احتمال رفراندوم استقلال کاتولانيا از اسپانيا
با انتخاب پدرو سانچز به رهبري سوسياليست‌هاي اسپانيا احتمال برگزاري رفراندوم براي استقلال کاتالونيا از اسپانيا افزايش يافته است.  به گزارش الپاییز، سانچز تهديد‌هاي سختي را مطرح کرده بود. تنها هشت ماه پيش سانچز در مقابله با رقبايش از رهبر حزب برکنار شده بود.با انتخاب وي حزب اقليت حاکم بايد بيشتر به جناح چپ متمايل شود. سانچز که اکتبر گذشته به علت رويگردان شدن سلسله مقامات حزب سوسياليست از وي، جايگاه خود را از دست داده بود بازگشتي خيره کننده داشت و همچنان با ادامه حملات بي وقفه و آشکار خود به ماريانو راخوي و "حزب مردمي" اسپانيا که در اين اواخر با رسواييهاي فساد مالي روبرو شده است، فعالان و طرفداران حزب سوسياليست را مجذوب خود مي‌کند. تحليلگران معتقدند مخالفت گسترده دومين حزب بزرگ اسپانيا با دولت راخوي مي‌تواند او را وادار کند پيش از پايان دومين دور قدرت خود در سال دو هزار و بيست انتخابات زودهنگام برگزار نمايد. دولت منطقه‌اي کاتالونياي اسپانيا به رغم هشدارهاي مکرر دولت مادريد مبني بر غيرقانوني بودن برگزاري رفراندوم در اين منطقه اعلام کرده که خواستار برگزاري همه پرسي در ماه سپتامبر است.

کندي رشد اقتصاد آمريکا با کمبود نيروي کار
نرخ بيکاري 3.1 درصدي در آمريکا باعث افزايش درآمد‌ها شده است اما مسئله بزرگتر نبود افراد متخصص و نيروي کار است.به گزارش نیویورک تایمز، کمبود نيروي کار در برخي ايالت‌هاي آمريکا باعث کندي رشد اقتصاد شده است. اکنون مشکل کمبود فرصت شغلي نيست بلکه کمبود نيروي کار است. رشد اشتغال زايي در آمريکا در ماه آوريل افزايش داشت و نرخ بيکاري با کاهش به 4.4 درصد رسيد که پايين‌ترين ميزان در 10 سال اخير است با اين وجود برخي از ايالت‌هاي آمريکا با کمبود نيروکار روبروهستند.افزايش قابل توجهي در تعداد مشاغل بخش اقامتي و تفريحي، درماني و ممدکاري اجتماعي و همچنين خدمات تجاري و حرفه اي ديده مي‌شود.

راي منفي مردم سوئيس به ساخت نيروگاه‌هاي اتمي
در يک همه‌پرسي اکثريت مردم سوئيس خواهان توقف ساخت نيروگاه‌هاي اتمي‌جديد در اين کشور شدند. قانون جديد انرژي دولت‌هاي آتي اين کشور را موظف مي‌کند که در بخش انرژي‌هاي تجديدپذير سرمايه‌گذاري‌ها را افزايش دهند. مردم سوئيس در يک همه‌پرسي مخالفت خود را با گسترش و ادامه توليد انرژي از طريق نيروگاه‌هاي اتمي‌اعلام کردند. در رفراندومي‌که در سوئيس برگزار شد پرسش محوري آن پيرامون سياست‌گذاري کلان در حوزه انرژي اين کشور بود. بر اساس شمارش‌هاي اوليه حدود ۵۸ درصد از راي‌دهندگان به قانون جديد انرژي در اين کشور راي مثبت داده‌اند. در برخي شهرهاي بزرگ سوئيس از جمله در ژنو پذيرش قانون جديد حدود ۷۰ درصد و در زوريخ ۶۰ درصد بوده است. بيش از ۳/ ۵ ميليون سوئيسي واجد شرايط راي دادن هستند. حزب دست‌راستي سوئيس (SVP) به دليل افزايش بهاي انرژي (برق) مخالف برگزاري همه‌پرسي بود. در قانون جديد انرژي که قرار است از سال ۲۰۱۸ اجرايي شود ساخت نيروگاه‌هاي اتمي‌جديد ممنوع شده است. در اين قانون هم‌چنين مقرر شده که ميزان توليد گاز دي‌اکسيدکربن توسط خودروها شديداً کاهش و سرمايه‌گذاري در زمينه انرژهاي تجديد‌پذير افزايش يابند. کشور سوئيس در حال حاضر داراي ۵ نيروگاه اتمي‌است. اين نيروگاه‌ها تا زماني اجازه توليد برق را خواهند داشت که ضوابط و مقررات ايمني را برآورده کنند و با بروز هر گونه ريسکي از شبکه توليد برق خارج خواهند شد.

