پيش‌بيني نشده است اما وزارت نيرو طبق روال سابق برنامه‌هاي خود را طراحي و اجرا خواهد کرد.
معاون وزير نيرو در امور آب‌وآبفا مهم‌ترين اولويت وزارت نيرو براي سال ۹۶ را تکميل طرح‌هاي آبرساني روستايي و طرح تعادل‌بخشي آب‌هاي زيرزميني دانست و افزود: برنامه‌هاي متعددي را در اين دو زمينه در نظر گرفته‌ايم و اميدواريم نتايج خوبي از اين برنامه‌ها حاصل شود.
وزارت نيرو براي اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در دو بخش آب و آبفا و برق برنامه‌هايي را در دستور کار خود قرار داد که طبق اعلام وزير نيرو تاکنون ۷۵ درصدي تکاليف ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي در وزارت نيرو اجرايي شده است و اميد مي‌رود که در ماه‌هاي آينده اجراي اين تکاليف کامل شود.
بيشترين پروژه‌هاي اقتصاد مقاومتي در سطح وزارتخانه‌ها متعلق به وزارت نيرو است که ۱۷ پروژه در قالب اقتصاد مقاومتي در اين وزارتخانه در سال ۱۳۹۵ در دست اجراست.

تازه‌ترين پيش بيني پنج ساله آژانس بين المللي انرژي نشان مي‌دهد، پس از سال 2020 خطر افزايش قيمت جهاني نفت بازار را تهديد مي‌کند، زيرا ممکن است عرضه جهاني نفت از تقاضاي آن کمتر شود، مگر آنکه پروژه‌هاي جديد نفتي بزودي آغاز شود.
به نقل از ايرنا، آژانس ياد شده در گزارش نفت سال 2017 خود با عنوان «تحليل و پيش بيني بازار» اعلام کرد: به نظر مي‌رسد ظرف سه سال آينده قيمت‌هاي جهاني نفت با خطر افزايش روبرو نيستند، اما پس از آن رشد عرضه به طور چشمگيري کاهش خواهد داشت. بنابر اين گزارش، روند عرضه و تقاضاي نفت نشان مي‌دهد در سال 2022 توليد جهاني نفت به کمترين سطح آن در 14 سال گذشته مي‌رسد و بازار با کمبود عرضه روبرو مي‌شود. طي چند سال آينده عرضه نفت در آمريکا، کانادا، برزيل و نقاط ديگر افزايش خواهد داشت، اما چنانچه افت سرمايه گذاري در صنعت نفت بروز کند، در سال‌هاي 2015 و 2016، اين رشد ممکن است در سال 2020 متوقف شود.  سرمايه گذاري انجام شده در صنعت نفت شيل آمريکا به شدت افزايش خواهد داشت، شواهد اوليه مخارج سرمايه گذاري در سال 2017 دلگرم کننده نيستند و  بنابر اعلام آژانس مزبور، تقاضاي جهاني نفت در پنج سال آينده، رشد پيدا مي‌کند و در سال 2019 از مرز 100 ميليون بشکه در روز خواهد گذشت و در سال 2020 رکورد 104 ميليون بشکه در روز را ثبت مي‌کند. پيش بيني شده است، از هر 10 بشکه تقاضاي نفت جهان، هفت بشکه آن مربوط به آسيا باشد و تقاضاي نفت هند از چين فراتر خواهد رفت.
مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اين‌که ميدان مشترک فرزاد در اولويت اصلي توسعه قرار دارد، گفت: خوشبختانه سهم ايران از فرزاد B که از لحاظ ترکيبات گازي وضعيت بهتري دارد، ٨٠ درصد است.
به نقل از شانا، محمد مشکين فام با اشاره به ميدان‌هاي تحت راهبري اين شرکت گفت: علاوه بر ميدان مشترک پارس جنوبي، ميدان‌هاي پارس شمالي، فرزاد، گلشن و فردوسي از ديگر مناطقي است که کار توسعه آنها به اين شرکت واگذار شده‌اما با توجه به مشترک بودن ميدان فرزاد با عربستان، اين مهم در اولويت‌هاي کاري ما قرار دارد. مشکين فام به برداشت عربستان از اين ميدان مشترک اشاره کرد و گفت: ميدان فرزاد داراي ٢ بخش A و B است که سهم ايران از فرزاد B که از لحاظ ترکيبات گازي از وضعيت مطلوبي برخوردار است، ٨٠ درصد واز فرزاد A هم که اين مشخصه را ندارد، ٢٠ درصد است. وي افزود: در تقسيمات سرزميني اين ميدان، ٨٠ درصد از فرزاد B متعلق به ايران و ٢٠ درصد در بخش طرف خارجي قرارد دارد. همچنين سهم ايران از فرزاد A ، ٢٠ درصد و سهم طرف خارجي از اين حوزه، ٨٠ درصد است. وي با بيان اين‌که درمورد اجراي اين پروژه با پيمانکار هندي درحال مذاکره‌ايم، افزود: درحال حاضر بطور جدي تلاش مي‌کنيم تا قرارداد توسعه اين ميدان را با هوشمندي، دقت لازم و با در نظر گرفتن مصالح ملي به سرانجام برسانيم. به گزارش شرکت نفت و گاز پارس، مشکين فام افزود: ميدان‌هاي مستقل گلشن و فردوسي در اولويت‌هاي بعدي توسعه قرار دارد.



