رئيس جمهوري آذربايجان فرمان آغاز اجراي تفاهمنامه ريلي ميان باکو و تهران را صادر کرد ؛
رئيس جمهوري آذربايجان فرمان آغاز اجراي تفاهمنامه ريلي امضا شده ميان اين کشور و جمهوري اسلاميايران را صادر و شرکت راهآهن کشورش را موظف به اجراي مفاد اين تفاهمنامه کرد.
به گزارش ايرنا، تفاهمنامه توسعه خطوط ريلي بين جمهوري آذربايجان و جمهوري اسلاميايران پنجم ماه مارس (۱۵ اسفندماه سال گذشته) در جريان سفر رسميالهام علياف رئيس جمهوري آذربايجان به ايران، ميان شرکتهاي راهآهن ۲ کشور امضا شده بود.
الهام علياف در اين فرمان که در سايت رسميرئيس جمهوري آذربايجان منتشر شد، شرکت راهآهن اين کشور را موظف به اجراي مفاد اين تفاهمنامه کرد. بر اساس اين فرمان، وزارت خارجه جمهوري آذربايجان نيز موظف شد، انجام اقدامات تشريفاتي لازم براي به اجرا گذاشته شدن اين تفاهمنامه را به جمهوري اسلاميايران ابلاغ کند. جمهوري اسلاميايران و جمهوري آذربايجان در راستاي اتصال خط ريلي ۲ کشور در قالب تکميل دالان بينالمللي حمل و نقل شمال – جنوب همکاري ميکنند.
همچنين به گزارش پايگاه خبري آذرنيوز، انتظار ميرود ايران و آذربايجان در ماههاي آينده ارسال کالا و محمولههاي باري از طريق کريدور حمل و نقل بينالمللي شمال-جنوب که اروپا و آسيا را به يکديگر پيوند ميدهد، آغاز کنند. تهران و باکو ظاهرا در تلاشاند تا ميزان مبادلات تجاري خود را افزايش دهند. حجم مبادلات ۲ کشور در طي سال گذشته با ۷۸ درصد افزايش به ۲۲۱.۲ ميليون دلار رسيده است. محمد ابراهيمي، مشاور سفارت ايران در باکو در اينباره گفته است: هدف گسترش همکاريها بين ۲ کشور همسايه در آينده نزديک و با ساخت خط آهن قزوين-رشت که يک بخش مهم از پروژه اتصال راهآهنهاي ۲ کشور به يکديگر است، محقق خواهد شد.
دو کشور همسايه ايران و آذربايجان در تلاشاند تا خطوط راهآهن خود را به هم متصل کنند که اين بخشي از کريدور شمال-جنوب به شمار ميرود. پيش بيني ميشود اين کريدور در آينده نزديک راهاندازي شود. اين پروژه ريلي پس از تکميل، ايران را به بازارهاي اروپايي و آسيايي متصل خواهد کرد.آذربايجان پيش تر موافقت کرده بود که ۶۰ ميليون يورو براي توسعه تاسيسات راهآهن در شهر آستاراي ايران اختصاص دهد.براي تکميل ارتباطات ريلي اين کريدور ترانزيتي، ايران پيشتر با ساخت خطوط ريلي در بخشهاي شمالي کشور و امتداد شبکه ريلي خود به مناطق مرزي با آذربايجان از طريق شهرهاي آستاراي ايران و آستاراي آذربايجان موافقت کرده بود.
طرح اوليه شامل مسيرهاي ريلي قزوين-رشت و رشت-آستارا بود. در عين حال، آذربايجان نيز پروژهاي را براي امتداد شبکه ريلي خود به مرز با ايران به اجرا گذاشته بود.اما طرفين همچنان بايد در مورد تامين مالي پروژه احداث خط آهن ۱۶۴ کيلومتري رشت به آستارا مذاکره کنند.
