سعيد قليچي
روزنامه‌نگار
Saeedg6@gmail.com

تزريق تسهيلات اختصاصي دولت براي بخشي‌هاي توليدي و صنعتي، رقم مناسبي جهت دستيابي به رونق و بازسازي واحدهاي توليدي است. البته اختصاص تهسيلات جديد دولت در گرو قدرت جذب و سرعت عمل هر يک از واحدهاي توليدي است که سريعتر منابع را جذب و در مسير توليد و رونق بازار به کار گيرند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه روند مناسبي براي رونق در بخش صنعت خودرو و قطعه‌سازي کشور در پيش گرفته شده است. با توجه به اينکه در بخش خودرو و قطعات بازار رونق نسبي يافته قطعا سرعت جذب تسهيلات بيشتر خواهد بود، اما مسلما حرکت در اين زمينه وابسته به آن است که تا چه ميزان شرکت‌ها هوشمندانه و با سرعت عمل وارد شوند و خيلي سريع ماشين‌آلات را نوسازي و بهره‌وري را افزايش دهند.بي‌شک با سرعت بخشي در جذب تسهيلات و نوسازي واحدهاي قطعه‌سازي است که زمينه کار مشترک و امکان توليد محصولات باکيفيت و رقابتي فراهم گرديده و موجب حضور شرکت‌ها در بازارهاي بين‌المللي خواهد شد. امروز مشکل توليدکنندگان داخلي اين است که حد خودشان را در حد بازارهاي داخلي ديده و به بازارهاي بين‌المللي کمتر فکر مي‌کنند در حالي که با ورود به بازارهاي جهاني است که مي‌تواند توليد در اين صنعت را در اشل شرکت‌هاي بزرگ خودروسازي و قطعه‌سازي فراهم كند. محدود كرد توليد و فعاليت به جهت نوع بازار و تحريم‌هاي گذشته، متاسفانه حصاري فرضي و ذهني را براي واحدهاي قطعه‌سازي و خودروسازي ايجاد کرده که شرايط چند سال گذشته همچنان وجود دارد در حالي که با بهبود روابط و رفع تحريم‌ها بايد از اوضاع کنوني عبور کرد و شرايط ذهني ايجاد شده را شکست.در چنين شرايطي است که عملا تلاشي براي باز کردن بازار عرضه توليدات صورت نمي‌گيرد تا در مسير جذب بازارهاي جهاني نيز حرکت شود. در زماني تعدادي از کارمندان در يکي از شرکت‌هاي طرف قرارداد به دليل قطع ارتباط با ايران و از دست دادن کارشان اعتصاب کردند اين در حالي است که اگر اين ارتباطات مجددا برقرار شود قاعدتا بازگشت به شرايط تحريمي‌نيز سخت‌تر خواهد شد. بايد در فضايي که ايجاد شده خودروسازان بايد به سرعت ارتباطاتشان را با دنيا بيشتر كنند تا موضوع اقتصاد مقاومتي نيز هرچه سريعتر شکل بگيرد. نبايد فرصت ايجاد شده در صنعت خودرو و قطعه‌سازي را از دست داد. دولت بايد مکلف شود تا هرچه زودتر آيين‌نامه‌ها و روش پرداخت تسهيلات جهت رونق واحدهاي توليدي را اعلام کند و به سرعت ثبت نام واحدها صورت گيرد تا فرصت موجود از دست نرود.
فيليپ استيفنز
فايننشال تايمز

قطاري که از مسير قديمي‌جاده ابريشم از آسياي مرکزي، روسيه، بلاروس ، لهستان به غرب اروپا حرکت مي‌کند احتمالا تاثير قابل توجهي در الگوهاي کنوني تجارت نخواهد داشت.موضوع مهم تاثير رواني اين شبکه ريلي است که فاصله ميان آسيا و اروپا را کاهش خواهد داد که بيانگر طراحي بزرگ رئيس جمهور چين شي جينپينگ است. رئيس جمهور چين خواستار ازبين بردن مرزها بين دو قاره است و کشورهاي ثروتمند اروپايي را به چين نزديک کند.قرن اخير شاهد ثروت و قدرت درميان کشورهاي آتلانتيک شمالي بود درحاليکه اروپا و آمريکا به سوي کشورهاي آنسوي اقيانوس روي آوردند.اما شکوفايي و قدرت به سوي شرق و جنوب شرق آسيا حرکت کرد. اصطلاح قرن پاسيفيک به نظر به معني رشد قدرت چين است.ارتش خلق چين درحال ساخت پايگاه در جزاير جنوب درياي چين است تا قدرت دريايي خود را در غرب اقيانوس آرام گسترش دهد و حتي ممکن است در اين آبها با آمريکا دچار تنش شود. اما اين تنش‌ها به معني جاه طلبي پکن نيست. اين جاه طلب بيشتر به سوي غرب است تا شرق. شي جين پينگ بر ايده "يک کمربند، يک جاده" يا بازسازي راههاي دريايي و زميني دوران جهاني سازي تمرکز کرده است. زماني که چين به آينده مي‌نگرد دوراني را تصور مي‌کند که سرزمين‌هاي اوراسيا تکيه گاه حياتي قدرت جهاني شدند و چين بازيکن اصلي اين ميدان است.براي برخي طرح جاده ابريشم به نظر يک مجموعه از اهدافي مختلف اقتصادي و استراتژيک است. بنابراين قطار چيني از ميانمار و تنگه مالاکا عبور مي‌کند. در بندري تازه در پاکستان دسترسي مستقيم به اقيانوس هند و خليج فارس را خواهد داشت. زيرساخت‌هاي گسترده در آسياي مرکزي و آفريقا نيز قابليت صنعتي چين را از نظر منابع خام تامين مي‌کند. برخي از اين سازه‌ها از ديگري موفق تر خواهد بود اما به نظر چين در ساخت قطار بهتر از ريل‌هاي جديد در ديگر کشورها عمل مي‌کند و درجايي احتمالا روسيه و هند نيز سعي در اعمال قدرت خواهند کرد. اما هدف اصلي برتري چين در اروسياست و به نظر همه چيز به نفع رئيس جمهور اين کشور است زيرا انزواي آمريکا از بازار آزاد راه را برايش باز کرده است.
ترجمه : فاطمه مهتدي
کاوه ملک زاده
دانشجوي کارشناسي ارشد روابط عمومي

‌ آل ريس (نويسنده کتاب معروف سقوط تبليغات وظهور روابط عمومي) درمقاله اي که درسپتامبر2016 منتشر کرده است براين مهم اشاره مي کند که ديگردوران P4 درعرصه برندينگ به پايان رسيده و اکنون عصر M4آغازشده است.وي 4 عنصر Merchandise (کالاي تجاري)،
Market بازار Media (رسانه) و Message (پيام) را جايگزين تعريف سنتي P4 Product (محصول) Price (قيمت) Place  (توزيع) Promotion (ترويج) مي‌داند.