ايتاليا و فرانسه خواستار مديريت بحران مهاجران در اروپا
امانوئل ماکرون، رئيس‌جمهور جديد فرانسه خواهان همگرايي بيشتر اتحاديه اروپا به منظور مقابله با بحران مهاجران شده و تاکيد کرد: اعضاي اتحاديه اروپا توجه کافي به هشدارهاي ايتاليا درباره وخامت وضعيت اين قاره نکردند. به گزارش خبرگزاري رويترز، امانوئل ماکرون، رئيس‌جمهور فرانسه پيش از شام کاري خود با پائولو جنتيلوني، نخست وزير ايتاليا که به پاريس سفر کرده از تمايلش براي تلاش‌هاي فوري در اتحاديه اروپا به هدف تقويت قوانين حمايت از کارگران و قوانين خدمات عمومي‌تاکيد کرد. او گفت: با توجه به اينکه ايتاليا بيش از ۴۵ هزار تن از مهاجراني که از شمال آفريقا آمده‌اند را پذيرفته بايد اتحاديه اروپا تقسيم‌بندي بهتري براي فشار پذيرش مهاجران انجام دهد. جنتيلوني نيز از اتحاديه اروپا خواست تا يک سياست مهاجرتي يکسان تهيه کند و از اتحاديه پولي يورو نيز خواست به سمت يک اتحاديه مالي و بانکي حرکت کند. او اظهار کرد: اين فرايند سريع نخواهد بود اما مساله مهم اين است که بتوانيم وارد مسير درست بشويم. ديدار ماکرون با جنتيلوني بعد از ديدار او با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در شهر برلين به هدف تهيه نقشه راه همگرايي اتحاديه اروپا انجام شد.

وبا در حال نابودي مردم يمن است
سازمان جهاني بهداشت اعلام کرد که تعداد مرگ‌ومير ناشي از بيماري وبا در يمن به ۳۱۵ تن از ۲۷ آوريل تاکنون رسيده است.به گزارش سايت الوطن العربي، سازمان جهاني بهداشت در توئيت خود نوشت، وبا در حال شيوع است و بيش از ۲۹ هزار و ۳۰۰ تن به اين بيماري مبتلا و ۳۱۵ تن در ۱۹ استان يمن براثر ابتلا به اين بيماري فوت شده‌اند.يمن نسبت به افزايش تعداد مبتلايان به اين بيماري نگران است.طبق گزارش اخير سازمان جهاني بهداشت، احتمالا طي شش ماه آينده ۳۰۰ هزار تن به اين بيماري مبتلا شوند و تعداد فوت شدگان بر اثر ابتلا به اين بيماري بسيار بالاست.وبا در تعدادي از استان‌هاي يمن به طور بي‌سابقه‌اي شيوع پيدا کرده است.اخيرا وزارت بهداشت يمن در صنعاء با توجه به وضعيت بهداشتي و محيط زيستي فاجعه بار به دليل انتشار وبا که باعث به خطر انداختن جان شهروندان شده است حالت فوق‌العاده در پايتخت اعلام کرد.يمن بيش از دو سال است از وخامت اوضاع بهداشتي و انساني به خاطر درگيري موجود بين گروه "انصارالله" و نيروهاي وابسته به علي عبدالله صالح، رئيس‌جمهور سابق از يک طرف و نيروهاي دولتي تحت حمايت نيروهاي ائتلاف عربي از سوي ديگر رنج مي‌برد.