کريدور شمال-جنوب راهآهن کشورهاي ايران و آذربايجان را به يکديگر متصل ميسازد و ارتباطات حمل و نقل ريلي گسترده تري را ميان کشورهاي ايران، هند، آذربايجان، روسيه، ترکمنستان و قزاقستان ايجاد ميکند.
مديرکل مسکن روستايي بنياد مسکن انقلاب اسلاميگفت: طبق آخرين سرشماري نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۶ ميليون و ۵۵ هزار خانوار و ۵ ميليون و ۳۷۱ هزار واحد مسکوني در روستاهاي کشور داريم کهامار، کسري ۶۸۰ هزار واحد مسکوني روستايي را نشان ميدهد.
حميدرضا سهرابي در گفتوگو با ايسنا اظهار کرد: از سال ۱۳۸۴ تا کنون حدود يک ميليون و ۵۹۰ هزار واحد به طور معمول و ۳۴۰ هزار واحد که در حوادث تخريب شدند با تسهيلات و نظارت بنياد مسکن ساخته شده است. ۲۰۰ هزار واحد هم که قبل از سال ۱۳۸۴ نوسازي شده بود. لذا هم اکنون ۲ ميليون و ۱۰۰ هزار واحد مقاوم روستايي در سراسر کشور وجود دارد که رقميبالغ بر ۳۹ درصد کل واحدهاي روستايي را شامل ميشود. اين در حالي است که تا قبل از سال ۱۳۸۴ آمار مساکن مقاوم روستايي ۷ درصد بود.
وي افزود: طبق آخرين سرشماري نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ کل خانوارهاي روستايي کشور ۶ ميليون و ۵۵ هزار خانوار است. با اين حال تعداد مسکن روستايي ۵ ميليون و ۳۷۱ هزار واحد است. لذا آمار، کسري ۶۸۰ هزار واحد مسکوني روستايي را نشان ميدهد.
مديرکل برنامه ريزي و اعزام زايران حج و عمره سازمان حج و زيارت گفت امسال 86 هزار و 500 زاير ايراني با 335 پرواز به عربستان منتقل ميشوند.
به گزارش ايرنا، «کامران اکبري» در همايش مديران ستادي و کاروانهاي حج تمتع 96 افزود: از 335 پرواز، مقصد ١٧٩ پرواز مدينه و ١٥٦پرواز, جده است.
وي گفت: عمليات انتقال زايران ايراني به عربستان از نهم مردادماه با اعزام نحستين کاروان آغاز ميشود. آخرين گروه زايران ايراني نيز سوم مهرماه به کشور بازميگردند. به گفته وي، زايران از 20 ايستگاه پروازي کشور به فرودگاههاي مدينه و جده منتقل ميشوند.
اکبري يادآوري کرد حمل و نقل زايران به چند بخش هوايي، بين شهري، درون شهري، مشاعر و ترددي تقسيم ميشود و براي از شرکتهاي حمل و نقل توانمند درون شهري براي انتقال زوار در داخل عربستان استفاده شده است.وي ادامه داد: تردد درون شهري و از هتلها به حرم و برعکس بصورت شبانه روزي انجام ميشود. « قاسم نصيري» مديرکل حراست سازمان حج و زيارت نيز در اين همايش به مديران کاروانها توصيه کرد با برنامه ريزي در کاروانها تداخل کاري ميان ارکان کاروان به حداقل برسد تا مردم دچار سردرگمينشوند.
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان کشور با اشاره به اينکه ايران در ميزان تعداد مهندسان فارغ التحصيل رتبه سوم را در دنيا دارد و ۵۰ درصد مهندسان نيز مازاد نياز کشور هستند، گفت: نميتوانيم به طور قطعي ايمني بخش باقيمانده ساختمان پلاسکو را تاييد کنيم.