چنين رويکردي قطعا مي‌تواند راه‌گشاي بزرگي در توسعه بازار و افزايش دامنه مشتريان هر بنگاهي باشد. اما چگونه و چه نهادي در سازمان متولي تقويت اين عناصر است؟
دو عنصر اول (کالا و بازار) در عمده بنگاه‌ها توسط واحدهاي توليد و بازاريابي هدايت و تکامل مي‌يابد. اما دو عنصر بعدي رسانه و پيام قطعا متولي بهتر از روابط عمومي‌نخواهند داشت. روابط عمومي‌مي‌بايست رسانه‌ها را شناسايي کند. شناخت صحيح رسانه‌امکان استفاده مناسب در موقعيت‌هاي خاص و با اهداف تعيين شده را مي‌آفريند. نحوه تعامل با رسانه‌هاي جديد مانند شبکه‌هاي اجتماعي مي‌تواند رويکردهاي نوين و توسعه‌بخشي را پيش‌روي بنگاه‌ها بگذارد. البته اگر اين رويکرد ناصحيح و غير حرفه اي باشد نه تنها تعامل صورت نگرفته بلکه مي‌بايست منتظر موج حملات گسترده از سوي جامعه ميليوني کاربران اين شبکه‌ها باشيد. توليد پيام مناسب نيز از ديگر وظايف تعريف شده روابط عمومي‌در اين حوزه است. پيام که متشکل از فرستنده، متن پيام، مجراي پيام و گيرنده آن است مي‌تواند تمام خواسته‌ها و اطلاعات شما را به جامعه برساند. چنانچه روابط عمومي‌پيام صحيح طراحي کرده و مجراي مناسب آن را پيدا کند مسير عمده موفقيت را طي کرده است. بخش عمده اين پازل چهارتکه M4 را قطعا روابط عمومي‌تکميل خواهد کرد. تعامل با رسانه و توليد صحيح پيام به يقين در حيطه کاري روابط عمومي‌گنجانده مي‌شود. اين مهم نشان مي‌دهد که نقش روابط عمومي‌در آينده‌ بنگاه‌ها بسيار تعيين کننده و نهايي است. ديگر روابط عمومي‌يک نهاد تشريفاتي که متولي کارهاي ابتدايي و درون‌سازماني بود نيست. روابط عمومي‌دروازه تعامل يک بنگاه با جامعه است. تعاملي که نه با تبليغات و نه به طور قطع با محصول که با پيام و محتوا صورت مي‌گيرد.
روحاني برای حضور وزرا در کابینه دوازدهم شرط گذاشت؛
رييس‌جمهور با تاکيد بر اينکه مبناي دولت بر دموکراسي، راي مردم و قانون اساسي است گفت: بحث اين و آن جناح نيست، اما شيوه و تفکري که مردم در انتخابات به آن راي دادند بايد در دولت، استاندارها، فرماندارها، مديرکل‌ها و در مسئوليت‌هاي سنگين و حساس حاکم شود.
اين بدان معنا نيست که غير از ۲۴ ميليوني که به دولت تدبير و اميد راي دادند، حق حيات ندارند؛ آنها هم حقوق دارند و حقوق اساسي‌شان محفوظ و مي‌توانند فعاليت کنند، اما امروز در مسئوليت‌هاي رده بالا نوبت اين ۲۴ ميليون است و اگر غير از اين باشد پس براي چه راي داديم و انتخابات برگزار کرديم.
به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني در جلسه هيات دولت، درباره رفتار ناصحيح آمريکا در قبال تعهدات بين‌المللي‌اش گفت: عظمت و جايگاه سياسي هر کشوري در دنيا، به اعتماد نسبت به آن کشور و احترامي‌که آنان به تعهدات خودشان دارند، مربوط مي‌شود.رييس‌جمهور با بيان اينکه‌امريکايي‌ها در دوران جديد، بسياري از تعهدات‌شان را زير پا مي‌گذارند، اظهار داشت: آنها تعهد پاريس، تعهد با کوبا و بسياري از تعهداتي که در قراردادهايشان با آمريکاي شمالي و نيز بخشي از تعهداتي که نسبت به آسياي شرقي دارند را زيرپا گذاشته‌اند و اين نشان مي‌دهد که‌امريکا نمي‌تواند مروج حقوق‌بشر، قانونگرايي و ثبات و امنيت در جهان باشد.
روحاني تاکيد کرد: کسي که خودش داراي ثبات نبوده، به قوانين و مقررات احترام نگذاشته و به‌امضاي خودش پايبند نيست، نمي‌تواند ديگران را دعوت به ثبات، امنيت و آرامش کند.
رييس‌جمهور با اشاره به اينکه‌امروز يکي از توطئه‌هاي آمريکايي‌ها اين است به گونه‌اي برخورد کنند که ايران بگويد ‌دست از تعهدات خود برداشته و به‌امضاي خود متعهد نيست، خاطرنشان کرد: اين توطئه اخيري است که‌امريکا طراحي کرده و به اعتقاد من هرگز موفق نخواهد بود. روحاني يادآور شد: خوشحاليم که تا امروز شرکاي ما در ۱+۵ با قدرت براي حراست از برجام ايستادگي کردند و آمريکايي‌ها هم مثل هميشه، دوپهلو و دوچهره وارد عمل شدند، اما مطمئنا اگر آمريکايي‌ها بخواهند تحريم‌هايي را تحت هر عنوان و بهانه عليه ما اعمال کنند، ملت بزرگ ايران پاسخ مناسب به آنها داده و نسبت به مصوبات کنگره، مجلس شوراي اسلامي‌نيز متقابلا مصوباتي خواهد داشت.
رييس‌جمهور تاکيد کرد: از تخلفات آمريکا نمي‌گذريم و در برابر آنها مي‌ايستيم اما در عين حال حواسمان جمع است که بايد چگونه از اين فضاي به وجود آمده، بهره‌برداري کنيم.
