کمک بورس به ارتقاي نظام مالي کشور  
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اهالي بازار سرمايه، آماده ياري رساندن به دولت دوازدهم به ويژه براي ارتقاي نظام مالي کشور با محوريت بازار سرمايه هستند.
«شاپور محمدي» با انتشار پيامي‌به مناسبت انتخابات رياست جمهوري، يادآور شد: ارديبهشت 96 با سرانجامي‌خوش به پايان رسيد و روزهايي زيبا در فکر و ذهن مردمي‌بزرگ ماندگار شد.
در اين پيام آمده است: بازار سرمايه ايران نيز مانند همه مردم ايران، روزهايي پراميد را گذرانده و پيش رو دارد. اهالي بازار مانند اکثريت قاطع مردم ايران بي‌تفاوت به آينده خويش نبودند و هريک رأي خويش را براي انتخاب فردايي بهتر به صندوق‌ها ريختند.


صندوق‌هاي کالايي را گسترش دهيم  
عضو ناظر مجلس در شوراي عالي بورس با اشاره به ضرورت ايجاد صندوقهاي سرمايه گذاري کالايي در بورس کالا، گفت: بر همين اساس بهتر است با سرعت بخشي در راه‌اندازي اين صندوق‌ها آن را به تمام کالاهاي قابل معامله در بورس کالا تعميم دهيم.
محمود بهمني در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم با تاکيد بر اينکه با عرضه کالاهاي قابل معامله در بورس کالا مي‌توان شاهد قيمتهاي واقعي و شفافيت مالي بود گفت: براي ايجاد شفافيت در قيمتها و حذف واسطه‌ها استفاده از ابزارهاي مختلف مالي براي تقويت بورس امري ضروري است و يکي از اين ابزارها ايجاد صندوق‌هاي کالايي است.

 تنظيم ذخاير راهبردي کشاورزي با بورس کالا
قائم‌مقام وزير جهاد کشاورزي، معتقد است که در سال‌هاي آينده نقش بورس کالا در حوزه کشاورزي پررنگ‌تر خواهد شد و وزارت جهاد کشاورزي به طور جدي قصد دارد تا از ظرفيت‌هاي اين بورس، نهايت بهره را در تنظيم بازار ببرد.
به نقل از بورس کالا، بررسي کارنامه عملکرد بورس کالاي ايران در سال گذشته نشان مي‌دهد که تقريبي همه بازارهاي اين بورس شامل فيزيکي و مالي با رشدهاي قابل توجه رو به رو شده‌اند. آمارهاي معاملات کشاورزي بورس کالا در حوزه بازار فيزيکي بيش از ساير بخش‌ها به چشم مي‌آيد، به طوري که حجم و ارزش معاملات محصولات کشاورزي طي سال ۹۵ به ترتيب با رشد حدود ۲۱۰ و ۱۹۰ درصدي مواجه شده است.


مديرعامل شرکت سبدگردان سرمايه ايرانيان تاکید کرد؛
ارزش بازار، حجم معاملات، سرعت داد و ستد و از همه مهمتر نقدشوندگي در بازار سرمايه از ديگر عوامل سنجش کارايي بازار سرمايه هستند و با استفاده از مجموع آنها مي‌توان بازار سرمايه را تحليل کرد.
