بي‌توجهي شهرداري‌ها به منظر شهري  
عضو کميسيون عمران مجلس بر اين باور است که شهرداري‌ها با عدم رعايت اصول شهرسازي، سبب ناهمگوني در منظر شهري و افزايش ترافيک شده‌اند. به گزارش خانه‌ملت فرج‌الله رجبي در خصوص ضرورت‌هاي اجراي پروژه‌هاي شهري با توجه به پيوست‌هاي ترافيکي و شهرسازي، با تاکيد بر توجه به ملاحظات شهرسازي، ترافيکي و مديريت بحران در تمام پروژه شهري، گفت: هر دستگاهي اعم از شهرداري بايد ساخت و سازها را منطبق با کاربري‌هاي مصوب انجام دهد اما شهرداري‌ها عموما چندان به اين موضوعات توجه نمي‌کنند به عنوان نمونه در پهنه‌اي با کاربري مسکوني به ساخت و ساز اداري مي‌پردازند.

توسعه فرودگاه‌امام با جذب سرمايه  
نماینده مجلس شوراي اسلامي‌گفت: جذب سرمايه‌ گذاران داخلي و خارجي براي توسعه بخش‌هاي مختلف منطقه آزاد شهر فرودگاهي امام ‌خميني (ره) بستر مناسبي براي ايجاد اشتغال، توليد و درآمدزايي است. به گزارش ايرنا محمدرضا ملکشاهي‌راد' با اشاره به موقعيت استراتژيک شهر فرودگاهي امام خميني (ره) در همجواري با پايتخت يادآورشد: بدون شک جذب سرمايه‌ گذاران داخلي و خارجي در منطقه آزاد شهر فرودگاهي امام‌خميني (ره) يکي از اولويت‌هاي ما است تا بتوانيم شاهد توسعه نخستين شهر فرودگاهي کشور باشيم.