روحاني اضافه کرد: ملت ايران با رهنمودهاي مقام معظم رهبري و با حمايت‌شان کار بزرگي را در زمينه برجام انجام دادند و توانستند با يک قرارداد چندجانبه و بين‌المللي موفقيت بزرگ و کم‌نظير و حتي بي‌نظيري را در تاريخ سياسي ايران به دست آورده و در برابر قدرت‌هاي بزرگ از حقوق خودشان دفاع کنند. رييس‌جمهور ادامه داد: ملت ايران با برجام توانستند قطعنامه‌هاي ظالمانه شوراي امنيت و مصوبات شوراي حکام را لغو و موضوع PMD را حل و فصل کرده و مساله تحريم‌هاي تسليحاتي را محدود کنند و تحريم‌هايي که نسبت به برنامه موشکي بود را به صورت ديگري درآوردند که تحريم قبلي را از بين ببرند.روحاني با بيان اينکه‌امروز فضاي خوبي براي ما ايجاد شده است که بايد ملت و مسئولان از اين فضا به‌خوبي استفاده کنند گفت: امروز برخي از اينکه مي‌خواهيم از اين فضا به درستي استفاده کنيم، ناراحت مي‌شوند. چرا بايد از بهره‌برداري درست از فضايي که ملت ايجاد کرده ناراحت شويم؟ روحاني با اشاره به تشکيل دولت دوازدهم در آينده نزديک گفت: بنده با افراد مختلف در جناح‌هاي گوناگون اصولگرا، اصلاح‌طلب، ميانه‌رو يا اعتداليون مشورت کرده و نظرات آنها را جويا شده‌ام و اين در حالي است که نظرات برخي افراد در بعضي از روزنامه‌ها، سايت‌ها و رسانه‌ها منعکس شده‌اما در عين حال بايد همه بدانند که دولت دوازدهم مانند دولت يازدهم، دولتي تک‌جناحي نبوده و فراجناحي خواهد بود.رييس جمهور تاکيد کرد: افرادي که در دولت دوازدهم عهده‌دار مسئوليت مي‌شوند بايد خواسته و نظر اکثريت مردم که در انتخابات راي دادند را به طور کامل باور و قبول داشته باشند و اگر کسي اينطور نيست، نمي‌تواند مسئوليت سنگين را برعهده بگيرد.روحاني با اشاره به اينکه همه حق صحبت و انتقاد دارند اما هيچکس حق تخريب ندارد، تصريح کرد: تخريب هيچ کس نسبت به دولتي که از طرف ملت انتخاب شده و نماينده مردم است، قابل قبول نيست. رييس‌جمهور تنها کسي در کشور است که با آراي مستقيم مردم از سراسر کشور انتخاب مي‌شود و ما ديگر چنين انتخاباتي نداريم.رييس‌جمهور با اشاره به موضوع انتخاب کابينه دوازدهم افزود: به عنوان رييس‌جمهور، وزرا را انتخاب و در نهايت به مجلس معرفي مي‌کنم و اين حق نمايندگان مجلس است که به وزرا راي بدهند يا راي ندهند.روحاني همگان را به پرهيز از حاشيه‌سازي فراخواند و تاکيد کرد: در اين ايام از همه دوستان، قواي مختلف و رسانه‌ها خواهش مي‌کنم که لطفا حاشيه نسازند.رييس‌جمهور افزود: خيلي از اقدامات را مي‌توان در موقع خود انجام داد. ما که با قواي ديگر مخالف نيستيم و با همه رابطه خوب داريم. فرض کنيد امروز که نزديک دولت است مجلس طرح سه فوريتي بدهد که دولت را به هم بريزد. البته بهر حال اکثريت مجلس که به سه فوريتي راي نمي‌دهد، اما آيا اين حرکت خوب است؟ معلوم است که پسنديده نيست و ما همه يکي هستيم يا اينکه قوه قضاييه بيايد حاشيه‌سازي کند.
سید عباس عراقچی؛
برجام يک توافق منطقي است که به تاييد شش کشور تاثيرگذار جهاني رسيد و مي‌بايست اجرايي شود، اما دايم کارشکني‌هايي صورت مي‌گيرد که باعث نگراني مي‌شود.
 اکنون در آستانه نشست کميسيون مشترک برجام به رياست سيدعباس عراقچي و هلگا اشميت در وين قرار داريم و در اين نشست برجام مورد بررسي قرار مي‌گيرد. اگرچه کشورمان تاکنون به تمامي‌مفاد برجام پايبند بوده و 5 کشور اروپايي نيز بر اجراي برجام تاکيد داشته ودارند، اما آمريکا دايم به دنبال کارشکني و تضعيف برجام است. تاکنون دولت جديد آمريکا سعي کرده به صورت يک طرفه نسبت به برجام بي مهري کند، اما اکنون برخي منابع خبري اعلام کرده‌اند، آمريکا از ايران خواسته است نشست دوجانبه اي بين دو طرف در حاشيه نشست کميسيون مشترک اجراي توافق
هسته اي برگزار شود.
خطر از سرگيري مذاکرات
و اما وزير خارجه کشورمان با غير ممکن دانستن از سرگيري مذاکرات هسته‌اي گفت: حتي فکر کردن درخصوص ازسرگيري اين گفتگو‌ها بسيار خطرناک است؛ زيرا، در آن صورت همه طرف‌ها حتي با انتظارات بالاتري نسبت به قبل وارد هرگونه مذاکره احتمالي خواهيم شد.محمدجواد ظريف در گفتگو با نيويورکر گفت: رسيدن به اين توافق به‌اندازه کافي با پيچيدگي همراه بود و دست‌يابي به توافقي ديگر غيرممکن خواهد بود.وزير خارجه ايران احتمال گفت‌و‌گو با دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا را رد نکرد.وي افزود: ما با ديدار احتمالي با رکس تيلرسون، وزير خارجه‌امريکا، در صورتي که اين ديدار براي اجراي توافق هسته‌اي ايران (و گروه ۱+۵) ضروري باشد، مخالفتي نداريم.ظريف اظهار داشت: تاکنون درخواست چنين ديداري را نداشته و تصور نمي‌کند در آينده هم چنين درخواستي داشته باشد. وزير خارجه ايران افزود: در صورت مشاهده حسن نيت از سوي آمريکا درخصوص اجراي توافق ايران و شش قدرت جهاني، اين توافق مبناي (همکاري‌هاي آتي) خواهد بود و نه تنها يک سقف.وي افزود: در آن صورت، امکان همکاري در ديگر حوزه‌ها نيز فراهم خواهد شد؛ اما، تاکنون چنين حسن نيتي را مشاهده نکرده‌ايم.نيويورکر در ادامه مطلب آورده است: راهبرد ترامپ در قبال برجام، ايران را نيز همانند ديگر طرف‌هاي امضا کننده توافق هسته‌اي گيج کرده است. براي کسي مشخص نيست آيا ترامپ قصد دارد اين توافق‌نامه را پاره کند؛ مذاکرات هسته‌اي را دوباره از سر بگيرد و يا با اقدامات گوناگون تنبيهي‌ خود چاره‌اي جز خروج از اين توافق براي تهران باقي نگذارد. ظريف در اين خصوص مي‌گويد: مشخص نيست دولت (آمريکا) قصد دارد چه اقدامي‌در اين زمينه انجام دهد. تصور مي‌کنم آن‌ها (دولت آمريکا) به اين واقعيت پي برده‌اند که جامعه بين‌الملل از فسخ اين توافق استقبال نخواهد کرد.وزير خارجه ايران افزود: پيامي‌که‌امريکا به ديگر کشورهاي جهان مي‌فرستد اين است که شما نمي‌توانيد بر روي‌ پايبندي آمريکا بر تعهدات بين المللي‌اش حساب کنيد. بنابراين، اين نه تنها يک پيام بد براي ايران بلکه براي همه کساني است که قصد دارند با آمريکا گفتگو و يا مذاکره کنند.
آمريکا فضا را مسموم مي‌کند
در همين رابطه معاون وزير خارجه کشورمان، آمريکا را به مسموم کردن فضاي تجارت با وضع تحريم‌هاي جديد عليه ايران متهم کرد.به گزارش ايلنا، سيدعباس عراقچي در گفت‌وگو با پرس تي وي در وين گفت: متاسفانه عادت بدي براي آمريکا شده است که هر زمان که تعهدات خود را عمل مي‌کنند و براي مثال معافيت‌هاي ايران از تحريم‌ها را تمديد مي‌کنند که البته تعهد و مسئوليت آنها طبق برجام است، با اضافه کردن اسامي‌جديد به فهرست تحريم‌ها عليه ايران، عملا فضا را مسموم مي‌کند.او افزود: ما خود را براي هر سناريويي که آنها داشته باشند، آماده کرده‌ايم. در برجام راهکارهايي براي اين منظور وجود دارد و ما نيز برنامه‌هايي براي دفاع از حقوق و منافع خود در برجام داريم. آمريکا با تحريم‌هاي جديد فضا را مسموم مي‌کند.