مصطفي صفاري، مديرعامل شرکت سبدگردان سرمايه ايرانيان، گفت: سنجش عملکرد بازار سرمايه و ارائه تحليل در خصوص بورس با يک عامل امکان‌پذير نيست. مصطفي صفاري در گفتگو با سنا، با تاکيد بر اينکه توجه بيش از اندازه به تغييرات شاخص غير منطقي است، گفت: نمي‌توان تنها، شاخص کل را ملاک سنجش کارآمدي بازار سرمايه دانست. وي افزود: ارزش بازار، حجم معاملات، سرعت داد و ستد و از همه مهمتر نقدشوندگي در بازار سرمايه از ديگر عوامل سنجش کارايي بازار سرمايه هستند و با استفاده از مجموع آنها مي‌توان بازار سرمايه را تحليل کرد. بحث ريسک و عمق بازار نيز از ديگر عوامل تعيين‌کننده هستند که بر عملکرد بازار سرمايه تاثير مي‌گذارد. اين استاد دانشگاه با بيان اينکه نسبت ارزش بازار سرمايه با توليد ناخالص ملي نشان دهنده اقتصاد کشور است، ادامه داد: ميزان ارزش بازار و نقد شوندگي دو فاکتور مهم سنجش عملکرد بازار سرمايه هستند. نقد‌شوندگي همواره يکي از مزيت‌هاي اصلي بازار سرمايه در مقايسه با بازارهاي رقيب است و در يک بازار نقدشونده معاملات با کمترين وقفه زماني انجام مي‌شود. به گفته اين کارشناس بازار سرمايه اهميت نقدشوندگي بازار سرمايه به حدي است که به عنوان يکي از معيارهاي اصلي توسعه‌يافتگي قلمداد مي‌شود. مديرعامل شرکت سبدگردان سرمايه ايرانيان با اشاره به اينکه در آمريکا هر سه ماه يک بار کل ارزش بازار سرمايه داد و ستد مي‌شود، گفت: در بورس نيويورک ساليانه 4 بار ارزش کل بازار سرمايه داد و ستد مي‌شود اما در بورس ما نيمي‌از اين ميزان معامله مي‌شود. صفاري ادامه داد: براي آنکه بخواهيم شاخص بورس کشور را دماسنج اقتصاد بدانيم بايد چندين فاکتور مورد بررسي قرار بگيرد نه آنکه فقط نوسانات شاخص کل را ملاک قرار دهيم.  مديرعامل شرکت سبدگردان سرمايه ايرانيان با تاکيد بر اينکه رفع محدوديت‌هاي بازار سرمايه يکي از مهمترين اقدامات توسعه محور سال‌هاي اخير است، ادامه داد: رويه‌هايي که در بازار سرمايه ايران براي کنترل نوسان شاخص در نظر گرفته شده شامل حجم مبنا و محدوده نوسان قيمت و همچنين توقف معاملات موجب مي‌شود که فرآيند اصلاح بازار طولاني شده و نقدشوندگي بازار کاهش يابد. وي به حذف محدوديت دامنه نوسان اشاره کرد و با بيان اينکه حجم مبنا نيز بايد بر اساس سهام شناور تعيين شود و نه سهام ثبتي شرکت، گفت: نبايد حجم مبنا را به صورت کامل حذف کرد و همچنين ما بايد مانند همه دنيا دامنه نوسان را بر اساس اندازه شرکت‌ها در بازه اي 20 تا 30 درصدي تعريف کنيم. وي با اشاره به اينکه بايد به استانداردهاي بورس‌هاي جهاني نزديک‌تر شويم، گفت: هر چه دامنه نوسان روزانه قيمت‌ها در بورس بازتر باشد نقدشوندگي بازار نيز بهبود خواهد يافت و اين روند قدرت تحليل سهامداران و عمق بازار را افزايش مي‌دهد.

يک کارشناس بازار سرمايه معتقد است به منظور رشد اقتصاد و بازار سرمايه ايران، دولت جديد بايد همزمان با انتقال سهام شرکت‌هايش مديريت آن‌ها را هم به بخش خصوصي واگذار کند.