معاون وزير نيرو گفت: 3900 کيلومتر شبکه فشار ضعيف و متوسط شستشو و تعميرات اساسي بر روي آن‌ها انجام شد.
به نقل از ايسنا، هوشنگ فلاحتيان در آيين قدرداني از تلاش نيروهاي صنعت برق کشور و خوزستان که روز گذشته، 22 اسفندماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: همچنين حدود 2350 دکل و بيش از 53 پست بزرگ برق نيز در اين مرحله شستشو و بهينه‌سازي شدند که اين مساله براي ما يک تجربه بزرگ و مهم است و بايد از آن درس بگيريم. وي با اشاره به مساله ريزگردها و تاثير آن بر شبکه برق خوزستان افزود: صنعت برق قرباني ريزگردها شده و همه مسئولان کشور و استان براي حل اين معضل بزرگ که خسارات فراواني در همه بخش‌ها به بار آورده، در تلاش هستند.  معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي تصريح کرد: اين اطمينان را به مردم خوزستان مي‌دهيم که ما در کنار آن‌ها در همه حال خواهيم بود که بتوانند به توسعه صنعت، خدمات و کشاورزي بپردازند.  فلاحتيان عنوان کرد: به دنبال نشستن گرد و غبار بر روي شبکه برق خوزستان و فراخوان همه شرکت‌هاي زير مجموعه وزارت نيرو و پيمانکاران، در يک کار جهادي و بسيجي‌وار و در زمان کوتاهي توانستيم به لطف خداوند شرايط را مديريت کنيم و با سرافرازي به مردم شريف خوزستان اعلام مي‌کنم خدمتگزاران شما در صنعت برق کشور، همواره‌اماده خدمت‌رساني هستند. وي افزود: من وظيفه خودم مي‌دانستم در روز پاياني کار، گروه‌هاي عملياتي در اهواز حضور پيدا کنم و پيام تشکر وزير نيرو را به اين نيروها ابلاغ کنم که در اين بحران اخير و براي تامين و پايداري شبکه برق در خوزستان حضور داشتيد.
تلاش براي واگذاري  جايگاه‌هاي عرضه CNG به وزارت نفت
مديرعامل شرکت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران با اشاره به اينکه اداره مراکز عرضه سوخت CNG يک کار تخصصي است، بر تلاش براي واگذاري اين جايگاه‌ها به وزارت نفت تاکيد کرد و افزود: تعطيلي روزبازار بزرگراه جلال آل احمد به دليل اعتراض کسبه و ساکنين اين محدوده انجام شده است. به نقل از ايسنا، کامران زنگيشه مديرعامل شرکت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران در نشست خبري ديروز در خصوص فعاليت مراکز فروش خودرو تصريح کرد: در ايام پاياني سال مراجعات زيادي به مراکز چهارگانه فروش خودرو در سطح شهر تهران وجود دارد به شکلي که در هفته گذشته در مرکز فروش خودروي چيتگر 7000 خودرو براي فروش وارد مرکز شدند. تمامي‌موارد فني توسط کارشناسان مرکز بر روي تک تک خودروها انجام مي‌شود و با حضور پليس راهور بحث اصالت خودرو به تاييد مي‌رسد تا به اين ترتيب شهروندان براي خريد و فروش خودرو اطمينان کامل داشته باشند.
* بحث ايمني و استانداردسازي جايگاه‌هاي سوخت را پيگيري خواهيم کرد
مديرعامل شرکت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران با تاکيد بر تلاش اين شرکت براي واگذاري مراکز عرضه سوخت CNG به وزارت نفت گفت: نامه‌اي به وزير نفت نوشته شده مبني بر اينکه مسووليت مراکز عرضه سوخت CNG که در سال 88 به شرکت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران واگذار شده، به وزارت نفت برگردد، چرا که اين کار ي تخصصي است. در حال حاضر 33 جايگاه عرضه CNG در سطح شهر تهران داريم که از اين تعداد 10 جايگاه ويژه اتوبوس و 23 جايگاه ويژه خودروهاي سواري است. بي ترديد پيگير توسعه اين مراکز نيستيم چرا که وظيفه ذاتي وزارت نفت محسوب مي‌شود اما بحث ايمني و استانداردسازي جايگاه‌هاي سوخت را پيگيري خواهيم کرد.