برزيلي‌ها خواستار استعفاي رئيس‌جمهور
معترضان برزيلي با تجمع در سراسر اين کشور خواستار استعفاي رئيس جمهور شدند.به گزارش خبرگزاري رويترز، اين تظاهرات عليه ميشل تامر، رئيس جمهوري برزيل در حالي صورت گرفته که وي به رسوايي فسادي متهم شده که اقدامات دولتش را براي پايان بخشيدن به بحران اقتصادي در کشور تضعيف کرده است.معترضان در سال‌هاي اخير در مناطق مختلف برزيل دست به راهپيمايي‌هاي کوچک و بزرگي زده‌اند تا از دولت‌هايشان بخواهند اوضاع را درست کنند که يکي از آنها مربوط به ۲۰۱۶ است؛ زمانيکه معترضان از استيضاح ديلما روسف، رئيس جمهوري سابق اين کشور آمريکاي لاتين حمايت کردند.اواخر روز شنبه، کانون وکلاي برزيل اعلام کرد که به تظاهرات مردمي‌عليه تامر پيوسته و خواستار کناره‌گيري يا استعفاي وي شدند. اين تظاهرات عليه تامر پس از آن شکل گرفت که افشاگري‌ها نشان داد وي پرداخت پول به يک قانونگذار در حبس به اتهام فساد مالي را لاپوشاني کرده است. اين افشاگري به شدت بر بدنه شکننده دولت رئيس جمهوري برزيل ضربه وارد کرد چون تامر از زمان روي کار آمدن قول داده بود تا رکود اقتصادي بي‌سابقه در کشور را از ميان بردارد.
در پي تغيير قانون اساسي ترکيه رجب طيب اردوغان، رئيس جمهور ترکيه با حدود ۹۶ درصد آرا رسما بار ديگر به رياست حزب عدالت و توسعه برگزيده شد. اردوغان تنها نامزد براي احراز اين مقام بود.
 رجب طيب اردوغان، رئيس جمهور ترکيه در کنگره حزب عدالت و توسعه در روز يک‌شنبه بار ديگر به رهبري اين حزب انتخاب شد. به گزارشخبرگزاري آناتولي، ۱۹ نفر از اعضاي هيئت اجرايي و محور تصميم‌گيري در حزب عدالت و توسعه در کنگره فوق‌العاده اين حزب تغيير يافتند.يک ماه پس از برگزاري همه‌پرسي براي تغيير قانون اساسي ترکيه، اردوغان موفق شد که رياست حزب عدالت و توسعه را دوباره به دست گيرد. اردوغان و حزبش مهم‌ترين حاميان تغيير قانون اساسي در ترکيه بودند. در ۱۶ آوريل امسال همه‌پرسي با نتيجه ۴/ ۵۱ درصد به سود تغيير قانون اساسي رقم خورد. يکي از مهم‌ترين نکات در قانون اساسي جديد تغيير حکومت ترکيه به نظام رياستي است که در آن اختيارات رئيس‌جمهوري به‌طرز چشمگيري افزايش مي‌يابد. در اين سيستم جديد رياست دولت نيز بر عهده رئيس جمهور است. تاکنون مقام رياست جمهوري در ترکيه از اختيارات محدودي برخوردار بوده و رئيس جمهور نيز نمي‌توانست عضو يک حزب باشد. اما تغيير قانون اساسي راه را براي اردوغان باز کرد. او در ۲ ماه مه ۲۰۱۶ رسماً دوباره به عضويت حزب عدالت و توسعه در آمد.
عناصر داعش در راستاي اجراي توافق با دولت سوريه قرار است از مناطق تحت اشغال خود در جنوب دمشق خارج و عازم رقه و ديرالزور شوند. گروه تروريستي داعش در صدد خروج از مناطق اشغالي خود در جنوب دمشق سوريه است.
وبگاه خبري «آرا» وابسته به کُردها گزارش داد که عناصر داعش در راستاي اجراي توافق به تعويق افتاده با دولت سوريه، قرار است پس از خروج از جنوب دمشق عازم استان‌هاي رقه و ديرالزور در شرق سوريه شوند.