افتتاح ۱۴ هزار واحد مسکن مهر پرند
مديرعامل شهر جديد پرند از افتتاح ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر پرند طي سال ۹۵ خبر داد و گفت: باتوجه به تأکيدات دولت، مسکن مهر پرند را تا پايان دولت يازدهم به اتمام رسانده و پرونده اين پروژه‌ها را ببنديم که قطعا اين اقدام نيز با همکاري تمامي‌دستگاه‌هاي خدمات‌رسان در منطقه به اجرا خواهد رسيد. سيد علي‌اکبر طاهري مديرعامل شهر جديد پرند در تشريح عملکرد اين شرکت در سال ۹۵ اعلام کرد: در سال ۹۵ تعداد ۱۴ هزار و ۵۰۰ هزار واحد را در شهر جديد پرند به افتتاح رسانديم که ۶۵۰۰ واحد آن در هفته دولت و مابقي از آبان‌ماه تا پايان سال بهره‌برداري رسيد.
در گفتگوي مشاوران املاک با تجارت عنوان شد:
انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري هم به پايان رسيد و هيجانات ناشي از برپايي اين دوره از انتخابات در حال فرونشستن است.
 در عين حال انتظارات مردمي‌براي بهبود شرايط اقتصادي و عملي شدن وعده‌هاي رييس جمهور منتخب همچنان پابرجاست. بازار مسکن از جمله حوزه‌هايي است که به دليل فراگيري و تاثير آن در اقتصاد کشور منتظر اقدام جدي دولت و مسؤلين است. براي اين منظور به ميان مردم و مشاوران املاک رفتيم تا ارزيابي آن‌ها را درهمين مدت زمان اندکي که از انتخاب حسن روحاني مي‌گذرد در مورد وضعيت بازار مسکن و املاک جويا شويم.
چاره کار وام طولاني مدت با سود اندک است
خليل ابراهيمي‌از کارکنان مشاور املاک پايتخت واقع در خيابان ستارخان در مورد تاثير انتخاب مجدد روحاني به رياست جمهوري مي‌گويد: به طور حتم اگر فرد ديگري به غير از روحاني انتخاب مي‌شد امکان ايجاد تغيير و هيجان در بازار مسکن وجود داشت، اما با انتخاب روحاني شرايط به همان حال قبل خواهد ماند. ابراهيمي‌وام‌ها و تسهيلاتي که در دولت يازدهم براي رونق مسکن تصويب و بعضا پرداخت شد را براي کلانشهري چون تهران کارآمد ندانست و افزود: متقاضي مسکن در تهران براي خريد مسکن ابتدا بايد برود و اوراق مسکن خريداري کند که در همين مرحله اول يک مقدار از نقدينگي و سپرده او از دست مي‌رود و با بقيه پولي که برايش مي‌ماند به هيچ وجه قادر به خريد خانه نخواهد بود. وي در پايان تاکيد مي‌کند: چاره کار براي رونق مسکن ارائه تسهيلات با بازپرداخت طولانيمدت و سود کم است و در اين صورت است که بازار ملک و ساختمان رونق پيدا مي‌کند و معضل مسکن برطرف خواهد شد.
نقش غير قابل ساخت و ساز در بهبود اقتصاد کشور
شرايط در شمال شرقي تهران هم کم و بيش مثل مرکز شهر است و در اين منطقه هم اوضاع پيش از انتخابات و پس از آن حداقل طي چند روز اخير تفاوت محسوسي نکرده است.
سماواتي مدير گروه مشاورين جم، واقع در منطقه پاسداران تهران در اين مورد در پاسخ به خبرنگار روزنامه تجارت مي‌گويد: از زمان انتخاب مجدد روحاني به عنوان رييس جمهور تا به اين لحظه هنوز هيچ اتفاق خاصي نيفتاده است و پيش بيني من اين است که چهار سال پيش رو براي بسياري از مشاورين املاک همچون چند سال گذشته با ضرر و زيان باشد. سماواتي همچون مصاحبه شونده قبلي معتقد است اگر کس ديگري به غير از روحاني به رياست جمهوري برگزيده مي‌شد انتخاب او با بيم و اميدي که ايجاد مي‌کرد ممکن بود در ايجاد رونق و برون رفت مسکن از رکود موثر باشد اما در شرايط حاضر چنين اتفاق رخ نداده است.  سماواتي شغل املاکي را شغل اول کشور مي‌داند و مي‌گويد: اگر بازار املاک تکان بخورد بقيه بازارها و مشاغل تکان خواهد خورد و در غير اين صورت وضعيت به همين صورت تداوم پيدا خواهد کرد و به دليل نقش مؤثر ساخت و ساز در اقتصاد کشور مشکل بيکاري و رکود همچنان باقي خواهد بود. وي دراين خصوص چنين توضيح مي‌دهد : 400 شغل به طور مستقيم و 1600 شغل به طور غير مستقيم با بازار ملک و ساختمان درگير هستند و اگر براي هر شغل فقط يک نفر را منظور کنيم با هر ساختماني که ساخته مي‌شود براي 2 هزار نفر به طور مستقيم و غيرمستقيم شغل ايجاد مي‌شود و صنايع و کارخانجات توليد آهن و مصالح ساختماني رونق پيدا مي‌کنند. سماواتي در پايان يادآور مي‌شود: به همين دليل صلاح مسئولين در اين است که بازار املاک و مسکن از هر طريق ممکن راه‌اندازي شود.
شرايط اما در منطقه غرب تهران به گونه ديگري است و حکايت از آن دارد که در زمينه قيمت مسکن کم و بيش نگراني‌هايي در اين منطقه بروز کرده است. يونسي مدير املاک پارلمان واقع در منطقه کاشاني تهران مي‌گويد: ما به لحاظ موقعيت منطقه حدودا در هر هفته شش تا هفت دستگاه آپارتمان را معامله مي‌کرديم، اما الان يک هفته است که مالکان پاي قرار داد نمي‌آيند و بهانه آن‌ها اين است که قيمت ملک افزايش پيدا کرده است. يونسي مي‌افزايد: همين روز گذشته يک خانم که قيمت ملکش را 240 ميليون تومان گذاشته بود پشمان شد و اعلام کرد که ملکش را کمتر از 290 ميليون تومان نمي‌فروشد.
خبري نيست که نيست
در عين حال يک فروشنده در يکي از مناطق جنوبي تهران مدعي است که شرايط تغيير چنداني نکرده و خريد و فروش ملک انجام نمي‌شود يا به کندي صورت مي‌گيرد. قمري فر در توضيح اين نکته به خبرنگار روزنامه تجارت مي‌گويد: من 10 روز است که يک واحد آپارتمان 88 متري را در محله قزوين براي فروش گذاشته‌ام اما هيچ کس خريدارنيست و از سوي ديگر قيمت ملک هم در اينجا گران نشده است.
با توجه به آنچه که در گزارش فوق ذکر شد به نظر مي‌رسد از آنجا که ساخت و ساز در ايران به عنوان پيشران اقتصاد محسوب مي‌شود و از سوي ديگر معضل بيکاري از جمله معضل‌ها و مشکلات پيش روي دولت طي چهار سال آينده خواهد بود لذا ورود جدي و به تعبير فردين يزداني مدير طرح جامع مسکن وزارت راه و شهرسازي، ورود عاقلانه دولت دوازدهم به بحث مسکن مي‌تواند در مواردي همچون اشتغالزايي، رفع بيکاري، احياء صنايع مرتبط با ساخت و ساز و نهايتا بهبود معيشت مردم و اقتصاد کشور مفيد و مؤثر واقع شود؛ کما اينکه حسام عقبايي رييس اتحاديه مشاوران املاک اخيرا و در گفتگو با راديو اقتصاد تاکيد کرده است که « رونق و خروج از رکود بخش مسکن موجب شکوفايي و پيشتازي اقتصاد کشور مي‌شود».
 در پايان يادآور مي‌شود در نظر است در جهت تکميل اين گزارش و به منظور بررسي راهکارهاي ايجاد رونق در بازار املاک و بهبود اقتصاد مسکن، طي روزهاي آينده با حسام عقبايي رييس اتحاديه مشاورين املاک تهران گفتگو به عمل آورده و نتيجه در دسترس خوانندگان گرامي‌روزنامه تجارت قرار داده شود.  