معادل يک کشور 800 ميليون نفري انرژي مصرف مي‌کنيم
عضو انجمن بهينه‌سازي مصرف انرژي گفت: روند مصرف انرژي تا سال 1405 ما را به يکي از واردکنندگان انرژي در جهان تبديل مي‌کند. به نقل از فارس، فرزاد کياست در نشست خبري با بيان اينکه در زمينه انرژي بدمصرف‌ترين مردمان روي کره زمين هستيم، گفت: مصرف انرژي در کشورمان تقريبا برابر با يک کشوري است که 10 برابر ايران جمعيت دارد و هر 4 سال هم اين مصرف دو برابر مي‌شود.  عضو انجمن بهينه‌سازي مصرف انرژي ايران با بيان اينکه مسئله بحران انرژي را درک نکرده‌ايم، افزود: اين در حالي است که اگر به همين روش مصرف پيش رويم، تا سال 1405 به يکي از واردکنندگان انرژي در جهان تبديل خواهيم شد.  وي افزود: مصرف انرژي نيازمند تغيير نگاه و تغيير فرهنگ مصرف است و بايد بخش‌هاي نظارتي براي رسيدگي به تجهيزات مورد استفاده در صنعت ساختمان فعال شوند.  کياست با اشاره به اينکه کشورهاي چين و آمريکا هم مصرف انرژي بالايي دارند، گفت: مصرف انرژي در اين کشورها متناسب با توليد ناخالص ملي آنهاست، در حالي که در ايران از سرمايه مصرف مي‌کند و توليد ناخالص ملي هم نداريم.

کشف ميدان بزرگ نفتي در شمال آلاسکا
چند شرکت نفتي فعال در آمريکا مدعي هستند که يکي از بزرگ‌ترين ميادين نفتي ۳۰ سال گذشته‌امريکا را کشف کرده‌اند. به گزارش مهر به نقل از راشاتودي، بر اساس اعلام اين منابع ميزان ذخاير اين ميدان نفتي ۱.۲ ميليارد بشکه برآورد شده است. شرکت اسپانيايي رپسول، و آرمسترانگ انرژي اعلام کرده‌اند که اين ميدان نفتي را در يکي از مناطق شمالي آلاسکا کشف کرده‌اند و اين پتانسيل وجود دارد که از سال ۲۰۲۱ از اين ميدان روزانه ۱۲۰ هزار بشکه نفت برداشت شود. رپسول در بيانيه خود اعلام کرد اين شرکت با همکاري آرمسترانگ انرژي به عنوان شريک خود توانسته است بزرگ‌ترين ميدان نفتي که در ۳ دهه گذشته در آمريکا کشف شده است را اکتشاف کند. از سال ۲۰۱۱ رپسول اکتشافاتي را در منطقه آلاسکا داشته است که ميدان اخير براي اين شرکت از ارزش بسيار بالايي برخوردار است.  فرماندار ايالت آلاسکا و سناتور اين ايالت از اين اکتشاف قدرداني کرده و اعلام کرده‌اند که کشف ميدان نفتي جديد ميتواند رشد صنعت نفت در اين منطقه را سرعت کند.

اتمام فازهاي باقيمانده پارس جنوبي تا سال ۹۷
وزير نفت گفت: فازهاي باقي مانده که شش فاز هستند، نيمي‌از کارشان در سال ۹۶ و نيمي‌از کارشان در سال ۹۷ به اتمام خواهد رسيد. بيژن نامدار زنگنه در گفت‌وگو با ايلنا، در پاسخ به اين سوال که کار فازهاي باقي‌مانده پارس جنوبي چه زماني به اتمام مي‌رسد و افتتاح مي‌شوند؟ گفت: فازهاي ۱۷ و ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ به اتمام رسيده و هرگاه آقاي رييس‌جمهور وقت بگذارند اين فازها به افتتاح مي‌رسد.
او افزود: البته بعيد است که قبل از پايان سال اين فازها به افتتاح برسد. مابقي فازهاي باقي مانده که شش فاز هستند شامل فازهاي ۲۲، ۲۳ و ۲۴ و فازهاي ۱۳ و ۱۴ غير از فاز ۱۱ نيمي‌از کارشان در سال ۹۶ و نيمي‌از کارشان در سال ۹۷ به اتمام خواهد رسيد. وزير نفت در پاسخ به اين سوال که بورس نفت چه زماني راه‌اندازي مي‌شود؟ گفت: بورس نفت همين الان هم وجود دارد. آنچه مهم است اين است که سهم عرضه فرآورده‌ها و ميعانات نفت خام به آن اضافه شود وگرنه بورس نفت هم اکنون هم وجود دارد و فعال است ولي بايد سهم آن بيشتر شود.

چيت‌چيان: براساس مصوبه مجلس قيمت آب و برق را افزايش نمي‌دهيم
وزير نيرو از افزايش نيافتن قيمت و تعرفه‌هاي آب و برق در سال ۹۶ به علت مصوبه مجلس خبر داد. حميد چيتچيان وزير نيرو در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به اين سوال که آيا قيمت و تعرفه‌هاي آب و برق در سال 96 افزايش مي‌يابد يا خير، اظهار داشت: خير، مجلس تصويب کرده که نبايد افزايش پيدا کند، ما هم بايد در چارچوب قانون عمل کنيم.