اجراي دقيق برجام
از سوي ديگر عراقچي با مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌در محل آژانس ديدار کرد. در اين ديدار يوکيا آمانو ضمن تقدير از روند مطلوب و همکاري‌هاي خوب ايران با آژانس و انجام تعهدات مرتبط هسته‌اي از سوي کشورمان که در گزارش‌هاي منتشره از سوي آژانس منعکس شده است، اظهار اميدواري کرد که اجراي دقيق برجام از سوي همه طرف‌ها ادامه يابد. در ادامه رئيس ستاد پيگيري برجام وزارت خارجه ايران بر اهميت و حساسيت نقش آژانس و وظايف آن در زمينه نظارت بر اجراي توافق هسته‌اي با بيطرفي کامل و به صورت حرفه‌اي تاکيد و از بدعهدي و برخوردهاي غيرسازنده دولت جديد آمريکا در اين زمينه به شدت انتقاد کرد.

دولت کويت دفتر رايزني فرهنگي ايران را بست؛
گويا قرار نيست حاشيه سازي‌ها عليه کشورمان پايان يابد و با هر بهانه اي سعي دارند براي ايران پرونده سازي کنند. در اين رابطه دولت کويت در اقدامي‌به بهانه پرونده «گروهک العبدلي» (پرونده‌اي که کويت در آن ايران را به ارتباط با عناصر اين گروهک متهم مي‌کند) تعداد ديپلمات‌هاي ايراني را کاهش داد و دفتر رايزني فرهنگي ايران در اين کشور را بست.
به گزارش ايسنا، روزنامه السياسه کويت مدعي شد که برخي منابع امنيتي کويتي اعلام کردند که ۱۴ متهم وابسته به باند تروريستي العبدلي در روز صادر شدن حکم نهايي‌شان از سوي دادگاه رسيدگي به ايران فرار کرده‌اند.اين روزنامه مدعي شد: اين ۱۴ شهروند متهم به دست داشتن در قضيه ۱۸ ژوئن گذشته هستند، اما دادگاه تجديدنظر آنها را تبرئه کرده بود و منتظر حکم دادگاه رسيدگي بودند و به محض اينکه فهميدند دادگاه آنها را به ۱۰ سال حبس محکوم کرده است از طريق دريا به ايران فرار کرده‌اند. اين افراد به ۵ تا ۱۵ سال حبس و مراقبت محکوم شدند که تعدادي از آنها در زندان به سر مي‌برند.
همچنين الجزيره مدعي شد:‌ وزارت خارجه کويت عليرضا عنايتي سفير ايران را فراخوانده تا موضوع کاهش تعداد ديپلمات‌هاي ايراني در اين کشور را به وي به صورت رسمي‌اعلام کند. از سوي ديگر برخي از رسانه‌هاي عربي اعلام کردند که در همين چارچوب بنا به دستور مقامات کويتي دفتر رايزن فرهنگي و دفتر وابسته نظامي‌ايران در اين کشور بسته خواهد شد و کويت از سفارت ايران خواسته که تعداد کارمندانش را از ۱۹ نفر به چهار نفر کاهش دهد و ديپلمات‌هاي ايراني در طي ۴۵ روز مي‌بايست کويت را ترک کنند.
عربستان به دنبال دامن زدن به تنش
در همين رابطه وزير خارجه عربستان در اظهاراتي خصمانه عليه کشورمان گفت که ايران به‌ حمايت از تروريسم ادامه مي‌دهد.به گزارش ايسنا عادل الجبير مدعي شد: ايران به تلاش خود براي دخالت در امور داخلي کشورهاي همسايه‌اش ادامه مي‌دهد.او افزود: ما در مورد اقدامات ايران در منطقه گفت‌وگو کرديم و ايران همچنان به حمايت از تروريسم ادامه مي‌دهد. الجبير در حالي ايران را به حمايت از تروريسم و مداخله در امور داخلي کشورهاي همسايه متهم مي‌کند که از حدود يک سال پيش و به ويژه پس از آنکه ايران و کشورهاي 1+5 توانستند راه‌حلي جامع براي حل موضوع هسته‌اي بيابند، اقدام به لابي و اعمال نفوذ عليه ايران در سطح منطقه و بين‌الملل کرده است.عربستان علاوه بر اين‌که خود با بهانه‌جويي روابطش با تهران را قطع کرده است تلاش دارد با اعمال نفوذ و تزريق پول‌هاي نفت کشورهاي ديگر در حوزه خليج فارس را به سمت قطع روابط با ايران سوق دهد.عربستان سعودي به همراه برخي کشورهاي حاشيه خليج فارس از تروريست‌هاي تکفيري حمايت‌هاي مالي و تسليحاتي مي‌کنند و شکست داعش در سوريه و عراق اين کشورها را به شدت عصباني کرده است. در همين رابطه يک رسانه عربي خبرداد که يکي از مسئولان وزارت خارجه عربستان اعلام کرد که کشور عربستان از تصميمات جديد دولت کويت عليه هيات ديپلماسي ايران در کويت به طور کامل حمايت مي‌کند.
حمايت پارلمان عربي از تصميم کويت
از سوي ديگر رئيس پارلمان عربي در بيانيه‌اي اعلام کرد که اين پارلمان از اقدامات جديد کويت عليه ايران حمايت کامل مي‌کند. مشعل بن فهم السلمي‌مدعي شد: ثابت شدن حمايت ايران از باند تروريستي العبدلي که متهم به ايجاد ناامني و بي‌ثباتي در کويت است به جهان ثابت مي‌کند که ايران حامي‌اصلي گروهک‌هاي تروريستي است، گروهک‌هايي که هدف آنها ايجاد ناامني و بي‌ثباتي در کويت و کشورهاي عربي است.رئيس پارلمان عربي مدعي شد: از جامعه بين‌الملل و به خصوص سازمان ملل و سازمان‌هاي وابسته و هم‌چنين کشورهاي فعال در نظام بين‌المللي مي‌خواهيم که دخالت‌هاي ايران در امور داخلي کشورهاي عربي را محکوم کنند و سياست‌هاي ايران خصمانه است و به منظور تضعيف حکومت‌هاي عربي و نشر هرج و مرج و از بين بردن وحدت ميان کشورهاي عربي از گروهک‌هاي مسلح حمايت مي‌کند و اين سياست‌هاي ايران در تناقض با اصول حسن همجواري و احترام به حاکميت در استقلال کشور و ارزش‌هاي اخلاقي و انساني است و با قوانين بين‌المللي در تضاد است.