مدير طرح جامع مسکن با بيان اينکه با توجه به تمديد دولت روحاني اجراي سياست‌هاي عاقلانه در مسکن ادامه مي‌يابد، گفت: الگوي دولت، توسعه بخش مسکن مبتني بر تقاضاي سوداگرانه نيست و نخواهد بود.
به گزارش ايلنا فردين يزداني مدير طرح جامع مسکن درباره وضعيت بازار مسکن با توجه به نتيجه انتخابات و تداوم فعاليت دولت روحاني، اظهار داشت: به طور قطع با ادامه دولت آقاي روحاني روند فعلي مبتني بر پاسخ به نيازهاي مصرفي در بخش مسکن ادامه خواهد داشت.وي افزود: در دولت يازدهم شاهد افزايش رشد نرخ اقتصادي بوديم که البته بخشي از آن مربوط به بخش نفتي بود اما اين رشد بايد در دولت دوازدهم به ساير بخش‌ها از جمله مسکن تسري پيدا کند.يزداني ادامه داد: تسري نرخ رشد اقتصادي به بخش مسکن از اين کانال محقق مي‌شود که قدرت خريد مردم افزايش يابد. اين افزايش قدرت خريد هم تنها از طريق افزايش سقف تسهيلات امکان پذير نيست و يک بخش مهم آن واقعي شدن درآمدها است.مدير طرح جامع مسکن ادامه داد: در دولت يازدهم توسعه بخش مسکن مبني بر پاسخ به تقاضاي مصرفي بوده که اين سياست عاقلانه در دولت دوازدهم هم ادامه پيدا مي‌کند.وي تاکيد کرد: الگوي دولت فعلي توسعه بخش مسکن مبتني بر تقاضاي سوداگرانه نيست و نخواهد بود.

عضو هيات رئيسه کميسيون عمران مجلس در گفت وگو با خبرگزاري خانه ملت، با بيان اينکه دولت در حين مناظرات انتخاباتي بر عمران شهري و روستايي تاکيد زيادي داشته است، افزود: مطالبه ما از دولت در اين باره توجه بيش از پيش به روستاها و راه‌هاي مواصلاتي ميان شهرها است تا به اين ترتيب بحث حمل و نقل جاده اي بدون مخاطرات فعلي در جريان باشد.
نيازآذري با تاکيد بر اينکه‌ايمن سازي مسيرها و جاده‌ها از يک طرف و افزايش بزرگراه‌ها از سوي ديگر شاخص‌هايي است که دولت آتي براي پاسخگويي به مطالبات مردم بايد در دستور کار خود قرار دهد، تصريح کرد: توسعه شبکه ريلي به موازات توجه به تامين زيرساخت‌هاي جاده‌ها مي‌تواند بسياري از خطرات و تصادفات را کاهش داده و ايمني در سفر را افزايش دهد.
وي با بيان اينکه دولت دوازدهم بايد به افزايش سهم جابه جايي مسافر و بار از طريق ناوگان ريلي اقدام کند، گفت: بايد سازوکاري در خصوص توسعه شبکه ريلي در دستور کار قرار بگيرد تا به اين ترتيب مطابق با برنامه ششم توسعه ناوگان ريلي بتواند به توسعه اقتصادي کشور از حيث جابه جايي و ترانزيت کالا کمک کند.