فرج الله رجبي رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان کشور، در پاسخ به اين پرسش که آيا سازمان نظاممهندسيساختمان به بررسي ايمني بخش باقيمانده ساختمان پلاسکو ورود کرده است، اظهار داشت: در مقطعي که به صورت کوتاه در عمليات بررسي ايمني ساختمان باقيمانده پلاسکو حضور داشتيم نيازي به تخريب بقيه ساختمان نديديم اما بنده بازديدي از بخش باقيمانده ساختمان نداشتم و نميتوانيم با قطعيت ايمني ساختمان موجود را تاييد کنيم.
وي ادامه داد: معتقدم در کنار تيمهاي عملياتي ساير نهادها که در بخش بازرسي مسکن فعال هستند،کارشناسان سازمان نظام مهندسي هم بايد حضور داشته باشند. براي تحقق اين امر نامهاي را براي شهرداري فرستادهايم و مذاکراتي انجام شده است و شهرداري هم هم موافقت خود را با اين پيشنهاد اعلام کرده است اما هنوز جلساتي براي تکميل و پيگيري مذاکرات برگزار نکردهايم.
رييس سازمان نظام مهندسي تاکيد کرد: طبق قانون و با استناد بر ماده ۵۵ قانون شهرداريها، اين نهاد است که بايد وارد موضوعات بازسازي ساختمان و بررسي ايمني ساختمانهاي عموميشود چراکه احتمال اين وجود دارد که برخي از ساختمانها مخاطراتي را براي مردم به وجود بياورند.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت:سياست راهبردي اين سازمان در حوزه بنادر بزرگ کشور سرمايه گذاري در ساخت آبراههها ، اسکله و تامين تجهيزات استراتژيک است .
به گزارش ايرنا، محمد سعيدنژاد در نشست مشترک مسؤولان سازمان بنادر و دريانوردي با نمايندگان عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلاميکه به ميزباني بندر شهيد رجايي برگزار شد، افزود:سازمان بنادر از جمله مجموعههاي پيشرو در جذب سرمايه گذاري بخش خصوصي است.
وي با اشاره به جايگاه فرامنطقه اي و بين المللي بندر شهيد رجايي اظهار داشت: اين بندر در بين بنادر منطقه خليج فارس موقعيت ممتازي دارد و شرايط مناسبي براي بهره مندي و دسترسي جمعيت 400 ميليون نفري کشورهاي آسياي ميانه به آبهاي آزاد را فراهم کرده است. به گفته مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي ، بندر شهيد رجايي سال گذشته سهم افزون بر 60 درصدي در تجارت بين المللي کشور در بخش کالاهاي غيرنفتي داشته است. سعيد نژاد اضافه کرد: تنگه هرمز يکي از مهمترين آبراهههاي جهان است که 60 درصد نفت دنيا توسط کشتيها از اين آبراهه حمل و نقل ميشود و بندر شهيد رجايي در نزديکي اين تنگه به عنوان يکي از مهمترين نقاط دريايي جهان واقع شده است. وي اظهارداشت: بندر شهيد رجايي در حوزه صادرات و واردات جمعيت 80 ميليون نفري ايران را پشتيباني ميکند. مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي ظرفيت فعلي کانتينري بندر شهيد رجايي را پنج ميليون و 700 هزار TEU اعلام کرد و افزود: مرحله 2 توسعه بندر از نظر سازه و اسکله کامل شده و اميدواريم تا پايان امسال نصب تجهيزات آن به پايان برسد. وي با اشاره به آخرين وضعيت ساخت ترمينال کانتينري شماره سه بندر شهيد رجايي گفت: بخشي از اين ترمينال در مرحله فراخوان مناقصه براي سرمايه گذاري است و با تغييرات صورت گرفته، ظرفيت اين ترمينال سه ميليون و 200 هزار TEU پيش بيني شده است. معاون وزير راه و شهرسازي همچنين به مسئوليتهاي سازمان بنادر در زمينه اعمال حاکميت دريايي نيز اشاره کرد و افزود: ايران عضو 37 کنوانسيون بين المللي دريايي است و سازمان بنادر به نمايندگي از دولت و نظام جمهوري اسلاميدر چارچوب اين قوانين بين المللي نقش حاکميتي دارد.