او مي‌گويد دولت بايد در راستايي حرکت کند که حجم بدهي‌هايش کاهش يابد و مقدار نقدينگي را کنترل کند. فردين آقابزرگي در گفت‌وگو با ايسنا، درباره انتظارات فعالان بازار سرمايه از رئيس دولت دوازدهم، اظهار کرد: برنامه‌ريزي به منظور افزايش توليد و اشتغال و خروج از رکود اقتصادي و همچنين حفظ حقوق سهامداران بورسي از طريق حمايت همه‌جانبه از صنايع و شرکت‌هاي حاضر در بورس از جمله انتظارات کارشناسان بازار سرمايه از رئيس‌جمهوري است. وي ادامه داد: اهميت دادن به رفع موانع توليد و کسب و کار و مرتفع نمودن موانع موجود در بازار سرمايه، تک نرخي شدن ارز و راه‌اندازي بورس ارز از ديگر مواردي است که رئيس دولت دوازدهم بايد به آن دقت نظر داشته باشد. اين کارشناس بازار سرمايه با اشاره به نياز بورس ايران به سرمايه‌گذاران خارجي، گفت: بايد به منظور کاهش التهاب و تنش‌هاي اثرگذار بر اقتصاد و بازار سرمايه در سياست‌هاي خارجي تغييراتي به وجود آيد تا شرايط اقتصاد کشور بهبود يابد. همچنين اهميت به دغدغه‌هاي سرمايه‌گذار خارجي از جمله بکارگيري ابزارهاي پوشش ريسک نوسان نرخ ارزها مي‌تواند به بازار سرمايه ما در جهت رشد کمک کند. آقابزرگي با اشاره به بدهي‌هاي دولت به بخش‌هاي مختلف از جمله سيستم بانکي، گفت: کاهش حجم بدهي‌هاي دولت و اصلاح ساختار مالي بايد در برنامه‌ها، در اولويت قرار گيرد و بايد نظام گمرک به طريقي ساماندهي شود تا از تضييع حقوق توليدکنندگان و صادرکنندگان جلوگيري به عمل آيد. وي   افزود: بايد در سياست‌هاي پولي و مالي تغييراتي به وجود آيد تا رونق ايجاد شود و اقتصاد از وضعيت رکودي بيرون آيد.

عرضه اوراق اختيار فروش تبعي سهام شرکت ايران ترانسفو از دوشنبه اول خرداد در بورس اوراق بهادار تهران آغاز شد. به نقل از فارس تازه‌ترين خبرهاي دريافتي از اداره ابزارهاي نوين مالي حاکي است، شرکت صنعت و تجارت آداک (سهامي‌خاص)، اوراق اختيار فروش تبعي بر روي سهام ايران ترانسفو با نماد معاملاتي "هتراس608" را منتشر کرد.
شرکت صنعت و تجارت آداک هم اکنون بيش از 31 درصد از کل سهام شرکت ايران ترانسفو را در اختيار دارد و بر اساس آخرين تغييرات هيات مديره، اين شرکت ترکيبي زنانه اعضاي سه نفره آن‌ را تشکيل داده است. بر اساس اين گزارش، اختيار معامله توافقي است بين واگذار کننده و تحصيل کننده حق خريد يا فروش دارايي تعهد شده، بدين صورت که دارنده اختيار حق خريد يا فروش دارايي خاصي را با قيمت مشخصي و در تاريخ معيني در زمان آينده خواهد داشت. بنابر اين گزارش، نماد معاملاتي "هتراس608" بر روي سهام پايه شرکت ايران ترانسفو (سهامي‌عام) با قيمت اعمال 6767 ريال در تاريخ 96.8.3 طي دوره معاملاتي 96.3.1 الي 96.8.29 منتشر و معامله مي‌شود. همچنين سقف خريد اين اوراق 10 ميليون ورقه و بالاتر از آن با موافقت عرضه کننده براي هر کد معاملاتي حقوقي و 50 هزار ورقه براي هر کد معاملاتي حقيقي در کل دوره معاملاتي اوراق در نظر گرفته شده است. حداقل حجم عرضه روزانه 25 ميليون ورقه و کل حجم عرضه 50 ميليون ورقه اوارق تبعي خواهد بود که شرکت صنعت و تجارت آداک (سهامي‌خاص) از طريق کارگزاري تامين سرمايه نوين آن را عرضه خواهد کرد. شرايط تسويه تعهدات در تاريخ اعمال خريد سهم به قيمت اعمال از دارنده اوراق اختيار فروش تبعي مي‌باشد. اين اوراق، معاملات ثانويه نداشته و خريداران حق فروش مجدد اين اوراق را ندارند. خريدار نمي‌تواند بيش از تعداد سهام پايه‌اي که در اختيار دارد و همچنين بيش از سقف مجاز خريد هر کد معاملاتي، اوراق تبعي را خريداري کند.