مدير بخش زلزله‌شناسي و خطرپذيري مرکز تحقيقات راه و دبير کارگروه ملي مخاطرات زلزله و عضو هيات علمي‌مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي از اجراي مطالعات و تحقيقات دقيق و گسترده بر روي گسل‌هاي شهر مشهد خبر داد.
علي بيت‌اللهي در کارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لايه‌هاي زمين، ابنيه، ساختمان و شهرسازي شوراي هماهنگي مديريت بحران استان خراسان رضوي که در سالن کنفرانس اين اداره کل برگزار شد، با اشاره به فعاليت دائمي‌گسل‌هاي شهر مشهد گفت: براي گسل‌هاي شهر مشهد بايد بررسي‌هاي جامع و کاملي صورت گيرد که براي اين مهم مطالعات حرايم گسل‌هاي شهر تهران که جلسات کارشناسي زيادي براي مطالعات آن برگزار شده، مي‌تواند تجربه خوبي براي مطالعات مشابه در شهر مشهد باشد.وي با بيان اينکه اين جلسات براي بررسي نحوه ساخت خانه‌هاي معمولي است؛ اما براي ساخت ساختمان‌ها و بناهاي مهم و استراتژيک بايد ممنوعيت‌ها و قوانين محکم و با پشتوانه علمي‌گذاشته شود، افزود: ما گسل‌ها را اول شناسايي و تطبيق خواهيم کرد تا اختلاف نظري در اين رابطه ميان کارشناسان وجود نداشته باشد که در اين جلسات حريم گسل‌ها را مشخص و تصويب خواهيم کرد و به کارگروه زلزله کشور فرستاده و سپس به شوراي عالي معماري و شهرسازي ارسال مي‌کنيم و پس از تصويب شورا به هيأت دولت ارسال مي‌شود که پس از تصويب دولت، در طرح‌هاي شهري و شهرسازي شهر مشهد اجرا خواهد شد و ساخت ساختمان‌هاي مهم و مرتفع مقاوم‌سازي شده و ساخت و ساز در حرايم ممنون مي‌شود و گذر لوله‌ها و خط‌هاي ارتباطي از اين مناطق ممنوع خواهد شد و در کل در نقشه تفصيلي شهر مشهد بازنگري خواهد شد. مدير بخش زلزله‌شناسي و خطرپذيري مرکز تحقيقات راه و دبير کارگروه ملي مخاطرات زلزله وزارت راه و شهرسازي پهنايي تا يک کيلومتر را در جهان بر اساس فعاليت و بزرگي گسل براي آن در نظر مي‌گيرند و ممنوعيت ساخت را در اين مناطق ايجاد مي‌کنند. وي در خصوص وضعيت تقسيم‌بندي گسل‌ها از نظر مطالعات ژئوفيزيک توضيح داد: گسل‌هاي اصلي گسل‌هايي هستند که بيش از ۱۰ کيلومتر طول داشته باشند و ما در مشهد هم بايد بر روي همين گسل‌ها تحقيق داشته باشيم.وي با تأکيد بر اينکه بر اساس تحقيقات و مصوبات مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي وزارت راه و شهرسازي ساختمان‌هاي ضروري و خطرزا مانند بيمارستان‌ها و مخازن سوخت و مخازن سموم کشاورزي و بناهايي از اين دست ساختشان در حريم گسل‌هاي اصلي ممنوع مي‌شود، بيان کرد: براي ساختمان‌هاي ديگر هم ضوابط ساخت در حريم گسل‌ها با امضاي وزير راه و شهرسازي ابلاغ مي‌شود که بايد در مناطق مختلف شهر اجرا شود.
گران‌ترين اراضي روي خطرناک‌ترين گسل‌ها
بيت‌اللهي با اعلام اينکه براي تهيه نقشه گسل‌ها و حريم آن در شهر تهران حدود ۱۲ سال تحقيقات کامل و جامع انجام شد، گفت: در اين دوره توانستيم نقشه گسل‌هاي تهران و رعايت ضوابط خاص شهرسازي در مناطق گسل‌ها و حريم گسل‌ها را مصوب کنيم که بر اين اساس حدود ۵۵ کيلومترمربع پهنه گسل در شهر تهران وجود دارد که اتفاقاً همين زمين‌ها جزو گران‌ترين زمين‌ها هستند و اين کاملاً غيرمنطقي و خطرناک است.وي با بيان اينکه در تبريز و مشهد هم گران‌ترين اراضي و زمين‌ها در حريم و پهنه خطرناک‌ترين گسل‌ها واقع هستند، بيان کرد: اين موضوع کاملاً غيرمنطقي و خطرناک است و شهرداري‌ها بايد درباره اين وضع تمهيدات و برنامه‌هاي فوري در نظر بگيرند تا از تراکم جمعيت در نقاط خطرناک شهرها کاسته شده و حتي ساخت و ساز در اين اراضي ممنوع شود. وي با بيان اينکه بر اساس طرح کارگروه ملي مخاطرات زلزله در وزارت راه و شهرسازي ساختمان‌هاي مهم در حرايم گسل‌ها بايد مقاوم‌سازي شوند، چرا که در بعضي شهرها در اين مناطق ابنيه استراتژيکي وجود دارد، به عنوان مثال در بخش شمال تهران مخزن‌هاي سوختي وجود دارد که در صورت زلزله و تخريب اين مخزن‌ها، مي‌تواند فاجعه بيافريند.
بلندمرتبه‌سازي در مناطق گسل‌ها ممنوع مي‌شود
عضو هيأت علمي‌مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي با تأکيد بر اينکه با توجه به تمهيدات وزارت راه و شهرسازي بلندمرتبه‌سازي در مناطق گسل‌ها و حريم آن در شهرهاي بزرگ به زودي ممنوع مي‌شود، افزود: بر اساس اين برنامه طرح تفصيلي شهرهاي بزرگ بايد بازنگري شود، تفهيم گسل‌ها انجام شده و وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي شرياني بايد براي ايجاد خطوط انتقال آب، برق و گاز مقاوم‌سازي کرده و ايجاد يکسري نکات ايمني را در نظر بگيرند و پس از اين اقدامات بايد گزارشي کامل به وزارت راه و شهرسازي و مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي ارائه دهند و تا ما اين گزارش‌ها را به هيأت دولت گزارش دهيم.