احضار کاردار کويت
و اما به دنبال اين حاشيه‌ها «فلاح الحجرف» کاردار کويت در تهران به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض شديد کشورمان در اين خصوص به وي ابلاغ شد. بهرام قاسمي‌افزود: در اين احضار مقام وزارت امور خارجه کشورمان ضمن مردود دانستن اتهام‌هاي واهي مقام‌هاي کويتي به کشورمان گفت جاي تاسف است که مسئولين کويت در اين شرايط حساس منطقه به جاي تلاش در جهت کاهش تنش‌هاي بي حاصل و خويشتنداري در قبال فشارها و تحريکات طرف‌هاي ماجراجوي منطقه اي به اين تحريک‌ها پاسخ داده و جمهوري اسلامي‌ايران را هدف اتهامات واهي قرار مي‌دهند.اين مقام بار ديگر خطاب به کاردار کويت تاکيد کرد: جمهوري اسلامي‌ايران هيچگونه ارتباطي با اين پرونده نداشته است و اين امر در آغاز رسيدگي به اين پرونده به مقام‌هاي کويتي نيز ابلاغ گرديد. در اين ديدار همچنين با يادآوري اين نکته که جمهوري اسلامي‌ايران همواره رفتاري مسئولانه در قبال کشورهاي منطقه و از جمله کويت در شرايط سخت اين کشور داشته است، تاکيد شد: حق اقدام متقابل براي کشورمان در قبال کاهش کادر ديپلماتيک دو کشور محفوظ است و تصميمات لازم اتخاذ خواهد شد.کاردار کويت نيز با اظهار تاسف از تحولات اخير بوجود آمده افزود مطالب و موضوعات مطرح شده را در اولين فرصت به مقام‌هاي خود منتقل خواهد کرد.

رئيس جمهوري آذربايجان فرمان آغاز اجراي تفاهمنامه ريلي ميان باکو و تهران را صادر کرد ؛
رئيس جمهوري آذربايجان فرمان آغاز اجراي تفاهمنامه ريلي امضا شده ميان اين کشور و جمهوري اسلامي‌ايران را صادر و شرکت راه‌آهن کشورش را موظف به اجراي مفاد اين تفاهمنامه کرد.
به گزارش ايرنا، تفاهم‌نامه توسعه خطوط ريلي بين جمهوري آذربايجان و جمهوري اسلامي‌ايران پنجم ماه مارس (۱۵ اسفندماه سال گذشته) در جريان سفر رسمي‌الهام علي‌اف رئيس جمهوري آذربايجان به ايران، ميان شرکت‌هاي راه‌آهن ۲ کشور امضا شده بود.
الهام علي‌اف در اين فرمان که در سايت رسمي‌رئيس جمهوري آذربايجان منتشر شد، شرکت راه‌آهن اين کشور را موظف به اجراي مفاد اين تفاهمنامه کرد. بر اساس اين فرمان، وزارت خارجه جمهوري آذربايجان نيز موظف شد، انجام اقدامات تشريفاتي لازم براي به اجرا گذاشته شدن اين تفاهمنامه را به جمهوري اسلامي‌ايران ابلاغ کند. جمهوري اسلامي‌ايران و جمهوري آذربايجان در راستاي اتصال خط ريلي ۲ کشور در قالب تکميل دالان بين‌المللي حمل و نقل شمال – جنوب همکاري مي‌کنند.
همچنين به گزارش پايگاه خبري آذرنيوز، انتظار مي‌رود ايران و آذربايجان در ماه‌هاي آينده ارسال کالا و محموله‌هاي باري از طريق کريدور حمل و نقل بين‌المللي شمال-جنوب که اروپا و آسيا را به يکديگر پيوند مي‌دهد، آغاز کنند. تهران و باکو ظاهرا در تلاش‌اند تا ميزان مبادلات تجاري خود را افزايش دهند. حجم مبادلات ۲ کشور در طي سال گذشته با ۷۸ درصد افزايش به ۲۲۱.۲ ميليون دلار رسيده است. محمد ابراهيمي، مشاور سفارت ايران در باکو در اين‌باره گفته است: هدف گسترش همکاري‌ها بين ۲ کشور همسايه در آينده نزديک و با ساخت خط آهن قزوين-رشت که يک بخش مهم از پروژه اتصال راه‌آهن‌هاي ۲ کشور به يکديگر است، محقق خواهد شد.
دو کشور همسايه ايران و آذربايجان در تلاش‌اند تا خطوط راه‌آهن خود را به هم متصل کنند که اين بخشي از کريدور شمال-جنوب به شمار مي‌رود. پيش بيني مي‌شود اين کريدور در آينده نزديک راه‌اندازي شود. اين پروژه ريلي پس از تکميل، ايران را به بازارهاي اروپايي و آسيايي متصل خواهد کرد.آذربايجان پيش تر موافقت کرده بود که ۶۰ ميليون يورو براي توسعه تاسيسات راه‌آهن در شهر آستاراي ايران اختصاص دهد.براي تکميل ارتباطات ريلي اين کريدور ترانزيتي، ايران پيشتر با ساخت خطوط ريلي در بخش‌هاي شمالي کشور و امتداد شبکه ريلي خود به مناطق مرزي با آذربايجان از طريق شهرهاي آستاراي ايران و آستاراي آذربايجان موافقت کرده بود.
طرح اوليه شامل مسيرهاي ريلي قزوين-رشت و رشت-آستارا بود. در عين حال، آذربايجان نيز پروژه‌اي را براي امتداد شبکه ريلي خود به مرز با ايران به اجرا گذاشته بود.اما طرفين همچنان بايد در مورد تامين مالي پروژه احداث خط آهن ۱۶۴ کيلومتري رشت به آستارا مذاکره کنند.
کريدور شمال-جنوب راه‌آهن کشورهاي ايران و آذربايجان را به يکديگر متصل مي‌سازد و ارتباطات حمل و نقل ريلي گسترده تري را ميان کشورهاي ايران، هند، آذربايجان، روسيه، ترکمنستان و قزاقستان ايجاد مي‌کند.

معظمی از خصوصي‌سازي در سازمان گسترش انتقاد کرد؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: واگذاري واحدهاي صنعتي به بخش خصوصي در قالب اجراي اصل 44 قانون اساسي و خصوصي‌سازي يکي از مهمترين چالش‌هاي ساختار اقتصادي ايران به حساب مي‌آيد. طي سال‌هاي گذشته برخي از واحدهاي بزرگ صنعتي که در اشتغالزايي صنعتي نيز نقش داشته‌اند، در راستاي خصوصي‌سازي به نحوي واگذار شدند که بسياري از مسئولان حالا آن را رهاسازي مي‌نامند.
واگذاري شرکت‌هاي قابل واگذاري دولتي با هدف کوچک‌سازي حجم دولت، سال‌هاست بعنوان عامل مهم رشد و بهبود شرايط اقتصادي در بسياري از کشورها از جمله کشورهاي در حال توسعه مطرح بوده است. اين کشورها به پيروي از کشورهاي پيشرفته تاکنون اقدامات گوناگوني را به منظور واگذاري هرچه بيشتر شرکت‌هاي دولتي خود طراحي و اجرا کرده‌اند، چراکه توجه لازم به بحث خصوصي‌سازي از سوي کشورهاي در حال توسعه، افزايش سطح بهره‌وري و کارآيي شرکت‌هاي دولتي، افزايش مالکيت عمومي، توسعه بازار سرمايه، توزيع عادلانه‌تر ثروت، کوچک‌سازي و افزايش درآمد دولت و در کل درمان اقتصاد بيمار اينگونه کشورها را به دنبال خواهد داشت.
اما خصوصي‌سازي در ايران نيز با توجه به دولتي بودن اقتصاد کشورمان و گستردگي حجم شرکت‌هاي قابل واگذاري، در طول دهه‌هاي گذشته همواره با مسائلي همراه بوده است، حضور پررنگ بخش عمومي‌غيردولتي يا همان شبه دولتي در خريد سهام واگذار شده دولتي در بورس و نگراني از شکل‎گيري نهادهاي شبه ‎دولتي جديد و همچنين واگذاري برخي از شرکت‌ها و کارخانجات دولتي به اشخاص ذي‌نفوذ دولتي با قيمت‌هاي بسيار نازل از عمده‌ترين اين چالش‌ها بوده است.