افت ۷۰ واحدي نماگر بازار
ديروز غلبه عرضه بر تقاضا بر تعداد زيادي از نمادهاي بورسي سبب کاهش قيمت پاياني آن‌ها شد. همچنين شاخص کل بازده نقدي حدود ۷۰ واحد افت کرد و شاخص هم وزن نيز با کاهش ۲۷ واحدي مواجه شد. به نقل از ايسنا، ديروز در گروه خودرو غير از تعداد اندکي از نمادها باقي نمادها، در قيمت آخرين معامله و هم در قيمت پاياني شرايط کاهشي را تجربه کردند. در برخي از نمادهاي اين گروه شاهد صف فروش بوديم. تعداد ديگري نمادها نيز کفه عرضه نسبت به تقاضا سنگيني مي‌کرد و اين شرايط باعث ريزش قيمت سهم‌ها شد. در گروه سيماني‌ها نماد تامين ماسه ريخته‌گري با پنج درصد کاهش در قيمت آخرين معامله روبه‌رو شد و در قيمت پاياني نيز افت پيدا کرد. در اين نماد ديروز شاهد صف فروشي با حجم بيش از يک ميليون سهم بوديم. همچنين در گروه رايانه همه نمادها به جز يک نماد با افت در قيمت معامله و آخرين قيمت پاياني مواجه شدند. در گروه فرآورده‌هاي نفتي کک و سوخت هسته‌اي ديروز نيز همچون روز يکشنبه شرايط قيمت سهم‌ها کاهشي بود. در گروه کانه‌هاي فلزي نيز علي‌رغم رشد اندک تعدادي از نمادها چند نماد روند کاهشي را تجربه کردند. همچنين در گروه قند و شکر به جز چهار نمادي که مقداري رشد کردند باقي نمادها در کانال کاهشي قرار گرفتند. از ديروز دوره معاملاتي اوراق اختيار فروش تبعي شرکت ايران ترانسفو در نماد هتراس ۶۰۸ با سررسيد آبان‌ماه ۱۳۹۶ آغاز شد. خريد اوراق اختيار فروش تبعي براي همه کدهاي معاملاتي موجود در سامانه از جمله حقيقي، حقوقي، صندوهاي سرمايه‌گذاري و سبدگرداني‌ها مطابق با سقف اعلامي‌مجاز اعلام شده است. در سومين روز معاملات تالار شيشه‌اي شاخص کل بازده نقدي و قيمتي بورس اوراق بهادار تهران حدود ۷۰ واحد افت کرد و به رقم ۸۱ هزار و ۱۲۴ واحدي رسيد. همچنين شاخص کل هم وزن با ۲۵ واحد افت در تراز ۱۷ هزار و ۶۰۶ واحدي ايستاد. شاخص آزاد شناور و شاخص بازار اول نيز هر کدام به ترتيب ۵۳ و ۱۵۹ واحد افت کردند، اما شاخص بازار دوم با رشد ۴۷۸ واحدي مواجه شد. در معاملات ديروز نماد کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران با ۷۸ واحد تاثير مثبت روي شاخص کل بيشترين نقش را در نوسانات دماسنج بازار سرمايه داشت. همچنين نمادهاي پتروشيمي‌جم، شرکت ارتباطات سيار ايران و بانک خاورميانه نيز سعي کردند نگذارند تا نماگر بازار سرمايه بيش از اين پايين بيايد. در طرف مقابل نماد پالايش نفت بندرعباس، ايران خودرو و معدني و صنعتي گلگهر بيشترين نقش را در نوسانات نزولي دماسنج بازار سرمايه داشتند. ارزش معاملات بورس تهران ديروز به رقم ۲۵۰ ميليارد و ۶۳۹ ميليون ريال رسيد که اين رقم ناشي از دست به دست شدن يک ميليارد و ۱۳۹ ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي ۴۹ هزار و ۹۶۶ نوبت دادوستد بود. از جمله معاملات درون گروهي ديروز مي‌توان به دادوستدهايي در نمادهاي سرمايه‌گذاري نفت و گاز و پتروشيمي‌تامين، ليزينگ رايان سايپا، ايرانسفو، فولاد مبارکه اصفهان، پالايش نفت اصفهان و صنايع پتروشيمي‌کرمانشاه اشاره کرد.