معاون اول رييس جمهور و رييس ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي تکاليف و پروژه‌هاي اولويت دار ۱۰ دستگاه اجرايي براي اجرا در سال ۹۶ را ابلاغ کرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، معاون اول رييس جمهور و رييس ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي تکاليف و پروژه‌هاي اولويت دار ۱۰ دستگاه اجرايي (مصوب ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي) براي اجرا در سال ۹۶ را ابلاغ کرد.بر اساس اين گزارش پروژه‌ها و تکاليف وزارت راه و شهرسازي به شرح ذيل است:
وزارت راه و شهرسازي:
۱ - تکميل و بهره‌برداري از ۵۱۶ کيلومتر خط راه آهن در کريدورهاي شمالي-جنوبي و شرقي-غربي ۲ - تکميل و بهره‌برداري از ۸۰۰ کيلومتر خط راه آهن دوم و سوم در کريدورهاي شمالي-جنوبي و شرقي-غربي ۳ - تکميل و بهره‌برداري از ۲۳۷ کيلومتر آزادراه در کريدورهاي شمالي-جنوبي و شرقي-غربي ۴ - تکميل و بهره‌برداري از ۱۱۰۰ کيلومتر بزرگراه و راه اصلي در کريدورهاي شمالي-جنوبي و شرقي-غربي ۵ - تکميل و بهره‌برداري از ۱۰۰۰ کيلومتر راه روستايي ۶ - توسعه و نوسازي ريلي با محوريت و مشارکت بخش خصوصي شامل ۵۰ دستگاه لکوموتيو، ۲۰۰ دستگاه سالن مسافري و ۱۵۰۰ دستگاه واگن باري ۷-  تکميل و توسعه بنادر مهم در سواحل درياي عمان، خليج فارس و درياي خزر در جهت ترانزيت (با اولويت بنادر شهيد بهشتي، چابهار و شهيد رجايي) ۱۳ - تکميل و بهره برداري از ۲۳ تصفيه‌خانه فاضلاب به ظرفيت ۴۲۱۰۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز ۱۴-  واگذاري ۲۰ پروژه آب و فاضلاب به بخش خصوصي به روش‌هاي ROT، BOT، BOO و
 بيع‌متقابل