رهاسازي در بخش‌هاي صنعتي زماني اتفاق مي‌افتد که پس از طي مراحل خصوصي‌سازي ديگر حمايت‌هاي دولت از بخش‌هاي توليدي قطع شود و مديريت واحدهاي توليدي و صنعتي مورد حمايت قرار نگيرد. سال‌هاست که مسئولان اقتصادي کشور از انحراف در خصوصي‌سازي بخش‌هاي صنعتي و اقتصادي کشور صحبت مي‌کنند. تا جايي که طي روزهاي گذشته منصور معظمي، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران درباره انحراف‌هاي صورت گرفته در خصوصي‌سازي در کشور گفت که خصوصي‌سازي‌ها انحراف دارد و 65 درصد از واگذاري کارخانه‌هاي سازمان گسترش و نوسازي، رهاسازي صنايع بود. معظمي‌در گفتگو با ايرنا اظهار کرد: قرار بود با اجراي خصوصي‌سازي در کشور انقلاب اقتصادي ايجاد کنيم اما به جاي خصوصي‌سازي، رهاسازي شده است.
اشتباه در شيوه خصوصي‌سازي صنايع کشور
محمدقلي يوسفي، کارشناس اقتصادي و استاد دانشگاه در رابطه واگذاري‌هايي که به‌عنوان خصوصي‌سازي طي سال‌هاي گذشته در اقتصاد کشور صورت گرفته در گفتگو با خبرنگار «تجارت» گفت: در سال‌هاي نه چندان دور و پس از پيروزي انقلاب غالب شرکت‌هاي صنعتي در ايران دولتي بوده‌اند و دولت سهامدار اصلي آنها بوده و توسط دولت اداره مي‌شدند. با توجه به اين موضوع اگر بنگاه‌ها و شرکت‌هاي دولتي مشکل داشتند و هزينه‌هاي آنها بيشتر از درآمدشان بود، دولت بايد تدابيري اتخاذ مي‌کرد تا رويه سوددهي آنها اصلاح مي‌شد و اگر از توانايي و بودجه کافي براي رفع مشکلات آنها برخوردار نبود، بايد طي يک فرآيند درست و علمي‌اين بنگاه‌ها را به صورت تمام و کمال به بخش خصوصي واگذار مي‌کرد.
او با اشاره به نحوه خصوصي‌سازي در کشورهاي توسعه يافته اظهار داشت: در دنياي امروز براي خصوصي کردن شرکت‌هاي حکومتي، دولت در قدم اول بازار را براي محصولات و خدمات توليدي در آن شرکت مهيا کند، سپس طي مراحل قانوني شرکت را به بخش خصوصي واگذار کند. در صورتي که بخش خصوصي همچون کشور ما از قدرت چنداني جهت اداره آن شرکت برخوردار نباشد، دولت بايد با ارائه تسهيلات کم بهره بخش خصوصي را حمايت کند تا به تدريج اداره شرکت‌هاي صنعتي در اختيار بخش خصوصي و مردم قرار گيرد. اين اتفاق علاوه بر اين که بسياري از مشکلات اين شرکت‌ها را برطرف مي‌کند در آينده فرصت رشد بيشتري را در مقايسه با دولتي بودن در اختيار اين شرکت‌ها قرار مي‌دهد.
يوسفي در ادامه با انتقاد از برخي واگذاري‌ها در قالب خصوصي‌سازي اضافه کرد: وضعيت خصوصي‌سازي در ايران کاملا متفاوت است. از آنجايي که صنايع ما به شدت بيمار هستند و نياز اساسي به اصلاح ساختار دارند متاسفانه با خصولتي شدن، بيش از پيش به لبه پرتگاه نزديک شده‌اند.
 وجود شرکت‌هاي خصولتي دو ايراد اساسي دارد؛ اولين مشکل اين است که تصميم‌گيري‌هاي اشتباه دولتي به داخل اين شرکت‌ها و صنايع نفوذ مي‌کند و سبب بروز مشکلات زيرساختي در آنها مي‌شود، دومين مشکل هم به ضعف شديد بخش خصوصي برمي‌گردد و به دليل همين ضعف اداره صنايع خصولتي به درستي انجام نمي‌شود از طرفي دولت نيز در اين موارد حمايت خود را از بخش خصوصي برمي‌دارد که مشکلات دو چندان مي‌شود.
اين عضو هيات علمي‌دانشگاه علامه طباطبايي در ادامه درخصوص نقش دولت در صنايع کشور اظهار داشت: دولت نقش متعادل کننده و حمايت از مصرف‌کننده را دارد نه اينکه قيمت‌گذاري کند. اصل ۴۴ قانون اساسي اقتصاد کشور را به سه بخش دولتي، تعاوني و خصوصي تقسيم مي‌کند و مي‌گويد فعاليت‌هاي بزرگي مثل بيمه، بانکداري، هواپيمايي و کشتيراني و ... در انحصار دولت است و بخش تعاون و خصوصي مي‌توانند خدمات مکمل آن را انجام دهند.
 وي با بيان اينکه نتيجه واگذاري‌هاي گسترده‌اموال دولتي به واحدهاي حکومتي و شبه دولتي، وضعيت توقف پروژه‌هاي عمراني کشور بود، ادامه داد: بدهي‌هاي بسيار سنگين بانکي به بانک مرکزي، معوقات سيستم بانکي، بدهي‌هاي سرسام آور دولت به سيستم بانکي و پيمانکاران و فعالان بخش خصوصي و نيز اجراي نادرست سياست‌هاي اصل ۴۴ که مي‌توانست انقلابي اقتصادي به وجود آورد، تبديل به ضد خود شد و ما را از بنگاهداري دولت به بنگاهداري خصولتي کشاند.
يوسفي در پايان با اشاره به اهميت دادن مديران بخش خصوصي به‌اموال خود و دارائي‌هايشان عنوان کرد: اگر ما به مديريت کارآمد خصوصي اعتماد مي‌کرديم و اين شرکت‌ها را به مديران دلسوز بخش خصوصي واگذار مي‌کرديم قطعا سرنوشت خوبي در انتظار اين بنگاه‌ها بود، چنانکه در صنايع مختلف توليدي کشور چه بسيار شرکت‌هاي خصوصي داخلي که حتي دست به خريد شرکت‌هاي خارجي هم زده‌اند و با محصولات خارجي در حال رقابت هستند.

گزينه‌هاي نهايي تصدي شهرداري تهران رونمايي شدند
گروه اجتماعي: در حالي كه رئيس فعلي شوراي شهر پايتخت همچنان بر بازشماري صندوق‌هاي راي انتخابات شوراي شهر در تهران اصرار مي‌كند، اعضاي دوره پنجم شوراي شهر تهران از هفت گزينه نهايي خود براي تصدي پست شهرداري در پايتخت كشور رونمايي كردند.