منابع محلي در جنوب دمشق نيز گزارش دادند که عمليات خروج بزودي آغاز مي‌شود و عناصر داعش در مناطق تحت اشغال خود اعلام کردند که نخستين گروه، طي يک هفته خارج خواهند شد.در اواخر سال 2015 قرار بود که داعش از اين منطقه خارج شود ولي اين توافق به شکست مواجه شد. داعش در مناطق جنوبي دمشق آگهي پخش و اعلام کرد که هر کس تمايل به خروج دارد بايد در سه منطقه از اردوگاه «يرموک» و منطقه «العسالي» ثبت نام کند. بخشهايي از جنوب دمشق در اشغال داعش است و عناصر آن در محله‌هاي «العسالي، الحجر الأسود، منطقه التضامن» و اردوگاه يرموک مستقر هستند. از سوي ديگر ارتش سوريه حملات گسترده‌اي را عليه تروريست‌هاي داعش در حومه حمص، حماه و دير الزور انجام داد و خسارت‌هاي سنگيني را به آن‌ها وارد کرد. تعدادي از تروريست‌ها در اين حملات کشته و زخمي‌شدند..

مخالفان دولت ونزوئلا، يکي از هواداران نيکلاس مادورو رئيس جمهوري آن کشور را به اتهام 'دزدي' آتش زده و وي را روانه بيمارستان کردند.
به گزارش رويترز، وزارت کشور و دادگستري ونزوئلا مي‌گويند بر پيکر سوخته اورلاندو هوزه فيگوئرا همچنين آثار ضربات چاقو وجود دارد. اين واقعه در حالي روي داد که يکشنبه معترضان پنجاهمين روز اعتراضات ضد دولتي خود را رقم مي‌زدند. اورلاندو هوزه فيگوئرا در حالي که از ۸۰ درصد سوختگي رنج مي‌برد به بيمارستاني در کاراکاس، پايتخت، منتقل شد اما دقايقي بعد جان باخت. درجريان سخنراني هفتگي مادورو همچنين تصاوير ضرب و جرح يک شخص ديگر و پرتاب کوکتل مولوتف نمايش داده شد.مادورو گفت که مخالفانش مي‌خواهند با کمک آمريکا کودتايي خونين انجام داده و روز به روز چاويستاهاي بيشتري را در داخل و خارج از ونزوئلا آزار و اذيت مي‌کنند.مخالفان دولت، مادورو را به ديکتاتوري متهم کرده و او را مسبب اوضاع وخيم اقتصادي ونزوئلا مي‌دانند. آنان روي بسياري از ديوارهاي پايتخت شعار 'مادورو قاتل' را نوشته‌اند. در رويدادي ديگر، ادي الهاندرو تران اگوئيلار با شليک گلوله کشته شده است تا شمار قربانيان ناآرامي‌ها در ونزوئلاي بحران زده به ۴۸ نفر برسد.به گفته دادستان کل ونزوئلا، يک مرد مسلح در شهر غربي والرا به تجمع مخالفان دولت حمله کرده و علاوه بر کشتن آقاي اگوئيلار، دو نفر ديگر را هم به شدت مجروح کرده است.
تاسيس مرکز جهاني مبارزه با ايده افراط‌گرايي در رياض
گروه بين الملل – در حاليکه دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا رياض را به مقصد سرزمين‌هاي اشغالي ترک کرد ، کارنامه سفر وي در عربستان سياسي همراه با هزينه اي سنگين براي سعوديها بود ، که بيانگر تلاش عربستان به نزديکي بيشتر به دولت جنجالي ترامپ است.
اين تلاش به سطحي رسيد که عربستان علاوه بر قرارداد سنگين خريد سلاح به بنياد دختر ترامپ مربوط زنان کارآفرين نيز 100 ميليون دلار کمک کرد. ترامپ درمقابل مسائل مربوط به نقض حقوق بشر و نقش عربستان در تنش منطقه را  را ناديده گرفت و بار ديگر با اين کشور در مطرح کردن ادعاهاي دروغين درباره ايران همراه شد. ملک سلمان، پادشاه عربستان و دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا در نشستي که با حضور رهبران کشور مسلمان در رياض برگزار شد، به شدت ايران را مورد انتقاد قرار دادند.