انتخابات هيات مديره کانون انبوه‌سازان تاييد شد
به دنبال برگزاري انتخابات کانون سراسري انبوه سازان در دي ماه ۱۳۹۵، وزارت کار اعتبارنامه هيات مديره دوره پنجم کانون را صادر کرد.به گزارش ايسنا، بر اساس اعتبارنامه تاييد شده از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي، جمشيد برزگر بعنوان رييس کانون انبوه سازان تاييد شد.احمدرضا جوکار نايب رييس، سيد محمد مرتضوي خزانه‌دار و فرشيد پورحاجت، احمد تولا، محمود احمد شعربافي، سعيد ساعي شاهي، علي اکبر زورقچيان، کسري اميري راد، محمود پژوم و علي عندليبي به عنوان اعضاي هيات مديره معرفي شدند. عسگر صداقتي به عنوان عضو علي‌البدل و هم‌چنين شهريار شهباز گهرويي، سيد مجيد نيک‌نژاد و جواد کوچک‌زايي به عنوان بازرسان کانون انجمن‌هاي صنفي کارفرمايي انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ايران تاييد شدند.

دولت آزادراه اهواز ـ لردگان را تعيين تکليف کرد
هيات وزيران تکليف مطالعه، ساخت و بهره‌برداري از آزادراه بزرگ اهواز ـ ايذه ـ لردگان را مشخص کرد.بر اساس مصوبه هيات دولت در ۲۴ ارديبهشت امسال اين پروژه ۲۷۲ کيلومتري با برآورد هزينه پنج هزار و ۵۰۰ ميليارد توماني با مشارکت بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌ساخته خواهد شد.بر اساس اين مصوبه، شرکت سرمايه‌گذار موظف است ۷۰ درصد از منابع مالي مورد نياز براي احداث پروژه و تاسيسات آن را تا مرحله بهره‌برداري و تسويه حساب کامل پرداخت کند و دولت نيز ۳۰ درصد از برآوردهاي ابتدايي هزينه شامل استملاک اراضي و آزادسازي مسير را با رديف‌هاي اعتباري پيش‌بيني شده در قانون بودجه سالانه تامين کند.

برگزاري‌جلسه هم انديشي با شرکت‌هاي راهبري رجا
به منظور هم انديشي و ايجاد هماهنگي براي خدمات دهي مطلوب همچنين افزايش رضايت مندي مسافران، جلسه‌ي هم‌انديشي و ارزيابي خدمات، تجهيزات و ايمني قطارهاي شرکت رجا برگزار شد. اين جلسه با حضور سرپرست معاونت اجرايي و مديران مرتبط در شرکت رجا و راهبري‌ها برگزار شد که در ابتدا مديرکل اعزام و خدمات راهبري همچنين معاون ارزيابي عملکرد و پاسخ گويي به شکايات رجا در خصوص نتايج بررسي نقاط قوت شرکت‌هاي راهبري و چگونگي حرکت به سمت بهبود توضيحاتي ارائه کردند. در ادامه نماينده شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران(ISQI) براساس نتيجه عملکرد در فعاليت‌ها، امتياز ارزيابي حوزه‌هاي راهبري، حوزه فني و امتياز نهايي شرکت رجا گزارشي ارائه کرد.