انتخاب شهردار يكي از مهمترين وظايف قانوني پيش‌بيني شده براي شوراهاي اسلامي‌شهر در كشور است. انتخاب فردي براي تصدي اين پست در شهري مانند تهران، به‌عنوان پايتخت سياسي و پرجمعيت‌ترين شهر كشور از اهميت خاصي برخوردار است. خاصه اينكه بسياري حضور افراد در سمت شهرداري تهران به مانند سكوي پرتابي براي ورود به رقابت‌هاي رياست‌جمهوري مي‌دانند. سرانجام بعد از حدود يک ماه و نيم انتظار و گمانه‌زني براي انتخاب شهردار تهران، روز چهارشنبه هفته گذشته بود كه هفت گزينه نهايي براي تصدي اين سمت مهم از سوي منتخبان شوراي شهر پنجم تهران مشخص شدند، گزينه‌هايي که از بين ۲۴ نفر با ساز و کارهاي از پيش تعيين شده انتخاب شدند. بر طبق اظهارت مرتضي الويري مقرر شده بود تا ۳۱ خرداد هر کدام از اعضا سه نفر را به‌عنوان نامزد به اعضاي منتخب شوراي شهر معرفي کنند. هر نامزد براي آنکه وارد مرحله بعد شود بايد حداقل رأي پنج نفر از اعضا را داشته باشد. به گفته او، اين رأي‌گيري تا اوايل تير ادامه داشته و قرار بوده تا ليست گزينه‌ها دوم تا سوم تير مشخص شود. بر طبق اظهارات الويري، رئيس سني شوراي پنجم تهران ساز و کار بر اين بود که ۲۸ تير رأي‌گيري انجام شود و تعداد نامزدها از پنج نفر به دو نفر برسد. اما روز چهارشنبه گرچه براساس برنامه، راي گيري در زمان مقرر اتفاق افتاد اما به جاي نام دو نفر ابتدا ليست ۲۴ نفره‌اي از گزينه‌هاي احتمالي شهرداري تهران به بيرون درز کرد که کمي‌بعد نام هفت نفر به‌عنوان گزينه‌هاي نهايي شهرداري مطرح شد. با اعلام اسامي‌24 نفره مشخص شد که محسن‌هاشمي‌که رکورددار راي در انتخابات شوراي شهر تهران است، با وجود درخواست‌ها براي داوطلب شدن وي براي سمت شهرداري تهران اعلام کرده که منتخبان نامش را به‌عنوان نامزد شهرداري تهران پيشنهاد ندهند. بنابراين نام او از ميان گزينه‌هايي که احتمال حضورش در شهرداري تهران بالا بود حذف شد. پيش از آن نيز محمود حجتي، وزير جهاد كشاورزي در دولت يازدهم از حضور در ميان گزينه‌هاي نهايي اعلام انصراف كرده بود. سرانجام به دنبال راي‌گيري نهايي نجفي با (۲۱راي)، مرعشي با (۲۰راي)، شريعتمداري با (۱۱راي)، کولايي با (۱۶ راي)، مهرعليزاده با (۹راي)، بيطرف با (۱۲ راي) و افشاني با (۱۴ راي) گزينه‌هاي نهايي شهرداري تهران شدند. با اين حال آنطور که الويري گفته شوراي شهر قصد دارد اين فرآيند را تا هفته اول مرداد به اتمام برساند و به نامزد نهايي دست پيدا کند. بر طبق اظهارات او، دو نامزد در اولين جلسه رسمي‌شوراي شهر حضور پيدا مي‌کنند تا برنامه‌هاي خود را ارائه دهند. در آخرين مرحله پس از ارائه برنامه دو نامزد رأي‌گيري در جلسه علني شورا صورت مي‌گيرد و شهردار آينده تهران مشخص مي‌شود. در همين حال كمتر از 24 ساعت بعد از آنكه نام هفت گزينه نهايي اعضاي شوراي شهر براي تصدي پست شهرداري تهران در رسانه‌ها منتشر شد، حبيب‌الله بيطرف نيز از ميان گزينه‌ها انصراف خود را اعلام كرد. اين اتفاق در نوع خود موجب ايجاد برخي نگراني‌ها از مكانيزم انتخاب گزينه‌هاي نهايي درباره اعضاي شوراي شهر را تداعي مي‌كند، نگراني‌هايي كه با مطرح شدن شايعه‌هايي مشابه درباره وضعيت مشابه براي نجفي، شريعتمدار جدي‌تر هم مي‌شود.

«تجارت» پرونده فروش یک محصول استراتژیک به خارجي‌ها را بررسي کرد؛
تجارت – گروه بورس:ازآنجايي كه طي يكسال گذشته درخصوص خودكفايي گندم ومازاد توليد وصادرات آن، صحبت‌ها و گزارشات متنوعي ارائه شده كه اعداد وارقام انها با هم متفاوت بوده،برآن شديم تا گزارش جامع‌تري درباره صادرات آرد و گندم تهيه كنيم و از آنجايي كه عرضه آرد وگندم صرفا ازطريق بورس صورت مي‌گيرد، لذا در اولين قدم، بررسي آمار معاملات گندم و آرد در بورس كالا را مدنظرقرار داريم.
دراولين بررسي مشاهده شد كه متاسفانه عليرغم عرضه زياد و متعدد، تعداد معاملات ثبت شده و قطعي براي صادرات، بسياراندك وكمتر از تعداد انگشتان دودست است.ازصادرات گندم به تركيه وايتاليا وهند كه مكررمدعي شده بودند، خبري نيست. راستي مسئول ارائه اطلاعات غلط به مردم كيست؟ آيا به دليل ضعف مديريت بورس كالا،معاملات انجام نمي‌شود؟ آيا مسئولين شركت بازرگاني دولتي،ناتوان ازشكل‌دهي معاملات واقعي هستند؟ حالا اگربه هرعلتي، ناتوان ازانجام معامله هستند، چرا اطلاعات غلط به مسئولين ما فوق و حتي مردم مي‌دهند؟ آيا وزيرمحترم كشاورزي ويا وزيرمحترم صنعت،معدن وتجارت ازاين وقايع مطلع هستند؟ آيا قراراست با ارائه‌اماردروغ،برفاجعه ازبين رفتن گندم‌هاي توليدي سرپوش گذاشته شود؟
ازخودکفايي درتوليد تا صادرات گندم