وي اضافه کرد: اين سازمان از زمان ساخت شناور تا زمان تردد آن روي دريا به ويژه در زمينه مباحث ايمني و زيست محيطي نقش نظارت و اعمال حاکميت دارد. مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي در پايان از اقتدار ايران در زمينه حاکميت دريايي در منطقه سخن به ميان آورد و گفت: با وجود تهديداتي همچون دزدان دريايي، شناورها و کشتيهاي ايراني با امنيت در آبراهههاي بين المللي تردد ميکنند.
عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلاميگفت: يکي از راههايي که دولت ميتواند براي کمک به اقشار مردم براي تامين مسکن اجرا کند، واگذاري مسکن آماده به صورت اجاره به شرط تمليک به آنهاست .
سيد تقي کبيري در گفتوگو با خبرگزاري خانه ملت، در خصوص تسهيلات مسکن و شرايط دشوار خانه دار شدن اقشار مختلف مردم گفت: طرحي که به عنوان تسهيلات مسکن در قالب 80 و 100 ميليون تومان مطرح ميشود، معمولا شرايطي دارد که براي افراد داراي پايه اوليه مالي خوب است و در واقع کساني که ثروتمند هستند ميتوانند از اين وامها استفاده کنند.
نماينده مردم خوي و چايپاره در شوراي اسلاميافزود: علي القاعده اگر نظر دولت اين است که به جوانان براي مسکن کمک کند، دو راه دارد؛ يک راه اين است که مسکني را آماده کند و به شرط تمليک آن را به مرور زمان واگذار کند که اين طرح در بعضي از کشورها نيز اجرا ميشود.
وي با بيان اينکه راه ديگري که براي کمک به مسکن دار شدن اقشار جامعه وجود دارد ايجاد امکانات و اعطاي تسهيلاتي است که آنها بتوانند از آن به عنوان پايه اصلي مسکن خود را استفاده کنند، خاطرنشان کرد: لازمه اين کار اين است که مبلغ اين تسهيلات در حدي باشد که دريافت کنندگان آن بتوانند مسکن حداقلي براي خود تامين کنند و ديگر اينکه موضوع سود، بازپرداخت و شرايط ارائه تسهيلات است.
کبيري تصريح کرد: اگر قرار بر اين باشد که براي دريافت تسهيلات شرايط سختي وجود داشته باشد مسلما جواني که فاقد شغل بود و يا درآمد حداقلي مطابق با حقوق قانون کار دارد به هيچ وجه قادر به تامين سپرده اوليه به مبلغ 30 يا 40 ميليون تومان نيست و اگر قرار باشد کسي اين مبلغ را سپرده گذاري کند، ديگر منتي ندارد و به صورت عادي ميتواند بهاندازه دو برابر پول سپرده خود تسهيلات دريافت کند. عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلاميدر ادامه خاطرنشان کرد: طبيعي است که حتي در بازپرداخت اين تسهيلات نيز بايد توان فردي که ميخواهد از آن استفاده کند، لحاظ شود چراکه اگر اعطاي اين تسهيلات با نگاه و نيت کمک به اقشار کم درآمد است بايد نسبت به اين شرايط کاملا دقت شود و به راحتي تسهيلات در اختيار متقاضيان قرار گيرد.
عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلاميدر خاتمه گفت و گوي خود با خبرگزاري خانه ملت تصريح کرد: موضوع تضامين موضوع ديگري است و طبيعي است که بانک ميتواند همان مسکن فرد را تضمين کند اما اينکه سپرده اوليه داشته باشد و يا فرد دريافت کننده تسهيلات بخواهد مبلغ اقساط زيادي را بپردازد و يا مجبور به پذيرفتن شرايط ديگري همچون خريد ارواق مشارکت شود، عملا بخش عظيمياز افراد توان استفاده از اين تسهيلات را نخواهند داشت.