ترامپ در سخنراني مقابل نمايندگان پنجاه کشور مسلمان، از تمام کشورها خواست که ايران را منزوي کنند. ترامپ در اين نشست مدعي شده است که ايران در کشورهايي همچون لبنان، عراق و يمن، تروريست‌ها، شبه نظاميان و ديگر گروه‌هاي خرابکار را حمايت مالي، تسليحاتي و آموزشي مي‌کند. رئيس جمهور آمريکا گروه حزب‌الله لبنان، حماس و داعش را هم رديف يکديگر دانست.ملک سلمان تاکيد کرد که کشورش خواهان مبارزه با تروريسم است و با همه کشورها براي نابودي تروريسم همکاري خواهد کرد. پادشاه عربستان ضمن انتقاد از جمهوري اسلامي‌ايران گفت که «نظام ايران، حزب‌الله لبنان، حوثي‌ها، داعش و القاعده به يکديگر شبيه هستند».
تشکيل ائتلاف خاورميانه
در بيانيه پاياني اجلاس سران عربي، اسلامي‌و آمريکايي در رياض که با حضور ۵۵ کشور اسلامي‌برگزار شد از تاسيس مرکز جهاني مبارزه با ايده افراط‌گرايي که مقر آن در رياض است، استقبال و بر آمادگي اين کشورها براي تامين ۳۴ هزار نيرو از کشورهاي اسلامي‌به عنوان نيروهاي حامي‌عمليات عليه تروريسم در سوريه و عراق تاکيد شد.به گزارش سايت شبکه الميادين، در بيانيه پاياني اين نشست که شاهد اعلام تاسيس "مرکز جهاني مبارزه با تفکر افراط‌گرايي" بود بر مشارکت جدي و قوي بين کشورهاي شرکت‌کننده در رويارويي با تروريسم، افراط‌گرايي و پايبندي دولت‌هاي اين کشورها بر مبارزه با تروريسم تاکيد شد.در اين بيانيه‌امده است: توافقنامه بين کشورهاي شرکت‌کننده در زمينه مبارزه با ريشه‌هاي تفکر تروريسم، خشکاندن منابع مالي آن، استقبال از تبادل اطلاعات درباره شبه‌نظاميان خارجي و تحرکات تشکيلات تروريستي است. رهبران اين کشورها در بيانيه‌اي از ايجاد نيرويي حدود ۳۴ هزار سرباز به عنوان نيروي ذخيره براي حمايت از روند ضد ترور در عراق و سوريه استقبال کردند. در اين بيانيه اشاره شده است:‌ رهبران کشورهاي مشارکت کننده طرح عربستان براي تاسيس مرکز "گفت‌وگوي بين اديان" را ارج نهاده و با اقدامات نظام ايران به دليل ادامه حمايت از "افراط‌گرايي" مخالفت کردند!در اين بيانيه‌امده است: طرف‌هاي مربوطه در هر کشوري بايد پيگير و عامل اجراي مصوبات بيانيه رياض و تقويت همکاري مشترک براي حمايت از آب‌هاي منطقه‌اي، مبارزه با دزدي دريايي، هماهنگي بين مواضع و ديدگاه‌هاي بين جهان عرب، اسلام و آمريکا در سطح بالايي باشند.در اين بيانيه رهبران کشورهاي اسلامي‌بار ديگر ادعاي واهي خود را درباره "خطر برنامه‌هاي موشک‌هاي بالستيک ايران" تکرار کرده و آن را در جهت نقض توافقنامه وين دانستند!در اين بيانيه همچنين آمده است، رهبران کشورهاي مذکور متعهد به افزايش تلاش‌ها براي حفظ امنيت منطقه و جهان شدند!آنها گفتند به مبارزه با اقدامات ايران که به زعم آنها برخلاف قوانين بين‌المللي و حسن همجواري باشد، ادامه داده و به آن پايبندند.آنها همچنين مدعي مداخله ايران در امور داخلي کشورهاي ديگر شدند!