خودکفايي در گندم آرزوي ديرينه مردمي‌است که هميشه ازاينکه حتي نان مصرفي آنها توسط بيگانگان تامين شود،عرق شرم بر پيشاني داشته‌اند، مردمي‌که تنها استان سيستان آن درگذشته انبارغله خاورميانه شناخته مي‌شده است.تاکيدات رهبري بر لزوم خودکفايي گندم در دولت سازندگي و اصلاحات سرانجام در دولت دوم اصلاحات ظاهرا به بار نشست و 7 ميليون تن واردات سالانه گندم جاي خود را به بي نيازي از واردات داد و واردات گندم در سايه بارندگي وسيع زمستانه و بهاري متوقف شد اما درسال‌هاي بعد به ويژه در دوره دولت‌هاي نهم و دهم نه تنها واردات گندم ازسرگرفته شد بلکه به دليل کاهش بازندگي و عدم اصلاح زيرساخت‌هاي کشاورزي از قبيل مکانيزه کردن کشاورزي و تغيير شيوه آبياري و عدم تبديل کاشت و برداشت گندم به شيوه غير ديم و عمدتا کم مصرف آبي (به دليل کم آبي کشور) و عدم استفاده از روش‌هاي مدرن آبياري، واردات افزايش يافته وآرزوهاي برآورده نشده ملت نقش بر آب شد و همه چيز درابهام فرو رفت و اينک موضوع خودکفايي مجدد گندم دردولت تدبيرواميد در دستور کاردولت وحاميان دولت قرارگرفته وادعا شده که دولت درحال صادرات گندم به سايرکشورها ونان رساني به ملت‌هاي ديگراست اما ظاهرا اينبارنيز موضوع مطرح شده با واقعيات فاصله دارد.دراين گزارش برآنيم تا با بررسي وارزيابي مسائل وشفاف سازي فضاي اقتصادي و بيان واقعيات به منظورتنويرافکارعمومي‌بکوشيم .آمارهاي منتشر شده درمتن گزارش از سايت رسمي‌بورس کالاي ايران استخراج شده است که منابع رسمي‌هستند و البته براي کارگزاران و خريداران نيز مستند هستند.از هفته اول دي ماه 1395 که مجوزصادرات گندم وفراورده‌هاي آن ازبورس کالا صادرشد تاکنون يعني پس از7 ماه، تقريبا 70 بار اين محصول و فراورده‌هاي آن دررينگ صادراتي بورس کالا، روي تابلوي عرضه قرارگرفته است:1.گندم خوراکي: سه بارعرضه به مجموع 50 هزار تن، يک بار معامله در تاريخ 8 فروردين 96 به ميزان 30 هزار تن (زمان آقاي قنبري).2.گندم دوروم:8 بارعرضه به مجموع 270 هزارتن، يک بار معامله در تاريخ 20 دي 1395 به ميزان 30 هزارتن (زمان آقاي قنبري).3.آرد: 58 بارعرضه به ميزان 18 هزار تن، دو بارمعامله در تاريخ‌هاي 15 اسفند 1395 هزار تن (زمان آقاي قنبري) و24 خرداد 1396 (زمان آقاي سيف)درمجموع 5 هزار تن.درهمين خصوص نکاتي را هم بايد مورد توجه قرار داد:1.آقاي سيف از 17 ارديبهشت 1396 آمده‌اند وازآن موقع فقط 4 هزارتن آرد صادرشده است.2.طبق گفته‌هاي دکترقنبري،ما قصد صادرکردن 3 ميليون تن گندم وفرآورده‌هاي آن را داشته‌ايم ولي کلا 438 هزارتن عرضه دربورس کرده‌ايم که ان هم فقط 65 هزارتن فروش رفته است. يعني فعلا به 2 درصد ازاهداف ازپيش تعين شده واززمان مقررشده رسيديم.3.طبق گفته آقاي سيف، ما قصد صادرات يک ميليون تن را داريم که بنا برحرف ايشان هم فعلا فقط به نيم درصد ازاهداف ازپيش تعيين شده در زمان ايشان رسيده‌ايم وبه نظرنمي‌آيد با اين روند به بيشتراز2.5 درصد ازاهداف موردنظرايشان تا پايان سال برسيم.4.آمارمعاملات فوق نشان مي‌دهد که:الف-تقريبا 6 درصدعرضه‌ها منجربه فروش شده است که‌اماربسياربدي است.ب-ازلحاظ حجمي‌نيزتقريبا 15 درصد ازحجم عرضه شده به فروش رسيده است که بازهم ناکامي‌کامل است.پ-با اينکه تقريبا هر3 روزيک عرضه صورت گرفته است ولي درهر7.5 هفته فقط يک معامله انجام شده است.5.آيا مجريان امرتسلطي به چگونگي عرضه صادراتي وشرايط ان ندارند؟آيا با مفهوم صادرات ولوازم اوليه آن يعني ارائه محصولي با کيفيت بالا،قيمت پايه رقابتي وايجاد سهولت درقوانين وامورصادراتي آشنايي ندارند؟6.آيا عواملي درصد هستند که مانع ازتحقق برنامه‌هاي صادراتي شوند وايران را از ورود به اين عرصه استراتژيک عقب نگه دارند؟7.آيا فساد و رشوه خواري ريشه کن نشده،هنوزهم ادامه دارد وبرپيکره نظام اقتصادي و سياسي ما ضربه مي‌زند؟8.آيا با شعاردادن توسط مسئولين و ارائه‌امارهاي نادرست،مشکلي حل مي‌شود؟ چه کسي پاسخگوي اين همه اعتماد ازدست رفته است؟ چرا بايد فرهنگ غلط شعاربه جاي عمل آنقدرجا افتاده باشد ؟9.آيا دارد صادرات از طريق غيرقانوني وغيرمصوب صورت مي‌گيرد؟ وشفافيتي درکاروجود ندارد؟
احتمال تاثيرقاچاق وفساد درنحوه دادوستد گندم
درهمين زمينه علي اکبري نماينده مردم شيرازدرمجلس شوراي اسلامي‌درگفتگوبا خبرنگار بورس روزنامه تجارت اظهار کرد: موضوع فساد سازمان يافته در خصوص جلوگيري ازعرضه و معامله گندم دربورس کالا به دليل سود قابل توجه صادرات قاچاق ازمبادي غيرقانوني بسيارمحتمل است و البته اين فقط دراين زمينه نيست ودرهمه بخش‌هاي اقتصادي بدين گونه است و ردپاي دلال‌ها را درهمه جا مي‌بينيم به طوري که ازمزرعه تا مصرف حدود 10 برابرتفاوت قيمت وجود دارد ودراين ميان سود سرشاري به جيب دلال‌ها رفته وتنها توليد کننده ومصرف کننده متضررمي‌شوند واين زياده خواهي‌ها هم به توليد وهم به اقتصاد کشور ضررمي‌زند. وي ادامه داد: به همين دليل به نظرم بايد نظارت‌ها و کنترل‌ها بسيارجدي‌ترشود وهرجا که لازم باشد نيزبايد حتي ازتشکل‌هاي صنفي نيزکمک گرفت.اين نماينده مجلس اظهارداشت:درجلسه چند وقت پيش هيات دولت قرار شد گندم و جو و ذرت چهار استان کشور خريداري شود و پس ازبررسي بتواند درزمينه صادرات اين محصولات فعال ترعمل کنند و اين راهکاربدي نيست که بتوان ازطريق بورس و با قيمت تضميني پيش بيني شده خريداري وعرضه کرد.وي ادامه داد:سال قبل مازاد توليد گندم وجود داشت و قرار براين شد که صادر شود. اينکه دراين زمينه هدف گذاري شده بد نيست اما به نظرم دراين زمينه صادرات به خوبي تمرين نشده وتجربه کافي نداريم. البته مشکلات عديده اي درچند وقت اخيربراي کشور ازقبيل کم آبي، برداشت بي رويه از منابع آبي و ... رخ داده و موجب شده که توليد گندم بسيار پايين بيايد و به همين علت بايد به فکر تامين نياز داخل هم باشيم .نماينده مردم شيراز درمجلس شوراي اسلامي‌وعضو کميسيون کشاورزي،آب ومنابع طبيعي افزود: اما همانطور که مي‌دانيد بورس کالا ورطه اي است که مي‌تواند براي عرضه گندم پاسخگوي مناسبي باشد، بورس به لحاظ شخصيت حقوقي وحقيقي مکان بسيارمناسبي براي عرضه محصولات کشاورزي است و موجب شفاف سازي خواهد شد.