ساخت ترمينال سلام متوقف نشده است
مديرعامل شرکت شهرفرودگاهي امام خميني گفت: روند ساخت ترمينال سلام متوقف نشده و طبق قراردادي که با پيمانکار منعقد شده‌اميدواريم تا پايان سال جاري اين پايانه به بهره برداري برسد. محمود نويدي افزود: براي تسريع در انجام عمليات ساخت ترمينال سلام در فرودگاه‌امام (ره)عمليات ساخت اين ترمينال به بنياد مستضعفان واگذار شد و از سال گذشته عمليات اجرايي آن ادامه داشت. وي با اشاره به ظرفيت ترمينال سلام فرودگاه‌امام خميني ( ره ) افزود: ظرفيت اين ترمينال ساليانه بين 5 تا 6 ميليون مسافر است و با بهره برداري از اين ترمينال ظرفيت پذيرش و اعزام مسافر از طريق فرودگاه‌امام ساليانه به بيش از 12 ميليون مسافر افزايش مي‌يابد.
 
عملکرد درخشان وزارت راه و شهرسازي در بخش راه
يک اقتصاددان عملکرد وزارت راه و شهرسازي را در بخش راه درخشان توصيف کرد. به گزارش ايرنا بهمن آرمان دراين خصوص گفت: در اين دوره شاهد عملکرد درخشاني در اين حوزه بوديم که کسي جرات کتمان آن را ندارد.وي ادامه داد: ورود شبکه ريلي به پنج استان، نوسازي ناوگان هوايي و توسعه آزادراه‌ها و تکميل آزادراه تهران شمال و تبريز - بازرگان از جمله اقدام‌هاي وزارت راه و شهرسازي بود که کسي تصور آن را نمي‌کرد.

کاهش مصرف سوخت با ايجاد راه‌هاي هوايي جديد در کشور
مديرعامل هواپيمايي کاسپين با اشاره به بهره‌برداري از راه‌هاي هوايي جديد در فضاي کشور ، گفت: اين اقدام علاوه بر کاهش زمان سفر و مصرف سوخت، موجب افزايش رضايتمندي خلبانان شده است. به گزارش تسنيم دقيق اظهار کرد:‌ با ايجاد مسيرهاي هوايي جديد و همچنين اعمال تغييرات در شرايط اضطراري (EMEGENCY) از سوي شرکت فرودگاه‌ها، از يک سو باعث کاهش ريسک نزديکي هواپيماها شد و از سوي ديگر به تقويت فرکانس راديويي در فضاي کشور منجر شد. وي با بيان اين‌که اين اقدامات شرکت فرودگاه‌ها رضايتمندي خلبانان را افزايش داده است، افزود: با بهره‌برداري از اين راه‌ها از لحاظ زمان و مصرف سوخت در برخي از مسيرهاي هوايي مانند يزد – مشهد – يزد به صورت محسوس کاهش يافته است.

تاخير در انتشار آمار تاخيرات هوايي
سازمان هواپيمايي کشوري در ادامه رويه سال گذشته، در سال جديد نيز از انتشار گزارش آمار تاخيرات پروازي شرکت‌هاي هواپيمايي داخلي خودداري مي‌کند. ۷ ماهي است که سازمان مذکور اين آمار را محرمانه کرده است. به گزارش تسنيم ، هفت ماه از آخرين باري که سازمان هواپيمايي کشوري آمار تاخيرات پرواز شرکت‌هاي هواپيمايي داخلي را منتشر کرد مي‌گذرد. از آبان‌ماه سال گذشته تا امروز سازمان هواپيمايي کشوري از انتشار آمار تاخيرات پروازي خودداري مي‌کند، اين در حالي است که شرکت فرودگاه‌ها به صورت ماهانه اين آمار را در اختيار سازمان مذکور قرار مي‌دهد.

درخواست بازآفريني و توسعه ايستگاه راه‌آهن قزوين
مسعود حق لطفي مديرکل راه و شهرسازي قزوين طي مکاتباتي با وزير راه و شهرسازي ضمن تأکيد بر لزوم توسعه سيستم‌هاي حمل و نقل عمومي‌در شهر قزوين با توجه به سياست‌هاي وزارت متبوع، توسعه ايستگاه راه‌آهن قزوين، احداث قطار شهري يا تراموا در خيابان امام خميني (ره)، در نظر گرفتن BRT به عنوان مد اصلي حمل و نقل شهر قزوين با توجه به مفهوم TOD و احداث ايستگاه در سبزه‌ميدان را از ايشان درخواست کرد که مورد موافقت دکتر آخوندي قرار گرفته و جهت بررسي کارشناسي به حوزه‌هاي زيربط ابلاغ شد.