به موجب اين بيانيه، بر پايان دادن به برنامه‌هاي طايفه‌اي و مذهبي تاکيد شده که تاثيرات خطرناکي بر امنيت منطقه و جهان خواهد داشت.در بيانيه رياض بر اهميت همکاري کشورها، روابط بر پايه حسن هم‌جواري، عدم مداخله در امور داخلي کشورها، احترام به حاکميت کشورها و تماميت ارضي آنها تاکيد شد.در اين بيانيه ادعا شده بايد با برنامه‌هاي مذهبي و طايفه‌اي مبارزه کرد و مانع از مداخله در امور داخلي کشورها شد.براساس اين بيانيه، بايد با مفاهيم "غلط" درباره اسلام مبارزه کرد و آن را شفاف ساخت. رهبران شرکت کننده در نشست از مشارکت کشورهاي عربي و اسلامي‌و حمايتشان از ائتلاف بين‌المللي ضد داعش و پيشروي‌ها عليه داعش در عراق و سوريه استقبال کردند. شرکت ‌کنندگان در نشست رياض گفتند، تاسيس "ائتلاف خاورميانه‌اي" و اعلام الحاق کشورهاي شرکت‌کننده در آن در سال ۲۰۱۸ خواهد بود.
انتقاد ايران از موضع دخالت جويانه‌امريکا
 سخنگوي وزارت خارجه ايران از دولت آمريکا خواست از سياست جنگ افروزي، مداخله‌گري، ايران‌هراسي و فروش سلاح خطرناک و بي فايده به حاميان اصلي تروريسم دست بردارد و گفت: با لفاظي‌هاي آمريکا و شرکايش در منطقه مسير خود را تغيير نمي‌دهيم. بهرام قاسمي‌سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به ادعاهاي تکراري و مداخله جويانه دونالد ترامپ رئيس‌ جمهور آمريکا در عربستان اظهار داشت: کمتر از 48 ساعت بعد از برگزاري شکوهمند دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري که مردم بزرگ، قدرشناس و غيرتمند ايران در داخل و خارج از کشور با شرکت گسترده خود در انتخابات يک بار ديگر پايبندي خود را به نظام جمهوري اسلامي‌ايران به اثبات رساندند، رئيس‌ جمهور آمريکا در سخناني مداخله جويانه، تکراري و مملو از ادعاهاي بي پايه عليه کشورمان تلاش کرد بار ديگر با ترويج ايران‌هراسي و در تداوم سياست‌هاي خصمانه‌امريکا عليه ايران، کشورهاي منطقه را به خريد هر چه بيشتر تسليحات آمريکايي تشويق کند.سخنگوي وزارت خارجه کشورمان  گفت: متاسفانه برخي کشورهاي منطقه بجاي اتکاء به توان مردمي‌خود و ظرفيت‌هاي همکاري منطقه‌اي، دل در گرو حمايت قدرت‌هاي بزرگ بسته‌اند و زمينه‌هاي تضعيف و تخريب زيرساخت‌هاي حياتي کشورهاي منطقه را فراهم مي‌آورند که از آن جمله مي‌توان به وضعيت اسفناک يمن و نابودي زيرساخت‌هاي سوريه توسط جريانات تروريستي تکفيري اشاره کرد. جنبش جهاد اسلامي‌فلسطين در واکنش به اظهارات ترامپ و قرار دادن نام گروههاي مقاومت اسلامي‌در فهرست گروههاي تروريستي اعلام کرد: هدف حقيقي نشست رياض رساندن پيام حمايت و اطمينان دهي به رژيم اسرائيل از طريق مشروعيت بخشيدن به وجود آن و مجرم خواندن گروههاي مقاومت بود.حزب سوسيال دموکرات و سبز آلمان سخنراني ترامپ در رياض را غير قابل اعتماد دانسته و آن را جوابگوي مسائل روز خاورميانه ندانستند.